Lerarenportretten U2iel«mberwij> DE VIER DODEN DUITSERS NIEUWE WEGEN ongewenst GEORGES MAGNANE m NIEUWE BOEKEN A. H. NIJHOFF ZONDAGSBLAD ZATERDAG 9 JANUARI 1965 HONGARIJE GEEFT DE TOON AAN llillllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllillllllilllllllllllllllllllllllllllllllilllllllillllillllllllllllllllllllll J^NIGE weken geleden is Carl Off in ons land geweest. Hij woonde in Delft de cursus bij, die het z.g. Orff-Schulwerk be handelde. Wanneer wij de grammofoonplaten, die onder zijn leiding over het Schnlwerk gemaakt zijn, ontvangen heb- kleine terts (sol-mi)omdat dit gewone lagere school. Hieraan is hen interval in het spontane zingen een vóórklasse die een jaar duurt, ben, zullen wij uitvoerig over yan het kind het meest voorkomt. verbonden en dan volgt een leer- deze leermethode schrijven. Na- De kleine terst sol-mi wordt met tijd van zes jaren. Voor blaasin- tuurliik ii ziiv vutteem nipt het de tonen la, re, do, aangevuld, en strumenten duurt de leertijd wat luurlijK i» zi,n st/steem met het daarm{,e i5 peI,tatoniek bereikt, ko/ter. Het doel van dit onderricht enige. Er zijn meer manieren Pas na grondige kennis van de is eigenlijk niet de vorming tot om het kind munekonderricht pentatoniek maakt het kind kennis musicus, maar meer de musische met de kenmerken van het dur- en vorming van het publiek. Slechts moll-systeem. Tegelijktijdig wordt enkelen die van deze lagere mu- natuurlijk het ritmishe gevoel ge- ziekschool komen, worden i oefend. Maar na zeven jaren vr~ MiiTipWHirtPP les- gemeenschappelijk muZieKOICree kamermuziek en orkestspel, blij- ven ze steeds van de muziek hou- i van de belangrijkste onder- den zijn ze in de warc zin van het i het aolfege-onderricht is woord „amateur" en „dilettant". De muzikale vakscholen lopen pa té geven, in elk geval ontvanke lijk voor muziek te maken. In ons land is het Willem Gehrels geweest, die de muziekpedago giek een nieuwe richting gege ven heeft in zijn boek .Alge meen vormend muziek-onder- Ongeduongen maken deze jonge kinderen muziek en ze hebben er zelf plezier in. delen de geschreven voorstelling neerschrijven van de beluisterde raiiel met de middelbare scholen, totjs en in Hongarije heeft muziek, dus het muziekdictee. Dit Hierin krijgt de leerling een scho- Zoltan Kodaly aan de methodiek faatf j" ing tot beroepsmusicus. Na vijf ,,o „,eno-n notnnr,A Jot aan de meerstemmigheid. Voor jaar verwerft de student na eind- nteuuje wegen getoond. het van-blad-zingen is vanaf het examen een dipoma waardoor hij eerste begin voor^ alle^ ontwikke- aangesteld kan worden bij orkes ten, koren en lagere muziekscho' Wij hebben i collega. Peter Varnai, gevraagd, ons iets hierover te vertellen en hier volgt zijn artikel: „Hongarije is altijd een land van muziek en musici geweest en overal in de wereld kan men Hongaarse kun- Hongaarse lngsgraden passend materiaal wezig. Onder de schrijf- en lees- ien' in deze vakscholen wordt les oefeningen neemt de Hongaarse gegeven in alle instrumenten, zang, en buitenlandse volksmuziek een c0mp0sitie etc. belangrijke plaats in. Het resultaat Zowel in de lagere als in de d.a j-de ónderen vanaf het be- middelbare scholen wordt het ge- 0ginstadium via het relative trefsys- meenschappelijk musiceren stenaars vinden, zoals George teem snel doorschieten naar het kamermuziek ijverig beoefend. De Szell, Eugen Ormandi, Istvan Ker- lineaire systeem (het notenschrift eerste jeugdorkesten werden tesz, onder de dirigenten, Szigeti, dus) Gertler onder de violisten. Janos toonsoorten. Starker onder de cellisten, Geza Anda, György Cziffra onder de Eianisten en dan niet te vergeten et Hongaars Strijkkwartet, het Végh-Kwartet. Zij zijn allen Koorzang gaarse musici oefenen week twee uur koorzang komt, t elf jaar traden muziek 86 jeugd-ensembles voor het publiek! De Hongaarse compo nisten verrijkten het pedagogische Staatsexamen Hongarije hulp verleend. Zo is een eigen nieuwe literatuur voor de Hongaarse muziekpedagogiek ont staan en sinds 1957 houdt een spe ciaal comité zich bezig met het in opdracht doen schrijven van nieu we pedagogische werken. Daarbij komen de nieuwe uitgaven van de klassieke études - deze études miUioeü. Tweeduizend koren zijn werden een tijdlang helaas zeer momenteel in Hongarije en bij verwaarloosd en van het klasie- het laatste muziekconcours voor ke repertoire met instructieve aan- leerlingen van de middelbare scho- wijzingen. 1250 1400 strumentale ensembles op.... Feiten De staat financiert het onder richt, het schoolgeld is minimaal, Tenslotte enige cijfers en feiten, de partituren zijn zeer goedkoop die uit de algemene muzikale op- en, de leerlingen van de Hoge- voeding voortgekomen zijn. De school voor muziek krijgen stipen- verschillende koren, orkesten en dia. Zo is alles, waarvoor Kodaly kamermuziekensembles hebben jarenlang gevochten heeft, tot le- ong. 100.000 niet-werkende leden, vende werkelijkheid geworden. Het vaste aantal bezoekers der ..°Pdat de muziek ons allen be- abonnementsconcerten en popu- hoort lairwetenschappelijke muziekcau- PETER VARNAI serieën draait om de anderhalf BUDAPEST Hervorming Welnu velen van deze grote na men hebben hun carrière te dan ken aan het nieuwe musische op voedingssysteem. Na de Tweede Wereldoorlog onderging nl. onze leermethode een intensieve her- vorming, dlc niet »Ih*» verschil- lende opvoedingsvormen regelde maar ook aan de gehele methodiek nieuwe wegen opende. Toen de conferentie van de In ternational Society of Musical Education (d.i. een deel van de Unesco) in Boedapest vergaderde, konden ze d& vruchten vanaf de derde klas is er faculta tief instrumentaal onderwijs. Daarmee is de algemene basis be- Met de universiteitsstudie komt reikt. Door de solfège-lessen en de de Hogeschool voor muziek over- zanglessen (koorzang inbegrepen) een. Deze studie wordt afgesloten hebben de kinderen toegang tot de met een staatsexamen voor het muziek gekregen. diploma van uitvoerend kunstenaar en leraar. (Het muziekonderwis is dus op Sinds 1945 werd parallel met de lagere school in Hongarije een de herziening van het muziekon- vast onderdeel van het algemeen derricht ook het leermateriaal dromers plotseling vormend onderwijs: alle kinderen, geheel en al vernieuwd. De nieu- - - de lagere school komen, we scholen hebben oefenmateriaal, het dat uitgaat van het Hongaarse de Duitse eenwording van 1871 uit een volk van dichters en horde bar- l leiden baren ontstaan? Dat is de vraag, v - -mw die de Duitse journalist dr. Her- gereserveerdheid 'citeert hij uit- tenlandse angst en onlustgevoe- Met .grote openheid schrijft Eich over de kritiek, die de laatste eeuw op de Duitser wordt geoefend. Zon- Eich, chef-redacteur van spraken blad zingen, terwijl ook instrumen- volkslied en langs deze ten als de blokfluit ijverig be- zij de kinderen naar de klassieke de Westdeutsche Zeitnng opwerpt politici speeld worden noot van de en moderne muziek. Hierbij heb- muziekredactie.) ben de beste componisten van bekende schrijvers. rfilosofen en ook de wel zijn onlangs verschenen boek zeer zwarte bladzijde uit de Duitse fiuitsers Ongewenst". geschiedenis de Hitier-periode Drie delen Het eigenlijke muziekonderricht is in drieën gedeeld. De lagere muziekschool loopt parallel met de teem ervaren. Alle richtlijnen deze Vèï-ttïéüvting stammen van Zoltan Kodaly. De belangrijkste zijn: „ontwikkeling van het ge hoor, ontwikkeling van het begrip, ontwikkeling van het hart (d.i. Sevoel), ontwikkeling van de han en (d.i. techniek) zijn de funda mentele voorwaarden voor een goed musicus. Gemeenschappelijk Een Hongaars kind heeft 't Hon gaars als moedertaal, ook musice ren moet het allereerst op zijn Hongaars leren. En voor het aan schouwelijk maken van de maat schappelijke saamhorigheid is het gemeenschappelijk musiceren het geschiktste middel, en verder de tot motto geworden leuze „de mu- siek behoort aan ons allen". Met welke middelen en me thoden kan men nu deze doel stellingen verwezenlijken? De musische opvoeding begint al in de kleuterscholen, die over het gehele land hetzelfde onder wijsprogramma volgen. De kleintjes leren spreukjes, volks liedjes, zangspelletjes etc., die aan hun leeftijd aangepast zijn. De taken zijn hier: de kinderen bekend te maken met him muzika le moedertaal, hen het plezier in het zingen bij te brengen, hen goed te leren zingen met een dui delijke uitspraak van de tekst en met een zuiver gevoel voor ritme Ruim 200 van de z.g. „muzikale kleuterscholen" schenken bijzonde re aandacht aan de muziekvorming van de kleintjes. Het grondprinci pe is overal het spelelement dus uitgaan van de wereld van het kind. In de algemeen vormende lagere scholen (8 klassen) maakt de jeugd kennis met het relatieve trefsys- teem (elke toon kan hierin „do" TT ET is niet gebruikelijk de zijn). Hiermee leert hij intervallen 11 en tonaliteit. Pas wanneer de leer- derde druk van een ling precies de verschillende tonen roman, ook al is die „her- ahi;r Sirs. uitvoeAg besprek^. behandelt hij openhartig. Het is een niet te ontkennen feit. Hoewel hij slechts registreert en dat de wereldopinie over de Duit- zelf geen commentaar geeft, stelt ser sinds 1871 drastisch is veran- hij wel dat simplificaties als de derd. Van het beeld van het klassie- barbaarse Germaan het perfide ke Duitsland met zijn muziek, fi- Albion en de luchthartige Frans- losofie, diepte van gedachten, Goe- man niet dichter bij de gecom- the en Bach bleef weinig megr oiter.. phceerde werkelijkheid brenjjen. DaarvoorTn"de plaats kwam een beeld, waarin alle negatieve eigen- CiPwiizinrl schappen van onze oosterburen sterk op de voorgrond werden ge- Hij besluit zijn verhandeling - schoven. resultaat van een jarenlange stu- Die ten laste gelegde ondeugden die met een redevoering van en zwakheden vat de schrijver sa- Bondsdagvoorzitter Gerstenmaier men in zes punten: een Duitser Vorig jaar in Rome, die op de is grof, lomp en wreed, hij is een vraag of Duitsland is veranderd, bekrompen nationalist, in zijn po- zej: Det is geen erg fraai beeld litieke en economische aspiraties dat dit Duitsland van onze tijd is hij tot onverzadelijkheid ge- biedt. Maar het is een fundamen- neigd, hij is een militarist en on- teel gewijzigd beeld in vergelijking ruststichter, de deemoedige Duitse met vroegere perioden. Het toont onderdaan zal nooit een betrouw- ons een Volk. dat graag met volle baar democraat worden, de Duitser teugen wil genieten van vrede en is door werkdrift bezeten, hij weet welvaart, dat zich echter deson- niet van. het leven te genieten, danks wel bewust is van het gevaar Het zijn deze eigenschappen, die van deze tijd. andere volkeren zo in hem verfoei- en en die hem voor de buitenlander Dit volk is bereid, aldus Gersten- direct herkenbaar maken. maler, op te komen voor zijn his- Wat te de oorzaak van dit onbe- vïï mind zijn van de Duitsers? De bétouw- schrijver komt tot de conclusie dat een Detrouw 2ekAdf XTS'BW. van SejFhiettais. een kostelijk .stuk vallen aan historische ties Luther, Bismarck, Wilhelm II en anderen. Het andere kwart moet op rekening worden gescho ven van de huidige Bondsrepubli- kein: het tastbare object van bui- DU, ENKELE MAANDEN geleden bij Albin Michel verschenen roman Les Chers Collègues van Georges Mag na ne leidt de lezer in de schoolwereld, nauwkeuriger gezegd, in de lerarenkring binnen. De auteur, man van het vak, is daartoe bij uit stek bevoegd. Hij vergenoegt zich niet met het geven van technische bijzonderheden en concrete feiten, hij streeft er ook naar een verslag te ge ven van het psychisch leven van zijn collega's. In het centrum van het boek staan drie leraren. Jean- Paul Dumas is een evenwichtig man. een goed leraar en be gaafd linguist. Hij werkt aan oen proefschrift, waarvan de voltooiing hem de kans zal bie den het schoollokaal te verrui len voor de collegezaal. Behal ve wetenschappelijke heeft hij ook literaire kwaliteiten. Hij heeft verscheidene romans ge publiceerd en een door pers en publiek gunstig ontvangen to neelstuk. Zijn vrouw is even eens werkzaam bij het middel baar onderwijs, wat hem ver oorlooft zich te vergenoegen met de normale vijftien lesuren oer week en tijd gunt voor vrije arbeid. Dumas is het type van de leraar die in de weten schap, de literatuur of de poli tiek zijn uiteindelijke bestem ming zal vinden, zoals dat in Frankrijk vaak voorkomt, veel vaker dan in Nederland. Veel bekende literatoren en politici zijn begonnen met het leraar schap. Is het te stoutmoedig te vermoeden dat de schrijver, die reeds zijn dertiende roman pre senteert, bij het creëren van deze figuur, een weinig aan zichzelf heeft gedacht? het standaardtype van de le raar; geen super-pedagoog, maar in geen enkele opzicht onder de maat. Bij hem geen schittering van talent of wel sprekendheid, maar evenmin slordigheid of luie onverschil ligheid. Deze rustige, gewetensvolle man laat Magnane een crisis doormaken waarin hij zal be zwijken. Als hij Elise, zijn ver loofde uit de studententijd, toe valligerwijze weer ontmoet, heeft deze gebeurtenis grote gevolgen voor hem. Hij heeft indertijd imet haar gebroken; kort daarna heeft zij een huwe lijk gesloten zonder liefde. Is hij niet de vader van haar dochter Simone? Zijn trieste jeugd, zijn vreugdeloze studie jaren, zijn moeizaam verover de diploma's, zijn eigen verkil de huwelijk: zijn innerlijke vrees voor de jeugd, die der- tigkoppig voor hem zit; het be stormt hem alles. Zijn zeker heid en zelfvertrouwen verlaat hem. Het onvermijdelijke ge volg is aarzeling en verlies van gezag. De arme man is als een weekdier, wiens beschermende schaal is gebroken en dat nu weerloos daar neerligt. Ingrij pen van de .surveillant géné- ral", de man belast met de al gemene schoolorde, en van de „proviseur", de leider van de school, kon niet uitblijven. Hij verkrijgt ziekenverlof wegens een psychische inzinking. Maar de depressie, verergerd door conflicten rondom Elise, brengt hem ertoe in uiterste geestelij ke nood de Seine in te rijden. Hij zag geen kans zijn stukge broken leven opnieuw op te bouwen. Kleur Briljant Niet ver van hem staat Denis Jorasse, een briljante geest, temperamentvol en indrukwek kend spreker, bewonderd door zijn leerlingen, jongelui uit de filosofieklasse. Hij werkt hard, geeft het dubbele van het verplichte aan tal uren en heeft daarbij nog een functie in een uitgeverij. Harde noodzaak schuilt achter deze werkdrift. Zijn liefdesaan gelegenheden kosten deze Don Juan van het lerarencorps, be halve veel tijd. ook veel geld. Hij is impulsief en oprecht, maar ondiep. Zijn gevoelsleven bestaat uit een reeks korte, he vige branden, telkens weldra gedoofd onder de as van de gewenning en de daaruit voort vloeiende verveling en depres- Het derde type is Louis Lari- vière, evenals Jorasse. man van middelbare leeftijd, die Frans doceert in de hoogste klassen van het lyceum. Hij geldt als Het boek krijgt zijn kleur door de vele kleine en grote voorvallen uit het schoolleven, zowel als uit het privéleven der leraren. Het zet in met hetgeen de bekroning moet zijn van een GEORGES MAGNANE voor u besproken Leven met dieren, door David Fleay. Uitgave P. van Belkura Az., Amsterdam. De Australische zoöloog Fleay maakt in deze op fraai kunstdruk papier uitgevoerde Nederalndse uitgave van Living with animals veel wetenswaardigs bekend kwart ten deel ■3™»™»'de uitzonderlijke Australische fau- ho rpminiKcpji vol'kstypologie geeft, is verlucht 7OWpl de Drachtige afbeeldin- Dlz' he remimscen- met yan foto>s (363 blz f 16 50) na. Eowei de pracntige aioeeiain- De Bolletjes, door Ed Durk. Uitgave W. Versluys N.V., Am sterdam. Vier spannende jongensboeken (De beide Bolletjes. 138 blz.. Het geheim van de oude toren, 146 blz.. Het geheimzinnige huis, 163 blz., en De man zonder hoofd, 15® Duitsers Ongewenst, door dr. Hermann Eich. Uitgave Neder- landsB oekhuis, Tilburg. Z?W? iitSïhS; broertjes .bijgenaamd de insiders interessante tekrt roa! Bolletjes) de hoofdrol,spelen. Er .1 avontuur terecht met ontvoer ders, brutale inbrekers of yalse munters. De Bolletjes blijken dan knappe detectives, die de politie een stevig handje helpen, ifig deeltje ƒ3,75.) (Per schap; Jozef Lebrevski, de jonge bepaal me tot één voorbeeld, dat elke bladzijde exempelen aan Job dit gezegd, de hand doet. ten eerste heeft niet 1 tenslotte Nora, die het „We hebben nooit woorden- de Suhiet gehoorzaamt. Een kritiek ook die Bildad en ten tweede zei hij (in opkomt voor de „underdog". Jozef, Job 8: 9) „Wij toch zijn van giste- de Jood, zegt op 'bi. 229: ren en weten niets". Maar houden bezig met het „Ik hoor tot degenen, die, Jubb. door Keith Waterhouse. Uitgave Van Ditmar. Amster dam. Knap boek over een ongelukkig man, een gluurder zoals dat heet, behept dus met ziekelijke com plexen. En zoals Waterhouse zich in „Een geboren leugenaar" had weten in te leven, zo ook in dit eveneens door Paul Rodenko ver- 1 hogere normen niet werkelijk toon de vasté benaming^heeft. Het De eerste druk van De vier leven opvatte als Ze" legde de tweeduizend gedachtemateriaal van het boek. zonder iemand kwaad te hebben positieve waardering gegeven. onderricht begint met de dalende Boekbespreking als artistieke scherts. Lebertijn- jrancs op tafel en kuste doden, geschreven door de vrouwelijke auteur A. H. Nijhop, verscheen in 1950; de tweede druk, onder de titel waaruit blijkt, dat ook Lennart in- gedaan, in aanmerking komen blz., ƒ6.90.) denkt levert de opzet in de ik vorm een merkwaardig bezwaar op; valt het namelijk aan te nemen dat een man als deze zo knap weet te schrijven over.... zichzelf? Maar hiermee hebben we tegelijk een (248 m vrijwel anti-sociale figuren, v0 hnri tische overwegingen, die op ratio- te worden vergast of gelyncht. Ik irvan vooral de mannen enorme Haar oten schuierden Ze had nalistUche wfize onder woorden boor tot deoenen voor iie nooit :n. Kleyn ontvangt i ingewre- Zjjn gebracht.J Uit het boek -7 Nijhoff komt tot c~~ 1 wanorde, De brief, in 1956 en de derde Aswintha, door Jacqueline h erzjene druk, als Z.a. Reuzensalamander, in 1964 geest verdringen. (304 blz., f 7,90. Uitgave Em. Querido N.V., Amsterdam). I SrUQDllKkGn Voor ondergetekende was de koning Chïotarius roman evenwel nieuw en het leeft. Het gordijn gaat Iippen... het voor de herinneringen aan de ,„^rWon to h doden, die zich in Kley hoor tot degenen voor ivie nooit normale tijden bestaan: tot de 'had een roos tussen haar geest van maatschappelijk en intei- ongehuwde moeders, de kinde- onmogelijk lectueel non-conform isme. waarbij ]en Ult de sloppen, de onwettige het ideaal wordt gezocht in de kinderen, de negers, de kleur- bandenloze (let op de meervouds- lingen, de homosexuelen, de ket- groot en klein. In dierentuinen is autonoom ethos, tinghonden, de oude paarden, het dèar het drukst waar het spel woorden te hebben met Nora. Je kunt je aan haar voeten werpen en haar aanbidden, sterdam. Het spel van dieren amuseert Het eerste deel van deze ro (Het genezende kruid) laat iets proeven van de tijd rond de tijd w r ktuTd»kUn™rieAl^uhtïr me" een beelje We «n de 3oJ.<Ö«us haar jeugd en gezondheid moet ritlTB 300 bladzijden tamelijk veej 1.1 moejzame lectuur om er niets - eigen code van gedrags- ;ie( slachtvee... kunt haar met kussen overdek- regels. De nadruk valt niet op ken, ie kunt huilen omdat ze je artisticiteit, al spreekt het vanzelf _i- ontzag- dat de ideale figuren van de Verontwaardiging in haar schrijfster kunstzinnig —*~n. en reken Sent zijn. Nee het ac" sp e e j vriie menseliikheit ontsnapt en je kunt lijk verlangen hebben armen te sterven... maai kun je niet." |H. valt op Hier klinkt een toon door de vrije menselijkheid. De schrijf- eohte morele verontwaardiging Mo"bnienmeT rlr» stafipp taal die wordt eebruikt. iv> cnmmino nn- voor ons te aoen leven. r.n nu aie *-,„1, De conversatie van de gymnasi Jozef op bl. 161 ei gebeurteni: IS. verhaal-element men er bij het lezen te zichten symptomatisch Het thema is de menselijke vrijheid, niet als een gegeven tijd Is. Het' hele boek vrijheid, maar als een die voerig nakaarten. Bovendien is de J instelling van de schrijfster over- r"* doorslechts weinigen rnordt automobielwereld verworven, doch nagestreefd, alleen maar voor onophoudelijk in de statisch. d^u?dlM°JS«nSibBciteitSS; korte m bereikbaar is en eSerns.„Pr5èïï twllgesp mfmde markt gekomen waar- die geen lang leven toestaat, ken Zijn onmogelijk (wat de van ex-vlieger j^jm;lheidsrekord; laat staan een in burgerlijke m.t adeen directeur weid ^miémd Zijn gelukkig leven. nieuwe boek geeft een veelheid van informatie over alles wat de De vier doden wan auto betreft. Van harte aanbevolen resp. vriendinnen van aan automobilisten, die iets meer Evert Kleyn. Het van hun vehikel willen weten (357 blz., 14.00). schraal grijsharig, dat dit toch de auteur heeft zelve te gortig had moeten zijn. meer Daarom is dit boek eigenlijk een dat alles al verleden uitvoerig opstel over het filoso- fisch onderwerp van de menselijke vrijheid, waarvan aspecten v gedemonstreerd aan figuren vervalt misschien wel aan de werkelijk heid zijn ontleend of vei het boek niet „Aan de ene zijde van de tweesprong, het brede pad van „god en gebod" en ordeftiolgt Anna i4"8var!mt haal; i,„i -iorr, eigen moeilijke situatie als sexueel een halve bladzijde uitwerking g(*-ntroverte£rde de gebreken van van dit gegeven). „De tweede de samenleving heel scherp zag. au w ,„i we9 van de tweesprong was aspecteiTworden nauwelijks een weg te noemen. Maar ook vindt men hier de opge- in volle gang is. Onder de kijkers was ook Richard Gerlach. Hij keek echter langer en vaker dan ande ren. Vandaar dat hij veel wijsheid opdeed. Enthousiast zette hij zich daarna aan het schrijven, met als resultaat dat de lezer er zelf en- de kritiek is hier raak. Hier wordt thousiast door wordt. Voor ouders de liefdeloosheid van een dusge- die hun kroost graag wat kennis naamde christelijke samenleving bijbrengen een waardevol boek an de kaak gesteld. Men meent 176 blz., 8.90) erwantschap te bespeuren met die Alleen merden erdoor Jn"dS?peX 5X"!en exceptionele enkelin- Dc maagd op dc munt, door Margaret Campbell Barnes, vol tooid door Hcbe Elsna. Uitgave Ad. M. C. S tok/Zuid-Holland- sche Uitgeversmij., Den Haag. mogelijk lang. Niet alleen praten ze allemaal zonder onderscheid op dezelfde manier, zodat de toch al vage, zo niet schim-achtige figuren de ikfiguur uit hun praten niet als individuen gekend worden, maar deze ge- raar cue in net. Doex niet meer j___> zijn dan aangeklede poppen met Proza ao° ingebouwde, op de band vastgeleg de conversatie in essaystijl. 1 vrienden. Non-conform isme een gedroomde compensatie ten dit laatste werk, in vért». de gewone liefde van man tot Un£ van M, L. Ohl. Het is het iw. Strikt genomen is dit boek verhaal van de romantische levens- afweer, een verdediging, meer loop van een hofdame van koning de „tegenwoordige tijd" betreft, dan een aanklacht De achtergrond Karei II van Engeland, die zich de oorlog maar geest en_ stijl ?00r„ a^e intriges heen weet te hoofdpersoon, Het boek speelt, wv_^ grote, deerniswekkende z-Lju vau vwi dê"oórlog. HeVbëvat zaamheid Maar als roman is het handhavc„. kritiek op de door twee wereld- boek, ondanks de revisie, niet dit Frances Stuart, toont zich In het voorbijgaan een correctie oorlogen ontwrichte maatschappij de grondverf gekomen. meerdere van alle hovelingen, dat j_ j—0p materialisme 1 eventuele vierde druk (je Len- sprekken zijn vrijwel uitsluitend weet nooit): op bl. 161 staat „We knusse en burgerlijke nart, bovenal inspirerend gezel- analyserend en bespiegelend. Ik zijn, zoals Job zegt, niet giste- ontluisterde samenleving die Geclong, Australië. de koning haar beeltenis als c.. bewijs op Engelse munten laat geheel Jaar werken, het eind examen. Dit wordt in Frankrijk niet afgenomen door de eigen lera ren, maar door kollega's van andere scholen in dezelfde kring onder toezicht van autori teiten als inspecteurs en profes soren, het systeem dat vele ja ren geleden ook in Nederland werd gevolgd. Begrijpelijk dat ook hier het gevaar dreigt van vriendendiensten en voorspraak ten gunste van bepaalde candi- daten. De auteur vertelt er zeer aanschouwelijk van. Hetzelfde geldt van de stappen die Lari- vière doet bij de ouders van een candidaat die door zijn on voldoende cijfer is afgewezen. Hij kon niet anders handelen dan hij deed, maar als hij zich zelf. indertijd ook een tobber, in de jongen terugziet, biedt hij aan hem pro Deo klaar te ma ken voor het eerstvolgend exa men. Zeer levendig vertelt Magnane ook van de rumoerige toneeltjes in de klas van de ontredderde Larivière, van het ingrijpen van de verontwaar digde Jorasse en het kille op treden der sdhoolautoriteiten. De schrijver heeft zijn boek mede kleur gegeven door het uitvoerige relaas van de ver wikkelingen tussen Simone, de jongen Michel en Jorasse. Het eindigt met huwelijksplannen tussen de beide eersten en de nederlaag van Jorasse, die als regel er geen kwaad in zag veroveringen te maken onder zijn meisjesleerlingen. Breed tekent Magnane de fa sen van het innerlijk verval van Larivière, zijn onwil om de raad van zijn dokter en vrien den op te volgen; de nachtelij ke rit door Parijs, waarbij zijn vrienden hem volgen, maar kwijtraken en hij tenslotte in het grauwe water van de Seine verdwijnt. Gedachten Door het gehele boek strooit de auteur gedachten over het leraarsberoep en de lerarenstand, meestal uitge sproken door Dumas en zijn vrouw Geneviève. Zo over de afkomst der leraren. Als regel komen ze voort uit de kleine burgerij of uit de werkende stand. De zonen en dochteren der ge goede burgerij prefereren gewoonlijk lucratievere be roepen. Een andere opmerking betreft het geringe conversatietalent der leraren. De schoolpraktijk heeft hen gewend aan betogen en monologen. Ze kunnen moei lijk luisteren. Hun stoel wordt hun katheder. Een gedachte die meermalen terugkomt, raakt de moeilijk heid bij de leerlingen vertrou wen te scheppen in de oprecht- vriendelijke gezindheid der le raren en geen barrière op te stellen tussen beide groepen. In versiterkte mate geldt dit voor de eigen kinderen. Trouwens, afgedacht van het leraarschap, hoeveel onbegrip en gevoel van afstand bestaat, als krachtens een natuurwet, tussen de oude re en de jongere generatie! Nog een laatste opmerking uit vele andere. In de kringen van za kenmensen en industriëlen leeft een nauwelijks verborgen ge ringschatting van het leraar schap, dat de mens opbergt in een insteekhaventje terzijde van de grote stroom van het leven en hem maakt tot een „weltfremde" naïeve idealist. Indruk Magnane heeft een goed ge schreven boek gegeven, traditi oneel van bouw. rijk aan ge dachten en pittige opmerkin gen, een boek dat een indruk geeft van dc moeiten en be perktheden van het lerarenle- ven, maar te weinig van de vreugden, die toch ook reëel bestaan, van de vriendschap die jaren van samenwerking in goede trouw kunnen doen groeien tussen leraar en leer ling. Enkele onwaarschijnlijkheden moeten nog gesignaleerd wor den. Een Jorasse, die er niet voor terugdeinst ook zijn vrou welijke leerlingen aan zijn ze gewagen te binden, is niet on bestaanbaar, maar toch te zeld zaam om als leraren type te gel den. Het snelle verval van een Larivière is moeilijk aan vaardbaar. Een pedagoog die bijna twintig jaar lang zijn klassen heeft beheerst, zal, als hij geestelijk vermoeid en ge deprimeerd is. misschien een stille wanorde zien ontstaan, maar zal zich niet zo snel ge plaatst zien voor openbare wanorde, zoals Magnane die schetst. Trouwens, de gehele Lari- vierefiguur, die het middelpunt uitmaakt van het roman-ele ment in het boek, is nevelig gebleven. Men kan zeggen dat C. RIJNSDORP aanbrengen. (275 blz., ƒ11,50) «'en san zeggen aal Magnane gelukkiger Is geweest in de observatie dan in de fic tie. Een enkel woord over de schrijver. Magnane heeft zijn studie aan de Sorbonne en te Oxford afgesloten met een doc torale bevoegdheid voor het Engels. Een van zijn eerste ro mans was La Béte a concours, waarm hij een onbarmhartige schildering gaf van de geeste- j ,vei-minking veroorzaakt door de dressuur die de „agré- gation", het vergelijkend docto raal examen, eist Zijn overige romans spelen in sportkringen, in zijn geboortestreek en in de Parijse kunstenaarswijk Saint- Germain-des Prés. Op het ogenblik is hij verbonden aan Le Centre National de la Re cherche Scientifique voor socio logische studie. VAN DER PANNE Les chers collègues, door J. Magnane. Uitgave Albin Michel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 16