Mclntire - school vraagt zendvergunning aan Uw probleem is het onze Wet niet isoleren van het evangelie Een woord voor vandaag In 1975 kan ieder in de welvaart delen Zendiiigsvliegtuig stort neer op Nieuw-Guiiiea DUET 2 VRIJDAG 8 JANUARI 1965 ANDERZIJDS VERNIEUWING Er is niet alleen aan de ortho doxe kant onbehagen over de hui dige ontwikkeling in de protes tantse theologie, ook vrijzinnigen zijn vaak ongerust. In het blad „Kerk en Wereld" schrijft de Leidse hoogleraar, prof. dr. P. Smits dat de protestantse theolo gie sinds 1945 doorlopend gehinkt heeft op twee gedachten, „een niet consequent zijn, kortom een èn-èn politiek, waar een öf-of slechts op zijn plaats zou sijn. Hij schrijft: Indertijd was ik persoonlijk verheugd over het Herderlijk Schrijven „Christen-zijn in de Ne derlandse samenleving" (1955), maar in de kerkelijke praktijk sindsdien is toch wel g- bleken dat dit geschrift in feite een compro mis is tussen verzuiling en ontzui ling, tussen sociaal conservatisme en sociale progressiviteit. En met het befaamde ongeluk kige Artikel X ligt het niet anders; hier is niet sprake van een synthese, maar van een compromis tussen twee onver zoenlijke godsdienstige mentali teiten; een naar het verleden gekeerde en een op de toekomst gerichte mentaliteit. Anders - zegd: dit artikel blijft voedsel geven aan een uiterst gevaarlijk kerkelijk traditionalisme, dat niet toil staan in een bepaalde tradi tie, doch zich voorgoed op die traditie bedoelt vast te leggen. Wij hebben nu bijna 15 jaar aanschouwelijk onderwijs gehad in wat dit Artikel bedoelt te zijn. Welnu: ons aller ervaring ermee is niet opwekkend. Duizenden uren zijn en worden altijd weer opnieuw op honderden plaatsen in ons land aan de rechte uitlegging van deze bezwerings formule gewijd. Zijn deze uren eigenlijk niet ontstolen aan een gezamenlijke bezinning van de hervormde christenheid op haar christentaak ten opzichte van de ontwikkelingslanden? Onze oud-voorzitter Remmelts had gelijk toen hij eens opmerkte dat de ellende van Artikel X is dat de interpretatie die de toenmalige ontwerpers voor ogen stond, er niet bij is afgedrukt! Inderdaad! Het onbehagen van prof. Hid- ding wordt met name ook telkens weer opgewekt door het feit dat de protestantse theologie tot op heden qua protestantse theologie de daadwerkelijke ontmoeting met het moderne wijsgerige denken uit de weg gaat. Ik ben het alweer geheel met prof. Hidding eens dat de katholieke theologie op dit punt een stuk verder is dan de protestantse en dit is niet zoals dr. Hubbeling ten onrechte meent, een kwestie van beschikbare personen, maar van godsdienstige groepsmentaliteit. In de roomse gelederen in ons land is ten minste duidelijk een theologische dialoog aan de gang over de tijdgebondenheid van de thomistische traditie! Om een concreet voorbeeld te noemen: wie als modern theoloog iets houdbaars probeert te zeggen over de christelijke visie op de mens kan bij praktisch geen enkele hedendaagse protestantse theoloog terecht, want het is allemaal verouderd, doordat ner gens van een echte ontmoeting van theologie en wijsbegeerte blijkt. Over de magere inhoud van het geschrift van prof. Berkhof De mens onderweg heeft prof. Sperna Weiland reeds het zijne gezegd onlangs in Wending. Een dogmaticus als Van Niftrik gebruikt (misbruikt?) Sartre om alle geloof dat de mens „uit zichzelf' iets positiefs kan en betekent, als 19e eeuws idealisme van de hand te wijzen. Ook hier gaat het Godsvertrouwen ten kóste van het menselijk zélfver- trouwen in iedere denkbare vorm. Met de breed opgezette mensleer van Karl Barth, die tegenwoordig troef is in de hervormde kerk, valt evenmin ook maar iets te beginnen, zodra we érnst willen maken met modern-psychologische en filosofi sche anthropologische inzichten. Wat overblijft voor een werke lijk bijdetijdse christelijke visie op de mens zijn een respectabel aantal zeer uiteenlopende rooms- katholieke studies en niet te vergeten de Russischeoosters- orthodoxe anthropologic. Prof. Smits besluit zijn artikel met de volgende opmerking: Voor mijn besef is het voor een groot deel *en kwestie van een onjuiste structurering van ons kerkelijk leven. De hele organi satiestructuur is op velerlei pun ten verouderd. Ik denk hier met name aan de hele beleidsstruc- tuur, die er aansprakelijk voor is dat de verkeerde personen op leidende posten zitten, mensen met goede bedoelingen maar zonder voldoende brede en onbe vangen blik om allerlei Ansatze tot vernieuwing der protestantse theologie, die er óók ongetwijfeld zijn, als zodanig te kunnen verstaan en in voor het geheel der kerk vruchtbare banen te kunnen leiden. En daarom: als er in deze eeuw nog eens een echte theologische vernieuwing zich in onze oude kerk mocht voortzetten (bij wijze van pinksterwonder!) dan zal die vernieuwing haar weerklonk, ja haar exponent vinden in een vervaarlijk gekraak van het organisationele bintwerk! Organisaties en kerken protesteren Amerikanen wijzigen hun standpunt COLLINGSWOOD Kan een organisatie, waarvan dr. Carl Mc lntire bestuurslid is, een zendver gunning geweigerd worden? Met deze vraag zal de Amerikaanse Federal Communications Commis sion (F.C.C.), de federale organi satie die zendvergunning voor ra dio- en televisiestations verstrekt, zich moeten bezighouden. Het Fait Theological Seminary te Philadelphia is in de gelegenheid om een radiostation te kopen In Media, Pennsylvania. Daar dr. Carl Mclntire echter voorzitter is van het curatorium komen bij de F.C.C. van alle kanten bezwaren binnen tegen het verstrekken van «en vergunning. Dr. Carl Mclntire is onder meer voor zitter van de Internationale raad van christelijke kerken (I.C.C.C.). Hij is be kend om zijn felle afwijzing van het communisme en de Wereldraad van Ker ken. De laatste maanden heeft hij echter ook op een derde front moeten strijden. Na jarenlang de aanval geleid te hebben, is hij op het moment daar sterk in de verdediging gedrongen. Een aantal maanden geleden publiceer de de F.C.C. een zogenaamd „fairness doctrine". Bepaald werd dat ieder die over de radio aangevallen of bekritiseerd werd van het betreffende radiostation zendtijd moest krijgen om zich te kunnen verdedigen. Deze bepaling werd geno men, omdat men een einde wilde maken aan vaak felle persoonlijke aanvallen door rechtse radiouitzendingen op allerlei vooraanstaande persoonlijkheden. Station De angst dat zij gratis zendtijd weg zouden moeten geven en de inkomsten daardoor omlaag zouden gaan, bracht vele eigenaars van radiostations (die in Amerika in particuliere handen zijn) er toe een groot aantal rechtse radiopro- j gramma's te schrappen. Ook dr. Mclntire,' Dokter W. de Jong weer terug naar Makassar MAKASSAR Vandaag is dokter W. de Jong na een verlof van acht maanden in gezelschap van zijn vrouw naar Ma kassar vertrokken. Dokter De Jong, die chirurg is aan het ziekenhuis „Labuang Badji", is reeds sinds 1955 aan dit zie kenhuis verbonden. In Makassar aangekomen zal dokter De Jong dokter en mevrouw Rot van de boot afhalen. Dokter Rot werkte daar al eer der als gewoon arts in het ziekenhuis „Labuang Badji". maar hij wordt nu al! internist aan hetzelfde ziekenhuis verbon den. Ook dokter J. Bol is tegelijk met dokter De Jong vertrokken. Hij gaat voor een jaar terug naar Semarang op Midden- Java om hier zijn werk aan de kraam kliniek „Panti Wilasa" voort Zijn i*"S~Jlo,i vraagt Herv.-geref. predikanten bijeen Gemeente losmaking van predikant RESTEREN De meeste leden hervormde gemeente hebben een request gestuurd naar de generale synode In Den Haag. waarin zij vragen om hun predi kant ds. C. van den Berg van de gemeen te los te maken. Zij verwijten hem, dat hij te veel zijn eigen ideeën doordrijft. Ds. Van den Berg, die 41 jaar oud werd 28 september 1952 bevestigd tot predikant in Resteren, zijn eerste ge meente. Reeds gauw kwamen er moei lijkheden, die er uiteindelijk toe leidden, dat nog slechts circa vijftig mensen de kerkdiensten bijwonen. De gemeente Resteren telt 1700 leden. Ook de kerkeraadsleden en kerkvoog den gaan niet meer naar de kerk, als ds. Van den Berg preekt. Op 1 oktober van het vorig jaar werd de predikant door de provin-iale commissie van toezicht drie maanden met ongevraagd ziekteverlof gestuurd, maar ook dit bracht geen op lossing. De moeilijkheden betreffen niet een verschil van opvatting betreffende de verkondiging des Woords. Gemeente en predikant behoren beide tot de Gerefor- meerde-Bondsrichting. Twee Anglicaanse zendingen gaan een fusie aan (Van onze kerkredactie) Twee anglicaanse zendingsorganisaties gaan een fusie aan Het zijn het sedert 1701 bestaan Genootschap voor de ver kondiging van het evangelie en de tn 1857 gestichte Universiteitszendmgsorga- nisatie. De laatste werd geformeerd aan de universiteit van Cambridge in an.1: woord op een zendingsoproep van David Livingstone. De nieuwe naam zal wor den: United Society for the Propagation of the Gospel, afgekort tot USPG. Ds. Eric Trapp die verbonden was aan het oude genootschap zal de secre taris-generaal worden. Het hoofd van ae Universiteits organisati" John Kingsnorth wordt belast met de zaken in Afrika. Beide zendingsorganisaties omvatten een jeugdgroep. Ook zij gaan samen en vormen één organisatie onder de naam Adventurers met een eigen maandblad van dezelfde naam. De bladen van deze zendingsorganisaties zullen ook gefuseerd worden tot het blad Network. GRONINGEN Het thema bondsdag van de Gereformeerde Vrou wenverenigingen, die dit jaar op 12 mei in Groningen zal worden gehouden is: „Het christen zijn in een veranderende wereld". Men hoopt dan het geld voor „Geven voor zeven" af te kunnen dra- (Van een onzer medewerkers) Indiei WOUDSCHOTEN Woensdag :n donderdag waren de hervor.nd- gereformeerde predikanten die be horen tot de Gereformeerde Bond de Nederlandse Hervormde Kerk bijeen voor hun jaarlijkse .concio". In zijn openingswoord wekte de voorzitter van de bond, prof. dr. J. Severijn opnieuw op tot een grondige bestudering van de belijdenis en de gereformeerde theologie. Dit moet opdat het Woord Gods in deze tijd met vele veranderingen en benauwende vragen zal doorklinken en de weg wijzen. Ds. G. S. Gerssen riep de predikanten op de wet niet te iso leren van het evangelie. 's Middags hield ds. S. Gerssen te Utrecht een inleiding over het onder werp ,,Wet en evangelie". Dit vraagstuk heeft de reformatie diepgaand bezigge houden. Men zocht naar de rechte ver houding tussen wet en evangelie. Luther legde alle nadruk op het ontdekkende karakter van de wet. terwijl Calvijn de wet breder zag en daarnaast ook sterk betrok in het werk der heiliging. Men kan niet zeggen dat het Oude Testament de wet is en het Nieuwe Testament het evangelie, noch kan men in de bijbel een bepaalde bronnensplit- sing toepassen en sommige stukken als wet aanduiden en andere als evangelie. Wet en evangelie zijn twee aspecten waaronder het zelfde Woord Gods tot is komt. Daarom kan de wet nooit geïsoleerd worden van het evangelie. Christus is de hoogste Uitlegger van de wet. De gerechtigheid van de wet is de gerech tigheid van Christus. Zo wordt alle wet- ticisrae vermeden. Geen dogma Het gaat In de gereformeerde theolo- ie om de wet als de wet van het ver bond, om het tuchtvolle leven uit de genade. Daarom heeft de gereformeerde reformatie een scherp oog gehad de blijvende ontdekkende functie de wet. Het Is niet gereformeerd on de volgorde wet-evaneelie een dogma te maken. Ook de aanklagende functie van de wet mag nooit los gedacht den van Christus. Zonde is: de miskenning van de God. die de God van het Verbond en de be loften is en in Christus tot ons komt wordt Ds. Diekerhof voor de microfoon De Eindhovense legerpredikant ds. H. J. Diekerhof, die een jaar lang het openbaar heeft willen spreki zijn positie in het conflict met de hoofd- legerpredikant is zondag 10 januari a s.. samen met zijn rooms-kathoheke collega aalmoezenier P. Groenendijk te beluiste ren in het radioprogramma „Resonans". In deze V.P.R.O.-uitzending komt de kwestie „vrijheid van spreken in de krijgsmacht" aan de orde. Samenstellers Henk Biersteker en Har ry van Wijnen wijden in dit programma ook aandacht aan de verhouding van de rooms-katholieke militaire geestelijke verzorgers tot de kernwapenproblema- tick. Aalmoezenier Groenendijk ls hoofd redacteur van het maandblad „G 3", waarin onlangs de schrijver A. den Doo laard in een satirisch artikel de oorlog voering met kernwapens als absurd van de hand heeft gewezen. lijdelijkheid. Indien de nauwe ver binding van wet en evangelie als het tweevoudige Woord van God op de rech te wijze wordt verstaan, behoeft men niet beducht te zijn voor een „goedkope genade" De gehoorzaamheid der wet vloeit voort uit het evangelie. Zo wordt de wet door de geest geschreven op de tafelen van het hart. Calvijn heeft meer dan Luther oog ge had voor de blijvende weerstanden te gen God en Zijn Woord, ook van de wedergeboren mens Daarom wordt de tucht van de wet gezocht, want het gaat het herstel van het beeld Gods. De prediking van de rechtvaardiging door het geloof moet onbelemmerd klinken in het midden van de kerk en het volk. Daarom mag zij zich niet laten op sluiten in clubs van gelijkgezinden. T orming van buitengewone wijkgemeei ten biedt geen toekomstperspectief. De hele kerk en het volk moet worden te ruggeroepen tot de wet en de getuige- Discussie De uitvoerige discussie op dit refe raat bewoog zich vooral om de vraag of zekere volgorde van tijd is var evangelie, of men mag spreken n voorbereidende genade, of de kennis der zonde aan het geloof afgaat, of er geen sprake is vai toenemend wetticisme is gereformeerde kringen door het groter worden van he aantal uiterlijke kenmerken waaraan d< prediking en de predikanten worden be oordeeld. Avonds sprak de luitenant-kolonel 'an Ramshorst over het communisme. Uitvoerig schetste hij het onderscheid tussen het Oosten en Westen, dat gete kend kan worden door de tegenstelling: vrijheid en onvrijheid of democratie en tirannie. Vrijheid van het Westen houdt r een open spanningsveld kan meningen, gedachten en krach ten. terwijl dit in de onvrijheid van de communistische wereld niet kan bestaan. Ook op deze inleiding volgde een leven dige gedachtenwisseling. Ambt Nadat donderdagmorgen de dagopening as geleid door ds. H. Heinsch van Arn hem werd de concio besloten met een re feraat door ds. W. Vroegindewey te Kat wjjk over het onderwerp „Amt en ge meente". Het ambt is door Christus geschonken is opdracht en volmacht tegelijk. De opdracht van het ambt is werven voor de Here Jezus in Zijn Naam. De ambts drager is mede-arbeider Gods. Het is niet juist te spreken van een gelijkstel ling van ambt en ambtsdrager Het ambt is er eerder dan de dienaar. Ambtelijk spreken is niet excathedra decreteren, maar spreken in de kracht van de Geest waarover wij niet kunnen beschikken. Het gaat uit de „extreme rechtervleugel" als on belangrijk hadden afgeschreven, kwamen tot de ontdekking dat deze vleugel aan macht en aanzien won. Vanaf dat mo ment werden meer en meer pogingen ondernomen om de luide stemmen uit deze vleugel zo veel mogelijk het zwij gen op te leggen. intolerant Een belangrijke krant als de Min neapolis Star vraagt zich af of dit echter het juiste antwoord is. Het blad schrijft dat inderdaad de ver houding van Mclntire tot de gods dienstige gemeenschap van Amerika controversieel en versplinterend" is geweeft, maar het blad vraagt zich af of een man die „onpopulair en zelfs intolerant is" om die reden een ver gunning voor een radiostation gewei gerd mag worden. Volgens deze krant kan de F.C.C. slechts maatregelen te gen Mclntire nemen als hij „de richt lijnen die door de regering zijn opge steld heeft overtreden Het blad vindt het vreemd dat godsdienstige gemeenschappen en or ganisaties, die strijden voor de burger rechten en zich zo vaak uitspreken voor de noodzaak van tolerantie, zelf zo intolerant kunnen zijn. Grote belangstelling begrafenis ds. Bakker (Van een onze medewerkers) DRIEBERGEN Onder grote be langstelling is gisteren ds. F. Bakker ten grave gedragen. Vooraf werd in de Christelijke Gereformeerde Kerk een rouwdienst gehouden, waarin de sulent ds. M. Baan uit Zeist voorging. Reeds lang voor de aanvang van deze dienst was het kerkgebouw zo vol, dat velen met een staanplaats genoegen moesten nemen. Anderen woonden de dienst bij in een gereformeerd kerk gebouw, dat aangesloten was aan de andere kerk. Op verzoek van dc overledene las ds. Baan over de schat in aarden vaten in 2 Kor. 4 en 5. Eveneens op verzoek van wijlen ds. Bakker sprak hij daarna over Joh. 11:11 (Lazarus, onze vriend slaapt). In zijn toespraak gewaagde de Zeister pastor van de ware oecumene, doorleefd in de Driebergense pastorie tijdens de langdurige ziekte van ds. Bakker. Voorts sprak onder meer ds. C. Smits 'erstrekken. van siiedrecht. oud-predikant van Drie- slechts één brief binnengekomen bergen, terwijl ds. J G. van Minnen, die zich voor deze verkoop van het voorganger van een zelfstandige gemeen- station uitsprak. te te Delft, de rouwdienst sloot met ge- Dr. Mclntire heeft nu de F-C-C;Op de begraafplaats waren luidspre- «chreven de aanvraag in het openbaar tekers aan?cbracht, opdat de vele honder den het gesproken woord zouden kunnen volgen. Ds. J. C. van Ravenswaay van Scheveningen voerde nog het woord, waarna ds. G. Blom uit Meerkerk de begrafenis sloot en ieder namens me vrouw Bakker dankte, die tijdens de ziekte en het overlijden van ds. Bakker hadden meegeleefd. Het tweede hoofdstuk van de brief aan de Hebreeën beschrijft hoe Christus mens is geworden. En dan komen die wonderlijke woorden: „Want doordat Hij zelf in verzoekingen geleden heeft, kan Hij hun, die verzocht worden, te hulp komen." Als we denken aan de verzoekingen die Christus heeft weer staan denken wij allereerst aan de verzoekingen in de woestijn. Maar misschien komt Christus ons veel dichterbij als wij denken aan Zijn strijd in Gethsemane en op Golgotha. Ook daar werd Hij verzocht. En waar wij in de woestijn weinig merken van een innerlijke strijd, komen wij die in Gethsemane wel tegen. Christus bidt zelfs dat de drinkbeker Hem voorbij zal gaan. Maar Hij bidt tegelijkertijd dat Gods wil zal geschieden, want Hij weet ook dat als de drinkbeker Hem voorbijgaat wij mensen hem zullen moeten leegdrinken tot de laatste druppel. Hij overwint, omdat Hij voor alles gehoorzaam wil zijn aan de Vader. Hij overwint, omdat Hij voor alles tevens ons mensen wil redden van de dood en de zonde. Maar juist daarom kan Hij ons helpen. Christus is geen koude, kille, almachtige figuur die niet faalde, omdat Hij eenvoudig niet kon falen. Christus heeft als mens geleden en daarom weet Hij wat lijden is. Daarom kan Hij naast ons komen staan ih ons uur van verzoeking en ons troosten op een wijze zoals de engelen Hem niet konden troosten. (Van onze kerkredactie) die op een gegeven ogenblik lijn pro gramma over meer dan 600 zenders uit zond ondervond de gevolgen. Zo weiger den alle stations In zuidelijk Pennsylva nia zijn programma langer uit te zen- Toen in Media het station WXUR (alle stations hebben roepletters en geen na men) ten verkoop aangeboden werd. greep de theologische school Faith Theo logical Seminary, die geheel achter de I.C.C.C. staat, de kans om over een eigen radiostation te kunnen beschikken. On middellijk nadat dit bekend werd begon nen bij de F.C.C.. die de zendvergunning moest uitreiken, protestbrieven binnen te komen. Brieven In het jongste nummer' van zijn blad de Christian Beacon, publiceert dr. Mcln tire zelf een groot aantal van de brieven die tegen hem zijn gericht. Niet minder dan 32 protestbrieven zijn afkomstig van plaatselijke kerken, oecumenische raden en interkerkelijke organisaties. Boven dien zonden een groot aantal inwoners uit het gebied waar het station WXUR te horen is, brieven, waarin zij vroegen dr. Mclntire of de school geen vergunning te verstrekken. Behalve een verzoek van de studenten an Faith Theological College, die gen de vergunning wel behandelen, zodat hij cn de school zich zullen kunnen verdedigen tegen de aan vallen. Hij geeft als zijn mening te ken- in dat het weigeren van een vergun ing neerkomt op een vorm van censuur. Hij dringt cr op aan dat de behandeling plaats zal vinden voor 15 april, want in het verkoopcontract ls bepaald, dat als de F.C.C. op die dag nog niets van zich heeft laten horen het contract vervallen Is. Dr. Mclntire schrijft dat een uitstel de behandeling van zijn aanvrage tot die datum neerkomt op een ring. Nieuwe houding Prof. Beek voorzitter-af De gang van zaken laat zien dat de Amerikanen een nieuw standpunt zijn gaan innemen tegen de rechtse politieke en godsdienstige groepen. Tot nu toe men: Laten praten. Op een enkele zondering na werd nimmer gereageerd op hun klachten, opmerkingen en aanval- De verkiezing van Goldwater tot repu blikeins kandidaat voor het president schap bracht echter een grote verande-| ring. Vele Amerikanen, die de stemmen I blikeins kandidaat voor het presidents-1 welge- Prof. dr. M. A. Beck, die sedert 1952 voorzitter is geweest van de stichting Interkerkelijk Overleg in Schoolzaken Nederlandse Protestantenbond (I.K.O.S.-N.P.B.) heeft deze funtie dezer dagen neergelegd. Prof. dr. W. F. Golterman to Amsterdam, We lezen vandaag: Genesis 3 14-24. Nadeel hogere inkomens Woningbouw zal knelpunt blijven DEN HAAG Pas in 1975 zul len grote groepen ongeschool de arbeiders, lagere ambtenaren en employees, en kleine zelfstandi gen een stoffelijk welvaartspeil bereiken, dat thans door geschool de krachten en het middelbare per soneel wordt genoten. En deze laatste groepen leven nu nog niet in luxe. Gezinnen in de hogere in komensklasse zullen tegen die tijd geconfronteerd worden met de ernstige schaduwzijde van de ge stegen welvaart. Deze groepen hebben een vrij grote vraag naar persoonlijke diensten, die door de hoge lonen steeds duurder worden, terwijl de „service" afneemt Dit betekent een reële welvaartsver mindering. Een en ander staat te lezèn in het pre-advies dat prof. dr. J. B. D. Derk- sen heeft uitgebracht voor de eerste ledenvergadering van de onlangs op gerichte vereniging voor distributie economie. die zaterdag in het Kurhaus wordt gehouden. Hij concludeerde on der meer, dat voor de verwezenlijking van de consumptiestijging een op de be vordering van de economische groei gericht overheidsbeleid noodzaak is. Dit doel kan niet alleen worden bereikt door belasting- en kredietpolitiek. Ook een gecoördineerde prijs- en loonpoli tiek is noodzakelijk. WONEN Volgens zijn prognose zal in 1975 het peil van de reële consumptie zijn be reikt. dat per hoofd van de bevolking en uitgedrukt in prijzen van 1960 onge veer 50 procent ligt boven het huidige niveau. Tegenover de dan afgenomen dienst verlening staat een toegenomen vraag naar consumptiegoederen. Men zal •voorzit-!°°k ruimer en geriefelijker willen de stichting, zal het voorzitter-|nen. De pre-adviseur wijst er hierbij schap voorlopig waarnemen. op dat het percentage woningen met centrale verwarming nog altijd gering is. Ook badkamers zijn voor velen een luxe, en vele flatgebouwen hebben geen lift. De vraag ls of de bouwnijverheid in deze leemte kan voorzien, want wan neer aan de kant van het aanbod knel punten blijven bestaan, dan zal ook in 1975 de inkomensbesteding niet opti maal kunnen zijn. De gezinnen zullen dan door gebrek aan woonruimte niet die duurzame gebruiksgoederen kunnen plaatsen die zij gaarne willen aanschaf fen. Het inkomen zal dan onvermijde lijk op andere, minder gunstige wijze worden besteed, met als gevolg wel- vaartsverlies. Ds. W. Horlings werd tijdelijk geschorst (Van onze kerkredactie) GIESSENDAM De- gereformeerde predikant ds. W. Horling is tijdelijk ge schorst De termijn loopt af op 21 janu- De schorsing werd oorspronkelijk ir 14 dagen uitgesproken door de clas- Gorinchem. Op grond van artikel J de nieuwe Gereformeerde Kerken orde, waar gesproken wordt over schro melijke veronachtzaming van het ambt. Ds. Horlings is met zijn gemeente in moeilijkheden gekomen. Het gevolg was dat hij ophield met zijn ambtelijke werk zaamheden. Toen hij na veertien dagen wel gedeeltelijk erkende fout te hebben gehandeld in dit opzicht maar zijn ambts werkzaamheden toch niet weer meende te kunnen beginnen werd de voorlopige schorsing verlengd. Na 21 januari zal de classis weer bijeenkomen om verder de situatie te bespreken. Ds. F. A. Hofman overleden RHEDEN Plotseling is overleden de predLkant van de gereformeerde kerk van Rheden-De Steeg, ds. F. A. Hofman. Hij werd 59 jaar oud. Ds. Hofman begon zijn ambtelijke werkzaamheden in Ga meren, waar hij in 1929 in het ambt werd bevestigd. Hij diende achtereenvol gens daarna de kerken van Waarder, Lutten aan de Dedemsvaart, Huizum en Arnhem. In 1961 verwisselde ds. Hofman deze laatste gemeente voor Rheden-De Steeg. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Winterswijk (vac. dr. W BloemendaaliN. J. M. Hoogen- dijk te Muiderberg. Bedankt Brouwer) Haarlem. GEREF. KERKEN Bedankt voor Surhuisterveen Westerneng te Oosterzee. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Wageningen: W. te Klaaswaal. NIEUW-GUINEA Opnieuw is een zendingsvliegtuig neergestort, ditmaal op Australisch Nieuw-Guinea. Ifct vliegtuig wilde vertrekken van het 2400 meter hoog liggende vliegveldje van Alkena. Het zou ccn zwaar zieke Papoea naar een hospitaal vervoeren, i Kort na de start verongelukte het. I Terwijl vorig jaar de chefpiloot van de lutherse zending op Nieuw-Guinea I om het leven kwam, liep dit ongeluk j beter af. De vijf inzittenden werden Hagc slechts licht gewond, ook de zieke bracht er het leven af. Het toestel werd onherstelbaar beschadigd. Het ongeluk is een zware slag voor de Missionary Aviation Fellowship, de zendingsorganisatie die ten behoeve van alle zendingsorganisaties op Nieuw-Guinea en het nu Indonesische Irian Barat de vliegverbindingen ver zorgt. Deze organisatie beschikt nog maar over één vliegtuig. Dit zal in het bijzonder moeilijkheden opleve ren voor de zendelingen op afgelegen posten, zoals de zendeling van de Ge reformeerde Gemeenten, ds. G. Kuyt en zijn vrouw. spaar plezierigmet NYLONS 4^ met gratis waardezegels van 15 en 25 ct. vraag vooral om de DUET-spaarkaart Vraag: Op een erf in onze omgeving betreft, zijn ligt een gehouwen siteen, lang 67 cm, gebruikers breed 22 cm en dik 10 cm met het op- van de wet schrift: Dit is de vloeijbuijs van N. Nier- tig. U behoeft dit niet htf". Wat is de betekenis an dit op schrift, waarvoor werd dit gebruikt er welk jaar kan het ongeveer zijn' thans de ministerie van verkeer en waterstaat als 1 te geven. Het aanvragen. Welke bescheiden zijn hier- worstelen om het be houd" van zondaren en hen te maken tot :n toegerust volk. Er moet onderscheidelijk gepreekt worden: er zijn tweeërlei kinderen des Verbonds De gemeenteleden moeten door het ambt opwassen in de genade tot mannen, lidmaten van Christus. De ge meente zal de ambtsdragers als mannen met de volmacht van Christus hebben te aanvaarden, terwijl de ambtsdragers de gemeente zullen hebben te zien en lief te hebben als de gemeente van Jezus Christus. De vragen die naar aanleiding van de ze lezing werden gesteld gingen over de plaats van de gemeente in de wereld, het karakter van het ambt als van Christus Segeven en uit de gemeente opgekomen, e plaats van het avondmaal, de houding tegenover ambtsdragers die een andere richting aanhangen, terwijl daarnaast enkele kwesties uit de praktijk werden naar voren gebracht. Antwoord: Dit is geen gangbaar ge zegde in onze taal geweest cn de bete- valt slechts te gissen. Nier ir „vanzelf'. Uw naaiateli stelt niet vrij van personele belasting Slechts het gedeelte van het huis dat u proefrijden. Is het mogelijk een uitsluitend voor uw naaiatelier gebruikt vraag im te dienen als (en dus in het geheel niet voor andere doeleinden) blijft bij de schatting verouderd woord voor aardappel, dus de huurwaarde buiten beschouwing kennelijk is met nierhof een aardappel veld bedoeld. Het woord buis is onbe grijpelijk aangezien men hier volgens brief kennelijk niet met een buis of Gaat u buitenshuis werken, dan zal dit wel betekenen dat u het naaiatelier verder voor andere doeleinden houdt en dat dus het voor woning gebruikte per- pijp te doen heeft. De hele zinsbouw ceel groter wordt. Daardoor worden dienen raag loopt bij het CBR? Antwoord: Wanneer u een rijexamen wilt afleggen bij het ministerie van verkeer en waterstaat, moet u dit bij het betrokken ministerie aanvragen. U hoort dan nog wel waar u het examen moet afleggen. De aanvraag kunt Brieven, die mei zijn voorzien van naam en adre» kunnen niei In behandeling worden genomen Geheimhouding ls verzekerd. Vra gen. die niet onderling met elkaai in verband staan moeten In al /.onderlijk* brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden tngcslo- huurwaarde en persodele belasting ho ger. Wat de inkomstenbelasting betreft kunt u voor de inkomsten van uw arbeid doet de vraag rijzen of het opschrift niet van jonge datum is en dat men alleen een oud woord gebruikt heeft, om de zaak interessant te maken. die bij het inkomen i Vraag: Mijn man en ik zijn geweest bij mijn moeder, die leden is. Komen wij nu in aanmerking De aftrek bedraagt een derde personele belasting? Komt er dan arbeidsinkomen - J maand nadat afgewezen. De kosten bedragen j kunt deze per giro overmaken op gironummer 1 van de rijks schatkist CBR i echtgenool met de vermelding: „Ten behoeve een aanslag of moeten wij dit zelf hoogste ƒ2000 en ten minste ƒ500. If aangeven? Zelf heb ik een naaiatelier in het arbeidsinkomen van de vrouw lager huis .Vervalt dan dc personele belasting dan ƒ500, dan is dit vrijgesteld het ministerie van verkeer staat nader onderzoek rijvaardigheid" Van het ministerie ontvangt u dan na- doch ten dere inlichtingen. Geen verstandig mens '|H raagt bij twee lichamen een examen K.N.M.I. in Dc Bilt. Het K.N.M.I. heeft door hei daartoe de beschikking over een cabine n de zogenaamde weerkamer. Dc 'ekst vordt meestal uitgesproken dooi "en van de telexistes, die daar werken ^cn en ander heeft volgens mij al eens in het Zondagsblad gestaan naar aanleiding van een reportage over de m eis ie* die lij het K.N.M.I. werkzaam zijn. ging werken. Kom ik in dat geval aanmerking voor de 15 pet regeling vi aftrek? Antwoord: Wat de personele belasting r het gehele bedrag. Vraag: Enkele weken geleden heb ik Hilversum. Ik blad gelezen dat het mogelijk is inhaken. M. Vraag: Op de vraag van e< vanwaar de weersoverzichten morgens 5 amen Antwoord: Inderdaad worden weerberichten 's morgens vroeg in de lezer cabine van het K.N.M.I. voorgelezen, m 's Dit echiter uitsluitend gedurende de tijd, worden waarin de omroepen niet uitzenden, uitgezonden, geeft u ten antwoord: Uit want gedurende de normale zenddac rijexamen af te leggen bij hel uitzending geschiedt namelijk i daar graag even op dit niet juist. Deze spreekcel van de nieuwsdienst

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2