■HIT
Alles goed en u/el
Actie van geref. vrouwen
voor scholen in België
Zij deden mijn was
waar ik bij stond...
Bezinning op heiliging
zondag noodzakelijk
Binnenkort gesprek
Rome-Reformatie
Adelbert ongerust over
de gang van zaken
'II I 1 .1 ;l
AL.sLk II JL
Tempel-sanatorium van
oude Egypte ontdekt
2
DONDERDAG 7 JANUARI196S
Geven voor zeven
Onlangs deed een Sunil was-team
de was voor mevrouw C. J. Keizer,
Eerste Eeldepad 18, Den Haag.
"Mijn was is absoluut witter gewor
den", zei mevrouw Keizer. "Nu be
grijp ik wat ze bedoelen als ze zeggen:
Sunil geeft het hoogste wit".
Moderamen hervormde synode:
(Van onze kerkredactie)
EDE Het moderamen van de
generale synode der Nederlandse
Hervormde Kerk is van oordeel,
dat het vraagstuk van de heiliging
van de zondag bijzonder actueel is.
Het noemt een nieuwe theologische
bezinning hierop dan ook dringend
noodzakelijk. Op de wijze, waarop
deze bezinning zal kunnen plaats
vinden en over de vraag, hoe daar
in ook de vragen van het prakische
leven kunnen worden betrokken,
zal het moderamen zich nog nader
beraden.
Dit heeft het moderamen meegedeeld
in een schrijven aan de Nederlandse
Vereniging tot bevordering van de
dagsrust en de zondagsheiliging. Deze
vereniging had zich tot de synode ge
wend, omdat zij grote bezwaren heeft
tegen de opmerkingen over sport en zon
dagsviering. zoals die gemaakt zijn in
het boekje Kerk en Sport, uitgegeven
door de Raad voor de zaken van kerk
en samenleving van de Nederlandse
Hervormde Kerk.
Uit het verslag van de werkzaamhe
den van de vereniging tot bevordering
van de zondagsrust en de zondagsheili
ging blijkt verder, dat in ruim vijftig
gevallen protest aangetekend werd te
gen ontheiliging van de zondag. Meest
al betrof dit tentoonstellingen en sport
manifestaties. In één geval bereikte men,
dat een autodealer zijn showroom voort
aan op zondag sluit
Kabinetszitting
Verder werd onder andere geprotes
teerd tegen reclamevluchten op zondag,
tegen zondagsarbeid in fabrieken en be
drijven, terwijl minister-president Ma-
rijnen een brief ontving inzake een ka
binetszitting op zondag.
In zijn woord ten geleide merkt de
voorzitter van deze Interkerkelijke vere
niging, ds. J. van Prooyen te Graf
horst op, dat het werk van de vereni
ging zich ln een toenemende belangstel
ling mag verheugen, getuige ook het
gestadig stijgend ledental. Ook de bro
chure „De roem der dagen", die uitge
geven werd ter gelegenheid van het tien-1 stapel loopt
Jarig bestaan, heeft een gunstig onthaal
gevonden.
Met ingang van het nieuwe jaar heeft
de administrateur van deze vereniging,
de heer W. J. van Ree te Ede, zijn
werkzaamheden beëindigd in verband
met zijn gevorderde leeftijd. De admi
nistratie wordt nu behartigd door de
heer J. J. Lammers, Amersfoortsestraat
23 te Barneveld.
Ook in internationaal opzicht onder
houdt de vereniging tot bevordering van
zondagsrust en zondagsheiliging rela
ties. onder andere met The Lord's Day
Observance Society in Engeland.
UTRECHT In België en
Frankrijk staan prot.-christ. scho
len voor onoverkomelijke finan
ciële uitgaven. Dit is een reden
voor de Gereformeerde Vrouwen
bond om een actie voor het pro
testants-christelijk onderwijs in
deze landen op touw te gaan
zetten. Hoe? „Dat laten we over
aan de leden van onze bond zelf.
i We doen niets centraals." Dit zijn
de woorden van de voorzitster
mevrouw W. M. Ridderbos-de
Rooij, waarbij ze opmerkt, dat in
het verleden is gebleken, dat de
leden er heus wel iets van terecht
brengen.
werden koekjes gebakken, die Pakistaan-
tjes genoemd werden, bazars gehouden,
oppasdiensten ingesteld, in fabrieken ge
werkt, garnalen gepeld en een schoon
maakbeurt in Vogelenzang in Benne-
broek gegeven. Vier ton was het resul-
I taat. Er is al heel wat met dat geld
I gedaan en een van de laatste uitgaven ii
die voor de Anne de Vries-bijbel in d(
Urdu-taal.
Andere acties waren: de goedereninza
meling voor Indonesië, de lectuurverza-
meling (in samenwerking met het Vrou-
wenzendingsthuisfront) en de aanbieding
van het zilveren avondmaalsstel voor de
kerk van Tuindorp-Oostzaan. De collecte
voor de school in Toronto in Canada
eigenlijk het voorspel geweest voor
actie „Gev
Ook Paron
deelt mee
(Van onze kerkredactie)
België en Frankrijk
Zowel in België als in Frankrijk vor
men de protestanten maar een heel klei
ne minderheid van de bevolking. In het
Nederlandstalige deel van België is dit
bijvoorbeeld niet meer dan een half pro
cent van de totale bevolking. Jaren gele
den ia men met protestantse christelijke
scholen begonnen. In een heel groot ge
bied staat dan maar één zo'n school.
Voor ons, die een ..tachtigjarige" school
strijd gekend hebben is het goed te
begrijpen hoe belangrijk dit onderwij.'
voor de kinderen is. Hier liggen prachti
ge kansen voor het evangelie.
De klassen hiervan zijn op het ogen
blik overbevolkt Er zijn 95 leerlingen op
de lagere school en 40 op de kleuter
school. Een tweede verdieping is nodig
en een vijfde leerkracht. De schoolbus
legt dagelijks 120 km af om veertig
kinderen op te halen. Volgend jaar zal
de bus vervangen moeten worden. De
uitbreidingsplannen van deze school, die
beslist nodig zijn vergen ƒ75.000 tot
f 100.000.
Frankrijk worden nog
is-katholieke landen be-
dat zijn ze al lay niet
Prijsvraag voor
h.a.v.o.-project
AMSTERDAM Het Onderwijskundig
Studiecentrum te Amsterdam heeft een
prijsvraag uitgeschreven om geschikt ma
teriaal te vinden voor taken die de
leerlingen tijdens zogenaamde geïnte
greerde lessen op kunnen krijgen. Er is
een prijs van duizend gulden beschikbaar
gesteld voor het beste en best uitgewerk
te voorstel voor zo'n taak.
De geïntegreerde lessen zijn bedoeld
om leerlingen door oefeningen die lijken
op wat volwassenen dagelijks doen de
zin van het geleerde duidelijk voor ogen
te stellen en hen uit te dagen ook te
leren wat zij nodig hebben, maar nog
niet weten. Zij worden tot nu toe gege
ven in twee h.a.v.o.-scholen in Amster
dam en Hilversum, die met het onder
wijskundig studiecentrum samenwerken.
De lessen worden door een groep leraren
geleid en er komen vele vakken tegelijk
bij aan de orde.
Om verhoudingen te zuiveren
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG In aansluiting
aan de afspraak, die gemaakt is
door kardinaal Alfrink en het mo
deramen van de generale synode
der Nederlandse Hervormde Kerk,
zal een aantal reformatorische en
rooms-katholieke theologen bin
nenkort met elkaar gaan pracen.
De bedoeling van dit gesprek is,
om op bepaalde punten, met name
de doop en het huwelijk, tot meer
dere klaarheid te komen en tot
stabiliteit in de onderlinge ver
houding.
Dit deelt de praeses van de her
vormde synode, ds. P. G. van
Hooff mee in een artikel in Woord en
Dienst, waarin hij een blik vooruit
werpt over de synodewerkzaamheden
in 1965. Hij zal zelf dit voorjaar af
scheid nemen als synodepraeses.
Ten aanzien van de verhouding tot
andere kerken is ds. Van den Hooff niet
optimistisch. Er zijn velen, zowel onder
ouderen als jongeren, die niet bezield
zijn door het eenheidsstreven, zo schrijft
hij. Toch zullen de gesprekken met de
Gereformeerde Kerken en met de Re
monstrantse Broederschap worden voort
gezet en tot verdere vormen van verbon
denheid kunnen leiden
Een belangrijk stuk van de tijd en de
energie van de synode en classicale ver
gaderingen zal gevraagd worden voor de
herziening van de kerkorde. Niet alleen
zien van het werk der kerkera-
de situatie der gemeenten, maar
r met betrekking tot de taken
der meerdere vergaderingen en de ra
den en instituten zijn velerlei vragen en
overwegingen bij de synode binnengeko-
Ook zal het jarenlang voorbereide rap
port over het ambt in de kerk aan de
orde komen, en in aansluiting aan deze
materie de vraag naar de volledige open
stelling van de ambten voor de vrouw.
De synodepraeses betwijfelt echter, of
hier spoedig een nadere beslissing kan
worden genomen.
Positie legerpredikanten
Ten aanzien van de positie en de vrij
heid van de predikant in de krijgsmacht
zal de synode haar uitgesproken visie
handhaven en op de ingeslagen weg
voortgaan. Ds. Van den Hooff schrijft,
dat de synode alles In het werk zal stel
len. om een principieel duidelijke en
naar kerkelijke maatstaven aanvaardbare
situatie te scheppen.
vaak als
schouwd.
meer. Slechts veertig tot vijfenveertig
procent in België is in de praktijk
rnoms-katholiek. De protestanten zien
hier een grote opdracht liggen en
grijpen met hun scholen de kansen.
Daarom moeten de scholen kunnen
concurreren. Ze moeten goed zijn en
uitstekend opleiden, dan kunnen ze
blijven bestaan. Zijn ze echter niet
goed geoutilleerd, dan gaan ze failliet.
Er zijn in België zeer veel scholen:
rooms-katholieke en staatsscholen.
Alle protestantse scholen in België ont
vangen rijkssubsidie. Dit bestaat uit een
bedrag voor iedere leerling en het salaris
voor het onderwijzend personeel. De re
gering zorgt echter niet voor de gebou
wen en het onderhoud daarvan. Toch
moeten de scholen aan de rijksvoor-
«chriften voldoen.
Welke scholen zijn het, waar het om
gaat? In het totaal gaat het om zeven
scholen, (vandaar de naam „Geven voor
zeven"), zes staan er in België en een
in Frankrijk.
De zeven scholen
MARIA HOREBEKE
Hier staat de oudste protestants-christe
lijke school in België. Reeds in 1315 gaf
men hier in een huiskamer onderwijs,
•naar in 1819 werd met steun van de
regering van het toen nog verenigde
koninkrijk van Nederland en België een
school gebouwd. De leden van de protes
tantse gemeente hielpen hard mee. Ze
bakten stenen, hakten hout en verzamel
den geld voor de aankoop van de grond.
Ditzelfde schoolgebouw is nu echter nog
in gebruik na meer dan honderd jaar, al
is er in de latere jaren veel aan ver
bouwd en gerestaureerd. Het is een een-
mansschool. Meester De Jonge heeft ze
ventien leerlingen. Hoewel de gemeente
flink bijdraagt voor de school is er niet
genoeg voor de noodzakelijkeherstel
werkzaamheden aan het oude gebouw.
Ook zou men de school graag van mo
dern sanitair voorzien. Door het weg
trekken van de bevolking wordt het
groepje protestanten ook veel kleiner en
deze krijgen het er niet gemakkelijker
op. In totaal heeft men hier wel ƒ150.000
In 1931 begon men in de consistorie
van de kerk. Nu heeft de school na een
uitbreiding vier ruimte lokalen, met
ruimte voor handenarbeid. Ook is er een
kleuterschool aan verbonden. Omdat de
kinderen zo ver van school af wonen
beschikt men over een schoolbus. Hoewel
deze bus een zware last betekent voor de
kas is zij toch ook de oorzaak geweest
van een verdere stijging van het leerlin
gental. Ook kinderen van buitenkerkelij
ken gaan nu op deze school. Het aantal
leerlingen bedraagt 83, waarvan de helft
afkomstig is uit met-kerkelijke gezinnen.
Toch is het een school met een zwaar
„zilveren dak". Men komt ongeveer
75.000 tekort.
Snuif en wrijf
Uw verkoudheid van neus.
Keel of borst weg met
Een tenor(1 voor vandaag
Doch thans zien wij nog niet, dat hem alle dingen onder
worpen zijn. Als de schrijver van de brief aan de Hebreeën
deze zin op papier zet, denkt hij aan de mens. en aan de
profetische psalm, waarin gezegd wordt dat alle dingen onder
zijn voeten gesteld zullen worden.
„Nog nietstaat er. Dat betekent dat het wel komt. Dp
schrijver gelooft in de toekomst van de mens. Hij kijkt niet in
een donkere toekomst. Hij blijft niet angstig staren naar een
dreigende wolk aan de hemel van morgen. Hij ziet reeds het
licht van de nieuwe dag, de eeuwige zon. De mens heeft een
toekomst. Hij zal als koning heersen.
Hoe kan hij zo optimistisch spreken? Het antwoord volgt
onmiddellijk „maar wij zien Jezus." Wie Jezus ziet, ziet de
toekomst vernieuwd. Wie Jezus ziet, ziet zijn leven hervormd.
Wie Jezus ziet, ziet tegelijkertijd niet alleen de hemel, maar
een geheel nieuwe aarde. Hij is de garantie van het nieuwe
leven.
Christus.met eer en heerlijkheid gekroond is de zekerheid dat
wij met eer en heerlijkheid gekroond zullen worden. Maar
juist daarom kan alleen het geloof spreken in termen van
nog niet". Het is realistisch. Het ziet wat nog is, het houdt
rekening met de duisternis, het ongeloof, de zonde van dit
moment. Maar het houdt evenzeer rekening met wat God
beloofd heeft. Even zeker als de duisternis van het nog, is het
licht dat schijnen zal. Even zeker als de nederigheid van de
mens, onderworpen aan zonde en zwakheidis de heerlijkheid
die hij verkrijgen zal.
het kinderhuis en
en hier te maken
met die voor de school. Op de lagere
school zijn 120 leerlingen en op de kleu
terschool 32. Hiervan is 65 procent niet-
protestants of van niet-kerkelijke huize.
Vijf leerkrachten zijn eraan verbonden
en een kleuterschooljuffrouw. Men moet
twee lokalen bijbouwen en een gymnas
tieklokaal. Totale kosten komen op
20.000.
Hiei j men in eer 'afé begonnen. De
lagere school nad tien leerlingen en
maakte gebruik van de gelagkamer. De
kleuterschool, bezocht door vijf kinderen,
was gehuisvest in een klein slaapkamer
tje. In 1955 werd echter een nieuwe school
geopend. De aanschaf van het schoolbus-
je had leerlingenuitbreiding ten gevolge.
Op het ogenblik bezoeken 57 kinderen de
school. Het gebouw moet echter onder
houden worden. Van buiten moet het
geschilderd worden en bovendien zou
men er graag centrale verwarming heb
ben. Dit alles zal enkele tienduizenden
guldens moeten kosten.
Hier begon men in 1954 met een eigen
school. Deze school werd het centrum
van waaruit men de gehele omgeving
met het evangelie bereikte. Er zitten nu
116 leerlingen op de school en 50 op de
kleuterschool. Men heeft er 15.000 te
kort.
Hier is sinds 1949 de enige protestants-
christelijke school gevestigd, die in
Frankrijk bestaat. Men begon toen met
25 leerlingen. Nu zijn het er 93. Deze
school, waaraan ook een internaat ver
bonden is neemt kinderen uit het gehele
land op. Door de Stichting Vrienden van
Paron wordt jaarlijks bijgesprongen. De
subsidieregeling is hier anders dan in
België. En de Nederlandse boeren, die
zich in Frankrijk gevestigd hebben moe
ten zich heel wat getroosten
onderwijs voor hun kinderen.
We lezen vandaag: Genesis 3 1-13.
Brief aan kardinaal Alfrink
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT Het bestuur van
s rooms-katholieke Adelbert ver
eniging is ernstig verontrust over
de gang van zaken op het concilie.
Het heeft deze verontrusting uit
gesproken in een brief aan kardi
naal Alfrink. Met name wordt met
teleurstelling geconstateerd dat
een kleine groep de werkzaamhe
den van de meerderheid kon af
remmen. Tevens is het bestuur
verontrust over de geheimzinnig
heid die hangt rondom de door de
paus benoemde commissie die de
kwestie van de huwelijksbeleving
bestudeert.
Beroepingswerk
GEREF. GEMEENTEN
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Vlaardingen: M.
i Tanis te Barendrecht.
Bedankt vbbr Errtielo: G. J. Buijs
Ite Murmerwoude.
Volgens de brief heeft het algemene
verwondering gewekt, dat de conciliever*
gadering niet of nauwelijks gereageerd
heeft toen een kleine gr p de meerder
heid haar wil oplegde. Koe is het moge
lijk, zo wordt gevraagd, dat het concilie
het hoogste gezag niet kon overtuigen
van de noodzaak van corrigerende maat
regelen? Deze gang van zaken was bij
zonder teleurstellend voor hen die in de
ze tijd een krachtig pleidooi voeren
waarachtigheid in de kerk.
Het bestuur constateert dat het or
gelijk schijnt te zijn dat verschillende
bisschopsconferenties, inclusief de Ne
derlandse, suggesties kunnen doen vooi
een zo representatief mogelijke samen
stelling van de commissie die de huwe
lijksbeleving zal bestuderen. Deze com
missie is door de paus ingesteld, of zal
nog ingesteld worden om in het bijzonder
de kwestie van de geboortenregeling
gaan bestuderen.
IRONIE
Volgens de brief is een derde voorwerp
van bezorgdheid de ironie, die niet wil
de dat, naarmate de promulgatie van de
leer der collegialiteit naderbij kwam,
een „Hogere Autoriteit" hieraan, zowel
theoretisch interpreterend als practise!)
toepassend, begrenzingen stelde, welke
bestuur denkt in dit verband
Het bestuur van Adelbert ls bang dat
In de naaste toekomst opnieuw een der
gelijk autoritair ingrijpen zal plaats vin
den in door de vergadering voltooide
goedgekeurde stukken en van een
dien aanzien voortdurende, beslissende
beïnvloeding door een kleine kring
adviseurs rondom de paus.
Paus pleit weer
voor eenheid
dag o.
om eenheid onder de christenen en her
innerd aan zijn pelgrimstocht naar het
Heilige Land een jaar geleden. De paus
sprak tot een menigte op het Sint Pieters
plein, aan wie hij zijn traditionele mid
dagzegen gaf.
Toen'hij het b?zoek noemde, dat hij
op 6 januari 1964 aan Bethlehem bracht,
zei de paus: „Wij wilden toen onze armen
uitspreiden en de afgescheiden broeders
uitnodigen, zich weer aan te sluiten bij
de eenheid van de kerk van Christus."
„Wij zullen er om bidden, dat de zaak
van. de eenheid der christenen bevorderd
moge worden langs de juiste weg en dat
het evangelie aan de wereld verkondigd
moge worden als de ware bron
vaart en vrede," aldus de paus.
KERNEN VAN INGEZONDEN STUKKEN
Bedragen voor deze lngeionden-atukkenrubriek kunnen rfjpr alfc lezer»
(en lezeressen!) worden geleverd en worden geplaatst buiës^Nrefanwoordï-
lUkheld der hoofdredactie. De redactie behoudt zich het reobt voor stukken
te weigeren en in te korten schrijft u dus zéér kort! Er kan alleen
worden gepubliceerd met volledige vermelding van nfcam en woonplaats.
Anonieme brieven krijgen geen plaatsruimte. Waar nodig kan in een bij
schrift van redac.tiewege een korte toelichting worden gegeven.
Koffie - thee
Succes voor Engelsman
LONDEN Voor de derde maal zal
op 24 januari, op h« Trafalgar-Square zondagablad las ik „Vel, be- Het moet
Se^T.Ï'^JSSïfiS'eïïhSd. Alge "rijven "jvoorbeeUnteent met
vaardigden van de &,ge^_Sto«k_etk. werkneme^ Eenvoudig
prestatievermogen op te
daar keek ik toch van o.
wij een aannemersbedrijf van acht
personeel. Zij krijgen van ons om
uur koffie, om half een (voor de c
blijvers) weer koffie
Leo Horn
bekend predikant eens tegen hebben moeten zijn.
onafhankelijke kerken van Engeland en
de Rooms-Katholieke Kerk zullen hier
samenkomen.
KAIRO Professor Walter Emery,
hoogleraar in de egyptologie aan de
universiteit van Londen, heeft giste
ren verklaard, dat hij er van over
tuigd is, dat hij de beroemde Egypti
sche tempel van Asklepios heeft ont
dekt, de Griekse god van de genees
kunde. Prof. Emery hoopt, dat deze
ontdekking hem tot de 5000 jaar oude
graftombe van Imhotep zal leiden,
waarnaar oudheidkundigen reeds
tientallen jaren zoeken.
Prof. Emery verricht opgravingen bij
Sakkara, de grote begraafplaats van
Egyptische koningen, ongeveer 27 kilo
meter ten zuiden van Kairo, in de woes
tijn bij de ruïnes van Memphis, de
hoofdstad van het oude Egypte. Een paar
dagen geleden was hij bezig ongeveer
tien meter onder een graftombe van de
derde dynastie, toen hij een enorm laby
rint van ondergrondse gangen ontdekte,
dat zich naar de schatting van prof
Emery uitstrekt over een gebied van
ongeveer twee kilometer in het vierkant.
De gangen zijn aangebracht in rotsach
tige bodem en zijn vanaf de vloer tot
bijna aan het plafond vol met mummies
van ibissen, de heilige vogel van het
oude Egypte. Ook van Apis, de stiergod.
heeft prof. Emery gemummificeerde
beenderen ontdekt.
Prof. Emery is er van overtuid, dat hij
de legendarische tempel van Asklepios
he ontdekt. Deze tempel, die tiji
de Grieks-Romeinse periode van Egypte
werd opgericht, werd het sanatorium,
waar duizenden mensen vanuit alle delen
van Egypte naar toe stroomden.
Volgens alle oude documenten bevindt
zie' hier ergens zeer dichtbij de graf
tombe van Imhotep, de architect van het
oudste stenen bouwwerk ter wereld, de
grote trappyramide van Sakkara. Imho-
t was tevens wijsgeer, sterrekundlge
en raadsman van koning Zoser, die
geerde in het begin van de historie
Egypte, omstreeks 2800 voor Christus.
- namelijk dat Wika ook kan
zelfs oog zijn, dat de heer Leo Horn nog betekenen: Wij Immers Kunnen Alles"
het steeds in de oppositie is, inzake de
uitspraak van de KNVB-leiding, die
op. Zelf hebben hem wijselijk voor een maand of vier
het recht ontnam als scheidsrechter p
t> treden.
Zelfs heeft de heer Horn de brutali
teit gehad na de uitspraak
feursvrouw aan het woord
echtgenoot per week zegge en schrijve
ƒ51,80 binnenbrengt is mi. net zo goed
een aanklacht tegen het fooienstelsel
(al pleit zij uit noodzaak
Totnatenpluksters
thee. Waarom? Om het prestatievern.o- KNVB nog eens voor de radiomicro-
- J foon zijn ongenoegen uit te spreken
die maatregel. Mijnheer Horn, be-
gen op te voeren? Toe nou. Om de
doodeenvoudige reden dat wij zelf ook
kopje drinken &TK
graag op zijn tijd
krijgen. Daar dit bij ons al ruim
(van vader op zoon) traditie
heel gewoon zonder welke bijbedoeling heersing,
illen we dit even melden. scheids»
H. Schotte Veenman SL! „mijl'rt
Pijnacker
9t Is toch nie waar?
Mag ik iets tot onze bouwvakkers vlug met zijn handen klaar staat?
zeggen, bouwvakkers van alle bonden?
Vrienden, van u allen verwachten wij
ouderen dat u zoveel mogelijk arbeid
verricht als u maar mogelijk is. Niet
alle n voor wat de woningbouw betreft
maar ook voor wat de bouw van be
jaardenhuizen aangaat. Duizenden
Haag
aanleiding van op mijn boeken gelever
de kritiek, meen ik thans een uitzonde
ring te moeten maken. De enkele reeels
die een anonymus in uw courant wijd
de aan mijn laatste bij de Arbeiders
pers verschenen roman DE TOMA-
"ENPLUK^TER geven van dit werk
laten "ontreden1» Re een indruk die in strijd is met de
dot er oi« u nioï feiten. Genoemd stukje suggereert op
igszins smalende toon dat mijn ro-
in handelt over „sexuele ontsporin-
'i'emand"dfe^kenneïnk *en" en ,dit doet °P de tegenw
mano aie KennenjK zwang Z1jnde „minder oirbare'
hetgeen mei
P. Pannebakker -- slotregel:
niet in te vinden.
Ik wil het tendentieuze stukje
w medewerker, die blijkbaar het boek
Hekezen slecht heeft gelezen, weerleggen omdat blijven bestaan ervan). Het fooienstel-
znn kritiek de indruk wekt dat de sel is een verkapte bedelarij van d
Tomatenplukster de zoveelste sex-roman werkgevers. Zelf bedelen ze niet.
is. neen, ze laten het een ander doen. De
baas wenst dus wel een volwaardige
i die wjj dan graag 1
dan niet dat het van de KNVB-
leiding onverantwoord zou zijn, indien
gebleken gemis aan zelfbe-
a korte tijd weer als
scheidsrechter
uit het Westland) wil nog niet zeggen e.d komt er zoveel procent bedienings
dat dit in beschouwende trant geschre- geld bij. Bij de kapper: pot
ven boek over „sexuele ontsporingen" J j
gaat! Het ernstige karakter
werk dat steeds handelt
uiterst moeilijke probleem van de God-
dankuwèl meneer Dus: normale
mijn lonen voor ieder werkend mens.
bef Iets dergelijks geldt voor het m.l.
misbruik maken van gepensioneerden.
mentaal verandert, voor voetballers ge
vaar blijft bestaan te moeten spelen
onder leiding
voldoende bevestigd door de uitvoerige
Kunnen We Alles?
de krant
weer eens een stukje te lezen
Sjaloomgroep. Wika
Ik meen dat uw anonymus met zijn
stukje de regels der journalistieke be-
december stond tamelijkheid heeft overschreden
zou kunnen opmaken uit 1f'nhS's?'- iohan van Wn"i'- ?'n,.d„l.s
veel verkwikkends is er Dmaux, W. A. Wagener en vele ande- he~ft of i
„veei verkwikkends ls er „en D(>or predlkant4n word, mlJ„ werk
aak geciteerd.
eigenlijk pensioen:
sr z'n hele leven voor gewerkt
en jonge werkgeve
Een arbeider is ziln loon waardig t
s de werkgever dan niet voldoenc
nog eens duizenden (ook geestelijk ge- felle kritiek
stiporde) bejaarden wachten op opne- de oecumenische kerkbouw
ming. Zoudt v
willen meewerken vliet (de z g. Antwoord 64-kerk). Want
v o.v.iu. lamenjnneia neen oversenreaen aaar
5*. °^er het de waarheid geweld aandoet. De lpv®en
Th. J Rijks is mot Tomatenplukster u'namelijk een essav h„„, S35.I &an"elonde
er getrokken tegen romanvorm dat een religieus. o(, zo eêlti.s hrt a,/Seïfi
erkbouw in Hoog- m€„ wU fflosofiseh onderutero behan- £an.
deze mensen, die zoveel arbeid
hun leven hebben verricht voor weinig
verdienste, in het laatst van hun leven bad
te helpen? Ik schrijf dit omdat ik ben.
hoorde dat er in ons land wel
duizenden woningen
zouden kunnen worden mits de bouw-
schrijft hij, daar had
kerk. een sporthal,
gebouwd kunnen heb-
idagsmorgens
wat gemakkelijk zou kunnen. Duizen-
den woningen...is dat werkelijk zo? Ik zwembad
kan dat haast niet geloven. Doch als
wil, filosofisch onderwero behan-
delt. De bizarrre tegenstelling tussen
plaats Christus en Eichmann (belichamingen
van het Hoogste Goed en het uiterste
kwaad) heb ik in dit boek aan een
nadere beschouwing onderworpen
waarbij ik tot de al of niet aanvaardba
re conclusie kom dat God zich zowel in
goed als in kwaad openbaart. De strek
king van het boek beoogt de lezers tot
gebouwd godsdienstige bijeenkomst plaats kun-
ien hebben.
Maar ik meen, als de heer Rijks zich
nzake het gemis van een sporthal
'--j J bij de Kerken gaat be-
i het verkeerde adres is, zalem afspeelt.», ol«u UJe wn ver-
een aangelegenheid eenzelvigen met het bijbels drama. De en Haag
spottende re-
een moderne
roman te geven. Er komt geen on
vertogen woord in het boek voor en 1'.;
e-rijp dan ook niet hoe uw anony
er toe komt te spreken over „ver
gens naar sexuele ontsporingen die he-
'jnsel zijn
laas geen ongewoon
waaraan medici
veel aandacht besteden." Slaat dit zin
T. de Vries-Boekholt
Anti-za-is-het
verlan- u,e 1^."e5,e vroegen met hun streven
"die h"- openlijk protest te laten horen tegen
kwetsende radio- en tv-uitzendingen.
opvoeders niet te reaclie e"
cn." Slaat dit rin. F®acVe8 8raag
zetfout is het adres
ingewacht werden foutief
•.gen hij aa
is, kan er dan dat daar dit toch
schepje bovenop? Dit vraagt u m0et worden geacht die de 'overheid ^wöciïïlesTmhitb^oekVcit^
tarde. aaneaat. Ik nacht tot nu tno dot ««r, u-,
sporthal, nadenken te brengen
het Eichmann-proces zich juist te Jeru-
Hjfi de stad die wij
vtt» uoiiuoum uesieuL-n. öiaai ail zin- 4VUUZ1
netje misschien op een ander boek dat komen. Daarom volgt
,a„"°„nie.ï' door het höofd J,f. alotzln
j UYV «"'u»"cnie recensent aoor het hoofd „5-•
t t r speelde? Misschien dat van Jan Cre- ,n®ezonden schrijven.
J Soetens
Weg met fooien III
Het vorige stukje waarin een chauf-
„Wij verzoeken met klem iedereen
Roest-Crollius .|}.et,..mef deze zienswijze eens is.
schriftelijk liefst per briefkaart
zijn adhesie te betuigen aan onder
staand adres: M. N. Looije, Van Ostade-
laan 45, Hilversum."