IflZEN Arjos: federatie met ch-jongeren Een kanttekening PUBLICITEITSBUREAU VOOR AFRIKA IN PINGJUM.... Bijbelhuis in Kameroen is nu gereed Een woord voor vandaag Synode houdt vast aan Dor (Ilse Leerregels „Vrijgemaakte synode volgt zondige koers" 2 ZATERDAG 12 DECEMBER iJ BELASTINGONTVANGSTEN OMHOOG JJE fiscus heeft in de eerste tien maanden van dit jaar bijzonder veel geld ontvangen: 11.400 miljoen. Hiervan kwam binnen aan kohierbelastingen 3.950 miljoen (o.a. inkomsten-, vermogens- en vennootschapsbelasting) en aan niet-kohierbelastingen 7.440 miljoen. Een vergelijking met de ont vangsten aan kohierbelastingen in de eerste 10 maanden van 1963 is niet goed mogelijk. Wel een vergelijking van de niet-kohierbelastingen. Hieronder verstaan wij dan alle belastingen die niet vooruit op een kohier (een mooi woord voor belastingaanslagregister) zijn vermeld. Onder die niet-kohier- belasting vallen dan bv. de loonbelasting, de omzetbelasting en de accijnzen. De niet-kohierbelastingen brachten in de eerste tien maanden van dit jaar 7.440 miljoen op. In de eerste tien maanden van 1963 echter 6.020 miljoen. Dat is dus nu ruwweg 1.400 miljoen meer. Het ligt daarom voor de hand, dat hét tótaal aan belastingen dit jaar een stuk groter zal zijn dan vorig jaar. Waar danken wij die sterke toeneming aan? Hoe is het mogelijk dat de fiscus veel meer in de wacht sleept, terwijl toch de tarieven niet zijn verhoogd. Antwoord: de stijgende inkomens en de hieruit voortvloeiende grotere bestedingen. Die grotere inkomens leiden er in de eerste plaats toe, dat de belasting betaler in een hogere belastinggroep terecht komt. En dan begint de pro- gressiefactor te werken: de belasting stijgt in sterkere mate dan het inkomen toeneemt. Juist om deze invloed door velen als een onrechtvaardigheid gezien weg te nemen, beeft de minister van financiën voorgesteld de belastingen te verlagen. Over de datum van inwerkingtreding van deze verlaging is een hele tijd onzekerheid geweest. In het kader van de loon politieke mogelijkheden heeft het kabinet kort geleden besloten de eerste tranche van de belastingverlaging op 1 juli 1965 te laten ingaan. De grotere inkomens voerden natuurlijk de bestedingen op. En dan is het vanzelfsprekend dat de omzetbelasting in tien maanden met ruwweg 400 miljoen kon stijgen tot 2.180 miljoen. Hierin werkt overigens niet alleen de grotere omzet door maar ook de prijsverhoging. Een ander, bescheidener voorbeeld vinden wij bij de motorrijtuigenbelasting: er komen steeds meer auto's maar er zijn ook mensen die een duurdere auto nemen. Dit bracht bijna 33 miljoen meer in het laatje tot een totaal van 213 miljoen. De invoerrechten zijn niet minder dan 335 miljoen in tien maanden omhoog gegaan tot een totaal van 1.291 miljoen. Hier speelde echter het bijzondere Invoerrecht op benzine een rol, een recht dat werd ingevoerd om de be stedingen wat te helpen afremmen. Er is dus in tien maanden van dit jaar 11.400 miljoen ontvangen. Wij moeten echter niet denken dat dit zó ontzettend veel is, dat de minister van financiën honderden miljoenen zal overhouden. In de begroting die in september van dit jaar werd ingediend, werden de belastingontvangsten volgens de laatste gegevens bij het samenstellen van de begroting voor geheel 1964 geraamd op 13.780 miljoen. Het ziet er zeker naar uit, dat dit bedrag wordt gehaald. Zelfs dat wij hier boven uit zullen komen. Maar dat zegt op zichzelf nog niets. De uitgaven van het rijk zijn namelijk volgens de begroting nog altijd zó hoog. dat er een tekort van ruwweg 1.000 miljoen werd geraamd. Een onberekenbare factor is bovendien, dat niet alleen de ontvangsten, maar ook de uitgaven oplopen. Om het onberekenbare hiervan te laten zien, laten wij nu de begrotings cijfers voor 1964 volgen zoals die oorspronkelijk (midden 1963) werden opgesteld en zoals die een jaar later (midden 1964) werden herzien ten behoeve van de begroting die enkele maanden geleden werd ingediend: in miljoenen guldens oorspronk. vermoedel. raming resultaat uitgaven 13.090 14.067 ontvangsten 11.449 13.043 tekort 1.641 1.024 Het blijkt dus, dat de uitgaven in een jaar tijds ongeveer ƒ1.000 miljoen hoger geraamd moesten worden. Maar hoeveel zullen zij in werkelijkheid als dit jaar achter de rug is groter geworden zijn? Daar is op dit ogenblik nog niets van bekend. De ontvangsten konden gelukkig ongeveer 1.600 miljoen hoger geraamd worden. Wij kunnen dit bedrag echter niet zonder meer met het hierboven genoemde bedrag van ƒ13.780 miljoen vergelijken. In de eerste plaats gaat van dit totaal bedrag aan belastingontvangsten ten behoeve van de gemeenten en provinciën circa 1.860 miljoen af. En in de tweede plaats heeft het rijk nog verschillende andere inkomsten zoals de luister- en kijkgelden, de winsten en baten uit de bedrijven, de inkomsten wegens rente, de ontvangsten juit de domeinen, de ontvangsten uit het Nederlands>-Duitse verdrag ©m voor de vuist weg maar wat te noemen. Ook hierin kunnen tegenvallers zitten. De sterke stijging v£ip 4,e belastingontvangsten, is ZO zouden wij fifig eens willen herhalen bijzonder verheugend. De overheid heeft er eenter op gerekend dat die ontvangsten naar boven gaan. En bovendien is de stijging van de uitgaven van het rijk zó groot, dat de fiscus wel heel wat extra moet ontvangen, wil het geraamde tekort van goed een miljard gulden helemaal weggewerkt kunnen worden. Wij kunnen overigens alleen maar hopen dat dit zal gelukken. Wij weten dit echter pas als naast het totaal ontvangen bedrag ook het totaal uitge geven bedrag bekend is. En daar zullen wij nog wel even op moeten wachten. Mogelijkheden onderzoeken (Van onze parlementsredactie) DEN HAAG De voorzitter van de Nationale Organisatie van Anti-Revolutionaire Jongeren Stu dieclubs, de heer J. van der Ploeg, vindt dat de jongerenorganisaties van A.R.P. en C.H.U. samen moe ten bekijken in hoeverre zij op een toekomstige fusie van beide par tijen kunnen vooruitlopen. In ver band daarmee wil hij de mogelijk heid onderzoeken om op korte ter mijn te komen tot een federatie tussen ARJOS en de C.H.-jonge- renorganisatie, desnoods nog met behoud van beider zelfstandigheid De heer Van der Ploeg zei dit vanmor gen in Utrecht, waar hij in het gebouw voor kunsten en wetenschappen de alge mene vergadering van zijn organisatie opende. Tijdens deze bijeenkomst werd teven.s het vijfendertigjarig bestaan van de A.R.-jeugdbeweging gevierd. Instemming; De ARJOS-voorzitter betuigde zijn volledige instemming met het voorstel van zijn collega van de FCHJG om een gezamenlijke commissie uit de beide jongerenorganisaties te laten bestuderen „hoe het samen opnieuw beginnen van n AR te realiseren is". De ARJOS staat op het standpunt, dat gekoerst moet worden naar de vorming van een geheel /e christelijke partij. Zij zou willen, dat de dagelijkse besturen van ARP en CHU zich op korte termijn eens duidelijk uitspreken of zij samen naar dat doel willen toewerken. Zij wenst echter be paald geen protestantse blokvorming tegenover het katholieke volksdeel, Een CDU met een eigen karakter (geen imi tatie van de Duitse CDU) acht zij niet ondenkbaar. De heer Van der Ploeg vond de recente uitspraak van ARP-voorzitter dr. Berg huis, dat de party van oudsher sociaal links is, volkomen juist en bUzonder raak. De ARJOS betreurt de negatieve reacties op deze uitspraak en zou het santrekkelUk vinden als de ARP als een soort ondertitel aan haar naam zou kun- toevoegen: „Chrlsteiyk sociale party", wat heel wat misverstanden over de huidige naam -— vooral In het buiten- nd zou kunnen voorkomen. De ARJOS-voorzitter vond, dat door de ARP een frisse wind waait, maar op oncrete beleid van die partij had hij toch ook wel kritiek. Zo constateerde hij een gebrek aan duidelijkheid in de ver werkelijking van essentiële punten van het a.r. Program van Actie, zoals de hulp verlening aan ontwikkelingslanden en de AO W-verhoging. Controversiële menin- duidelijkheid kunnen vertroebelen. die manier verliest de anti-revolutionaire politiek alle aantrekkelijkheid voor de Engels predikant legt ambt neer CAMBRIDGE De anglikaanse predi kant, rev. H. M. Carson heeft zijn ambt neergelegd, omdat hij „met de Kerk van Engeland aan het eind gekomen is", Hij heeft zijn gemeenteleden een brief geschreven, waarin hij zegt, dat hij niet langer uiterlijk een geordend predikant van de Kerk van Engeland wil blijven, waar hij in zijn hart fundamenteel met haar van mening verschilt. Ds. Carson kon het niet langer voor zijn geweten verantwoorden, dat hij mensen moest trouwen en begraven, die geen enkele werkelijke binding aan de kerk hebben, en kinderen moest dopen, waarvan de ouders niet de minste bedoeling hebben, om hen christelijk op te voeden. De meeste huwelijksplechtigheden en tdoopsbedieningen hebben volgens Carson alleen sociale betekenis. De mensen kiezem»*de kerkr omdat die zoveeh stemmiger is, dan het stadhuis. Vaak is het dan nog zo, dat het optreden van de predikant later op de bruiloft een bron van vrolijkheid is. Ds. Carson, die getrouwd is en vier kinderen heeft, weef nog niet wat hij zal gaan doen. Vele predikanten in de Anglikaanse Kerk, die evenals hij „evangelical" zijn, hebben dezelfde ge- •vetensmoeilijkheden. Ds. Ype Schaaf zet centrum in Friesland op PINGJUM Ds. Ype Schaaf 34 jaar en pas een week terug uit Kameroen, waar hij in dienst v;m het Nederlands Bijbelgenootschap de bijbelverspreiding organiseerde heeft een nieuwe taak gekregen. Een taak, die heel wat pioniersgeest zal vragen. Maar daar mankeert het deze jonge energieke predikant niet aan. Ds. Schaaf gaat de Afrikaanse mede werkers van diverse bijbelgenoot- hebben schappen vertrouwd maken met de moderne methode van publiciteit en reclame. Het is een merkwaardige bezigheid voor een dominee, maar Ype Schaaf is dan ook geen dominee in de meest gang bare zin van het woord. Doch het merk waardige is, dat ds. Schaaf de publici- teitsschool voor de' Afrikaanse landen heeft gevestigd in het Fries dorpje Ping- jum. Daar woont ds. Schaaf namelijk met zijn gezin. HIJ kocht er een landarbeidershuisje met een lapje grond voor weinig geld, liet er een vleugel aan bouwen met een fraaie modern gemeubileerde zitkamer het kantoortje. En u" trotse bezitter noemen v witgepleisterde woning fo rte Friese Greithoek, dat er van binnen en van buiten uitziet als een kleine villa. KANTOORTJE Het kleine frisse kantoortje, waarin talrijke Afrikaanse trofeeën staan hangen wordt het centrum van was ds. Schaaf zijn nieuwe werk gaat richten. Er is al een oproep geplaatst voor een secretaresse, want ds. Schaaf verwacht dat er heel wat werk (Van onze kerkredactie) Pingjum dichtbij, naar Afrikaanse begrippen zelfs heel dicht bij. Het contact met dit zich de het hart winkel zal komen. Hij heeft in elk geval ambitieuze plannen genoeg. Publiciteits- ncholing van Afrikaanse bewoners dus vanuit Pingjum. Er was voor ds. Schaaf weinig keus persoonlijke redenen. Zijn vrouw werd afgekeurd. Daardoor was het niet mogelijk om in Afrika te gaan wonen. Trouwens zo vreemd is he' helemaal niet. Ds. Schaaf weet uit erva ring dat de verbinding Friesland—Ka meroen sneller en goedkoper is dan d< verbinding tussen de landen in het im mense Afrika onderling. Ds. Schaaf gaat in zijn nieuwe functie werken in dienst van zes Afrikaanse bijbelgenootschappen: het Amerikaanse, Britse, Schotse, Zwit serse, Noorse en Nederlandse. Paul Hopkins, Amerikaans directeur secretaris van het Afrikaans Bijbelge nootschap is zijn directe chef. Toen hij hoorde van het plan het hoofdkwartier van ds. Schaaf In Pingjum te vestigen, reageerde deze Amerikaanse zakenman met de woorden: Postbode en telefoon werd is klaar." Hij is er pas zes weken geweest. Het bijbelhuis staat er; het lite ratuurcentrum ernaast draait in hoog tempo en eind januari wordt het gebouw van vier etages geopend Het belangrijk ste van alles is dat het bijbelgenootschap in Kameroen een Afrikaans bedrijf is geworden, geleid door Afrikaanse sen en alleen nog technisch en fina geholpen door Nederland. Deze Afrikani- scring van het bijbelgenootschap meroen moet ais voorbeeld voor andere dienen. Organisatorisch is men in Kame roen het verst van allemaal. Naar dit Schiphol is voorbeeld zullen ook de andere zestien in Afrika zal daarom geen problemen opleveren. De weg Amsterdam, Parijs, Afrika is maar kort met de moderne techniek". REIZEN Twee keer per jaar gaat ds. Schaaf Pingjum verlaten voor een reis door Afrika. Op 1' februari vertrekt hij voor een tocht door Nigeria, Zuid-Afrika. Ma dagaskar, Mozambique, Zambia, Zuid- Rhodesië, Oeganda en Kenya. In mei hoopt hij een reis te maken door heel Noord-Afrika .Soedan en Ethiopië. In het najaar staat een reis op het programma naar Mexico-stad. Daar be schikt men namelijk over een eigen pro- duktiecentrum waar alle publikaties voor Latijns-Amerikaanse landen worden ge reproduceerd. Gewapend met de inmid dels opgedane ervaringen wil ds. Schaaf gaan bekijken in hoeverre het daar toe gepaste systeepn kan worden gecopieerd. Hij weet nog niet wat het in Afrika zal worden maar misschien kunnen we ook nog eens een dergelijk centrum oprich ten. meent hij. Ds. Schaaf heeft al van te voren ple zier in zijn nieuwe taak. „Mijn werk in Kameroen zoals dat tot op heden verricht vestigingen van de bijbelgenootschappen in Afrika moeten worden opgebouwd, die later eigen nationale genootschappen zullen worden. Niet alleen om politieke redenen, of omdat ze worden opgezet door kerken, maar ook omdat de bijbel in plaats van Europees boek een eigen Afrikaans boek moet worden in de ogen de Afrikaanse lezers. „Als we de bijbel werkelijk willen laten functione ren in het leven van de Afrikaanse volkeren, dan zal de bijbel hun boek moeten worden", aldus ds. Schaaf. BIJBELVERSPREIDING De bijbelverspreiding betekent nog al wat in Afrika. Vorig jaar werden drie miljoen exemplaren verspreid hoofdzakelijk in Nigeria, Zuid-Afrika en Kongo. Er blijft echter nog veel hulp uit het westen nodig, bijvoor beeld bij de produktie. Er wordt een produktie-adviseur gezocht voor Afri ka. voor training van Afrikaans perso neel. Ook is leiding bij de publiciteit geiuenst. Voor dat laatste gaat ds. Schaaf zorgen. Alle propagandamate riaal voor Afrika werd tot nv Europa en Amerika gemaakt taal en een stijl die in wezen vreemd is aan de Afrikaanse mentaliteit. Er zullen in plaats daarvan affiches, fol ders, films, filmstrips, radio- en tele visieprogramma's, grammofoonplaten en advertenties moeten komen die de Afrikaan aanspreken. De taak van ds. Schaaf is medewerking van mensen uit de Afrikaan landen een efficiënte publiciteit op te mogelijkheden. Zo zullen er langspeelpla ten van bijbelgedeelten moeten komen in het Frans, Engels en Portugees. Radio Cairo doet hetzelfde met gedeelten uit de Koran en die gratis in Afrika verspreid, waar er door de radiostations veel ge bruik van wordt gemaakt. De publiciteit wordt een steeds belangrijker aspect in de samenleving. De Europese kerken zijn dat gaan beseffen. De bijbelgenootschap pen in Afrika eveneens. Ze gaan ook wal dit betreft nieuwe wegen inslaan, getuige de benoeming van ds. Schaaf. Minimaal De motie-Smallenbroek over de ont wikkelingshulp noemde de heer Van der „een uiterst minimale compensatie" het feit, dat dit vraagstuk bij de kabinetsformatie in het vergeetboekje is geraakt. Hij distantieerde zich ook van :tie van „Nederlandse Gedachten" wijze waarop het VARA-t.v.-pro- gramma „Zo is het.het beleid inzake de ontwikkelingshulp aan de kaak heeft gesteld. Een woord van protest liet de ARJOS- voorzitter ook horen tegen de houding oudere anti-revolutionairen tegen- de jongeren. Op vergaderingen erenigingen worden de kritiek :n en meningen van ARJOS-k veelal als te idealistisch of als „snotneu- zenpraat" afgedaan. „Op zo'n maniei steekt men een forse spaak in het enthou- siasme-wiel van onze leden", aldus spre ker. Hij drong voorts aan op een grondige bestudering door de ARP van de kern- bewapeningsproblematiek (MLF) en ras senvraagstuk. Beroepi n gswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Mijdrecht: J. Jukema te Holwierde. Beroepen te Leimuiden (toezegging) P. L. J. Wapenar- *- land); te Oudega West-Terschelling. Aangenomen naar Lunteren: R. Bruin te Zetten-Andelst. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Doezum: H. Feddes te Raard, Fr. Bedankt voor Rotterdam-Centru, (vac. wijlen G. Bouwmeester): C. L. Timmers te Amstelveen; voor Brussel: drs. S. A. Boonstra te Rijswijk ZH. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Ds. Th. Delleman neemt morgen afscheid GRONINGEN Ds. Th. Delleman, gereformeerd studenten-predikant, is voornemens morgen afscheid te ne men wegens bekomen emeritaat. Ds. Delleman. die 66 jaar oud is, geniet grote bekendheid door zijn publicistische arbeid, spéciaal op het gebied van huwe lijk en liefde en de verhouding her vormd-gereformeerd. Samen met ds. W E. Gerritsma gaf hij catechisatieboekjes uit, die al vele malen herdrukt zijn. Ook in de Stichting Gemeentetoerusting nam hij steeds een belangrijke plaats in. Nadat hij in 1924 zijn kandidaatsexa- en aan de Theologische School te Kam pen had afgelegd, werd hij enige tijd hulpprediker te Alphen aan de Rijn. Op 3 januari 1926 werd ds. Delleman door zijn schoonvader prof. dr. A. G. Honig in zijn ambt bevestigd in het toenmalige Giessen Oud- en Nieuwkerk. In 1930 vertrok hij naar Aalten, welke gemeente hij in 1938 voor die van Kralingen ver wisselde. Sinds 1947 was ds. Delleman predikant voor de arbeid onder de stude renden te Groningen. Neem een gast aan tafel! Binnenkort zullen in de kranten adver tenties verschijnen met de slagzin „Neem een gast aan tafel". Deze advertenties in de kersttijd z jn wel niet letterlijk zo bedoeld, maar het gaat erom, dat wij van onze rijkdom iets afstaan om elders de honger te stillen. Voor ƒ6,- kunt u maand een hongerig kind voeden, een half jaar, voor ƒ72,- een heel jaar. Deze a-tie wordt georganiseerd door de Anti-Honger Actie van de Novib, de Nederlandse Organisatie voor Interna tionale Bijstand. Ongeveer tweeduizend mensen gisteren met de politie in Buenos Aires slaags geraakt met de politie, die een einde trachtte te maken aan een open luchtbijeenkomst in een fabriek. De poli tie gebruikte traangasgranaten en ver scheidene personen werden gewond. De Peronlstische algemene arbeidersfederatie heeft een spoedbij een komst belegd oi algemene staking te overwegen. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Zierikzee; H. Biesma Stadskanaal en B. van Smeden te Ara- sterdam-Nieuwwest. Beroepen te Ermelo: G. J. Buys te Murmurwoude; te Boskoop W. Heerma te Nunspeet. UNIE VAN BAPT. GEMEENTEN Aangenomen de benoeming tot alge- leen vormingsleider van de Ned. Bapt. Jeugdbeweging: ds. M. G. Boeschoten te Amsterdam. MOSKOU Het „Siberisch# ster" uit het Haijer-meer heeft opnieuw zich doen spreken. Een geoloog zou „-in-oog" met het monster hebben gestaan, toen hij water uit het meer ging halen. De man was in paniek ge vlucht. Enkele anderen hadden later het monster ook gezien, toen het met zijn enorme staart het water geselde. Vol gend jaar zal opnieuw een expeditie het meer vertrekken. Het was weer eens mistig. Auto's reden met grote lichten doof de straten van de stad. Mensen zeiden tegen elkaar: Hetj weer een kleine wereld. Alles was grauw, de groene gazom i de witte vensterbanken, de rode luiken van kleine boerderij 1 tjes. We zagen de wereld als een kleurenblinde. Ij En toen ineens woei één windvlaag de nevel weg. De Zucfuj was weer blauw, alles leek ineens te lachen en plotseling kwamen mensen uit hun huizen oW toch nog maar hun autoto schoon te poetsen. 1 Het is geen typisch Nederlands natuurbeeld, want Jesajij kende het al. En hij laat ineens God peggen: „Ik vaag yt!' overtredingen weg als een nevel en uw zonden als een tuoUS jubelt gij hemelen, want de Here heeft het gedaan." j Vaak hangt de nevel niet buiten onze ramen, maar in ons har[ i Schuld bedekt ons als een natte, vochtige, donzen deken. Wil zijn het uitzicht kwijt. Tastend zoeken we onze 'weg door he leven en we weten, soms niet eens meer waar we zijn. God roept: Keer weder tot Mij. En Hij zegt troostend: „Gf wordt door Mij niet vergeten." Als we dan op onze knieh gaan, ontdekken we dat we zelf met ons hoofd in de wolkei hebben gelopen. Ineens vaagt Hij de mist voor onze ogen we( en geeft ons weer uitzicht. Wij lezen vandaag: Openbaring 15. Wij lezen zondag: Openbaring 16 1-11. Uitspraak in zaak-Beverwijk Istel (van onze kerkredactie) ROTTERDAM Zoals wij gis teren reeds berichtten in een deel van onze edities, heeft de synode der Gereformeerde kerken (vrij gemaakt) in de bespreking van de zaak-Beverwijk gisteren met alge mene stemmen uitgesproken, dat bepaalde leringen van ds. L. E. Oosterhoff in strijd zijn met Schrift en belijdenis en derhalve in de ge meente Gods niet geleerd mogen worden. Ds. Sollie te Nijega-Opeinde (Van een onzer redacteuren) Het conflict tussen de kerke raad va& de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) te Nijega- Opeinde -<Sm.-)-,.en <te-«pr edik ant, ds. J., F. Sollie, dat in september'tot'ge volg had dat de kerkeraad de predikant de toegang tot de kan sel weigerde althans volgens de visie van ds. Sollie is niet bijgelegd. Ds. Sollie heeft nu een aantal mededelingen verstrekt over de achtergronden van het conflict, waaruit blijkt dat de pre dikant van mening is dat samen- spreken van de synodes der vrij gemaakt Gereformeerde Kerken en (gebonden) Gereformeerde Kerken geboden was en is, terwijl de kerkeraad dit standpunt niet deelt. Ds. Sollie, is. in tegenstelling tot de kerkeraad. van mening dat ds. J. van der Schaft, destijds vrijgemaakt gerefor meerd predikant te Murmerwoude, ten ongerechte is geschorst. Na de schorsing en afzetting van ds. Van der Schaft is op een kerkeraadsvergr dering te Nijega- Opeinde aangestuurd werd op een uit spraak van deze kerkeraad. Was men hel :ns met de synode? In deze kerkeraadsvergadcring legde ds. Solle een verklaring af, waaruit bleek dat hij niet achter het standpunt van de synode stond. Daarna volgde de vakantie- tijd. maar na de vakantie werd het conflict nog scherper. Uitspraak van hereniging, zoals de situatie thans is, naar het Woord .Gods verboden niet door de kerkeraad wordt overge- Voorts stelde ds. Sollie de kerkeraad oor uit te spreken dat de synode .een tuchtoefening (od heeft toegepast, die niet is naar de Heili ge Schrift. De kerkeraad zou volgens ds. Sollie moeten uitsprekei dat hij het besluit over ds. Van der Schaft verwerpt "at zou dan tevens impliceren dat de ambtsdragers het als hun taak zien, ook in hun ambtelijke arbeid, tegen dit z.i. zondige besluit te getuigen. Verhinderd Over dit voorstel is in de kerkeraad gesproken, eerst met en daarna zonder ds. Sollie. Bij zijn vertrek werd hem medegedeeld dat op hem van toepassing waren de bijbelwoorden: „Een hond, die teruggekeerd is naar zijn uitbraaksel of een gewassen reug naar den modder poel". De kerkeraad heeft van deze tekst naderhand een verklaring gegeven, die ds. Sollie niet meent te kunnen accepte ren. Het gebruik van het bijbelwoord handhaafde de kerkeraad echter. Op zondag 6 september werd toen de gemeente medegedeeld dat ds. Sollie verhinderd was te spreken. De dag tevo- had ds. Sollie een brief gekregen var de kerkeraad, waarin hem was medege deeld dat zyn voorstel rtiet was geaccep teerd en dat een ambtsdrager niet kan worden toegestaan teger de synodebeslui ten te getuigen. Ds. Sollie schrijft dan verder dat de kansel voor hem werd gesloten, maar hij niet werd geschorst. Andere predikanten uit de classis - merkten echter op dat in feite wel van schorsing sprake was. Omdat de kerkeraad van mening blijft dat geen schorsing heeft plaatsgevonden ls daarover ook niet he' oordeel van genabuurde kerk gevraagd. In kerkeraad8vergaderingen van 1 september van dit jaar stelde ds. Sollie de kerkeraad voor uit te spreken dat men het niet eens is met de uitspraak van de synode van Assen over het verzwakt moeten doen uitgaan van oproep tot vrijmaking en wederkeer dat de in het verlengde van deze uit spraak liggende conclusie van de synode van Rotterdam 1964 (uitgesproken m.b.t. de zaak-Van der Schaft) „dat het naja- Bindiiig Ds. Sollie merkt op dat de kerkeraad hem heeft medegedeeld dat de kansel weer voor hem o- -n taat, mits hij zich zal onthouden van kritiek op de synode besluiten. De kerkeraai'. bindt mij dus, a'dus de predikant. Ik mag niet openlijk getuigen van wat ik zie als zonden in de i de bijbel dat teil In de eerste plaats richten de bezwarfi Za .an de synode zich tegen ds. Oosterhoff»»" opvatting, dat Christus niet slechts voc Sc de uitverkorenen is gestorven, maar voorde iet name ook voor iLjjj bondsbrekers in de gemeente. Uienaangaand heeft de synode uitgi sproken, dat deze leer in strijd is rat Rj wat de Schrift zegt over de krachtdadig- werking van de dood van Christus e ook strijdt met wat de kerk leert in i*6 K eerste twee hoofdstukken van de Dorder leerregelen. Ds. Oosterhoff is verder van meniüj g( aldus de synode in haar overwegingeL dat de afwassing der zonden door Chrs' tus' bloed, zoals deze in de aoop wort betekend en verzegeld, voor alle gedoo; ten niet slechts belofte, maar werkelijJd heid is; en dat werkelijk alle gedoopta der zonden hebben ontvangeVerg geloof is of konvi ie De synode oordeelt, dat deze leer t Ook de afwassing der zonden d<w<t.g. Christus' Geest, zoals deze in de doo, belofte, maar werkelijkheid. Deze a lijkheid bestaat in het ontvangen krachten van de Heilige Geest waardol; de onmacht van de gedoopte is weggen men, zodat hij nu zelf kan kiezen. Deze opvatting noemt de synode I strijd met wat de Schrift leert over b' werk van de Heilige Geest met betrtl king tot de onmacht van de mens, geil' de kerk hiervan ook belijdenis doet Remonstrantisme De synode heeft haar uitspraken «i en voerig toegelicht vanuit de Schrift ent belijdenisgeschriften. Zij overwoog du bij. dat ds. Oosterhoff zelf gezegd hetf dat, wat zyn „pcrsooniyke mentanuur: is, telkens weer opwelt uit de volhiifschr van rijn hart. j si Hoewel hij wel tracht aan de rerw#fonc pelijko konsekwenties van zijn lering' n te ontkomen, komt hij toch steeds w«. tot uitspraken, die niet vrij zijn vt' 'j: remonstrantisme en die de gemeente J K grote verwarring hebben gebracht. Mar telis De synode heeft tevens uitgesproki r dat de particuliere synode van Noori,» Holland niet voldoende gewaakt hetj voor de bewaring van de eenheid da115, leer, om-Jat zij de leringen van ds. Oosp11 terhoff slechts getypeerd had als on4 R fenheden in de voorstelling der leer. De synode moet zich nu nog bi houden met de kerkrechtelijke aspectsn. van deze zaak. De commissie heeft vooi gesteld, im uit de spreken, da1 de kerk' raad van Beverwijk, die op 12 febru. 1962 in doleantie ging, omdat de clas geen maatregelen tegen ds. Oosterhc wilde.nemen, aanvaard behoort te den als de enige wettige kerkeraad de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) Beverwijk De Gereformeerde KerkU'rijgemaal te Beverwijk telt 273 zielen Ds. Oosts hoff. die woensdag 50 jaar wordt stat er sinds 1958. Tevoren was hij (sins' 1945) predikant te Overschle IJsselmi den en te Ten Post. men over zonden in de kerk moet 3 gen? Ik heb dus niet geweigerd te pnL ken, zoals wordt beweerd, aldus dr. SolL lie maar de kerkeraad stelt een voorp- waarde, die ik niet kan accepteren, j B Nu probeert de kerkeraad op andtirre' wijze te voorzien in de ambtelijke arbeilMn en dat noemt ds. Sollie in zijn brie! B uitrangeren. Hij is van mening dat sijen menspreking met synodaal-gereformeer] den een eis "lods is. Door te weigerer zijn de vrijgemaakte kerken ln e tlsche situatie beland. Mijn jongste zoon kwam opstandig uit school, zonder eerst te groeten, zoals hem dat volgens de regelen der wellevendheid is geleerd. Hij kookte eenvoudig over van woede: „De juffrouw is een kreng". „Ga onmiddellijk naar je kamer". Een kwartier daarna toog ik naar boven ten einde dit varkentje te wassen. Zijn juf is natuur lijk geen kreng, want een kreng is volgens mijn woordenboek een dood dier. Zijn juf is alleen nog erg jong en nog geen half jaar in het vak. Alles wat zij in luttele jaren heeft geleerd moet ze nu op 35 kinderen uitproberen. In mijn ogen is ze eigenlijk nog een kind en ik ben mij ervan bewust, dat ik in haar ogen behoor tot die domme moeders, die net als eens de vader van Dik Trom over hun kind zeggen: het is een bijzonder kind en dat is-ie. Ik geloof, dat ze desondanks wel een goede juf zal kunnen worden, maar pas dan als ze zelf ontdekt heeft dat het nog een paar jaartjes duurt voor het zover is. Op de kamer van de kleine booswicht trof ik een radeloos mensje aan. Met zijn jas en modder- schoenen nog aan lag hij erbarmelijk te huilen. „En dar stuur jij me nog naar bed ook „Wat is er nu eigenlijk gebeurd?" vroeg ik, het hoofdstuk kreng overslaand. Nou het is gemeen, gemeen," begon hij onsa menhangend, „ze zit altijd op me te vitten, ze houdt alleen van de meisjes en ze zegt altijd ze zegt altijd dat ik mijn best niet doe. En ik doe mijn best wel, het is gemeen" Ik probeerde hem wat te kalmeren en hield een zwak pleidooi voor het meisje, dat hem deze knauw had gegeven. Mijn zoon is geen bijzondere jongen en dat is hij met. Hij is gewoon een draaitol, een stoere druk- doener met vuisten, die nogal eens los zitten, maar met een klein kwetsbaar hart. Hij vindt oprecht dat hij zijn best doet en de afwijkende mening van de juffrouw had hem diep beledigd. (Mai hoeft het niet, hoeft het niet? Ik kan er niet als ik hem meten moet, maar hoeveel centimetin zijn dat dan?" In zijn eerst zo lege ogen vlamde een wildfl paniek op. Ik nam hem op schoot, hij uoeldi koortsig aan en beefde afschuwelijk. Hij schee® 5 niet te beseffen waar hij was en begon weer praten. „De centimeter scheurt, o hoe kan ik dm |0rl lfae.taftg.eis en JH. vriendelijk, een beetje eelt op de ziel kan geen kwaad Bovendien zo'n klas met kinderen, ik moest er niet aan denken dat het mijn taak zou zijn, ik veronderstel dat ik na een ampele dag huilend naar mijn moeder zou lopen met de emoes dat alle kinderen krengen waren. 's Avonds was ik het hele incident alweer vergeten tot ineens tegen elven, een akelig bleek ventje in de kamer stond. Hij keek wezenloos rond met lege ogen. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld was op deze tijd binnen te komen, ging hij zitten. Ineens begon hij te praten, vlug en angstig: „Nee, nee ik wil niet in die kooi, meten? fhe kooi...." Toen ik hem weer in zijn bed legde werd hij* pas goed wakker. „Wat is er?" vroeg hij. „Je bent ziek, je hebt gedroomd ga maar toef lekker slapen", zei ik. ,Jioef ik morgen niet naar school?" „Zieke kinderen kunnen toch niet naar school"] „Krijg ik dan morgen een mandarijn en banaan? Zeg en moeder, ik doe wel mijn hè?' „Tuurlijk doe jij je best, dat hoort toch ook?" Ik leg heus geen verband tussen zijn juf en hell^i plotselinge ziek worden, ik werd alleen toef h even bepaald bij de enorme kluif, die opvoedim heet Opvoeden, wat een moeizame bezigheid, tool Lei zen vak Dat je dat kiest, zo maar vrijwillig e" boi dan even vrijwillig voor een klas gaat staan ntdl i 35 kinderen. kj 35 kinderen hebben 35 schedeltjes en daaronde' de zitten allemaal grijze cellen, waar de Zeeuwst\ wateren, tafels en zinsontledingen in moeten ko- So: men. Maar die grijze cellen horen bij mensjes, dif brutaal zijn en draaien en die dan ten slotte ooi; w* nog hartjes hebben, kleine kwetsbare hartjtt* i Wat een verantwoordelijkheid, ik zou het nie'l aandurven. MINK VAN RIJSDIJKI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2