T GETEMPERDE VREUGDE IN EN BUITEN ROME Jaarvergadering Herv. bondi voor inwendige zending Hervormd-r.k. forum op Kerk en Wereld Zoekt 33 docenten voor middelbaar onderwijs Een woord voor vandatm Voorlichting verloofden nog beslist onvoldoende te doen- Prediking vaak lauw en mat ZATERDAG 21 NOVEMBER 1964-MEI- DRIEBERGEN De bijeenkomst welvaart. Dr. Van Leeuwen zei hierop, ter gelegenheid van de negentiende dies van de stichting „Kerk en We reld" In Driebergen is gistermiddag besloten met een forumdiscussie over allerlei actuele onderwerpen, de ver houding kerk-wereld betreffende. In het forum hadden zitting mr. L. C. Baas, voorzitter van het landelijk cen trum voor Katholieke Actie, dr. A. Th. van Leeuwen, directeur van „Kerk en Wereld", de heer A. van der Meiden, Berschef van Kerk en Wereld, de heer van Santvoort, secretaris van de Ka tholieke Actie, drs. C. Straver, staflid van „De Horstink" in Amersfoort en dr. J. M. van Veen van Kerk en Wereld. Een van de vragen was, welke inter pretatie de kerk moet geven aan de Britse trekking van miljard dlr op I.M.F. WASHINGTON. Het Internationale monetaire fonds (IMF) heeft gisteren medegedeeld dat de noodzakelijke voor bereidingen zijn getroffen voor een trek king van één mlliard dollar op de midde len van het fonds door Engeland. Om aan de Britse trekking van een miljard dollar te kunnen voldoen wil het IMF voor het eerst gebruik maken van de reservemiddelen die een aantal industrielanden ter beschikking van het fonds heeft gesteld. Het Fonds wil 405 min. dollar in acht valuta's opne men, 250 min. dollar verkrijgen uit de verkoop van goud en 345 min. dollar bijdragen uit het eigen deviezenbezit. Het IMF is van plan van West-Duitsland 180 miljoen dollar in marken te lenen, van Frankrijk 100 miljoen dollar in franken en van Nederland 40 miljoen dollar in guldens. Kleinere bedragen zullen worden opgenomen in België, Canada, Italië en Zweden. Het ligt niet in de bedoeling een beroep op de Verenigde Staten te doen, omdat het bedrag aan dollars waarover het fonds beschikt reeds groter is dan de Ameri kaanse deelneming in het I.M.F. Verwacht wordt dat de goudverkopen onder meer 93 miljoen dollar aan Westduitse marken zullen opleveren, 63 miljoen dollar aan Franse franken, 26 miljoen dollar aan Nederlandse guldens en 17 miljoen aan Belgische Franken. Boekenhoek pipo en het kindereiland, door Wim Meuldijk. Illustraties Jan Weseling, ABC- pocket voor de jeugd. Uitgave N.V. De Arbeiderspers. (133 blz., ƒ1,75). Zeven stille getuigen, door Rico Bult huis. In serie Misdaad en mysterie. Uit gave H. P. Leopold N.V., Den Haag. (175 blz., ƒ3,50). Horoscoop en talis -.an, door dr. Paul Bauer. Vertaling drs. W. N. Visserman. Woord vooraf dr. Okke Jager. Uitgave N.V. Zomer en Keuning. Wageningcn. (224 blz., 14,50, geïllustreerd). •De hemel op aarde, door ds. Wim Gispen. Uitgave N.V. Zomer en Keuning, Wagenlngen. (63 blz., ƒ2,90). Natuur en - landschap, tijdschrift con tact-commissie voor natuur- en land schapsbescherming, herfst 1964. Uitgave Herengracht 540, Amsterdam. Gastenboek van Singel 262. Nieuwe verhalen en gedichten van veertig Neder landse auteurs. Uitgave Em. Querido N.V., Amsterdam. (142 blz., 1,75) Moord in de manege, door Marjolein de Vos. ABC-pocket. Uitgave N.V. De Arbeiderspers, Amsterdam. (151 blz., 1.75) Heksen en zo. sprookjes, door Annie M. G. Schmidt. Tekeningen Carl Hollan der. Uitgave N.V. De Arbeiderspers, Am sterdam. (112 blz., ƒ7,90) Verhaal van een braaf vrouwtje, door Christiane Rochefort. Vertaling Jean A. dat de kerk eeuwenlang de kerk armoede is geweest. Daarom zal zij haar ethiek, volgens hem, opnieuw moeten interpreteren en aanvullen. Bovendien moet zij zich niet alleen richten op eventuele individuele, maar ook op col lectieve armoede, bijvoorbeeld van be paalde landen en werelddelen. Ambt van gelovigen Over de plaats en betekenis van dt leden in de hiërarchie der kerk zei de heer Van Santvoort, dat het gaat om het ambt van alle gelovigen en dat er in de Rooms-Katholiske Kerk een duidelijke tendens valt waar te nemen naar i vermindering van het machtselement van pracht en praal. Hij voegde hieraan toe, dat het belangrijk is dat men tegen woordig kan constateren, dat het kerke lijk gezag ook luistert naar de gelovigen. Uit interventies van talrijke bisschoppen op het concilie is het, volgens hem, duidelijk geworden dat ze voeling heb ben met het geloofsleven van hun gelo vigen en dat veel bisschoppen eerst se rieus met hun „achterban" hebben ge praat voordat ze naar Rome gingen. Ds. Van Veen sprak als zijn mening uit, dat theologen in deze tijd alleen nog maar „wezenlijke dingen" kunnen zeg gen, als ze samenspreken met de leken. Oud-kath. synode over tekst van Onze Vader soen worden de besprekingen in het Jaar beursrestaurant gehouden. Onder andere zal een voorstel worden besproken, om te komen tot een uniforme tekst van het Onze Vader voor alle kerken, in overleg met de andere kerken. Overijssel-Gelderland BEZWAARDEN VRAGEN EEN SPOED-P.S. (Van o e kerkredactle) ENSCHEDE Nu het conflict in de generale synode van Rotterdam door broederlijk overleg niet op te lossen bleek, hebben de vier afgevaar digden van Overijssel en Gelderland (dr. R. H. Bremmer, dr. B. Jongeling, ouderling A. Vos en ouderling H. Wiersma) ïich tot de kerk van En- schede-Noord gewend als roepende kerk, met het verzoek, zo spoedig mo gelijk een buitengewone particuliere synode van Overijssel en Gelderland te doen samenkomen. 5 november. In de tweede plaats willen zij om hulp verzoeken ter oplos- sing a flict waarin zij i opdat zij alzo hun synodale arbeid christelijk en broederlijk kunnen voort zetten. Ook willen zij deze buitengewone par ticuliere synode verzoeken de secundi afgevaardigden, die naar zij zeggen we derrechtelijk hun plaats innamen, terug te roepen. Het gaat daarbij o.a. om ds. I. de Wolff. De particuliere synode van Overijssel en Gelderland omvat ongeveer een derde van de vrijgemaakte kerken Hij omvat zes classes met in totaal 67 van de 307 plaatselijke kerken. Kongolees in Nederland (Van onze kerkredactie) UTRECHT Het verscheurde Kongo op zijn via dolorosa naar zelfstandigheid heeft opnieuw een beroep gedaan op onze hulp. Het vraagt niet om geld. Het vraagt om drie en dertig docenten voor het middelbaar onderwijs om de dertig die er al zijn te komen hel pen om het protestantse middel bare onderwijs verder uit te bou wen. Op het ogenblik is de direc teur van het protestantse onder wijsbureau van de Raad van Ker ken in Kongo, de heer J. Petelo, in ons land. Hij zoekt leraren en lera ressen om volgend jaar les te wil len geven aan de 1800 leerlingen die volgend leerjaar de middel bare schoolbanken zullen inschui ven. Een half jaar geleden vertrok de vroe gere secretaris van de Nederlandse Zen dingsraad ds. A de Haan naar de Kongo, om te helpen bij de snelle ontwikkeling van het middelbaar onderwijs. Er was niet voldoende geld om hem met zijn gezin uit te zenden, en daarom ging hij alleen, wetend dat daar een geweldige taak wachtte. Samen met de directeur Derde zitting van concilie gesloten van het onderwijs maakt hij nu op kosten van de Kongolese regering een reis door Europa om docenten te vinden voor het te lang verwaarloosde protes tantse middelbare onderwijs. De groei is enorm, niet te stuiten groot Toen het land de heer Petelo zegt: onvoorbereid en prematuur in 1960 onafhankelijk werd, waren er vijf protestantse middelbare scholen, waarvan er slechts twee een volledige zes-jarige cursus kenden. Een jaar later waren er 23, in 1962 groeide het aantal tot 31 en nu zijn het er al bijna vijftig. Er zijn op het ogenblik 7100 leerlingen op deze scholen, maar volgend jaar zullen het er 8900 zijn. dat is minstens 45 klassen meer. waarvoor nog slechts een tiental docenten gevonden zijn. SALARISSEN De scholen bevinden zich voor de helft in de grote steden. Zo zijn er vijf protes tantse scholen in Leopoldsvllle, maar de andere helft is te vinden op de zendings stations in het oerwoud, waar de meeste leerlingen intern zijn. Het geld is er. De Kongolese regering betaalt de salarissen ook van de docenten van het protestantse onderwijs. En voor een gedeelte springt de Unesco bij. Maar er is grote behoefte aan mensen. Mannen en vrouwen worden gezocht die de on derwijskwalificaties bezitten, tot een_pro- testantse kerk behoren en in h kunnen doceren. Er is vooral behoefte aan mensen die wis- en natuurkunde kunnen doceren, scheikunde, aardrijkskunde, geschiedenis en biologie. De salarissen zijn goed, al leen erkende ds. De Haan dat het moei- fiuisvesting te vinden in de Het is heerlijk om zo heel persoonlijk met Petrus te kunnen belijden Gij zijt de Christus". Maar het geeft geen en kek garantie dat wij dan niet meer in zonde vallen. Dezelfd^-* Petrus, die eerst geprezen wordt om zijn geloof, krijgt eei ogenblik later te horen: „Ga weg achter Mij, Satan." Christxu is gaan vertellen dat Hij gezalfd is om te sterven. Zijn roeping is een roeping naar Golgotha. Zijn leven is de dood. En PetriM^i valt Hem dan in de rede om te zeggen, dat dat geenszins gebeuren. Het ene ogenblik spreekt hij door God, het andere door dtó duivel. Hij beseft wie Jezus is, maar nog niet wat de Héllanti gaat doen. En daar ligt een probleem dat ook in ons leven kaifi opkomen. Wc weten wel wie Christus is. Maar als Hij een tipjti van de sluier optilt en de weg uitstippelt, zijn wij geneigd om te zeggen: „Dat zal geenszins gebeuren." Ook in ons leven begrijpt het geloof lang niet altijd de we* van God. Deze komt ons onredelijk voor en hard. We komen in opstand. Maar wat Christus ging doen heeft Hij ook oiu opgedragen. Hij zei immers: Neem uw kruis op en volg Mij: r~> Maar wij willen het lijden niet. Het past ons niet. 1 i De weg van God is echter geen gemakkelijke weg. Hij leiddi, voor Christus door Gethsemane naar Golgotha. Zelfs Hij bad „Laat deze drinkbeker voorbij gaan." Maar toen kwam de overgave. Hij nam het kruis op en droeg het tot God en ontj ving het leven. Ieder mens heeft zijn kruis, we proberen he^ kwijt te raken, maar we kunnen het alleen kwijt raken al* Ger( we het opnemen en tot God dragen. Bmav ROME Vandaag is de derde zitting van het concilie gesloten. Hoewel meer bereikt is dan tijdens de tweede zitting, leeft er toch nog een zekere teleurstelling bij velen over de gebeurtenissen van de laatste week. Twee van de onder worpen die in en buiten de kerk het "erkst de aandacht tyokken, kondon niet afgehandeld worden, namelijk een verklaring over de Joden en een verklaring over de godsdienstvrijheid. Bovendien kon het concilie geen uitspraak doen over het nieuwe huwelijksrecht. Het heeft de paus gevraagd op dat punt een oplossing te geven. De diepste teleurstelling vindt onge twijfeld zijn oorzaak in het feit dat de paus geweigerd heeft in te gaan op een petitie die uiteindelijk ondertekend werd door 1400 leden van het concilie en ingediend door de kardinalen Ritter Meyer en Leger. Het ging om directe behandeling van de uitspraak over gods dienstvrijheid. Paus Paulus heeft wel het concilie Geen uitspraak over vrijheid van godsdienst Schalekamp. In serie Auteurs van tweede i laten weten dat dit onderwerp beslist op eeuwhelft. Uitgave Contact, Amsterdam Wat is dat? Encyclopedie mensen, onder redactie van D. A. Cra- mer-Schaap. Vierde druk. Deel 1 en 2. (samen 448 blz., 2,90 per deel) De bende van Jan de Lichte, door Louis Paul Boon. Illusraties W. L. Bout hoorn. ABC-boek. Uitgave N.V. De Ar beiderspers, Amsterdam. (247 blz., ƒ6,90) Wat onze handen kunnen maken, han denarbeid voor iedereen, door Ruth Zechlin. Nederlandse bewerking Karei Bakker. Zevende vernieuwde en uitge breide druk. Uitgave Ploegsma, Amster dam. (392 blz., 24,50) Jaarverslag 1936 Commissie van toe zicht op nazorg 'tgaende van Centraal Bond voor Inwendige Zending en Chris telijk Maatschappelijk Werk. Uitgave Stadhouderskade 137, Amsterdam. mogen nooit worden voorgesteld „als een verworpen volk, dat gebukt zou gaan onder de vloek van Godsmoord". Wat met Christus gebeurde kan niet ten laste gelegd worden Van het gehele volk dat toen leefde en nog veel minder aan het volk dat nu bestaat. Oecumene Voor de verhouding Reformatie-Rome is het vandaag officieel afgekondigde schema over de oecumene bijzonder be langrijk. Terwijl paus Johannes nog niet verder ging dan te spreken over „afge scheiden christenen", sprekend over de protestanten, komt in dit schema nu offi cieel de uitdrukking voor „gescheiden kerken". Het eerste hoofdstuk stond oorspronke- 'ijk onder de titel „de principes van de katholieke oecumene". Het heet nu ech ter officieel: „katholieke principes Het vooral van protestantse zijde met i de oecumene". Het derde hoofdstuk, grote belangstelling gevolgde debat over spronkelijk getiteld: „De van de katho de vernieuwing van het rooms-katholieke »eke kerk afgescheiden christenen huwelijksrecht, kwam niet tot een eind- kreeg uiteindelijk de naam: „De van de conclusie. Het concilie was op dit punt apostolische Roomse stoel gescheiden kennelijk in tijdnood gekomen. kerken en kerkelijke gemeenschappen Kardinaal Doepfner van Duitsland DcCl*CtCIl (waar veertig procent van alle huwelij-1 ken gesloten worden tussen een protes-Behalve het decreet over de oecume: tant en een rooms-katholiek meisje of konden vandaag ook officieel nog tw_ omgekeerd) stelde voor de paus te ver-1 decreten gepubliceerd worden namelijk zoeken in een motu propio reeds de 0ver de kerk en over de „katholieke oosterse kerken". Daarmee is het totaal Huwelijk te brengen. Hij noemde het gemengde huwelijk tengevolge van de kerkelijke wetgeving een zwaar kruis in de onderlinge betrekkingen tussen rooms- protestanten. volgende zitting aan de orde zal j katholieken I komen „zo mogelijk zelfs als eerste punt j jonge op de ag:enda". De volgende zitting zal Er werd uiteindelijk gestemd en met naar alle waarschijnlijkheid pas in 1966 *592 tegen 427 stemmen werd besloten de worden gehouden. Voor de Spaanse pro- paus te vragen de strenge maatregelen testanten betekent dit vrijwel zeker dat1 van 1917 tegen het gemengde huwelijk te het protestantenstatuut niet op korte ter- verzachten, nog voor het kerkrecht offl- mijn tot wet worden verheven. Joden De verklaring over de Joden werd door het concilie wel goedgekeurd, maar aangezien nog een groot aantal leden „onder voorbehoud" stemden en nog wijzigingen aangebracht wilden zien, kon het niet meer volledig afgehandeld wor den. Het zal op de volgende zitting dus nog terugkeren. In ieder geval is men het er over eens dat In de prediking niets mag voorkomen dat aanleiding zou kunnen geven tot haat of verachting van de Joden. De Joden Limburgs arts promoveerde NIJMEGEN De helft van de rooms-katholieken, die het huwe lijk ingaan, heeft geen enkele sexuele voorlichting gehad. Een kwart gedeelte heeft wel enige voorlichting gekregen, doch zeer onvoldoende, zodat slechts een kwart het huwelijk behoorlijk ge oriënteerd begint. Dit wordt geconstateeerd door de heer L. A. G. J. Timmermans, arts te Schaesberg, die gistermiddag pro moveerde op een proefschrift, dat ge wijd is aan de huwelijksbeleving van rooms-katholieke jonggehuwden, Hoewel bijna alle ondervraagden zeer positief tegenover hun huwelijk stonden, vond bijna de helft, dat hun huwelijkspartner irriterende gewoon ten of eigenschappen had. Veel man nen verweten hun vrouwen driftig te zijn of teveel aandacht aan het huis houden te besteden. De meest gehoor de klacht bij de vrouwen was, dat hun man teveel slaapt of te zwijgzaam is. De overige klachten van de vrouw va riëren van ..de krant lezen aan tafel" tot „teveel drinken", de klachten van de mannen over hun vrouw van „te dikke saus maken" tot „langdurig boos blijven". jurist, een pedagoog zielzorger worden gegeven aan katholieke jonggehuwden. Aan deze sus verbond hij een enquête, waa de gegevens hebben gediend voor zijn proefschrift. Zelf merk de heer Timmermans op, dat de resultaten van zijn onderzoek niet representatief zijn. De verhoudingen in ie Mijnstreek wijken af van die in ove rig Nederland en verder waren de cur sisten allen sterk kerkelijk gebonden. Niemand van hen was lid van de Ne derlandse Vereniging voor Sexuele Her vorming. Geboortenbe per hing Toch biedt het proefschrift veel in teressante aspecten, omdat de geboor- tenbeperking het kernprobleem is gewor den. De meeste cursisten bleken een be paald aantal kinderen te verlangen, dat de vier kwart van hen zei c of andere Het gebruiken van voorbehoedsmidde len werd door veruit de meeste cursis ten, vooral door de vrouwen, „verkeerd" genoemd De heer Timmermans stelde verder vast, dat er een zeer duidelijk verband bestaat tussen de keuze methode en het beroep van de m Gevraagd naar wie de voorkeur zou uitgaan om voorlichting van te krijgen, de plaats de priester. Het Katholieke Bureau voor Huwelijksaangelegenheden, dat al jaren in de Mijnstreek is geves tigd, werd in het geheel niet genoemd. i afgekon- Beroepingswerk NED. HERV. KERK EVA wil datum weten afschaffing Britse toeslag GENèVE De gemengde raad van Finland en de Europese vrijhandelsas sociatie (EVA) hebben gisteren, na een conferentie over de Britse invoer toeslag, ln een communiqué nogmaals uiting gegeven aan hun misnoegen over deze Britse maatregel. De Britse regering wordt dringend verzocht bin nen enkele maanden een vaste datum te bepalen voor de opheffing of ver mindering van deze extra belasting. Tevens wordt met klem verzocht, de belasting binnen enkele weken tot 10 procent te verlagen, verder om invoer van de belasting vrij te stellen in geval het bewijs geleverd kan worden, dat de contracten ervoor vóór 27 oktober 1964 werden gesloten, en om de belasting niet toe te passen op goederen, waarvoor reeds kwantitatieve beperkingen gelden oor de invoer in het Verenigd Konink rijk. In het communiqué staat voorts dat de EVA van mening is dat alle mogelijkhe den en voorstellen voor een nauwer con tact tussen de EVA en de EEG zorgvul dig moeten worden overwogen. De EVA- ministers waren algemeen van oordeel dat de verschillen tussen de EEG en de EVA niet groter mogen worden. Over de Kennedyronde wordt in de verklaring gezegd dat de uitzonderingslijsten die sommige leden van de GAT hebben in gediend grote moeilijkheden scheppen voor bepaalde EVA-landen. „Bouw"-journalislen verenigen zich DEN HAAG. Enige dagen geleden L opgericht het genootschap „Bouwen". Dit genootschap stelt zich ten doel om de kennis van alle vraagstukken die zich voordoen bij het bouwen en het wonen te verbreden en te verdiepen. Voorzitter is de heer G. Werkman. Het bestuur bestaat verder uit mej. J. S. A. van Beek. secretaresse, Chr. Rendering. pen ningmeester, A. Aberkrom en P. A. M. Knipschcer. Als lid worden toegelaten alle journalisten die zich met het bouwen bezighouden. Bedankt voor Haarlem: H. Boutlr te Leiden; voor Vinkeveen: J. van Slie- dregt te Baam. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Bolsward-Schettens (tweede pred.plaats): G. van Halsema Hoorns terzwaag. lijk is om huisvesting te vinden in ae grote stad Leopoldsville. In de „bush" is dat gemakkelijker, maar daar moet men zich aan kunnen passen aan de gemeen schap, zoals die op zo'n zendingsstation wordt beleefd. Dat betekent bijvoorbeeld aangezien de meeste van de 47 zen dingen in Kongo angelsaksisch zijn meestal niet roken en drinken. REEDS NEGEN We ontmoetten de heer Petelo en ds. De Haan gisteren op het kantoor van „Dienst over Grenzen" de organisatie die samen gesticht is door het bureau voor oecumenische hulp en de Nederlandse Zendingsraad (Corn. Houtmanlaan 17 te Utrecht). Mevrouw J. C. Roth, die de scepter zwaait, deelde nog mede dat via het bureau dat twee jaar geleden ge opend werd, reeds negen onderwijzers en onderwijzeressen zijn uitgegaan. Men kan onderwijzers en onderwijzeressen met hoofdakte gebruiken, docenten het mulo met lagere aktes en natuv ook graag mensen met middelbare tes. De heer Petelo en ds. De Haan waren deze week reeds drie dagen België. Volgende week vertrekken zij naar Denemarken, Zweden, Finland, Duitsland, Zwitserland, Italië en Frankrijk. Nog voor de Kerst vliegt de heer Petelo weer naar huis, terwijl ds. De Haan eerst nog oudejaarsavond viert met zijn gezin. Daarna volgt hij begin volgend jaar om verder zijn krachten te geven voor de opbouw van het protestants-christelijk middel baar onderwijs in de Kongo. Spoorwegbedrijf verdient voor wegverkeer ROTTERDAM De president-direc teur van de Nederlandse Spoorwegen ir J. Lohmann heeft gisteren op de maande lijkse luchtbijeenkomst van het departe ment Rotterdam van de Nederlandsche Maatschappij voor Nijverheid en Handel meegedeeld, dat dertig automatische hal ve spoorwegbomen (ahob's) voor het wegverkeer een besparing van een mil joen gulden betekenen als gevolg van kortere wachttijden en lagere stop- en optrekkosten. Hij noemde dit een voor het wegver keer hoog rendement, vooral als zich realiseert dat het wegvervoer i_ ahob's geen cent investeert „Maar daar staat tegenover dat het ahob-programma voor de spoorwegen eerder verlies ople vert dan dat het winstgevend is." Wij lezen vandaag; Psalm 119 vers 81 tot 96. Wij lezen morgen: Psalm 119 vers 97 tot 112. TÖGALTEGEN REUMATIEK - SNELLE STILLER VAN PUN Hf. Zorg dat U Togal in huis heeft. Veilige stiller van grote en kleine pijnen. £thuï Reumatiek. Ischias. Spit. Griep. Hoofdpijn. Verkoudheid. Alles verdwijnt sneL Sch< Door Togal. Maagveih'g. Bij apoth. en drog. TOGAL 0.95; 2.40; 8.88. fctteri - - j Zaal Oorzaak inkrimpen ligt bij gemeente zelf (Van onze kerkredactie) UTRECHT - „Wij voelen ons als Hervormde bond voor de in wendige zending op g.g. wel eens belegerd", waren de woorden van ds. H. G. Abma, voorzitter van de ze bond op de jaarvergadering, die gisteren in het gebouw voor Chris telijk sociale belangen werd ge houden. Ds. Abma zei dit met be trekking tot het referaat van ds. G. Boer uit Huizen (N.H.), dat tot onderwerp had: „Is de gemeente een belegerde stad of een stad op de berg". De voorzitter wees er verder op, dat in de laatste jaren een verschuiving heeft plaatsge vonden. De bond behartigde eerst de richtingsevangelisatie, maar na de oorlog is men zich meer gaan toeleggen op het evangelisatie werk in eigen gemeenten. Voorts sprak hij er zijn vreugde over uit, dat de opkomst groter was dan vo rige jaren. Vooral van de zijde van de kerkeraden was er meer be langstelling dan anders. „Het is altijd een geliefkoosd beeld geweest de gemeente te vergelijken met een stad zo begon ds. Boer te zeggen in de middagvergadering. Hij onderscheidde twee soorten gemeenten, de gemeente van God en de gemeente van de mensen. Hoewel beide raakvlakken hebben, dek ken ze elkaar nooit. We zitten echter met de moeilijke situatie, dat de gemeente van God gescheurd is. Dit brengt vooral ook zijn problemen mee voor het evan gelisatiewerk. Ook is de gemeente in ven-al. Ze kampt op eigen terrein met zoveel vragen, dat haar werfkracht ver zwakt ls. evenals haar aanvalskracht en stootkracht Hoewel de gemeente wordt bestreden is dit vaak ook een strijd op eigen terrein. Daarom is zij altijd een gemeen te onder het Kruis. Groot is het verschil of dat Kruis intern wordt gedragen of van buitenaf wordt opgelegd. De strijd is er altijd, maar verplaatst zich van de hoogtepunten naar de dieptepunten. „Belegering", zo ging ds. Boer verder, ,.isaltf|d In samenhang met eigenzonden; is te danken aan eigen schuld." De oor zaak van inkrimping van de gemeente moet niet gezocht worden ln dé wereld. Rest b bij de gemeente zelf. Toch bewaaile kle God zijn gemeente, ook al wordt des De teruggebracht. De rest, die blijft Is etfctogr; dringend appèl om tot God terug ti Klei keren. De gemeente is naar haar aart^der een stad op de berg. Ze kan het nl4.0UW laten dat te zijn, zodat anderen de w« weten. Als de inwoning van de Heilig rn„ Geest diep ls. dan straalt het licht nai alle kanten uit. Dan wordt de stad cc Katl rustpunt, een verzamelpunt en een trekvaat, pleister- voor allen, die dc weg nieentel eten. tan V Transparant "J™ De gemeente is transparant. Als je doorheen ziet kom je Christus over^r"' tegen. De oorsprong is in God, haaj leven is met God. „Zijn wij zelf mensef:^ die dit licht verspreiden?" „Er is d^s,'h, laatste tijd kritiek op de introvertheifantl01 (het naar binnen gekeerd zijn) van gt meenten als de onze", zo vervolgde d Huizer predikant. „We zouden meer ei Foy> travert (naar buiten gericht) moetfrie zijn". In de bijbel is echter zo weinfcor opzettelijkheid. Het eigenlijke van rfwjji evangelisatiewerk gebeurt meestal onoL,-; zettelijk in alle verbanden, door de meUr-,-c sen. waar ze ook zijn gesteld. K»p Wij "moéten ons steeds afvragen bij htS* evangelisatiewerk, wat is de gemeenr\,„ zelf. Een evangelisatieorganisatie L prachtig, maar leeft de gemeente wur; naar het Koninkrijk toe. Is de gemeenfnit in haar eerste fase een stad. die gekepSty merkt wordt door heiligheid, do""4" vreugde, door de zekerheid van de ovi winning in Christus? Zij moet opvall door liefdesbetoon, door aanvaarding v het Kruisdragen. De gemeente is 1 schoonst in haar lijden. Dit is in i eerste gemeenten misschien wel 99 pra cent van de evangelisatiekracht gewet Enkelingen Ds. Boer waarschuwde ertegen de meente te zien als onderduikplaats de enkeling. Zij is wel bedoeld als i mings- en verwarmingscentrum. Daan moeten we met onze bijbels woorden 1 de tijd blijven. Onze prediking is va zo lauw en zo mat. Dc Heilige Gei moet er een groter aandeel in hebb De prediking hangt onmiddellijk sam met de gemeente zelf, ze houdt verbal met de inwoning van Christus in gemeente, aldus ds. Boer. jDen ln de morgenuren werd nog kendgemaakt, dat in het totaal ledenaantal met 272 afgenomen 1 Verder werd de klacht geuit, dat 1 misschien de bezinning op de blematiek, waarvoor men komt staan bij het evangelisatiewerk missen. Ook het evangelisatieblolsch- „Echo" dat beslist in alle opzichte een goede indruk maakt had hj slecht te verduren. Men weet de krijStat tiek, aan het feit, dat het blad - schien meer gericht is op de arbeid i( de stad, dan op die ir, de dorpen. MeF8, was het erover eens, dat het blad t ,7i eigen stempel moet houden bond waar het van uitgaat. Ergens op zolder, boven mijn hoofd klapte een deur. Al minstens een kwartier. Het ergerde me intens en ik dacht wrevelig, hoort niemand dat nu? Waarom doet nu niet iemand die deur dicht? Moet ik dan altijd overal alleen voor zorgen? Ik moet werken en heb gewoon geen tijd deuren te sluiten_ maar hoe moet ik me concentreren? Zo wachtte ik van de ene deurklap op de andere, terwijl mijn humeur tot ver onder nul zakte. Tenslotte stond ik natuurlijk toch op, dreunde eerst de werkkamerdeur achter me dicht, draafde als een losgeslagen paard bolderend naar boven en kletste toen onzachtzinnig de tochtdeur der erger nis dicht. Op dat moment stak mijn oudste zoon zijn kop heel vriendelijk uit zijn kamertje: „Is er iets?" Er zijn momenten geweest dat zo'n vraag me tot inkeer bracht, zodat ik de dingen weer in de juiste proporties zag, maar deze middag speelde een kwade geest een somber spet met me. Soms ben je bij machte die geest een halt toe te roepen en een andere keer flitst het biddend door je heen: verlos mij van de boze maar ik voelde me die middag zo getergd en verongelijkt dat ik mijn zoon de volle laag gaf. Ik werd per seconde narriger, te meer omdat ik op de achtergrond Schuberts daitele lied over de forel hoorde klinken. Kinderen, dacht ik onbarm hartig, kinderen kunnen lekker grammofoonplaatje draaien en ik moet werken. „Dat draait maar dlaatjes. Is je huiswerk af?' bombardeerde ik en stapte zijn kamertje binnen waar ik ook mijn dochte' vond „Das Wandern ist des Müllers Lust" zongen de Wiener Sangerknaben inmiddels. Wandern, zonder zorg de wereld intrekken is voor mij helemaal niet weggelegd griepte het in me Hè. kom er even gezellig bij zitten", zei mijn zoon attent en hij duwde me al op een ongemakke- i lijke melkkruk. „Ja, vooral gezellig", merkte mijn dochter op. Toen pas merkte ik, dat ze daar zal als een miniatuur-uitgave van mezelf, stuurs en heel knorrig Hier zat een klein vrouwtje moeilijk te doen vlees van mijn vlees, geest van mijn geest. „Das Wandern", zongt ik wat treiterig mee, „wat is er met jou?" Vaetang&êó en „Rolplaat" was haar commentaar. Hou nou je snavel", nurkste broer „we zouden om de beurt kiezen, jij mag zo weer" Hij zette het geluid wat harder. Ik schoof naast haai op het bed. „Rotplaat", fluisterde ze nogeens, „ik wordt er van binnen zo sng van en moet ie kijken' ze wees op de hoes. waar de Weense jongens in hun keurige pakjes keurig lachten, „moet je zien wat een enge knulle- 'jes". Even later mocht zij kiezen. Ze rommelde in de vlaten op de grond. „Hier. de Heer is mijn 'icrder'zei ze maar ze veranderde direct weer van gedachten, „nee toch niet, liever deze". „Als ik het niet dacht" sneerde broer. „Nou zeg". Zou er op de wereld één kind rondlopen, dat „nou-zeg" zo snauwend, vernieIj pend en vlijmend kon laden als zij? Vlees mijn vlees geest van mijn geest, kreunde hel f Toen knetterde Beatle-gezang door het kameij tje Yeah Yeah Yeah. Alle apathie verdween uit mijn dochter, Res utipte ritmisch rond, trok haar broer aan zijn har-- en zong. „Opa yeah yeah yeah opa yeah yen yeah". „Afoeder dit is toch niet leuk mee opnaast me. Nu moest ik bemiddelen, vrede stichten opvot Lei* den, maai ik had geen zin gewoon geen 2in, t wilde werken. Voor ik de kamer verliet, zei ij alleen slapjes. „Nv alsjeblieft geen geruzie mei er zijn best platen, die jullie allebei mooi vindei Toen ik weer achter de schrijftafel zat opnieuu probeerde op gang ie komen hoorde boven mijn hoofd: Trek je wollen sokjes aai Marjoleine. De| De fluwelen stem vun Wim Sonneveld bonritoet zich door het plafond, streelde zacht de plantenwgc wiegelde zoetjes langs de muren maar verbindtr.Dei de me absoluut een eigen gedachte te hebber0™ Dei Verhip Rolf Jongens" riep ik onder aan de trap. .Jongeiü Scl zachter die grammofoon" hden Riep je? mirti inchtei teiug. pan „Ja, ik zei. zachter die grammofoon". „Nou zeg", was haar antwoord, vernietigend t' 'lijmena zoals altnd hij die woorden. 1 Ik ben maar aardappels gaan schillen. Je van die dagen dat je hart zo barstens vol i „nou zeg' dat het alles dreigt te verteren Ga t maar over tot de aardappelen-orde van de dag. Mink van Rijsdi e hdfecj is Ge

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2