Preek maar was wel dominee goed niet DE EXTREMIST Een kanttekening 'rwwwKi Kritiek van bisschoppen op missieschema Financiering van kunst houdt ook keuze in AEGfT Diakonaat van armenzorg naar dienstgemeenschap «1/ Een woord voor vandaag i Oecumene heeft niets te maken met overgang ZATERDAG 7 NOVEMBER 1964 Hoorcommissie zocht vergeefs (V- r redacteuren) In twee Friese dorpen vond zon dag een zeer opmerkelijke toenade ring plaats tussen leden van twee Gereformeerde Kerken, synodaal en vrijgemaakt. Het was bovendien een toenadering in de letterlijk ER WORDT STEEDS MEER GELEEND JJET aantal mensen dat iets duurzaams koopt, hoewel zij niet voldoende geld hebben, is nog niet groot, maar stijgt wel. Het is ook Inderdaad verleide lijk, al die etalages en al die advertenties vol gemak en plezier brengende artikelen. Dat aan aantal mensen dat geld leent of zonder meer rechtstreeks op afbe taling koopt, toeneemt is niet zó verwonderlijk. Het ligt zelfs in een tijd van hoogconjunctuur voor de hand. Een gezin went aan een stijgend inkomen en het gaat er zelfs op rekenen dat dit inkomen nog verder omhoog zal gaan. De neiging ontstaat daardoor om op die stijging vooruit te lopen, om uit statusoverwegingen mee te doen, om niet bij vrienden en buren achter te blijven en om daarom ook dure artikelen te kopen. Heeft men het geld hiervoor niet, dan is het niet zo moeilijk om het geld te lenen. Veel jongelui willen trouwen, maar voor de inrichting is tegenwoordig enorm veel geld nodig. Is er nog te weinig gespaard, dan kan een lening of koop op afbetaling uitkomst brengen. En daar komt nog bij, dat de weerstand om dit te doen thans veel kleiner is dan vóór de oorlog. De mentaliteit is ver anderd. Laten wij voorts de stijgende bevolking niet vergeten: meer mensen betekent ook meer mensen die willen kopen. Die ontwikkeling wordt verder gestimu leerd door de reclame, welke voor het lenen van geld wordt gemaakt en de gemakkelijke wijze waarop die lening wordt verleend. Tegen deze achtergrond moeten wij de cijfers zien die deze week bekend worden gemaakt over de kredietverlening in de laatste jaren. De gemeente lijke volkskredietbanken gaven in 1961 in totaal aan leningen ƒ63'; miljoen tOKnauKrinK m terwijl dit in 1963 was opgelopen tot ƒ79 miljoen. Bij de particuliere eeld- u j j- u l l. i- schletbanken li,t h« total. b.dr„ vo.I l.(or: in 1961 ƒ13*mS «n enin t"r ™°r..herhal'"* 1963 ƒ19 miljoen. Tossen belde Instelleen in staan de betaalaeielkassen:V" a n Pe"on-" in 1961 37', miljoen en in 1963 ƒ41 miljoen. bestaande hoorcommissie vaneen In 1964 is de Hjn verder doorgetrokken. In het eerste halfjaar is het totale gereformeerde synodalekerk uit kredietbedrag bij de gemeentelijke volkskredietbanken ongeveer 4 hoger 1 Drenthe reisde zondagmorgen naar geworden dan in 1963. Bij de particuliere geldschietbanken was de stijging dat deel van het Friese platteland Z%, waartegenover de betaalzegelkassen een daling van 3- te zien gaven. Het fraaiste cijfer leggen de handelsbanken en de financieringsmaatschappijen met haar persoonlijke leningen op tafel. In de nieuwe statistiek van het Centraal Bureau voor de Statistiek worden deze leningen niet genoemd. Maar als wij weten dat er in 1962 54H miljoen in totaal werd verstrekt, dan komen wij voor 1963 aan een bedrag dat ongeveer 26',hoger ligt, dus aan 68Yz miljoen. Maar in het eerste halfjaar van 1964 lag het bedrag van de verstrekte persoonlijke leningen al weer 20 hoger dan in hetzelfde halfjaar van 1963. Van die persoonlijke leningen is ook geen actueel cijfer over het gemiddeld geleende bedrag bekend. Van 1961 weten wij dat het gemiddeld 1250 was. Thans zal dat zeker wat hoger liggen. Bij de particuliere geldschietbanken komen wij voor 1963 op bijna ƒ800 en voor de gemeentelijke volkskrediet banken op gemiddeld 640. Heel bescheiden is dit gemiddelde bij de betaal zegelkassen: ƒ220. Het rechtstreeks kopen op afbetaling laat maar een matige ontwikkeling zien. Vermoedelijk is hieraan het feit niet vreemd, dat de klant een behoorlijk be drag aan contanten moet mee brengen, wil de koop doorgaan. Er bestaan ook diverse andere voorschriften waarvan de koper bij een persoonlijke lening geen last heeft. De afbetalingsomzet bij de postorderbedrijven liep in de jaren 1962 en 1963 stevig terug. Het waren de jaren dat de postorderbedrijven het moeilijk had den en dat er verschillende faillissementen vielen. Zij die overgebleven zijn, hebben de wind nu weer wat mee. In het eerste halfjaar steeg het. totale be drag van de afbetalingsomzet ten opzichte van het eerste halfjaar van 1963 met 17V£%. Bij de grootwinkelbedrijven komt er een stijging van 6% tevoor schijn en bij de detailzaken die op afbetaling verkopen een daling in de zet van 4%., De bedragen die wij genoemd hebben, lopen in de miljoenen. Zij geven de indruk dat die kredietverlening en dat kopen op afbetaling een enorme om vang heeft aangenomen. De werkelijkheid is echter anders. En dat komt voornamelijk doordat wij door al die bomen het bos niet meer kunnen zien. In 1962 een later nauwkeurig bedrag is nog niet gepubliceerd bedroeg Heel Tilburg helpt kerk uit de brand Snel optreden van de brandweer voor kwam, dat onlangs de Gereformeerde kerk van Tilburg geheel werd verwoest. Toch beloopt de brandschade nog ruim honderdduizend gulden. Spontaan gaf de gemeente Tilburg toestemming tot het houden van een huis-aan-huis collecte, die 5500 opbracht! De Rooms-katholieke Kerk zegde met een na de brand, in beginsel, een belang rijke gift toe aan de Gereformeerde Kerk, die in deze stad van 145.000'inwo ners nog geen negenhonderd leden telt. Zelf brachten de gereformeerden hier in een extra collecte reeds ƒ4167 bijeen Verder hoopt men met hulp van andere gereformeerde kerken in Brabant En weer constateerde de commissie dat ds. Meedendorp een beste preek hield. In een stemming die nu eens een glimlach op het gezicht bracht, maar af en toe ook iets weg had van ge voelens van kiespijnlijders is men nI gereiuiineerue itemeu weer naar het Drentse dorp gere- Limburg uit de brand te komen. Ook den. Morgen gaan ze misschien naar Tilburgse bedrijven sturen bijdragen. De ds. Jeurmg in Hoornsterzwaag luis- verzekering dekt niet veel meer dan de teren.... I helft van de schade. dat kerkelijk de classis Drachten wordt genoemd. Reisdoel was Hoorn sterzwaag, waar men de ochtend dienst wilde bijwonen. Na enig in formeren meende de commissie de juiste weg naar de kerk te weten en onder het orgelspel traden de broe ders het gebouw binnen. Tien minuten nadat zij gezeten waren, kwam de predikant op, zoals dat nog altijd genoemd wordt Toen na vo tum en zegengroet de taxerende ogen van de commissieleden over des pre dikers gelaat gleden, waren de ge dachten eensgezind: Deze dominee die volgens de gegevens 35 jaar zijn leek veel ouder. De hoorcommissie ging niet, zoals he den ten dage gebruikelijk is, met een bandrecorder op stap, maar schreef de hoofdpunten van de preek op een schrift. Toen men echter de leiding van de predikatie had geno teerd en onder het voorspel van de collectezang een der commissieleden met een naast hem gezeten lid der plaatselijke gemeente enkele woi den wisselde, bleek dat men niet de gereformeerde synodale )kerk van Hoornsterzwaag zat, (vrijgemaakt) gereformeerde kerk i'e Paus woonde begin zitting bij Gisteren zijn de concilievaders begonnen aan de behandeling van het conciliedocument over de missietaak van de Rooms-Katho- lieke Kerk. Bij uitzondering was de paus bij het begin van de debatten aanwezig. De paus, die de zittingen op de televisie volgt, wilde bij deze besprekingen zelf aanwezig zijn, om daarmee te onderstrepen, welk groot belang hij aan dit aspect van de kerk hecht. Paus Paulus zei te menen, dat het schema lof verdient wegens zijn opbouw en zijn inhoud en aangenomen behoort te worden, hoewel het nog voor verbetering vatbaar is. Het conciliedocument is het resultaat van vele en ingrijpende wijzigingen. In 1962 had de conciliecommissie voor di t missie onder leiding van kardinaal Aga Frie.cf.epalen en de voorganger wv Menstruatiepijn TOCH HELPT uiteraard niet de 35-janae ds. J. Jeu- h£, ppn hppI etllk ^pVnrt Vppl nnHpr. „L Het missievoorstel bevat 13 hoofdstuk ken. Het ondervindt vooral van de zijde van de missiebisschoppen veel kritiek. Bij de behandeling zei de enige neger kardinaal. Rugambwavan Bukobo in Tanganjika, dat aanpassing van de mis sionaire taak van de kerk niet om tac tische redenen, maar volgens Gods plan noodzakelijk is Missionarissen in arme landen moeten afzien van elke overvloed. Men moet zich aanpassen aan gewoonten en zeden van het land. die niet zonder meer veroordeeld mogen worden De debatten werden geopend door kar dinaal Léger, aartsbisschop van Mon treal. Behalve bisschop Rugambwa spra ken nog de aartsbisschop van Tokio, bisschop Tatsuo Dio en kardinaal Bea, hoofd van het secretariaat voor de een heid. De eerste twee hoofdstukken van het voorstel werden naar de commissie terug verwezen. Omdat het voorstel nu opnieuw bewerkt moet worden is het on waarschijnlijk dat het missievoorstel nog in d°7e zitting kan worden voltooid. Reumatiek Griep Migraine TOGAL HELPT TOGAL HELPT TOGAL HELPT ring, doch de 63-jarige Th. Meeden dorp uit Ureterp die deze zondagmor gen in Frieschepalen de dienst leid- Verkeerde weg tisch niet is toegenomen. Dit geldt ook voor de grootwinkelbedrijven, terwijl de postorderbedrijven zelfs een achteruitgang boekten. Gezien dc hiermee gemoeid zijnde bedragen, zijn wij geneigd het totale consumptieve krediet voor 1963 in de buurt van de 650 miljoen te plaatsen. Wellicht dat het dit jaar de 700 miljoen zal overschrijden en in de buurt van de 725 miljoen zal komen. Maar laten wij dan niet vergeten, dat ook het bedrag van de totale consump tie mee omhoog is gegaan. Voor 1963 werd het op ƒ30.110 miljoen gesteld en voor dit jaar op ƒ34.300 miljoen getaxeerd. Daarom blijft het bedrag van de totale consumptieve kredietverlening tussen de 2% en 2'/,% liggen. Een per centage dat echt niet de verbeelding prikkelt. het totale consumptieve krediet iets meer dan 600 miljoen. Hierin zat dan ruwweg 400 miljoen aan krediet dat aan en door de detailhandelszaken werd gegeven en 200 miljoen aan geldleningen. Stellen wij die 600 miljoen tegenover de totale consumptie van alle gezin nen ter grootte van ƒ27.400 miljoen, dan komen wij nog niet eens aan 2V«% De hoorcommissie kwam tot de ont dekking dat de inlichtingen die in de buurt van Drachten waren ingewon nen over de te volgen weg naar de kerk of onjuist waren of verkeerd be grepen waren, maar men was het er over eens: in de vrijgemaakt gere formeerde kerk in Frieschepalen werd zondagmorgen goed gepreekt. De commissie had echter niet de op dracht de vrijgemaaktepredikant voor de Drentse gemeente aan te be velen, doch een dominee uit de eigen kerkgemeenschap te zoeken en daar om toog men zondagmiddag welge moed naar Ureterp, een in de buurt gelegen dorpje, waar ds. Jeuring uit Hoornsterzwaag in de dienst zou voorgaan. Het plaatsnaambord bij de ingang van het dorp werd nauwkeurig geobser veerd en na aan voorbijgangers het kerkgebouw van de gereformeerde kerk te hebben gevraagd, bevonden de vijf Drentse broeders zich weldra in het intieme kerkje. Het ritueel van de commissie was ge lijk aan dat van de ochtend. Het dic taatcahier werd op de bank gelegd, benevens het potlood met een scher pe punt. Men zette zich tot kritisch luisteren. Toen beklom de dominee de kansel. Twee hoorcommissieleden stootten elkaar aan: het kon een tweeling broer zijn van de vrijgemaakte, fluis terde de een, dat dacht ik juist ook, zei de ander. De prediker verhief op dat ogenblik zijn stem en sprak vo tum en zegengroet uit. „Krek zo'n stem als de dominee van vanmorgen" fluisterde een derdelid der commis- Christelijk Cultureel Studiecentrum (Van een onzer verslaggevers) EEN overheid die kunst finan ciert kiest. Hoe ziet zij dan haar verantwoordelijkheid met betrekking tot de moderne litera tuur? Dat is de vraag geweest die ik de regering heb voorge legd, aldus gisteravond de heer H. Algra, wiens betoog onlangs in de Eerste Kamer de aandacht had getrokken. Onzin is, ver volgde hij, daaraan de gedachte te verbinden dat ik brandstapels zou willen oprichten; krenkend is ook de veronderstelling dat deze vraag iets te maken zou hebben met fascisme of nationaal-socia- lisme. Het was de simpele vraag van een Kamerlid aan zijn rege ring. De heer Algra sprak gisteravond te Scheveningen op het eerste congres van het Christelijk Cultureel Studiecentrum. Eigenlijk was dit congres georganiseerd door studenten van de Vrije Universiteit en vervolgens door het bestuur van de Stichting Christelijk Cultureel Studiecen trum .geadopteerd". Congresvoorzitter prof. dr. H. R. Rook- maaker heeft bij ae opening van hel congres als doel van de stichting ge noemd hoe, zich baserend op de bijbel, te komen tot een beoordeling van kunst en hoe te geraken tot -n eigen kunstpro- duktie. Werk en Dezinning, zei hij, moe ten daarbij samengaan. Hij kondigde eeo academie aan voor opleidin. tot kunstre censent. lekespelcr, beeldhouwer, ja in dien mogelijk tot dichter. Het moet, be toogde hij, geschieden uit liefde tot de Simpele vraag Zijn lezing anvangend constateerde de heer Algra de laatste tijd nogal „in het nieuws" te zijn geweest. Veel kritiek was op hem uitgebracht. En toch heeft hij niet meer dan een simpele vraag gesteld over de betrekkingen van de overheid tot de kunst van deze tijd. In een belangrijk deel van de heden daagse literatuur valt een verschrikkelij ke verwording waar te nemen. Er is weinig verwezenlijkt van hetgeen bij voorbeeld de illegale pers aan verwach tingen voor de kunst ha." gekoesterd, i Iemand als Victor van Vriesland moest erkennen dat het op de boeken markt niet zelden vreemd toegaat. Er wordt van alles uitgegeven waarbij de uitgever hoopt dat er een bestseller tussen zal zitten die tevens alle andere uitgaven zal goedmaken. Het publiek selecteert niet meer zelfstandig; de tijdschriften zijn gesloten gemeen schappen geworden. Aldus Victor van Vriesland, op wiens situatietekening, aldus spreker, b.v. de kerkbode van de classis Leiden der Gereformeerde Ker ken nog niet heeft gereageerd zoals ze wel op mijn betoog in de Kamer heeft gereageerd. Veel van de moderne literatuur, ver volgde spr., is gekenmerkt door de over- sexualiteit en een verdwenen schaamte gevoel. Niettemin is do schaamte een wezenlijk element in het leven; waar geen schaamte meer ls, komt de chaos. De indruk wordt gewekt alsof homo- sexualiteit even eerbaar en natuurlijk is als die tussen man en vrouw. Bewust Aan een kabinet dat strev _jn christelijk beleid mag de vraag ge steld. of het zi-h het karakter van deze literatuur bewust is d: het subsidieert en financieel mogelijk maakt. De staats secretaris die in het bijzonder met deze materie is belast stelt als maatstaf dat iets kunst moet zijn en verder geen strafbaar feit mag -pleveren. Maar hij komt niet toe aan ec.i nadere aanduiding van hetgeen hij onder kunst verstaat. De heer Algra zelf bleek van oordeel, dat kunst altijd een boodschap brengt omtrent iets en aan iemand. Ze betekent dus een confrontatie. Christelijke kunst za'. hierdoor zijn gekenmerkt dat doorheen brandt de boodschap van Evangelie. De moderne literatuur biedt niet zelden een beeld van eenzaamheid en verlatenheid, van een worstelen met dc dood. Bij de beoordeling, ook ten overstaan van de jongeren, zullen \v~ dit feit het oog moeten openen, Spreker, die ook aandacht vroeg voor de nood van de christelijke boekhande laar. wie nog maar weinig om advii wordt gevraagd, vroeg zich af, of komen te staan voor het woord Christus: „Indien u-. oog u ergert, werp het van u". De moderne literatuur, vreesde hfj, doet onze kinderen dan we denken. sic. Het vierde lid keek met grote ogen naar des pastors aangezicht en het vijfde lid wisselde enkele woorden met een Ureterps gemeentelid en toen, toen wisten de Drentenaren het. Ze zaten in de (vrijgemaakte) gereformeerde kerk van Ureterp en de prediker was ds. Th. Meedendorp, die men 's och tends ook in Frieschepalen had ge hoord en nu in Ureterp voorging. heel stuk bekort. Veel onder- j Verkouden delen werden overgeheveld naar sche mata over de kerk en de bisschoppen en naar de commissie voor de herziening van het kerkelijk recht. Wat nu over gebleven is. is een voorstel, dat een serie beginselen aangeeft, waaraan de missio nerende taak van de kerk moet voldoen. In zijn toespraak zei de paus, dat het de taak van het concilie is nieuwe voe gen, middelen en krachten te vinden voor een doelmatiger en sterker ver breiding pan het evangelie. Vooral het. feit dat in het voorstel de nadruk ge legd wordt oo de eis, dat de gehele kerk een missionerende kerk moet zijn, had zijn instemming. Doeltrefende missie-arbeid kan ech ter alleen tot stand komen met de ge nade van God. Om te symboliseren, dat hij voorstander is van de opvatting der gedeelde pauselijk-bisschoppelijke macht nam Paus Paulus na ziin toe spraak plaats tussen de twaalf kar dinalen, die het concilie presideren, inplaats van op zijn troon. Dr. Visser 't Hoofl krijgt eredoctoraat Dr. W. A. Visser 't Hooft, de secre taris-generaal van de Wereldraad van Kerken, zal volgende week een bezoek van drie dagen brengen aan Berlijn, waar hij een eredoctoraat zal ontvangen. Te zijner ere zal bisschop Dibelius een diner geven, waarvoor ook aartsbisschop Cyprianus is uitgenodigd. Deze is het hoofd van de Russische Kerk in Midden- Europa en heeft zijn zetel in Oost-Ber- lijn. Dr. Visser 't Hooft is ook voorne mens Oost-Berlijn te bezoeken. Hoofdpijn Spit TOGAL HELPT TOGAL HELPT TOGAL HELPT Wij lezen vandaag: Psalm 148. Wij lezen morgen: Psalm 149 en 150. (Van kerkredactie) binnen de Rooms-Katholieke Kerk vandaag, dat weinig anders is dan een nieuwe vorm van bekeringsijver. Men heeft daarbij niet zozeer op het oog persoon lijke overgangen naar Rome, als wel die van hele, liefst kerkelijke groepen en poogt deze groepen op Studierapport deputaten Armenzorg IS in de toekomstmedische en sociale zorg, naar de bu- reaus voor levens- en gezinsmoeilijkhe- het maatschappelijk werk, de plaatsen waar mensen, niet meer de voornaamste functie j den? van het kerkelijk diakonaat in ons kortom land. Door de bijstandswet en de sociale voorzieningen van de over heid wordt veel financiële armen zorg van kerkelijke zijde overbo dig. Geheel andere zorgen en no den vragen echter in de moderne samenleving de aandacht. Wat daarvan de gevolgen zijn voor het kerkelijk diakonaat is thans voor de Gereformeerde Kerken beschre ven in een uitvoerig studierapport. Kern van de conclusies is, dat het diakonaat zich in de toekomst vooral zal moeten richten op de ontwikkeling van de kerkelijke gemeente tot dienstge meenschap. Vaak is in de moderne sa menleving niet zozeer geldgebrek de oorzaak van nood en zorg. maar het ge mis aan een helper. Dit geldt voor rijk en arm. Concrete voorbeelden hiervan vindt men overal onder de bejaarden, de chronisch zieken, de invaliden. Als voorbeelden van daadwerkelijk hulpbe toon. met name in de nieuwe wijken, worden vervoersdiensten, bezoeken aan bejaarden en zieken, oppasdiensten en firaktische vrijwillige hulp genoemd. Dit aatste kan bestaan In het opknappen van een karweitje, maar ook in assisten tie van het maatschappelijk werk. Verder wijst het rapport op vakantie weken voor invaliden, bejaarden en ver moeide huisvrouwen waarmee in ver schillende plaatsen reeds een begin is gemaakt. Diakenen zullen in de nieuwe samenleving voorlichters moeten zijn. die de weg weten te wijzen naar de tal rijke gespecialiseerde instellingen voor Geen grenzen Diakonale hulp mag, aldus het rap port, niet beperkt blijven tot de eigen kerkelijke gemeenschap. Door de evan gelisatie komt dc kerk overal mensen tegen, die In de zorgen zitten. Zij moe ten eveneens geholpen worden. Dit geldt voor het eigen land. maar ook voor hulp in de ontwikkelingsgebieden. On der de naam werelddiakonaat heeft dit in de gereformeerde kerken reeds tot grote projecten In de onwlkkelingslan- Vastgesteld wordt, dat diakonen in ver schillende gevallen ook nog aanvullen de financiële bijstand zullen moeten ge ven. Bovendien zal de dlakonie steeds verplicht zijn de steun te geven, die zij zelf nodig oordeelt. Dit geldt ook wan neer de overheid daardoor kortingen zou gaan toepassen op de financiële uitke ringen. die zij krachtens de algemene bij standswet verleent Overigens verwacht men dit niet. De diakonie mag echter haar beleid niet laten bepalen door de overheid, aldus het rapport. Bovendien zijn er gevallen denkbaar, waarin het beter en barmhartiger is de financiële steunverlening geheel in handen te hou den van de diakonie. Het rapport is onder de titel „Het dia konaat in deze tijd", door een speciaal deputaatschap opgesteld op verzoek van de generale synode van de Gereformeer de Kerken. Op de volgende synode zullen naar aanleiding hiervan beslissingen wor den genomen. Inmiddels is het rapport reeds te verkrijgen bij het Algemeen Dia- konaal Bureau te Utrecht, giro 2211. (De prijs is 1 per exemplaar). Vo&tong.c£ó avi I gjn JS C/"* AUTOMATIC AVE. VI TOASTERf69.50 „Wat kan ik voor u doen, mefroi?" „Dag mefroi, graag voor u gedaan, mefroi", zijn kreten van de moderne, gladde verkoper met een op efficiency gerichte lach om zijn mond. Ik ben daar totaal ongevoelig voor. Al die goedkope vriendelijkheid is een verkooptechniek, die met gewone menselijke hartelijkheid niets te maken heeft. Van een totaal andere orde is de figuur, bij wie ik mijn balpennen, schrijfpapier en boeken koop. Hij maakt op mij de indruk van hd te zijn en hij doet bovendien nogal nors. Twee nare eigenschap pen. maar hij demonstreert ze zo van wie-doet-me- wat, dat het soms gewoon koddig is. Voor een zakenman van nu echter wel extreem. Hij hangt of troont de hele dag op een barkruk achter zijn toonbank, waar ansichtkaar ten en kookboeken hem een bont dekor verschaf fen Als iemand hem om een verjaarskalendei vraagt, zegt hij ijzig „achteraan links", waarna de klant achteraan links gaat rommelen en met di buit naar de balie gaat om af te rekenen. Wil iemand een tegenwoordig in de mode zijnd „vies' boek hebben, inhaleert hij een diepe teug van zijl eeuwige sigaret, citeert een pikant gedeelte van dat boek uit zijn hoofd en merkt tenslotte op Proost als het u nog verder interesseert, tweed( rij van het derde vak middenin" Werkelijk een aparte figuur. Tegen kinderen is hij echter allerliefst. Zo zei hij laatst tegen een klein meisje, dat men een warm dubbeltje in haar hand een kaart van een poes wilde kopen „Koop jij voor dat dubbeltje maar drop, meid, die kaart kost een kwartje en jij krijgt hem gratis". Doordat hij zijn klanten links en rechts din eert om de spullen te zoeken is zijn zaak altijd ■ommelig, gezellig rommelig. Maar toen ik gisteren bij hem binnenstapte was ie chaos onbeschrijfelijk. Grote bollende stukken jakpapier vormden de eerste barrière en de twee- ie werd gevormd door verwarde einden touw en darden golfkarton. De laatste horde was een soort xondsruq van pocketboeken Honderden glimmen- le, plastic bandjes lagen kris kras op de grond. Vlak voor mij stond een elegant dametje, dal ■ok probeerde de toonbank te bereiken. Zij deed laartoe een sierlijke poging maar werd zeer lehinderd door haar nauwe rukje en trillende naaldhakken. Ze struikelde, herstelde zich en haalde lacherig het stuk vloer, waar men gewoon kon lopen. Ze keek triomfantelijk naar de boek verkoper en zei koket „Hoe heb ik dat gefikst?" Wat zij echter niet had gemerkt was, dat zij met haai naaldhak nog net een flinke peut had verkocht aan een pocket. Ik zag het en de man op zijn kruk ook. Hij schoot achter, zijn toonbank vandaan en stoof als een wilde beer op ons af. Ik wachtte de gebeurtenissen sidderend van sensatie- lust af. Het zou me niet verbaasd hebben als hij was gaan schieten. De situatie was toch al te onecht om waar te zijn. Hij schoot niet, maar klom met zijn kousenvoeten op de berg hoeken en begon in het wilde weg te schoppen. De boeken schoten overal heen. „Rommel maken kan ik ookbrulde hij. Eigen lijk brulde hij wat ergers maar ik zal het maar wat kuisen. Hij gaf nog een vrije schop in zijn negotie „Rommel maken kan ik uitstekend, maar met naaldhakken mijn boeken in het graf werken '■s toch wel het toppunt"En hij gaf nog een flinke lel in de boekentroep. Het elegante vrouwtje bleek een goede partner in dit malle duel. „Wat ben je ich weer heerlijk ongeremd, lelijke baviaan". Ze schopte haar schoenen uit en begon hups de rommel op te ruimen Met een grote stapel boeken tefen zich aangeklemd zei ze en passant: „Mag ik me even voorstellen? Ik ben de vrouw van die ••ooie schoppen-heer". De man streek verlegen en jongensachtig over rle wang van zijn vrouw en ik hoorde hem zeggen „Ik verrek Wezr van de maagpijn, het is weer zo "rg, wees maar niet boos" Dat was het dusniet lui niet nors om nors te zijn, maar een maagkwaal. „Wat kan ik voor u doen, mefroi?" Dag mefioi, graag voor u gedaan, mefroi" allemaal kreten van een moderne gladde zaken man zonder maagpijn. Gooi ze maai in mijn pet. Mink van Rijsdijk. Als Jezus geen krachten kan doen in Nazareth trekt Hij naar de dorpen in de omgeving. Daar ziet Hij de nood en zo komt Hij er toe Zijn discipelen twee aan twee uit te zenden om de evangelieboodschap te verkondigen. In dat verband lezen we bij Marcus een wonderlijk klein zinnetje: „En gaf hun macht over de onreine geesten." Wat was dat voor macht? t Was het iets bovennatuurlijks, iets miraculeus? Het werkwoord dat Marcus in het Grieks gebruikt waar schuwt ons reeds dat hier niet iets heel bijzonders, eenmaligs aan de hand is. Dat er geen handen worden opgelegd en dat de discipelen daarna plotseling in staat waren wonderbare dingen te doen; een macht die ook weer verdween toen zij van hun reis terug kwamen. i Het werkwoord „gaf" spreekt van een voortdurende hande ling. Hij bleef hun macht geven toen zij onderweg waren. Macht is eigenlijk „gezag", autoriteit, misschien zelfs zouden we ook mogen zeggen: overwicht. De discipelen ontvingen niet een soort geestelijke batterij, waardoor zij allerlei dingen zouden kunnen doen, tot de batterij leeg was. De macht die j hun werd geschonken, steeds weer geschonken, was de macht i van Christus zelf, die in de Geest met hen ging. Als de disci- I pelen in de dorpen komen, kunnen zij spreken in de naam van Jezus Christus. Zij komen niet tot de mensen als een voudige vissers, maar zij komen op het gezag, gedragen door het gezag, van Christus. En ivaar misschien mensen dat gezag niet erkennen willen, de boze geesten voelen dat wel en zijn hen onderworpen. En deze macht wil Christus Zijn dienst knechten nog steeds verlenen, zolang wij beseffen dat we ergens komen in Zijn naam, in opdracht van Hem. Prof. v. d. Pol tegen proselitisme lange termijn onder het gezag van de Apostolische Stoel te bren gen. Dit tracht men te bevorderen door zo ruim mogelijk oude grieven toe te geven en te' erkennen, dat kerk en kerkelijke overheden in het verleden gefaald heb ben Men onderstreept daarbij, dat dit alles het verleden gold. Men stelt daarbij, dat de Rooms-Katholieke Kerk thans al les wil herzien. Zo hoopt men dan. dat de protestanten dank zij deze interne vernieuwing zullen terugkomen. De man, die dit streven in de Rooms- Katholieke kerk signaleert, is prol dr. W. H. van de Pol, hoogleraar in de fenomenologie van het protestantisme te Nijmegen, die onlangs een vraaggesprek had met drs. G. Puchinger. Het maand blad van de reünistenorganisatie der S.S.R., Libertas ex Verltate, gaf een ver sing van dit vraaggesprek ter voorberél- dlng van het Rome-Reformatle-congres, dat deze vereniging volgend jaar zal houden. Gewaad De bekeringsijver, die uit bovenge noemde manier van oecumene bedrijven spreekt, wil prof. Van de pol niet afwij zen. Wel wijst hij het af. dat deze activiteit gepleegd wordt onder de naam „oecumene". Want dit is alles niet meer dan bekeringsijver in oecumenisch ge waad. waarmee men beoogt: hereniging door bekering oftewel overgang. Alleen, men noemt het woord „bekering" niet meer, omdat men dat In deze tijd een vervelend woord vindt. Prof. Van de Pol gelooft niet, dat één kerk de ware ls. Alle kerken hebben bepaalde dingen, die voor het hele chris tendom van grote waarde zijn: de angli- kanen hun liturgie, de gereformeerden en hervormden hun preek, Rome de aposto lische stoel als zichtbaar eenheidsteken. Gemeenschappelijk Echte oecumene heeft volgens prof. Van de Pol niets te maken met bekering of overgang, maar wil met de andere kerken samen zoeken naar de eenheid, die Christus heeft bedoeld. Het gaat er om, gemeenschappelijk de vragen te le ren zien, die deze tijd aan de christenen stelt en zo te komen tot gemeenschappe lijke antwoorden, opdat de wereld ge looft, dat Christus de redding is voor ons allen, aldus prof. Van de Pol, die zelf op 43-jarlge leeftijd naar de Rooms-Katho lieke kerk is overgegaan. „Oecumenisch zijn betekent vóór alles naar elkaar luisteren, om elkaar te leren kennen. Wc zullen daarbij van belde zijden met dc Schrift in de hand veel moeten vnarwcl zeggen, niet omdat de tegenstander het eist. maar omdat eigen inzicht door de Schrift wordt vernieuwd. En daar kan do ontmoeting aan mede werken". zo is de mening van de Nij meegse hoogleraar. Ds. v. d. Laar Krafft overleden Gisteravond is in zijn woning aan de Kralingse Plaslaan de hervormde eme ritus-predikant ds. A M van der Laar Krafft levenloos aangetroffen, waar hij waarschijnlijk al een paar dagen geleden is overleden. Hij werd geboren in 1891. j Ds Van der Laar was voor zijn hoge i leeftijd nog zeer actief en preekte nog regelmatig. In 1918 werd hij kandidaat in Gronin- gen en in december van hetzelfde jaar kwam hli als t»ugdpredlkant naar Rot- terdam. In 1933 werd hij bevestigd in Heenvllet. In 1947 ging hij met emeritaat, j Beroepingswerk NED. IIERV. KERK Beroepen te Ermelo: C A. Korevaar te Rotterdam: door de generale synode als pred. voor buitengew. werkzaamh. (vlootpred.) (toez.): M. A. Westerbeek van Eerten te Buurse lOv.L GEREF. KERKEN Bedankt voor Rotterdam-Schiebroek (vac. J Verlare)Jac Boonstra te i Middelburg. Benoemd lot geestel verz. milit Hospi taal 's-Gravenhage: J. S. v. d. Weg, leger- i pred. te Zevenaar en hulppred. te Over- j schie. die deze benoeming ook aannam I en zijn vverkzaamh. in Overschie doorzet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2