Stedenspiegel: Houtsneden van Groninger Jan v. d. Zee EEN MIDDAG IN BHUAY TENTOONSTELLING OVER DE li BURGERLIJKE BESCHAVING I IN ONS LAND yVluseum C'A fMjiier DE GROTE TREK ZONDAGSBLAD ZATERDAG 7 NOVEMBER 1964 Nederland heeft een 'bij uitstek burgerlijke be schaving. Een vorstelijk hof met een grote culturele uit straling heeft het nooit be zeten, een hoge adel heeft het evenmin gekend. Waar de beschaving zich concen treerde, dat waren de steden. En ons land heeft een onge looflijk rijke verscheiden heid aan steden opgeleverd. Nederland kan men met Italië, dat een totaal andere ontwikkeling heeft gehad een typisch stedenland noe men. Daarom draagt onze beschaving het kenmerk van de stad en van haar bewo ners, de burgerij. Dit thema nu vormt de grondslag van de tentoon stelling ,,Stedenspiegel'\ die tot 7 december in het Haag se Gemeentemuseum wordt gehouden ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van de Bank voor Neder landse Gemeenten. De Bank wilde hiermee zijn stichtster, de Vereniging van Neder landse Gemeenten, eer be wijzen. En hierin is de Bank ten volle geslaagd. UTRECHT post uitgaven, in .volgorde onder le heelmeesters op de voorgrond elkaar geschreven op stroken per- voor de wezen en voor het onder- kament. Wat een verschil met de wijs ag I hedendaagse ingewikkelde gemeen tebegrotingen. _Jkant maar dat ook ooorstelbaar wreed kon zijn. En 0landsheren dan begrijpt men ook waaroni de schonken ook wel eens kostbaar- opstand tegen Spanje moest gebeu- heden aan hun steden, die immers ren: geen stad. geen burger, wilde zo'n rijke bron van inkomsten de vrijheden prijsgeven, en wat vormden: Veere kreeg van Maxi- eenmaal door deze zelfbewuste miliaan van Bourgondië een ver- burgerij als het juiste geloof aan- guld zilveren kelk. (de z.g. Beker vaard was, daarvan week zij niet burgerlijke beschaving: n.l. de gro- Maximiliaan *St. Beieren schonk ee i bekijken, op schutters GOUDEN EEUW ROMEINSE TIJD Aan Utrecht is een hele afdeling gewijd: als bisschopsstad, handels stad. knooppunt van wegen, heeft ze een grote rol gespeeld in onze middeleeuwse beschavingsgeschie denis. St. Maarten. Utrechts be schermheilige, staat ten toon in gevelsteen, de relieken Willibrord kan men bek. een drieluik, waarop de Kruisiging staat afgebeeld, ziet Dom er zo ongeveer en er is een kostelijk gezicht op de de stedelijke vrijheden. Want da,a tantoon.«llinS ia aan {jf» kverken' ab""1 vondst. Wie onze vaderlandse va- JJ» haatomwalling. Voor voor- schiedenis aanschouwelijk wil le- gelden van ieen grafelijkestad ren kennen, wie de zeer eigen ontwikkeling van de Nederlandse 5erkreien de hfwhnn ^en rlit yruemtni ue Leuen beschaving in haar karakteristieke werd later door de ke - bieden zij vele onderlinge ver- Ganzenmarkt in utreen iramurenS teVnMt,"zoïld ^SSitSS? dï moai 5X billen, zij hebben neg meer Jurop "tdektan vt fs er te zto aS Vo vala'dinaan van Holland. Zeeland. Brabant en overeenkomsten in organisatie tS de ki Gelre kregen hun stadsrecht van m.hti.Ir» -oro Fn 2WW*e ",n K' In aflas - Efd, 3 'mn l«ndsheer. de graaf naar deze „Stedenspiegel" In deze f taJdsr-CC-h.te° <1« handel „kleine geschiedenis" zal de grote geschiedenis beginnen te leven en „De Ziehen bezoeken" 'detail uil de i i Barmhartigheid"ca. 1510 I daarv Jacóba miskelk van de Gouda ten behoeve o...o hun altaar In de St. Janskerk. en höe° de De schutterijen en de gilden waren 1450 uitzag burgerlijke organisaties binnen De ?u, J1. Ecuw de stedelijke vrijheden, en zij heb- 'ee3^ 13 hier, tussi ben menig fleurig beeld geleverd! derijen, voorwerpen te rol. die daarin de godsdienst gespeeld heeft. Hierover is niets te vinden. En dat ln het land van de 80-jarige oorlog, van de geloofs- - wat een strijd, het land. waarvan de cul- deze schil- tuur doortrokken is van het Calvi- n de soms nisme. Ik citeer hier graag Huizinga's Nederland's beschaving in de 17e „Hoewel overal in bijzon- wonderlijkste aard, rond te lopen. CCMLJCnCM Men proeft als 't ware de tijd van thNHLDbN Vondel, van Hooft en Bredero. van Huygens. Bekijk eens het heel derheden onnaspeurlijk, is de in- Zo groeiden de steden en al niet mooie schilderij van de vloed van Calvijn's leer en geest - ,cr_ Ganzenmarkt in Utrecht: wat ongetwijfeld gewone bestuur en publieke zorg. En «Jgjg dan ook Mns dc vl), bee,. werden door de scheepvaart, dengroepen van de Leidse Vier- beslissend L0| de opkomst en het behoud de nieuwe, vrije Staat der kostuums. Verenigde Provinciën, desgelijks aanzienlijk voor het winnen verkregen waren, begon sutie van het stedelijk p:gen rechtspraak. de organi- eigen be stuur, een eigen regeling van de financiën, een omwalling, en ver dere privileges. „Stadslucht" maakte immers vrij en op deze vrijheden waren de burgers begrijpelijk worden. Dwars door een grote foto van het Kanaleneiland, het nieuwe moderne woon centrum in Utrecht, stappen we regelrecht poorters) bijzonder gesteld! de tentoonstelling binnen: hoe Hoe dit leven in een zag de stedelijke cultuur in de ecuwse grafelijke stad toeging? Al- Romeinse tijd eruit» Daori-on weer de tentoonstelling vertelt tutu in on, land natuurlijk toei- het. Daar ligt het trotse Keurboek li?nak?..f!!!u;'u"f JÏ* bcuek". opgemaakt in plm. 1413 en ae rtYt voortgezet in de 15de en 16de burgerij, die de durf had op THORBECKE bestond natuurlijk niet. Het was een drie-zeeën- (Waddenzee, eeuw: alle vrijheden, alle verplich Zuiderzee, Noordzee) en drie- tingen van de Haarlemse burger' rivierenland (Rijn, Maas, Schel- staan erin opgetekend. de), bestaande uit wat hoge gronden, wat duinen, wat aan- STADSREKENING nijverheid machti- schaar: de Schout 'een machtig Calvinistisch stempel droeg het ge eenheden, waarmee de vorst man'i, de schrijver, die met het volksleven zeer zeker. terdege rekening had te houden, nodige scepticisme noteert, de ge- „Op eigen kracht naar macht" tuigen, de winnende en de verlie- heeft men dit beeld Mn de 16e «"he P"")' 'ls0J «hij eeuwse stad senoefnd: Wilhelm ^Saïk ko.fzlllk'te'^mrkz';® van Muylwijck, burgemeester Preci„ ertegenover hangen de wt van Rotterdam, die m 1574 penen van de schutterij stierf, moet te oordelen naar zijn verderop hangt een pracht ne' Al schilderij, èen deftig en zelfbe- van het chirurgijnsgilde wust man geweest zijn en de Haag. waarin twaalf chirurgische zeventien geharnaste schutters instrumenten uit de 17e en 18e van Amsterdam (1531) bezitten eeuvv de harde, ronde koppen van een GODSDIENST Terecht hangt bij de ingang tot de afdeling die de 19e eeuw be- 1UUC1 C11 handelt, het portret van Thorbec- prachtige kost handel uit te gaan. «libsel en heel veel water. de Romeinen stadsrekeningen vooral strategische betekenis en zij verhoogden de oevers tot dijken, zij legden wegen en een reek» legerplaatsen aan, te Valkenburg, te Utrecht b.v. De- Rijn- wordt -de rijksgrens. In en om deze „caétel- la" begint een schuchtere stede lijke cultuur, die meer naar het zuiden duidelijker vorm aanneemt. Heerlen had werkelijk stedelijke allures: en daar ziet men de „ther men", de inrichting van het Ro- „ruggekrabber", munten, aar dewerk. de z.g. „terra sigillata". Ten Noorden van de rijksgrens drong via de handel de Romeinse beschaving wel door. Maar met 't jaar 400 is het hier met de Romei nen afgelopen en trekken _de Ger- Maar we zouden aan het opnoe men blijven en daarom moeten wij Bekijkt men deze personages, overslaan wat er aan stadsgezlch- dan begrijpt men meteen iets van ten. aan oude schoolboeken, dit burgerlijke stadsleven, dat zorg porcelein, a droeg voor zieken en armen (zie en nog veel Uit Dordrecht kwamen de oudste het kostelijke schilderij van het Holland Catharijnegasthuis te Utrecht met Maar aan één ding is niet ge- de zieken in de bedsteden en enke- dacht bij deze expositie geschapen van de moderne ste den? De stad wordt gemeente. En deze gemeenten ontwikkelen zich tot moderne gemeenschappen, waarbij de grote industriële revo lutie en de sociale veranderingen bepalend optreden. En dan komt onze tijd met zijn geweldige stads uitbreidingen en zo zijn we dan .ckci» aai. weer beland bij het Utrechtse Ka- maten en gewichten neleneiland. Een enonae tocht op er te vinden ls. zevenmijlslaarzen, interessant (1284/85): een post inkomsten, leerzaam. DRA. H. E. KOKEE-VAN DEN de BERGEN ëJ||IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIL= schilderingen etc. en aan de an- maakt ook de grootste charme van Niimeaen dat Romeins i r Lil dere kant een onovenienhare dit werk uit. Zijn gezonde werk- bezal enMaastrtchf, dat I ExpOSltie in het raaks houtsneden an klaurhout- sneden. overigens Fransman zijnde, klas- Van de laatste categorie getuigt sieker gericht was. Zoals dr. W. de huidige tentoonstelling. Het is Jos de Gruyter bij het werk aan- kernachtig, en rondborstig werk, tekent, moet men bij Van der Zee geheel vrij gebleven van welke eerder Vlaamse dan Franse affini- compi'catie dan ook Die zuiver- teiten zoeken en hij noemt in dit heid, die onomwonden eerlijkheid verband Brusselmans. barbaren binnen. En „ste den" als Nijmegen, dat Romeins stadsrecht bezat, en Maastricht, dat nog eens militair extra versterkt werd. gaan bijna ten onder. Klei nere nederzettingen verdwijnen to- 1 zijn pas door de opgravin- lijke cultuur zakt in de bodem. FRIESE ZEERIJK Het duurt dan nog wel even een stedelijke beschaving kan spreken. Maastricht blijft Haags Gemeente-1 museum fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii^' J^OT medio december loopt er in het Haags Gemeente museum een betrekkelijk kleine expositie gewijd aan de houtsneden van de Gro- lichtje uitstralen mnger Jan van der Zee. 1 D«e kunstenaar ia altijd Noorden groeide het „Friese zee- een aparte figuur geweest in ÏÏSVKÏÏh, w"to*a; k "r'oïT ('et oude Groninger milieu. gisehe tijd. Men moet over deze Met dit „oude' milieu WOrdt handel niet gering denken Deze de VOOrOOrlogse .Ploeg" be- strekte zich over geheel F.uropa r. Uit. tot In Rusland. En ook tijdens doeld die in de jaren twintig de Noormannen-tochten ging de en dertiq volop bloeide. handel, zij het nog moeilijker, toch door. Dat bewijzen de Friese mun- De huidige exposant VOrm- ten. de munten uit Dorestad, die de met Wobbe Alkema en lot ver buiten on, Uni^evonien Hpnirik de Vries een soort zijn. Doi triumviraat als tegenwicht tegenover de expressionis tisch gerichte trits van WiegersDijkstraAltink. Van der Zee schilderde toen in bruinen en grijzen, eigenlijk uit pure contramine tegen de kleurige Kirschner navolging. Met Alkema behoorde hij tot de eerste abstrac- ten in het Noorden. Pas na de oorlog wordt zijn Knight bezit. „Het hute met 'de "««J ™h?'x! 553; ^a.'SEXVS Dertigjarige Oorlog samenvallen In dit werk heeft zij historische feiten en uit haar fahtasie ont sproten beelden verweven tot een boeiend verhaal. Overtuigend 't Huis met de zwaan Het huis met de zwaan, door Brigid Knight. Uitgave N.V. Zo mer en Keuning. Wageningen. Ook in dit boek blijkt welk een kennis van de Nederlanden de in Zuid-Afrika geboren en van En gels-Ierse afkomst zijnde Brigid ibstrahenng hoog. Kernachtig Uit beide stromingen ontston den zijn talrijke monumentale werken als mozaïeken, wand- Wie zei dat wezo schoon zijn Wie zei dat we zo schoon zijn?, door Miep Diekmann. Uitgave H. P. Leopold N. V„ Den Haag. Het oude thema dat de Neder lander z'n stoep beter poetst dan z'n lichaam is door deze schrijfster van kinderboeken en lectuur voor „tieners" op een originele wijze bevordering vt van het heden naar het verleden Hieruit blijkt o.m. dat de hygiëni sche gewoonten bij vele volkerei verschillen, en dat men op he punt van de lichaamsreinheid in di oudheid vaak strenge opvattinger die de uitgave lamenwerking met de Stichting 1 evordering van hygiënische ge -- -- woonten het licht zag. 't mees lichaamshygiëne. Ook waarderen, is de openhartigheid uitgewerkt. Het gaat niet uitslui tend „.!P- onderwerpen als bijvoorbeeld ken en drinken worden aan de heden orde gesteld. De aantrekkelijkheid van he» naai, aangesneden, in de taal v; koek is de steeds herhaalde sprong de moderne, wat rijpere jeugd. de schrijfster haar stelt. Tere onderwerper worden frank, doch nergens ba Van der -Zee niettemin, past het beste in het land waar hij woont en werkt; het nuchtere en ernstige Groningen: Van een ernst echter die voldoende spe ling laat tot echt volkse humor. Zijn motieven herleidt hij vaak tot rudimentaire beeldtekens, waardoor alle nadruk op de com positorische ritmering komt te lig gen. Zijn meesterschap in het compo neren uit zich in het decoratief expressief vullen van het vlak, waartoe hij doorgaans lange hori zontale of wel zeer smalle hoge formaten kiest: Sommige zijner esam Kunstgeschiedenis, Renaissance en Barok. Uitgave Bosch Keuning N.V., Baarn. derkunst met nog geen vier pagi na's zijn afgedaan, is eenvoudig ridicuul. Meulenhoff - Kunstgeschie denis (delen zeven en elf). Uit- Indonesië en Zuidooit-Artë, oove J. M. Meulenhoff, Am- - -- sterdam. In het elfde deel van de Se- samreeks behandelt prof. dr. M. Wackernagel uit München binnen nog geen tweehonderd pocketpa- sina's het gigantisch domein van Renaissance en Barok in de be langrijkste cultuurlanden van die tijd. Het moest dus wel een zeer globaal overzicht worden met slechts nu en dan een summiere aanduiding van geestelijke en maatschappelijke achtergronden, heim uit Mexico Men mag zich afvragen of dit men uit Connecticut is de werkje: het behelst, veelkleurig veeleer rangschikken van onvol- veertiende aflevering informatief, en in zwart-wit, 176 reproducties - -.-.1.1- - -- prof. oud-Mexicaanse kunst, overige oud-Amerikaanse kunst en Ibero-Amerikaanse kunst (Se- serie T^de' sam 14). Uitgave M Keuning N.V., Baarn. Voor wat betreft de Amerikaan- bijdrage van prof. West- "1 prof. Kele- In tegenstelling met de Unesco- •rie is de eveneens twaalfdelige kunstgeschiedenis van Meulen hoff uitsluitend gericht op de Europese schilderkunst van de Grieken tot Deel met die kostelijk ledig feitenmateriaal nog wel als Hetgeen echter de Wee kunstgeschiedenis is aan te mer- Wolfel schrijft over Indonesië ken. - *-*" met de rijkdom aan kennis Rococo en de kunst negentiende eeuw (Sesaml2). dó'UmentXe^waarop Uitgave Bosch Ketaung. iand omtrent déze cultuurgebie- N.V., Baarn. den-kan bogen. Aan^de kleuren reproducties voor deze vier Se- Merkwaardigerwijs werd een samdelen is druktechnisch meer gelijk aantal pagina s toegewezen zorg besteed. Zoals gebruikelijk, de behandeling van een bevat elke aflevering ook aanzienlijk korter tijdvak, nl. die groot aantal zwart-wit illustra- elfc brengt ons mens en tijd naderbij, eigen Gabriël Mandel schreef een klare toelichting; een buiten het boekje uitvouwbare index biedt gelegen heid, verband te leggeti tussen woord en beeld. Van gelijke opzet en even Rococo en de kunst negentiende eeuw. Ook door prof. Wackernagel en prof. H. Tintelnot verzorgde deeltje wreekt zich evenwel de beper king. met gevolg dat te weinig wordt gepeild naar de onderstro mingen van tijd en kunstenaars. de ties. Unesco-kunstpockets. Uitga ve J. M. Meulenhoff, Amster dam. lex de schilderkunst ge eeuw onder de loupe neemt. Frankrijk levert uiteraard de hoofdmoot voor dit overzicht en vanzelsprekend ontbreken niet de Met het verschijnen van de Nederlandse kunstenaars die in met twaalf is deze belangwekkende en zo con trastrijke periode aan de top kwamen: Vincent van Gogh, Jo- han Jongkind en George Hen delen negen tot deze miniatuur-schatkamer i-roege kunst compleet. Aan de kwamen: Van der Zee's persoonlijke i_ ranarta «-m-Hon caliitraHe komt hot host tot gul- b°drtTgd dooï het uiteterv ding in „Pannekoekbakster rendieren en muskusossen, hun „Compositie Haven": „Composi tie in rood en groen", alsmede 111 het markante zelfportret. Deze betekenisvolle tentoon stelling is een bezoek meer dan waard GIJS KORDING stemd Kunst van de twintigste hand van achtentwintig repro's w eeuw (Sesam 13). Uitgave zeskleurendruk en enige zwart- drik Breitner. Bosch Keuning N.V., Baarn. wit afbeeldingen belichten vier deskundigen in kort bestek resp. Honderd Kostbaarheden Prof. Tintelnot uit Göttingen is miniaturen in Tsjecho-Slowakije, jn_r r r srhiilt>r en rlr t' eveneens de schrijver van het tempelschilderingen op Ceylon. °°°r en deel over de kunst van deze Grieks-Byzantijnse mozaïeken en ült9aüc ADonker, eeuw. Wederom komen bouw- de inheemse Australische schil- Kotteraam. kunst, beeldhouwkunst en schil- derkunst. Door de goede verzor- Er is toenemende belangstelling derkunst aan bod, doch opnieuw ging van de illustraties geeft de voor de lang niet goedkope bezorgde prachtband overrom pelt het kleurbeluste oog met het hoogste raffinement waarover „verborgen verleiders" typogra fisch thans beschikken. In hun coloristische pronkzucht verwij deren de honderd platen zich echter van de gefotografeerde kunstwerken. Zij raken zelfs ha chelijk dicht in de buurt van overromantische kleurenillustra ties in damesbladen. Op het slappe koord van de kitsch schommelen ook de heidp samenstellers. In hun korte op stellen ontpoppen zij zich als amateur-schoonheidszoekers, nog ten diepste geworteld in de ty pisch Duitse ideaal-filosofie, die. eenzijdig als zij was, vele waar den buiten haar cultuurbeschou wing heeft gelaten. Alzo niet meer dan een kost baar geschenk dat visuele genot- De Grote Trek, door AUen steeds wisselend aantal Eskimo's Roy Evans. Uitgave Servire, Den leggen de afstand in viereneenhal- Haag. ve winter af. De vlijmende koude. de woeste sneeuwstormen een De Eskimo's binnen de poolcirkel aardbeving, aanvallende wolven, hun bestaan de zwarte bergen, zwak ijs op een rivier, angst voor de berggeesten en het enkele malen in paniek geraken van de kudde, veroorza ken oponthoud en vergen van de Alaska, aan de Buckland taaie mannen bovenmenselijke in- öaai. een enorme kudde gezonde, spanningen. En toch wordt het stevige rendieren samengebracht, doel bereikt: de hongerende Esk: de noodgebieden in het oosten (1800 mijl verderop) be- selbron. Vier Laplanders hun natuurlijke voed- boeiend epos van een hoogst belangrijke onderneming. cees nooteBoom PEES NOOTEBOOM heeft een schrijverscongressen. Kamerde- lijkheid. Voortdure aantal stukjes, die hij de batten, autoraces, gokspelen, be- der de bovenlaag laatste jaren als columnist in l)e Ji Volkskrant schreef, gebundeld. naam van ha. «rato rtukje als titel voor het geheel uitgeko- zen en aan De Bezige Bij te Amsterdam de bijbezigheid van schrijft, de uitgave verschaft. Men heeft hier te doen met 150 bladzijden ïoede journalistiek in de heden- rut daagse zin van het woord: inter- nationaal georiënteerd, afviie- auteur in~hem mee.'Zo bijvoor- massaal manifesteert be- blijft. Natuurlijk kan oom het mee, laat receptieve en rapporterende hou- op de stroom, neemt ding niet onbeperkt volhouden: ue 'elt vragen, praat, vluchtigheid en het vragen stellen nemen dan de overhand en wor- Vrppmrfheirl den doel in zichzelf. De vraag is V reemaneia 2elfs of al dit impressicmateriaal gend op al wat spectaculair is. zulke vragen opwerpend waar een ogenblik kan den beeld als hij de uitgave T e po D oei o e bekijkt, foto's van 70, 80 jaar geleden. Hoe langer Functie lóu ÏJfSL'ÏS óo'on «ySSüroSïï*' kunnen komen, maar geen enkele vraag beantwoordend omdat elders opzienbarende din ?en gebeuren die vragen. te preciezer kan de nakomeling „Alle steden zijn hetzelfde", dichtl zijn voorgeslacht zien en horen, te Lodeizen. Maar de rondtollende Een internationale vragensteller dus. met bepaalde positieve kwali teiten die ik in de jongere genera tie bewonder: het camera-oog. óc zin voor groepering en montage, de afwezigheid van pose en een realiteitszin die geen verfraaiing of vervalsing verdraagt. Men is in bruikt, Juist door de levensechtheid vragen de vreemdheid nog nadrukkelij- ^e9d leven ker dan wanneer men het verle- cc* 1 den via schilderijen en tekenin gen ziet. misschien is deze journalistiek de literatuur die daarbij past. jour naalliteratuur. Zeker heeft ze een functie. Maar de opgeworpen vra- t-, TT worden onder de tafel ge- De rede van Wilhelm II gehou- werkt, omdat andere ae verdrin- »n in 1914, kan men nog beluiste- ?en. Het is de grote literatuur. een fragment eruit die onder bepaalde vragen niet rmüo-uitzendmg gc- uitkomt. Dat is het verschil en hft ,bbJft vreemd, daarom is dit broodwerk ik heb Frankrijk, in Spanje Den Haag of Nooteboom wordt bevangen door Nooteboom niet representatief Amsterdam: in Schotland of Oost- het raadsel van de tijd en door de Duitsland. Er zijn mijnstakingen, gedachte aan de eigen verganke zoekers intens zal plezieren. Burma. Korea. Tibet, door A. B. Grismold, Chewon Kim en dr. P. H. Pott. Uitgave Else vier, Amsterdam. De waardevolle, veertien ban den omvattende, reeks stan daardwerken over de „Kunst der Wereld" maakt in het twaalfde deel de exotische culturen van Burma, Korea en Tibet toeganke lijk voor de leek. Het Boeddhis me waaraan in een afzonder lijk boek reeds aandacht werd besteed was, en is nog ten dele. de stuwende kracht in deze landen: een voedingsbodem zon der welke autochtone kunstuitin gen zullen verdorren. •ernietij togende Tibet waarsch::,,1'ik reeds in een funest stadium. Het is om deze reden, maar niet min der vanwege de diepgaande ken nis die er aan ten grondslag ligt, dat het essay van dr. P. H. Pott, directeur van het Rijksmuseum voor Land- en Volkenkunde te Leiden, over land en volk van de Dalai Lama ons in het bijzonder heeft gefascineerd. Tibet wordt ertoe geprest, zich. met loslating van vele oude waarden, op te lossen in de com munistische doctrine en weldra zal zelfs geen Tibetaan meer in staat zijn, ons de cultuur van zijn -ior ogen te stellen als heeft gedaan. 1 zijn prachtige en tekenin gen zijn kaarten, tijdtafels, be gripsverklaringen, literatuurlijs- ten en index, is een suggestieve caleidoscoop ^van culturen die icïd worden. land dr. Pott Dit boek C. RIJNSDORP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 17