Alles goed en wel Vrouwelijke hulpverlening vieri M jarig bestaan alles (s.) kan met CBtabEi/Ef Gesprek met Israël rust Kerk toe voor haar zendingstaak Goed christen kan geen slecht academicus zijn Een woord voor vandaag Collegialiteit was niet volledig erkend DONDERDAG 5 NOVEMBER 1964 Ds. A. de Kuiper promoveert (Van onze kerkredactie) Tegenover de volkeren van de wereld heeft de Kerk pri mair een zendingsroeping, maar tegenover het Jodendom is de relatie 'dialogisch, die van het gesprek. Door het gesprek met Israël wordt de Kerk be ter toegerust voor haar aposto- laire dienst in de wereld. Dit is de belangrijkste gedachte uit het proefschrift „Israël tussen zending en oecumene", dat de zendingspredikant ds. A. de Kuiper vanmiddag heeft verdedigd aan de Rijksuniver siteit te Utrecht. Ds. De Kuiper, nu doctor in de godge leerdheid, heeft een onderwerp gekozen dat „sterk in beweging" is. Hij schrijft zelf: „Voorheen stond het Jodendom vooral in de context' van de Jodenzen- ding, nu gaan vele christenen het langza merhand meer zien in een oecumenische relatie tot de Kerk. We bevinden on weg van het een naar het ander." Promotor was prof. dr. J. C. Hoeken dijk, De schrijver komt tot de conclusie dat de term Jodenzending historisch belast is. Juist omdat de Kerk haar rijkdom via Israël gekregen heeft krijgen zal (Romeinen 11:12) en Kerk niet mag ontkennen dat Israël (nog immerverbonden is met het centrum waarheen de volken zullen opgaan (kruis en opstanding van Is- raëls Messias Jezus Christus en het daarin aangebroken rijk, waarvan de Kerk uit de Joden en de heidenen het eschatologisch teken is) moet zij be seffen dat de verhouding Jodendom- Kerk een oecumenisch probleem, een probleem van eenheid is. Het gesprek zal dan ook op hereniging en verzoe ning gericht rnoeten zijn. Dan zal de Christus niet buiten beschouwing blij-1 ven ook niet van Joodse kant omdat Hij ons vanuit zijn volk zal aanzien. Franse kritiek op Conferentie Europese Kerken De Franse kerken hebben kritiek op besluiten die genomen zijn op de Con ferentie van Europese Kerken, die be gin oktober gehouden werd op het mo torschip Bornholm. De kritiek richt zich vooral tegen het besluit waarin be paald wordt dat interkerkelijke en oecu menische organisaties zich niet kunnen laten vertegenwoordigen. Wel kan het presidium hen uitnodigen mee te wer ken aan de voorbereiding van de twee jaarlijkse conferenties en adviseurs zenden. Vooral de Russisch-Orthodoxe Kerk en de Gereformeerde Kerken in Nederland stonden op een enkele kerke lijke afvaardiging. De Franse kritiek werd geuit door het moderamen van de Franse Protestantse Federatie. Het moderamen zei geheel achter de Franse vertegenwoordigers te staan, die er tijdens de conferentie sterk op hebben aangedrongen dat interker kelijke en oecumenische organisaties ook officieel deel uit moeten maken van de conferentie. Dialoog In het gesprek met Israël zal de Kerk moeten „beginnen met een schuldbelijde nis. Het kruis was en is immers voor de meeste Joden het alternatief voor marte ling, verbanning of ten minste discrimina tie." Zulk een confessie kan alleen gestal te krijgen, wanneer zij metterdaad door „dienst aan Israël" wordt bewezen en die dienst kan slechts gebaseerd zijn op wér kelijke „solidariteit en verbondenheid." De Kerk;zal het gesprek moeten "begin nen in hét besef goed te moeten luisteren en ontvangen, in plaats van meteen te willen getuigen. Dr. De Kuiper geeft in zijn proefschrift een zestal gedachten die zij van Israël kan leren: de 4. De steeds verdergaande desacralisatie of secularisatie, ingroei in de wereld, die voor Joden en christenen beiden liet voorwerp van Gods verlossend handelen is, waartoe Hij Zijn knechten slechts als instrument gebruiken wil. 5. De tolerantie, die binnen het Jodendom een grotere realiteit lijkt te zijn dan binnen hét christendom (ondanks in tern-Joodse extremen). 6. Vele „christelijke" landen en zeker de kerken, zouden veel kunnen leren van wat het Jodendom op het gebied van „werelddiaconaat" (steun aan de staat Israël) en van de hulp aan gebieden in snelle ontwikkeling (vanuit de staat Israël) presteert. De volheid van de volken, zegt de schrijver dan, en de groei tot de una sancta catholica (ene heilige algemene kerk) zijn niet los te denken van Israels pleroma (volheid) als eschato logische verwachting. Daarom bete kent een gesprek van Gods Kerk en Gods Volk een existentieel getuigenis voor de wereld. Wanneer althans de dialoog ten overstaan van de oecume ne (kennelijk wordt bedoeld de we reld en niet de oecumenische bewe- Historisch overzicht Ds. De Kuiper komt tot deze conclusie na een uitvoerig historisch en bijbels overzicht gegeven te hebben. In de beide eerste hoofdstukken bespreekt hij de ontwikkeling binnen de Jodenzending en de oecumenische beweging Hij geeft weer wat op zendingsconferenties en oecumenische conferenties is uitgespro ken. Vervolgens duikt hij in de geschie denis en geeft hij een beknopt over zicht van de belangrijkste ontmoetin gen tussen Kerk en Jodendom. Daarbij verheelt hij niet hoe de kerk zich soms zeer negatief heeft uitgelaten, zoals bijvoorbeeld Chrysostemus en Ambrosius en ook niet te vergeten Luther in de laatste jaren van zijn leven. Deze reformator heeft zelfs ge schreven tot de overheid dat deze „iedere synagoge en school in de brand moet steken en wat niet ver branden wil onder een hoop zand, moet bedelven, opdat geen mens e eeuwigheid ook maar een steen of slak van zal zien. En dat alles moet gebeuren ter ere van. God. Bovendien moet de overheid nok ieder (Joods) huis vernietigen opdat zij weten dat zij geen heer zijn in ons land." Bijbels inzicht Het middengedeelte van het boek bevat een bijbelse beschouwing over de ver houding van Israël en de volken. Het is zoals dit gehele boek een bijzonder knap werkstuk, waarbij de schrijver zich ontzaggelijke beperkingen heeft moeten opleggen, maar toch een weelde van materiaal bijeenbrengt. In dit gedeelte keert hij zich tegen de uitleg van zowel Calvijn als Karl Barth van Romeinen 11:25, omdat naar zijn inzicht zij aan de aparte heilspositie van Israël tekort doen. De conclusie is dat de Kerk niet zonder meer het nieuwe of het ware Israël is. De heidenen die in Christus worden inge voegd in de bestaande heilseconomie worden daardoor Israël. Hij schrijft: De eerstelingen uit de volken vormen te zamen met de „rest" van Israël exemplarisch het ene lichaam, de „nieuwe mens", de gemeente der hei ligen. Exemplarisch, want zo zijn in prin cipe alle Joden en alle heidenen met elkaar verzoend door de vredebrengende verzoeningsdood aan het kruis. De reali teit van die verzoening, de plaats en do ruimte waaraan deze (nu al) zichtbaar wordt is de Kerk: het ene volk Gods. Schrijvend over de wijze waarop de Kerk in het boek Handelingen naar de Joden gaat, laat ds. De Kuiper zien dat dit steeds „met bewijs, overtui ging, klem van argumenten, liefdevol le aandrang, gesprek en discussie" ge beurt. Wil men de relatie christenen- Joden in Handelingen kenschetsen „dan is het duidelijk dat het niet primair een missionaire relatie is maar veeleer een gespreksrelatie. Het is waar dat er tegelijkertijd een toene mende verwijdering zichtbaar wordt, maar men zou die kunnen noemen een „schisma binnen het Jodendom". Toen de Kerk ontstond kwam er een scheu ring binnen het volk Gods, citeert ds. De KuiperEn daarom zou men kun nen spreken van een oecumenisch pro bleem, dat weer oproept tot oecumeni sche ontmoeting en dialoog. Israël tussen zending en oecu mene, door dr. A. de Kuiper. Uit gave Veen man en Zonen, Wage- ningen, Dr. De Kuiper terug naar Indonesië Uit het proefschrift van ds. A. de Kuiper zou men kunnen afleiden dat hij in zijn zen dingswerk te maken heeft met Israël. Dat is echter niet zo. Hij is een zendeling geweest in In donesië, heeft een tijdlang mee geholpen om- vacante plaatsen aan de Zendingshogeschool te Oegstgeest te vervullen, en hoopt nu over twee weken weer te vertrekken naar Indo nesië. Hij wordt uitgeleend aan het Indonesisch Bijbelgenoot schap om mee te werken aan een nieuwe Indonesische bij belvertaling. Ds. De Kuiper is in Zuilen bij Utrecht geboren. Hij volgde de middelbare school in Hilversum en studeerde theologie aan de Rijksuniversiteit te Utrecht. In 1956 werd hij bevestigd tot zendingspredikant en van 1957 tot zijn verlof in 1962 was hij verbonden als docent aan de Theologische school te Malang. Als dr. De Kuiper over enke le weken naar Indonesië ver trekt zal hij op verzoek van de Nederlandse Zendingsraad rei zen via Japan en de Philippij- nen om daar wonende protes tanten te bezoeken. Dr. Dippel op lustrum S.S.R.A. (Van een onzer redacteuren) i bepaald enthousiaste lustrumvier- I ders, of zij zijn te ijverig bezig ge- De eerste vereiste voor een weest met manifestaties als Lien christenacademicus is, dat hij I ?.reff.e' ochtendgymnastiek en de j j r~\ l. *1 I onthulling van Naatje op de Dam. Van een goed academicus is. Dat wil de 350 %de„ 'de XfdeU„g 10oo„_ vooral zeggen, dat hij volledig er- den gemiddeld veertig het lustrum- kent, dat wetenschap en techniek I congres bij.De lustrumcommissie had voortdurend nieuwe problemen! 5°° zitpIaatsen °e~ scheppen, doordat zij de traditio. i Deze week komen in vele plaatsen christenen hijeen voor de traditionele dankdag voor het gewas, of, zoals tegenwoordig vaak gezegd wordt: voor gewas en arbeid. Beide hebben te maken met ons eten, met ons hele leven. Er wordt in de bijbel veel over eten gesproken. Als Christus het dochtertje van Jairus heeft opgewekt is het eerste wat Hij tegen haar vader en moeder zegt, dat zij haar te eten moeten geven. Het is ook Christus die tot een van Zijn discipelen zegt, als de mensen hongerig worden: Geef gij hun te eten." Verbaasd kijken de volgelingen van de Here Jezus elkaar aan en zeggen dat er niet voldoende geld in kas is. Dan neemt de Heiland het weinige van een jongen, zegent het, breekt de broden en een schare eet overvloedig. Wij zijn haast vergeten in deze tijd waarin veel gesproken wordt over minimumrechten, dat de zegen des Heren onmisbaar is. We. spreken van „welvaart" en we doen alsof we er recht op hebben, alsof het zo hoort te zijn, terwijl wij het alleen mogen ervaren als een genade en een zegen van boven. Daarom is het goed om samen te komen en God eens in het bijzonder te danken voor wat wij hebben ontvangen. nele levenspatroon doorbreken. O. 1 Von De argwaan jegens de weten- j kJLv-J. «ki schap en de techniek, die min of I 1 1 170 r.k. kerk in VS oncler negers Wij lezen vandaag: Psalm 146. meer berust bij verreweg de meeste christenen aanwezig is, moet oprecht worden overwonn- nen. Dit zei de bekende Wendingredac- Bisschoppen wijzen rapport af Eerherstel voor Galilei gevraagd Op het Vaticaans concilie zijn woensdag 852 bisschoppen in het geweer gekomen tegen een han delwijze waardoor zij hun gezag beknot achtten. Zij weigerden hun volledige goedkeuring te verle nen aan het eerste hoofdstuk van het schema over de bisschoppen, dat handelt over de praktische maatregelen ter uitbreiding van de bisschoppelijke macht en de. centralisatie van het bestuur van de kerk. Zij meenden dat de in zichten die in de debatten naar voren waren gekomen niet volle dig in het stuk waren ver-werkt. vaardige veroordeling van deze grote geleerde". Een dergelijke eerherstel zou de goede betrekkingen tussen kerk en wetenschap helpen bevorderen, zo meen de hij. Het verzoek op een tijdstip, dat er weer grote belangstelling voor Galilei bestaat. Diens leer heeft de grondslag gelegd voor de moderne experimentele wetenschan. Dit jaar ir het 400 jaar geleden 1 hij het levenslicht aan schouwde en dit heeft geleid tot een stroom artikelen, boeken en toneelstuk ken over zijn leven. Hoewel hij door het zogenaamd heilige officie werd veroor deeld, heeft de kerk ten slotte erkend, dat Galilei het b': het rechte eind had en zijn inquisiteurs niet. De kerk heeft zich nimmer uitgespro ken tegen de veroordeling van Galilei en zijn zaak wordt dikwijls genoemd als een voorbeeld van de kwalijke dwalingen van de Rooms Katholieke Kerk. Een woordvoerder van het concilie zei dat de bisschoppen bezwaar hadden to gen het veranderen van de passage waarin staat dat de bisschoppen teza men met de paus het bestuur van de kerk vormen. In de tekst, die de woor den „volledige en hoogste macht" zou moeten bevatten, was het woord „volle dige" geschrapt. Het was kennelijk Tien procent van de Amerikanen, die tot het rooms-katholicisme overgaan, zijn teur dr. C. J. Dippel, die hoewel neger, zo heeft pater Harold Perry be- chemicus onlangs een eredoctoraat kendgemaakt in een lezing yodr studen- in ae theatogia ontving op h« te-1 trumcongros van do Amsterdamse katholieke negers in de Verenigde Staten afdeling van de Soeietas Studioso- 722 609, wat een toeneming in één jaar rum Reformatorum Amstelodamen- betekent van drie procent. Dit percentage sis. Hij sprak er over „De taak van j 's aanzienlijk hoger, dan het percentage, de christen-academicus in de cul-daf Sroei van de totale rooms-katho- iuur üeke bevolking van de Verenigde Staten I aangeeft. Pater Perry vertelde, dat 775 priesters speciaal belast zijn met Een christen-academicus 18 niet een werk ond,r de n(.eers. academisch gevormde christen. Men wordt niet gevormd, maar geslagen tot christen. Dit gebeurt in de persoonlijke ontmoeting met Christus. Christen zijn is zich laten leegschudden bij het Kruis en zo de goddelijke informatie toelatf eh verwerken in ons leven. Informatie is even fundamenteel als energie in de moderne wetenschap, al dus dr. Dippel. Hij omschreef informa tie als het opheffen van de onzekerheid en het scheppen van orde. Informatie, die niet tot handelen leidt, is geen wezenlijk informatie. De goddeliike in formatie vraagt dan ook gehoorzaam heid. Door de christenen gaat een informa tiestroom van God naar de wereld. De gemeente is Gods laboratorium. Dr. Dippel was er van overtuigd, dat :ul tuur en wetenschap aan het christen dom te danken zijn. Maar de kerk i; niet meer dan een kanaal voor d< informatie Het is God om tie wereld te Wetenschap en techniek leggen een zee van vragen open. De belangrijkste vraag, waarmee wij ons als christen academici hebben bezig te houden, al dus dr. Dippel, is. hoe er in de huidige samenleving met haar tempo en inten siteit nog een „stil en gerust leven" mogelijk is ter godsvrucht. Is er nog werkelijke rust mogelijk voor de gemeenschap met God? Dr. Dippel wees-er op, dat dit alleen mogelijk is door af te zien van macht eh prestige en nederig tegenover Christus te staan. Verder ligt er voor de christen-aca demicus een taak in de strijd tegen de mythen, de moderne vanzelfsprekend heden, zoals „de publieke opinie heeft altijd gelijk", „kennis is macht' mythe van de vooruitgang of van de wetenschap. Hij dient deze te bestrij den op grond van zijn kennis van Godswege en zijn academisch verwor ven inzicht. In de diskussie zei dr. Dippel, dat de kerk bitter weinig beseft van haar funktie, een kanaal te zijn van het ongelooflijk nieuwe, dat Gods informa tie voor de wereld betekent. De kerk is een dure (tweehonderd miljoen per jaar kostende) vervelende club. Wat wordt er een tijd en energie verspild. De kerk moet een broederschap en een leerhuis zijn. In een gemeente van 2000 en meer leden kan men niet meer op elkaar letten en met elkaar denken. Zo komt het, dat een christen in zijn toerusting pover afsteekt bij de gemid delde communist of Jood. Voor alles is het nodig, dat de men sen voor de keuze gesteld worden, of ze er bij horen of niet De kerk wordt belast door een groot aantal leden, dat niet echt gelooft. De leden van de S.S.R.A. zijn niet Hindoes vragen de pans weg te blijven Een Hindoe- brief aan paus Paulus gezonden en er bij angedrongen zijn voorgenomen India niet door te laten gaan. hem op bezoek v__ De groep die zichzelf „Hindoe Jagaran Samiti" noemt (het Hindoe-comité van waakzaamheid) is speciaal gevormd om zich te verzetten tegen het eucharistisch congres dat van 28 november tot 6 de cember in Bombay zal worden gehou- In de brief werd opgemerkt dat het Vaticaan een soevereine staat is en daar- werd de vraag gesteld: Hoe kunt u het rechtvaardigen dat een bijeenkomst i de functionarissen van een soeverei- staat wordt gehouden op het grondge bied van een andere soevereine staat? De brief eindigde met het uitspreken in de hoop dat de paus van zijn bezoek an India zou afzien. Samenwerking wordt steeds beter WE hebben het samenwerken moeten leren, maar het gaat gelukkig steeds beter, zei gister ochtend de voorzitster van de Stichting Nederlandse federatie voor vrouwelijke vrijwillige hulp verlening, mevrouw J. A. van Nispen tot Sevenaer jkvr. Ruys de Beerenbrouck, in een toe spraak ter gelegenheid van de viering van het YlVz jarig bestaan van deze federatie in Utrecht. Vijftien vrouwenorganisaties van ver schillende religieuze, levensbeschouwe lijke, sociale en politieke doelstelling werken nu in deze federatie samen bij het bevorderen en verlenen van praktische sociale hulp. Mevrouw Van Nispen tot Sevenaer gaf een opsom-, ming van hetgeen in de afgelopen ja ren zoal werd verricht. Ze was daar over tevreden. Het helpen van ande ren verrijkt het leven en samenwer king met anderen verruimt de blik", voiid zij. opwekking tot eendracht had laten horen. Bij de watersnood in Zee land werd de federatie meteen met praktische sociale hulp geconfronteerd. Daarna onder meer nog bij de vluchte lingenhulp, de actie voor Het Dorp voor lichamelijk gehandicapten en andere ac ties. Mevrouw B. Ras-Hrerema. vice- voorzitster van de federatie, gaf een uitvoerige opsomming van hetgeen de federatie zoal heeft verricht. De burgemeester van Utrecht, jhr. mr. C. J. A. de Ranitz, uitte zijn bewonde ring voor dit werk in een feestrede, waarin hij onder meer de aandacht ves tigde op nieuwe taken voor de vrouwe lijke vrijwillige hulpverlening. De jubileumviering werd onder meer bijgewoond door vertegenwoordigsters van de ministers van binnenlandse za ken en van maatschappelijk werk 's Avonds bracht koningin Juliana een be zoek aan de jubileumvergadering, die volgens de voorzitster van de federatie meer dan een manifestatie is van de vruchtbare samenwerking die tussen de overheid en de particuliere organisa ties mogelijk is gebleken. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Bennekom: J. H. Cirkel te Huizen (NIH:);'te Oudega <W.): (toez.): J. M. Snijders te Hekelingen; te Katwijk :ee (vac. P. Moerenhout) (toez.): J. Roon te Ermetö; té'Molenaarsgraaf: W. A. S. Laurense te Benthuizen; te Haamstede: P. Post te Urk; te Lemeler- veld: A. W. J. A. Knorth, vic. te Velp. GEREF. KERKEN Beroepen te Klazienaveen (vac. J. Dijk stra): J. de Jongh te Nes (Wd.) GEREF. GEM. dankt voor Gorcum: A. Hofman te UNIE-COLLECTE De uniecollecte voor de scholen met de bijbel bracht in de volgende plaatsen de achterstaande bedragen op: Ouddorp 620,23; Sint Annaland 208,90. en Mid delburg 1.868,31. Het totaal van 75 lo kale comité's is 55.331,17. In 1963 was dat 45.930,09. Onrustige Zenuwenl ^Mjjnhqrdt's Zenuwtobletten Vijf lutherse kerken verenigen zich in v Noord-India (Van onze kerkredactie) Vijf lutherse kerken in Noord-India hebben besloten om een fusie aan te gaan en een kerkelijke eenheid te vor men. Dit werd medegedeeld op de lu therse Aziatische conferentie, volgen# het persbureau van de Lutherse We reldfederatie De nieuwe kerk zal in totaal 317.800 doopleden en belijdende leden tellen. De kerken zjjn ontstaan door het zen dingswerk van lutherse organisaties uit verschillende delen van de wereld. Het zijn de grote Gossner-kerk met 225.400 leden die in de staten Bihar. West-Ben galen, Assam, Orissa en Madhya Pra desh gemeenten heeft; de Jeypore-kerk met 43.000 leden vooral in Orissa. de Noordelijke Lutherse Kerk met 41.500 leden in Bihar, West-Bengalen en As sam; de Madhy Pradesh-kerk met 5.891 leden en de Oost-Jeypore-kerk met 2000 leden. KERNEN VAN INGEZONDEN STUKKEN BUdragen voor deze lngezonden-stnkkenrubrlek kunnen door alle lezers (en lezeressen!) worden geleverd en worden geplaatst buiten verantwoorde lijkheid der hoofdredactie. De redactie behoudt zich het recht voor stukken te weigeren en in te korten schrijft u dus zéér kort! Er kan alleen worden gepubliceerd met volledige vermelding van naam en woonplaats. Anonieme brieven krijgen geen plaatsruimte. Waar nodig kan In een bij schrift van redactiewege een korte toelichting worden gegeven. Accuraat! Dezer dagen ontving ik als klein- laatste conservatieve poging - - uezer aa» macht van de paus boven de bisschon- lofganger van het departement fensie een nota voor aan mij teveel te handhave:.. De paragrafen van het hoofdstuk wer den stuk voor stuk aangenomen, maar hij de eindstemming over het gehele hoofdtuk stemden 1.030 bisschoppen voor. 77 tegen en 852 „juxta modum", onder voorbehoud. Voor het aannemen is eep tweederde meerderheid vereist. De woordvoerder ii dat het schriftelijk voorbehoud in- .a de houdt dat het woord „volledige" zin over de collegialiteit van paus en bisschoppen weer moet worden toege voegd. De secretaris-generaal van het conci lie, aartsbisschop Pericle Felici. zei dat het hoofdstuk wegens dit voorbehoud zou moeten worden veranderd. Hij verzeker de dat het ontwerpschema. „De herder- lij ks plichten van de bisschoppen", vol ledig in owereenstemmmg zou zijn met de :n het schema over de kerk tot in kleine bijzonderheden omschreven colle giale macht van de bisschoppen. De bisschoppen hadden woensdagoch tend de paragrafen stuk voor stuk aan genomen, omdat bij deze stemming geen voorbehoud kon worden gemaakt. Het voorste1 tot instelling van een „bisschop pelijke senaat", of ..kroonraad" waar door de collegialiteit in praktijk wordt ge bracht, werd met 1.921 tegen 81 stem men aangenomen. Twee artikelen waarin hervorming van de Romeinse curie werd voorgesteld, werden met 1 839 tegen 78 stemmen aan genomen. In deze artikelen wordt de hoop uitgesproken dat de curie wordt ge ïnternationaliseerd (vele prelaten klagen dat er te veel Italianen lid van de curie zijn) en een nieuwe structuur krijgt „die aan de behoefte van de huidige tijd vol- De Franse aartsbisschop Leo Elchlnger, coadjutor van Straatsburg, drong erop aan dat het concilie eerherstel verleent aan Galileo Galilei, de sterrenkundige en filosoof die in 1633 door de kerk werd gedwongen zijn stelling te herroepen dat de aarde om de zon draait. De bis schop sprak van de „trieste en onrecht- tbetaalde levensmiddelen' ten bedrage van zegge 1.15 maand juni 1964. Verzoek: of ik dit bedrag zo spoedig mogelijk wilde over- ÏC1VÏUt maken of het juist is moet ik maar mogen belangrijk acht is, dat leiders en volken o.»o Wn v (j>e" waaronder ook politieke tegenstanders doen (Op 2 Rusland zich geërgerd afvragen Oral Roberts riep dat aftreden moest plaatsheb- bewijs weder onze eerste werken t tcans (we doen toch zo graag aan reclas sering?). Deze kansen mocht hij ook in ie kerk benutten. Merkwaardig vind ik het dat in de berichten met geen woord wordt gerept of de man zich recentelijk blijkbaar tot consequenties als de bo- vengesignaleerde kan voeren. Rotterdam G. J. i Renterghem geloven. konPm begroting d.® dat Chroesjtsjef zich tijdens zijn leider- Jezus, die aan het kruis schap een behoorlijke populariteit heeft volkomen betaalde verworven in de meeste landen. We gebondenheden en dat wel bijna een ieder er van overtuigd is dat hij die laren steeds al zijn krachten gaf Golgotha voor onze zonden en ziekten. We mochten ervaren, dat de Heilige Geest werkte korte nodiging werd gedaan ii f wereldvrede te bewaren. Het is, nog- scheen men eerst zelfs niet te maalSi wjnst voor (je samenwerking del- n tekort molken dat nu ook het aftreden van een Russisch leider een verlies reld kan betekenen! Dat Ik vertel dit verhaal opdat de belas- t.ngbetalers tenminste voortaan «reter geleden toch wel anders. Een be.h?e" uiteraard fouten van Chroesj wordt. We mogen de ambtenaren wel eren, die zó nauwkeurig administrate Toen om de Here Jezus Verlosser kwamen bijna 300 naar voren. Met allen werd persoonlijk in de bidkamer gebeden en niemand oor de we- ging heen voor hij of zij wist, dat df enige jaren sondelast was weggenomen. Er war ander vreugde in de hemel! De Here werkte ook mede doordai Hij het woord bevestigde door de teke- kwestie zijn vertrouwen >hristenen (en wat veel erger is: in het christendom, ja misschien wel in Chris tus) ging verliezen". Ik hoop voor hem iat hij Christus door alles heen mag als olijven zien. Ambacht I. van t Hof-Marbus Onbegrijpelijk III Voorschoten J. W. Bakker jr Bejaardenprobleem il Met verontwaardiging heb ik kqnni- genomen van het stukje poëzie dat de heer Blonk vorige week op deze plaats weggaf en waarin hij zich beklaagdt over de bejaardenzorg. Ik vraag: is da! een mentaliteit voor iemand die op zo'n leeftijd nog gezond en sterk is? Waar is heer Blonk, uw dankbaarheid voor de verzorging die u thans geniet? Bent u opgesloten? U kunt toch gaan en staan waar u wilt? Is het geen zegen, dat ei zoveel voor ons (ik ben ook bejaard zoals u begrepen zult hebben) gedaar wordt? Hoe hebben onze ouders hur leven moeten eindigen: werken tot hur dood toe. En dan om de gevangenis or één lijn te stellen met een bejaardente huis... Ik weet niet welke gaven v sieren, maar zeker niet de gave var dankbaarheid. Rotterdam J. J. de Haan (76 Af treden Chroesjtsjef Dat Chroesjtsjef is afgetreden is na tuurlijk een gebeurtenis die eerst zijr eigen land aangaat, maar daarnaast i: het toch ook voor de hele wereld geble ken een belangrijke gebeurtenis te zijn gezien de reacties die we hebben kun ....j, die volgden (Mare. 16 20). Zieken Kamer, toen werden genezen en wie deed dit? Een inzake verhoj of andere „gebedsgenezer?" Neen! Jezus is de grote Medicijnmeester. Hem komt Oral Roberts Met grote belangstelling lees ik altijd alleen^toe de^ïof' pagina 2 van uw blad. Misschien komt dank. er nog eens een tijd, dat al het nieuws Voorbure van pagina 2, voor zover het geen vooröur8 ;eharrewar van mensen is, op pagina 1 OjX'&H-er ':omt te staan. Persoonlijk verheug ik ie dan al over de koppen als: BIJNA 300 MENSEN KIEZEN VOOR DE HERE JEZUS, nzovoorts. Nu deze kop er staat real, eer ik mij, dat dit ook boven hei erslag van de samenkomst van vrijdag de Margriethal in Utrecht har1 De heer P. v. d. Berg gewaagde in ■n ingezonden stuk over de z.i. onchris telijke houding van ir. Van Dis in de tegen twee moties iging van de hulp aan on derontwikkelde landen stemde. Waarom itemde ir. Van Dis tegen? Omdat hij en In de krant van 27 oktober las ik dal een ex-SS-er is ontzet uit de door hen- vervulde kerkelijke functies. Ik ken noch de man noch degenen die hem hebben afgezet, noch degenen die de ontzetting uit kerkelijke functies hebben bevorderd. Wel is het mij duidelijk dat de reden voor deze maatregel wordt .E staan. Wit gebeurde daar name f"0"???. ln tw>' t""» «nwer 20 lijk? Een Amerikaanse dienaar van hel geleden heeft gedaan. Mijns inzien.' *ln 1 ,tp zijn. waarbij gelden uit alle landen in de een of andere VN-pot worden gestort en er totaal geen contro le op de bestemming dezer gelden wordt uitgeoefend. Helaas is nl. in het verleden meerdere malen gebleken dat telden uit deze pot aan diverse kleveri- 'e vingers bleven hangen. Ir. Van Dis if •chter onverkort voor hulpverlening i land tot land W. Klerk gelijke d. B. dan bilateriaal: •ekkerkerk (Na de andere stukken itrekking zal de zaak de heer i évangelie. Oral Roberts genaamd, pre- likte het heerlijke Evangelie, dat d< ^ere Jezus gekomen is om de werker /an de duivel te verbreken (1 Joh. 2 O. Jezus kwam naar de aarde om zonda en zalig te maken naar geest ziel er ichaam. Uit heel het optreden van onzr Heiland bleek, dat Hij de gehele men.' >p het oog had. Hij vergaf de zonden en tenas de zieken Het eerste willen velen vel geloven, het tweede ook wel, al- >ccn, zo zeggen ze, dat was voor vroe- ter. Uit de bijbel blijkt dat nergens Integendeel, Jezus Christus is gisterer is echter het juiste standpunt: gen wat zulk een man NU is en doet er wil. Ook Christus heeft contact gezoch: met tollenaars (medewerkers van dc Romeinse bezetters) om de ménsen en niet om hun functie. Zelfs een vervolger van Zijn kerk is van hogerhand ge- wel duidelijk zijn. Discussie dus ^sloten red.) 1 (Paulus) nodig w L. A. Eijgenra?*- Ex-SS-er II - ---heden Dezelfde en tot in eeuwigheid Drenthe moest treffen. Deze i nen lezen. De werkelijke reden van zijn (Hebr. 13 8). Jezus is dus niet veran- iijn straf uitgezeten en kreeg Itlaria middelares? In de krant van 2 november las ik ■ver het concilie dat vele (en niet 111 e) bisschoppen in de discussies over net z.g. Maria-hoofdstuk hebben ver zocht Maria als middelares te beschou wen. Er Is geen enkel bewijs in de bijbel te vinden dat op het middelares- schap van Maria zou wijzen. Op he' Concilie wordt Maria op de plaats var Christus gesteld, hetgeen in feite eer verloochening betekent van Christus middelaarschap. Als er iets is waartegen heeft protestanten MOETEN protesteren dar is het tegen de Maria-verering, die Blank en bruin XVII Voor de apartheid'in Zuid-Afrika kon men vele malen zien dat negers in mijnen of industrieën gingen werken, bijvoorbeeld een half jaar. Na deze periode waren zij de regelmaat zat en verdwenen met het deel van hun loon dat zij gespaard hadden. Teruggekeerd in hun stam kochten zij van dat loon ettelijke vrouwen en wat er verder gebeurde kan men raden. Na het geld verbrast te hebben gingen deze mensen het dan maar weer eens proberen. Dat men de zaken in Zuid-Afrika thans be ter regelt lijkt mij daarom menslieven der dan de „vrijheid" die ve.'en thans blijken te wensen. Ik meen dal eerlijk erkennen van verschillen bepaald geen discriminatie behoeft te betekenen. Wel zullen wij er ons goed bewust van moeten zijn dat we steeds de neiging hebben te meten met westerse maatstaven, ook al, omdat er nu eenmaal geen economische, geme lijke en culturele verheffing mogelijk is '.onder westerse produktlewijzen. Alphen ad. Rijn w Geldof Blank en bruin XVIII De negers kunnen dus nergens zoveel verdienen als in de Zuidafrikaanse in dustrie Bedoeld zal wprden dat ze te weinig krijgên om te leven en teveel om dood te gaan. Rechten voor Bantoe mensen? Op papier... De landbouw en veeteelt in de Bantoegebieden hebben geen enkele bestaansmogelijkheid. De z.g. geleidelijke industriële ontwikkeling zal als het aan de blanke regering ligt helemaal geen ontwikkeling zijn. De (legers zouden het stelsel zelf willen. Ja. ja als ze te lastig worden worden nog meer van hun leiders gevat om in de gevangenis te worden gezet dan wel tot verbanning gedoemd te zijn Hoe kan men tenslotte de naïeve opmerking ma ken alsof de verhouding tussen blank en zwart in Belgisch Congo altijd zeer roed is geweest. Vandaar dan zeker dat praktisch alle Belgen bij de vrij wordingland verlieten. 3erkel Z.H. s. Rudingh

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2