DRUM
Uw probleem is het onze
Echte antipapisten haten
rooms-katholieken niet
Een kanttekening
Humanistisch verbond
verliest zijn geduld9
Jonge kerken moeten eerst
op eigen benen staan
Een woord voor vandaag
Elke dag duizend gulden
voor kinderhuis in Genk
Ongebruikelijke vorm
van dankbaarheid
HALF ZWAAR-HEEL LEKKER I H
2
MAANDAG 2 NOVEMBER 1964
NIET ALLEEN BIJ SPAARBANKEN
30ste oktober, wereldspaardag, is weer achter de rug. Op die dag hebben
wij ons opnieuw bezonnen op de grote waarde van het sparen: voor het
gezin en voor onze samenleving.
De laatst bekend zijnde cijfers van alle spaarbanken in ons land bewijzen
dat er volop gespaard wordt. In de eerste negen maanden van dit jaar is
bij al die spaarbanken tezamen een bedrag van 6.136 miljoen ingelegd. Dat
was goed 1000 miljoen meer dan in de eerste negen maanden van vorig
jaar. Teleurstellend was voor de spaarbanken alleen, dat het bedrag dat in
de afgelopen negen maanden werd opgevraagd 6.245 miljoen) veel groter
was dan een jaar geleden 3.999 miljoen).
De oorzaken zijn niet precies bekend. Ten dele speelt de hogere rente die de
belegger op obligaties kan krijgen of die hij kan maken als hij zijn rente
bij een handelsbank zet, een rol. Ten dele oefenen ook de stijgende prijzen
invloed uit: hij die iets van waarde moet kopen, is geneigd die aankoop te
vervroegen, om later niet nog meer te moeten betalen. Wat ook precies
de oorzaken zijn, het resultaat was in elk geval dat er in de eerste negen
maanden van dit jaar 892 miljoen werd gespaard tegen 1.134 miljoen
in diezelfde periode van vorig jaar.
Samenvattend kunnen wij zeggen: de spaarlust is dit jaar toegenomen, maar
desondanks wordt er meer opgevraagd dan een jaar geleden.
Als wij het over sparen hebben, denken de meesten van ons in de eerste
plaats aan de bekende spaarbank. Toch is dit niet de enige vorm van sparen.
Het is zelfs, sociaal-economisch gezien, niet de belangrijkste vorm.
Dat komt onmiddellijk tevoorschijn als wij de cijfers van het nationale I sen. Daarvoor zijn de controver-
inkomen en van de totale consumptie tegenover elkaar stellen. Volgens het! sen te ernstig. En alleen dan zal
Centraal Planbureau kan dat nationale inkomen voor 1964 op bijna 53.000 j het reformatorisch christendom
miljoen gesteld worden. De Nederlandse gezinnen besteden dit jaar bijna i sterk staan als het leeft uit de
Bezinning op Hervormingsdag
Het conflict met Rome duurt
nog steeds voort. Het is met
vriendelijkheden niet op te los-
34.500 miljoen aan levensmiddelen, genotmiddelen, duurzame gebruiks
artikelen of andere zaken die aangenaam of noodzakelijk zijn. Maar ook de
overheid had uitgaven in de consumptieve sfeer, dit jaar bij elkaar ruwweg
9.000 miljoen.
De totale consumptie kan dus globaal op 43.500 miljoen gesteld worden,
zodat 82% van het nationale inkomen voor de consumptie wordt aangewend.
Maar dat wil ook zeggen, dat 18% dit jaar niet voor dat doel wordt uitge
geven, maar dat het werd en wordt opzij gelegd. Duidelijker gezegd, dat hel
wordt gespaard: een bedrag van liefst 9.500 miljoen.
Laten wij er direct bij zeggen, dat dit bedrag niet door de gezinnen alleen
wordt gespaard. Het nationale inkomen stroomt namelijk niet voor 100%
naar de gezinnen. Een belangrijk gedeelte blijft bij de ondernemingen achter.
Zij keren het niet uit maar zij houden het geld in bedrijf om het produktie-
apparaat te vergroten en te moderniseren. Dat gespaarde geld wordt benut
voor investeringen.
Maar het geld dat wèl naar de gezinnen vloeit en daar niet onmiddellijk
wordt uitgegeven, dat dus in feite wordt gespaard, gaat lang niet allemaal
naar de spaarbanken. Het wordt gebruikt om een levensverzekeringspremie
dan wel een pensioenpremie te betalen. Maar het dient ook om de premie
voor de sociale verzekering te betalen. Zo op het oog zijn dit geen bespa
ringen, maar economisch worden deze premies wel degelijk tot besparingen
gerekend. Het verschil is alleen, dat als men eenmaal besloten heeft tot
een verzekering of een pensioen, men verplicht is regelmatig een premie te
betalen. En dan moeten wij natuurlijk ook denken aan het spaargeld dat
wordt gebruikt voor de aankoop van obligaties en aandelen. Dit zijn dan de
meest voor de hand liggende voorbeelden. Er zijn er meer.
Het gaat in al die gevallen om grote bedragen. Om dit te illustreren kunnen
wij geen beroep doen op de cijfers van 1964 (omdat die niet beschikbaar
zijn), maar moeten wij onze toevlucht nemen tot cijfers van 1963, die wij
vonden in het jaarverslag van de Nederlandse Spaarbankbond
overheid 2.280 miljoen 4,9%)
pensioen- en verz.fondsen 2.050 miljoen 4,4%)
spaarbanken 1.700 miljoen 3,6%)
n.v.'s en overige bespar. 2.730 miljoen 5,9%)
totaal besparingen 8.760 miljoen (18,8%)
Volgens deze cijfers waren de totale besparingen in ons land vorig jaar dus
8% miljard, hetgeen (de cijfers tussen haakjes) 18,8% van het nationale
inkomen uitmaakte.
Wij zien ook, dat er naar de pensioen- en verzekeringsmaatschappijen meer
geld stroomde dan naar de spaarbanken. Dat de overheid nog iets meer
spaarde en dat de n.v.'s en gezinnen tezamen nog iets meer spaarden. Bij
die gezinnen moeten wij er dan aan denken, dat de besparingen in de vorm
van premies en geld voor de spaarbank al afgetrokken zijn. Een splitsing
tussen n.v.'s en gezinnen is voor 1963 nog niet bekend; voor 1962 was de
verhouding 2.200 miljoen voor n.v.'s en 220 miljoen voor gezinnen.
Kijken wij nog even naar de spaarbanken en dat bedrag slaat dan op
de besparingen bij de rijkspostspaarbank, de algemene spaarbanken en de
boerenleenbanken tezamen dan blijkt dat de besparingen bij die instel
lingen (waar overigens de rente bij is geteld) iets minder dan 20% van de
totale besparingen uitmaakten.
En hiermee komen wij dan weer terug op ons uitgangspunt: de besparingen
bij de traditionele spaarbanken zijn heel belangrijk voor ons land. Maar er
wordt meer gespaard dan bij de spaarbanken alleen.
kracht van het Woord Gods. Dit
betoogde prof. dr. J. van Gende-
ren zaterdagmiddag op de grote
bijeenkomst, die Protestants
Nederland" ter gelegenheid van
Hervormingsdag belegd had in
Utrecht.
Begrip gevraagd
voor 21.000
Ambonezen
De Stichting Interkerkelijk Contact
Comité Ambon-Nederland (ICCAN;
heeft een brochure uitgegeven om de
Nederlanders een beter begrip te ge
ven van het Ambonese volk. Deze
brochure, die 71 pagina's telt, is geti
teld „Amboina-Ambon". De schrijver
is ds. G. Heeringa, die geruime tijd als
zendingsarbeider in Indonesië gewerkt
heeft. ICCAN is een protestantse stich
ting, die zich geestelijke, culturele en
sociale arbeid met en voor de Ambo
nezen in ons land ten doel stelt.
Jammer is het, dat slechts een kwart
van de brochure is gewijd aan de Ambo
nezen in Nederland. Wij ontlenen hier
aan, dat er in 1951 3578 KNIL-militairen
met hun gezinnen, in totaal 12.500 Zuid-
Molukkers naar ons land kwamen. Eind
1963 was hun getal uitgegroeid tot 20.560,
waarvan er 8.300 niet meer in woonoor
den wonen. Tot 1962 zijn slechts 818
Zuid-Molukkers naar Indonesië terugge
keerd.
De Ambonezen in ons land zijn voor 93
procent protestant Het groot gebrek aan
predikanten is echter een enorme handi
cap. De schrijver konstateert, dat de
jeugd in de leeftijdsgroep van 12 tot 20
jaar nog voor de helft voortgezet onder
wijs volgt, waarmee de Ambonese jeugd
gunstig afsteekt bij de Nederlandse.
Slechts een kwart van de kinderen gaat
op eigen lagere scholen, waar Maleis
gesproken wordt, hoewel Maleis nog in
vier van elke vijf gezinnen de voertaal
In allerlei opzicht is deze brochure een
waardevolle vraagbaak. In het voor
woord wordt de strekking aangegeven
Het secretariaat van het ICCAN is
gevestigd te Nunspeet, Paddestoelweg
4.
Conflict nog
onverminderd
(Van onze kerkredactie)
Nadat de voorzitter van deze vereni
ging, ds. L. Lagerwey uit Den Haag,
de samenkomst geopend had, sprak de
Apeldoornse hoogleraar over ,.De kracht
van de Reformatie". De Hervormers
hebben de bevrijdende en vernieuwende
kracht van Gods Woord persoonlijk leren
kennen. Toen zij de strijd aanbonden
tegen leringen en instellingen van men
sen. die in de kerk overheersend waren
geworden, was dat voor hen een heilig
moeten. De overmacht van het Woord
drong hen er toe.
Het anti-papisme werd vervolgens ver
dedigd door prof. dr. S. van der Linde
•an Utrecht. Wel te verstaan het échte
ntlpaplsme, niet de blinde haat tegen
alles wat rooms is. Dat laatste verdient
geen goed woord. Hot echte antipapisme
wijst de paus (in het latijn „papa") af
en de mispriester (vroeger „paap" ge
noemd).
Christus hééft geen stadhouder, omdat
Hij beloofd heeft altijd Zelf bij ons te
blijven. In de met pracht en praal over
laden oaus kunnen wij geen beeld van
Christus zien, aldus prof, Van der Linde.
Ook de priester staat Christus in de
eg. Christus heeft ons zo geheel met
od verzoend, dat priesterlijke bedie
ning uitgesloten is. Waar die zich toch
aandient, dringt ze (onbedoeld) Christus
Boekenhoek
Geschiedenis van de kerk, redactie
irof. dr. G. P. van Itterzon en prof. dr.
Nauta, delen VII en VIII. Boeket
reeks. Tweede herziene druk. Uitgaven J.
H. Kok N.V., Kampen. (157 en 155 blz..
per deel 1,75).
Verhalen,
Aleida G. Schot. Derde druk. Uitgave
M. Meulenhoff, Amsterdam. (191 blz.,
5,50).
Moord Is kindertpel, door Agatha
Christie. Vertaling H. Tromp. Accolade
reeks. Uitgave A. W. Sijthoff, Leiden
- 3,25).
Laat Europa kiezen
brochure T. Knecht
Protestants Nederland heeft als extra
nummer een brochure doen verschijnen,
getiteld „Laat Europa kiezen". De schrij
ver. de heer T. Knecht, beschrijft daar
in de autoritaire voornamelijk rooms-
katholleke stroming in de Europese
politiek. Deze „beweging" is geïnfiltreerd
heeft zeer invloedrijke posities bin
nen politieke groeperingen, d:
tief zijn ingesteld. Nodig is het, aldus de
heer Knecht, dat zulke politieke groepe
ringen desnoods gedwongen worden om
tegenover het rooms-conservatisme kleur
te bekennen. Hij noemt vooral de Opus
Dei in Spanje en de Abendlëndische Aka-
demie met haar invloed op de Westduitse
CDU.
De brochure is te verkrijgen bij de
propagandacommissie van Protestants
Nederland. Noordeinde 48a te Delft.
Eén
organisatie
voor
hts-ers
Voor het eerst in de geschiedeni.'
het hoger technisch onderwijs zij
Den Haag besturen vnn alle HTS-corpo-
ra bijeen geweest. Onder auspiciën
de stichting Het landelijke HTS-orgaan
ting op de organisatie van afgestudeer
den NIRIA te bereiken.
Het landelijk HTS-orgaan heeft zijn
medewerking toegezegd aan een alles
overkoeDelende organisatie van stude
renden aan de Nederlandse hogere tech
nische scholen.
Voorzitter Van Praag: Discriminatie
Het geduld van het Humanis
tisch Verbond raakt uitgeput,
heeft zijn voorzitter de heer J.
P. van Praag zaterdag verklaard.
Hij sprak op een landelijke con
ferentie waar het feit herdacht
werd dat tien jaar geleden de hu
manistische geestelijke verzor
ging voor gedetineerden werd in
gesteld. Volgens de heer Van
Praag is deze echter nog steeds
niet gelijkberechtigd met de gods
dienstige geestelijke verzorging
van de gevangenen.
Niet alleen het werk onder de gede-
neerden is moeilijk, zo zei hij, maar ook
de positie waarin het zich bevindt, De
geestelijke raadsman is niet benoemd,
maar toegelaten. Het werk verkeert in
een ietwat gediscrimineerde situatie.
Volgens de heer Van Praag heeft de
geestelijke raadsman niet. zoals de
godsdienstige verzorgers, de vrijheid
zelf contacten met de ongodsdienstige
gedetineerden te leggen. De gedeti-
Dan maar geen dure objecten
(Van onze kerkredactie)
De bekende Amerikaanse zen
deling dr. David L. Vikner, secre
taris voor Oost-Azië van de Zen
dingsraad van de Lutherse Kerk
in Amerika, heeft aangedrongen
op een ingrijpend onnderzoek van
de grote en kostbare objecten
van de zending. De huidige ont
wikkeling maakt het zijns inziens
onvermijdelijk enkele grote in
richtingen te sluiten of aan de
regering over te dragen.
Dr. Vikner. die sprak op de tweede
Panazlatische Lutherse conferentie in
Ranchl ln India, gaf drie grondbeginselen
voor de financiën van de jonge kerken:
alle plaatselijke gemeenten moeten fi
nancieel onafhankelijk zijn en zichzelf
kunnen onderhouden:
de belangrijkste taken van de kerk
moeten volledig door de leden vai
kerk zelf gedragen worden;
de jonge kerken mogen alleen geld van
buitenaf accepteren voor een nauwkeurig
bepaalde tijd en voor de uitvoering van
:n bepaald konkreet doel.
Geen standaardgeloof
Een andere Amerikaan, dr. George W.
Forell, waarschuwde de deelnemers aan
conferentie voor een overschatten
de theologische consensus in
nene. „Het bestaan van verschillen
de soorten christenen", zo zei de hoogle-
in de dogmatiek van de universiteit
Iowa, „is op zichzelf niet zondig. Het
wordt zondig, zodra die verschillen
leiding worden tot onenigheid."
Wie probeert een officiële standaard-
versie van het christelijk geloof te schep
pen, beperkt daardoor de steeds nieuwe
dynamiek van de Heilige Schrift tot een
bepaalde uitspraak van één generatie in
één situatie. Dr. Forell noemde voorbeel
den in de Verenigde Staten van groepen,
die alleen maar christen" wilden zijn en
zich beschouwden als de „erfgenamen
van alle denominaties". Steeds weer wer
den deze groepen zelf weer denominaties
met hun specifieke eigenaardigheden.
neerden moeten
humanistische
ging hebben afgew
„Als verbetering heeft de minister
onlangs toegestaan dat aan ongodsdien
stige gedetineerden die godsdienstelijke
geestelijke verzorging hebben afgewe
zen een door het Humanistisch Ver
bond geschreven folder wordt uitge
reikt. Waarom zo'n gebrekkig contact
middel ingevoerd in plaats van een
persoonlijke kennismaking? Uit deze
gang van zaken blijkt dat de humanis
tische geestelijke raadsman in de we
reld van het gevangeniswezen wordt
geduld in plaats van aanvaard".
De heer Van Praag wees op het zijns
ziens teleurstellende debat in de
Tweede Kamer tijdens de openbare be
handeling van de begroting van justi
tie. „De minister noemde de werksitu
atie bevredigend. Argumenten werden
niet gebruikt. Bevredigend is de huidi
ge regeling blijkbaar voor de regering,
maar beslist niet voor het Humanis
tisch Verbond en zeker ook niet vooi
de ongodsdienstige gedetineerde".
Het Humanistisch Verbond, aldus de
heer Van Praag, is tien jaar lang ge
duldig geweest. Het heeft alle begrip
gehad voor de ontwikkelingsmoeilijk
heden: ..Dit geduld raakt echter uitge
put. Wij vragen geen gunst van de
overheid. Wij bieden onze diensten
aan en verlangen het recht op een ge
lijkwaardige positie van de Humanis
tische geestelijke verzorging als ei
volwaardige bijdrage op het vlak vt
de levensovertuiging.
Dr. Feenstra nam
afscheid van
Rotterdam
De gereformeerde predikant ds.
van Andel heeft gisteravond in de Pnlöl-
kerk van Rotterdam-Charlois enkele
woorden gesproken tot dr. en mevrouw
IJ. Feenstra die voor de zending op
11 november vertrekken naar Leopold-
ville voor het oprichten van een chris
telijke universiteit.
Dr. Feenstra is al reeds eerder door
Baarn uitgezonden geweest naar Kame
roen en ook nu leek het er nog helemaal
niet op dat het vertrek naar de Kongo
reeds zo spoedig zou volgen.
Ds. Van Andel preekte tijdens deze
dienst over Psalm 145:10. Als woord
van afscheid gaf hij dr. Feenstra de
woorden van het 20ste vers mee. „De
Here bewaart allen die hem liefhebben."
Verder wees hij er nog op dat Charlois
ook al zit u in de Kongo u niet zal ver
geten. In het gebed zullen wij altijd bij
u blijven.
Hierna zong de gemeente hem staande
toe het gezang „Blijf bij mij Heer".
Na afloop van de dienst maakte velen
gebruik van de gelegenheid persoonlijk
van de familie Feenstra afscheid te
nemen.
die geluk bracht, door Agatha
Christie. Vertaling H. Tromp. Accolade
reeks. Uitgave A. W. Sijthoff, Leiden.
(179 blz., 3,25).
De fatale grapjas, door Nicholas Blake.
Vertaling John M. Vermeys. Accolade
reeks. Uitgave A. W. Sijthoff, Leiden.
(192 blz., 3,25).
Moordplan nummer zes, door John
Bingham. Vertaling Johan W. Schotman.
Accolade-reeks. Uitgave A. W. Sijthoff,
Leiden. (166 blz., 3,25).
Groot Vertelboek voor de bijbelse ge
schiedenis, deel II Nieuwe Testament,
door Anne de Vries. Veertiende druk.
Illustraties Hermine F. Schafer. Uitgave
J. H. Kok N.V., Kampen (340 blz.,
16,90).
Davy Crocket wordt volwassen en De
terugkeer van Davy Crockett, door Tom
HilL Vertaling ir. P. Telder. Tekeningen
Peter van Straten. Kernpockets voor de
jeugd. Uitgaven H. ten Brink N.V., Am-
sterdam/MeppeL (128 en 127 blz., per
deel 1,75).
Agaton Sax en de dubbelgangers, en
Agaton Sax en de zeeroversbenae, door
Nils-Olof Fronzen. Vertaling Jacqueline
Nahuys-Duvivié. Omslagen Kees Kelf-
kens. Tekeningen Ake Lewerth. Kern-
>ockets voor de jeugd. Uitgaven H. ten
van Zijn unieke plaats. Het echte
papisme leeft niet uit haat tegen rooms- j
katholieken, maar uit liefde voor Chris
tus en Zijn kerk. aldus de Utrechtse
hoogleraar
Prof. dr. L. W. G Scholten van de
Vrije Universiteit sprak over ..De Ne
derlandse staat als objectivering van het
protestantisme" De Nederlandse staat
is ontstaan in de Unie van Utrecht, waar
van de belangrijkste bepaling was „mits
dat een ieder particulier in zijn religie
vrij zal mogen blijven". Met een wolk
van getuigen toonde prof. Schollen aan,
dat dit beginsel van godsdienstvrijheid
in ons land juist door de protestanten
(gereformeerden) werd beleden.
Aan de predikanten werd in de beken
de Synopsis voorgehouden, dat de
leerde hetzelfde. Slechts harde noodzaak
in de oorlog tegen Spanje verhinderde
soms dit in praktijk le brengen.
De geestelijke vrijheid biocide in ons
land zo op. dat vervolgden om het geloof,
Joden, doopsgezinden, independenten en
hernhutters van heinde en ver toestroom
den. Zo is Nederland Nederland gewor
den, een staat, die de objectivering is
van het protestants beginsel van gods
dienstvrijheid.
Na twee hervormde sprekers (één ge-
reformeerdebonder en één confessioneel)
een gereformeerde en een christelijk ge
reformeerde, sprak ds. A. Vergunst, pre
dikant van de Gereformeerde Gemeente
van Rotterdam-Centrum een slotwoord.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Haarlem: H. Bouter te
Aangenomen naar Nieuw-Buinen: C.
Vijfhuizen te Noordbergum; naar Wou-
drichem (toez.)P. Kampstra te Wate
ringen; naar Tzum: A. P. Peschar te Bal-
lum-Hollum (Ameland).
Bedankt voor Ermelo (4de p.p.): A. J.
de Jong te Scheveningen.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Krommenie: C. E. v. d.
Broek te, Nieuwleusen.
Aangenomen naar Voorburg (vac. ds.
mr. W. S. de Vries): H. J. v. Duinen te
Zwijndrecht; naar Rotterdam-Overschie
(vac, J. Ribberink): J. v. Dalen te Frane-
ker.
Bedankt voor 's-Gravenhage-Oost (vac.
K. Welbedacht) en voor Veenendaal (vac.
J. Overduin): drs. J. v. d. Zanden te
Zwolle; voor Leeuwarden (vac. C. de
Kruijk): P. Poosse te Barendrecht.
Beroepbaarstelling: De heer J. Paksy,
kand. te Kampen. Volcmarstraat 4, al
daar, is na gehouden préparatoir exa
men beroepbaar verklaard.
GEREF KERKEN (VR1JGEM.)
Beroepen te Appingedam en Over-
schild (in comb.): J. Strating te Alkmaar.
Aangenomen naar Goes: T. Dekker,
kand. te Hattem, die bedankte voor Twee
de Exloërmond-Valthermond, Ruiner-
wold-Koekange en Vrouwenpolder.
Rotterdam-Centrum.
UNIE VAN BAPTISTEN GEM.
Aangenomen naar Musselkanaal:
Harkema te Den Haag.
De Here Jezus vaart met Zijn discipelen naar de overkant
van het meer. Plotseling betrekt de hemel. De wind steekt
op. En storm barst los. Golven slaan wild over het scjiip. De
discipelen spannen zich tot het uiterste in. En ondertussen
slaapt de Here Jezus rustig op de voorplecht alsof een zacht
briesje de zeilen doet bollen.
Het verhaal wordt ons door Matteus, Marcus en Lucas ver
teld. Maar Marcus voegt er één kleine wetenswaardigheid
aan toe. Het is het korte zinnetje: „En er waren andere sche
pen bij Hem."
We denken meestal aan het bootje met de Here Jezus; aan
de angst van de discipelen. Maar eigenlijk waren die andere
reizigers in een veel gevaarlijker positie. Als de roerganger
onder de discipelen de roerstang met beide handen moet om~
klemmen om de boot met de kop in de golven te houden,
heeft hij onder het zeil door uitzicht op de rust van Christus.
Maar de andere stuurlieden zien alleen de hoge golven wild
op hun boot toespringen. Als de discipelen van angst niet
meer weten, wat zij moeten doen, kunnen zij naar Christus
gaan. Maar in de andere boten klinkt alleen maar de angst
kreet boven het geweld van wind en water uit: „Wij
vergaan."
Terwijl Mattheus en Lucas een tekening geven van de macht
van Christus over de storm laat Marcus tegelijkertijd ook de
nood van mensen zonder Heilandzonder hoop, zonder Heer
zien. Het is goed een nieuwe week te beginnen met een ge
dachte aan de mensen zonder Christus, niet om te zeggen:
„Wat zijn wij goed af," maar om te weten: Ook zij moeten
Christus leren kennen. Ook zij moeten weten dat Hij hun
storm kan stillen. En u bent misschien wel de enige die hen
dat kan vertellen.
We lezen vandaag: Romeinen 16 vers 17 tot einde.
Gebedsdag uitgeschreven
r verslaggevers)
„Vrienden t
Genk" die de bouw van het
nieuwe protestantse kinderhuis
van de Vereniging ,,Ons Kinder
huis" in de Belgische industrie
stad Genk financiert, heeft in de
maand november elke dag een
bedrag van du'izend gulden nodig
om de aannemer de derde termijn
te kunnen voldoen 30.000).
De bouw is thans gevorderd tot en
met de eerste verdieping. Aan de twee
de verdieping is men reeds begonnen.
Voor de afwerking zullen te zijner tijd
nieuwe aanbestedingen moeten wor
den gedaan.
De Stichting „Vrienden van Genk" heeft
reeds twee bouwtermijnen kunnen vol
doen, maar nu de derde vervaldag na
dert is de kas nagenoeg leeg.
In het kinderhnis is tegen donderdag
12 november een gebedsdag uitgeschre
ven in verband met deze zorgelijke toe
stand. De directrice, mejuffrouw M. de
Jong heeft in het maandblad
ELIËZER GOLDFARB, portier van de artisteningang van de grootste schouwburg
van New York, is een dankbaar man. Maar hU toonde zijn dankbaarheid on
langs op een ongewone manier. HU besteedde 996,60 dollar (ruim 3600 gulden) aan
een advertentie in de New York Times, waarin hU een gedicht plaatste, getiteld
„Dank U".
Goldfarb, die 77 jaar oud is en uit een oud rabbUnengeslacht stamt, had al vaak
Psalm 57 10 en 11 gelezen: „Ik zal U loven, o Here, onder de volken, ik zal U
psalmzingen onder de natiën; want hemelhoog is Uw goedertierenheid, tot aan de
wolken reikt Uw trouw". HU besloot dit letterlijk te doen. De advertentie, die een
kwart van zUn spaargeld kostte, was de manier, die hU gekozen had, om God en
mensen te danken. „Het afgelopen jaar is voor mU zo vol wonderen geweest," zo
zei hy tot verslaggevers, „dat deze advertentie dit feit wil gedenken en tevens een
gedenkteken ls voor mUn vader en moeder".
mee te bidden voor de voortgang van
het werk.
Voor dit gebed geeft mej. De Jong
het vele dat reeds tot stand kwam:
een mannelijke hulp die zich voor een
jaar aanbood; de offers {lie werden ge
bracht; de voorziening in alle dage
lijkse noden. Bid voor elke dag 1.000:
het kennen van Gods wil; meer be
kwame vakmensen die zouden kunnen
helpen bij de aanleg van elektriciteit,
sanitair en verwarming; de actie die
gedaan wordt door het christelijk ly
ceum in Arnhem."
Intussen heeft ds. J. Gravendeel het
voorzitterschap van „Ons Kinderhuis"
neergelegd. Hij verhuist binnenkort naar
Antwerpen in verband met zijn benoe
ming tot predikahtin algemene dienst
bij de Belgische Evangelische Zending:
De evangelische predikant van Genk,
ds. J. Lukasse, heeft het voorzitterschap
van het kinderhuis van ds. Gravendeel
(Gfften voor het bouwfonds kunnen
overgemaakt op postrekening 1150 ten
name van de Stichting „Vrienden van
Genk" te Hilversum.)
MARIATOCH
MIDDELARES
Maria heeft op het concilie toch de titel
van Middelares gekregen. Vele bisschop
pen hadden hierom verzocht tijdens dè
discussies, die enkele weken geleden
plaats vonden, over het Maria-hoofdstuk
in het schema over de kerk. De titel is
daarom alsnog in de tekst opgenomen,
maar volgens woordvoerders zo, dat het
voor bijna ieder aanvaardbaar is en be
slist niet op een nieuw dogma vooruitge
lopen wordt. Het hoofdstuk werd daarna
aanvaard ftiet slechts tien van de 2100
stemmen tegen.
De paus heeft verklaard, dat de liturgi
sche hervormingen, die door het concilie
werden goedgekeurd, moeten worden
toegepast met overeenstemming tussen
het nieuwe en het traditionele. Alles moet
in harmonie gebracht worden met de
erfenis uit het verleden, anders is er
geen sprake van vernieuwing, maar van
revolutie, zo zei de paus.
De voornaamste vernieuwing in de li
turgie is de invoering van de moderne
talen.
Vraag: Is het juist van de naam Jo
hanna als roepnaam José af te leiden?
Welke roepnamen kunnen er al zo van
Johanna afgeleid worden?
Antwoord: Officieel is dit niet juist.
Van de naam Johanna zijn vele roepna-
afgeleid maar uitgerekend deze
haar man
zekerd w,
Vraag:
voor deze uitkering niet
bij de grootouders
Voor het verband laten wij hier vers
14 tot 20 volgen: „Daarom, hoort het
woont met zijn woord des Heren, gij spotters, heersers
dit volk in Jeruzalem. Omdat hij
zegt: Wij hebben een verbond met de
~t. d°0d gesloten en n
'gootsteen gemaaktr Zij verdrag gemaakt; wanneer de voortstor-
- vliering. De mende gesel doortrekt, zal hij ons niet
niet. Een mens behoeft zich echter niet doen samen met de WC vu«u.B. -
officiële afleiding te storen als woning is eigendom van de grootouders ?e
zodat het echtpaar geen huur behoeft te
hij een bepaalde roepnaam aardig vindt-
Afleidingen van de naam Johanna zijn betalen. Met zijn gezinsinkomen valt de
j. r_ T-,-- tman onder (je weistandsgrens voor de
inkomstenbelasting. Moet hij nu inkom
stenbelasting betalen? (Omdat de huur
waarde van de door hem bewoonde
wij hebben
schuilplaats gesteld en
uv verborgen daarom,
dg Here Here: Zie, Ik leg in Sion
Jeanne, in het Engels: Joan, Jane, Jan
net, Jinny, Jone en in het Italiaans;
Giovanna. Jo6é is een afleiding van
Josephlna, maar als u die naam aardig
vindt, waarom zou u die niet gebruiken?
Vraag: Een vrouw heeft al 18 jaren in
Engeland gewoond. Zij was daar ge
huwd. Maar 16 maanden geleden is haar
kamers als inkomsten gerekend kunnen ^al lllt,.reuht-
worden of geldt dit laatste niet bij de
inwoning?).
kostbare hoeksteen van een vaste c
slag; hij, die gelooft, haast niet.
meetsnoer maken
tot
i Ik
Geheimhnudtg
gen, die nlel onderling mei elbaai
in verband staan moeten In at
zonderlljke brieven worden ge
steld. Per brlet dient eeD gulden
aan postzegels te worden Ingeslo-
«nge-
:ien de huurwaarde wel hoger zal zijn
wezenpensioen? Zij dan het voor-niet-berekening van in
komstenbelasting geldende maximum
moet hij dus aangiften doen voor de
Antwoord: Zij heeft in Engeland ge- Inkomstenbelasting
gerechtigheid tot paslood; en de hagel
zal de leugen-schuilplaats wegvagen en
het water zal de toevlucht wegspoelen.
Dan zal uw verbond met de dood uitge-
u". het
laad als inkomen met betrekking tot de dodenrijk zal geen stand houden,
Antwoord: De huurwaarde van de
Waarop ik altijd boven blijf,
Al ga ik ook ten onder"?
Vraag: Graag had ik een levensbe
schrijving van Anna Seghers.
Antwoord: Anna Seghers is de schuil
naam van Netty Radvanyi Reiling, ge
boren te Mainz in 1900. Zij studeerde
kunstgeschiedenis en woonde na haar
- i* „ij a a huwelijk met een Hongaars schrijver te
■..ï1'.?,1 d?ard?°r vertrapt Berlijn. In 1933 week rij uit naar Parijs
kitTlStwLVl™ e» 19« vertrok rij naar de Vereniüde
:gde:
die
Ut Bijbel
man, die 16 maanden geleden overleden geloven, haasten niet'
is en heeft de Britse nationaliteit. Als zij voor?
naar Nederland komt. komt zij niet in Antwoord: Dit gezegde is kennelijk
aanmerking voor de uitkering van de afgeleid
AWW, daar men i
de voortstormende gesel doortrek
ken zal, dan zult
worden. Zo dikw
trekken, zal hij u grijpen; want
aan morgen zal hij doortrekken, bij dag
en bij nacht, en het verstaan van de
openbaring zal louter verschrikking zijn.
Verzoek van lezer: Wie kan medede
lingen doen over een gedicht, dat moet
gaan over de Bijbel en waarin de vol-
n: „Hij die gelooft, haast niet".
16: laatste gende regels voorkomen;
„Dit is het vlot, waarop ik drijf,
zijn „Dat siebte Kreuz", „Transit"
.Die Toten blieben jung".
Vraag: Waar komt de term: „Partir
c'est mourir een peu" vandaan?
Antwoord: Dit is een strofe uit een
gedicht van Edmond Haraucourt „Ron
del de l'adieu".