PRESBYTERIAANSE KERK STELT NIEUWE GELOOFSBELIJDENIS OP Uw probleem is het onze Ex-SS-er J. ter Haar ontzet uit Prof. Polak: atoomera door autoinatie verdrongen Een woord voor vandaal Concilie herziet regels voor gemengd liuweliji Chefarine DINSDAG 27 OKTOBER 1 ANDERZIJDS IIOF VAN ROME Het blad „De Protestant" uitga ve van de Evangelische Maat schappij en de Nederlandse Gus- taaf Adolf-vereniging heeft zijn jongste nummer geheel gewijd aan de herdenking van de her vorming. Het nummer bevat slechts één artikel van de hand van dr. R. B. Evenhuis. hervormd emeritus-predikant te Amster dam. In zijn uitvoerig artikel gaat hij in op de veranderingen die zich in de Rooms Katholieke Kerk voltrekken. De vernieuwing, meent hij, moet juist daarin bestaan dat „tvij het besef hebben dat wij nog bij elkaar behoren, dat wij in elk geval elkaar niet los mogen la ten." Maar dat besef sluit het protest niet uit. Als protestanten moeten wij Rome voortdurend lastig vallen: Jk pleit voor duidelijkheid en klaarheid. In Den Haag organiseren roomsen en protestanten zogenaamde liefde maaltijden. Als dan in de ge sprekken ook maar de leer van de eucharistie aan de orde komt. An ders is het camouflage en daar is niemand mee gediend." Schrijvend over het „hof van Rome" vervolgt dr. Evenhuis: Ons protest moet zich richten te gen het „hof van Rome" Ik ontleen het woord aan de bekende 19e eeuwse theoloog Hoedemaker, die onderscheid maakt tussen Rome en het „hof van Rome". Rome dat is de kerk, die de bijbel aanvaardt als bron van openbaring, en de doop en de drie oecumenische symbolen. Het „hof van Rome" is het pausdom' „de macht van de later opgekomen hiërarchie, die als een nachtmerrie op de roomse kerk drukt, als een poliep haar levenssappen tot zich trekt en zich met alle dogmatische dwalingen, die bij logische gevolg trekking uit haar zijn ontstaan, als het kleed van Nessus over haar heeft geworpen en met haar heeft vereenzelvigd." Om meer dan één reden heeft het zin. dat het protestantisme zich hier op in het bijzonder concentreert. Ten eerste is daar het historisch argument, dat eens dat „hof van Rome" de breuk heeft veroorzaakt Ten tweede, dat alle christelijke kerken buiten Rome achter dit pro test staan. Ten derde, dat ook Rome zelf in beweging komt tegen de wijze van handelen van het „hof van Rome" (niet tegen het pausdom zelf). Men kan dan wijzen op de groeiende drang naar zelfstandigheid en medeverantwoordelijkheid van de „leken" ten opzichte van het episcopaat en van het episcopaat te genover de curie. Wanneer in het huidige concilie ook maar iets hier van verwezenlijkt wordt, gaat het naar mijn mening de geschiedenis in als een uitermate belangrijke kerkvergaderng, als een keerpunt na Trente. Ten vierde is dat zo belangrijk, omdat dit het enige punt is, waar over eigenlijk helemaal niet te pra ten valt Over de goede werken kunnen wij, dacht ik, nog wel pra ten. Misschien heeft de Reformatie de betekenis der goede werken te veel verwaarloosd. Naast de brief aan de Romeinen en aan de Galaten staat dan toch de brief van Jacobus. Heeft Luther hem terecht een strooien brief genoemd? Moeten wij ons op dit punt niet corrigeren? Het is in elk geval een punt van discus sie, dit te meer waar van roomse kant tegenwoordig over de verhou ding van geloof en goede werken dingen gezegd worden, die onze op vatting sterk naderen. Zelfs over de mis kunnen wij nog praten. Is het avondmaal voor vele protestanten niet geworden tot al leen maar een gedachtenismaaltijd'' Terwijl toch de belijdenis van de gereformeerde kerk leert, dat wij in het avondmaal door het geloof het ware lichaam en bloed van Christus in onze zielen ontvangen, om van de lutherse kerk niet eens te spreken. Nog eens, gesprek met Rome hier over is mogelijk. Maar over het „hof Van Rome" valt niet te praten Daar kunnen wij alleen „neen" tegen zeggen, zowel op grond van de Schrift als op grond van de geschiedenis der chris telijke kerk gedurende de eerste eeuwen. Wordt dit struikelblok niet eerst uit de weg geruimd, dan heeft het praten over de andere stukken geen enkele zin,- Protestant-zijn-nu betekent, dat wU onverpoosd op dit aambeeld blijven hameren. Orthodoxe stemmen: Te ruim Uitgangspunt: De algemene vergadering van de Verenigde Presbyteriaanse Kerk in de Verenigde Staten zal' in mei van het volgend jaar moe ten beslissen of een nieuwe ge loofsbelijdenis aanvaardbaar is of niet. Dezer dagen is in de Ver enigde Staten een moderne ge loofsbelijdenis openbaar gewor den, die opgesteld is door een commissie van deze kerk. Voor gesteld wordt dat hij naast een aantal andere geloofsbelijdenis sen, zoals de Westminster-con- Geen invochten geen natte persdoeken A Cf" stoom >\cvi strijkijzer Ds. G. Lans wordt! heden 85 jaar Lans werd zijn vader boekhandelaar was, geboren. Hij werd onderwijzer te 's-Gravenzande, studeerde intussen verder, zodat Van 1910 tot 1920 diende ds. Lans ach- ster. Daar werd hem eervol ontslag i leend, rector bond. Hiermee ging een ideaal van ds. Lans, die zich als jongeman reeds bij de Ne derlandse Zendingsvereniging had aan gemeld, om tot zendeling te worden op geleid, maar toen om medische redenen was afgekeurd, in vervulling. Toch be antwoordde het werk als zendingsdirec- tor niet aan zijn verwachtingen. .Omdat het ook te veel van zijn krachten vroeg, ging ds. Lans in 1923 de pastorie weer Hij stond vervolgens nog te Ouder kerk aan de IJssel, te Suawoude en van 1931 tot 1945, het jaar waarin hem eme ritaat verleend werd, in Huizen. Werke lijk rustend werd ds. Lans pas in 1952, -* --- rediker was in Willige Drentse kerkvisitator (Van een onzer medewerkers) De kerkvisitator in Drenthe, de heer Jac. ter Haar uit Ruiner- wold, is door de provinciale com missie voor behandeling van be zwaren en geschillen van de Ne derlandse Hervormde Kerk in Drenthe van zijn provinciale func ties ontheven. De heer ter Haar is oud-SS-er, maar bekleedde bij de Nederlandse Hervormde Kerk de functie van provinciaal kerk visitator, lid van de classicale vergadering Meppel en lid van het breed-moderamen van die vergadering. Wat betreft zijn benoeming tot ouder ling te Ruinerwold achtte de commissie zich niet competent. Voorts is de com- niet bevoegd de heer Ter Haar Eangerak. Ds. Lans is op allerlei terrein |Uliaoic 1J1CI oc»-oega ,.cc« 'SI' t« qntKttcn "It zijn rechten «in richters van de Nederlandse Hervormdemaat der Nederlandse Hervormde Kerk. Bond van inwendige zending op gerefor-1 Door het besiujt van te commissie is meerde grondslag, was tien jaar voor- j ecn eind gekomen aan de beroering die zitter van de Bond van Nederlandse Her- ijs ontketend door de emeritus-predikant vormde^Jongelingsvereniigingen op^gere-ds H van LUnzen Ujt Odoorn. In het in j Odoorn verschijnende Kerkblaadje formeerde grondslag, redacteur van Alle den Volcke, de Vaandrager en publiceer de ook enkele boekjes. Episcopaalse Kerk wil niet langer protestants heten de plaatselijke hervormde gemeente had ds. Van Lunzen bekend gebaakt. dat de heer Ter Haar in de oorlog lid was van de Germaanse SS en van de vierschaar van de NSB. De heer Ter Haar werd we- gens zijn houding in de oorlog na de be- I vrijdlng veroordeeld tot negen jaar ge vangenisstraf. waarbii hem t I oassieve en actieve kiesrecht leven werd afgenomen. (Van onze kerkredactie) I De Protestants-Episcopaalse Kerk van ermamng de Verenigde Staten wil het woord De con,mlg9ie van opzicht en tucht der ..protestants" schrappen en zich voorUan Nederlandge Hervormde Kerk heeft na „Episcopaalse Kerk in de Verenigde Sta- de artlkelen van ds. yan Lunzen in het ten" noemen. Dit werd besloten door de Kerkblaadje, begin van dit jaar. aan de bisschoppelijke kamer, die onlangs ver- emernug_predikant een vermaning ge- gaderd heeft Het voorstel werd ertet 79 rjCht, waarin ds. Van LunzenJ tegen 56 stemmen aangenomen. - - De huidige naam met het woord, „pro-1 testants" dateert uit 1789. Reeds eerder zijn pogingen ondernomen om de naam te veranderen. Een dergelijk voorstel werd echter drie jaar geleden nog met 70 tegen 54 stemmen verworpen. In het besluit wordt nu onder meer ge zegd dat het woord „protestants" in een tijd van oecumenische vriendschap een beperkende en schadelijke nevenbeteke nis heeft van „anti-katholiek." Tegenstanders voelen in deze actie hot streven van de romaniserende groep in de kerk (de High Church group). Zij hebben de vrees uitgesproken dat de ver andering van de naam tevens een verzet tegen de reformatorische leer bevat. Herdenking dag Ver. Naties orde te hebben. Men verweet hem vooral dat hij sioh niet tot de kerkelijke autori teiten had gewend om zjjn bezwaren te- Btn de kerkvisitator bekend te maken, e vermaning verwekte nogal opschud ding in Drente. Enkele maanden geleden heeft echter ook de heer L. Londo, lid van het colle ge van Gedeputeerde Staten in Drente, voorheen burgemeester van Westerbork, een bezwaarschrift tegen de heer Ter Haar ingediend, waarin o.m. stond dat hij met stomheid geslagen was bij het' belangrljki ru.n de Ne' vormde Kerk bekleedde. verzoening (Van onze kerkredactie) fessie, het geloof van deze kerk zal uitspreken. De moderne be lijdenis staat geheel in het teken van de verzoening. De belijdenis begint i „God was in Christus zichzelf verzoenende. Deze geloofsuit- uitspraak is de basis voor ieder christe lijk getuigenis over God, de mens of de Van Christus wordt gezegd: ..In Jezus van Nazareth kwam de almachtige God wonen in menselijk vlees om de mensen te verzoenen. Jezus leefde tussen zon daars en noemde hen Zijn broeders. Hij had met hen deel aan verleiding en lijden waardoor andere mensen tot zonde ver vallen, toch zocht Hij de wil van God en leefde in volmaakte gehoorzaamheid aan Hem. Hij was waarlijk mens. zoals God de mens bedoelde". LEVEN Over het lijden en sterven van de Hei land wordt gezegd: „In het kruis van Jezus aanvaardde God het oordeel dat over alle mensen is. De opstanding van Jezus is de belofte van vergeving en van leven voor alle mensen, niet alleen als een toekomstige- hoop, maar als eeu wig leven in het heden. Het leven in de opgestane Heer weigeren is afgescheiden van God in de dood blijven. De weder komst van Christus opent de weg naar een uiteindelijke voltooiing van de ver- zoening en toont hoe ernstig het leven worden opgevat. Allen die hun I vertrouwen op Christus stellen mogen [zonder vrees vooruitzien naar dat oor- j deel. want de Rechter is hun Verlosser" j Van de kerk wordt gezegd: „Het J lichaam van Christus is één. maar de I eenheid is verborgen en verstoord door strijd en vijandschappen die zich in de kerken willen blijven openbaren, evenals ln de wereld. Zo verschijnt de kerk in vele afdelingen en vormen. Toch is de kerk een lichaam in een eenheid dlfe nog openbaar moet worden". Christianity Today, het bekende Ame rikaanse tijdschrift, dat een spreekbuis is van de evangelische orthodoxie, meent heer Ter Haar i vereniging voor internationale rechtsorde (VIRO) heeft gister avond ter gelegenheid van de dag van de Verenigde Naties in de Ridderzaal een bijeenkomst ge houden waarin prof. dr. Fred. L. Polak, lid van de Eerste Kamer, en de Amerikaanse hoogleraar prof I. L. Claude een voordracht hebben gehouden. Op de bijeenkomst werd de boodschap van de secretaris generaal van de volkerenorgani satie, Oe Thant, ter gelegenheid van het negentienjarig bestaan voorgelezen. Prof. Polak, die aan de Economische Hogeschool te Rotterdam sociologie heef', gedoceerd, sprak over de automatic als doorbraak ln- |Pfa- consequenties op economisch, sociaal cultureel terrein. Ook de nationale poli tiek en de internationale verhoudingen zullen door de zich thans reeds voor doende computerexplosie een geleidelijk sterker wordende invloed ondergaan. Te lang is men gebiologeerd door de kernenergie maar het atoomtijdperk is verdrongen door het automatietijdperk. De militaire verhoudingen worden be paald in de wedloop om de verstgevor- derde automatic, noodzakelijk voor eer doeltreffend gebruik van de wapens. De huidige ruimterace is bittere ernst. Het gaat om automatische lanceerbases op ruimtestations. Door de automatic in de westerse we reld kunnen speciaal, maar niet alleen, voor de Afrikaanse en Aziatische volle ren nieuwe aanzienlijke problemen ont staan. Tegenover de westerse landen met hun computerexplosie staan dan de ont wikkelingslanden met hun bevolkingsex plosie. Naar aanleiding van dit bezwaarschrift heeft de commissie voor behandeling van bezwaren en geschillen besloten de be noemingen van de heer Ter Haar nietig te verklaren en hem uit die functies te Beroep Het bezwaarschrift van ds. Van Lunzen was eerder door de commissie niet ont vankelijk verklaard. Tegen de openlijke vermaning die ds. Van Lunzen kreeg van de provinciale commissie, ging hij in be roep bij de synodale commissie voor op zicht, die daarna de vermaning nietig verklaarde. De heer L. Londo is in Drente de enige feweest die ds. Van Lunzen daadwerke- ijk heeft bijgestaan. Ds. Van Lunzen zei ervan overtuigd te zijn dat de heer Ter Haar hem tijdens de oorlog bij de SD had aangegeven, omdat hU de hand zou heb ben gehad in het verspreiden van vlug schriften. In het dagelijks leven is de heer Ter Haar hoofdvertegenwoordiger van de Drents-Overijselse veefokcentrale. Wie mag Engelse bisschoppen benoemen? Binnen enkele weken zullen in Londen plannen bekendgemaakt worden om de bisschoppen en de andere hoogwaardig heidsbekleders van de Engelse Kerk op een andere wijze te kiezen, dat tot nu toe gebruikelijk Is. Volgens het Londense blad „Sunday Times" heeft men de pu- blikatie opzettelijk uitgesteld tot na de Lagcrhulsverkiezingen. Volgens een eeuwenoud systeem wor den de voornaamste geestelijken in de Engelse Kerk door de koningin benoemd op voordracht van de minister-president. Het benoemingsbeleid heeft vaak aan fel le kritiek blootgestaan, het laatst twee geleden bij de benoeming van de :n van Guilford. Dit leidde tot het nen van een commissie onder leiding Lord Howick, die de benoemingspro cedure kritisch moest bezien. De kwestie is te meer actueel gewor den. pu voor het eerst sinds unitariër Neville Chamberlain in 1940 aftrad, de Britten een minister-president hebben, die zelf niet anglikaan is. Harold Wilson is methodistisch opgevoed en trouwde met de dochter van een congregationalis- tisch predikant. Men verwacht, dat de aartsbisschop in Canterbury een beslissende stem in het kapittel zal krijgen. In de Engelse pers wordt het rapport van de commissie- Howick reeds bij voorbaat betiteld als „politiek dynamiet", dat de betrekkingen tussen kerk en staat in Engeland ingrij pend zal veranderen. Kerkelijk project ontzout bodem dat als deze nieuwe' belijdenis aangeno men wordt de theologische positie van de Presbyteriaanse Kerk ruimer wordt. Volgens bepaalde orthodoxe stemmen maakt de nieuwe belijdenis bepaalde afwijkende vrijzinnige theologische in zichten legitiem. Het document verwerpt de onfeilbaar heid van de Schrift en spreekt niet over de geboorte van Christus uit de maagd Maria. Het spreekt van de wederkomst van Christus, maar niet over een eeuwige straf. Orthodoxe stemmen zeggen dat het op bepaalde punten gevaarlijk dicht komt bij syncretisme, universalisme en pacifisme BIJBEL Over de bijbel zegt dit document: „De ene afdoende openbaring van God is Jezus Christus, het Woord van God. van Wie de Heilige Geest getuigt. De kerk heeft het Oude en Nieuwe Testament als uniek en normatief getuigenis van Gods Woord aanvaard en heeft ze apart gezet van de andere geschriften als Heh.ge Schrift De bijbel moet verklaard worden vanuit net totale patroon en doel van openbaring, in plaats van uit bij zondere details. Het menselijk karakter van deze geschriften vereist dat als wij ze willen begrijpen er met volkomen integriteit gebruik gemaakt moet worden Als Christus de twaalf discipelen tot Zich roept staat er Hij ze aanstelt: opdat zij met Hem zouden zijn en opdfltl hen zou uitzenden". Hoe onderwerpt Christus Zijn discipel Geeft Hij hen onderricht in allerlei vakken? Worstelt Hijj dogmatiek met hen door? Stopt Hij hen vol met psycholj en sociologie? Marcus vat alle lessen samen met de loooij „opdat zij met Hem zouden zijn". I Natuurlijk spreekt Christus met Zijn leerlingen. Natuut beantwoordt Hij hun vragen. Natuurlijk examineert Hij van tijd tot tijd. Maar dat is niet het allerbelangrijkste mogen met Hem zijn. Dagelijks zien zij hoe de volmol mens reageert op de kleine en de grote zorgen van iedere I op de verdrietelijkheden en de vreugden. Ze mogen met mee naar de synagoge om te zien hoe Hij reageert op de prn Ze mogen mee in de storm en ervaren hoe wind en wo\ Hem gehoorzamen. Ze mogen mee naar Gethsemane. Ze ij ten mee naar Golgotha om daar Zijn: „Het is volbracht, horen. Zo leven zij tussen de lessen door. Zij zien in Hem de wiV God gehoorzaamd; zij zien in Hem de liefde van God geo baard; zij zien in Hem de kracht van God zichtbaar wor En langzaam maar zeker drukt Zijn leven een stempel op hunne, zodat we later in Handelingen lezen: „Zij herkei hen, dat zij met Jezus geweest waren." In de ogen van Sanhedrin zijn de discipelen dan nog ongeletterdeeen\ dige mensen", maar ze zijn met Jezus geweest, dat geeft leven een wonderbare kwaliteit en kracht. We lezen vandaag: Romeinen 13 vers 1 tot 14. Regionale oplossingen nodig O zich niet alleen moeten uitspreken de inhoud van dit belijdenisstuk maar tevens over de vraag in hoeverre de kerk de verschillende belijdenisgeschrif ten die zij zal aanvaarden moet onder schrijven. De Verenigde Presbyteriaanse Kerk eist nu alleen van de bevestigde De huwelijkswetgeving van de Rooms-Katholieke Kerk moet in De volgende «Uemene vergadertai »l| overeenstemming gebracht wor- den met de uitspraken, die het concilie gedaan heeft met be trekking tot de oecumene. Deze stelling, die van het grootste be dienaren des Woords dat zy zich achter j lang is voor het probleem van het „dogmatische systeem van de be-1 'het gemengde huwelijk, staat es sentieel in de propositie „Over het sacrament van het huwelijk", die momenteel op het concilie in behandeling is. Het schema over de oecumene, dat met 2169 tegen 24 stemmen is aangeno men, noemt als eerste aanwijzing voor de verhouding van de Rooms-Katholieke Kerk met andere kerken, dat alles ge daan moet worden, om woorden, menin gen en daden te vermijden, die niet be antwoorden aan de werkelijkheid van de „gescheiden broeders". De propositie over het huwelijk stelt nu het grote belang in het licht van het broederlijk gesprek met vertegenwoordi gers van de kerk. waartoe de niet-rooms- katholieke partner, bij een gemengd hu welijk behoort. Slechts 'één grens In een toelichting tegenover de pers zei de Duitse hoogleraar prof. Bernhard Haring, een van de opstellers van de tekst, dat de nu nog geldende regelingen dateren uit een tijd, waarin men. weinig vertrouwen had in de persoonlijke ver antwoordelijkheid van de christen. Voor het gemengde huwelijk mag slechts eén grens gelden, aldus prof. Haring. Deze lijdenls van Westminster stellen". OORLOG De voorgestelde belijdenis is nog niet officieel gepubliceerd. Hij werd toege zonden aan de hoogleraren aan theologi sche faculteiten van de Verenigde Pres byteriaanse Kerk en zo is dit stuk reeds nu in de pers gekomen en begint er een discussie over los te barsten. Het stuk bestaat uit twee delen: „Gods werk van verzoening", en de „kerkelijke opdracht tot verzoening". Het gaat uitvoerig in op het rassenprobleem, het oorlogspfo- bleem en de armoede. Over oorlog wordt gezegd dat de kerk in opdracht van Christus de relativiteit van alle menselijke conflicten en de leu gen van de schijnheiligheid moet open baron. Zij moet een politiek cn organi saties die gerechtigheid en vrede dienen steunen, zowel binnen de natie als tussen de volkeren.Zij die voor hun geweten participatie aan Tedere vorm van oorlog afwijzen mogen door de kerk niet ln de steek gelaten worden. Het is niet de eerste maal dat de Ver enigde Presbyteriaanse Kerk een poging onderneemt om tot een eigentijdse ge loofsuitspraak te komen. Zestig jaar ge leden, toen de kerk nog Presbyteriaanse Kerk heette, besloot zij om een hoofd stuk toe te voegen aan de Westminster- confessie. In tegenstelling tot de Heidel- berger catechismus bevat deze belijdenis geen afzonderlijke uitsDraak over de Hei lige Geest. Een hoofdstuk met vier alinea's werd opgesteld waarin de Hei lige Geest beleden wordt als de derde persoon in de Drieëenheid aandacht geschonken wordt scheppend werk. Zijn werk vigen en Zijn werk i" waarin an Zijn het scheppen Wika J. Bakker in Afrika overleden wordt bepaald door het goddelijk i Uit dit goddelijk recht volgt vooi rooms-katholieke partner de trouw zijn geloof en de plicht om zijn kin* rooms-katholiek op te voeden. Maar de bepaling, die nu zoveel stoot geeft, dat een gemengd hm ln het rooms-katholieke kerkrecht i toegestaan is, wanneer de nlet-rt katholieke party schriftelijk belool rooms-katholieke opvoeding van kinderen niet ln de weg te staan, volgens prof. Haring niet voort ui goddelijk recht. Prof. Haring, die nog verklaardt in de „huidige oecumenische overg tijd" het probleem van het gemi huwelijk in elk land weer een eige lossing vraagt, legde er de nadru dat het belangrijkste niet is het van de rooms-katholieke partner, het gemeenschappelijk welzijn van Vier betrouwbare middelen in 1 iabb De vier geneesmiddelen van farine „4" hebben hun betro baarheid duidelijk bewezen, millioenen mensen in de gel wereld baat gebracht, vaak wanneer andere middelen faalt Bovendien zorgt één der besta delen dat een gevoelige maag van streek raakt. ,us, elkaar. Deze uitspraak werd door geen enkele andere kerk__die de West- minster-confessie Wika J. Bakker, die te Toumlinine Marokko jeugdwerk deed, is daarj ergenb-l overleden aan de gevolgen nieuwe internationale r de automatie gigantisch transformatieproces in gang gezet dat alle sferen vr- J leving 5 Anglicaanse pastor weigert voortaan kinderen te dopen (Van onze kerkredactie) De anglicaanse pastor Christopher Wansey heeft besloten geen kinderen meer te dopen. Hij heeft zijn gemeente medegedeeld dat hij voortaan alleen een „opdrachtsdienst" zal leiden ouders en hun pasgeboren kinde- Ds. Wansey heeft kritiek op de gang van zaken ln de Engelse kerk. „Op het punt van de doop heerst veel verwarring," zei hij. „Het opdragen van kleine kinderen aan de zorg van de Heer is in overeenstemming met de leer van het Nieuwe Testament. De kinderdoop werd echter veel later ingevoerd." Open brief van ex-Jehova's In een open brief getiteld: „Jehova's I getuigen" heeft het echtpaar Bek-Mulder uit Bodegraven een uiteenzetting gegeven van deze sekte. De brief wil de Jehova's I Getuigen zowel als niet-Jehova's getuigen bekend maken met de af te keuren 1 praktijken van het Wachttorengenoot schap. Dit echtpaar is acht jaar lid ge weest van de zogenaamde Ni-- "r" ongeluk. De heer Bakker zijn opleiding aan De Horst te Drieber gen enkele maanden met zijn vrouw assistentie aan het jeugdwerk, dat uitgaat van het centrum te Toumlinine van benedictijnermonniken voor de ontmoe ting tussen christendom en islam. Nadat de heer en mevrouw Bakker zich verder gespecialiseerd hadden in Oegstgeest, vertrokken zij in april van dit jaar voor een periode van drie jaar naar het cen trum te Toumlinine. dat in toenemende mate interkerkelijk en internationaal ge steund wordt. het honderd jaar gele dat dr. C. J. Niemeyer. oprichter reldmaatschappij gen, maar heeft deze ortffuv--'ie. i de Jehova's getui-| vormden de Vereeniging iden in Nederlai I Ulrum) werd geboren. Vrijzinnig Her- i en eertijds pre- Vierhuizen (gem. Beroepingswei Bloemendaal): Ph. J. Stoutjesdi Hellendoorn. Bedankt voor Leerbroek: J. Ar< te Bunschoten. GEREF. KERKEN Beroepen te Delfzijl: M. v. Hai te Wons.; te Wageningen (vac. Kouwenhovcn): H. Steendam te (Gr.); te Midsland-West-Ter9chelli Wamelink te Hijlaard (Fr.) Beroepen te Poortugaal: P. Noor Wormerveer. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Amsterdam-W. (vac. Nieuwenhuijze): I. de Bruiine te I dam-C. en H. W. Eerland te Amer Functionarissen van het Bijbelg schap in Zambia maken meldin ecn grote vraag naar Bijbels of 1 gedeelten van de ontgoochelde ai gers van dc gewezen sektel Allee Lensjina. In de kampen, zij in voorlopige bewaring word houden, zijn reeds meer dan fexem-1 \ren van de evangeliën spreid. Vraag: Wij hebben een tafel gekocht waarvan het blad bedekt is met formi- i. Dit formica vertoont steeds doffe vegen. Direct na het schoonmaken zijn ze er nog. Wij hebben al verschillende dingen geprobeerd zoals benzine, vim, benzol, vet zeepsop enz. maar het gaf niet het minste resultaat. De leverancier moest er in toestemmen dat het Hij is met van Sy mi Volgens prof. Polak maken de huidige stand en ontwikkeling van de automa.ie het uitbreken van een derde wereldoor- log, op dit moment onvoorziene omstan- i- dlgheden voorbehouden, juist automatisch van het individuele menszijn1 vrijwel onmogelijk. Interchurch-aid, de Griekse regering en de bewoners van het eiland Symi in de Egeïsche zee hebben zich ingezet om het schilderachtige, maar onvruchtbare eiland Symi door een modern bevloei- ingssysteem weer geschikt voor de land bouw te maken Voor de ontzouting van het zeewater van de bodem benut men de kracht van het zonlicht. Tot nu toe konden de 3000 bewoners van Symi dagelijks over niet meer dan vier tot acht liter water be schikken. Het werd in de regentijd opge vangen en verzameld. De waterschaarste maakte vooral de laatste jaren praktisch een eindeC L_ landbouw. Het nieuwe bevloeiingssysteem zal het mogelijk maken dagelijks 30.000 liter water er bij te doen winr het spel, dan is de huurder verplicht voor vervanging zorg te dragen. Vraag: Is er een middel om een jong poesje zo vlug mogelijk aan het huis te wennen? Wij hebben al vijf maal een poes gehad, maar ze lopen allemaal weg. De eerste tijd houden we ze bin- poes moet toch af |ga „e. andere tafel geweest die had hetzelfde. Onze keukenta fel hebben we zelf beplakt met formica en dat is prima. Is het mogelijk het formica er af te krijgen opdat ik de tafel met nieuw formica kan beplakken. Of weet u een middel om de bedoelde doffe vegen weg te krijgen? Antwoord: Het is zeker mogelijk het formica er af te krijgen en er nieuw op te plakken, maar wij raden u wel aan dat door een vakman te laten doen. Die doffe vegen moeten er al direct in gezeten hebben en daarom vragen we ons af of u wel de originele formica heeft gekocht (er zijn ook allerlei sur rogaten in de handel). Normaliter is het voldoende dat u het formica mei een beetje zeep en lauw water schoon Vraag: Als de touwen van de ramen gebroken zijn zodat deze niet meer open kunnen, is de huisbaas dan verplicht deze in orde te brengen? Antwoord: Als de raamtouwen door ouderdom vergaan zijn, rust de repara- I tieplicht op de eigenaar Is er echter schuld of nalatigheid van de huurder in Antwoord: Het gemakkelijkst is dit met een jong katje dat pas uit het nest komt. Zo'n jong diertje heeft nog niet veel behoefte om buiten te lopen, zodat het de eerste weken vanzelf in huis Bij een ouder dier is het veel moeilij ker en zeker als het een ongecastreerde kater is. De mogelijkheid is echter ook niet uitgesloten dat er in de buurt iemand woont, die kattén vangt en tegen beta ling levert aan handelaren. Katten wor den veel gevraagd voor vivisectie. Hier tegen kunt u zich moeilijk wapenen aangezien een poes nu eenmaal niet altijd in huis te houden is. Pleeg eens overleg met iemand van de dierenbe scherming. Wellicht krijgt men hier meer klachten uit uw omgeving en kan men u een aanwijzing geven. Vraag: Mijn broer kwam uit Zweden met een rendierhuid. die nog niet is gelooid. Hoe moet dit gebeuren? Antwoord: Een rendierhuid prepa reren. d.w.z. looien, is niet zo'n erg eenvoudig karwei. vet af. Is de huid moeilijk schoon te krijgen dan kunt u deze noj even in sodawater laten weken. Wanneer de huid goed schoon is, kunt u deze looien in een bad van wann water (ongeveer 40 tot 50 graden Celsius), waarin u op elke 10 liter water 500 gram aluin en 250 gram keukenzout oplost. Wanneer de huid er in ligt, mag het bad langzaam afkoelen. Als na een pair dagen de huid volkomen doortrokken is. moet u deze zo snel mogelijk laten drogen maar niet in de zon en vervol gens soepel wrijven met de gladde kan ten tegen elkaar. Tenslotte is het zaak de huid aan alle kanten op te rekken. Vraag: Gaarne zou ik enige vragen beantwoord willen hebben: Ten eerste: Wat is een Zionist? Ik heb altijd gedacht dat dit een Israëliet was, die zich tot de Heiland heeft bekeerd, maar nu beweerde iemand onder mijn kennissen dat dit de nog Sabbath vie rende Joden zijn, dus die volgens de Mozaïsche wet leven. Antwoord: Zionisten zijn Joden, die de terugkeer van het volk Israël naar het Heilige Land propageren, en daar een eigen Joodse staat willen stichten (hetgeen inmiddels is geschied). Het zijn veelal geen christenen en in de meeste gevallen zijn het geen orthodoxe Joden. In de bokehandel is een uitge breide lectuur over het Zionisme en het volk en dc staat van Israël te vinden. van naam en adreB, kunnen in behandeling worden genon (iehetmhoudig is verzekerd gen. die niet onderling met elk in verband staan moeten Id wonderlijke brieven worden steld Per briet dient een gul aan postzegels te worden Inge ten. Vraag: Van wie of wat is de L> markt het eigendom. Het is een al ten of omheind gebied zoals de Veluwe, doch niet zo groot Er ingang aan de Apeldoornse weg het dorp Loenen en in de ri Dieren. Als men er binnenrijdt n auto, dan rijdt men over een wil ter. Of er wild loopt, weet ik nii was ik erg nieuwsgierig hoe lang bestaat en wanneer het open gesl en wie of wat de eigenaar is. Antwoord: De Loener Mark is dom van de gemeente Apeldoorn, als het Loenense Bos. Vraag: Wij zouden graag willen of het plaatsje Erkelenz nog bes dat het bij een andere plaats of s getrokken in de loop van de tijdei u ons kunnen zeggen waar het 1 lag. Antwoord: Erkelenz bestaat wel lijk en ligt ongeveer 25 km ten zu: ten van Dusseldorp en 10 km ten van Mönchen-Gladbach.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2