Uw probleem is het onze drugabel drugabel algasconvectoren sP gebouwd met 35 jaar gasojar-ervaring Haal de Bhh* spons erover! Toegezegd geld stroomt Antwoord'64 met miljoenen binnen voor onze verslagen Een woord voor vandaag Vroiiwenoiitmoetiiigsdag Vrije Evang. Gem. Laat leken en priesters schema 13' herschrijven Beter contact tussen de gehuwden en hiërarchie Reserveer een stukje lente! 2 VRIJDAG 23 OKTOBER 1964 ANDERZIJDS RASSENDISCRIMINATIE? In het Hervormd Weekblad De Gereformeerde Kerk waarschuwt ds. H. G. Groenewoud voor een te snel gebruik van het woord Ras~ sendiscriminatie. Hij schrijft: kamerverhuurders geweigerd heb ben, een kamer te verhuren aan studenten die kleurlingen zijn. Dit feit is terstond gebrandmerkt als rassendiscriminatie. En dat is voor ons een zeer gevoelig punt; we zijn daar fel tegen. En zeker intellectue len komen er tegen in opstand. Geen wonder dan ook. dat men al overweegt, tegen de betrokken ka merverhuurders maatregelen te ne men. Dat komt natuurlijk neer op boycot. Het doet wat naïef aan, dat derge lijke sentimenten terstond wakker worden, en ook aangewakkerd, zo dra het gaat om discriminatie van een bepaald ras. De groentijd toont overduidelijk, dat men in dit we reldje toch ook wel weet van discri minatie: en deze discriminatie blijft bestaan gedurende de gehele stu dententijd. Is er bovendien tegen woordig helemaal geen sprake meer van discriminatie door de corpsle den tegenover de niet-corpsleden? Dat is dan nog niet zo lang veran derd. 'rie bij niet-studenten, nl. bij ka merverhuurders. Wanneer daar wer kelijk sprake is van discriminatie in de gebruikelijke en verwerpelijke zin, past daar tegenover alleen maar de felste en meest daadwer kelijke afkeuring. Wordt dit oordeel echter niet .lichtvaardig en onver hoord" geveld? Het is dunkt mij een ekend feit, dat kamerverhuurders meestal, dikwijls op grond van er varing. een bepaalde voorkeur heb ben. Deze voorkeur wordt bepaald door geslacht, leeftijd, beroep en nog een aantal dingen meer. Natuurlijk zijn er verhuurders, wie het niet interesseert, hoe het in hun huis toegaat, en die alleen maar vragen naar de opbrengst van de kamer. Met velen is het anders ge steld. Zij wensen dat hun kamers netjes worden bewoond; ze willen geen laat lawaai; in het algemeen wensen ze rust in huis. Dat mogen ze toch zelf bepalen. Welnu, dan is net geen wonder dat ze na enige ervaring huurders uit een bepaald milieu liever niet meer in huis heb ben. Dit kan de student in het algemeen treffen, maar ook de stu dent die tot een bepaalde groep behoort. Welnu, alvoiens te veroordelen wegens rassendiscriminatie ingeval iemand weigert een kamer aan kleurlingen te verhuren, is men verplicht een onderzoek in te stellen naar de reden daarvan. Wanneer nu blijkt, dat men na enige ervaring besloten heeft tot deze weigering, omdat het gehele gedragspatroon niet past in het betrokken gezin en omdat er voortdurend moeilijkhe den en spanningen waren, is het niet geoorloofd, van rassendiscrimi natie te spreken. Voor zover de moeilijkheden voortkwamen uit ge dragingen die inderdaad met het ras samenhingen, zal men moeten er kennen. dat er dan toch zeker verschil tussen dat ras en het onze bestaat. Deze erkenning bete kent volstrekt niet discriminatie in de verwerpelijke zin. Maar ieder heeft toch het recht, zelf te bepalen, wat voor gedragingen hij in zijn huis al of niet wil toela ten. TK BEN het er volkomen mee eens, I dat men moet opkomen voor de menselijke rechten van een ander ras. Maar dit mag geen ontrechting van de kamerverhuurder tot gevolg hebben. Blijkt men niet op grond van eigen ervaring, doch alleen we gens „van heren zeggen'" of onder invloed van anderen die voorstan ders zijn van rassendiscriminatie tot z'n besluit te zijn gekomen, dan nog zou men moeten beginnen, met deze mensen te praten. Wellicht zal men me tegenwerpen. concluderen dat al zijn rasgenoten zo zijn. Natuurlijk mag dat niet Maar is dit nu direct rassendiscri minatie? Is het niet veel meer een kortzichtig generaliseren, dat we ook op Nederlanders toepassen? Het komt toch ook wel voor, dat mensen b.v. geen corpslid op kamers willen hebben, omdat ze éénmaal moeilijk heden hebben gehad met een corps lid wiens gedrag niet in hun levens patroon paste. Men kan dit afkeu ren, maar zij toch voorzichtig, hier voor zo grote woorden te gebruiken. En dan moet men er begrip voor opbrengen, dat mensen die een ge deelte van hun huis afstaan om een ander woongelegenheid te verschaf fen. en dat is op zichzelf iets wat gewaardeerd moet worden bij de huidige kamernood voor studenten, enige zekerheid willen hebben dat dit samen wonen voor beide partij en op een prettige manier zal verlo pen en niet verstoord zal worden door een manier van leven die voor de kamerverhuurders moeilijk te aanvaarden is. Men kan zeggen; „deze manier van leven wil ik niet in m'n huis hebben." of „die persoon is voor ons te onrustig," zonder daarmee te zeg gen dat die manier van leven be paald verkeerd is, dus zonder discri minatie in de slechte zin van het woord toe te passen op deze manier van leven en op de persoon die zo leeft. Men zij dus voorzichtig en ge- bruike het woord rassendiscrimina tie niet anders dan wanneer duide lijk gebleken is dat daarvan werke lijk sprake is. Nog geen eindbedrag Antivoord 64 Plaquette van (Van onze kerkredactie) Het is nog niet bekend hoe hoog het uiteindelijke bedrag zal wor den, wat Antwoord '64 heeft op gebracht voor de kerkbouw. Nog steeds komen giften binnen, maar het is nog niet helemaal duidelijk of dit reeds eerder toegezegde be dragen betreffen of nieuwe giften. Dat kan pas gezegd worden als alle administratieve gegevens geheel verwerkt en gecontroleerd zijn. De Commissie van de Antwoord-actie zal niet reageren op de kritiek van de Sjaloomgroep. Deze kritiek wordt aan de negen samenwer kende kerken doorgezonden. De verbindingen tussen de plaatselijke contactpersonen en het centrale bureau aan de Javastrat in Den Haag bieden tijdelijk enige moeilijkheden. Na de tele fonische en telegrafische meldingen var het totaal aan toezeggingen werd over- tijd. veel i De administratieve staf van Antwoord '64 durft daarom nog niet te zeggen of de daar binnenstromende gelden slechts een honorering zijn van de toezeggingen,; die vorige week vrijdag gemeld zijn, of nieuwe bedragen. In het eerste geval moet worden gezegd dat velen direct de daad bij de toezegging hebben gevoegd: zij gireerden onmiddel lijk hun eerste termijn van de één procent van het jaarinkomen die ze toezegden. De girodienst meldde aan Antwoord '64 maandag een half miljoen aan bijschrij vingen, dinsdag bijna driekwart miljoen woensdag meer dan een miljoen. Met is echter waarschijnlijk dat hierbij bedragen zijn, die niet werden toegezegd. Hoeveel weet niemand voordat de plaatse lijke gemeenten hun staten en tabellen hebben afgewerkt en opgestuurd SJALOOM Zending en missie gaan in Deventer één avond samen Onder auspiciën van de gereformeerde, perkte opdracht van de kerken gekregen: hervormde, lutherse en baptistische zen- geld inzamelen voor kerkbouw. Vragen dingsgenootschappen en de rooms-katho- i over die opdracht zullen de kerken zelf lieke missie wordt in de Deventer moeten beantwoorden. Dat is ook de schouwburg op 28 oktober een avond i reden waarom het werkcomité niet is georganiseerd, die bekendheid zal geven I ingegaan op een verzoek van de Vara om aan het werk van wat zending en missie! met een vertegenwoordiger van de Sja- beogen. Prof. dr. J. Verkuyl en prof. dr. loomgroep in de televisierubriek „Achter A. Kamps, hoogleraar aan de Nijmeegse j het nieuws" van gedachten te wisselen, universiteit, voeren het woord. Op de r.k.| en protestantse mulo-scholen zullen dej derde klassers van een dominee en een kapelaan voorlichting krijgen over zen-j f nvpi' flf» ding en missie. De opgedane kennis zul- A 1 OtflSCIlI 111 U> tM UC len deze leerlingen moeten kunnen be- nutten bij een quiz. welke tijdens de1 jeUffU VFOCfier Gli HU schouwburgavond wordt gehouden. J c? Niet slechts de mannen die meege- erkt hebben aan de snelle bouw I in de Antwoord-kerk in Hoogvliet zullen een plaquette als aandenken ontvangen. Het bureau perszaken deelt mede dat besloten is een viertal I plaquettes aan kranten toe te kennen „voor journalistieke prestaties in ver band met de actie Antwoord '64". Een van de plaquettes is toegekend aan onze bladen en in het bijzonder aan de redacteur K. Cornelisse, die zich met de bouw in Hoogvliet heeft bezig gehouden. De plaquette zal worden uitgereikt als dank voor de meest uitvoerige ver slaggeving. Het rooms-katholieke blad ,,Het Binnen hof" krijgt een plaquette ..voor de fraaiste reportage over pelgrimerende dominees en kiekende kerkeraads- De beide andere plaquettes worden ge schonken aan de Nieuwe Rotterdamse Courant voor de meest geslaagde poging Antwoord '64 zo veel mogelijk uit het nieuws te houden" en aan ..De Friesche Koerier" te Heeren veen ,.voor de minst gefundeerde meest luidruchtige hoofdredactionele afwijzing van Antwoord "64." Als Christus spreekt over de sabbat, over wat wij tegeru$ woordig zondagsheiliging zouden noemen, dan doet Hij dat heel anders dan wij geneigd zijn te doen. Farizeeën vragen Hem, als de discipelen op de sabbat aren plukken: Waarom doen zij op de sabbat wat niet mag?" Christus begint niet tan te leggen wat nu eigenlijk verboden is op de dag des Heren: Wij zouden dat wel graag willen, dan wisten we precies tüaan we ons aan te houden hebben. Maar Christus doet ook niet bet omgekeerde. Hij verdedigt zijn discipelen niet. Hij legt de Farizeeën niet uit wat wel mag in het kader van sabbats/ieilw ging. Een vorige generatie wist precies wat niet mocht, de huidige generatie weet precies wat wel mag. De kern van het korte betoog van de Heiland is niet dat wé de dag moeten heiligen, omdat God het ons bevolen heeft, of omdat het een scheppingsordinantie is. In Marcus 2 23 tot 28 zegt Hij alleen maar: „Het is een dag voor mensen." Met dn woorden zegt Hij eigenlijk: „Mensen, denk er toch om, sab batsheiliging is geen gebod van God, geen eis met de straf fende roede achter de deur. Het is een gave van God, omdat mensen die dag van rust nodig hebben,-die dag van bezinning] die dag om nu eens niet te denken aan werk en wélvaart, aan wat. we morgen eten moeten en waar we het schoolgeld van moeten betalen. Die dag mogen we mediteren over wat Godl voor ons doet, en wat God van ons vraagt. De dag des Heren is ons gegeven, opdat we de zorgen van alledag vergeten e?i ons zullen koesteren in de zegen des Heren. De werkgroep Sjaloom heeft negen kerken die Antwoord '64 werken een open brief gestuurd kritiek wordt geoefend op doel delen van de kerkbouwactie. De werk groep stelt daarin met name principiële vragen over kerkbouw in deze tijd, expe rimentele gemeentevorming en dergelijke. Deze vragen worden gericht aan de negen kerken en niet aan Antwoord '64 i de brief bleek zó open dat hij eerst woensdag het werkcomité en de persdienst van Antwoord '64 bereikte en ze treffen beleidsvragen die buiten de petitie van de kerkbouwactie vallen Antwoord '64 aldus de woordvoerder Dezer dagen is de Stichting voor kunst- dc kerkbouwactie heeft een be- zinnige vorming opgericht. De oprich ting van dit nationale instituut, dat voor lopig is gehuisvest in huis Randenbroek te Amersfoort, is voorbereid in nauw •erleg met het ministerie van onder- Stichting Kunstzinnige O C* orming opgericht We lezen vandaag: Romeinen 11 vers 13 tot 24. wijs, kunsten en wetenschappen. Tot directeur van de stichting is be noemd de heer J. Meulenbelt te Utrecht. Hij is thans hoofd van het bureau cul turele zaken der gemeente Utrecht. De stichting heeft tot doel de bevorde ring van de kunstzinnige vorming Sneltekeniugen van ds. Koenekoop (Van een medewerkster) Gisteren is in Den Haag de Geweste lijke vrouwen ontmoetingsdag gehouden van de Vrije evangelische gemeenten, waar 220 dames aanwezig waren. Na een hartelijke ontvangst, waar koffie geschonken werd. narh de volks-E. H Buurman-Beumer de leiding Ds. C. Bos met emeritaat De classis Franeker van de Geref. ker ken heeft op zijn verzoek ds. C. Bos te Sexbierum om gezondheidsredenen vroegd emeritaat verleend. Ds. Bos werd op 20 januari 1906 te Groningen geboren. Hij 9tudeerde theolo gie aan de Vrije Universiteit te Amster dam en verbond zich 11 december 1932 aan zijn eerste gemeente Oudega iW.). Kort na de tweede wereldoorlog 17 no vember 1945 vertrok hij naar Murmer- woude. welke standplaats hij 15 april 1951 met zijn tegenwoordige gemeente verwisselde. Ds. Bos gaat 1 jan. 1965 met emeritaat. Engelse primaat tot concilie Aan de Rijksuniversiteit in Utrecht j is vanmiddag gepromoveerd de heer J. S. van Hessen uit De Bilt tot doctor j de sociale wetenschappen op het proefschrift getiteld: ..Samen jong zijn i Het proefschrift is een sociologische studie over de jeugd van 14 tot 15 jaar. die geen kind meer is, maar ook nog niet volwassen is in maatschappelijke zin. De schrijver heeft daarvoor met driehonderd Nederlandse mannen en vrouwen, geboren voor 1895. uitvoerige vraaggesprekken gevoerd over hun vroegere jeugdleven, globaal vallend tuisen 1890 en 1920. Hierdoor werd een tot dusverre onbe kend terrein grondig verkend. Maar bovendien wierp het verkregen mate riaal nieuw licht op ontstaan en ont wikkeling van de latere jeugdbeweging, ia zelfs op het gedrag van de huidige jeugd. De schrijver toont aan dat de jeugd in de elkaar opvolgende soorten van jeugdbestel, als groep meer con tinuïteit vertoont dan in het algemeen wordt gedacht. Dr. Van Hessen (48 jaar) Is hoofd Leken vragen aan de paus Gisteren is de felste kritiek ge-1 wereld" dC mciling van m< Uit op het „schema 13" van het r Het 'schema over de kerk concilie dat handelt over „kerk|derne wejjeld ^aakt^niet uitdrukkelijk en wereld, die tot nu toe is ge- fwan|ersChapsmidd€ien hoord. De kritiek kwam van ge- matigd progressieve zijde. Het was de aartsbisschop van Enge land, dr. John. C. Heenan, die eis te dat het schema geheel zoij Meer dan 150 gewone gemeen teleden van de Rooms Katholieke Kerk hebben zich in een brief tot paus Paulus en tot de leden van het concilie gewend. Zij komen uit alle delen van de wereld. De meesten van hen zijn medici, psychiaters, rechtsgeleer den of sociologen. Zij menen dat de kerk zich moet uitspreken over de vragen rondom het ge zin in het algemeen en rondom de regeling der menselijke - j vruchtbaarheid in het bijzonder. dat de rooms-katholieke gehuwde paren moeilijkheden ontmoeten in het gezins leven en merkt op, dat medische specia listen en theologen door samen te werken wellicht ..practische oplossingen" kun- vinden. aartsbisschop Heenan dc worden herschreven door een 1 oplossing van dit probleem niet_ nieuwe commissie bestaande uit de afdeling jeugd- ■in-de- sociologie van het sociologisch inst;1 Ivan de rijksuniversiteit in Utrecht. Vele mensen zo zegt het geschrift Promotor was prof. dr. J P. Kruiit. kampen met de moeilijkheid, dat zij geen i goede harmonie weten te vinden tussen de drie doeleinden van het huwelijk: voortbrenging, opvoeding en echtelijke liefde. Deze moeilijkheden hebben hun j weerslag op velen die beroepshalve ver antwoordelijkheid dragen, zoals artsen en sociologen en wel juist in verband Beroepen te Papendrecht (vac. H. Cmet de rooms-katholieke leer daarover. Bu'tman): J. den Hoed te Wijk bij Heus-Zij vragen daarom een diepgaand onder- Beroemn eswerk NED. HERV. KERK GEREF. KERKEN Poolse r.k. bisschop over voormalig Duits gebied O Gisteren is de krachtigste verklaring, ooit door een Poolse kerkelijke hoog waardigheidsbekleder over vroegere Duitse gebieden, afgelegd. Aartsbisschop Boleslaw Kominck, het waarnemend hoofd van het Poolse episcopaat, heeft namelijk in een verklaring gezegd, dat de westelijke gebieden, thans even Pools zijn als Warschau en de andere provin cies. Verder werd verklaard, dat de Poolse bezetting van voormalige Duitse gebie den. die na de tweede wereldoorlog bij Polen zijn gevoegd „onherroepelijk en onbetwistbaar" is. In de kerkelijke verklaring wordt ver- vorens meegedeeld, dat acht miljoen Polen, die in deze voormalige Duitse ge- i al hun krachten, geloof priesters en leken. De nieuwe commissie zou een reces van drie of vier jaar moeten gebruiken om j tot een geheel nieuw ontwerp te komen. Er galmde een luid applaus door de vergaderzaal toen dr. Heenan gespro ken had. Zijn voorstel werd gesteund idoor de Duitse bisschop Stimpfle, die zelfs niet-roomse deskundigen in de commissie zou willen opnemen. Heenan noemde het schema oppervlak kig. Hij sprak van „een stel gemeen plaatsen." In het bijzonder had de Engel-1 se aartsbisschop zich gestoten aan wat gezegd wordt over het vraagstuk van de geboortenregeling. Het schema, zo zei hü, richt zich maar plompverloren tot man en vrouw met de opmerking dat „zich enkele practische oplossingen hebben aangediend en nog meer op komst zijn. Dat ls stenen voor brood geven." Specialisten Heenan verzette zich ook tegen de aan- hangels bij dit schema waarin theologi sche beginselen aan de praktijk van de wereld worden getoetst. Hij wenste niet dat de interpretatie van deze beginselen overgelaten wordt aan de zogenaamde „periti", de concilie-theologen. Zij had den. zo zei hij. door hun geschrijf en ge praat al genoeg schade aan de kerk .berokkend." Zo zou het schema verschil lend kunnen worden uitgelegd door spe cialisten. „die zich niets gelegen laten liggen aan het normale leergezag van de bisschoppen en het spijt me het te moeten zeggen dat van de paus". De theologen die het schema hebben opgesteld, noemde Heenan eminente mensen die do wereld zoals hij werke lijk is. nauwelijks kennen. Zij zijn zo op recht als de duiven, maar niet zo listig als de slangen. Wanneer de kerk zach bezig wil houden met de problemen van de huidige we reld. moet men degenen raadplegen die er in leven: ..Mogen we nu eens vragen hoeveel parochie-geestelijken, economen, wetenschapcmensen vooral deskundi gen in de bio-chemie en de kernfysica in de coneiliecommissr.e aan het on derhaviee schema hebben meegewerkt Het heeft geen nut om in deze kwesties alleen maar het advies te vragen mensen die van hun jeugd af aan leven in kloosters seminaries of un iterten hebber, gesleten. Dergelijke ge- overlaten. Maar tevens ziet hU het als een moeilijkheid dat In het rapport ge- Beroepen te Wartena (tevens als ail*" I kenhuispred te Leeuwarden); W Aangenomen naar Zutfen_|^B delen volgens de leer der kerk, het document op de vraag wat precies de leer der kerk op dat punt is, geen ScholtohïëPopma* te Londen (G.-Br.) antwoord geeft. Gisteren heeft het concilie ook nog ge- GEREF. KERKEN (vrUgem.) stemd over het schema waarin de ver houding van de rooms-katholieken tot de Beroepen te Nijkerk: J. J. de Vries te oosters-orthodoxen wordt besproken. DeBergentheim. ontvangen in eikaars kerken werd genomen met 1841 stemmen voor ei stemmen tegen. CHRIST. GEREF. KERKEN zoek van de geldende leer, waarbij de hedendaagse werkelijkheid betrokken wordt j Na te hebben gewezen op de groei van de mensheid in de wereld tengevolge van de vruchtbaarheid en op de ontoe- reikendheid van het beroep op de natuur wet om zekere geldende normen te hand haven, vragen zjj een andere visie. Een ander argument ontlenen de onder tekenaars aan de psychologie en de fysio logie, waaruit blijkt dat het verband sen sexualiteit en voortbrenging minder strikt is dan men steeds gedacht had, zodat men geen direct verband meer mag leggen tussen de vruchtbaarheid en elke geslachtsdaad afzonderlijk. Vruchtbaar- i het huwelijks- Een derde argument ontlenen de on dertekenaars aan het feit, dat de mense lijke verhoudingen, waarvan de georden de sexualiteit een onderdeel is, zulk een waarde in het huwelijk betekenen dat er [renzen aan de echtelijke onthouding Jenkhaar zijn.' Zonder oude waarheden te verloochenen, heeft de nieuwe weten schap de geslachtsverhoudingen in een andere dimensie geplaatst. Gevraagd wordt nu, op basis van deze i verdere studie, dat de lerende kerk minder gewicht zal hechten aan zekere formules, die historisch sterk bepaald zijn. Gevraagd wordt ook de theologie kans te geven de wetenschappelijke ont dekkingen te integreren in haar over denkingen. Met de erkenning, dat dit alles tijd van rijping nodig heeft zowel wat overden king als gewetensvorming betreft, vra gen de 152 ondertekenaars dat dit ver zoek de inleiding mag worden tot beter contact tussen hiërarchie en de gehuw den. die hun christelijke roeping pogen te beleven. Nederlanders Het staat vast dat in de komende dagen tijdens het inleidend debat over het schema „kerk en wereld" oqk leken het woord zullen voeren. Dit is uitdrukkelijk gevraagd door een aantal bisschoppen. Zij zullen dan de vragen die in de uit voerige open brief gesteld worden, op de tafels van de bisschoppen leggen: Een groot aantal Nederlanders hebben de brief mede ondertekend zoals dr. Th. Ariens uit Sittard. mr. -Baas uit Amers foort, prof. dr. B. Delfgauw uit Gronin gen. dr. J. P. de Smet uit Heiloo, A. M. C. Padt Jansen uit Den Haag. prof. W. Pom- pe en G. Ruygers uit Den Haag. dr. S. Schellekens-Ligthart uit Amsterdam, dr. B. A. Schmidtz van de KRO uit Laren, prof. Snijders uit Groningen, A. snijders- Oomen uit Haren, dr. C. J. Trimbos uit Utrecht en G. van den Boomen, hoofd redacteur van „De Nieuwe Linie" uit Amsterdam. In dit geschrift stellen de onderteke naars, dat deze groep van christelijke leken het haar plicht acht te antwoorden op de oproep van de paus om hun stem in de dialoog binnen de kerk te doen deze dag in handen. Na het lezen Psalm 103 sprak zij een welkomstwoori Mejuffrouw S. W. van der Eijk b( handelde het onderwerp: ,.De opdracht naar aanleiding van 1 Koningen 19 vei 1 tot 18. Een dameskoortje onder leidin van mevrouw Buurman zong daarni De morgen werd besloten met sam Namens het hoofdbestuur sprak r vrouw J. van Vliet uit Amsterdam i enkele woorden ter begroeting. Ds. Koenekoop. gereformeerd predikant Rotterdam, vertelde in de middagure over zijn ziekenhuiswerk. Hij deed d aan de hand van alleraardigste s- tekeningen, die wel in de smaak vic- De dag werd besloten met dankgei uitgesproken door mej. Van der Eijk. Brand in geref- kerk Een korte brand in de Gereforrr Kerk aan.het Molenbochtplein in Tilbu heeft vanmorgen voor een halve schade veroorzaakt. Er ontstond brand- en sm'ookschaj in wanden en plafonds en het oi werd dermate beschadigd, dat het rr orden vervangen. De kosten daarvoor zullen all reeds 30.000.bedragen. Men trachten de ravage zover op te ruin dat de kerkdiensten zondag kunnei doorgaan. De oorzaak van de brand i' vermoedelijk kortsluiting. het testament Liiuuuiu 1CC9 wv «n kat af en toe verwisseld wor- gehecht papiertje. De notaris wil nu het volgens „Voodoo" Kunt u mij vertellen den. Maar zoiets gebeurt natuurlijk niet gehele restant der vordering verhalen at dat inhoudt? binnen een paar weken, want dan nn v,nt ««-Mooi van nuHers var» Hp Antwoord: Voodoo of woedoe is een het een abnormaal verschijnsel complex van toverij en bezwering af- Ligt er tussen de eerste keer, dat de komstig uit Afrika. De riten komen voor kat de nagels verwisselde, en de in West-Indië. Haiti, maar ook in de de keer, een lange tijd van vele Verenigde Staten en vooral in Louisiana den dan behoeft u zich niet ongerust deze kan niet met het erfdeel worden en de eilanden voor de kust van Zuid- :e maken. Carolina. Vraag: Wat is in het volkenrecht volkomen normaal, dat de buitennagels tante blijkt uit gehecht papiertj gehele restant op het erfdeel van de ouders abnormaal verschijnsel zijn. schuldenaar. Kan dat? Antwoord: Daar de schuldenaar m derjarig is, kunnen de ouders niet e gesproken worden voor de schuld ik S kamer, gang en buitengevel schoon te qet Engels. Estop is in het Engels stui- houden. Moet ik me aan die overeen- ten 0f belemmeren en een estoppel of komst houden nu de huur steeds stijgt1 estoppal is een belemmering. In het Antwoord: Zo lang u de hele over- volkenrecht betekent dit de tegenwer- eenkomst niet opzegt, of de huurover- ping, dat geen feiten tot bewijs mogen eenkomst in onderling overleg gewijzigd worden toegelaten, die uit het optreden wordt, is u hieraan gebonden. Eenzijdi- van de ene partij volgen en waaruit de niet ei ge wijziging van een overeenkomst is andere partij zijn recht afleidt. Zo mag goeder onmogelijk in dit geval. een bepaald land dat bezit van vijande- Vraag: Moet ik voor een kristalont- lijke onderdanen confiskeert, niet aan vanger ook luistergeld betalen als er voeren, dat dit optreden tegen eigen verder geen radio in huis staat? staatsburgers is. Antwoord: Met een kristalontvanger Vraag: Wat betekent de voornaam kunt u naar Hilversum I en II luisteren Baltus? en dit houdt in dat u luistergeld moet Antwoord: Naar een verklaring in de betalen. handboeken zoekt men tevergeefs, maar Vraag: Is er in Nederland een keu- in het Middelnederlands woordenboek ringsdienst voor edele metalen? wordt het woord balt i Antwoord: In het gebouw van de gebracht met stoutmoedig. Rijks Munt te Utrecht is een keurings- Vraag: Iemand heeft errekend. Als uitdrukkelijk is bepaald., dat de schuld slechts in termijnen be hoeft te worden betaald, kan het restant niet ineens worden ingevorderd. Wat de tante en grootvader bedoeld hebben, heeft ten opzichte van de schuldenaar geen rechtsgevolg. In de gevallen, m een nieuwe schuldeiser in de treedt van de oude, moet de schulde die zijn en adres, kunnen niet in behandeling worden genomen Geheimhoudtg is verzekerd Vra gen, die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In at zonderlljke brieven worden ge steld Per nrlet dient een gulden aan postzegels te worden tngeslo- jarige leeftijd ingaande bejaardenaftrek de plaats ad 702 per jaar uitgesloten. Door het schulde- algemeen ouderdomspensioen zult u verwittigd worden. Gebeurt dit thans in de inkomstenbelasting vallen, betaalt de schuldenaar te O.i. komt uw fiscaal inkomen uit op f 2.778 en u zult daarvan 32 inkom stenbelasting betalen maar er kunnen enkele verschillen zijn daar we niet weten of en hoeveel A.O.W -premie in de eerste 4aren is ingehouden. Vraag: Mijn rechterschoen is hele maal dof. Er ligt een laag vet op. Dat is waarschijnlijk een gevolg van vuil of olie van de brommer. Ik heb al een paar keer geprobeerd met schoensmeer de oude schuld eiser, dan is hij voor déze betaling van 'ijn verplichtingen ontslagen. Vraag: Dit jaar ben ik 65 jaar gewor den. Dus ben ik als ongehuwde vrouw voor de inkomstenbelasting van tarief groep I op tariefgroep II overgegaan Nu mag in die groep voor de belasting eerst nog ongeveer 700 per jaar ^aai wordt het woord balt in verbinding de inkomsten afgetrokken worden. Kom de SCh0en glimmend te krijgen, "-]I dat niet geluk, De schoen is wel Iets zijn tante ting - dienst voor edele metalen. Het adres is: --en som geld geleend teg« Keuringsdienst Waarborg, Rijks Munt. Leidscheweg 90, Utrecht. Vraag: Ik heb een gecastreerde kater. Hij is meerderjarig. Nu moet die tante de laatste die nu al voor de tweede keer zijn de vordering hebben overgedragen aan nagels kwijt is Wat zou hiervan de naar vader, tevens grootvader var oorzaak kunnen zijn"1 ichuldenaar. De grootvader komt te- bepaal- zijn per maand" A.O.W 159, met er elke dere inkomsten samen 266,36. Daar mijn inkomsten te laag waren heb ik geen belasting betaald. blijft toch dof. Kunt zeggen wat ik hieraan verder doen moet? en zijn' Antwoord: U schrijft tijd dit gebeurd liet i Het i het feit, dat grootvader die gehuwdentarief vordering heeft overgenomen van de als ongehuwde v Antwoord: Wij raden u aan de schoen eerst goed droog te wrijven en daarna, reeds het met benzine te reinigen Ook melk is op] het dezelfde wijze gebruikt als benzine een| pracht middeltje. Wanneer de schoenen goed droog zijn, kunt u ze poetsen. 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2