Alles goed en u/el
Veertig jaar in dienst
van Vrije Universiteit
alles 63) kan met CEtabil/ir
Kerk overzee heeft grote
verantwoordelijkheid
Kent iedereen en vergeet nooit wat
Vanmiddag
gehuldigd
„Besturen hebben niet
slechts formele taak"
Teleurgestelde groep
wil nu beroep op paus
Een woord roor vandaag
Uitvoerige rapporten
over zaak-Goossens
2
DONDERDAG 15 OKTOBER 1964
TT at was in 1814 belangrijker
(Van onze kerkredactie)
Er zijn al bijna tweehonderd
duizend Nederlanders overzee in
de ontwikkelingslanden werk
zaam. Hoogleraars, ingenieurs,
maar ook zakenlieden, bier
brouwers en baggeraars. Wat be
tekenen deze mensen voor de
zending?
Dit Is één van de vragen, waarmee
de Nederlandse Zendingsraad zich
thans bezighoudt. Dr. P. L. Schram,
secretaris van de commissie „Kerk
overzee" van de N.Z.R., hield een
boeiende causerie over de nieuwe ta
ken van de Zendingsraad, waarin vrij
wel alle zendende kerken van ons land
samenwerken, op de jaarvergadering
van de zendingsraad van de Evange-
lische-Lutherse Kerk. Deze vergade
ring werd in Rotterdam gehouden, een
novum, want tot nu toe werd er altijd
In Amsterdam vergaderd.
Al die Nederlandse deskundigen en
zakenlieden, die meehelpen aan de ont
wikkeling van Atrika, Azië en Latijns-
Amerika, worden door de bevolking be
schouwd als christenen, eenvoudig om-
dat zij uit „christelijk" Europa komen.
Z') bepalen voor een 8r00t deel het „ge
zicht van de kerk in die landen. Daar
om ziet de Nederlandse Zendingsraad
het als van het grootste gewicht contac
ten met deze mensen te leggen en te
onderhouden.
Hoe gaan zij met hun personeel om?
Hoe besteden zij hun vrije tijd? Alleen
maar wat tennissen en op de club rond
hangen? Of gaan ze meewerken aan het
werk van de kerk, als organist of club-
leider of alleen maar als financier of
wat dan ook?
Nederlandse Zendingsraad onder
houdt de band met en door correspon
dentie en door de speciale Contactbrie-
ven. Regelmatig worden er ook „be-
zoekreizen" gemaakt door predikanten
*V bijvoorbeeld Nige-
na (5000 Nederlanders), Rhodesia (3500)
«n Tanganjika (2000).
sJechterJheel belangrijk, dat de
Nederlanders, die naar de ontwikke
lingslanden gaan, al voor hun vertrek
voorbereid worden op hun taak als ver
tegenwoordigers van een christelijk volk.
Daartoe worden cursussen en weekends
georganiseerd. En het is vooral belang-
houden, aldus dr Schram.
De Nederlandse Zendingsraad
steeds meer betekenen, zo betoogde
Schram. Steeds meer beseffen de
menwerkende kerken, dat wat sa
kan worden gedaan, ook samen moet
worden gedaan. Hij noemde de propa
ganda voor twee grote wereldzendings-
fondsen van de Wereldraad van Kerken,
het fonds voor de predikantsopleiding ir
Azië en Afrika en dat voor de litera
tuurvoorziening in dezelfde gebieden.
Belangrijk Is ook bet werk. dat dc
N.Z.R. op de Nederlandse scholen lieeft
aangepakt. We mogen niet volstaan met
de kinderen er met het zendingsbusje
op uit te sturen. Op een christelijke
school moet de zending In alle vakken
doordringen. Waarom moeten de kinde
bij dc geschiedenisles wel leren
In 1814 door Napoleon werd ge
daan (die allang dood en vergeten is),
en niet, dat In dat Jaar het Nederlands
Bijbelgenootschap is opgericht, dat veel
meer gepresteerd heeft, dan die onbe
langrijke Napoleon?
Niet florissant
In zijn openingswoord wees de voor
zitter van de Lutherse Zendinsraad, ds.
J. Hallewas van Zaandam, er op,
dat de toestand van de Evangelisch-Lu-
therse Kerk in ons land niet florissant
is. Ten diepste komt dit, aldus ds. Halle
was, omdat de zendingsgedachte onder
is onvoldoende leeft
Naast de financiële steun, die via de
Lutherse Wereldfederatie aan de zen
ding in Tanganjika wordt gegeven, heb
ben de Luthersen in ons land dr. S.
Francken naar India uitgezonden. Hij is
daar docent in de oogheelkunde aan het
christelijk ziekenhuis te Ludhiana in
Punjab, niet ver van de grens met West-
Pakistan.
Tijdens de vergadering konden de Lu
thersen naar de stem van dr. Francken
luisteren, die antwoord gaf op vragen,
die hem vanuit ons land gesteld waren,
Ook werd een film over het werk te
Ludhiana vertoond.
Beroep op de
minister
(Van onze onderw(jsredactle)
Aangezien het de laatste tUd
steeds moeilijker wordt hoofden
voor mulo-scholen te vinden, heeft
de Bond van christelijke mulo-
scholen zich tot de minister van
O., K. en W. gewend. De taak van
het schoolhoofd wordt te omvang
rijk, zo stelt men in een dezer da
gen verzonden brief. Uit een on
derzoek dat prof. dr. L. de Klerk
heeft ingesteld Is gebleken, dat er
sprake is van een zodanige over
belasting, dat afwachten van de
inwerkingtreding van de wet op
het voortgezet onderwijs, waarin
de mogelijkheid wordt geopend
dit euvel te ondervangen, niet
verantwoord moet worden geacht.
De Bond vraagt de minister dan
ook reeds thans die maatregelen
te treffen ter verlichting van de
taak van de hoofden waartoe dc
l.o,-wet 1920 de minister de gele
genheid biedt.
De Bond denkt met name aan
twee mogelijkheden:
a. Een regeling waaraan de be
sturen b|j een bepaalde school
grootte recht op aanstelling van
een extra-leerkracht voor rijks
rekening kunnen ontlenen.
b. Het in gunstige overweging
nemen van verzoeken van school
besturen om aanstelling voor rijks
rekening van een extra-leerkracht
In volledige dan wel gedeeltelijke
betrekking bi gevallen waarin
sprake is van overbelasting van
het hoofd der school als gevolg
van werkzaamheden die decht-
streeks verband houden met een
MÉM vervulling van zijn taak.
Vandaa.g herdenkt de pedel
van de Vrije Universiteit, de heer
L. W. van Sintemaartensdijk het
feit, dat hij veertig jaar in dienst
is van deze universiteit. In een
intieme feestelijke bijeenkomst
met de directeuren, hoogleraars
grote liefde voor de universiteit ken
merken hem, die terecht het centrale
pun van de universiteit genoemd mag
..ygv^
Bond chr. muloscholen bijeen
Experimenteren
komt op gang
(Van i
i onderwjjsredactle)
Onze schoolbesturen, die on
danks de uitgestrekte zorg van de
staat voor het onderwijs, toch in
feite de werkgevers van de onder
wijzers zijn, bedreigt het gevaar,
dat zij slechts in formele zin hun
taak gaan vervullen en dat bete
kent de ondergang van het chris
telijk onderwijs. Dat was een van
de waarschuwingen, die dr. H. J.
Langman, voorzitter van de Bond
van christelijke Mulo-scholen, gis
teren in het Utrechtse Esplanade
zijn talrijk gehoor voorhield.
In z|jn openingsrede heeft dr. Lang
man uitvoerig gesproken over de roe
ping die de schoolbesturen moeten ver
vullen. Het krachtig „neen" dat vroeger
ls gezegd tegen de geest van ontkerste
ning moet ook na dc radicale ommekeer
die de wet-De Visser bi 1920 teweeg
bracht, blijven klinken, zo betoogde de
voorzitter. De gevaren van deze tijd z|jn
i niet geringer dan die van eertijds,
I komen alleen In verfijnder vorm tot
er is een geest die door de poriën
I de hnid tracht binnen te dringen.
Terwijl dinsdagavond de Duitse Ide priesters daarop zaten te wachten.
- - - 1 Onder applaus zei hij. dat het document
drastisch herzien moet worden
kardinaal Frings door de paus ont
vangen werd, om het protest van
de groep progressieve kardinalen
toe te lichten, vergaderde terzelf-
dertijd in Rome een groep conser
vatieve kardinalen en bisschoppen
om de ontwikkeling van de conci
liecrisis te bespreken.
Officieel onderwerp van bespreking
waren de in behandeling zijnde schema
ta ..in het licht van de traditionele ieer
der kerk". Hierbij kwam vooral schema
13 (over kerk en wereld) aan de orde
De belangrijkste spreker was kardinaal
Ruffini van Palermo.
De vergadering kwam tot de conclu
sie. dat het dringend nodig was een be
roep op de paus te doen. Men was er
echter niet van overtuigd, dat een Inter
ventie van de paus te hunnen gunste
uitvallen.
Op het secretariaat voor de eenheid
is men daarentegen weer optimistisch.
Men zal ongetwijfeld rekening houden
met de wens van de paus. om de verkla
ring over de Joden over te brengen
het schema over de oecumene naar
over de kerk. De paus wil hiermee
nen, dat de verklaring over de Joden
een zuiver kerkelijke aangelegenheid is,
die niets met politiek te maken heeft.
Het betekent echter geen verzwakking
van de verklaring.
Priesterschap
Het document over het priesterschap
is in de vergadering van gisteren dQÓr
dc Braziliaanse aartsbisschop Gomes een
5rote teleurstelling en bijna een bele-
iging voor de priesters genoemd. De
vaderlijke toon doet het priestersc1-"
geen eer aan. zo betoogde hij. Er is g
spoor in te bekennen van pastorale i
nieuwing. Het bestaat alleen maar
vermaningen en waarschuwingen, alsof
Men behoeft slechts te denken aa
moderne literatuur, waarin het geloof
als een overwonnen standpunt wordt be
schouwd. Het is in deze tijd moeilijk ge
worden God in het lot van mens en we
reld te onderkennen. Daarom moeten wij
er extra op bedacht zijn onze kinderen
weerbaar te maken tegen de geest van
deze tijd, wij moeten de moed hebben
te komen met de volle boodschap van
Jezus Christus als Verlosser, zu hield
dir. Eangnian zijn gehoor voor.
(Van onze kerkredactie)
en lectoren der universiteit zijn
de beer en mevrouw Van Sinte
maartensdijk daarmee vanmiddag
gecomplimenteerd, De rector
magnificus, prof. R. Schippers
dankte de pedel voor het vele,
dat hij in deze jaren voor de V.U.
heeft verricht.
Op 1 april 1966 zal het veertig jaar
geleden zijn. dat de heer Van Sinte
maartensdijk. die eerst anderhalf jaar
een administratieve functie vervulde,
bekleed werd met de waardigheid van
pedel. Het ligt in de bedoeling dat op
grootscheepse wijze te vieren.
In* de fraaie senaatszaal van de V.U.,
waar de portretten van overleden hoog
leraren voor wijding en rust zorgen,
was de pedel daarmee nu eens het mid
delpunt van een plechtigheid. Talloze ma
len zorgde hij er voor het „decorum".
Onmisbaar
De pedel is bij alle belangrijke ge:
beurtenissen een onmisbare figuur. Hi.
is het, die de namen in het „album"
inschrijft van de schuchtere jongens
meisjes, die hun entree komen maken
in de academische wereld. Hij is het
ook, die met zijn „hora" ontelbare
len verlichting heeft gebracht aan pro
movendi. En daartussen heeft de stu
dent tientallen keren met de pedel te
maken gehad, bij tentamens, examens,
geven enzovoort.
Er zijn pedellen en beroemde pedel
len. De heer Van Sintemaartensdijk be
hoort zonder twijfel tot de laatste soort.
Duizenden predikanten, advocaten, art
sen. leraren, economen, hoge en lage
ambtenaars en hoogleraren herinneren
zich zijn goede zorgen. Ja ook hoog
leraren. want velen van zijn „discipelen"
doceren zelf al weer vele jaren aan de
Vrije Universiteit.
Toen hij bij de V.U. kwam, waren
„og maar 302 studenten. Nu zijn het
meer dan 4000. En toch kent de heer
Van Sintemaartensdijk iedereen en i
geet hij nooit wat. Zeldzame trouw
alleen al over nu beroemde
als één bonk zenuwen bij hem tijdens
hei wacnten op de examenuitslag hun
toevlucht zochten. Geweldig is de groei
an de Vrije Universiteit in zijn tijd ge-
Toen hij pedel werd, waren er nog
laar veertien hoogleraren (waarvan
Anema, Buytendijk en Grosheide nog
in leven zijn) en twee lectoren. Nu zijn
jne hoogleraren, 30 buiten-
23 lectoren en dan nog de
docenten, leeropdrachten. assistenten
Ulo-mavo
de overgang ulo-i
zei dr. Langman, wel eens ongerust dat
schoolbesturen deze zaken volledig
•laten aan het personeel. De besturen
zouden zich in kleine groepen moeten
verenigen om ook de praktische zaken te
behandelen. Een daartoe strekkende op
roep heeft echter nauwelijks weerklank
gevonden,
kring basis kan zijn voor een gedachten-
wisseling.
Dat is temeer noodzakelijk, omdat met
ingang van 1 september 1965 een aan
vang word/t gemaakt met het experiment,
al is het aantal scholen waarop geëxpe
rimenteerd zal worden zes. waarvan
drie christelijke bepaald teleurstel
lend. zo zei dr Langman. Bovendien be
treft het experiment de schoolgemeen
schap en niet de „havo-kop" op
mavo-school. De voorzitter besloot
toespraak met het hoopgevende bericht
dat ondanks het niet verstrekken van
subsidie er desondanks voor 1 september
1965 geëxperimenteerd zal worden
wel in het kader van de l.o.-wet.
De Bond van gereformeerde jeugd
verenigingen heeft onlangs weer zijn
werkmateriaal voor het komend seizoen
uitgegeven. Men zou in dit geval zelfs
kunnen spreken van de „leermiddelen"
voor de verenigingsavonden.
Het is een boeket gekleurde blaadjes
verzameld in een modern plastic kaft.
Het geheel is origineel van opzet.
Verschillende schetsenseries, bijvoor
beeld over de oecumene, de tien ge
boden en het communisme bieden stof
voor een onderwerp op de vereniging.
Een gevaar misschien aan dit knappe
werk verbonden is. dat het te w
aan het initiatief van de lezer
laat. Daar kan men echter op de club
zelf voor waken.
Toen hij de eerste studenten als pedel
inschreef (een pedel van 21 jaar), was
hij in het album nog niet bij de 1200.
Nu is het totaal aantal studenten, dat
sinds 1880 aan de Vrije Universiteit
studeerde, de 12.000 al r-uim gepasseerd.
De eerste promotie, die hij mee
maakte, was die van de reeds over
leden Haagse predikant, ds. Hoek. In
totaal heeft de pedel er nu al 492 mee
gemaakt.
Het werk is te veel geworden voor
één pedel. Daarom is er het vorig jaar
een tweede pedel benoemd, de heer F.
Kruithof. Er is nog een teken van de
me groei en dit gaat de heer Van
Sintemaartensdijk wel aan het hart.
Binnen enkele maanden verlaat het bu
reau van de pedel het oude gebouw aan
de Keizersgracht, dat veel te klein ge
worden is.
heer Van Sintemaartensdijk een leuk
huisje hebben met een tuintje in de buurt
van Amsterdam. Voor geen goud wil
hij als ras-Amsterdammer verder gaan.
En dan wil hij zich wijden aan zijn
hobbies: z|jn twee aquaria met tropi
sche vissen en zijn twintigduizend post-
Als Jezus begint te prediken kan Zijn boodschap omschreven
worden met de woorden: Het Koninkrijk Gods is nabij ge
komen. Die prediking bevatte niets nieuws. Johannes de Doper
verkondigde hetzelfde. En nu leven we bijna tweeduizend
jaar later.
Het is eigenlijk geen wonder dat er mensen zijn die over deze
prediking hun schouders ophalen. Nabij, zei Christus. Maar
het lijkt verder af dan ooit. En er zijn mensen geweest en
zelfs theologen, die gezegd hebben dat Christus het wel goed
bedoelde, maar dat Hij Zich terdege heeft vergist. Er zijn
andere theologen die menen dat Christus dat wel predikte en
met recht, maar dat Israël de komst van het Koninkrijk heeft
afgewezen door de Heiland te kruisigen.
De ene groep zegt: Had Christus het maar beter begrepen.
De andere: Had Israël het maar beter begrepen. En zo blijven
wij zelf buiten schot. De bijbel maakt ons echter duidelijk
dat het Koninkrijk komt in de Koning. Het was nabij, want
Christus was nabij. En omdat Christus nog nabij is, omdat
het nog steeds genadetijd is, geldt deze prediking nog steeds.
Het „nabij" ligt niet in de afstand van tweeduizend jaar
maar in het „bekeert u", keer u om en kniel voor Christus
als de Heer en Heiland van uw leven. Daar is het oude, en
men zegt vaak wat laatdunkend „piëtistische" lied: „Het is
maar een stap tot Jezus." Maar het geeft weer wat de predi
king van Christus inhoudt. Hoe nabij is het Koninkrijk? Het
is een stap van ons af. Het is de afstand tussen onze knieën
en de grond.
We lezen vandaag: Romeinen 8 vers 1 tot 11.
Voor gezonde
witte tanden
(Van een onzer medewerkers)
Voor de vierde maal houdt een
synode van de (vrijgemaakte) Ge
reformeerde Kerken zich bezig
met wat reeds jaren genoemd
wordt de „zaak-Goossens", een
kwestie die dateert uit 1953. Op-
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Hoogezand (toez,): J. Ver-
weij te Oldehove c.a.
Aangenomen naar Veere en Klevers-
kerke (toez.): W, M. Weenink, vic. te
Bloemendaal,
Bedankt voor Wilp: D. J. Spijkerboer
te Drumpt; voor Schalkwijk en Werk
hoven: E. S. de Lint te Lienden.
GERE.F. KERKEN
Beroepen te Enumatil: W. M. Wam-
steeker te Wagenborgen; te Drachten
(6de p.p.): H. R. Zijlstra te Buitenpost.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Harderwijk: C. den
Hertog te 's-Gravenhage-W.
Bedankt voor Fineland (Ont.Can.)
(Free Chr Ref. Church): J. J. Rebel te
Haarlem-N.
GEREF. GEMEENTEN
Tweetal te Sint-Annaland: A. Kok te
Leerdam en H. Ligtenberg te Oude-
mirdum.
Beroepen te Amersfoort en te Ierseke:
v. Haaren te Rijssen; te Lisse: H.
Ligtenberg te Oudemirdum; te Boskoop:
A. Vergunst te Rotterdam-C.
Bedankt voor Werkendam: P. Blok te
Dirksland.
Prinses Liliane de Rethy. stiefmoe-
?r van koning Boudewijn der Belgen, op
;n toemee van medische lezingen door
Latijns-Amerika, is woensdag per vlieg
tuig uit Buenos Aires naar Santiago
vertrokken. De prinses, voorzitster van
de Belgische cardiologische stichting, is
vergezeld van de cardioloog prof. Jean
Laquime van de Vrije Universiteit te
Brussel, en van Christian de Duve van
de Rockefeller foundation te New York.
nieuw waren er bezwaren binnen
gekomen tegen uitspraken vann
vorige synodes. Een commissie van j
rapport legde twee stukken op dei
synodetafel, waarvan een 32. het"
tweede 15 pagina's lang was. Dt
svnode werd aangeraden geen wij- jj
zigingen aan te brengen in vroes
gere uitspraken.
De „zaak-Goossens" betreft een conflic n
tussen de zendingspredikant op Oost
Soemba. ds. S. J. P. Goossens, en d I
kerkeraad van Zwolle, die als zendendi n
kerk optrad. Tegen de wil van di c
kerkeraad was ds. Goossens naar h«n
zendingsveld teruggekeerd, wat leidd
tot zijn schorsing en afzetting.
In het eerste rapport wordt voorgestel!
geen wijzigingen aan te brengen in di e
uitspraken van de synode van Bunscho^
ten-Spakenburg in de geest van d
appellanten. Wel wordt aangeraden d
uitspraken nog als volgt aan te vullen:
„De synode spreekt uit dat het
optreden van de kerkeraad van
Zwolle tegen zijn missionair predi
kant, ds. Goossens evenmin is ge
weest naar uitwijzen van Godsj
Woord en tot stichting van de kerkt:
wat hem mede ertoe gebracht heeft
op 21 februari 1953 toch naar Soemba
terug te keren."
Wel wordt in het rapport nog gezeg 1
dat het wijzer ware geweest als d
Goossens nog in Nederland was geblevei^
om een uitspraak van de classis af tw
wachten. Het moet afgekeurd worden da
hij niet met alle macht hield aan de ker
van Zwolle als zendende instantie, maa
tegenleiding ging geven.
Advies
conclusies van het tweed li
,/ordt aangeraden de kerkeraa n
Zwolle te adviseren tegenover d!
rapport
Goossens bereidheid uit te spreken hen
onverwijld in zijn ambt te erkennen. D
Goossens moet zich dan onverwijld d i
de kerkeraad wenden met de mededelin
dat hij deze bereidverklaring onvofl
waardelijk aanvaardt. Tevens wordt aai
geraden een andere kerk te verzoeke
om, de zendingstaak van Zwolle over t Q
nemen. Er moeten dan wegen gezocl
worden om ds. Goossens opnieuw in stai
te stellen zijn ambt uit te oefenen, tevei
zal een financiële regeling getroffe gj
moeten worden.
Gisteravond begon het debat over de d
oude kwestie, die zoals dr.
Bremmen uitsprak, op de synode vi ij
Enschede reeds tot een uitspraak leidd g,
die door Bunschoten-Spakenburg wei
aangekleed, terwijl Assen er een hoed
zette.
Dr. Bremmer zei: „Laten we blijvi 1
bij hetgeen door vorige synodes wei o
uitgesproken." Ds. G. Janssen voegde
aan toe: „We behoeven de zaak v
andere synodes niet over te doen." Dr. f
Jongeling merkte op: „De zaak zit va
op de effectuering. Er zijn fouten' ai1
beide kanten." Het debat duurt
meegedeeld, dat het schema over kerk
en wereld waarschijnlijk maandag
de orde zal komen. De vooruitstreven-
den willen dit uitvoerig bespreken en
dan pas in dc vierde zitting over het
schema stemmen, nadat het eerst aan de
hand van de debatten gewijzigd is. Van
daag en morgen wordt het document
over de oosterse kerken behandeld.
Inzet van conflict
Radio Bloemendaal
Tussen de radiogemeente Bloemendaal
en de plaatselijke Gereformeerde Kerk
van Bloemendaal zijn moeilijkheden ge
rezen. Daar deze conflicten, ook al tre
den zij tot nu toe weinig naar buiten
het werk van Radio Bloemendaal niet
ten goede komen, hoopt men, dat de
verhouding tussen de radiogemeente en
de plaatselijke gemeente zo spoedig mo
gelijk ongrIo«t zullen worden.
Sommigen zijn echter zelfs van me
ning. dat de tegenstelling tussen de ge
meente en het radiowerk verstrekkende
gevolgen kan hebben voor de Gerefor
meerde Kerken in het algemeen.
Radio Bloemendaal gaat uit van de Ge
reformeerde Kerk van deze plaats. Hij
is nu al veertig jaar in de ether en
heeft met haar wekelijkse kerkdiensten
een grote vaste luisterkring. Niet in het
minst is dit te danken aan de tegenwoor
dige radiopredikant ds. G. Toornvliet,
wiens werk ook ver buiten de kring van
gereformeerden waardering vindt. Me
de door zijn toedoen spreekt Radio
Bloemendaal vele andersdenkenden en
buitenkerkelijken aan.
Onlangs is opgericht het Comité Vrien
den van Radio Bloemendaal, dat do
nieuwe aanpak van dit kerkewerk onder
steunt en propageert
KERNEN VAN INGEZONDEN STUKKEN
Bijdragen voor deze Ingezonden-stukkenrubriek kunnen door alle lezer»
(en lezeressen!worden geleverd en worden geplaatst buiten verantwoorde
lijkheid der hoofdredactie. De redactie behoudt zich het recht voor stukken
te weigeren en in te korten schrijft u dus zéér kort! Er kan alleen
worden gepubliceerd met volledige vermelding van naam en woonplaats.
Anonieme brieven krijgen geen plaatsruimte. Waar nodig kan in een bij
schrift van redaetiewege een korte toelichting worden gegeven.
Wnfn/ini*! met de gekleurde mens". Hierop ant-
tfacttt»» woord ik dat geen enkel mens zich ten
De woorden welvaart en loonexplosie diepste solidair weet met zijn naaste,
zijn nog altijd niet van de lucht. Mijns Dat kon slechts Eén: Christus.
- inziens loopt het hiermee voor het Trouwens, ik meen oprecht (en m.i.
de Grieks Orthodoxe kerk gaarne merendeel der bevolking nogal los. De Vele tienduizenden met mij) dat
Xiels veranderd
Naar aanleiding van het ingezonden
stuk „Niets veranderd" betr. het over
dragen van een relekwie van de R. K.
deze verschillen niet mogen uitwissen.
Het kan ook de bedoeling van God
geweest zijn, dacht ik, dat mensen van
alle rassen zouden leren met elkaar de
het patroon dat de blanken ontwierpe j,
Dat belieft men dan gescheiden ontwif,J
keling te noemen.
Den Haag Drs. H. E. RuitenbeJ^
Becltl der vad'ren
tussen relekwieën en praktisch chris-
zijn
heel aardige „douceurtjes" moet hebben Ik vraag:
'pgeleverd.
Maar die 14 procent-mensen nu (of
aarop minder!). Die worden geconfronteerd
gebaar met prijzenexplosies, die we nog
an de dagelijks blijven horen, denk maar aan
stelt rijst, suiker, openbaar vervoer. PTT om
meent enkele zeer recente voorbeelden te
noemen. Het CBS mag zeggen 7 procent
prijsverhoging, tot mijn spijt praat mijn
portemonnee anders, en daar heb ik nu
aenmaal mee te maken.
Conclusie uit dit alles: de afstand
kortgeleden tussen rijk bedeelden en minder bedeel-
zal dat zijn? Niet in
(aldus de minister zelf) gingen wel in een veelrassige samenleving, waarin ordeningen
tendóm." dan kan ik het daarmee eens met 40 procent omhoog. Als men bij de miljoenen zich niet naar eigen aard u-*
zijn Maar met enig begrip voor de laatste categorie van explosie zou willen aanleg kunnen ontwikkelen
tradities der R. K. kerk moet f bMÈ jÉÉ J~~
mijns inziens zo verstaan,
sprake was van een welwillend gebaar
van Rome tav. de (andersdenkende'
Grieks Orthodoxe Kerk. Het gaat hier
om de bedoeling van degene die het
gebaar maakt, de manier H
(AndreasschedeD men zijn
wenst te demonstreren is
bedoeling ondergeschikt. Men
zichzelf te centraal als men
anderen te kunnen voorschrijven hoe zij
hun bedoelingen tot uiting moeten
brengen. Ik kan hierdan ook onmogelijk
een bewijs zien van „de slechte
gesteldheid" van de kerken. De leiding
der R. K. kerk heeft
het 'nenselijk bestaan Tta
eenmaal moulijk strijden", zegt nawoord
de heer G. vervolgens. Jaja, ouderen Dit lezei.
moet behandeld weten bijv. nog maar al te goed hoe de Niet omdat (terecht) de
waanidee dat de
zondc-val Zuidafrikaanse regering werkelijk
volkomen gescheiden naast elkaar leven
SL-J van rasgroepen zou willen doorvoeren,
tegen zichzelf Wanneer de negers uit de Zuidafrikaan-
gewecst en gebrokenheid gekomen. Die
maakt het noodzakelijk dat
tegen elk;
beschermd moeten worden. Tenslotte,
voor de zoveelste maal: de apartheids- m -
oolitiek is niet gericht op bevoordeling storten Wat de aan de negers toegewe-
van het ene ras boven het 3ndere. Was zen gebieden betreft, deze bieden hen
voldoende gelegenheid
het forum der gehele wereld den is weer groter in plaats van kleiner beperkingen onderworpen, opdat de
betuigd dat zij schuld draagt
verdeeldheid der christenen en hiervoor
vergiffenis gevraagd.» Mede in het licht
hiervan gezien is het stukje „Niets
veranderd" van een week geleden voor
mij niet te verteren.
eigen aard regering
Met belangstelling las ik de artikele
reeks „Beeld der vad'ren" alsmede h n.
nawoord van de heer Van der Stoe |l(
Dit lezen was echter geen genoeg*
echt) de vinger w
gelegd bij veel zonden en gebreken v.
onze vaderen, maar om de geestess
steldheid van waaruit werd geschrev! i
wat o.m. blijkt uit de volgen le
zinsnede: „de gereformeerde zede is d V
wel grondig uitgeroeid: op de rest
maken de antiquairs jacht" Verder lij
het een eer te zijn alles niet meer
goed te weten. Kent men dan de Schr Dc
niet meer, waar o.m. staat (psalm 11 di
„Ik haat weifelaars, maar uw wet h
ik lief?" en: „Uw woord is een lal
voor mijn voet en een licht op mi
pad"? Of behoort dit ook al tot I
levensvatbare nagenoeg doorbroken absolutisme? 1
jongere wens ik dan ook niet mee
lachen om dit beeld der vaderen.
Maassluis
Blank en bruin XI
De heer Van Broek stelt dat mar
als Gravemeijer. Zuidema en Waterink
Alphen a.d. Rijn W. GeldoJ
Rfnnf.- en bruin XII
De heer Geldof stelde vorige week
A A. v.d. Burg „zich ten diepste niet solidair weten dat God de verschillen tussen de r
de rand van d(ze gebieden
(erbuiten) industrieën doen oprichten, Elden (Geld
die arbeiders uit deze gebieden aantrek
ken. Maar zo krijgen die gebieden nooit
zeggenschap over deze middelen van
bestaan.
De blanken blijven dus de baas. De
negers moeten zich ontwikkelen volgens
G. J. Schul
de ontdekking komen dat hij