Alles goed en u/el
Christen - vrouwenbond
vierde 9de lustrum
Hoge eisen stellen
aan clnbleiders
Conservatieve aauval op
meerderheidsrapport
Een woord voor vandaag
Hoogvliet symbool van
samenwerking en spoed
DUET
2
VRIJDAG 2 OKTOBER 1964
Vergadering chr. ger. evangelisatie
(Van een medewerker)
Het Verband van Chr. Geref.
Evangelisatiecommissies kwam
.woensdag in jaarvergadering sa
men in Licht en Leven" te Apel
doorn. Er was een goede belang
stelling voor deze jaarlijkse ont
moetingsdag van de werkers in
de Chr. Geref. Evangelisatie-
arbeid. De Amersfoortse predi
kant, ds. H. W. Eerland, presi
deerde de vergadering. Hij sprak
een openingswoord n.a.v. Hand.
4 20 „Wij kunnen niet nalaten te
opreken van wat wij gezien en ge
loord hebben." Evangelisatie
werk moet een heilige vanzelf
sprekendheid zijn: een innerlijke
noodzaak. Dan zal er van ons ge
tuigenis veel uitgaan.
liver te verstaan dan hebben we een!
vare verantwoordelijkheid om getui-1
en van Christus te zijn. Het geheim
an elk kerklid moet zijn dat hij met
czus is; dan zal de wereld ons herken
en. Daar ligt de bron van bezieling]
d beweging.
Schmidt-Clausen
Protest zestien
onbegrijpelijk
De secretaris-generaal van de Lu
therse Wereldfederatie, dr. Kurt
Schmidt-Clausen, heeft meegedeeld,
dat hij de controverse, die
Massale opkomst in de Irenehal
(Van onze kerkredactie)
Meer dan tienduizend vrouwen
uit alle delen van het land waren
gisteren naar Utrecht gekomen,
waar de bondsdag van de Neder
landse christen-vrouwenbond ge-
Het evangelisatieblad ..Licht en Waar- Wereldraad aan de dag is getredenhouden werd. De Irenehal, waar
heid" is al jarenlang een zorgenkind, rond de kandidatuur van dr. Patrick het 45-jarig bestaan van deze
hli iln Sr°°tsta Nederlandse vrouwen-
dv«77.u: perSfkV m«ff£ d" d" .organisatie werd gevierd^ was
Een voorstel van net bestuur werd aar
vaard om de plaatselijke steun-abonnc'
de Evangelisatii
over te dragen
missies, die de werkelijke kosten beta
len. Hoe meer abonné's hoe meer dit de
plaatselijke commissies ten voordele
komt.
Clubwerk
In de middagvergadering sprak ds. W.
van Heest te Broek op Langendijk over:
..Clubwerk ten dienste van de Evangeli
satie".
Hij stónd een verdeling van de club-
jeugd in drie groepen voor: kinderen
van 610 jaar voor wie kenmerkend is
de zin voor het tastbare, het werkelijke;
jeugd in de puberteit (10—10 jaar) die
de drang heeft zich te laten gelden en
de jongvolwassenen vin 1620 jaar voor
wie typerend is het gevoel van het voor
lopige van de bindingen, die worden
aangegaan.
in een a-sociale buurt. Het clubwerk
de sfeer van een normale buurt draagt
een ander karakter dan het clubwerk
in een a-sociale buurt.
Aan de leiding dienen hoge eisen te
worden gesteld: er moet bereidheid
zijn om samen met één of meer ande
ren een club te leiden. Het gaat niet om
een altleven van eigen hobby's, maar
om het dienstbaar willen zijn aan het
gezamenlijk gestelde doel. De leiders
moeten zich terdege voorbereiden en
zich op de hoogte stellen wat een groep
is en welke processen zich daarin kun
nen afspelen. Bij een sterke uitbreiding
van het werk zal het noodzakelijk blij
ken een beroepskracht aan te trekken.
Er Is een duidelijke relatie tussen het
clubwerk en de evangelisatie. De ver
kondiging van het Evangelie neemt een
vaste plaats in op het programma. De
handelwijze van het uitvoerend comi
té van de Wereldraad bij de een
stemmige voordracht van Rodger als
opvolger van de nu 65-jarige dr. W.
A. Visser 't Hooft korrekt geweest is.
Het protest van zestien vooraanstaan
de persoonlijkheden uit verschillende
kerken, die aangesloten zijn bij de We
reldraad. tegen de wijze, waarop een en
ander in de publiciteit is gekomen,
noemde dr. Schmidt-Clausen onbegrijpe
lijk. De zestien hebben hierdoor dr. Vis
ser 't Hooft en dr. Rodger in een pre
caire situatie gemanoeuvreerd. De be
kendmaking van de voordracht heeft be
paald niet het doel gehad om het cen
traal comité, dat in januari de beslis
sing moet nemen, voor een voldongen
feit te stellen, aldus dr. Schmidt-Clau
sen. Als zij dit gewild had, dan zou het
uitvoerend comité de naam van de kan
didaat juist tot het allerlaatst geheim
hebben gehouden.
Eind juli deelde het uitvoerend comi-
van de Wereldraad (het dagelijks
bestuur) mee, dat het eenstemmig be
sloten had de 43-jarige Schotse predi
kant dr. Patrick Rodger voor het se
cretariaat-generaal voor te dragen bij
het centraal comité, dat over vier maan-
Nigeria bijeenkomt.
tot de laatste plaats bezet. Droeg
het middagprogramma een meer
ontspannend karakter met veel
muziek en declamatie, het offi
ciële gedeelte had in de morgen
uren plaats, waar de bonds
presidente een meditatie hield en
de ereleden geïnstalleerd wer
den. Erelid werden mevrouw
prof. dr. G. H. J. van der Molen
en jonkvrouwe mr. C. W. I.
Wttwaall van Stoetwegen. De
Utrechtse gereformeerde predi
kant ds. P. Heinen hield aan het
eind van de morgen een toe
spraak.
De presidente
kes-Wijngaarden bracht
ningstoespraak naar voren, dat de bond,
die 750 afdelingen heeft onlangs
werd nog een afdeling in Duitsland op
gericht en 94.000 leden telt, een in
terkerkelijke is.
Zij zei onder meer: „Van een chris-
Pla-
ertelling uit de Bijbel behoort wezenlijk
tot het werk? T)e normen en vormen van
dit werk worden uitsluitend beoordeeld
door de kerkelijke autoriteiten.
Bij jeugdzorgwerk is de relatie met
de evangelisatie niet altijd zo direct dui
delijk. Door de overheid wordt dit werk
gewaardeerd, daar het de sociale inte
gratie van de jeugd uit zwakmaatscnao-
pelijke en onmaatschappelijke milieus
bevordert en zo een wapen is ter oe-
strijding van jeugd-criminaliteit en -bal
dadigheid. Tcoh is dit werk van uit de
kerk gezien voluit als evangelisatorisch
te waarderen. Om de levende kennis
van Christus, die ingaat in alle samen
levingsverbanden. gaat het in het
jeugdzorgwerk, dat uitgaat van de ker-c.
'olede
werker
Debat over openbaring op concilie
een O® bijbel is weliswaar onder de
spiratie van de Heilige Geest geschre-
yen en daarom vrij van dwaling, i
de schrijvers en samenstellers va
afzonderlijke boeken schreven in de
taal met de daaraan verbonden beeld
spraken van hun rtijd.
Nadruk werdt gelegd op de historici
teit van de Evangeliën maar bij de
uitleg ervan moet grote aandacht ge
schonken worden aan de fclaats, tijd
en wijze van ontstaan.
'keurige moderne ver
talingen worden gemaakt van de bij-
mogelijk in samenwerking met
Hoewel er een meerder-
minderheidsrapport uitgebracht
zjjn over de problematiek
Gods openbaring, bepaalden de
bisschoppen op het concilie in
Rome zich gisteren eigenlek ge
heel tot het meerderheidsrap
port. Zelfs de kardinalen en bis
schoppen die zich achter het min
derheidsrapport zeggen te stel-j« Er moeten
len, proberen in het meerder
heidsrapport veranderingen aan-| niet-i
gebracht te krijgen om het naar T(jdtn, hct debat m„ktd de Canadt„
hun inzichten om te buigen. De kardinaal Leger op dat hu het meerder-
verscnui-lndiase aartsbisschop Atatipetty
practische vragen stelden. HIH
rapport de schijn kan wekken dat makkelijk verotoord worden. Beslist wll-
Ds. J. H. Velema van Apeldoorn sprak de hU wijziging aangebracht hebben
een slotwoord. De jaarvergadering is «e Kooms Katholieke Kerk tot in de nitspraak dat de Heilige Schrift de
een dag van bezinning, om bezieling op nu toe valse leerstellingen aan- traditie bevat op een bijzondere wtjze.
Kt'l° Zi"ta"ïe"kerï.kAb vaard hecft oa -'r0ml van de 'ra'Leuer meende dat de unieke plaats van
m - m ditie, maar die in de bijbel niet i de bijbel in de kerk op deze manier
o vindon -ziin duidelijk benadrukt wordt Wel aohtte
ie vinaen zyn. Leger tekstwijzigingen wenselijk in de
A' kerk'fevmideTralht^r'o-^er'h'et leerambt
iïrt van de apostelen ter onderscheiding van
i Het ee^te mre*Vt over de het leerambt van hun opvolgers en Over
«1^ hefopi ate de onfeilbaarheid der openbaring die
openbaring zelf. het tweede over de wijze onderscheiden moet worden van de nu in
he.3Zdrotarrinde mso^tfe^en6 mtTee de Rooms-Katfaolieke Kerk levende ge-
«a tafvtaSS™'S het öffi? S?ÏS,jkTe''erdmht",Ci","rh"d he'
het, vijfde .ever het Nieuw. Tertament en j ^iï.il^mwn. uit Maud
in het laatste hoofdstuk wordt de plaats tegen de uitspraken van Leger en
om, dat alleen maar woorden
ekt en niet tot daden komt. hebben
meer dan genoeg. Als we echter
één ding niet vergeten, namelijk
wat we doen a'leen maar waarde
heeft als het gebeurt om Jezus wil. Al
gedaan werd uit liefde voor Jezus,
dat houdt zijn waarde en zal eeuwig
dat de oorzaak is geweest, dat het 45
jaar geleden steeds duidelijker werd,
dat de vrouw op allerlei gebied een
plaats zou krljgenn. Dat ze mee lei
ding zou gaan geven, dat van de krach
ten en gaven, die ze ontvangen had,
steeds meer gebruik zou worden ge
maakt. Dan zouden de christenvrou
wen echter ook mee moeten gaan doen.
Dan moest er een plaats zijn, waar ze
voor het vervullen van him roeping in
het leven van de maatschappij, leiding
en vorming konden ontvangen. Dat
al die jaren dan ook het doel van
bond gebleven.
Mevrouw prof. Van der Molen, die
het uitreiken van de oorkonde behorend
bij het erelidmaatschap de zaal toe
sprak met „lieve zosters" noemde de
bond een kostelijk kleinood, dat de stra
len opvangt van het Licht, dat ver
over de wereld uitspreidt. Ook jonk
vrouwe Wttewaall van Stoetwegen, die
erelid werd om haar verdienste tijden
dankwoord
de oorlogsjaren, sprak
..Leven voor Jezus, dat is eerst
gave en dan pas een opgave", zo zei ds.
Heinen in zijn toespraak. Dit thema
„Leven voor Jezus" geldt niet alleen
voor deze dag. maar ook thuis en tij
dens het werk. Het Koninkrijk dei-
hemelen wil zeggen, dat de Heer zeg
genschap heeft ook bij u thuis. Het is
i »i_ levensstijl, die jam
stijl. immers aÜes
Corinthe staat.
vaak ontbreekt. Het
vorstelijke levens-
het uwe. zoals
Een groot aandeel van de middag, die
geopend werd door de vice-presidente
mevrouw H. Hoekstra-Warner, hadden
de heer Marinus Voorberg en het
N.C.R.V. vocaal ensemble. Nel Snel de
clameerde.
Zo komt de Antwoordkerk in
Hoogvliet er uit te zien. De bij
gebouwen op de voorgrond zul
len pas later verrijzen. Het ge
bouw staat open voor alle ne
gen kerken, die aan de actie
meedoen. Als symbool daarvan
bevat de toren negen klokken
die de namen van de samenwer
kende kerken dragen.
Eerste mil joen
van 45?)
is binnen
Het eerste miljoen voor de kerk-
bouwactie Antwoord '64 is bin
nen. De giftenstroom, die dage
lijks het centrale adres Java-
straat 100 bereikt, gaat steeds
sneller lopen: nu al in een tempo
van drie ton per dag.
De verhouding tussen de verschillen
de mogelijkheden van geven wisselt
met de dag. Gisteren was het
dat 19 procent van wat gegevei
bestemd is voor „de tiende moge
lijkheid": voor alle kerken gezamen
lijk. Voor de Hervormde Kerk is tot
nu toe 57 procent bestemd, voor de
Gereformeerde Kerken 25 Mi procent.
Van de kleinere kerken springen de
Remonstranten er uit met 3Vz pro
cent.
Als ieder lid van de negen kerken
zou doen wat gevraagd wordt, door
één procent van zijn jaarinkomen te
geven, dan zou er meer dan honderd
miljoen binnenkomen. Dat zou
„Hij zeide tot hem: Zacheüs, kom vlug naar beneden, want
heden moet Ik in uw huis vertoeven" (Lucas 19: 5).
Wonderlijke ontmoeting tussen de Here en een mens, voor
wie de wereld geen goed woord over heeft. Jezus loopt hem
niet voorbij, Jezus staat stil en nodigt hem uit zijn plaats in
de boom te verlaten omdat „Ik heden in uw huis moet ver
toeven". Zacheüs gaat niet naar Jezus, Jezus komt naar
Zacheüs. Niet de mens is zoekendeGod is zoekende.
En ineens ivordt Zacheüs in het hart geraakt. Geconfronteerd
met de Here, ziet hij zijn gehele zondige leven duidelijk voor
zich, hij ziet zich in al zijn ellende, hij ziet zijn verlorenheid.
In een enkel ogenblik wordt hij van de man, die wel gevreesd
werd maar toch een zekere positie bekleedde, de man die weet
dat hij met al zijn rijkdom niets is voor God.
De mens, die God ontmoet, ontdekt zijn naaktheid. Zacheüs
wendt zich om, hij keert zich van de duisternis naar het Licht.
Een mens ontdekt, dat het nutteloos is zich schatten te ver
zamelen, die worden verslonden door mot en roest. Zacheüs
blikt door het tijdelijke naar het toekomende.
Wonderlijke gevolgen. De man, die leeft bij het geld, is bereid
van datgene wat voor hem het meest waardevolle in het leven
is afstand te doen. Wat ik heb afgeperst, geef ik viervoudig
terug.
Zacheüs staat aan een nieuw begin. De ontmoeting met Jezus
heeft voor hem alles nieuw gemaakt. Voor de mens, die in
aanraking komt met de Here, begint het nieuwe leven, dat
eenmaal uitloopt op een eeuwige zaligheid.
tuurlijk te
wezen. De
zijn.
Hoeveel i
komen 1
helft
al geweldig
nodig? Er moet geld
96 kerken, die men in
de eerstkomende vijf jaar wil bou
wen. Een doorsnee-kerk heeft 450
zitplaatsen. De kosten daarvoor zul
len gemiddeld 450.000 gulden bedra
gen. Hiervoor is een rijkspremie be
schikbaar van ongeveer 25 procent.
De gemeente zelf heeft, als men
gaat bouwen, meestal ook 25 pro
cent bij elkaar gespaard. Dat is sa
men dus de helft van de bouwsom.
Maar nu moet de andere helft nog op
tafel komen, dat is 225.000 gulden.
Er kan natuurlijk geld worden ge
leend. Wanneer men weer 25 pro
cent rekent, dus 112.500 gulden, dan
moet zo'n gemeente aan rente en
aflossing jaarlijks 9.000 gulden op
brengen. Op meer kan beslist niet
worden gerekend. De financiële
kracht van de gemiddelde gemeen
te is daarmee volledig uitgeput.
Wij lezen vanavond: Romeinen 1 vers 18 tot 32.
Preekstoel komt per helikopter
(Van onze kerkredactie)
Maandagmorgen zes uur wordt
de eerste spant gesteld. Zater
dagavond negen uur wordt de
laatste kerkbank geplaatst. In de
zes dagen, die daar tussen liggen,
wordt een volledige kerk ge
bouwd: de Antwoordkerk in
Hoogvliet. Deze „stunt" zal van
het begin tot het eind worden be
geleid door pers, radio en tele
visie. Nederland zou geen beter
beeld kunnen krijgen van waar
het geld blijft, dat het gaat geven
in de kerkbouwweek, 11 tot 18
oktober, de week van Antwoord
'64.
Er resteren echter nu nog 25 procent.
En het is dit. laatste kwart waar
voor geofferd moet worden in Ant
woord '64. Dat betekent, dat er 396
maal 112.500 gulden, dat is 45 mil
joen op tafel moet komen. De orga
nisatoren rekenen hier niet op.
Ter vergelijking geven we nog, dat de
grote kerkbouw acties van de her
vormden in 1959 en de gereformeer
den in 1960 respectievelijk ruim tien
en zeven miljoen opbrachten.
pretentie hebben het Evangelie
i het leven van de kerk
vele
andere sprekers stelling. Hij wilde dat
de terminologie nog weer eens helemaal
opnieuw onder de loep genomen zou
worden „om het gevaar van modernis
tisch denken uit te sluiten". Opmerkelijk
was dat deze poging om het meerder-
heidsrapport in conservatieve richting
heden, maar ook als een handelen [om te buigen gesteund werd door twee
Gods in de geschiedenis. I vooraanstaande bisschoppen uit India.
KERNEN VAN INGEZONDEN STUKKEN
itikheid der hoofdredactie. De redactie behoudt zich het recht voor stukken
te weigeren en in te korten schrijft dus zéér kort! Er kan aileen
worden gepubliceerd met volledige vermelding van naam en woonplaats.
Anonieme brieven krijgen geen plaatsruimte. Waar nodig kan in een bij
schrift van redactlewege een korte toelichting worden gegeven.
De Belgische Jezuïetcngeneraal pater
Jean Baptiste Janssens. is door een be
roerte getroffen, zo is op het Vaticaans
concilie bekendgemaakt De 74-jarige
pater, die reeds 18 jaar aan het hoofd
gevolge van de aanval verlamd aan zijn
van de Sociëteit van Jezus staat, is ten-
rechterzij.
Op eigen verzoek heeft pater Janssens
het sacrament voor de zieken, voorheen
„laatste oliesel" genoemd, ontvangen.
Beroepingsiverk
NED. HF.RV. KERK
Beroepen te Buren (Gld.-toez.):
Hazokamp, kand. te Bedum (Gr.i.
Aangenomen naar Vcenendaal <6'
pred. pU: T. Lar.gerak te Vinkeveen. d
bedankte voer Ede (wijkgem. 2-toez.) en
voor Luntcren (vac. K. v. d. Pol).
GEREF. KERKEN
Beroepen te Andijk: W. P. H. Pouwels
te Nunspeet.
Bedank voor Grootegast 'vac. B
Smildei: J. N. Nammensma te Weesp.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Rijnsburg (vac. J. Kamp
man': G. de Vries te 's-Gravendeel.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Wageningen: G. Schip-
aanboord te Apeldoorn.
ion
In deze rubriek van vorige week rea-
geerde dhr. Antonisse op de AOW en
de daarmee gepaard gaande premie
verhoging. terwijl ook dr. Van Waas-
berge er zijdelings iets over naar vo
ren brengt Maar geen van beiden doeu
een oplossing aan de hand. Ik wil een
poging wagen.
Ik zou willen voorstellen straks rii-
premie te heffen naar inkomen en or
vermogen en de thans geldende pre-
miegrens te laten vervallen. Dan zaï
het m.i. mogelijk zijn de AOW en de
AWW op te trekken tot misschien nog
wel een hoger niveau dan het z.g. so
ciale minimum. Een ander voordeel is
dat dan niet meer uit de algemene
middelen zal behoeven te worden ge
put: dat geld kan dan ergens anders
voor gebruikt worden. Er zijn nog so
ciale noden genoeg.
Veel hoop op realisering heb ik ove
rigens niet. want ik heb teveel kritiek
op de voorstellen van minister Veld
kamp gehoord. Ik geloof er dan ook
niets van dat de politieke partijen zo
verschrikkelijk erg met het lot van de
kleine man begaan zijn als zij in de
verkiezingstijd ons wel eens willen la
ten geloven.
Papendrecht E. Groen
Antwoord 64
In de aan alle kerkleden toegezon
den folder voor een bijdrage aan de
kerkbouw is een tabel opgenomen wel
ke gift van ieder wordt verwacht. Eén
procent van het jaarinkomen te begin
nen met ƒ2.500 is ƒ25: ƒ3.000 ƒ30 enz.
Ik weet niet wie de samenstellers van
die tabel zijn, maar wel moet ik de
conclusie trekken dat ze niet het min
ste begrip hebben wat iemand met een
jaarmkomen van ƒ2.500 kan doen. Het
sociaal-minimum ligt statistisch nog
Waarom van de minstbedeelden wer
kelijk een offer gevraagd en van de
beter gesitueerden een bedrag wat ze
bij uitgifte amper in de portemonnee
Iemand die weet met wat voor fi
nanciële moeilijkheden nog tal van
mensen te kampen hebben zou m.L de
tabel anders hebben opgesteld. Bij
voorbeeld zó: Vanaf een inkomen van
ƒ10.000 1 pet. is ƒ100. Bij ƒ20.000 2 pet.
is ƒ400. Bij ƒ30.000 3 pet. is ƒ900.
Eerst dan is er sprake van geven naar
draagkracht.
Den Haag E. Jansen
Pocifiimc
In deze rubriek van 24 september
schrijft mevrouw Eiselin uit Rijswijk
een en ander naar aanleiding van het
pacifisme. Zij zegt o.m. dat de oorlog
het zinloos vernietigen van mensenle
vens is. Maar was dan bijv. de oorlog
die de geallieerden tegen Hitier voer
den onnodig? En moeten ook nu niet
de westerse landen zich paraat hou
den om een eventuele aanval van het
communisme te kunnen weerstaan of
om de huidige evenwichtssituatie te
kunnen bestendigen?
Want al zouden wij onze militaire
macht of onze atoomwapens opgeven,
de communisten zullen dat nóóit doen.
Wij moeten onszelf blijven versterken
als we niet vernietigd willen worden,
zoals Hitier het zwakke Europa een
kwart eeuw terug bijna heeft vernie
tigd. Laten pacifisten ophouden alle
mensen die noodgedwongen een de
fensieapparaat (geen oorlogswapen
willen handhaven, te verwarren met
militaristen. Ook niet-pacifisten willen
vrede, heus. Zij willen deze alleen op
andere manier bereiken of hand-
have
Rien H. M. de Jonge
Geen prins
In sommige bladen wordt de echt
genoot van prinses Irene nog hardnek
kig de titel van prins aangemeten.
Maar in Frankrijk zijn alle titels af
geschaft. Hebt u bijvoorbeeld wel eens
gehoord of gelezen van vicomte Charles
de Gaulle? Het ware m.i. beter en
juister dat „don Carlos" tot ongewens
te vreemdeling werd verklaard, na al
het fraais dat hij bij monde van zijn
„secretaris", de markies van Carabas.
over regering en volk ten beste heeft
gegeven.
Den Haag W. F. Bingley
Bijbellezing
Met verbijstering las ik in de krant
van 22 september, dat NCRV en KRO
het besluit hebben genomen samen te
gaan in de bijbellezing van 's-mor-
gens 7.10 uur. De term „samen in Bij
bellezing" klint zó mooi, maar kijkt
de NCRV dan wèl vooruit? Steeds va
ker gaat de Reformatie verbintenissen
aan met Rome; ik betwijfel het ten
zeerste of het „schaap" de „wolf" wel
dóór heeft God behoede de protestant
se kerken er voor, dat Luther en Cal-
i-ijn tevergeefs gestreden zouden heb
ben.
Dubbeldam
P. J. Kok
Bijbellezing II
Principiis obsta: wedersta de (eer
ste) beginselen, zo leerde ons de La
tijnse dichter. Dit moge ook ter har
te genomen worden bij de aankondi
ging dat straks NCRV en KRO om
beurte een vervolgstukje zullen doen
horen uit het roomse Nieuwe Testa
ment. Er werd aan toegevoegd dat
vooral van prot. zijde zoveel bewonde
ring was voor stijl en taal van de nieu
we roomse bijbelvertaling. Vraag: wie
waren die bewonderaars?
Het komt mij voor dat zich het Ne
derlands Bijbel Genootschap met zijn
advies heeft geblameerd, door eigen
vertaling achter te stellen bij die van
St. Willebrord. De NCRV derailleert
m.i. als zij haar luisteraars uitnodigt
telkens om 7.10 uur te luisteren naar
wat uitgesproken voor roomse luiste
raars bestemd is.
Den Haag L. G. Bruijn
'IS'ed. delegatie
Ik kan moeilijk aannemen dat de on
derhandelingen omtrent de Nederland
se delegatie door de schuld van Z.A.
in het slop zijn geraakt. Vanzelfspre
kend is het erg ondiplomatisch om
zo'n delegatie beperkte bewegingsvrij
heid op te leggen. Ik kan moeilijk aan
nemen dat de Zuidafrikanen zich zo
dom hebben kunnen aanstellen. Te
meer omdat zij dit in andere gevalleD
evenmin deden. De Vlaamse t v. repor
ter. Omer Grawet. werd begin '64
eveneens uitgenodigd en bracht via de
Vlaamse t.v. een reportage. Hierin in
terviewde hij o.a. Victor Poto (tegen
strever van de apartheidsgezinde kan
didaat tijdens de Transkeise verkie
zingen) en verder nog een Indische on
derwijzersfamilie welke evenmin vol
ledig aan de kant van Verwoerd stond.
Ook werd de oppositieleider Sir de Vil-
liers Graaff geinterviewd! Me dunkt
dat de voornaamste oorzaak ligt in de
samenstelling van de Nederlandse de
legatie: Een erg weinig diplomatische
keuze. Het zijn allen tegenstanders van
het Z.A. regeringsbeleid. De verklaring
dat zij eventueel bereid zouden zijn
om de eigen standpunten te herzien
klinkt toch wat naïef.
Antwerpen S. Verbeke
Iflagnetisme II
De heer Boer bewijst mijns inziens
zijn onkunde met de bewering dat mag
netisme met spiritisme samenhangt.
Als het dan „grotendeels suggestie" is,
wat heeft die suggestie dan te maken
met duistere machten?
Den Haag A. W. Schone
magnetisme III
De heer Boer zegt dat magnetisme
berust op spiritisme en dat de bijbel
ons verbiedt occulte krachten te zoe
ken. Ik geloof daar niets van, maar er
ger nog vind ik dat volgens hem mag
netiseurs geen geld voor hun diensten
mogen aannemen. Is dat in de huidi
ge maatschappij nog mogelijk? De
magnetiseur die mij behandelt 'en met
succes) heeft een gezin met vijf kin
deren. Deze man werkt elke dag enorm
hard en niet zelden zelfs gedeelten van
de nacht Moet het gezin van deze man
dan niet leven? Volgens mij maakt de
heer B. zich op zijn minst aan genera
liseren schuldig.
Rotterdam A. C. Lems
en plafond aangebracht, 300 vier
kante meter kozijnen en wanden, 120
vierkante meter glas in lood. Maar ook
moet de toren klaar zijn met zijn negen
klokken, de electrische apparatuur, de
geluidsinstallatie en niet te vergeten de
preekstoel, het doopvont en de avond
maalstafel.
Om dit te bereiken zullen de mannen
van aannemingmaatschappij Van Eeste
ren. machinefabriek Braat en de vele
anderen, die bij de bouw in Hoogvliet
betrokken zijn, dag en nacht doorwer-
Ook de gemeenteleden worden inge
schakeld. Want vrijdag en zaterdag moe
ten de grasmatten worden uitgerold, de
bloembakken geplaatst, de avondmaals
tafel gesteld en als laatsten worden de
kerkbanken en het orgel op hun plaat
sen gezet.
Het zal tot het laatst spannend blij
ven, of we het in een week halen zul
len, of niet, zo vertelde de aannemer
gisteren op .een persconferentie van de
kerkbouwactie in Utrecht. Nog een voor
beeld van de uiterst zorgvuldige plan
ning: zaterdagmiddag 15.45 uur arriveert
de preekstoelper helikopter.
Het wordt een flinke kerk: de kerk
ruimte is 19.40 meter breed, 22 meter
lang en 9^ meter hoog boven een be
tonnen vloer, die een halve meter bo
ven het maaiveld ligt. De binnen- en
buitenwanden zijn boven een hoogte van
1.70 m van gevouwen staalplaat met
daartussen isolatie van glaswolplaten.
Deze wanden worden bevestigd aan vijf
stalen spanten.
Daaronder komt aan drie zijden- in
houten kozijnen geappliqueerd glas in
een combinatie van blauw en groen, die
aan de zee herinnert. De drie voorstel
lingen, die daarin te vinden zijn, hebben
dan alle met de zee te maken: de ark
van Noach, Jona in de vis en de won
derbare visvangst.
De gehele ruimte zal nogal donker
zijn, geheel geschikt voor meditatie en
bezinning. De architect is de Rotterdam
mer Rein H. Fledderus.
Het L-vormige zalencomplex, dat op
de maquette al is te zien, zal pas later
bij de eigenlijke kerk worden gebouwd.
In verband daarmee krijgt de ingangs
zijde van de kerkruimte een voorlopige
afsluiting. Later komt op die plaats een
ontmoetingshal. Deze hal kan dan even
tueel bij de kerkruimte worden getrok
ken, zodat het aantal kerkgangers kan
variëren van 500 tot 700.
Wie in de bouwweek de activiteiten
met eigen ogen zal willen zien, zal be
paald niet hoeven te zoeken in Hoog
vliet. De weg naar de plaats van actie
in Zalmplaat (een uitbreidingsplan ten
zuiden van de reeds bestaande Hoog-
vlietse woonwijk Meeuwenplaat) zal door
speciale richtingsborden worden gemar
keerd.
Hoogvliet zal meeleven. De bevolking
is verzocht in de week te vlaggen. Op
verschillende plaatsen zal in de open
lucht communitysinging zijn. De winke
liers van het winkelcentrum zullen za
terdag 17 oktober 1 procent van hun om
zet aan Antwoord '64 afstaan.
Uniek
De Antwoordkerk in Hoogvliet zal een
blyvend symbool zijn van samenwer
king en spoed, aldus ds. T. D. van Soest,
de secretaris van het werkcomité van
Antwoord '64. Er moet haast zitten ach
ter de kerkbouw. Het kerkelijk centrum
zou er in een nieuwe wijk al moeten
staan, voordat de eerste bewoners zich
gevestigd hebben. Het is namelijk van 1
het grootste belang voor de gemeen
schapsvorming.
De bouw van de kerk, die open zal
staan voor alle negen kerken, die aan
Antwoord '64 meedoen, is ook een be-
wijs van unieke samenwerking. De hele
opzet van de kerkbouwtfetie belooft wat
voor de-toekomst, zo geloofde ds. Van
Soest. Wij zién in deze week negen ker-
ken naar elkaar toegroeien. Wat eindelo- I
ze gesprekken over kerkelijke eenheid I
niet bereiken, dat gaat gebeuren door t
samen wérk aan te pakken.
De Antwoordkerk, die zondag 18 okto-.i
ber in gebruik wordt genomen in een
kerkdienst, waaraan alle negen kerken
meewerken, staat niet alleen. Juist in t
deze maanden komen er steeds meer f
plannen los voor de bouw van kerkge
bouwen, die door twee of meer kerken j,
gezamenlijk gebruikt zullen worden.
spaar plezierigmet
JVYLOIVS
4* met gratis
waardezegels
van 15 en 25 ct.
vraag vooral om de
DUET-spaarkaart