ES 51 EENS? Indonesische vrouw moet het gezin bijeen houden yVljeher wurgen, IOpen bri&l Blad Uw ervaringen in de vakantie IBOE SOERETNA ANTWOORDT: VRAAGT VRIJDAG 2 OKTOBER 1964 if EEN CRIjZE DAME maakte de reis van haar leven. Zij heet lboe Soeretna uit Soeka- boemi, die als jong onder wijzeres van de Islamitische godsdienst bekeerd werd tot het èhristendom. Onder de Japanse bezetting was zij ,,een moeder in Israël". Zij werkte ijverig mee aan de opbouw van haar land met name in het christelijk onderwijs. Nederlandse vrou wen lieten deze Soeretna overkomen naar ons land. Op 17 oktober zal zij in Utrecht op de Ned. Herv. vrouwenzendingsdag afscheid ne men van Nederland, nadat zij met vele vrou wen gesproken heeft, vrienden en bekenden bezocht heeft en bereid was de hieronder vol gende ernstige en weloverwogen antwoorden te geven op de vragen die de redactie van Blad-Zij aan haar stelde. VRAAG 1. Welke betekenis heeft het nationalisme voor het gezinsleven en het leven van de Indonesische vrouw in het bijzonder? Nationalisme houdt voor ons o.a. in. dat de Indonesiër zich ontplooit met al de gaven, die hem geschon ken zijn. Nationalisme, in de goe de zin genomen, bevordert de op bouw van de volksgemeenschap. Het opkomende nationalisme gaat gepaard met verwarring in het eerste stadium. Dit wordt vooral gevoeld in de gezinnen. Mannen, kinderen, en ook vrou wen, moeten zich bewust worden een plicht te hebben tegenover hun land. B.v. in een vorige periode werd een kind vanzelfsprekend opgeno men in de „adat", waarvan de grondslag was: jongeren eerbiedi gen de ouderen in alles. Waar de opbouw van de natie vooral afhangt van de inzet van de krachten van de jongeren, spreekt het vanzelf, dat de leiders van het land nu de jongeren oproepen, om de grootste aandacht en hun beste krachten te geven voor de ontwik keling van het land. Geen jongen, geen meisje mag opgroeien zonder schoolopleiding. Dit is reeds de overtuiging gewor den, niet alleen van de midden standers, maar ook in de meeste kringen van eenvoudige dessabe- woners. Dat betekent dat jongens niet alleen maar bestemd zijn om de vader te helpen, b.v. bij het werken op de sawah, meisjes Een huismoeder vooral draagt de verantwoordelijkheid om te midden van deze nieuwe omstan digheden het gezin bij elkaar te VRAAG 5. Welke kleding draagt de Indonesische in de stad en in de kampong? In Westerse kleding kan de vrouw zich gemakkelijker bewe gen en de aanschaf van een uitge breider Westerse garderobe is over 't algemeen goedkoper, dan hex telkens weer aanvullen van een ruime sortering van echt gebatikte sarongs en mooie kabaja's. Daar om draagt de werkende vrouw nu dagelijks Westerse kledij. Voor feesten en gelegenheden steken velen zich weer in de nationale dracht, sarong en kabaja. TAAL VRAAG 6. Een zekere Wertheim poneerde, dat de bahasa Indonesia de cultu rele eenheid versterkt. Dit zou invloed op de jongeren uit oefenen en het beeld van de gedweeë, volgzame „tani" zou verdwijnen. Kunt u dit on derschrijven? Zeker is, dat de bahasa Indone sia veel heeft bijgedragen om de cultuur te vernieuwen. De een heidstaal versterkt natuurlijk ook de eenheid tussen de bewoners van verschillende landstreken, die ieder een eigen moedertaal heb ben. (Op Java b.v. Javaans, Soen- danees, Madoerees). De landbou wer die „bij" wil blijven leest een van de grote dagbladen. Deze zijn alle gesteld in de bahasa Indone sia. Hij wordt dus wel gedwongen om zich die taal eigen te maken en zodoende gaat hij ook mee denken over de veranderingen, waarvan hi] de invloed onder vindt. Hij wordt dus uit zijn isole- gehaald. Daarnaast zijn vluchtelingenkamp, wild, hoorzaam, maar blij met alles. We genoten om haar gezicht en uitroepen. De mooiste vakantie? Mevr. N. die haar huishouden hefSv^ niet kan ontlopen, maar geniet meent lezeres G. B. te d. H. van wijde luchten heeft ver scheidene pennen in beweging gebracht. Een eenzame vakan- geëSieH"L?e^.rr«h"& mensen en dieren, de dag heeft te y_ tijdens een kerkdienst zin geen klok en oude literatuur gen door een zeer invalide man. herleeft. Doodstille sparretjes. „Als u weet met welk een over- Alles heel wijd en ijzelf heel gave deze (on)gelukkige klein. Jan Wolkers blijft slik- zong dan begrijpt jaloers op mevr. N.: „Wat zou ik dag een vakantiewasje van de bij u eens graag willen kijken, kinderen en dan iedere middag Zo hadden wij het vroeger thuis mee ujt Want daar staat mijn ook" man op.' (Goed zo.) Toch met „Wij genoten in de vakantie ai die drukte geniet ik, omdat Mara, een meisje uit een ik mijn oude moedertje zo lek- ker verwennen kan", aldus me vr. B. te S. Overgave „Wij bleven thuis met vakantie op de boerderij", schrijft mevr. v. d. D. te M. Met de vijf kinde ren één dag bonen wecken, de andere dag met de fiets er op uit, zwemmen, naar de markt, achter in het land kamperen. Er was haast geen tijd om het va kantieplakboek (leuk idee) bij te werken. Zij had ook een verlies post: een fiets en een overall van de kinderen gestolen". Mevr. v. N. te V. besteedde een „u.uv.u dat wij dag bij een correspondentie- n,t n„ finiirsc('iiriT>n(>rt if gezonde vakantiegangers moeite vriendin die al jaren chronisch buiten want hii doet h^t hier hadde" zl»8dd We "V- Duiten, want nij „aoet net nier .g genade voor nodig Een vader gen dat dit de beste dag van kon mét zijn vrouw genieten, onze vakantie was". Mevr. M. V. Genieten en rust van de na- omdat hun zorgenkind drie we- te P. kreeg met haar man een tuur? ken in een tehuis van Philadel- Rijnreis aangeboden door haar phia werd opgenomen. (A. de G. dochter, die overal voor zorgde. „Bij ons m de grote stad komt te L.). Mevrouw J. v. Z. te R. „De oudste van 't gezelschap was daar weinig of niets van. Wij was blij dat haar man wilde 74. de jongste 18 jaar. De vakan- wonen op een flat. 's Zondags is autorijden in eigen land met hun tie was zonnig, omdat er zon van er het grootste lawaai van de he- kinderen. De heer W. E. te E. binnen was. Er was zomaar con- le week. moeilijk om de preek heeft in de vakantie... gewerkt, tact met iedereen. We bedankten vast te houden. Mevr. N. hoe fijn namelijk in de Evangelisatie van onze dochter door voor deze va- voelde u aan alles wat met va- een tentenkamp. Eenmaal sprak kantie open te staan", kantie te maken heeft, dat u met hij over Wandelen in het licht een druk gezin de weinig mooie met Jezus: ..Wilt u wel geloven momenten weet vast te houden!" dat je dan zelf een gezegende r* vakantie heb?" Pakjes Werken Een andere moeder van zes kinderen, ook met een boerderij, gaat wél eens een dagje uit. „U kunt toch ook de kaas wel om acht uur in 't vat hebben? vraagt Werken doet ook een mevr. G. v. W. te t. A. Deze moeder uit het Zuiden lezeres fokt tien kalveren op. lands. Ze trekt met haar gezin |H zeugen en „aar het Noorden oude moedertje. Nog een vakantietip voor moe ders van lezeres d. H. te S. die met haar kroost naar een huisje ging. allemaal mee, ook de jong- het i morgens vroeg N. "dedSMtuu? oud en hnrtpatiénie. Knap geniet het hele jaar door ulle karweitjes voor haar op, dan menigeen die met vakan- het wecken van bonen, kroten, tie gaat. De wed. De R. te R. is augurken, appelmoes, iedere anderhalf jaar. Zij had hutkoffer vooruit gestuurd bij het openen zaten er alle- „mijn maal pakjes voor de kinderen bijna 80 tussen met plaatjes versierd, natuurlijk ook de politieke partij- zondheidsdienst stand: Hoe staat het .algemeen met de mijnworm en met malaria? Hoe is de voe dingstoestand? Over hoe het hiermee staat kan k weinig vertellen. Wel, dat er speciale sectie is bij de ge in, die er werk van maken hem in strijding en dat daardoor malaria te lichten en hem op hun hand te steeds minder voorkomt. Over de krijgen. voedingstoestand kan ik ook wei- irBAAr* r r\ i n niS inlichtingen geven. Vele huis- i school nullen moeders weten, ondanks de infla- -* -* nog de nodige eenvoudige zetten aan hun De traditionele en dure inlandse klederdracht gaat er de kinderen het rijtje, dat tie. D Soekarno zo voortreffelijk op- maaltijden zei: „Hogezand, Sappemeer, gezin. Zuidbroek, Winschoten", wel niet meer leren. Wat dan wel? M.a.w. wat is er in de oplei ding veranderd, verbeterd? relijke leden. Meisjes, die een theologische opleiding wil len volgen, ondervinden steun van hun kerk. Een vrouwelijke predi kant wordt als volwaardig erkend in de gemeente, mag dus ook de sacramenten bedienen. houden, zodat er een „tehuis", li chamelijk. zowel als geestelijk, blijft voor alle leden van het ge- Het aantal vrouwen in leidende betrekkingen is zeer toegenomen. Na het wegvallen van de Neder- Noodgedwongenhms- landcrs wasfc er grote behoeIta aa„ i, die leiding kunnen gevi Indonesiërs, dië in de Neder landse tijd de best mogelijke op voeding kregen, waren op scholen, die in de eerste plaats bestemd waren voor Hollandse kinderen. Dus: aardrijkskunde van Neder land op het peil van de Neder landse scholen en daarnaast aard rijkskunde van „Indonesia" en al gemene aardrijkskunde. Het spreekt vanzelf, dat voor Indonesië het eerste is weggeval- nisch gebied, overzicht van de zwangerschap in alle stadia, ter- T X T r"Z T /^1 T TT* wiJl het derde deel helemaal aan I [\l XII II I de bevalling is gewijd. Ook J- -L ~Z_/JL\^X A JL kraambed en herstel krijgen een beurt. Wie denkt daarover nu langzamerhand wel alles te we ten, zal hier nog nieuwe gezichts punten ontdekken. Helder is de het eerst tegen toelichting op het veelvuldig ge- haar man zegt hebben zij beiden bruikte begrip „hormoon" en de at heet iaat doorgemaakt. Er '"vl°ed de Bmoedatoastand namentiek? Over het algemeen i"griT"de ooranderin- „grillen" geSchove"wo?dt to\ae? "eaiiefbegaafdU 'ndones"r «P«iï^b»nd ontetin tuien Ne? K? ÜÜSS 2 *«d«r ""T gedrag, art de echtgenoot duide- VRAAG 9. Heeft de natio nale onafhankelijkheid nog meer scheppende krachten vrijgemaakt op het gebied van literatuur, kunstnijverheid, VRAAG 11. Heeft de Neder landse vrouw nog een taak ten opzichte van haar Indonesi sche zusters? Door het eeuwenlange n van Indonesië en Nee goede en ten kwade, „Dag pappa", voordat gen plaats i derland en Indonesië. Natuurlijk !let in va7} ts ven onderling begrip P' bevalling behoort de vrouw, lijk worden en een wederzijds be- ook iets van onderling begrip Ue bevalling behoort een vreug- grip bevorderen. Over het huwe- M.i. verkeren wij nog te veel in ontstaan tussen Indonesische de vol hoogtepunt in haar leven lijksgeluk lezen we: „Een grof beginstadium, om nu al te vrouwen en Nederlandse vrouwen, te zijn, kan dat ook zijn als zij en onhandig optreden van de echt- -el,vertrouwen en ret/bcheer? CaVffWH^oSUS gekomen zijn in de laatste 18 jaar. nULr mo» p?.'; va,n de s,eriele huwelij meeleve Vele middenstanders, begrijpen de tuatie en houden goed contact met de jeugd ondanks de nieuwe ver houdingen. In gezinnen, waar de ouders wei nig meeleven met hun kinderen en met de veranderde omstandighe den in de wereld, verliezen de ouders het gezag over hun kinde ren met al de schadelijke gevolgen hiervan. die deze gave hadden en bij wie deze gave nu tot ont plooiing kon komen. geen Maatschappelijk bestond traditie, dat bepaalde posities bekleed konden worden door vrouwen. Zoals men weet, kent Indonesië nu vrouwelijke minis ters, ambassadeurs, ingenieurs, doktoren, commissarissen van poli tie enz. s.e 11» cersie is weggeval- 1/ i- n 1/ r I 111/ ondergebracht bij algemene KERKELIJK aardrijkskunde. Het vak geschiedenis is natuur lijk helemaal anders geworden van inhoud. Dan is er nog een vak bijgekomen, dat vroeger wel bij het middelbaar onderwijs op het rooster stond, maar niet op dat van de lagere school. NI. „civics", maatschappijleer. jndon, Daarin maken de kinderen o.a. algenn ]""ni5.,m" ..pantj* sll." ousd, ST,d,'.,i?'.,v!!L,;;ld'0r,n,rl"™tD b-"id' LEIDING VRAAG 2. Is vrouwen in leidende betrek kingen uitgebreid en zijn zij na het wegvallen van de Ne- versiteiten is heel groot' groter verantwoordelijkheid. Ve-' len laten zich niet onbetuigd. Het aantal meisjesstudenten op de uni- MALARIA VRAAG 8. Gezondheidstoe- HULP sin9 heeft- Daarom zijn wij blij 40 pet. met de uitgave van Moeder wor- ken kan door een medische bé- Waar Indonesië op aller- den (Contact Amsterdam), handeling worden geholpen. De lei gebied bezig is zich te ."^^^""„111 dd°°jtf; VRAAG 10. Hoe is de positie ontwikkelen, mogen wij wel liaanse uitgave Sarö Madre 1"de Indonesi- erkennen, dat wij allerlei Dokter Some; was getroffen door de toestand van geestelijke pllende die veel moeders te zien geven bij de geboorte van hun .kind ..waarvan sommige vrouwen het slachtoffer worden". Deze toe stand te voorkomen en de vrouw IS een zaak, die van weers- ervan bewust te maken dat zij de kanten met grote ernst en SLtfJlLli op ei:e? ,k"chtai kon -,_-i i- it j doorstaan, vormt het voornaamste veel liefde onder de ogen doel van deze uitgave. Wij krij- gezien ZOU moeten worden ?en, "lzicht in de betekenis en het ooei der menstruatie, de levens- ^nTTRTTThr A tijdperken in het leven van de OU ill rv hi I IN A vrouw, aanwijzingen op hygië- sche kerken? Welke ambten cnr.rt. u.tlr. ««atrr Uukn- mag zij wel of niet bekle- S00rt hulP nodlê hebben Waarin die hulp kan be- .."oJsSi;: kerk^if o^er"'! Sta£m en h?0 die hulP «e' algemeen niet belemmerd door geven ZOU kunnen worden, oude traditie, die het bekleden De behoefte aan geestelijke op bouw in de jonge kerken is zo groot, dat er minder op gelet wordt van welke kant de zaak van VRAAG 3. Denkt u dat de levensstandaard zal stijgen onder de nieuwe heersersklasse, beter dan onder de oude regeerders Heeft in casu de gewone vrouw meer kansen tot ontplooiing van haar ca paciteiten? Verwacht mag worden, dat vooral als de inflatie voorbij is, de levensstandaard, die nu ook al gestegen is voor vele lagen van de bevolking, nog verder zal stijgen. Wel moet worden toegegeven, dat middenstanders nu over 't algemeen meer eenvoud moeten betrachten op het stuk van voedsel en kleding, maar dit hangt ook samen met de gestegen uitgaven voor de opvoeding van de kinderen. Omdat de gewone vrouw misschien wel 't meest be trokken is bij de woelingen en de strijd, die met de ont wikkeling van het land ge paard gaan, wordt haar be langstelling gewekt en in vele gevallen worden vrou wen ingeschakeld voor de maatschappelijke opbouw. Er zijn o.a coöperaties en banken onder beheer van VRAAG 4. Wat voor ge woonten zijn er nu aan gaande huwelijkskeus, (handhaving der standen.) De oude gewoonten inza ke huwelijkskeus wijken meer en meer voor de in vloed die het Westen heeft ook op dit gebied. D.w.z. de huwelijkskeuze wordt be paald door de jonge mensen zelf. De jongeren voelen zich nauwelijks meer ge bonden door verschil in stand en afkomst uit een andere provincie. Zeker zijn er nog streken en taalge meenschappen. die de oude traditie in dezen nog willen handhaven, maar over 't algemeen volgt de jongere toch zijn eigen keuze. TN DE voorbije week heb lk brie- 1 ven gekregen van twee „oude" vriendinnen. Na een flinke tijd weer eens iets te horen is bijzon der leuk, ik heb dan ook echt van de brieven gesmuld. De brief schrijfsters merken wel wat ik er van mee„pik" in deze brief, mijn excuus alvast als ze dat toch wel een beetje erg vinden! Later hoop ik in een persoonlijk schrijven nog eens een en ander dunnetjes HET leek me D. veel langer gele den, de 1, aan jou. Zo zie je hoe ontzaglijk dVTntö'rmatïL veel in nog geen jaar gebeuren kan. Wat is trouwens tijd? Als je 10 minuten op de tram moet wach ten. sta je al te trappelen, terwijl een heerlijk kwartiertje in de zon omvliegt. Fijn dat het nu weer alles goed is bij jullie. Moge het komende jaar omvliegen! Soms denk ik wel eens: hoe zou het met die en die zijn, hoe is het met M v. S., hoe is het met W. v. S. (wat lijken afkortingen op elkaar, deze twee dames wonen ver van elkaar en hebben totaal verschillende na men), maar ja, daar blijft het bij. een vluchtige gedachte. Ik wil soms ook graag aan een verjaar dag denken, zo b.v. was er een op 1 juni, ik ben er toen toch weer niet toe gekomen, zeker te druk, ik weet het niet meer, jammer denk ik dan naderhand, volgende keer als het mag, beter. En toen wou ik u, jarige van 1 juni, een kaart sturen in de vakantie, maar wist niets meer dan: hofje van.., dat is mijn oude dag, ik zei het enige malen op maar de naam wipte niet naar voren. Komt nog etc. vinden, is dan ook: Nee. Nee, aanzien is een kwestie van hun wanneer wij wegblijven met ons opvoeding, van de begeleiding, gesprek. Er moest iets met ons van het gesprek dat hun moeder, gebeuren, iets zuiverends, waar- me weet ook hun vader, met door wij waarachtiger worden, ma krijgen voor het essentiële, Hij alles wat ik —s "yROEGER ontmoette men niet vertelden hoe zij dachten aan geld ten spijt). Maar goed, nu verder waarnaar we drie keer tien minu ten per dag luisteren, nu ja ,nog eens een muziekje als ik sta te strijken, voor een van de kinderen een jazz-programma waarvan hij me verzekert dat het bijzonder is. alles bij elkaar: duur hoor schaars gebruik. En haai de tijd zouden hen hebben. enfin, aliés wat ik al dikwijls dames die openlijk zal, denk ik. alle hoofdschudden zfj^o^haar kamer^an^het'^fereT kunslmat ze :elden hoe zij dachten aan geld ten spijt). Maar goed, nu verder. S «J2L5ÏÏ^aT..h5_,-leren: kunstmatige komen; ze waren er wel maar 5 milieu, dat men terecht be- Weer met een excuus dat ik de schermd noemde, liet zulk een ge- kaart van een van mijn twee ....^...matie wordt jongsten na hun huiswerk naar niet omzeild. ..De laatste tijd be- bed, misschien nog even lezen staan er in een aantal landen ook toch niet om voor dat vrije spermabanken." TV aan te schaffen, ïan werkt, ik werk. „Grut, daar iets aan vindt" riep De hele materie voelig besproken, n|P naar „de vriend" spoedde, maar de gelijk Hollandse woorden. Voor .«uur gewetwi. *-0 zie je aai ai- "jd geeft ons gelijk, we vinden er placenta: moederkoek. Ook het leen door concentratie, gezondheid tp/pn TV h#"'^ a.an-. échter nare woord foetus vinden niet bij me boven, ik ben geloof ik in de vak, wel een eind op mijn retour geweest. Zo zie je dat al- Fijngevoelig >rdt fijnge- constant innerlijk het mogelijk wordt aan v„ denken. Zodra je lui wordt hollen het angersehap je de situaties, kan het je meer schelen. En dan te denken dat er bendes mensen het hele jaar door zo zijn! Niet altijd door ■ri||jWrtglrt|i|M|Mrdoor IV nog amper. Jij las vroeger voor dc geboorte, van gymnastiek Jules Verne en Karl May. Dat voor de a.s. moeder ;rd je ook niet verboden. Je wou dclijk register treffen een et Old Shatterhand trouwen dit boek, dat we in veler handen zwakke gezondheid. Wie meent te SLSS ffntaSi?udi!.je ,venf®n" ^ant °P d'* kunnen hollen, moet zich ook kind!ren tracht te onthouden wordt onnodig veel verdriet gcle- oefenen in draven: wie weet dat te verbieden bij een ander den. eventuele regenachtige da gen. We kunnen ons de geheim zinnige spanning indenken als je zoiets op je vakantie-adres ziet wachten als zes- en achtjarige! Mevr. P. O. te K. vierde vakantie „in een boerengezin, primitief en rustig. Niemand die zich druk maakte. Ieder ging kalm zijn gang met het opgedragen werk. We hadden een volmaakte „Met een beetje goede wil en liefde moet het toch mogelijk zijn kinderen uit de grote steden naar familie buiten te sturen" meent abonnee II. K. te H. („want wat hebben wij niet veel voor op al die flats en vieze fabrieksluchtjes?") die zelf een flink gezin heeft, in de bossen woont en tweemaal twee nichtjes te logeren had, zelf niet weg ging. Mevr. G.-H. te G. piept er ieder jaar een weekje alleen tus sen uit. en mét haar vijf andere gehuwde vriendinnen, samen in een bungalow in een mooie om geving. Twee ervan zijn al een eind in de zestig, ze fietsen, heb ben twee bij twee corvee en verwennen elkaar om beurten. Geen gek idee! En thuis gaat alles goed. Alleen maak je gauwer (ook internationaal) contact dan dat je saamklit in een groepje is de ervaring van mej. A. te d. H. Dit 0IT de ,yrees weg te nemen dat „alleen" reizen geen genot kan verschaffen. Een domineesvrouw kampeert met haar gezin: „niet herkend worden als „de dominee" en heerlijk als nomade leven, 't Fijnste van de vakantie is het thuiskomen" schrijft mevr. R. te H. „De jeugd weggestormd, loop ik zelf genietend rond. Kijk naar de bloemen, er is zó veel ge groeid. Wat een weelde, wat 'n ruimte, wat 'n luxe. als je vier weken ge-tent hebt! Die verruk- kelijke glans van het nieuwe blijft dagen lang en dan wordt het weer gewoner. Maar de eer ste keer na de zigeuner-periode yuacr. echt bad! Je eigen een aparte belevenis'en ,nei deze blijde thuiskomst eindigen we dan ons aller vakantie-erva ringen. Dieren u weet het. uw ervaringen met dieren daar zien we nu belangstellend naar uit. Ver geet u het boekje van uw keu ze niet te noemen bij plaatsing van uw brief? Tipparade, De dokter zegt 1 of De dokter zegt 2. Op de enveloppe: Hebt u wel eens...? en in de brief uw UIT DE KINDERMOND Soms kan iiond kon,er liet haar zei hun „Mam, weg is je niet 11 dat papa echte luiheid, te kijken? neer hetzelfde ei .iongans, w^preek' haar denk zij dat nooit kan, moet kalm dat hele paket „leven" naast zich leggen. Maar o j< ik weer. Ik heb daar op tegen is. ik nu even heel nederig. Geloof natuurlijk niet! brief voornoemd. Ik zal het ■■HIHL citeren in de hoop dat het zo nog de kinderen nimmer in een geheel is: „Wat ik soms mis in iemand. Vandaag je brieven: voor mij houdt het olledig gaan staan voor de naaste bedankt voor de bloem in je be- contact dankyerjaarsbrief. 'k heb hem na- spreken we met iedereen tuurlijk na een tijdje moeten weg- kinderen horen van alles, gooien, maar de brief staat er nog kan nog steeds niet uitrekenen of voor en je zult wel zien hoe en of ik er dit een voordeel of een nadeel is. zeer nauw trek weer op terugkom. Natuurlijk In ieder geval kun je de tijd niet niet meer doe die een ander heel dit tussen haakjes is het niet zo keren. Je kunt m i. dus veel beter gewoon vindt, omdat deze dingen s„_voudig niet noodzakelijk tegemoet komen •eral kijken er het gebeurt nooit. De oudsten vinden het stomvervelend, de jongeren kijken graag mee en vinden het dan zonder kritiek ook weer welletjes. Waarbij we. jij en ik. het dus samen eens zijn: dat we gelukkig verder leven. Maar jij met de gedachte dat je je kinderen voor iets hebt behoed, en ik met de overtuiging dat er geen behoeden aan is: ons boze hart kent zijn begrip in. dat ik wegen! En daar. naar die essentie, mezelf de grenzen dikwijls moeten we als ouders en kinderen veel dingen toe. Ja? Anders corrigeer me. dat meisjes die eenmaal meema- accepteren wat des tijds ken dat een dame openlijk bekent er bij zijn. Met je gesprek, dat zij praktijken bezigt omdat zij heel de opbouw van wat je be- zwakheden. TV is züietsT op geld uit is, dit normaal vinden, langrijk vindt in het gezinsleven, ner me uit een brief dat maar dat had ik ook niet gezegd. niet had (hebt?); mijn kinderen' Ik zei: is het dan te verwonderenT TT^T' MTnmnnr.*--* y Of zij het normaal gaan vinden e alle goedgeklede weduwen er op jongeren dit alles kinderen^""^ U ivrant, zielig, lukkig onder. Zo zijn er veel din- 'n Onmogelijk huwelijk 'n Onmogelijk huwelijk, door Paurela Hansford Jolinson. Uit gave Ad. M. C. Stok/Zuid-Hol landse Uitgeversmaatschappij. Den Haag. Hoewel zich afspelend in de eer ste jaren na de Eerste Wereld oorlog. is deze roman toch wat men „modern" pleegt te noemen door de opvallende vergelijkingen met de tegenwoordige tijd. Het is het levensverhaal van een jonge vrouw wier huwelijk strandt, om dat haar veel oudere man haar niet begrijpt Uit christelijk oog punt is de probleemstelling in dit verhaal te veroordelen. 'ost uit een kinder- iMijn dochter woont Ja. Haar man verongelukte e leraarde bestelling werd allemaal tc machtig. Toen r negenjarig dochtertje: iapa zei toch altijd „Gods de beste weg"? Dan moet neer huilen, maar blij zijn, hoven isDat heeft mijn toen heel erg opgebeurd, (mevr. N. S. de L. in A.) Mevr. A. S. Z. te L. heeft een ileinzoon, Dick Jan. vijf jaar. Hij leeft een onwankelbaar vertrouwen 11 God. Ja en wel zo, dat hy ons aak hesrhaamd doet staan. Als ijn oudere broertje een lelijk •nt hij met een ern- tig gezichtje: „Dat 1 flat lag je 1 de her ils de hoofd deur dicht Zcgl Dirk Jan: „Ze denkt zeker dal die deur van haar is. Nik« hoor. Die deur is van de Here God. hè mama?" Elsje (,j jaar) bidt na haar avondgebedjr altijd nog een stukje Op een luidde dit en dat ik ,.IIer (Mevr. L. U. te R.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 15