Uw probleem is het onze
Een kanttekening
Vrijzinnigen verliezen
getluld in zaak-Smits
Psychologisch rapport
nog omstreden zaak
Conferentie Nederlandsche
zondagsschoolvereniging
Een woord voor vandaag
Protestanten na week
concilie gereserveerd
King zeer optimistisch na
bezoek aan Vaticaan
ZATERDAG 19 SEPTEMBER 19M NI
WAT IN DE SCHATKIST VLOEIT
JJET was deze week alles miljoenennota wat de klok sloeg. Elke Neder
lander heeft kunnen lezen dat de staat volgend jaar ƒ15 miljard moet
uitgeven, maar 14 miljard hoopt te ontvangen. Geld dat dus door de
schatkist wordt ontvangen en ook weer door de schatkist wordt uitgegeven.
Het moet wel een heel bijzondere kist zijn, waar die enorme hoeveelheid
geld in- en uitstroomt. Maar zo iets bestaat toch niet, zal menige lexer (es)
zeggen. Inderdaad, die kist bestaat niet. Als er over 's rijks schatkist wordt
gesproken en geschreven en dat gebeurt heel veel dan moeten wij
ons geen kist in de letterlijke zin van het woord voor ogen halen.
Maar waar komt dan dat vele geld wel terecht? Miljoenen en nog eens
miljoenen stromen er naar de belastingontvangers. Miljoenen komen er
aan luister- en kijkgelden binnen. De winsten van de staatsbedrijven en
diensten lopen, bij elkaar, ook in de miljoenen.
De oplossing is even eenvoudig als logisch. Het geld dat het rijk nodig heeft
om al zijn uitgaven te kunnen betalen, blijft niet bij de belastingontvangers
en staatsbedrijven of wie het dan ook in eerste instantie ontvangt, maar
het stroomt door.
Niet naar een schatkist, maar naar een drietal rekeningen, die het rijk
heeft: de rekening bij de Nederlandsche Bank, de rekening bij de post
cheque- en girodienst en de rekening bij de Bank voor Nederlandsche
Gemeenten.
De belastingontvangers moeten zelfs zo snel mogelijk het ontvangen geld
doorsturen: bankbiljetten en specie naar de Nederlandsche Bank en op een
postrekening ontvangen geld op de rekening van het rijk bij de postcheque-
en girodienst. De schatkist bestaat dus in feite uit tegoeden op drie rekeningen.
Van één rekening wordt wekelijks publiekelijk bekend gemaakt hoeveel het
rijk rijk is. Dat is de rekening van 's rijks schatkist bij de Nederlandsche
Bank. Op 7 september bevatte die rekening volgens de weekstaat
434.714.522,34. U ziet, tot op de cent nauwkeurig wordt het opgegeven. Wie
deze weekstaat bijhoudt, zal echter bemerken dat het saldo van week tot
week wisselt.
Regelmatig wordt de minister van financiën natuurlijk op de hoogte ge
houden van de saldi op deze rekeningen. Die saldi zijn dan wat wij noemen
giraal geld, waarover per cheque of overschrijvingsformulier kan worden
beschikt
Het voordeel hiervan is, dat op eenvoudige wijze door middel van een
formulier een betaling kan worden verricht aan al diegenen die geld van
het rijk te vorderen hebben. Dit geld wordt dan overgemaakt naar een
bankrekening of op de rekening van de schuldeiser bij de postcheque- en
girodienst.
Er blijft echter één groot probleem bestaan voor de minister van financiën,
of liever voor de ambtenaren die met de betaling belast zijn. Belastinggelden
en de andere middelen die het rijk ontvangt, komen niet regelmatig binnen:
er zijn maanden waarin er traag belasting wordt betaald en maanden waarin
het geld rijkelijk vloeit. Dat houdt ook verband met de tijd waarin de
aanslagbiljetten worden uitgezonden.
Hier staat tegenover dat het rijk wel regelmatig betalingen op vaste tijd
stippen moet verrichten. Wij denken hierbij in de eerste plaats aan de
salarissen van de ambtenaren. Er zijn echter ook andere betalingen die aan
een vast tijdstip zijn verbonden: de aflossingen en de rente op de staats
schulden, de betalingen aan de gemeenten. Het zijn slechts een paar voor
beelden.
Het is dan ook een veel voorkomend verschijnsel dat de staat op bepaalde
ogenblikken niet over voldoende saldi beschikt om aan zijn verplichtingen
op dat tijdstip te voldoen. Het is uiteraard onmogelijk dat de staat zou
moeten zeggen dat er geen geld in kas is. Daarom zijn er bepaalde op
lossingen gevonden om die tijdelijke moeilijkheden te overbruggen. Zo kan
het rijk gebruik maken van de saldi bij de postcheque- en girodienst.
Maar ook dan kan het rijk te weinig op zijn rekeningen hebben staan, zal
de minister van financiën de bodem van de schatkist kunnen zien. Om dan
toch aan geld te kunnen komen, heeft de minister van financiën de mogelijk
heid achter de hand om schatkistpapier uit te geven.
Dit papier bestaat weer uit schatkistpromessen en schatkistbiljetten. Het
fijne verschil hiertussen laten wij buiten beschouwing. Voldoende is dat
het schuldbekentenissen zijn met een korte looptijd, die door de agent van
het ministerie van financiën te Amsterdam worden uitgegeven. Kopers zijn
de banken, de verzekeringsmaatschappen en andere grote instellingen of
bedrijven die over veel contanten beschikken en die bereid zij
tijdelijk aan de staat te lenen. Uiteraard niet gratis, maar tegen een rente.
Om welke bedragen het hier gaat, vertelt de stand van 's rijks kas op 31 juli
1964, welke stand toevallig deze week bekend werd gemaakt. Er stond toen
aan schatkistpromessen f 652 miljoen en aan schatkistbiljetten 2.670 miljoen
uit, te zamen 3.322 miljoen.
Dit schatkistpapier is dus bestemd om tijdelijke betalingsmoeilijkheden op
te lossen. Heeft de staat geld voor langere tijd nodig, dan wordt er een
langlopende lening uitgeschreven.
Er blijft tot slot nog één middel over om aan geld te komen. De staat kan
b(j de Nederlandsche Bank een renteloos voorschot opnemen, zelfs tot een
bedrag van 150 miljoen. Dit is echter een noodgeval, dat dan ook heel
weinig voorkomt.
Jaarvergadering in Barchem
WINTERA /[ODE 1964
(Van onze kerkredactie)
Als wij nog langer moeten
wachten op antwoord van het
moderamen in de zaak-Smits,
dan zou het er wel eens op kun
nen uitlopen, dat wij het beslui»,
waarbij prof. Smits zijn emen-
tusrechten werden ontnomen,
niet langer als wettig erkennen.
Deze woorden van prof. mr. A.
Mulder, voorzitter van de Ver
eeniging van Vrijzinnige Her
vormden, werden op de algemene
vergadering van deze vereniging
krachtig door de aanwezigen
met handen en voeten onder
streept. De voorzitter behoefde
er niet aan te twijfelen, of de
vrijzinnig-hervormden zijn be
reid, de konsekwenties van een
dergelijke „rebelse daad", zoals
hij het zelf noemde, ten volle te
nemen.
Overigens wilde prof. Mulder be
paald niet van een dreigement spre
ken. Hij kon het zich niet voorstellen,
dat men in een gemeenschap, die pre
tendeert een christelijke kerk te zijn,
deze zaak bewust de ijskast wil induwen.
Op deze algemene vergadering van
de Vereeniging van Vrijzinnige Her
vormden, die in Barchem werd gehou
den. refereerde prof. dr. J. Sperna Wei
land over „Geloof en Godsbeeld". Hij
sprak van een stormloop tegen de gods
beelden van de religieuze traditie. Wij
zien dit vooral in de psychologie (bijv.
bij Freud. Vestdijk en Sierksma). Zijn
onze godsbeelden geen projekties. geen
beelden, die in onszelf zijn opgekomen*
Beeldenstorm
Maar ook in de theologie is de ..beel
denstorm" aan de gang. Het boekje
..Honest to God" is een dokument van
het verzet tegen de traditionele gods
voorstelling.
In dit alles ligt niet alleen een aan
leiding tot achterdocht ten aanzien van
onze godsbeelden. Is God zelf ook niet
een illusie? De psychologische verkla
ring vr-n de religie is zo suggestief.
Over deze situatie wilde prof. Spern;
wijzen en ook het bewijs niet kannen le
veren, dat een psychologische
klaring" van de godsdienst niet wai
Wel is duidelijk, dat we in de Bijbel
een reeks van beelden ontmoeten, die
zich niet tot een geheel laten voegen,
aldus prof. Sperna Weiland. De projek-
tie wordt blijkbaar gestoord door eer
Werkelijkheid, die alle beelden weer
staat en te niet doet en ze oproept.
Maar als het dan allemaal maar beel
den zijn. die we van God maken, moe
ten we ze dan niet aan stukken slaan?
Het ligt inderdaad voor de hand om te
deprojekteren, zo zei prof. Sperna
Weiland. Hij achtte het echter niet ge
raden en noemde het onmogelijk om dit
jconsekwent te doen. want wie dat pro
beert. moet ten slotte zwijgen over
God en moet de kerk maar sluiten.
Toch liet de deprojektie-gedachte de
spreker niet los. Wij denken veel te
veel van God re weten, zo zei hij. De
weg van het geloof is de weg van het
zwijgen, dat wordt doorbroken in ge
lijkenissen, wel te verstaan: geen ver
halen, die wij elkaar vertellen, maar
geleefde gelijkenissen.
In de diskussie meende dr. A. de Wil
de, dat het verzet van mannen als Freud
Fobinson niet het godsbeeld van de
klassieke theologie raakt, waarvoor hij
onder meer naar artikel 1 van de
Nederlandse Geoofsbelijdenis verwees,
aar een caricatuur daarvan.
Prof. Sperna Weiland beklemtoonde
nog, dat hij in zijn referaat opzettelijk
van vrijzinnige, maar van moder-
theologie had gesproken. Van alle
kanten wordt deze jaren heengew
en wereld. Dwars door de oude
tegenstellingen (zoals rooms-katholiek.
protestant of vrijzinnig) zag hij een mo
derne theologie baanbreken. Hij noem
de in dit verband de namen van Buber,
Bultmann, Robinson en van Teilhard de
Chardin.
Begrafenis van
dominee Muns
Het stoffelijk overschot van ds. L. W.
Muns, die predikant was b|j de gerefor
meerde kerk ran Utrecht-Zuid en o.m.
In Rotterdam heeft gestaan, zal dinsdag
a.s. op de Derde algemene begraafplaats
te Utrecht ter aarde worden besteld, na
rouwdienst in de M aranathakerk
de Vaartse Rijnstraat, die om twee
's middags begint. Gisteren werd
abusievelijk gemeld dat het om de Eerste
algemene begraafplaats ging en om de
Zuiderkerk
Lezing voor CSM
In het kader van de novitiaatstijd var
de studentenvereniging C.S.M. te Delft
zal maandagavond om 8 uur ee lezing
gehouden worden door mr. J. van Veen
van de N.C.R.V. over het huidige
roeDbestel.
Vervroegd emeritaat
voor ds. Franssen
Ds. A. M. Franssen, predikant van de
Gereformeerde Kerk te Borger, heeft
om gezondheidsredenen vervroegd eme
ritaat aangevaagd. Ds. Franssen, die
63 jaar oud is. was aanvankelijk chris
telijk gereformeerd predikant. Van 1932
tot 1944 stond hij in Biezelinge. Na zijn
overgang naar de Gereformeerde Ker
ken was hij eerst enige tijd in de evan
gelisatie te Finsterwolde werkzaam. In
1954 werd hij weer predikant en wel in
Drs. P. J. van Strien in dissertatie
(Van onze onderwtfsredactie)
Het uitbrengen van psycholo
gische rapporten aan de bedrij
ven is voor velen een heet hang
ijzer. Regelmatig duiken er pro
testen op tegen wat men noemt
het „uitleveren" van de intimi
teit van een weerloze sollicitant
aan het bedrijf. Terwijl de waar
de van psychologische selectie in
steeds breder kring wordt er-
Vertelling blijft hart zondagsschool
ipjprp vatprdacr van 19 seD-vooral docn gelden In de zomermaanden,
iedere zaterdag van i» *ep dg middagvergaderingen zai de
tember tot en met 28 november
zullen op elf verschillende plaat
sen in ons land de grote regio
nale najaarsconferenties van de
Nederlandsche zondagsschool-
vereeniging voor haar 14 000 le
den gehouden worden De drie
vergaderingen, die in ons ver-
schijningsgebied plaats zullen
vinden, zijn op zaterdag 3 okto
ber in Goes, op 10 oktober in
Breda en op 24 oktober in Delft
„De Prins
r...rden door
Hoïl De algehele leiding staat
onder ds. J. W. van Kooten. In Breda ïal
In het gemeenschapshuis ..De VHeren" ds
J. ter Sehegget spreken De leiding be
rust hier bij de heer J. Veenstra In
Delft zal In de Slonskerk ds. B Holl
voorgaan. De a'gehe'e leiding berust hier
b|j ds. P. W. Spruyt
KAMPDIENSTEN
Het morgenprogramma, dat om 10.30
uur aanvangt, begint met een terugblik
op een nieuw experiment dat de Neder
landsche Zondagsschool Vereeniging dit
jaar begonnen is. Namelijk het houden
van kinderkampdiensten (zondagsschool-
uur) op kampeercentra Dit experiment
dat ten volle geslaagd mag heten opent
nieuwe perspectieven voor de toekomst
Het terugzien op de afgelopen zomer zal
overgaan in het ontvouwen van de plan
nen voor de komende zomer De zondags
school past zich aan bij de veranderende
altuaties, die zich wat deze arbeid betreft
voordrachtskunstenaar de heer Coos
van Hoboken spreken over de vertel
ling op de zondagsscholen. De vertel
ling op de wekelijkse bijeenkomsten
blijft het hart hiervan. Ondanks de
vele moderne communicatiemiddelen
heeft de vertelling zich gehandhaafd.
Kind en Zondag" het studieblad voor
de zondagsschoolleiding, zal in het avond
programma ter sprake komen
Een tentoonstelling van een grooi
aantal hulpmiddelen is reeds vanaf 9 uur
geopend
Kerk en Wereld krijgt
publiciteitsbureau
Onder de naam Pact (publlclteits ad-
viezencommunicatie technieken) is aan
de afdeling publiciteit van „Kerk
reld" te Driebergen een bureau verbon
den dat zich ten doel stelt de studie
der moderne communicatie-technieken
ter hand te nemen en aan derden prak
tische adviezen op pubMciteftsgebied te
verlenen (tegen vergoeding).
Het bureau beperkt haar arbeidster
rein tot instellingen Instituten, stichtin
gen verenigingen groepen, huizen of
personen wier arbeid nauw verwant is
met taak en doelstelling van „Kerk ei
Wereld" Met name wordt gedacht aai
evangelisatiearbeid In gemeenten, in re
gionaal of landelijk verband, aan vot
mineswerk in gemeenten, centra etc
en verder aan alle arbeid waarmee
Kerk en Wereld" direct of Indirect vet
bindingen heeft .Kerk en Wereld'
meent, dat het besef groeit dat voor ee
stijlvol en effectief optreden naar buiten
de hulp van deskundigen noodzakelijk
kend, is de rapportering nog
een omstreden zaak.
Drs. P. J. van Strien, wetenschap
pelijk ambtenaar eerste klasse voor
de psychologie aan de Rijksuniver
siteit te Groningen, constateert dit
in een proefschrift dat hij heeft ge
schreven over het probleem va nde
bedrijfspsychologische rapporte
ring. Gisteren is hij hierop aan dt
rijksuniversiteit te Groningen ge
promoveerd tot doctor tn de sociale
wetenschappen. Promotor was prof.
dr. J. T Snijders
Zakelijker
Het proefschrift begint met i
zicht over de gang van zaken bij de
selectie en rapportering. De huidige
vorm van rapporteren blijkt rond 1930
te zijn ontstaan tezamen met de nieu
we persoonlijkheidstest die in die tijd
werden ontworpen. Er is een periode
geweest waarin het rapport vrij diep
op de persoonlijkheid van de onder
zochte Inging, maar de laatste tijd
groeit er, blijkens een enquête die
auteur heeft ingesteld, een steeds zake
lijker verstandhouding tussen psycholo
gen en bedrijf, waarbij men niet ver
der gaat dan nodig is voor de beoorde
ling van de te verwachten werkpres
taties. Van een doorgeven van per
soonlijke intimiteiten blijkt zelden spra
ke te zijn.
Niet ideaal
kringen nog niet eens te zijn ov
onderzoekmethoden, de indeling vs
rapport het taalgebruik en de vraag
hoever men tegenover de onderzochte
mag gaan Maar ook al zou de psycho
loog er in slagen een rapport te schrij
ven dat vanuit zijn standpunt volmaakt
Is. dan blijft er nog de vraag of de le
zer er datgene uithaalt wat de psycho
loog bedoelt. Er is nog weinig onder
zoek gedaan naar het terrein v
communiratie bij de rauportering.
ring
God.
I Olé
oliehaard
I f 487.—
Grote Rocket
branderpot geeft
netto 12.000 Kcal/u.
Warme voeten
door groot front-
rooster. Op 6
standen regelbaar.
Zuinig
EEN 5-STERRENHAARD
Beroepiiigswerk
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt vcor Ridderkerk: P Blok te
Dirksland.
De heer A. Schotveld zal binnenkort
naar Soemba vertrekken, waar een trai
ningscentrum vooi boerenzonen zal ko
men. De heer Schotveld, die 28 jaar is,
zal eerst zijn studie aan de landbouw
hogeschool in Wageningen voltooien.
De uitzending van deze a.s. land
bouwingenieur is een gevolg van de sa
menwerking tussen de Soembazending
en het Werelddiaconaat van de Gere
formeerde Kerken in Nederland. De re
gering van Indonesië, die zich zeer be
reidwillig toont stelt grond en gebouwen
voor dit project beschikbaar. Het cen
trum zal gevestigd worden in de plaats
Lewa. Volgend jaar hoopt men het te
openen.
Zoals wij reeds eerder vermeldden is
dr. Ibels als landbouwkundige ook op
Soemba werkzaam. Hij werd uitgezon
den door de Soembazending.
..Want ik had niet besloten iets te weten onder u, dan Jezui
Christus en die gekruisigd" (1 Corinthe 2:2).
Misschien zijn de Corinthiërs op dit punt in Paulus teleur
gesteld. Wellicht hadden zij gehoopt ook op een ander gebied
van Paulus' welsprekendheid te kunnen genieten. Het is niet 1
waar geweest. De grote Paulus heeft hun maar een boodschap J
te brengen (gehad): Jezus Christus en die gekruisigd. Maar het
is voor allen voor tijd en eeuwigheid genoeg.
Een boodschap, de enige boodschap, die de ene mens de andert
kan brengen. De enige boodschap, die waard is om aangehoord
te worden en die men niet genoeg kan aanhoren en doorgeven
aan anderen. Het is een boodschap, die centraal hoort te staan
in het leven van iedereen, die zegt Christus aan te hangen en
te volgen. De boodschap van de kruisdood, de boodschap van
de opstanding. In woorden is het maar weinig: Christus is
voor u gestorven opdat gij zoudt leven. Maar voor de mens
van veelomvattende betekenis, omdat zij uitzicht geven op een
eeuwig leven voor hen, die in Hem geloven.
Met: niets anders te weten dan Jezus Christus en die ge
kruisigd, is Paulus de wereld doorgetrokken en honderderi
hebben zijn woorden gehoord en ingedronken, en er moed uit f?
geput om verder te gaan door het leven van alledag, dat hen
zo benauwde. Door deze woorden, door deze simpele boodschan
hebben zij een blik mogen werpen op de eeuwigheid, hebben
zij een ogenblik de toekomende heerlijkheid kunnen aan4
schouwen.
Jezus Christus en die gekruisigd niets anders, maar uooij
miljoenen eens de strohalm, die hun de redding bracht.
Wij lezen vanavond Handelingen 27 vers 1 tot 20.
Wij lezen zondagavond Handelingen 27 vers 21 tot 44.
Alles hangt nu van bisschoppen af
Meer steun van paus aan negers
Het belangrijkste, wat er deze
week op het concilie gebeurd is,
was wel de openingsrede van de
paus en voorts de discussie over
Maria. Het moet gezegd worden,
dat de protestantse waarnemers
over de pauselijke rede nogal te
leurgesteld zijn.
Geen verklaring
verschenen
De Amerikaanse negerleider
dr. Martin Luther King, heeft
gisteren een bezoek gebracht aan
paus Paulus op het Vaticaan. Na
afloop van het gesprek, dat 25
minuten duurde heeft King ver
klaard, dat de paus de belofte
met de vreedzame oplossing van
heeft gedaan zich te verenigen
het Amerikaanse rassenconflict,
maar dat hij tegen geweld ge
kant is. Dr. King was in gezel
schap van zijn medewerker Dr.
Ralph Abernathy.
Voor de audiëntie zei King te hopen,
dat paus Paulus de bijeenkomst zou
laten volgen door een verklaring, waarin
rooms-katholieke standpunt tegen
me herhaald zou worden. Over de
conferentie verscheen echter geen
klaring, maar het feit dat de paus
dergelijke audiëntie had toegestaan
zoveel tijd heeft doorgebracht met dr.
Martin Luther King is van betekenis
voor de houding van het Vaticaan.
Particuliere audiënties zijn vaak zeld
zaam en duren meestal ternauwernood
tien minuten.
Vruchtdragend
King verklaarde na de audiëntie met
prettige ontmoeting met hem te hebben]
de paus een zeer vruchtdragend en
gehad. De paus heeft duidelijk gemaakt,
dat hij persoonlijk en de Rooms-Katho-
lieke Kerk vrienden van de negers zijn I
dat hij de zaak van de burgerrechten
Amerika steunen zal. Dr. King zei.
dat de paus de Indische leider Ghandi, hangen,
als voorbeeld van de geweldloosheid
noemde. Hij vermeldde echter niet of
de paus een verklaring over de burger
rechten azl afleggen.
Later werd nog meegedeeld, dat de
paus beloofd heeft de rassenscheiding
persoonlijk en in het openbaar aan de
kaak te stellen. Dr. King noemde de
ontmoeting met de paus een grote aan
moediging voor alle christenen In de
wereld en in het bijzonder ln Amerika,
die met ons in de strijd om de burger
rechten betrokken zijn.
Hij geloofde, dat het resultaat van de
audiëntie is, dat de negers nog meer
steun van de paus zullen krijgen in de
strijd om de rassenrechtvaardigheid. Bij
zijn vertrek zei King, die een herden
kingsmedaille van het Vaticaans con
cilie gekregen had, dat de paus hem
verzocht had met hem in contact te
oecumenische openheid van het rooms-
katholicisme onder paus Johannes XXIII
weer verder is beperkt. In tegenstelling
tot zijn voorganger heeft paus Paulus de
oecumene slechts in het voorbijgaan ge
noemd en al zijn aandacht gericht op
eisen kerk. Karakteristiek noemde
wel zijn verlangen, dat het concilie
de gescheiden broeders het ware begrip
van de hiërarchische organen zal voor
houden". Geheel in de lijn van de ency-
I cliek Ecclesiam suam werd ook nu weer
het pauselijk primaat sterk geaccen-
tueerd.
Alles zal nu van het concilie zelf af-
meende een luthers theoloog.
toevoegde, dat de rede van
de paus dankbaar kan worden uitgebuit
door de conservatieve bisschoppen. An
deren waren echter van ootdeel, dat de
oaus, zij het kort, toch duidelijk ge
noeg heeft gesproken van zijn verlangen
naar eenheid. Men mag het volgens hen
de paus niet kwalijk nemen, dat hij de
nadruk legde op zijn primaat Het is im
mers een illusie, te menen, dat Rome
dit strukturele wezenselement van
rooms-katholicisme ooit zal prijsgei
Compromis inzake Maria
Her hoofdstuk over Maria van het sche
ma over de kerk, waarover de diskussie
mu is gesloten, is al zeven maal omge
werkt. Oorspronkelijk was het een zelf
standig schema. Tijdens de tweede zit
tingsperiode in oktober 1963 besloten de
bisschoppen echter met een uiterst klei-
heeft „it" - heeft pit
maakt fit!
Nu ook in grote lies!
•derheid de uitspraken over Ma S
onder te brengen in het schema oveijr
de kerk. Van dit schema is het het laatsltgi;
hoofdstuk geworden onder de titel „Over ng
de zaligste Maagd en Moeder Gods Ma-g
het mysterium Christi en
Kerk".
De huidige tekst is een compromis tus- §g
•n hen. die de Mariologie zoveel moge
lijk willen perfectioneren, en degeneig
die de Marialeer niet tot een nog grotei
struikelblok tussen Rome en de Reform» g|
tie willen doen zijn. Het ontwerp omval
geen volledige leer over Maria, zodat d(
theologische diskussie ook na het concl L
lie nog kan worden voorgezet.
inleiding, waarin wordt gezegd}
het concilie iets wil en moet
1 over Maria, en een afdeling,
de Bijbelse geev
deld, wordt J
ken over
Kerk". Hierin wordt gezegd, dat Marir
onze moeder in de genadewereld is. Al(
voorsprekend moeder in de hemel wordiJe
zij Middelares genoemd. tere
bs.
In derde afdeling („De verering vaiijd
de zaligste Maagd in de Kerk") word:
beklemtoond, dat Maria niet gelijk maf
worden gesteld met haar Zoon. Verkeer"'
de overdrijving in de Mariaverering®
moet worden vermeden, omdat dit d«De
..afgescheiden broeders" een verkeerteid
beeld van de Marialeer zou geven. In d^ee
laatste afdeling worden de gelovigen ont>re
der de titel „Maria, een teken van zehe-^r
re hoop en troost voor het pelgrimsvoflf^;
Gods" aangespoord om tot Maria te bid" r
den om voorspraak bij haar Zoon, opdaf®"
alle mensen tot één volk Gods mogeipg
worden saamgevoegd. Ie 1
Over het hoofdstuk zal nog moten wter(
den gestemd. De indruk van de debatteii
is wel, dat er meer bisschoppen zijn, dir0
vinden, dat Maria te weinig eer is beweP5'
zen, dan omgekeerd. PT
In
De eerste twee van de acht hoofdstuk^
ken van het schema over de kerk zijn inT^
middels goedgekeurd. Tijdens de stemu;
mingen verzocht de concielieleiding df
bisschoppen dringend op hun eigen plaatr®
te blijven, om verwarring te voorkomend
Zij mochten vooral niet komen in de zaalake
waar de rekenmachines staan opgesteld. in
die de stemmen verwerken omdat dfepp
werken, anders z°uLs|
den worden afgeleid. EL
Lifter p
De aanwezige persmensen Jcondej
dezer dagen hun ogen niet geloven
toen zij op een morgen voor het begin d;
van de vergadering de vurigste Mailoll
xist van Italië de communistenleidef
Giancarlo Pajetta, zagen voorrijde^
bij de Sint Pieter Hun verbazing kei\ g.
de echter geen grenzen, toen een bi» Cc
schop vriendelijk afscheid nam vafa
Pajetta. Het was de Ethiopische
schop Asmara, die de bus gemist hafcgti
en daarop was gaan liften.
oog
Vraag: Wanneer kwam het Statuut
van het Koninkrijk tot stand?
Antwoord: Het Statuut is op 15 de
cember 1954 in werking getreden, bij-
aa tien jaar geleden.
Vraag: Mijn kachelpijp wil ik ver
vangen door een nieuw kanaal van
steld dat u een levensverzekering van
10.000 afsluit en na 20 jaar opzegt
dan ontvangt u een fors bedrag terug
want dan juist heeft de spaarpremie
al die jaren haar vruchten afge
steld, behoeven geen arbeidsvergun
ning te hebben.
Wanneer een Nederlander echter een
'.elfstandig. winstgevend bedrijf in Bel
gië wil beginnen, dient hij een beroeps
worpen. In de eerste jaren draagt de caart voor vreemdelingen te bezitten
verzekeringmaatschappij namelijk het
lord: Het
naai van ijsselsteen betei
maken dan 'n kachelpij,
dan ook 't enige voordeel, wat dit ste- kan dan onmogelijk hoog zijn, is
kanaal - -™ 'u:' bter u~'
andere redenen raden wij
lijk ten sterkste af. Wanneer
chelpijp warm wordt, trekt d
beter dan een stenen kanaal. Met
stenen kanaal krijgt u allerlei moei
lijkheden Het trekt slecht, waardoor
bijvoorbeeld kans op kolendamp ont-
Eigen indruk
Welke bijdrage levert het rapport tot
het uiteindelijk oordeel van een perso
neelschef en tol de beslissing die
neemt? Drs. Van Strien heeft een
delijk experiment opgezet om dit pro
bleem te onderzoeken. Het blijkt dat het
beeld van de kandidaat dal zich uitein
delijk vormt bij de opdrachtgever ster
ker wordt bepaald door de eigen in
druk die men tijdens de sollicitatiege
sprek heeft gekregen dan door het rap-
de psycholoog De beslissing
neemt komt echter meestal
met het advies van de
Dsycholoog Dit laatste zou er op kun
nen wijzen dat mer nog teveel blind
vaart op het oordeel van de ..deskun
dige" en het gebodene te weinig kri
tisch verwerkt.
port
weinig heeft ontvangen
isico moet nu eenmaal uit de pre-
worden gedekt. De spaarpremie
dan onmogelijk hoog zijn, is soms
j kunnen opleveren. Om nihil. Naarmate echter het bedrag aan
Die kan worden aangevraagd bij
consulaire vertegenwoordiger van Bel
gië. De sociale voorzieningen bij onze
zuiderburen komen ongeveer overeen
net die in Nederland. Nauwkeurige in-
ichtingen kunt u desgewenst verkrij*
vau naam en adres, kunnen niet ra
ui behandeling worden genomen frer
Geheimhoudig is verzekerd Vr» p I
gen. die ulet onderling met elkaar u?
In verband staan moeten In at kg
zonderlijke brieven worden ge ber]
steld Per brief dient een gulden L
aan postzegels te worden Ingeslo- f8
mtvangen premies toeneemt,
derd met rente op rente, wordt het
wordt, trekt deze veel risico voor de maatschappij steeds
minder en een steeds groter deel van
de premie kan dan als spaarpremie
vorden beschouwd.
Vraag: Tijdens mijn vakantie merk-
e ik in Hardenberg een Clara Feyona-
ichool op. Kunt u mij inlichten hoe
ie school aan deze naam gekomen is
•n wie Clara Feyona geweest is?
Antwoord: Dit zijn de voornamen
/an een bijna vergeten figuur, waar-
>ver men meer te weten zou zijn ge-
buiten Harden-
sen normale wegkruising? L u
Antwoord: Bij gelijke wegen beeft;
gemotoriseerde snelverkeer zoalsr10
en motorfietsen, maar ookPPi
met 20 km snelheid, voorrang.lriji
staat. Wilt u de zaak toch veranderen
vervang dan niet de kachelpijp dooi
;n kanaal van ijsselsteen maar neem
m asbesten pijp. Deze trekt ook goed
1 is eveneens goed schoon te houden
Vraag: Zeven jaar lang heb ik pre-
iie betaald voor een levensverzeke-
wil ik haar afkopen. Hei
neer personen meubilair overbrengen
van Nederland naar België, dienen zij
een uitvoervergunning uit Nederland
en een invoervergunning voor België auto'
aan te vragen bij de douaneoverheden auto'.
van belde landen Als u in Nederland Bromfietsen vaüen hieronder echterjeid
looit onder de wapenen bent geweest niet. Deze zijn met fietsen ingedeeld^
ibuitengewoon dienstplichtig) zal u dit bij het zogenaamde langzaam verkeer.#ee
gen moeijjjkhejcj is dat men op grondr^
van de wettelijke bepalingen niet al-
ernstige politieke tijd weet of men meteen bromfiets
opgeroepen worden. te maken heeft. Een onlangs gepubli-]rv
is mij een raadsel hoe ceerd arrest van de Hoge Raad
cdrag dat mij als afkoopwaarde oerg het museum had bezocht. Het is
wordt toegezegd. Is echter belachelijk
laag, nog geen 200. Hoe Is dat mo
gelijk? Ik heb veel meer aan premie
betaald.
Antwoord: Een dergelijke lage at
Koopwaarde kan volkomen juist zijn
Dit is afhankelijk van het bedrag der
verzekering en van de duur De dooi
U betaalde premie is samengesteld ui»
verschillende factoren, bijvoorbeeld df
spaarpremie en de risicopremie. De
spaarpremie groeit naarmate u langei
verzekerd is cn werpt dan pas haai
vruchten af. Als u een langlopende
verzekering na 7 jaren opzegt, is de
spaarpremie nog niet erg hoog en dar
zal het bedrag dat u als spaargeld
plus rente terugkrijgt, laag zijn. Ge-
lamelijk Clara Feyona van Sytsema.
Jver wie Seerp Anema geschreven
leeft ln het boek „Een vergeten dich
teres uit de 18de eeuw" Zij werd in
1729 geboren en huwde in 1750 mei :hanisme
Isaac Relnier van Raesfelt. In 1807
Uierf zij te Heemse.
In het museum leest men nog het
'ypisch achttiende-eeuwse lofgedicht:
Zo praalt adeldom bij deugd.
Vi sheid, schoonheid en jeugd
s in Claraes deftig wezen
Maar meer nog in haar werk te lezen'
Vraag: Hoe is de gang van zaken
ils men in België wil gaan werken en
liet hinderen als u in België gaat
ten. Blijft u Nederlander, dan zoi
slleen 'in geval
verwikkeling
Vraag: Hi
;en horloge werkt met datumaandui
ding. Zo'n horloge kan toch niet pre-
weten, of februari bijvoorbeeld 28 dat een bromfiets met andere carbu-j*
of 29 dagen heeft. Hoe kan dus die rator dan de door de minister vanfcr
anduiding altijd juist zijn?
Antwoord: Ieder etmaal om twaalf
iddernacht springt het datumme-
verkeer en waterstaat, geen bromfietsjas
(„rijwiel met hulpmotor") is. Het isL
te hopen dat de wetgeving op dit puntL.
goed kijkt, ziet verbeterd wordt,
dat kort tevoren de cijfers al lang- Vraag: Kunt u mij nadere gegcvensL
opschuiven. Na de 30ste springt verschaffen omtrent de dichter Willem,an
and 30 ten Berge? Leeftijd, levensloop en de'8®
- door- aard en titels van zijn werken?
draaien om de eerste te krijgen
net de laatste dag van februari dan
drie keer 24 uur en in een schrikkel
jaar twee maal 24 uur. Het is dus
Antwoord: Helaas zijn wij niet daar-Ma
e in staat. Wel weten wij dat hij tot hoe
iHH "fijn i behoorde, L
Antwoord: Nederlanders, die in loon-
ïisme zoals
klokken.
Vraag: Heeft t
België worden te werk ge- de fietser of bromfietser voorrang bij
Aangezien er bij de uitgeverijen geenV
rechts komen- inlichtingen zijn te krijgen, hopen wij
-- u.-« j-* lezer ons kan helpen.