Herstel Kerkelijke Eenheid
gaat grote actie voeren
OMROEPBESTEL NOG
NIET IN BALANS
Een noord voor vandaag
Wel sluitingsdag, maar
niet op zaterdag
Meer samenwerking met
collega's en artsen
2
MAANDAG 7 SEPTEMBER 1964
ANDERZIJDS
OP AUDIËNTIE BIJ DE PAUS
Prof. dr. G. P. van Itterzon
heeft deze zomer met vele ande
ren een audiëntiebezoek gebracht
aan de paus op diens zomerver
blijf. In het Hervormd Weekblad
„De Gereformeerde kerk" geeft
hij nu de indrukken weer, die deze
gebeurtenis op hem als protestant
gemaakt hebben.
Hij schrijft:
HET dragen van een mens rook van
een paus) in een draagstoel doet
mij altijd vreemd aan. Toen de paus
aan het einde van de bijeenkomst
weer teruggedragen werd. poogden
vele mensen de hand (of tenminste
de vinger) van de paus aan te ra
ken. Ik zag een vrouw, die daarin
geslaagd was, en die nu zielsgeluk
kig en met haast de hand, die met
de paus een aanraking had gehad,
naar haar zuster uitstak. Blijkbaar
waa zij van mening, dat iets van
de pauselijke kracht nu ook aan
haar zuster zou ten deel vallen. Kan
men het een protestant kwalijk ne
men, dat hij nier een ogenblik aan
een magische handeling denkt, niet
van de paus, maar dan toch wel
van zijn gelovigen?
De paus begon al spoedig met
Maria te noemen en kwam daar la
ter weer op terug. Overigens heb ik
bij deze gelegenheid weinig Maria-
liederen gehoord. Toen de paus na
het beëindigen van zijn toespraak
zich met een aantal afgevaardigden
afzonderlijk onderhield, kortten de
aanwezigen, die dat op grote afstand
niet konden volgen, de wachttijd
met zingen. Maria kwam er betrek
kelijk weinig aan te pas. Wèl trof
mij de zang: Christus overwint,
Christus regeert, Christus bestuurt,
of iets dergelijks. In dezelfde lijn
lag, dat de paus met de aanwezi
gen samen de geloofsbelijdenis van
Nicea zong, een echt oecumenisch
getuigenis.
DE zegen daarentegen gaf mij een
vreemd gevoel. De paus gaf de
ze zegen namelijk voor de aanwe
zigen. voor hun verwanten en voor
de religieuze artikelen, die zij had
den meegebracht. Dat laatste deed
mij wonderlijk aan. Protestanten
kunnen dit toch moeilijk meemaken.
Telkens weer, als de rede vertaald
werd en de zegen werd aangekon
digd, werd ik getroffen door die ze
gen, die komen zou en die zou da
len ook op de „religieuze artikelen".
Ik dacht daarbij (en ik behoefde
maar rondom me heen te kijken)
aan kruisen en rozekransen en der
gelijke religieuze artikelen, die nu
gezegend zouden worden. Zegenen
ls toch nog altijd iets anders dan
..wijden aan de dienst van God"?
Een zegen verleent toch in deze
sfeer altijd iets .heel bijzonders?
Zou een rozekrans, die tn Castel
Gandolfo is gezegend, dus toch iets
meer zijn dan een rozekrans, die pas
in een winkel van religieuze artike
len is gekocht?
IjK dacht: dit is dus Rome. Men
zegt immers zo vaak, dat men
over Rome een verkeerd oordeel
heeft. Rome is dan niet het Rome
van de curië. niet het Rome van de
dogma's en decreten, niet het Rome
van Thomisten en andere theologen.
En we vragen dan als vanzelf: Wat
is Rome dan wel? Mag ik geloven,
dat het Rome van naus Pau'us VI.
die religieuze artikelen zegent, toch
Rome is? Rome zelf?
Nog een laatste indruk. Volgens
mijn woordenboek hangt het woord
audiëntie samen met het Latijnse
woord, dat „horen" betekent en kan
het worden vertaald als: plechtig of
officieel gehoor, gehoorverlening.
Naar deze maatstaf klopte de ver
taling niet, omdat van het begin tot
het einde de paus alleen aan het
woord was. Het was een monoloog,
een alleenspraak, waarbij de paus
alleen sprak en er van horen niets
kwam. Of men zou de ontvangst
van enkele voortrekkers aan het ein
de van de samenkomst met „ge
hoor" in verband moeten willen
brengen. Al met al was het een
leerzame morgen. Vooral ook door
de encycliek, die een stap terug
schijnt te zijn op de weg. die door
Johannes XXIII met een nieuwe vi
sie was betreden.
Band met Christus centrale punt
Mr. J. A. W. Burger meent:
VARA publiceert nu
ook haar cijfers
De VARA zal, het voorbeeld
van de andere omroepverenigin
gen volgend, ook haar volledige
jaarcijfers in haar omroeporgaan
publiceren. Ook heeft zij thans
een programma-adviesraad in
gesteld (volgens de statuten sa
mengesteld door de P.v.d.A., het
N.V.V. en de VARA), welke in
het najaar aan het werk gaat.
Deze adviesraad brengt een grote ge
varieerdheid van inzichten bijeen, waar
door „de programma's voldoende zullen
worden beïnvloed in de geest van door
braak en anti-verzuiling, zoals die door
de samenstellende organisaties wordt
voorgestaan". Dit deelde mr. J. A. W.
Burger, voorzitter van de VARA, zater
dag mede in de tweedaagse najaarsver
gadering van de VARA-Verenigingsraad.
in de Hilversumse studio gehouden.
In zijn openingswoord zeide mr. Bur
ger verder, dat de VARA zich niet ge
roepen voelt, te reageren op het bestaan
de activiteiten van de REM,
hetgeen zou betekenen een verhoging
met 2 ct. per dag per net Dat lijkt de
VARA niet onbillijk. In feite moet men
zich thans behelpen met een bedrag van
ƒ490 per zenduur en dat is te enenmale
onvoldoende. Er zijn wel goedkope pla-
tenprogramma's, maar op één hoorspel
kan men ƒ1000 rechten moeten betalen
en de honoraria voor solisten bij orkest
muziek, lopen ver boven de beschikbare
uur-som uit.
SCHOOLTELEVISIE
De heer J. W. Rengelink merkte, ook
in een brede rede, o.m. op dat de pro
gramma's van de schooltelevisie niet
zulk een eenstemmig gul onthaal vinden.
Maar'dat zij niet beter zijn is z.L een ge
volg van het feit dat verschillende in
stanties ervoor verantwoordelijk zijn.
Van onderwUszijde ls men er wel van
overtuigd dat er vele onderwerpen zijn
(Van onze kerkredactie)
Als het herstel van de kerke
lijke eenheid van gereformeerde
belijders afhangen moet van de
aktivitelt der leden van de ver
eniging, die dit doel in haar
naam geschreven heeft, dan
staat het er droevig mee voor.
Dat is zaterdag in Utrecht op de
algemene ledenvergadering (die
voor het eerst na drie jaar weer
gehouden werd) wel duidelijk
gebleken.
Van de zeventienhonderd leden
nog geen twee procent aanwezig. In zijn
verslag moest de secretaris, de heer A.
Groenendijk uit Rotterdam, meedelen,
dat in de afgelopen drie jaar het aantal
actieve afdelingen gedaald is van zeven
tien tot zeven. Ook financieel staat de
vereniging zwak.
Aan het bestuur ligt het in elk geval
niet. Enthousiast werden plannen ter ta
fel gebracht om de vereniging nieuw le
ven in te blazen. De activiteiten, die het
bestuur zich voorstelt, zijn zo groot, dat
het aantal bestuursleden werd uitge-
breid tot vijftien. Vijf kerken zijn in hel
bestuur vertegenwoordigd: hervormd,
gereformeerd, gereformeerd (vrijge
maakt). christelijk gereformeerd en de
gereformeerde gemeenten.
In zijn openingswoord wees de voor-
juist in de schooltelevisie de verzuiling
sterker gaan doorwerken: nu is er ook
hier weer een deel van de programma'!
vervallen aan AVRO. VARA en VPRO
tezamen (juist zoals bij de schoolradio)
een twede deel aan de NCRV en een
derde aan de KRO.
„Nu komt het voor. dat een leraar ex
pressie een programma over de ontwik
kelingsgebieden moet maken
leraar aardrijkskunde een
kunst!", aldus de heer Rengelink (emo-
wanneer hij persoonlijk als staatsburger tioneel). Ook dit noemde hU thans
un <--• i —n de redenen waarom hU zijn program-
et kon v jg
spreekt, vindt hij het „wel belachelijk.|m
dat geldbezit een vrijbrief blijkt te zijn ma-commissarisschap niet kon volhouden,
om de overheid aan de laars te lappen".! Uitvoerig sprak de heer Rengelink, in
-. Burger eerder al eens gezegd, j afkeurende zin. d«> aandelenverkooD
Heeft
dat commerciële televisie geen betere
programma's kan geven dan de omroep
verenigingen, nu meent hij dat het zeei
waarschijnlijk slechtere zullen zijn: mis
schien wordt er wel eens een stunt uit
gehaald met een grote artist, maar film-
huur komt voordeliger uit en het gaat de
commerciële televisie alleen maar om
de eigen winst Mr. Burger staafde zijn
uitspraken met tal van citaten uit brie
ven en bladen.
Voorts merkte hij op. dat de VARA
volledig achter het besluit van haar te
levisie-secretaris, de heer Rengelink, oir
te bedanken als programma-commissaris
van de NTS, staat
Uitvoerig belichtte hU. dat de VARA,
die de stem van het socialisme in de
ether brengt, waarmee geen „zuil" is
'„Wie het anders zegt weet niet waarover
hij het heeft".) De typerende eigenheden
van het Nederlandse volk waardevol, ka
rakteraanduidend, democratisch en anti-
totalitair acht.
De delen waarin het volk uiteenvalt
worden weerspiegeld in de omroepver
enigingen, maar de tegenpool, het vrij
willig en juist samengaan van deze delen
in de NTS. is even waardevol. Beide fa
cetten zijn. aldus de heer Burger, vol
strekt essentieel *"%"r "nc
omroepbestel.
„Wü verwerpen de eenheidsomroep
evenzeer als een omroepbestel van sec
ten. Wij willen geen dogmatisme, maar
de werkelijkheid ener levende gemeen
schap tot haar recht zien komen door
middel van de moderne communicatie
middelen. Samenhang enerzijds, grote
verschillen anderzijds. Maar naar onze
overtuiging heeft het Nederlandse om
roepbestel die Juiste balans nog niet ge
vonden".
SAMENGROEIEN
De VARA meent dat de televisie meer
kan presteren, als op sommige punten
niet alleen samengaan, maar samen-
groeiing ontstaat, en dan is het juist dat
',de organisatie ook een
staf bezit en het maken
jgramma's niet telkens
wordt uitbesteed bij de diverse omroep
verenigingen. Nu de heer Rengelink om
deze en andere redenen, alle gegrondvest
in het niet volledig samengegroeid zijn
van de componenten binnen NTS-ver-
band. zijn verantwoordelijke functie niet
langer kan dragen, zal de VARA echter
met onverflauwde toewijding deel blij
ven uitmaken van de NTS en deze zoveel
mogelijk in de goede richting steunen.
De heer J. Broeksz. radio-secretaris,
hield in de middagvergadering eveneens
een lange rede, waarin hij opnieuw het
gebrek aan geld voor de radio in het
licht stelde. De tekorten bij de VARA-
radio zijn zo groot, dat reeds 10 miljoen
filden van de reserves zijn ingeteerd. De
7 miljoen welke de VARA-radio dit
jaar ontvangt uit de verhoging van de
luistergelden zijn nauwelijks voldoende
om het jaartekort van 8.5 miljoen te dek
ken. Verhoging van kosten en het fest
dat in de herfst van 1965 het derde net
SrD\W0^fn 1 >9 30 Comedy Caper: The
VARA-portie uit de luistergelden geheel j fDe sluntman) TV-fllm: 19.43 Openbaar
verslinden en opnieuw tekorten veroor-Kunstbezit: 30 00 Journaal en weeroverzlcht;
zaken. ..zodat wij in 1966 weer aan de 20.30 Dit is Noorwegen, korte film: 20.45
rode cijfers toe zijn; aldus de heer The intruder (De indringer). speelfilm. (Bei-
Tenzij de luisterbijdrage opnieuw Amazonegebied, documentaire; 22.45-22.50
wordt verhoogd en wel tot ƒ21 per jaar, I Journaal.
de aandelenverkoop
de REM, waarbij het publiek na het
verhandelen van belangrijke prioriteits
aandelen de versnipperde rest mocht ko
pen. Daarvoor stond men in de rij
blik zendt de REM uit buiten
zenduren, we hebben dus niets te con
curreren. maar als het er op aankwam
zouden we het wél aandurven!"
De heer Rengelink onthulde nog, dat hU
door de Duitse televisie is aangezocht om
daar een debat met de heer Brandei te
komen houden: „Maar daarvoor had ik
geen belangstelling. Er is geen kwestie
REM."
n de REM,
Eerste kwartaal
schooltelevisie
Op dinsdag 29 september a.i
schooltelevisie weer beginnen en wei
met een les voor het lager onderwijs:
„Omgaan met dieren", waarin onder
leiding van Hans Rensenbrink een be
zoek wordt gebracht aan de kinderboer
derij in Artis.
Volgende les: dinsdag 6 oktober. Deze
handelt over de ontwikkelingsgebieden
en is bedoeld voor het middelbaar en
hoger beroepsonderwijs. Prof. dr. R. C.
Kwant, hoogleraar in de sociale filosofie
te Utrecht zal deze les, waarvan de
tweede aflevering volgt op dinsdag 13
oktober, leiden.
Aan „het evenwicht in de natuur",
waarbij wordt aangetoond dat een stil
stukje bos niet zo vredig is als het wel
lijkt door alles wat er leeft en strijdt
om het behoud, en het ingrijpen van
de mens daarin, zijn drie lessen gewijd.
Deze zullen gepresenteerd worden door
dr. J. C. van aer Steen, op 27 oktober.
17 november en 8 december. Zij zijn be
doeld voor ulo en vhmo.
Speciaal voor het lager beroepsonder
wijs en vglo is er op 20 oktober een
door Nico van Vliet gepresenteerde les
over vakbonden en CAO; op 20 novem
ber zullen leerlingen van de kijkende
scholen over het al dan niet georgani
seerd zijn in de arbeid in de studio sa
men komen praten.
Voor de lagere scholen hoogste klas
sen is er op 24 november dan nog een
uitzending „Brand in de krant", waarin
de leerlingen kunnen meemaken, hoe
een actueel verslag nu precies in de
krant komt. Als onderwerp is gekozen
de spectaculaire brand in de molen op
Kralingen.
Al deze programma's, welke op dins-ge8t«id
dagen worden uitgezonden, worden op stirhtini
Weer reportages van
Concilie
Op maandag 14 september begint in
Rome de derde zittingsperiode van het
Tweede Vaticaans Concilie. Ook tijdens
deze zitting zal de KRO voor radio en
televisie regelmatig verslag uitbrengen
van de gebeurtenissen.
Voorafgaande aan de samenkomst zal
op woensdag 9 september a.s. een recht
streekse televisie-uitzending uit Rome
worden doorgegeven, zulks over de voor
bereiding op de openingsplechtigheid.
De gebeurtenissen, welke hiermee sa
menhangen worden op 14 september in
een Eurovisie-uitzending op het Neder
landse scherm gebracht.
Voorts zullen, zoals gebruikelijk, op
elke uitzendavond van de KRO al dan
niet rechtstreekse reportages in korte
vorm worden vertoond.
Van dinsdag 8 september af zal de
KRO-radio weer een Concilie-journaal
uitzenden en wel op dinsdag- en donder
dagavonden alsmede vrijdags om de 14
dagen direct na het nieuwsbulletin var
8 uur.
Harde noten
VARA-leden dwingen
quiz naar le net
Door een lawine van protestbrieven
naar de VARA te zenden en vele stad-
en districtvertegenwoordigers In de Ver
enigingsraad tot hun tolk te maken, heb
ben talrijke VARA-leden de nieuwe te
levisiequiz „Tel uit je winst", onder lei
ding van Theo Eerdmans, van het
tweede net naar het eerste gedwongen.
Hoewel de heer Rengelink. televisie-
secretaris van de VARA, zaterdag tij
dens de najaarsvergadering van de Ver
enigingsraad nadrukkelijk betoogde, dat
het tweede programma niet van min
dere kwaliteit zal zijn dan het eerste,
kon hij niet tegen de grote aandrang
van zoveel leden op. Hij zegde toe, dat
de quiz op het eerste net zal komen.
Het enige argument dat de VARA hier
voor laat gelden is. dat slechts een be
perkt deel van de Nederlandse kijkers
het tweede programma kan zien, omdat
de steunzenders nog niet zijn ingescha
keld. Er werden ter vergadering nog
leer harde noten gekraakt.
Teleurstelling over het feit, dat het po
litieke cabaret „K-wartaal" wél op het
tweede net komt, verandert aan dit feit
omdat het programma „Zo is het"
?t eerste blijft en wel op zaterdag-
..1 half tien, zodat men dan nog op
het tweede net naar iets anders kan kij-
diger voorbereid
nieuw eiste de heer
cretaris van de P.v.d.A
onaangetast zal blijven. Een directe toe
zegging hiervan kreeg hij echter niet.
Een der leden van de Verenigingsraad
fulmineerde sterk tegen het feit, dat de
heer H. A. Gomperts zijn bij de AVRO
spaak gelopen rubriek Literaire ontmoe
tingen nu bij de VARA (eerste net)
gaat voortzetten. Hij noemde de heer
Gomperts „een naast de vuilnisbak van
de AVRO gevonden vijand van de VA
RA".
Inderdaad, antwoordde de heer Renge
link, heeft de heer Gomperts zich twee
!aar geleden in een debat met de heer
iroeksz fel tegen de VARA uitgelaten
iaar daar heeft niemand zo gauw meer
aan gedacht. Nu gaat de heer Gomperts
niet alleen deze rubriek voor de VARA-
tv doen, maar hij zal ook deel uitma
ken van een cultureel forum, dat maan
delijks in het tweede programma op
treedt.
Vreemde arbeiders
eigen r.k. tehuis
in IJmond
De minister van maatschappelijk werk,
mevr. drs. J. F. Schouwenaar-Franssen,
heeft zaterdagmorgen te Beverwijk het
gebouw „Nuestra casa nostra" in gebruik
een tehuis van de Peregrinus-
ig voor de in de IJmond werken
de Italianen en Spanjaarden. Deze
rooms-katholieke stichting zorgt in sa
menwerking met het bedrijfsleven voor
het opvangen en het opnemen van de
buitenlandse arbeiders in de Nederlandse
gemeenschap.
De minister van maatschappelijk werk
wees erop, dat wij op weg zijn naar een
Europese samenleving. Dit door Hoog
ovens gebouwde Nuestra casa nostra,
dat in de plaats kwam van het te klein
geworden Casa nostra is er een symp
toom van. Het speelt een belangrijke rol
in het tweerichtingen verkeer tussen de
diverse landen, en als het goed is, aldus
zitter, ir. H. van Harten, op de tegen
stand. die de vereniging ondervindt. Er
zijn er, die de vereniging tot herstel van
de kerkelijke eenheid van gereformeer
de belijders zien als een poging om de
verdeeldheid weg te organiseren. Ons
wordt activisme verweten, aldus ir. Van
Harten. Hij wierp dit verwijt van zich
af. Wij weten, zo zei hij. dat alleen God
de eenheid kan bewerkstelligen, maar
dat neemt niet weg. dat wij alle moge
lijke middelen moeten gebruiken.
Anderen vinden ons te eng. Maar wij
menen, dat als het onder de gerefor
meerde belijders al niet mogelijk is tot
eenheid te komen, we ons over verdere
eenwording geen enkele illusie behoeven
te makjn, zo stelde Ir. Van Harten.
Ledenwerfactie
Uit het verslag van de secretaris bleek,
dat de belangrijkste gebeurtenis na 1961
wel de grote manifestatie in Birkhov^n
bij Amersfoort geweest is. Tweeduizend
mensen uit het gehele land waren daar
aanwezig. Overigens ligt het accent op
de activiteit der plaatselijke afdelingen.
's-Gravenhage-Rijswijk is met vierhon
derd leden de grootste, gevolgd door
Amersfoort, Amsterdam en Leeuwarden
met elk een honderd leden.
In het nieuwe blad Woord en Wereld
heeft de vereniging een mogelijkheid
zich te uiten, zoals dat voorheen in Enig
heid des Geloofs het geval was.
Over de nieuwe plannen van het be
stuur vertelde de tweede voorzitter, de
heer J. A. Nap. Het is niet, omdat wij
daverend succes verwachten,
dat wij het durven laten, dat wij door
gaan, zo zei hij. In de eerste plaats
eaat men een grote ledenwerfactie voe
ren. Er is een mooie folder klaar geko
men. die men onder de gereformeerde
belijders wil verspreiden. Hiervoor is
echter de medewerking van de leden
nodig. Het is heel moeilijk om aan adres-
«enmateriaal te komen.
Verder wil het bestuur in het komen
de seizoen zestien distrikt-svergaderingen
in alle delen van het land organiseren
om de zaak van de kerkelijke eenheid;
aan de orde te stellen. Ook hier komt
het echter weer op de medewerking van
de leden aan. Triest is wel; dat men ge
dwongen werd de begroting voor al deze
propaganda-activiteiten te besnoeien van
12.000 tot 2.500 gulden.
Middags sprak ds W. C. van den
Brink van Renkum over „De eenheid
de Kerk". Hij knoopte aan bij het
ii. in staat zijn te|
breedte en lengte
5, en te kennen de
men met alle heilig*
vatten, hoe groot de
en hoogte en diepte
liefde van Christus
Dit is de enige mogelijkheid om als
kerk te kunnen leven, aldus ds. Van den
Brink. Het begrip „alle heiligen" is de
fundamentele gemeenschap. De kerk
mag dus «wen groepje van gelijkgezin
den zijn. Maar ook bijvoorbeeld de vrij
zinnigen zijn in Paulus' visie niet op te'
vangen.
Te midden van alle 'erkvragen staat;
de vraag naar de binding aan Christus
centraai. Wie deze binding niet heeft.;
valt bulten het lichaam van Christus.
Met allen, die deze gemeenschap metj
Christus bezitten, zijn wij op 1
„En voorbijgaande zag Hij Levi, de zoon van Alfeus, bij het
tolhuis zitten, en Hij zeide tot hem: Volg Mij. En hij stond op
en volgde Hem", (Marcus 2:14).
Jezus, omringd door de schare, wandelt langs de zee, en Mar
cus vertelt, dat Hij lerende, onderwijzende, was. De schare zal
Zijn woorden wel gretig hebben ingedronken. Zij luistert ge
spannen naar wat Jezus heeft te vertellen. Zij is aktief.
Tegenover deze aktieve schare staat Levi, de zoon van Alfeus. j
Hij behoort tot de passieven. Bij het tolhuis zittend, zal hij del
menigte hebben gadegeslagen en zo zijn gedachten over wat
hij zag hebben gehad. Hij gaat niet naar de schare toe om meej
te luisteren, nee, hij blijft rustig zitten bij het tolhuis. Het
beeld van zovelen, ook uit onze tijd. Van een afstand kijken,:
zonder door iets worden geraakt. Alleen inaar toeschouwer
zijn, zonder meer. Nergens warm en nergens koud van wor
den. Gelaten de dingen over zich laten heenkomen. Maar ziel
Jezus passeert Levi, en dan gaat er iets gebeuren. De Here
zegt niet meer tot hem, dan: Volg Mij. „En hij stond op en
volgde Hem". Levi vraagt niet: Waar gaat Gij heen? Hij zegt'
niet: Het spijt me, maar ik heb hier mijn taak hij stond op
en volgde Hem.
Van passief wordt Levi aktief. Hij gaat deel nemen aan de
wandeling van Jezus rond het meer. Jezus heeft hem aange
zien en heeft in zijn hart een vuur ontstoken. Levi kan niet
anders doen, hij moet.
Zo doet de Here, Hij ziet ons aan en zegt niet meer dan: Volg
Mij. Hij ontsteekt in ons een vuur, dat ons aktief maakt. Van
toeschouwer worden we deelnemer. Zalig zij, die bij het horen
van Zijn stem, zeggen: Ja, Here, Gij roept mij, ik volg U.
Ds. Van den Brink wees op de strijd I
tussen supra en infra in de zeventiende!
eeuw. De Gereformeerde Kerk deed toen1
geen uitspraak, omdat men toen nog
voelde, wat de kerk is. Hij vroeg zich
af: Is er geen kerkziin mogelijk samen
met dr. Geelkerken of met ds. Van der
Schaft?
Laat ons als kerken samen de binding
ontdekken in Christus, zo besloot ds. Van
den Brink zijn referaat, dat met grote
aandacht gevolgd werd. Alleen zo zal de
dorheid dezer dagen verdwijnen.
Beroem n osiverk
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Oldekerk: J- Goris
te Lutten a. d. Dedemsvaart
Bedankt voor Krommenie: J. de Jongh
te Nes (Wd.).
Samen één kerk
in Dieren
i de geheel nieuwe woonwijk in Die-
ren-Noord gaan hervormden en gere
formeerden samen een kerk bouwen. De
Gereformeerde Kerk heeft eind 1962 het
initiatief hiertoe genomen. Men heeft
het jaar 1963 gebruikt ter bespreking
van de problemen rondom gemeen
schappelijke kerkbouw. Thans is het
contract getekend en aan een architect
opdracht gegeven. Het contract loopt,
voor 25 jaar. Opzegging van de over
eenkomst is in het contract met opzet
niet gemakkelijk gemaakt. De bouw
commissie bestaat uit drie hervormden
en drie gereformeerden. De nieuwe
kerk krijgt onder meer twee predikants-
en twee kerkeraadskamers.
Wij lezen vanavond Handelingen 21 vers 16 tot 25.
Wens chr. middenstanders:
(Van onze sociaal-economische redactie)
Een groot aantal zelfstandigen
binnen de Chr. Middenstands,
bond w\jst resoluut het advies in
zake de vrije zaterdag af, dat het
hoofdbedrijfschap detailhandel
aan de betrokken SER-commis-
sie heeft gegeven. Het hoofdbe
drijfschap heeft zich in meerder
heid uitgesproken voor 7 vrije
zaterdagen, 13 vrije maandagen
en nog 30 andere vrije dagen voor
het personeel in dienst van de
detailhandel. Dit plan zou gerea
liseerd moeten worden met be
hulp van een rouleersysteem.
Kleinere zaken met weinig per
soneel hebben echter niet veel te
rouleren. De meeste midden-
Standers wijzen bovendien slui
ting op zaterdag af, omdat deze
dag bij uitstek de verkoopdag is.
Hilversum I 402 m. NCRV. 19.00 Nieuws
en weerpraatje; 19.10 Licht instrumentaal
kwartet; 19.30 Radiokrant; 19.50 Meteoren:
gevarieerd programma: 20.25 Tot ziens in
Jeruzalem. Bijbelse quiz; 21.00 Viool en
plano: klassieke muziek (gr.); 21.20 Amster
dams kamerorkest en solist: klassieke en
moderne muziek; 22.05 Wereldpanorama:
22.15 Lichte grammofoonmuziek; 22.30 Nieuws
en SOS-berichten: 22.40 Avondoverdenking;
22 55 Boekbespreking: 23.05 Lichte orkestmu
ziek (gr.); 23.40 Het Evangelie in Esperan
to: 23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum II 298 m. AVRO. 18.00 Nieuws:
18.15 Eventueel actueel: 18.20 Metropole-or-
kest: amusementsmuziek: 18.50 Openbaar
Kunstbezit; 19.00 Kamermuziek; 19.35 Stereo-
fonische uitzending: Bas en klavecimbel: oude
liederen: 20.00 Nieuws: 20.05 Muziek-revue:
21.00 Fata Morgana, hoorspel; 22.20 Zigeu
nerorkest (gr.); 22.30 Nieuws; 22.40 Actuali
teiten; 23.00 Pianorecital: klassieke muziek:
In de pauze: voordracht; 23.55-24.00 Nieuws.
GRAMMOFOONPLATENPROGRAMMA
Richard Strauss: I. Don Juan, sympho-;
nisch gedicht naar Nlkolaus Lenau op. 20.
Philharmonla Orkest o.l.v. Otto Klemperer
|fc~—.53. Einleltung und
Ds. Zijlstra voor xiekenhuispredikanten
vicklung der 3 Hauptthemengruppen. The-
des Mannes, ge
der Fi
(Van een medewerker)
De eenzaamheid van de pastor
iumerlsch.
onduidelijkheid van de pasto-
-genued (die i rale rol en de tijdnood, heeft ds.
Adagio. Schaf-
Glocke schlögt 7 Uhr
Sachsische Staatskapclle Dre
po I. Ruhiger Tempo I. Tranquillo. Andar
Philharmon. Orkest
Radio morgen
ïofoonmuziek. 9.35
lus. 12.04 Lichte muziek. 12 30 Mededelinge
)uw 12 33 Voor de
12.45 Katholiek
lichte mu-
30 Als de dag van gisteren, klank-
beeld. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Christen-
n de praktijk; programma over bijstand
mgehuwde moeders. 17.00 Voor de jeugd.
17.50 Regeringsuitzending: Driehonderd jaar
geleden Nieuw Amsterdam omgedoopt tot
New-York, door W. Meyer. 18.00 Lichte
grammofoonmuziek voor de tieners. 18.20
Uitzending van de Katholieke Volkspartij:
Kaarten op tafel. Een uitzending over poli
tieke zaken die de aandacht verdienen. 18.30
mmofoonmuzlek. 18.50 Van klantei
denstand.
Hilversum II. 298 i
7.10 Ochtendgymnastiek,
ïofoonmuziek. VPRO:
i voor de Mid-
AVRO: 7.00 Nieuws.
Nieuws. 11.02 Voor de zieken.
cangsollsten. 13.00
reofonisehe uitzer
ek. 16.30 Voo
liling. 17.35
grammofoonmu-
Schouwenaar, moet er een so
lidariteit heersen, waarbij ieder een taak
heeft De minister hoopte, dat de zorg
en toewijding, waarmee het tehuis is
gebouwd, over zullen gaan op de be
wonen.
W. Zijlstra, geestelijk verzorger
van het hervormde psychiatri
sche ziekenhuis „Hulp en heil"
te Leidschendam op de jaar
lijkse conferentie van zieken
huispredikanten als de belang
rijkste grondproblemen naar
voren gebracht. De tweedaagse
conferentie, uitgaande van de
Raad voor kerk en ziekenzorg
werd verleden week in het Eyk-
manhuis te Driebergen gehou
den.
De eenzaamheid van de pastor heeft
een legitiem en een illegitiem element,
die nauw verweven zijn. Die verw
held remt zijn pastoraat. Er is slechts
één mogelijkheid, waardoor het illegi
tieme element kan worden afgescheiden
van het legitieme, namelijk de echte ge
meenschap met de medepastor. Een ge
meenschap. waarin pastors juist naar de
zwakke zijden aan elkaar bekend wor
den: een „fellowship of the weak".
Juist als collega's is men geneigd zich
voor elkaar te verbergen.
De eenzaamheid van de pastor gaat
losmakelijk samen met zijn ambt. Hij
komt en spreekt immer» namens zijr
Heer. In de pastorale relatie is er daar
om altijd naast de zo noodzakelijke na
bijheid ook de distantie.
Het gaat erom stand te houden in
deze „positieve" eenzaamheid en niet
uit te wijken naar de onechte nabij
heid van de allesbegrijpende populaire
dominee. Eveneens moet echter
onechte distantie van de autoritaire
dominee, die altijd zijn woord en ad
vies klaar heeft, vermeden worden. In
beide gevallen is de pastor niet in
staat tot werkelijke communicatie en
kan een liefdevolle verbondenheid met
God en de medemens niet tot stand
komen.
Ambivalente houding
Wat betreft de onduidelijkheid van de
pastorale rol. zowel voor de pastor zelf,
als voor anderen, meende ds. Zijlstra,
dat dit een ernstige belemmering vormt.
Mede wordt deze veroorzaakt door de
ambivalente houding, waarin arts en
pastor tegenover elkaar staan. De art-
weten meestal niet recht raad met
dominee op hun terrein. Ze behan
delen hem wel met een zeker respect,
•gelijk verwachten ze weinig van
hem. Cnristenartsen staan wel anders
hiertegenover, maar ook zij begrijpen
soms niet wat de pastor doet on hoe hij
Ds. ZUlstra stond vooral stil bij de
geestelijke verzorging ln de psychiatri
sche ziekenhuizen. Voor alles komt het
er op aan, dat de pastor in zjjn pas
torale zorg blijft. Iets dat in de praktijk
geleerd moet worden. Open contact met
de geneesheer is nodig. Van beide zij
den worden dan de grenzen gezien en
kan een nauwe samenwerking tot atand
Creatieve ruimte
In de wanverhouding tussen het aan
tal patiënten en de tijd, het derde van
zijn toespraak" „Problemen rondom het
moderne ziekenhuispastoraat" zag ds.
Zijlstra een negatieve schuldverwekken-
de macht. De wijze, waarop wij met de
tijd omgaan is echter niet allereerst eer
praktisch probleem, maar een existenti
eel probleem. Buiten Christus om wor
den wij slaven van onze agenda of ver
lummelen onze tijd. Alleen Jezus Chris
tus heeft de tijd aangekund, omdat Hij
werkelijk wist, dat ze in handen van de
Vader was, die Hij overal aan het werk
zag. God aan het werk zien, dat maakt
de tijd tot zinvolle grens en creatieve
ruimte.
Jezus had hoewel Zijn leven meer be
zet was. dan van één van ons. tijd voor
de mensen. Dit alles moet de pastor voor
ogen houden. Beslissend is de innerlijke
houding van de pastor. Beslissend is het
of hij let „op de handen van de Heer"
Ds. Zijlstra sprak in het Eykmanhuis
tevens over „Pastorale clinische training
in Amerika en Nederland." De pastorale
clinische training wil de pastor helpen
om samen met andere collega's die pas
torale houding te vinden. In de clinische
omgeving van een ziekenhuis leert hij
onder deskundige leiding zijn eigen
werk kritisch te bekijken en zo ook
zichzelf. Daarnaast ontvangt hij ook die
theoretische begeleiding in de vorm van
colleges over psychologie en psychiatrie,
die hij nodig heeft om de medemens be
ter te leren verstaan. Tenslotte leert hij
samen met andere pastors aan de hand
van zijn pastorale ervaringen op nieuw
wijze theologisch bezig te zijn.
St, Maarten-Tïel
gerestaureerd
Als bekroning van de herbouw van het
door de oorlog zo zwaar getroffen Tiel
is zaterdag de fraai gerestaureerde St.
Maartenskerk, die uit de 14de eeuw
dateert, door de voorzitter van de kerk-
commissip, de heer M. Bekker. aan de
praeses van de kerkeraad van de Neder
lands hervormde gemeente, ds. J. Bone-
schanker overgedragen.
Tijdens deze plechtigheid dankte de
voorzitter van de kerkcommissie voor
de grote medewerking van rijk, provin
cie. gemeente en vele stad- en streek
genoten. Van architect en aannemer werd
veel gevraagd om van de troosteloze
ne weer een bedehuis te maken dat
i de gestelde eisen kon voldoen. Thans
de St.. Maarten mooier dan hij ooit;
is geweest
Rouleren van personeel op zaterdag
voor kleinere zaken zou betekenen het
aanstellen van extra personeel en dus
hogere kosten en minder service voor
het publiek.
In zijn jaarvergadering van vorige
week heeft de Chr. bond van Schoen-
winkeliers het rouleersysteem dan ook
als onaanvaardbaar afgewezen.
Men wil wel de vijfdaagse werkweek
voor het winkelpersoneel realiseren,
maar daarbij iedere ondernemer vrij
laten in het kiezen van de dag. waarop
de zaak gesloten wordt. In vele gevallen
zal dit maandag kunnen zijn, maar in
plaatseifl met een maandagse markt zal
de sluiting op een andere dag moeten
vallen. In een groot aantal gemeenten
bestaat reeds een winkelsluiting op
dinsdag- of woensdagmiddag. In deze ge
vallen zou overwogen kunnen worden
de hel® dinsdag of woensdag te sluiten.
Actie-comité
Een aantal individuele middenstan- j
ders heeft gemeend het initiatief uitj
handen van de middenstandsbonden
te moeten nemen, omdat deze bonden]
te weinig actief zouden zijn op het
punt van de doorvoering van de vijf-\ C
daagse werkweek. Voor vandaag had o
Amsterdam een actie-comité van
maandagsluiters een vergadering be-f
legd om zich te beraden op nieuwe oc- i
ties. Binnen de kring van de chr. mid
denstand staat men wel sympathiek 8
tegenover de sluiting op maandag,Ai
omdat daardoor ook het weekend ver
lengd wordtmaar in gevallen waar
dit moeilijk is. wil men de onderne
mer vrijheid geven zelf een dag te v'
kiezen. Wel zou wettelijk vastgelegd
moeten worden, dat inderdaad een
dag in de week iedere winkel sluit.
Hit rouleersysteem, dat het hoofdbe
drijfschap heeft aanbevolen, zou daar
mee van de baan zijn. Vele vrezen
namelijk bij doorvoering van een der
gelijk systeem een ongelijke concur
rentie tussen de grote zaken, die wel
kunnen roeleren en de kleinere, voor
wie dit onmogelijk is.
Nieuwe gezangen
verschenen voor
gereformeerden
Het nieuwe gezangenboek van de Ge
reformeerde Kerken in Nederland is
thans verschenen. Het bevat 119 gezan-
Aan de nieuwe psalmberijming wordl
inmiddels verder gewerkt. De groep
dichters, die de proefbundel maakte,
zal het werk geheel herzien. Nadat
eerst aandachtig geluisterd hebben n_
de stem van het Woord in de psalm
tekst, zullen zij thans nauwlettend luir
teren naar de stem van de talloze gt
meenten, die nu enige jaren uit hui
nieuwe berijming hebben gezongen
f over hebben gesproken.
Voor de verwerking van de kritiek
zullen de dichters vermoedelijk het ge-|
hele volgende jaar nodig hebben. Daar
na kan het nieuwe psalmboek persklaai
gemaakt worden. Dan ook komen dl
kerken voor de vraag te-> staan of zij de
nieuwe berijming al of niet definitief
zullen invoeren.
Tienjarig jubileum
Chr. bibliotheek
Zuid-Holland
(Van onze kerkredactie)
Het tienjarig jubileum van de Open-P'
bare christelijke centrale plattelandsbi- *n
ting openbare christelijke centrale plat
telandsbibliotheek". een naam. die zelf*
de voorzitter dr. J. Karsemeijer nog
hoofdbrekens kostte, is gevestigd in
Dordrecht en werd 23 februari 1954 op-
J memoreerde dr.
in ons land. „Ze is daarom Bui
kostbaar oezit.
De heer A. Meeusen, directeur
J" >lattelandsbiblio-fc
buitendienst
theek sprak over de uitbreidingsplannen
2!>P rede „En nu de toekomst tege-
De bijeenkomst, die een intiem karak
ter droeg, werd omlijst door declama
tie van mevr. J. A. Wesselink-Lengkeek.
orgelspel door de heer J. Boelema op
net electromsch orgel, en solozang door
mevr. M. Boelema-Tillema. De voorzit
ter van de bibliotheek van Leerdam, de
heer Van Buuren boodt een klok aan.
waarvoor dr Karsemeijer op geestig*
wijze zijn dank toonde.