Uw probleem is het onze p Christelijke gereformeerden moeten ja of neen zeggen Commerciële tv voor Suriname Een kanttekening Religie van de Islam ondeelbare eenheid Een woord voor vandaag Vaticaan herziet document inzake de Joden CENT Bidstond voor opening THT j 2 VRIJDAG 4 SEPTEMBER 1964 PROTESTANTSE UNIE ons blad heeft kunnen i de indruk onttrekken, vare zij niet door enkele beginsel- Protestantse Unie verkeert zoals men lezen in een impasse. Men kan zich niet dat zij al lang ter ziele zou zijn gegaan, vast», mannen op de been gehouden. Tekenend voor de toestand is, dat blijkens onze ervaring velen in de waan verkeren, dat de Protestantse Unie niet meer bestaat. In „Kaart van politiek Nederland", geschreven door een anti-revolutionaire leraar in de geschiedenis, wordt meegedeeld, dat de P.U. in 1952 is opgeheven. En in de Christelijke Encyclopedie is de partij van de theocraten letterlijk vergeten. Bij „Her- vormd-Gereformeerde Staatspartij" worden de lezers opgewekt om te zien bij „Protestantse Unie". Maar onder de letters P. is er niets tussen Pro testantse Kerk in Indonesië" en ..prothesis", waaronder het consistorievertrek naast de apsis der oud-christelijke basiliek, speciaal in Noord-Afrika en Syrië moet worden verstaan. Toch bleek de overgrote meerderheid van de Protestantse Unie verleden Jaar van oordeel, dat de unie als politieke partij moet voortbestaan en niet diende te worden omgezet in een bezinningsorganisatie. In feite is zij echter niet meer dan het laatste en dat helaas ook nog maar gebrekkig. el bood, was sympt alleen maar door de witte kappen van de Scheveningse vissersvrouwen maar gaf de buitenstaander toch het gevoel, dat hij een reünie van H.G.S.-ers bijwoonde. Voor hen, die volop aan het arbeidsproces deelnemen, is het uiteraard moeilijk om er kort na de vakantie weer een dag uit te breken, maar geldt dit ook voor prof. Van Ruler, die in deze kring als de profeet van de theocratie wordt geëerd? Voor een goed deel lijkt de P.U. het te moeten hebben van de mannen, in wier herinnering de tijd van ds. Lingbeek glorieuzer schijnt naarmate hij verder in het verleden komt te liggen. Om de woorden van een dier vastberadenen aan te halen: „Zolang God er is, is er ook een theocratie". Of het hen zal lukken de Unie nieuw leven in te blazen? Puur menselijk bezien zal het er in belangrijke mate van afhangen of de P.U. erin slaagt een voorzitter te vinden, die oratorische aan organisatorische gaven paart, zodat hij de schare weet te bezielen en de partij leiding weet te geven. Hoe men er ook over moge oordelen, ook vandaag is er nog een klankbodem voor het Hoedemakeriaanse denken. We kunnen ons wel voorstellen, de huidige toestand overziende, dat de ouderen met enig heimwee terugdenken aan de tijd van Lingbeek en van de beide Gravemeijers, van wie de één uitblonk op het (spreekgestoelte, terwijl de ander bijna alleen „Kerk en Staat" met waardevolle artikelen vulde. Zoals haar naam ook aangaf was de Hervormd-Gereformeerde Staatspartij een voluit Hervormde partij. In haar program kwam zij op voor de erken ning van de „Nederlandse Hervormde (Gereformeerde) kerk, ondanks haar tegenwoordige toestand van krankheid en gescheurdheid, als de historische, wettige openbaring van het Lichaam van Christus in Nederland." Een voluit Hervormde partij is in een ander, merkwaardig opzicht ook de Protestantse Unie. Deze partij, die zo vierkant staat tegenover de gedachten- wereld ten grondslag liggende aan het herderlijk schrijven „Christen zijn In de Nederlandse samenleving", heeft het kernwapen rapport van de Her vormde synode verleden jaar in haar beginselprogram verwerkt. Zoals bekend wordt in het synodale geschrift de kernbewapening afgewezen en de versterking van de conventionele strijdmiddelen aanbevolen. Een half jaar na de verschijning van het kernwapenrapport sprak de P.U. enerzijds uit: „Kernbewapening wordt als aanvaardbaar machtsmiddel afgewezen" en stelde zij tegelijkertijd, dat het de plicht van de overheid is om „een goed uitgeruste en getrainde luchtmacht, vloot en leger in stand te houden". Blijft over de vraag of de Protestantse Unie inderdaad een atoompacifistische partij is, zodat betoogd zou kunnen worden, dat degenen die op grond van het synodale rapport hun stem aan de P.S.P. gaven, eigenlijk bij de P.U. thuishoren. Hoe verleidelijk dit betoog ook is, we zullen het niet houden. Onlangs heeft het hoofdbestuur van de unie een kleine enquête gehouden; zij zou die eens op groter schaal moeten houden met betrekking tot het slot van artikel 3 van het program van beginselen. Een enquête op de landdag zou wel eens een opmerkelijke uitslag kunnen hebben. Hoewel er op de algemene ver gadering een meerderheid voor dit artikel werd gevonden, zou nu wel eens kunnen blijken, dat maar weinigen bereid zijn om de kernbewapening als machtsmiddel zonder (veel; meer af te wijzen. Het nucleaire evenwicht is de grondslag van een noodorde, die zo maar niet kan worden doorbroken. Zij functioneert nu eenmaal ter voorkoming Gerei, synode (vrijgemaakt) over eenheid De generale synode van de Ge reformeerde Kerken (vrijge- 'gonnen met een van de belangrijkste punten van haar agenda, de sa- menspreking met de Christelijke Gereformeerde Kerken. Het mo- deramen heeft de synode onder meer voorgesteld, een brief te schrijven aan de eerstvolgende synode van de Christelijke Ge reformeerde Kerken, waarin dringend verzocht wordt uit te spreken, ,,dat, waar het de roe ping der kerk is het Woord te be waren. de Christelijke Gerefor meerde en de Gereformeerde Kerken (vrijgemaaktred.) zich ook blijkens de Acte van Afschei ding of Wederkeering voor de eis gesteld zien, zulks in eenheid van samenleven te doen en al dus de weg naar die eenheid daadwerkelijk te gaan betreden." In de discussie over dit voorstel, bleek er bij verschillende synodeleden bezwaar te bestaan. ZU vonden het niet Juist om de christelijke gereformeerden zo scherp en nuchter voor het dilemma te plaatsen: willen jullie nu, ja of neen? ZU vroegen om meer begrip voor de interne verhou dingen binnen de ChristelUke Gerefor meerde Kerken. Ook waren zU van oor deel, dat uit het voorstel te weinig blUkt, dat men de bezwaren van christelUkc gereformeerde zUdc tegen de vrUgemaak- ten wel voldoende serieus neemt. Tot een beslissing is het nog niet gekomen. Al bijna twintig jaar De voorzittershamer werd deze keer gehanteerd door de assessor, ds. H. Velt- man van Zeist, omdat de praeses. drs. D. Deddens van Leeuwarden, de voorstellen an het moderamen verdedigde. Drs. Deddens begon met een overzicht sn de contacten, die er tot dusver heb ben bestaan. Reeds in 1946 is de synode de Gereformeerde Kerken (vrijge maakt i begonnen naar wegen te zoeken om tot kerkelijk samenleven met de christelijke gereformeerden te komen. Bij de samensprekingen, die er sinds dien zijn geweest, hebben wij, aldus drs. Deddens, beklemtoond, dat kerkelijke r eenheid een eis van Godswege is. De I christelijke gereformeerden hebben dr t een bete oorlog en derhalve ook als basis voor internationaal overleg I nóg nooit Ronduit beaamd. Zij zien de ter bereiking van een werkelijke rechtsorde, waarin van kernbewapening wenselijkheid van een vereniging wel kan worden afgezien. De zinsnede in het beginselprogram, dat Nederland in internationaal verhand krachtig moet streven naar uitbanning van de kernbewapening, doet de vraag opkomen of het hoofdbestuur wel werkelijk atoompacifistisch is. Zo i het anderzijds, dat essentiële verschillen zijn. De synode van Assen 1961 heeft daaiom aan de synode van de Christelijke. Gereformeerde Ker ken (Haarlem-Santpoort 1962) dezelfde vraag gesteld, die men ook nu weer wil stellen. Haarlem-Santpoort heeft hierop niet duidelijk ja of neen willen zeggen. Ds. G. Groot jans overleden Op 2 september is op tachtigjarige leeftijd overleden de hervormde emeri tuspredikant ds. G. Grootjans Th.zn. Ds. Grootjans werd geboden in 1884 In Utrecht werd hij in 1908 kandidaat om 18 april 1909 als predikant te Omme- landerwijk intrede te doen. Deze plaats verwisselde hij voor Driel in 1916. De Meern in 1919, Stedum in 1924 en Door- werth in 1927. Zijn laatste gemeente was die van Vlaardingen sinds 1929, waar hij 1 september 1949 met emeritaat ging. Tot september 1954 was hij hier hulp predikant. Metbodistenkerk in Korea groeit snel In de Koreaanse Methodistcnkerk is een gestage snelle groei merkbaar. Cij fers nebben uitgewezen, dat sinds 1963 het aantal lidmaten met elf procent is toegenomen. De laatste tien jaar be droeg dit 72 procent. Eind 1963 telde deze kerk 57.237 le den; 6715 meer dan een jaar tevoren. Terwijl sinds 1954 het ledental toegeno men is van 33.166 tot de reeds genoem de 57.237. Een toename van 24.071 in tien jaar tijd. Dr. Bijlefeld in Uppsala: Wel heeft de laatste synode van de christelijke gereformeerden uitgesproken. „dat de Gereformeerde Kerken (bedoeld zUn de vrügemaakten red.) zich In alles willen stellen op de grondslag van Gods heilig Woord en de gereformeerde belij denis als daarop gegrond, en dat het daarom roeping is te staan naar eenheid". Hoewel drs. Deddens hierover zijn blijdschap uitsprak, moest hij tot zijn leedwezen constateren, dat dezelfde synode dit staan naar eenheid afhankelijk maakt van een wegnemen van geconsta teerde verschillen. Deze verschillen be treffen volgens Haarlem-Santpoort „de wijze, waarop bepaalde door de kerken beleden schriftuurlijke waarheden wor den verstaan", waarbij met name ge noemd zijn verschillen over de toeëige- nmg des heils en de kerk. Natuurlijk, die verschillen zijn er, aldbs drs. Deddens. maar mogen die nu altijd maar een beletsel blijven, waar toch de roeping tot eenheid erkend wordt? Zal de trouw aan de gemeenschappelijke belijde nis dan niet een krachtig middel zijn om de eenheid te bevestigen? Wij zouden ook wel met verschillende punten kun nen komen. Drs. Deddens noemde gevaar lijke tendensen in het kerkrecht bij de christelijke gereformeerden. Eén punt is toch wel zo belangrijk, dat wU hierover wel degelUk met de Christe lUke Gereformeerde Kerken openhartig moeten praten. Dat is de koers van deze kerken in het zoeken van contact mei gereformeerde belUders. Door hun con tact met de Gereformeerde Oecumenische Synode werken ze nu samen met de ge bonden kerken (bedoeld zUn de Gerefor meerden Kerken Red.). Dat moet bU een daadwerkelUk betreden van de weg naar eenheid natuurlUk veranderd wor den, aldus drs. Deddens. Het voorstel van het moderamen houdt verder in een met nadruk herinneren aan de verantwoordelijkheid van de plaatselijke kerken, om waar mogelijk, zelf ook samensprekingen te voeren ter plaatse. Doorgaande reformatie In de discussie over het voorstel van het moderamen. vroeg ds. H. J. van der Kwast zich af. of de vrijgemaakten wel voldoende oog hebben ding, die ontstaan is. zolang eigen wegen zijn gegaan. Moger. wij de christelijke gereformeerden traag- heid verwijten, als zij in sommige plaatsen onderwijzer door de onzen niet als gereformeerd bet gymnasium Geen zweep aanvoelen, dat de synode der christelUke gereformeerden reële hinderpalen noemt. WU mogen hen geen brief over de pust sturen, waarin we de zweep van de eis hanteren. Laten wU samen beginnen met schuldbesef over de verbrokenheid. Is het te verwonderen, dat de christelUke gereformeerden bang zUn voor de gevol gen van een vereniging? WU zU" nu, in eigen kring al jegens elkaar onverdraag- Rabbijnen roepen op tot jaar van bezinning (Van een onzer medewerkers! De raad van rabbijnen in de Verenig de Staten heeft opgeroepen het maandag beginnende Joodse jaar 5725 tot een jaar van bezinning te maken. Het moet een jaar worden ..van herinnering en wij ding tot verlichting van de situatie van de drie miljoen Joden" in de Sowjet Unie. Op de Joodse nieuwjaarsdag zul len in alle synagogen speciale gebeden worden gezegd. Tevens heeft de raad aan de andere religieuze leiders ver zocht ..hun stemmen te verheffen en te protesteren tegen de discriminatie waar aan Joden en het Jodendom in de Sow jet Unie onderworpen zijn". Zeldzaam jubileum ds. Stegemau Gisteren heeft ds. J. D. Stegeman, emerituspredikant der Nederlandse Her vormde Kerk. woonachtig te Aalten het bijzondere feit herdacht, dat hij 65 jaar geleden het predikambt aanvaardde. Ds. Stegeman, die bijna negentig jaar is, gaat nog steeds in de dienst voor en de kudden verricht ook nog pastorale arbeid. 1 De jubilaris werd 26 juli 1875 te De- „En evenzo komt de Geest onze zwakheid te hulp; want wij weten niet wat wij hidden zullen naar behoren, maar de Geest zelf pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen" (Romeinen 8 26). Want wij weten niet wat wij hidden zullen naar behoren de klachtdie de mensheid nooit heeft verlaten. Wat zullen we bidden, hoe moeten we bidden, en een stap verder: Here, leer ons bidden. Men zegt, dat bidden moeilijk is. er zijn er onder ons, die eerlijk bekennen: Ik kan niet bidden. Er zijn er ook, die zeggen: Ik wil niet bidden. Bidden in gesprek komen met God. Bidden het hart openleggen en zeggen: Zie maar Here, Gij weet het allemaal beter dan ik. Men zegt, dat er een relatie bestaat tussen bidden, en nood. De mens, die geen uitkomst meer ziet, die het tot stikkens-toe benauwd heeft, dat die mens het best kan bidden. Bidden om de laatste strohalm te grijpen, die er voor hem nog is overgebleven. Als de discipelen op het meer door een storm worden overvallen, wordt het gebed geboren uit de nood van het ogenblik. Here, Here, help ons, wij vergaan. De Geest komt onze zwakheid te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen naar behoren, maar de Geest zelf pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen. Bidden. De Geest komt onze zwakheid te hulp. De mens, die de diepte heeft gepeild van zijn eigen nood, die als in een spiegel zichzelf heeft gezien in zijn verlorenheid zijn ellende brengt hem in het gesprek met de Here, Die hemel en aarde gemaakt heeft en van Wie alleen uitkomst en redding is te verwachten. Wij lezen vanavond Handelingen 20 1 tot 15. worden erkend? deert Wat doen wU. zo zei ds. Van der Kwast, j Utrecht, als zU met vragen komen over de „door gaande reformatie"? Hebben wij hen al eens duidelUk gemaakt, dat de onder ons gangbare visie op de „doorgaande refor matie" geen kerkelUk geijkte is? Wal hebben wU gedaan, om hen duidelUk te maken, dat wU hen ook in onze reforma torische arbeid willen betrekken? Doetinchem de Universiteit van Amster- de Rijksuniversiteit van (Van onze kerkredactie) Miljoenen mohammedanen zijn er vast van overtuigd, dat God in de laatste jaren de „normale situatie" voor de Islam hersteld heeft. In hun ogen betekent dat, dat God de islam opnieuw de kans gegeven heeft om in de we reld te werken als de „volmaak te, geperfectioneerde gods dienst". Dit zei dr. W. Bijlefeld, die in Nigeria werkt als directeur van het „Islam in Afrika-project", op de zendingsconferentie van de Lutherse Wereldfederatie in Uppsala. Deze conferentie, waar over wij reeds eerder berichtten, (Van onze speciale verslaggever) Suriname, tot nog toe verstoken van alle vorm van televisie, zal naar alle waarschijnlijkheid begin volgend jaar een zender krijgen. De technische uitvoering van de installatie zou in handen van Philips worden gelegd, terwijl de NTS als adviseur zou op treden. Het gaat om commerciële te levisie op basis van het zogenaamde sponsored program; betaalde produk- ties van adverteerders dus. Zowel Ne derlandse als Amerikaanse bedrijven zouden reeds interesse hebben getoond. Hoewel de financiële toestand van Suriname nu niet bepaald rooskleurig is. meent premier Pengcl, die een groot voorstander van een eigen televisie-net Is dat het bedrijf zichzelf betaalt. Nog dit jaar zullen de Staten zich over het pro ject dienen uit te spreken. De verwach ting is dat dit onverdeeld gunstig zal zijn. Voorlopig ligt het in de bedoeling drie uur per dag uit te zenden. De program ma'» zullen zo gevarieerd mogeliik wor den opgezet. De uitzendingen, welke men in petto heeft, vertonen ongeveer de zelfde gevarieerdheid als die, welke thans ln Nederland de lucht in gaan. Niet alleen aan nieuws zal aandacht worden besteed, maar ook aan sport en ander vermaak. Het ligt in het voornemen voorlopig ln Paramaribo te starten. Later zouden er steunzenders worden gebouwd, die de programma's verder het land in moeten brengen. Hoe hoog het kijkgeld wordt, is nos niet bekend. Een programmaraad zal verantwoordelijk zijn voor de inhoud en de kwaliteit der uitgebrachte films. Volgens het principe van het zoge naamde sponsored program verzorgen de adverteerders de verschillende produc ties, die op velerlei vlak kunnen liggen. In ruil hiervoor cn ook nog tegen be taling van een bepaald tarief wordt het programma op psychologisch juist be oordeelde momenten onderbroken om de naam en de produkten van het betref fende bedrijf aan te prüzen. Bemevingswerk NED. HERV. KERK Bedankt voor Nieuw Buinen 'tocz.1: J. C. Krajenbrink te NageleTollebeek GEREF. KERKEN Beroepen te Erica (Dr.): J. J. R. Baas. kand. te Amsterdam; te Pijnacker (Noot dorp): H. Kremer te Gicssenburg. GEREF. KERKEN (vrUgem.) Beroepen te Ermelo. R. Houwen te Hattem; te Assen (zendingsarb. in Bra zilië): D J. van Stelten te Loosdrecht. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Hamilton (Ont.-Can.): P. v. Zonneveld te Bennekom. stond geheel in het teken van de zending onder de mohammeda nen. Beslissend voor een juist begrip van de islam is het. dat de meeste moham medanen de „religie van de islam" zich als een ongedeelde en ondeelba re eenheid voorstellen, aldus dr. Bijle feld. Alles heeft er in zijn vaste plaats: het persoonlijk geloof, de gehoorzaam heid aan God. de gemeenschappelijke aanbidding en het persoonlijk gebed, de regels voor de enkeling en de wetten voor de gemeenschap, de voorschriften voor het gezinsleven en voor de inter nationale betrekkingen. Alles constitu eert met elkaar de islam als een reli gie, zo zei dr. Bijlefeld. Geen strategie Bisschop Jens Christensen. die werk zaam is in West-Pakistan, bond zijn gehoor op het hart. zich in de zending onder de mohammedanen niet te laten leiden door overwegingen van strategie. Alles, wat wij als zendelingen doen. al dus bisschop Christensen. moet geba seerd zijn op de aanspraak van het evangelie, dat het voor de gehele we reld bestemd is. De opdracht des He ren luidt in gehoorzaamheid dienaars van dat evangelie te zijn. Wij moeten alle mensen het evangelie prediken, ook de meer dan 500 miljoen moham medanen. Onze enige taktiek mag dus zijn. alle beschikbare krachten zo in te zetten, dat geen massieve hindernis voor de boodschap zonder een even sterk getuigenis blijft. Bisschop Christensen geloofde, dat dc islam meer Joods, dan christelijk is, tcruijl dat bij Mohammed precies om gekeerd was. In de theologische con frontatie met dc islam, die onvermij delijk is, zal het zwaartepunt moeten liggen bij dc vraag, hoe het komt. dat islam en christendom in hun houding tot elkaar en in hun leer steeds ver der uit elkaar gegroeid zijn. De commissie voor wereldzending voor ruim vijf miljoen gulden nodig is. Hiermee wil men hulpbehoevende zen dingsorganisaties helpen alsmede enke le urgente projecten van de jonge ker ken in Afrika en Azië. De commissie stelde verder een driejarenplan vast voor de ontwikkeling en coördinering van het kerkelijk onderricht en het zon- dagschoolonderwijs. Ook had de litera tuurvoorziening voor de predikanten van de jonge kerken de aandacht. De volgende conferentie van de LWF- commissic voor wereldzending zal in april 1965 ln Jeruzalem worden gehou den. Op voorstel van afgevaardigden uit Tanganjika en Zuid-Afrika zal men zich dan vooral bezig houden met de ver houding tussen de drie partners in de zending: zendende kerk, zendingsvereni ging en zelfstandige jonge kerk. Naast de voorzitter, de Duitse bisschop Heinrich Meyer, werden als bestuurs leden van de commissie gekozen de Amerikaan dr. Samuel E. Kidd (vlce- voorzitter) en dr. Marsallan Bage, pre sident van de Gossnerkerk in India (se cretaris). Het is goed, dat wij de oproep tot een heid zo met klem doen horen, aldus ds. Van der Kwast, maar uit het voorstel van het moderamen spreekt te weinig broe derliefde. De christelijke gereformeerden noemen ons reëel twee struikelblokken. Maar wij hebben er ook één, de kwestie van de koers. Overigens meende ds. Van der Kwast, dat men de Christelijke Gere formeerde Kerken maar weinig kent als men naar aanleiding van de aansluiting I bij de Gereformeerde Oecumenische Sy node spreekt van een „koerswijziging". Prof. dr. L. Doekes was van mening. I dat „wij de christelijke gereformeerden niet zoeken, omdat wij zo gecharmeerd van hen zijn". Zij hebben in eigen ge lederen innerlijke tegenstrijdigheden. Velen zijn bereid om met ons God te dienen, aldus prof. Doekes, maar anderen beslist niet. Hun synode is bang voor een scheuring. Wij moeten hen bewegen die ensenvrees los te laten. Prof. Doekes noemde het enige essen tiële struikelblok, dat de christelUke ge- formeerden zich lieten inkapselen in de G.O.S. Dit is een symptoom van de koers, die zU nu varen. Wij moeten de vooroordelen van de christelijke gereformeerden tegen ons uit de weg ruimen. In dit verband zei prof. Doekes, dat ze de weelde van het bezit van eigen scholen niet meer beseffen en Op 3 september 1899 werd hij door as. J. C. van Hoeve van Schoonebeek te Nieuw-Amsterdam in zijn ambt be vestigd. In 1913 vertrok hij naar Aal ten, waar hij werkzaam was tot aan zijn emeritaat op 1 november 1940. Ds. Stegeman heeft zich vooral bewogen op het gebied van de zending en de drank bestrijding. In zijn woonplaats heeft hij tal van functies vervuld. Zijn verdien sten voor het bijzonder onderwijs wer den erkend in de benoeming van een der hervormde scholen tot de Ds. Ste- gemanschool. Door zijn toedoen werd na de bevrijding in Aalten het convent van predikanten ln het leven geroepen, waarvan hij ook voorzitter is geweest. Bijvoegsel van onderwerp „Eenheid der christenen' Hooggeplaatste zegslieden van het Vaticaan hebben gisteren verklaard, dat het document van het Vaticaaonse concilie over de joden een aanzienlijke herziening heeft ondergaan. In wezen is ech ter niets gewijzigd aan het be oogde doel de betrekkingen tus sen joden en rooms-katholieken te verbeteren. Volgens hen heeft men in het gewijzigde document het belangrijkste punt, dat alle mensen en niet alleen de joden verantwoordelijk waren voor de kruisiging van Christus, gehand haafd. Tijdens de conciliezitting van eind ver leden jaar ontstond controverse over dit document, dat ter verdere uitbreiding zal worden voorgelegd aan de rooms- katholiek'e prelaten op de derde zitting van het concilie, die maandag 14 sep tember wordt geopend. De laatste tijd verluidde het. dat ir het gewijzigde document de opvatting over de verantwoordelijkheid vooi kruisiging is verwaterd. Het amper zeshonderd woorden tellen de document over „houdingen jegens an dere christenen en in het bijzonder jegens Joden" maakt deel uit. van het onder werp „eenheid der christenen". Het document over deze „houdingen" werd samen met documenten over alle andere onderwerpen van het concilie herzien, tijdens het huidige reces, or Ter gelegenheid van dc opening van de Technische Hogeschool Twente houdt de commissie van samenwerkende ker ken zondag 13 september in de Apostel Thomaskerk te Enschede een bidstond. Voorgangers in deze dienst zijn de heren j deken N. S. van Dijk van Enschede, ds. O. G. Bunjes. herv. predikant te Almelo en ds. A. Broek, geref. predikant te Enschede. DE KWALITEIT VAN EEN DURE SIGAAR EN DAT VOOR DERTIG CENU VELASQUES ALCAZAR opvattingen van de afzonderlijke bis- 4a schoppen daarin op te nemen. n'i In de loop van de herziening is het 3c document een bijvoegsel geworden van or het onderwerp eenheid der christenen! 1 Voorheen was het een op zichzelf staand hoofdstuk. De herziening is uitgevoerd ve door het Vaticaanse secretariaat voor eenheid der christenen, aan de hand van 1400 voorstellen, die door 470 prelaten j werden ingediend. De nieuwe tekst is nu evenals alle andere conciliedocumenten als een vertrouwelijk stuk in handen van de 2.300 prelaten der komende con- vo- ciliezitting. sat Een zegsman van het concilie, die vol- 1 ledig op de hoogte is van de tekst De van het document heeft verklaard: „Het is een kort document, waarvan elk woord goed is overwogen, juist vanwege de be- knoptheid van het document. Het beval gal subtiliteiten, die door het gehele concilit I besproken cn toegelicht moeten worden R0: Het is te simpel gesteld als men zeg! j dat het document is verwaterd." KK1 De tekst bestaat uit drie delen. Het 111 eerste gedeelte gaat over de banden tus- F sen het Oude- en het Nieuwe Testament se gebaseerd op het rooms-katholieke ge- g loof dat de komst van Christus het Oudi^er Testament heeft vervolmaakt en dat de Kerk van Christus zich zal blijven ver-, i volmaken, totdat de hele wereld hen als haar redder aanvaardt. Volgens sommige vatikaanse kringec kan dit theologische doel een verklarlii| zUn voor bezorgdheid van sommige Jo- den, dat de verklaringen van het con-- cilie over de Joden berusten op een wem om Joden te bekeren. B gen Het tweede deel gaat over de kruisH(vai ging en haar historische gevolgen vooivan de betrekking tussen Joden en rooms- yoc katholieken. Het derde gaat over de problemen vao het anti-semitisme, dat van invloed is oj de betrekkingen tussen Joden en rooms-®2* katholieken. De herziene tekst van dit ge-*3'-4 deelte is gelijk aan de oorspronkelijk! Rj waarin de afkeuring wordt uitgesprokeijtra tegen elke vorm van onderricht op scho-jage len. die ertoe zou kunnen leiden "dat kinderen antipathie voor de Joden krijr,j. Bali i Joden", aldus de concilie-func- Dt tionans. gen Binnenkort start K actie-Bali Kt Daartoe uitgenodigd door de classiami cale jeugdzendingscommissle RotterfJari de Ned. Herv. Kerk zijn va$onr ons land gekomen de heer er Luh Kendran-Reksasis-waja. ~l Het doel van hun bezoek aan Neder'aber land, dat ongeveer een half jaar zata n duren, is achtergrond te geven aan ac- Dl tie, die binnenkort onder de naam acffim tie-Bali van start zal gaan. De opzefre j van deze actie is m de eerste plaats tfend' trachten de jeugd bij het zendingswerk te betrekken. Als middel heeft men eer vorm gekozen, waarvan recent nog ii ge gebleken, dat hij de jeugd aanspreekt^,.*] ln welk verband de actie-Kameroen kac worden genoemd. De actie-Bali heeft betrekking op he»_ai verlenen van (financiële) hulp aan d. nog zwakke kerk van Bali. De planner*? tot realisering worden op het ogenblir—P nader uitgewerkt Vraag: Waar is het gedicht Eliza's vlucht te vinden? Antwoord: Het gedicht zelf hebben wij helaas niet in ons bezit te zenden en het is te lang rubriek op t ,i heb ik hier- olografisch of gevraagd. Men zegt algemeen dat maken. Het olc-rafisch testament moet u toe vlooien niet overgaan het i Antwoord: Het is weliswaar Juist dat zich ledicht door B. ter Haar. In diens hondevlooien n;->t op mensen overgaan dit sluit niet uit, dat een hond vlooien heeft, er eentje achterblijft op kleding, dekking, enz. Hondevlooien kunn< de notaris zal dan een door getuigen geteken- bewaargeving opmaken. oundels en in bloemlezingen is het te vinden. Bij handelaar- in tweedehands- boeken en in leesbibliotheken is het ze ker te krijgen. Verzoek van lezer: Een lezer vraagt wie ..Forley DuweJ" was. welke func- - - w tie hij bekleedde en welke nationali- met een poeder tc behandelen, enkele getuigen op de omslag aantekenen de erflater :1 eens de akte van ioerbe- De aanbieding aan "de notaris kan •erzegeld geschieden. Zo het last bezorgen. U stuk verzegeld L doen uw hondje eens tegenwoordigheid behandeling worden genomen. Geheimhoudig is verzekerd. Vra gen, die niet onderling met elkaar in verband staan, moeten in af zonderlijke brieven worden ge- I steld. Per brief dient een gulden i postzegels te worden ingeslo- teit hij bezat. Deze persoon wordt be schreven in ee- brochure van ds. G. Wisse in het jaar 1928 en getiteld ..Van Golgotha naar de Olympiade" Misschien kan een lezer hem helpen. Een lezeres vra f naar een gedicht vermoeden dat het lang gedicht over hri dan (1870). Zij herinnert z waarvan een luidt: „Wie ligt daarginds? 't Is gedicht hi 'eld. Wij ui Wij igvelV enige coupletten i der Is hij gedood? Neen, zwaar gewond Het zal met hem niet lang meer duren Een donk're bloedstreep kleurt de grond." Misschien kan een der lezers hei malen achtereen, zodat "erlost wordt. Vraag: Een man wil zijn nalaten- schikkingen schap verdelen onder zijn huidige behoeven niet door de erflater zelf vrouw en zijn kinderen uit het eersti velijk. Zijn eerste vrouw is overle i Ook een der kinderen uit het eer lijk is kinderloos. Beide huwelijken tegenwoordigheid waren gesloten in gem goederen. De betrokkene wil de gelen zonder e—notaris het moet ic ha- tegenwoordigheid den gesloten. Voor de verdere forma liteiten zorgt de notaris weL lergdijk testament kan i verzegelde enveloppe boedelverdeling worden gemaakt. In dit het met de successierechten? \eer™2* ^ie "andelt te"vrijz£en°Van word" de zaak wat minder ingewikkeld, doch in geval van een tweede huwelijk is een verdeling bijzonder moeilijk als notaris geen raad geeft. Boven-: bestaat er nog de moge'ijkheia w dat de n-alatenschap der eerste vrouw vle® J^uigen of nog niet is afgewikkeld. Laat de betrokkene niet vergeten dat er misschien nog de mogelijkheid be staat de tweede vrouw een uitkering voor levensonderh na te laten. Wat de zoon van de overleden schreven te zijn doch hij moet zelf zijn beschikkingen ondertekenen. Het papier of de omslag 'an het geheim verzegeld dien "bestaat waarin het huwelijk in gemeen- betreft, deze treedt in plaats van diens fln PonJpt*An opclnlpn (e ,a i.aJ... l rK P<Vraag: Ik heb ga ik wel eens naar vrienden I komen wel eens bij mij. Nu hebben tweemaal een vlo opgedaan en zeggen is zeker in dit geval onmogelijk deling veroorzaakt zonder de notaris te hulp te roepen, schreven grote Bovendien is het wel zeer gewenst ren omdat de waai ze een verdeling kleven. Wil de betrokke- echter de notaris niet in de verde- pr.ktKch, wordt, - =~«cnl rde der goederen zo Wat het successierecht betreft, deta -orden in hun legitieme 2O0M) en* efk kind eV'hetgenoemde Misschien is het slechts dc bc- kleinkind 3.Of behoudens nog vrij- i- stellingen in bijzondere gevallen. doeling elk de. erfgenamen hun

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2