Coopvaett Uw probleem is het onze Evangelisatie-actie in 't Belgische Halle Drieërlei devaluering bedreigt theologie Leger des Heils uit Vlaardingen speelde Schoolverzorgingsdienst openb. en bijz. onderwijs Ds. Pierre Marcel opende Zeister congres Een woord voor vandaag Maatschappelijk werk geen ambtelijke taak 2 ZATERDAG 22 AUGUSTUS 1964 ANDERZIJDS ASCESE EN GENOTZUCHT „Waarin onderscheiden christe nen zich van niet-christenen?" Dat is een vraag, die bij de toene mende ontkerstening van ons volk weer actueel is geworden. Dat dit in het dagelijkse leven wel degelijk een bepaalde vorm kan hebben, is het onderwerp uan een artikel van Ds. J. de Waard, uit Tzum (Fr.), in het Kerkblad voor de Ring Bolsward van de Nederlandse Hervormde Kerk. asceet Simon de Styliet, die wildernis een metershoge zuil tot zitplaats verkoos, omdat hij de ver ticale verwijdering van de wereld heiliger achtte dan de horizontale. Het is een historie, die meer op on ze lachspieren werkt, dan dat hij ons sticht. En inderdaad: het is in de geschiedenis genoegzaam bewe zen, dat de ascese soms lachwek kende vormen aan kan nemen en dat meer dan één kluizenaar tot de klasse der psychopaten gerekend kan worden. Daarmee is evenwel het ver schijnsel der ascese als zodanig niet beoefend: de kloosters, tot bronnen der cultuur, tot broedplaatsen van de reformatie der kerk en van de humanisering van het leven gewor den zijn. En dat de portrettengale rij der heiligen voor het merendeel beeltenissen van asceten laat zien. Het is opmerkelijk, dat zelfs binnen de reformatie heb zo nauw aan de ascese verwante ideaal van de so- brietas. de soberheid is geweest, dat aan de ontwikkeling van het Westen de sterkste impulsen ge schonken heeft. De ascese is slechts daar verwerpelijk, waar hij op een onbijbels dualisme van li chaam en ziel, geest en stof rust met een sterke onderwaardering van het stoffelijke en lichamelijke. Zelfs het rooms-katholicisme is nog niet onder de ban van dit dua lisme uit, getuige zijn houding ten opzichte van de sexualiteit. Het heeft de sexualiteit gehalveerd: de ene helft aan de duivel toegewezen en de andere helft aan God door die tot sacrament te heiligen. Vraagt men echter, of de ascese, in welke vorm dan ook. de moderne mens nog aanspreekt, dan moet men ronduit zeggen van neen. Ze ker: binnen het rooms-katholicisme kent men nog in een zinvolle tra ditie de zogenaamde vastendagen met onthouding van bepaalde spij- gemis. En de platte lol van 1 naval maakt de vastentijd slag goed. week pijp en sigaret liggen, maar het woord ascese is voor deze ove rigens sympathieke handelwijze wat al te kras. Neen, de moderne mens is de mens van de levensge nieting en de schijnwelvaart van onze dagen stelt hem daartoe in staat. Hij is gevangen in de ban van het lichamelijke en stoffelijke en hij spreekt derhalve bij voorkeur over „sex-appeal" en „body-buil ding". Het is een onloochenbaar feit, dat zoals Drs. Jan Koop- mans ergens zegt het meren deel der mensen tegenwoordig al lereerst lichamelijk leeft. En dat het lichamelijke wel- of ongesteld zijn een enorme prioriteit ten aan zien van het geestelijke bezit. Hoewel men nog met een wijds woord van „geestelijke verzorging" spreekt dreigt zelfs menig modern geestelijke tot alleen maar sociaal werker en manager te verworden: een treffend bewijs van een niets ontziende, voortschrijdende secula risatie van het leven. Oog in oog met de mederne ge notzucht en overwaardering van het lichamelijk en materiële waag ik het opnieuw te pleiten voor de prio riteit van de geestelijke waarden en lijke ascese. Op gevaar af voor overdreven pu ritein uitgescholden te worden of voor spelbreker moet men toch zeg gen, dat het christendom staat of valt met de onthouding, die het zich zelf al dan niet weet op te leggen. En dat de christen ln levende lij ve een illustratie van de befaam de stelling moet zijn, dat hij wel in de wereld, maar niet van de we reld is. Het is verheugend dat dit besef opnieuw gaat ontwaken in een tijd, die door de god der materie wordt gestempeld en waarin de materie zichzelf in een laatste gruw zame konsekwentie dreigt op te splitsen. Daar zijn in het protes tantisme nieuwe kloosterorden ont staan zoals die in Grandchamp. In de sekten, die in een brede armzwaai de officiële kerk omspoe len wordt allerwege de eis van be- Saaide onthoudingen gesteld ten ein- e de energieën voor de geestelijke doeleinden vrij te maken. De afzondering in de stilte, de quiet time", gevuld met medita tie en gebed is niet langer een uniek verschijnsel. Het zijn allen geeste lijke stemmen die schreeuwen in de woestijn van het materialisme, die schreeuwen...om gehoor. (Van een medewerker) Op het ogenblik wordt in de Belgische plaatsen Halle en Nivel- les een grootscheepse evangeli satieactie gehouden uitgaande van de Belgische Evangelische Zen ding. Deze actie heeft het karakter van een evangelische veldtocht. Voorbereidingen voor deze actie werden reeds in maart getroffen. Men verspreidde toen huis-aan- huis in beide plaatsen traktaatjes over het Evangelie. Elke maand werd zo'n traktaatje ver spreid. Drie keer werd het persoonlijk overhandigd, nadat men aangebeld had, maar later werd het alleen maar in de brievenbus gestoken. Op 15 augustus de dag van Maria ten hemelopneming had de zevende lectuuraanbieding plaats Deze bestond uit een brochure van De Rechte Straat getiteld „Kort maar krachtig", waarin in het kort de voor naamste verschilpunten tussen de Refor matie en Rome vanuit de Bijbel wor den belicht, vergezeld van een traktaat je. waarin de lezer uitgenodigd wordt de samenkomsten te bezoeken. Men had op die dag de fanfare van het Leger des Heils van Vlaardingen uitgenodigd, deze speelde opde vier punten in Hal le, waar de lectuuraanbieding plaats- Optochten Studiecommissie N.O.V. wil: Een studiecommissie van de Ne derlandse onderwijzers vereniging acht één schoolverzorgingsdienst voor het openbaar en bijzonder onderwijs het meest efficiënt en wenselijk, mede doordat men dan kan beschikken over een gediffe rentieerd team van medewerkers. De commissie, die door het hoofdbe stuur van de N.O.V. werd ingesteld, heeft in opdracht van de in 1961 gehou den algemene vergadering van de N.O.V. gerapporteerd over de organisatie van chologische en sociale verzorging van het schoolkind reeds uit pedagogisch oogpunt bekeken. De opvattingen van deze commissie mondden uit in de aan beveling, dat de verzorging het best kan worden gerealiseerd door de oprichting van schoolverzorgingsdiensten. De tweede commissie, die onder voor zitterschap stond van prof. dr. L. var Gelder (adviseur van de N.O.V.), heeft zich beziggehouden met de vraag hoe deze diensten zouden kunnen worden ge organiseerd. In het «rapport, dat op de in december te houden algemene ver gadering van de N.O.V. zal worden be handeld, wordt geconcludeerd, dat de bestuurlijke organisatie van de school verzorgingsdienst in handen moet wor den gegeven van de overheid, omdat het om een gemeenschapszaak gaat. Terwijl de centrale overheid het groot ste deel van de financiële lasten moet dragen, zijn de gemeenten volgens de commissie de aangewezen instanties voor het inrichten en beheren van de schoolverzorgingsdienst. Grote gemeen ten kunnen daarbij een eigen dienst heb ben, kleinere gemeenten zijn aangewe zen op samenwerking in de zin van bij de wet gemeenschappelijke rege Sen. Aan het provinciaal bestuur neeft e commissie een coördinerende en toe ziende taak (geadviseerd door de inspec ties van het onderwijs en de volksge zondheid) toegedacht. 's Middags om twee uur begon de optocht met de fanfare van het Leger des Heils voorop en daarachter enke le honderden gelovige protestanten uit allerlei delen van Vlaanderen en Nederland. Ze droegen grote spendoe- ken en borden met opschriften als „Laat u met God verzoenen", „Jezus, stierf voor u", „Jezus leeft voor u" en „Geloof en leef". Er was verlof ge vraagd voor deze optocht en de poli tie regelde het verkeer. Deze was trouwens bijzonder behulpzaam. Opj het Oudstrijdersplein werd gesproken door de predikanten ds. George Win ston. ds. J. Gravendeel, ds. A. Cohen en ds. H. J. Hegger. Drie Vlamingen gaven er hun getui genis en vertelden hoe zij de vrede met God hadden gevonden ln de aanvaarding van Jezus Christus als hun enige en volkomen Zaligmaker. Een maand lang worden nu elke avond op vier punten van de stad samenkomsten gehouden om half acht 'a avonds, in twee tenten en in twee rijdende kapellen. Op de eerste zes lectuurverspreidin- gen zijn ongeveer tweehonderd serieuze contacten gevolgd, dat wil zeggen men sen, die op een of andere wijze rea geerden, voornamelijk door het aan vragen van nieuwe lectuur, waaronder de bijbel of bijbelgedeelten. Afgelopen zondag, de eerste dag dus van de mis- siemaand kregen de vaste medewerkers de opdracht om deze contacten te bp- zoeken. Vnnaf 13 augustus hingen ook op ver schillende reclameborden in de stad en op het station grote aankondigingen van de missiemaand met als algemeen the ma: „Gods tijd is nu!" Ook worden el ke middag kindersamenkomsten gehou den met film, muziek, spel en het fla nelbord Interkerkelijk Deze campagne draagt een interker kelijk karakter. In de eerste plaats blijkt dat uit het feit, dat de Belgische Evangelische Zending het vorig jaar al le predikanten van België heeft uitge nodigd op een vergadering, waarin de plannen werden uiteengezet en waarbij aan iedereen gelegenheid werd ven om mee te werken. Dat de actie interkerkelijk is blijkt ook uit het feit, dat de staf van vaste medewerkers (ruim veertig) behoren tot verschillende kerkgenootschappen, zoals de Nederandse Hervormde Kerk, tot de Gereformeerde Kerken, Gerefor meerde Gemeenten, de Vrij-Evangeli- Kche Gemeenten, de Silokerk, de Bap- tlstenkerk en natuurlijk ook veel van de Belgische Evangelische Kerk. In Halle staat slechts een protestantse kerk met .een kleine gemeenschap van hooguit 25 leden, behorende tot de Belgische Evangelische Zending. Prof. Quispel jaar naar Amerika N.S.R.: directe voorlichting studentenleven De Nederlandse Studentenraad stelt in een schrijven aan de grondraden van de verschillende universiteits- en hogeschoolsteden voor om dit jaar j een begin te maken met het experi-j ment van de zogenaamde directe I - jtjjT- ik i +n voorlichting over dc problemen sa-1 Wij lezen zondagavond Handelingen 15 vers 1 tot 11. menhangende met het studeren aan de universiteiten en hogescholen. de theologie aan de Rijksuniversiteit Utrecht, is afgelopen dinsdag voor jaar naar Amerika vertrokken om als asthoogleraar op te treden aan de larvard Divinty-school te Cambridge, verbonden aan Amerika's oudste univer siteit in Harvard. Prof. dr. W. C. van Unnik. eveneens theologisch hoogleraar te Utrecht juist uit Amerika terugekeerd. hij zes maanden verbleef, van een gast hoogleraarschap in Princeton aan het Theologisch Semenarie. De hoogleraar heeft tevens voordrachten gehouden in Richmond (Virg Washington, Grand Rapids, Cambridge en Austin (Texas), alsook een „summerschool" van de Pa- sificschool of Religion in Berkeley (Ca- Spreken in tongen neemt sterk toe in Amerika „Want alzo lief heeft God de wereld gehad..." (Johannes 3:16). Hoe groots is dan Gods liefde tot deze wereld? Het antwoord wordt gegeven in het tweede gedeelte van de tekst: „...dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft...", zo lief. Voor de mens is het niet te bevatten. De mens heeft ten aan zien van de liefde jegens elkander andere vmaatstaven. Onzt liefde is over het algemeen niet meer dan wat uitbundigs, vriendelijkheid. Natuurlijk, we hebben alles voor elkander over, maar ergens ligt voor ons een grens. Jj God heeft geen grens getrokken. Hij gaf zijn eniggeboren Zooi voor deze wereld, voor u en mij en alle anderen met wie wij samenwerken en samen zijn. En waarom nu? Het staat in het slot van de tekst: omdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven hebbe". Zo lief. Alles voor ons, die, verzonken in schuld, door Hem weer toekomst hebben gekregen. Voor wie de duisternis plaats maakte voor het Licht. Zo lief. Alles gegeven om ons te reddenj om onze zonden weg te nemen, om ons uitzicht te geven op een eeuwig leven. God is liefde. Hij heeft het waar gemaakt op Golgotha, waar Zijn Kind door de wereld werd gekruisigd, aan het hout weri genageld. Hij stierf, opdat wij zouden leven. Echt zouden leven, schoongewassen van de zonden, rood als scharlaken. God is liefde; hoe Hij ons leven ook weeft, we mogen daaraan vasthouden. We mogen er aan vasthouden, dwars door alUf"^ smart en pijn heen. Het is het grootste geluk de mensheiduu] ooit geschonken. bai daar Een en ander als gevolg toe strekkende moties, aangenomen op het nationaal congres van de Neder landse Studentenraad. De Nederlandse Studentenraad hoopt deze directe voorlichting te verwezen-1 lijken door iedere grondraad na over leg met de voorlichtingsbureaus van de diverse universiteiten en hogescholen een school te laten adopteren, bij voorkeur een welke in het verleden relatief wei nig leerlingen voor het hoger onderwiis afleverde. De leerlingen der hoogste klassen van de desbetreffende scholen zullen tijdens de lesuren in de periode van oktober tot februari van ouderejaarsstudenten voorlichting over het universitaire en studentenleven ontvangen. Er zullen voor de ouders voorlichtingsavonden ge houden worden en tevens bestaat er de mogelijkheid dat ouderejaarsstudenten bij de ouders thuis over het studenten en universitaire leven komen praten. Het ministerie van O., K. en W. is om medewerking aan het experiment verzocht. Het ligt in de bedoeling van de NSR om, indien het experiment slaagt, deze directe voorlichting oo zo veel mogelijk scholen te doen plaatsvin- Rectoraatsoverdracht V.U. op 16 sept. (Van een onzer medewerkers) Woensdagmiddag 16 september zal om half vier de aftredende rector-mag- nificus prof. dr. F. de Roos in het Woest- duincentrum te Amsterdam na vermel ding der lotgevallen van de universiteit het rectoraat van de Vrije Universiteit overdragen aan zijn opvolger de theolo gische hoogleraar prof. dr. R. Schippers. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Westerbroek en Krops- wolde (toez.) kand. B. W. Okma te Wes- terbroek-Foxhol. Aangenomen: naar Voorthuizen (vac. L. Brasser) R. E. Kuus te Linschoten. GER. GEM. Bedankt voor Rotterdam-Zuid: G. Schipaanboord te Apeldoorn. Jaarverslag Geref. Sociale Arbeid: De arbeid, die de gereformeerden op sociaal terrein verrichten, vindt nog steeds gestage uitbrei ding. Het is levend en veelzijdig en het raakt in de bezinning op verschillende punten de diepste vragen. Dit blijkt uit het jaarver slag 1963 van de Raad voor Gere formeerde Sociale Arbeid. In het werk van de G.S.A. neemt het algemeen maatschappelijk werk nog steeds een belangrijke plaats in. Men heeft zich in het afgelopen jaar hierover sterk bezonnen, gezien de maat schappelijke structuurwijzigingen en de snelle ontwikkeling van het maatschap pelijk werk door vakwording en insti tutionalisering. Ook de invoering van de Algemene Bijstandswet met haar consequenties voor de particuliere en kerkelijke instellingen voor maatschao- pelijk werk maakte deze bezinning nood zakelijk. Het verslag zegt, dat het particulier initiatief, om zijn plaats in de toe komst te kunnen behouden, er voor moet zorgen, kwantitatief in voldoende mate aanwezig te zijn en dan vooral ook kwalitatief aan hoge eisen te vol doen. Verschillende visies Ten aanzien van de verhouding van het maatschappelijk wérk tot de kerk en de kerkelijke ambten blijken de vi sies in gereformeerde kring verschillend te zijn. De vaste commissie algemeen maatschappelijk werk, die over deze ma terie rapport heeft uitgebracht wil dit werk niet zien als een (ambtelijk) ker kelijke taak. De kerk behoort, volgens deze commissie, tot de erkenning te ko aa van een zekere eigenstandigheid het sociale aspect van het mense lijk leven en van de deskundigheid ten aanzien van de hulpverlening op dit ter- foi De commissie stelt derhalve voor" al- leen te spreken van kerkelijk maat03 schappelijk werk, als het gaat om werk w: onder directe leiding van de kerkelij ke ambten en gericht op een beter 8.1 functioneren van de ambtelijke arbeid, je Al het andere in gereformeerde kring bestaande maatschappelijke werk wi] deze commissie niet aangeduid zien ah kerkelijk, maar als christelijk maat 01 schappelijk werk. De G.S.A. volgt met grote nauwkeu righeid de ontwikkeling van het maat jj schappelijk opbouwwerk in de pro- g. bleemgebieden. Men wil niet overspoeld 8 worden door een ontwikkeling, die ener zijds onvermijdelijk is, maar anderzijds ook gevaren kan inhouden. Het gaa! (Van onze kerkredactie) De tegenwoordige theologie dreigt af te glijden in drieërlei devaluering: een devaluering van Christus en van God voor de mensen; een devaluering van de ethiek, die steeds verder gaat en een devaluering van het christelijk geloof in de vernieuwing van de mens. Dit betekent een onder mijning van de kerk, haar plaats en opdracht in de moderne wereld. Dit zei de Franse predikant dr. Pier re Ch. Marcel gisteravond in zijn ope ningsrede op de eerste dag van het In ternationaal Gereformeerd Congres. Dit congres is georganiseerd door het Inter nationaal Reformatorisch Verbond op ,het conferentie-oord Woudschoten te Zeist. Het zal tot volgende week donder- Omdat hij^de^,.tongentaai propageer-|da)f duren. Nadat enige gedeelten uit de Bijbel waren gelezen en de congres-secretaris, dr. C. Boertien, het congres met een en kel woord geopend had, was het woord aan de voorzitter van het I.R.V.. Pierre Marcel. Hij gaf een scherpe analyse van de tendens in de tegen woordige theologie naar een nieuwe doordenking van de verhouding kerk en wereld en leidde de aanwezigen zo in de materie, waarmee zij zich in de ko mende dagen zullen bezig houden. Het thema van het congres is immers: De kerk, haar plaats en opdracht in de mo derne wereld. Men beweert, dat wij, doordat wij uit-1 Dit alles dient zich aan, niet als men- sluitend van de Christus der Schriften selijke meningen, maar onder de vlag willen weten, niet meer in staat zijn, van de Bijbel. Doch men maakt hier- Hem te herkennen, waar Hij in de we- bij gebruik, zo stelde ds. Marcel, van ijn verband rukken ga1"!" reld de, is ds. Herbert A. Mjorud door de Raad van de Amerikaanse Lutherse Kerk uit zijn ambt ontheven. De 54-jarige Mjorud werd op 32-jarige leeftijd bekeerd. Hij gaf de advocatuur S) en werd geestelijke in de Lutherse erk. Twee iaar geleden woonde hij kerkdienst bij van de Episcopaalse Kerk in Seattle, waarbij in tongen werd ge sproken. Sindsdien heeft hij geprobeerd de lutheranen eveneens tot tongentaai te brengen. Het Amerikaanse weekblad „Time' vertelt, dat het spreken in tongen in d< protestantse kerken van Amerika steeds meer gaat voorkomen. De kerkelijke lei ders zouden zich hierover grote zorgen maken. Behalve (uiteraard) in de Pink sterbeweging. wordt de tongentaai nu ook gevonden bij episcopalen. methodis ten, baptisten, presbyterianen en luthcr- sen. Er bestaat zelfs een vereniging van „glossalisten". Van de 5329 luther se gemeenten in de V.S. zouden er meer dan 260 in mindere of meerdere mate door het spreken in tongen beroerd zijn. Volgens „Time" hebben de kerkelijke leiders er weinig hoop op. dat zij de tongen weer gauw tot zwijgen kunnen brengen. werkt, niet meer in staat met Hem te verenigen, om Hem hier te openbaren, waar Hij ons voorgegaan is. Men zegt verder, dat wij Christus in de wereld en in de ge schiedenis kunnen herkennen als de Verlosser van alle mensen. Dergelijke opvattingen gaan uit van een ontken ning van het principe, dat de soeverei niteit Gods beschermt, nl.: „Het eindi ge kan het Oneindige niet bevatten". Het begint met een samensmelting in de twee naturen van Christus, door- Zijn menselijkheid vergodde- Gevoel en begrip Er worden ons in deze tijd ideeën opgedrongen met zulke kracht, dat het asociaal lijkt ze nog langer te weer staan, hoewel ze toch bepaald onbijbels zijn, aldus dr. Marcel. Zij komen voort uit een openheid, uit gevoel en begrip voor de moderne mens, maar wij moe ten niet proberen met ons gevoel en be grip verder te gaan dan Christus en Zijn apostelen. maakt fit Nu ook in grote fles! lijkt en Zijn goddelijkheid lijkt. Vervolgens is daar de samensmel ting van Christus en de kerk en tenslot te de samensmelting van kerk en we reld. De kerk is in deze beschouwing dan niet meer, dan een kleine concen trische cirkel binnen de grote cirkel van de wereld, zonder dat er tussen bei de een wezenlijk onderscheid bestaat. Ds. Marcel noemde dit een devaluering van Christus, die vanuit de Bijbel on aanvaardbaar is. Inmiddels gaat bisschop John Robin son (Honest to God) nog verder, door dat hij ook God devalueert en daarmee dicht in de buurt komt van het marxis tisch atheïsme. God wordt gereduceerd t mens, zelf» tot een ongelovig Tien geboden Deze devaluering van God e Christus heeft, zo stelde dr. Marcel, als onvermijdelijk gevolg een devaluering van de christelijke zede. Men kan im mers niet meer spreken van geboden „van boven", die een tijdloze waarde hebben. Zo worden in de tegenwoordige ethiek de Tien Geboden en in het al gemeen elk absoluut zedelijk kriterium verworpen. Als voorbeelden noemde dr. Marcel o.a. de middelen, die men ge bruikt om in de handel vooruit te ko men, de slechte invloed van radio en televisie en met name de tegenwoor dig algemeen gepropageerde sexuele on gebondenheid. In de vernieuwingsver schijnselen in de ethiek zag dr. Marcel een ontkenning van de wedergeboorte en van de kracht van de Heilige Geest en voorts een aanpassing van de kerk leer aan de openbare mening. Men houdt zich meer bezig met ee menselijking van het christendom, dan met een christianisering heid. Deze nieuwe ethiek Is niet anders dan een atheïsme onder het masker wederopleving van het heidendom van oude sekten. Men verwijdert zich van God, van Zijn geboden en Zijn kracht. God verschijnt nog slechts aan het eind met als enige taak dc gebre- i ken en zwakten te vergeven. sectariër zich~niet behoeft te schamen. De Franse predikant riep zijn gehoor p, om steeds de Heilige Schrift te on derzoeken, om daarin de antwoorden te leren op de vragen, die onze tijd ons stelt. Daar zullen wij dan in het geloof in ontdekken, het werk door Christus toevertrouwd tot een revolutie in de kerk, in ons gezin en in de samenle ving. Prof. Ridderbos Vanmorgen heeft de Duitse predikant dr. L. Coenen een lezing gehouden De Nieuwtestamentische kerk haar uitdaging aan ons. De verdere sprekers zijn prof. dr. W. Stanford Reid uit Montreal (Canada), de Duitser dr. H. Dcnks, de Braziliaan dr. J. Borges dos Santos en (donderdagmorgen) prof. dr. Herman Ridderbos. Voor het congres hebben zich 88 deel nemers gemeld. Hiervan zijn er 34 uit land. Verder 18 Duitsers, 11 Brit ten 6 Hongaren, die echter allen in W.- Europa wonen, 10 andere Europeanen :n 9 uit andere werelddelen, w.o. een Ghanees en een predikant van Ceylon. DOUWE EGBERTS Zachte geurige pijptabak hier om allerlei praktische kwesties, zoals de samenwerking in dorpshuizen, de regionale welzijnsstichtingen, de oj> 11 zet van plaatselijke maatschappelijk* S( contactorganen, e.d. B' Nieuwe voorzitter In een reële behoefte voorziet het Ge- reformeerd Centrum voor Kinderbescherj ming. Graag had dit Centrum als vier] de partnor deelgenomen aan het op t( P richten Protestants Centrum voor Kin' derbescherming. Dit bleek echter niet mogelijk. De drie initiatiefnemers tol oprichting van het P.C.K. zijn de Ne- derlandse Hervormde Kinderzorgbond, De Centraal Bond en de voogdij vereniging Tot Steun. Via de Centraal Bond is de G.S.A. nu toch in het P.C.K. vertegenwoordigd. Verheugend was het besluit van dt generale synode der Christelijke Gere 2 formeerde Kerken om het onofficiële t contact met de G.S.A. via haar depnta- len nu officieel te maken. Het Algemeen Bestuur van de Raad I voor Gereformeerde Sociale Arbeid on- L derging grote wijzigingen. Wij noemer slechts het optreden van een nieuwe t voorzitter, dr. W. van der Zwaan, ge reformeerd predikant te Eindhoven. Jaarboekje Geref. Gemeenten 1964 jaarboekje meenten ln Nederland en Noord-Ame- rlka ook dit keer weer een beeld van wat er op het kerkelijk erf omgaat. Hel 1 Is evenals vorig jaar goed verzorgd. Ds. H. Rijksen uit Gouda schreef het voor woord en ds. A. Vergunst uit Rotterdam 1 het overzicht over 1963. 1 Het statistisch overzicht doet zien, dat het aantal gemeenten 147 bedraagt - In 1963 was dat 148. De naam Pijnacker ontbreekt aan de inhoudslijst. Deze klei ne gemeente werd opgeheven. De lid maten kerken nu in Zoetermeer en Delft. Het totaal aantal predikanten is 25 gebleven. In september zal het tot 1 dertig stijgen, wanneer vijf kandidaten ln de verschillende gemeenten bevestigd zullen zijn. Het aantal doopleden in Nederland vermeerderde met 643, het aantal lid maten met 417, zodat er in het afgelo-j pen jaar een toename van 1060 zielen geconstateerd kan worden. Terloops zij nog opgemerkt, dat ver beteringen in de spelling dit boek „lees baarder" hebben gemaakt dan dat van het vorig jaar. Woorden als „kommis sie", „direkteur", die beslist taboe zijn in onze taal, werden en „directeur". naar heeft de huur over de voorafgaan de maanden niet opgeëist. Nu beweert mijn familie naliet. Mijn de nieuwe eigenaar dat hij er recht op heeft. Is dit juist? Vraag: Bij mijn eerste huwelijk heb een testament laten maken ik alles aan mijn familie nalit echtgenoot is inmiddels overleden ik ben opnieuw getrouwd. Blijft hel testament nu geldig of niet? Antwoord: Inderdaad blijft het tes tament gelden, zodat in geval u zou overlijden uw tweede man niets erft. Indien dit uw wens is kan u alles bij het oude laten hoewel het nooit kwaad kan een oud testament eens in over leg met een notaris aan een onder zoek te onderwerpen. Het kan altijd onverwachte gevolgen hebben. Wilt u dat uw man alles erft dan moet u haast maken met een herroeping, want u weet nooit hoeveel tijd u is toege meten. Als u geen kinderen heeft is een eenvoudige herroeping met be hulp van een notaris voldoende. Vn werd verkocht. Na 1 voorlopige koopcontract, kregen de Ver koper en de koper ruzie met het ge >lg dat de koopsom niet betaald werd Moet dit ijzer voor het gebruik al tijd met water gevuld ,:ijn en met hoe veel water? Hoe komt het dat tijdens het strijken het goed snel schroeit? Moet misschien tijdens het gebruik het r uitgeschakeld worden? Moet er om te persen een perslap gebruikt wor den? Moeten kleedjes die met glans- stijfsel behandeld zijn, misschien eerst drogen? met de stukken aantonen wanneer hij eigenaar werd of een verklaring van de vorige eigenaar 1 overleggen waarin hij gemachtigd wordt de huurpennin gen te innen. Hij zou ook schriftelijk kunnen bevestigen dat hij op een be paalde dag eigenaar is geworden en u garantie geeft dat de vorige eiee- strijkgoed te droog en/of naar niets zal vorderen. In dat geval stijfsel in verwerkt is. Het voordeel is heeft u steeds verhaal op hem. dat dan het goed niet van tevoren in- Vraag: Heeft een vrouw van 77 jaar, gevocht behoeft tc worden. MeestaJ Brieven, die niet zijn voorzien vap naam en adres, kunnen niet in behandeling worden genomen. Geheimhoudig ls verzekerd. Vra gen, die niet onderling met elkaar in verband staan, moeten in af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden ingeslo ten. dat er zich ketelsteen in het ijzer- vormt. Hierdoor zouden de stroomka naaltjes verstoppen. Wanneer het strijk- Antwoord: Een weduwe kan nooit waarvai aanspraak maken op AWW naast de te veel AOW-uitkering. Zij kan AWW-uitkering doet genieten tot zij 65 jaar wordt en daar- komt zij onder de AOW-regeling. koper wilden het geld hebben. Dit heefi Daarmede vervalt de AWW. maanden geduurd totdat ten slotte dc Vraag: Gaarne zou ik alle bijzonder- koop toch doorging en wij op de dag heden willen weten over het gebruik water te gebruiken "öf"watVr" van overdracht aan de nieuwe eigenaar van een -1j— gingen betalen. Maar de eerste eige- mostaat. de juiste hoeveelheid niet, peratuur te regelen door het af 1 er een scheut water indoen, uit te schakelen en zo de juiste tem- 1 kunt aannemen dat het niet oeratuur te handhaven. Bij de meest* Is dit water verbruikt, dan stoffen is het gebruik van een perslau opnieuw water in. Na ge- niet nodig, maar als u ziet dat de stol: -aaf glimmen, dan wel gebruiken, 'leedjes e.d. die met glansstijfsel zijn 'uint u zo maar strijken winddroog zijn, desgewenst bruik moet u het overgebleven water uitgieten. Te veel water geef! lekkage. Wel behandeld kunt stoomstrijkijzer zonder ther- wanneer z_ het met stoom. Zijn l_ veel stijfsel voorzien, dan moeten te droog -

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2