Moderne Duitse Christelijke Literatuur HANS BALDUNG GRIEN MALLODIA leerling van Dürer NIEUWE BOEKEN De straat der vrouwen YICK Jfl B ZONDAGSBLAD ZATERDAG 22 AUGUSTUS 1901 Twee dingen liggen niet in mijn bedoeling: de begrippen Christelijk en literatuur hier te illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllinillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll ontleden en nog minder om de combinatie daarvan aan een kritisch oordeel te onderwer pen. Slechts één enkele opmer- '"pVn voor de hand liirtrend ire- en ziin omgeving dat zijn men- die in het gemoed van de schrij- v^r ae nana uggena ge sen met God werken alsof Hij ver opkomen, maar het is een wel vaar voor letterkunde, die van een stof en een kracht was. waar- daad, als Andres weer tot het Bij een bepaald principe uitgaat over men zou kunnen beschikken, belse verhaal terugkeert en de ^aap, "al'de menselijke"" behoef' tatieve aard is. Het handelt over „De onkenbaarheid van God". God heeft zich in Christus aan de wereld geopenbaard. Het licht schijnt in de duisternis, maar de duisternis heeft het niet gegre pen. Wij grijpen het niet, maar ook voor de discipelen, die dage lijks met Jezus waren, blijft Hij een vreemde. Niet pas in Zijn lij den en dood, maar ook in de ge dingen, Zijn uitputting, dit geldt even goed voor mar- De eigen doeleinden verstopte boetedoening in Ninivé schildert, xistische als christelijke begin- men met alle boosheid en wreed- Alles bij elkaar een boek met selen Is natuurlijk, dat de heid in het beeld van deze God voortreffelijke kwaliteiten, maar auteur een wereldbeschouwing en onttrok ze daardoor aan elke als geheel toch niet geslaagd, wil propageren, waarvoor hij beoordeling -—Wat God doet, bilna schematisch geconstru- goBtet van de men- eerde figuren gebruikt en deze seni die zogenaamd tot Zijn eer met duidelijk pedagogische en naar Zijn wil zijn geslacht". vormt**een"aam/ullin2* *od de "beide onderwijs, ze staan vreemd te- tendens dogmatische waarhe- Het is onmogelijk dat Ged tul- de^ iS^e^JilldiM Thea- getover Hem. Vandaar de ïgen. Tot merk- ke gewelddaden als de moord op -• bare schade aan de esthetische onschuldigen beveelt. Zo verliest waarde. Jona het «eloof aai} Z1),n roeping ten. "Als vrome Joden verwachten zij de Messias, een Messias zon der lijden, een Messias, die triom feert. Die is een mythe voor hen geworden. Het mysterie van Jezus staat de verwerkelijking van hun mythen in de weg. Al zien ze De mooie bundel Homo Viator Zijn wonderen, al horen ze Zijn vormt een aanvulling op de beide onderwijs, den laat verkondigen. Tot merk- ke gewelddaden als de moord op amta^chri-s^ehj^1 to- moedige uitroep van Jezus: Ka™ onschuldiaen beveelt. Zo verliest nee'istukkén uit onze eeuw in ongelovig en verkeerd geslacht, Homo Viator Zelfportret van Hans Baldung Grie Wie als helper bij een groot kunstenaar werkt, wordt door tijdge noot en nageslacht licht over 't hoofd gezien. Zo ging het ook de schilder Hans Baldung Grien, die van 1503 tot 1508 gezel bjj Albrecht Dürer is geweest. Deze vijf Neurenbergse jaren zijn minutieus onderzocht door twee kunsthistorici; de resultaten daarvan hebben ze neergelegd in een monografie, die naar inhoud en vorm aan bijzonder hoge eisen voldoet en, speciaal ook door de voortreffelijke reproducties, tot een zeer waar devol boek is geworden. wordt*» onbekend ezeöok- SS jKS *3 Erzahlungen. Het woord modern Sen? hoe lang zal Ik nog bij ker. heleboel zoutkorreltjes ne men; de eerste vertelling is van tiaai ui, een de Fransman Ernest Hello, die in stevT die Tij 1885 gestorven is. Andere zijn menselijk iiefkrijgt verdwijnt hij, ze komen llf van beginnen met de doop van Jezus etnrm stP*Vt on Tschechow (1860-1904) Ver- door Johannes, en ejndigend. met Tegen wil en dank De roman begint twintig jaar na de slag van Hamath. De ko- Aan dit gevaar is Stefan An- ning laat de vroegere profeet dres niet geheel ontkomen. Voor overal zoeken, maar tevergeefs, Andres is Jona, om een aan Jona vlucht, wordt slaaf bij een Jung ontleende term te gebrui- Griek, ken. een archetype van menselijk gedrag geworden, zoals Odysseus, de wandelende Jood, Hamlet en Faust dit ook zijn. Voelt Andres misschien een bijzondere affiniteit Tot zover heb. ik de roman ge- tot Jona, die zich aan zijn godde- boeid gelezen, al heeft de auteur lijke roeping onttrok? Andres tal van actuele problemen .aan was namelijk oorspronkelijk tot Jona gekoppeld, priester bestemd, maar heeft Jona komt in de vis, het tijdlo- vóór de wijdingen het seminarie ver laten. In elk geval heeft hij zich in de Jona- figuur geheel inge leefd en over hem een zeer boeiende roman geschreven. „Jerobeam her overde het gebied van Israël, van de weg naar Hamath tot de zee der vlak te, volgens het woord dat de Heer gesproken had door Zijn knecht Jona, de zoon van Amit- tai" aldus het summiere bericht uit 2 Koningen 1425. Vijfhonderd jaar later wordt het boek Jona ge schreven, Jona, die het prototype Jis geworden plaatsen, of wij in staat zijn tot deze Jezus van Nazareth te zeg- zijn? gen: „Mijn Heer en mijn God." het evangelie wordt geschriften van het Oude- wacht dus niet, door Würzburger bijzondere druk gelegd. Hij doet dit, door ruim twintig zeer bekende verha- j len uit het Nieuwe Testament, te zai steeds geloof zijn. Heeft sc Nieuwe Testament het lang te voren gedaan hebben. Ons ant woord, hoe het ook zal uitvallen, antwoord van het Drie gezellen, allen Hans ge heten, werken bij Dürer. Een van hen krijgt de bijnaam Grien (igrün). vermoedelijk door zijn voorliefde voor groene verf. In 't begin van zijn leertijd heeft de 18-jarige zich evenals de andere n de stijl van de werk te passen. Dürer laat echter aan zijn leerlingen een gro te mate van vrijheid, zodat ze hun eigen aanleg kunnen volgen. i deze verhalen de ontmoeting, die Thomas heeft ters de opgestane Heer, kort te king gevraagd: „Hebben jullie Boekbespreking rtHplpn Hii nroheert zeet jjjj heeft niets aa- worden, behandelen. Hij probeert, zegt het het oog i, die r r God vlucht Andres heeft beide verha len gecombineerd en er een derde bij De meeste zijn van Fransen (o. Francois Mauriac), Engelsen of Amerikanen (Graham Greene, Dylan Thomas, Chesterton, Thorn- - ton Wilder) en Russen (Iwan gelezen Bijbel, heeft het geheim Bunin, Andrzejewski). enkele van Yan Jezus begrepen. Zo b." Duitsers, Elisabeth de zogenaamde honderd guldens- Bij deze vraag blijft het. Mij niet gevraagd, of ik gezien heb, hoe God de wereld gemaakt verder niets: Langgaser, Èdzward Schaper en prent, waar een rijk man, die heeft, veroordeeld heeft Reinhold Schneider, die alle drie meent voornaamste te zijn, zelf- Hij haar verlost heeft. Mij Rooms-Katholiek zijn geworden ingenomen aan de rand staat: ding ge en van wie het begrijpelijk is, als hoort niet bij de mensen, die ,,Geloofl ze het confessionele karakter van tot Jezus komen. Hoe kunnen wij God in Jezus teren kennen?, vraagt de auteur. Alleen door het geloof. Het eind van het Thomasverhaal drukt de kwintessens van zijn boek uit: „Een door Pontius Pilatus ge draaide, door Kaiphas als echt d ach te als omtrent de gens Oettinger heeft Grien jaren zijn hoogtepunt bereikt, is hij zeker van zichzelf, weet en wü hij wat hij kan. Een ander kunsthistoricus, Wühelm Waet- zoldt, accentueert in zijn Dürer- biografie (Albrecht Dürer und seine Zeit) het grote niveauver- schü tussen Dürer en zijn leer ling. „Hans Baldung Grien volg de de geest van zijn tijd, Dürer overwon hem". Wellicht wordt Grien hier onderschat. Werner Deusch zegt althans: „Grien langrijke boek te lang achterwege was het, die de in het werk gebleven. Toch mag c Noodzakelijk wordt dat bij Dü- verder ontwikkeld heeft en daar- rers tweede reis naar Italië in mee na Dürers dood in 1528 aan 1505; hij blijft daar anderhalf de Duitse kunst nieuwe impulsen laar Balden* Grien bereikte in heeft geschonken (Grien stierf jaar. Baldung Grien herentte in 60.jarige leeftijd in 1545). die periode een grote innerlijke v0etttager en Khappe hebben zelfstandigheid Hit toont zijn nei- met alle" middeien deï stijlkritiek ging tot symbolisch getinte onder- uiterst Muwkeurig Gria„; werk "!erpe? ,7" ?en va°a bekenti- dat Dttr(f vargeieken en ste schilderijen is de ruiter met de zeUstandige kunstopvatting SffiüSKÏ "a d vSniiidaarvan aangetoond. Ook Griens uitbeelding van de Vanitasge. werk als glaz'enier hij ontwierp zeden en kleding v00r kerke„ 0 a Neurenberg vele ramen - is uitvoerig be- sproken. Alles bij elkaar Leven in meervoud, een meta- bletisch onderzoek, door prof. dr. J. H. van den Berg. Uitgave G. F. Callenbach N.V., Njjkerk. Door omstandigheden die wij be treuren is bespreking van dit be- Deusch "'zegt""althans: hun nieuw gewonnen overtuiging accentueren. De vertellingen, de korte ver halen (6 tot 60 blz.) zijn van zeer verschillend gehalte. De eerste, Ludovik, is een haast caricatura- le beschrijving van de gierigheid. aankondi- zÜn leermeester latent aanwezige J. H. SCHOUTEN ging nlel achterwege blijven. Prof. Vergif Van den Berg is stellig Aa prachtig boek, zowel houd als naar uitvoering; door de vakkundige analyse van Griens werken, het wetenschappelijk ap paraat van verwijzingen, de ca talogus van Griens werken en de buitengewoon talrijke afbeeldin gen. J. H. SCHOUTEN i) Karl Oettinger und Karl- Adolf Knappe Hans Baldung: Grien und Albrecht Dürer in Nürnberg. Verlag Hans Carl, Nürnberg VII en 332 blz., 14 gekleurde platen, 78 afbeeldingen. confronteert de oudtestamentische Jona met zijn ge- genspeler, dr. Jonas, alias Calame, STEFAN ANDRES handelaar in verdovende middelen, een man uit onze tijd, evenals zijn naamgenoot drager van al onze menselijke twijfelingen, en tracht die geschiedenissen tot een orga- Daar ontmoet hij zijn nisch geheel te versmelten. eeuwse evenbeeld, die twintigste penning meester is geweest van de,,Heer Overal waar Andres zich be- -red-ons-actie", maar beschuldigd perkt tot de Bijbelse Jonas, heeft wordt, de kas te hebben ont- hij uitnemend werk geleverd. Maurice tracht de „demon der verklaarde geluidsfilm Jezus kennis" uit te beelden bij twee jongens, leerlingen van een kloos terschool in een door- geestelij ken geleid internaat: zij worden verdacht van zelfstandig te den ken. Edzard Schaper is met zijn vertelling over de eenvoudige pelgrim Makarius (Das Lied der Vater) weer naar zijn Baltische geboorteland met de half Russi sche bevolking teruggekeerd. De Kerstherinneringen van Dylan Thomas, de auteur van „Onder het Melkwoud" hebben met het Kerstgebeuren niets te maken; de Vernietigingswoede van Graham Greene beschrijft wel een patho logische uitbarsting van teen agers, maar kan evenmin als de vorige bezwaarlijk tot Christelijke lectuur worden gerekend. Zo is de ondertitel enigszins problema tisch geworden, tenzij bedoeld is: vertellingen van Christen-auteurs. De naam Homo Viator is ont leend aan de schets van Julien Green: Le voyageur sur la terre. 1. Stefan Andres: Der Mann im Fisch. Roman 382 blz. Uitg. opmerkelijkste publicisten R. Piper. Verlag. Georgen- ze tijd op wetenschappelijk gebied, strasse, München. zijn vondst van de „metabletica", ,2\ deze leer der veranderingen, werkt christliche Erzahlungen 466 blz. Uitg. Jakob Hegner Verlag. Ur- hij ook in dit boek nader uit. Het Zulaplatz, Köln. is, ook wanneer men hier en daar 3. Karl Würzburger: Die Un- reserves gevoelt, een voorrecht, geS°"S,k'CBiM^eSrs,l'bS'ebS: ■"««- De zelfde uitgever. denken. vreemd. Bij een auto-ongeluk hij in de „Nichtzeit" gekomen, profeet. Wat is Zij disc^ Iemand, die Jahwes woord De onkenbaarheid van God dat? in zich heeft, behoeft niet het ver mogen te bezitten, wonderen te verrichten of de toekomst te schouwen. Hij behoeft ook niet een heilig of wijs mens te zijn, maar hij moet het woord ontvan gen hebben, hij moet het woord in zich bespeuren als gloeiende woorden in zijn keel. Jaheve wil ons hart, onze wil. Hij eist ons helemaal op." Verloren geloof Jona verliest het geloof zijn God. Onvergetelijk is jeugdige profeet de nacht overwinning bij Hamath waarin alle mannen en jongelingen die gevangen genomen zijn, onthoofd ecil - worden. „Het is nu eenmaal ge- vertelt de schrijver over net ge bruikelijk. God aan de kant van zin van Richard Cromweu, een de overwinnaar te zien. Maar in der landbouwpioniers in het noor die nacht begon Jona te begrij- den van Australië. Veel, m leue pen, dat zulk een God steeds té veel gaat Cromwell onderne- meer de gladde practische vor- men. Hij ^pmt _dan^ook^ va; Ten slotte een boek. dat hier bewapening feitelijk niet bij hoort, omdat het oorlogsgevaar, over predestina- geen enkele literaire pretentie en over vele andere vragen, heeft, maar i theologisch-medi- voor u besproken De Australiër, door Joan Cole- _rook. Uitgave ZuidhoHandse Ui' gevers Maatschappij, Den Haag. Op een bijzonder boeiendejvijj ertelt de „in van 1... der landbouwpioniers gebruiksvoorwerp moeilijke omstandigheden Katten en hun verzorging, door P. M. Soderberg. Uitgave Broekman De Meris NV, Am sterdam. Nederlandse bewerking Jan van Rheenen. Voor de velen die een poes be zitten of dat nu een gewone lapjeskat of een meer raszuivere siamees is is met dit boek een uitstekende handleiding over hun aanneemt. Deze koning Jerobeam keren, weet echter elke economi- huisdier verschenen. Verdeeld de Nichtzeit, zoals hij zegt. Wie was Shakespeare? Wie was Shakespeare, fei ten en hypothesen over de iden titeit van de „Bard van Strat ford", door dr. F. Louise W. M. Buisman-De Savornin Loh- sche crisis te overwinnen wordt tenslotte nn eerd met eei der pioniers zijn dood ge- standbeeld als „een de welvaart in Noord Queensland". overzichtelijke hoofdstukken wordt al het katten-wèl en -wee onder de loep genomen en met dit boek in de hand krijgt men op alle mo gelijke vragen, de kat betreffen- Inmiddels sijn de vijf kinderen, de. een duidelijk antwoord De- die uit zijn huwelijk met Eliza- genen die wél een poes maar nog beth zijn geboren, hun eigen le- weinig lectuur over dit dier heb- ven gaan leiden. Het boek volgt hen, moeten eens aan dit boek bestaan als in hun gezinsleven. Als dan de tweede wereldoorlog zich aandient, laat de schrijver duidelijk uitkomen, dat ook „Mallotige melodieën", zal Manuel Kneepkens gedacht hebben, toen hij zijn bundeltje studentikoze poezie liet druk ken (uitgave „Hogewoerd 122a", Leiden). Wat een verade ming geen uitgeversproza te hoeven lezen, waarin met veel vertoon van diepzinnigheid duistere gewichtigheden over de dichter worden verkocht. Men mist met enthousias me een Woord Vooraf en de vreugde stijgt ten top, wan neer men in heel het velletje druks zelfs geen cijfer of nummer aantreft! Hier vindt men de heerlijke onbekom merdheid van de jeugd. En merkwaardigerwijze, ook zo iets als... poëzie. te heuvels God altijd zo machtig .ijii „„i te citeren, want ervaren. Heeft hij zich van zijn die lengte spreekt zich geloof niet de onbekommerdheid uit. Jantje Kneepkens behoeft nog geen Soms, geen weg mij nog Ro- __.i beetje met een Leiden afgemaakt? MieepKeus uciiv/cxc --J lezen we in het ge- verantwoordelijkheid als dich- dicht „pater", bevangt hem ter te dragen en misschien is een vreemd verlangen pi-pa- het te hopen dat dit nooit no dig zal zijn. Hij schrijft zoals het hem voor de mond komt en bekreunt er zich niet over wat de literaire kritiek zeggen zal. Hij zal misschien verwonderd zijn te lezen dat een bejaarde criticus in de eerste plaats jeugd en levensblijheid aan zijn dichtpogingen ruikt, ter wijl toch de verzen in wezen ernstig, zo niet tragisch te noe men zijn. De zaak is namelijk helemaal niet zo mooi. Kneep kens is een Limburger, rooms- vatholiek opgevoed, maar ja pater te zijn én vrolijk vrome gregoriaanse zangen te neuriën in oude kloostergangen en jezelf weg van de mensen en de duigen regelrecht de hemel in te maar eenzaamheid doet pijn en steeds die stille hunkeringen elke weg zaamheld?" Men krijgt niet de indruk dat de dichter zijn ge loof definitief kwijt is. Hij zal het op een dieper basis, en los van Limburgse folklore, moe ten hervinden. Laten toch de roomse jongeren, wier geloof te locaal gekleurd was, het ad vies van hun geestelijke leids lieden opvolgen en de Bijbel bestuderen. Misschien zal het Kneepkens nog wel eens mak kelijker vallen te Leiden te ge loven dan in Limburg. God is ook op het Rapenburg te vin den. Want het is merkwaardig dat Kneepkens, bij zijn bezoek aan de oude dichter met zijn dame, welke poëet hem ver telt waarom hij nooit in God heeft kunnen geloven (ik spreek nu over het gedicht „huis aan zee"), een gevoel van weeë teleurstelling onder vindt. Heus niet om hun ouder dom alleen, want zijn vers op de kleine dichter van Maas tricht" (bedoeld is Pierre Kemp) ademt een heel andere geest. Ik zou nog best honderd van1 dit soort verzen wülen le zen. En dan maar net doen of er geen literatuur bestaat. C. RIJNSDORP. ...zomaar plotseling op het Rapenburg was 'hij zijn geloof verloren En het gedicht in kwestie („het eerstejaars") eindigt als volgt: ...Jantje speelt niet meer Jantje is nu van Leyden en dus ququ een heiden. Dat is dus al gauw. Zijn haar, bij de ontgroening ge millimeterd, is nog nauwelijks aangegroeid. En vroeger had hij in de groene Limburgse man. Uitgave H. J. Paris. Am- Australië de toestanden wel wat sterdam. zijn veranderd in vergelijking tot de eerste jaren van de twintigste In dit Shakespeare-jaar heeft eeuw. „De Australiër" is een boeiend relaas, dat in het bijz dr F Louise W. boeiend relaas, dat in net pijzon ar. r door die geemigreer- M. Buisman-De Savornin Lohman de verwanten in dit werelddeel haar steentje aan de Shakespeare- weten, met bijzondere belangstel- De straat der vrouwen, herdenking bijgedragen door studie te schrijven onder de ti tel: „Wie was Shakespeare?". Het boek draagt als ondertitel: „Feiten en hypothesen over de identiteit van de „Bard van Strat ford". ling zal worden gelezen. Geschiedenis van het wapen, door Courtland Canby. Uitgave Scheltema en Holkema N.V.. Amsterdam. c 3„a». de h°r(1e nadert. Een verlei- man uiïdê* tijd'der'hunebedbou- delijke, nogal bronstige vrouw wers door Evert Zandstra. uit dit zwerversvolk wordt de Uitgave Contact, Amsterdam. oorzaak van een drama. Wanneer de mannen uit het In tegenstelling tot de in zwang dorp op hun jaarlijksei kanotocht Het bijdrage tot het middels eeuwenlange gekrakeel gen i zijnde gefantaseerde toekomstro- iangs de wadden trekken man. heeft Zandstra het aange- zjj een der achtergebleven i..»u- durfd een verhaal te schrijven over nen te verleiden, waardoor de mensen die vier duizend jaar ge- strenge taboe van de tijdelijke leden in Drenthe moeten hebben algehele onthouding wordt over- In de serie „Geschiedenis der gewoond en die, blijkens opgravin- treden. Eerst als deze wilde natuurwetenschappen en uitvindin- gen, bekend waren metjret vuur, harige met het vuur, harige weer tot de horde terug documenten" is een plaats de landbouw, de veeteelt, het we- keert en langs bloedige weg de ——o- /^geruimd voor de „geschiedenis ven en het pottenbakken. Over Eerste Vrouw of Shakespeare wel of niet van ^et wapen>" Qok deze uitgave hun leve wordt, keert de rust in de land- bouwgemeenschap terug. bestaan heeft, wel of niet de wer- munt uit door de duidelijke illu- echter niets overgeleverd. ken van Shakespeare heeft ge- straties to zwart-wit en to kleu- Zandstra heeft ernstig studie ..Haar tegenwoordige naam schreven. In vakkringen ra, de» Sfe, ^''i.to^/nd'torïgKrt i_'_ j.-_ u,-j kto.ooor in tnt He hengst die de kudde TeKSi. ui ifeuei ïdiiusc „v, ...i drs. J. G. M. Wellen bijdrage ongetwijfeld met interes- en p q jyj Wellen-Leeuwenberg, se gelezen worden. De andere is kort en bondig, maar geeft mensen kunnen het gerust onge- goed overzicht de ontwikke- unE van het wapen lezen laten, want ze worden er De benauwende les nij althans dit boek is, dat naarmate de be- zonderhëdë'n "die "hij hierover in tot de hengst die de zijn ietwat traag voortkabbelend leidt. Met deze aanhaling •erhaal mededeelt. De auteur cf"c"r de beste op schaving voortschreed het wapen werd geperfectio- ervoor tot vernaai meaeueeu. ue ouwui les van me* dit boek ziin geliefd thema .de ongecompliceerde mens in de natuur" trouw gebleven. Hij wil ons doen geloven in een blij moedige levensgemeenschap, sfeer van het boek wel veer getypeerd. Zandstra kan goed vertellen, maar heeft zijn verhaal niet kun- s steeds meer borden Te moedige levensgemeenschap, zon- "angen^ we^toch van een ro- toneelstukken uit de wereldtitel vïn '"wjjlën pÏÏtdent te .verhelen, dat de Jemen- man 0ak dialog?n tuur staan. Daar voel ik me wel Kennedy aangehaald, die ..sprak bij driften in het leven leze reeds beschaafde landbouwbe volking een grote rol speelden. spreektaal gen niet. Het best i de beschrijving horde. Ev. G. val tenonder kunnen brengen." De climax in dit verhaal, dat Een wel interessant boek, doch niet bijster boeiend is en m.i. arm aan gedachten, te zeer uitgesponnen, komt, wan- P. J. R. mijn te aardse ik trouw. Nou, dat kin altaad, zoals de Amsterdammer zegt; niet iedereen hoeft pater te wor den. Maar in het Limburgse dorpje was alles zoveel gemak kelijker. Een Kerstmis in de stad is zo moeilijk met de christelijke idylle te rijmen. ...de Wijzen houden het- ook die hei'ders met hun eenvoud hebben hun schaapjes liever op het droge dan in de kerststal;... alleen ossen en ezels en wie daarvoor door willen gaan scheppen er nog behagen hosannah. zalig dus dat lage land waar Christus geboren wordt tussen de sparrebomen om er te verrijzen tussen de chocoladen eieren ten bate van de middenstand. Gezegend de jeugd die deze dingen nog zo ziet en zeggen kan. Want er zit geen spier sarcasme, of haat, of agressi viteit in dat vers („white Christmas"). Het is pijnlijk raak, zoals soms opmerkingen bevangen uitgesproken, zonder bijbedoelingen; de werkelijk heid betrapt door de open blik wie wordt er eigenlijk meer bemind de koopkracht van de oi het kleine kerstekind? „Wat is er toch tussen ons (Maria en de dichter) geko men; waarom ben ik nu kind van deze tijd; waarom leidt Ezra Pound moet eens gezegd hebben dat men de slechte cri ticus hieraan herkent, dat hij bij het bespreken van poëzie over de dichter begint te praten en niet over de verzen. Ik geloof dat men hier niet kan generaliseren. Het dichtwerk van Henriëtte Roland Holst b.v. wijst onmiddellijk van zich af naar de dichteres. Maar het gaat over poëzie t lijk. STENEN Niets blijft er van de tempel over waarin wij haar aanbaden dan de georoken zuilen, de verminkte metopen in het lover. seling van betekenis van „sienen": eerst als zelfstandig naamwoord, dan als werkwoord. Laat ik eerst even zeggen dat (k spreek over de dichtbundel i Zijn ijn zelfstandighe den,' dichterlijke objectiveringen, de neerslag van zich bijna auto noom voltrekkende waakdromen, die men stuk voor stuk al lezend tot zich moet nemen en waar mee niets te bewijzen of Naakte voeten over het pad wonden zich aan de scherpe stenen en waar het water breekt als leven op harde rotsen van de dood horen wij zwarte vrouwen wenen, hoor ik een stenen zwart en groot. De aanleiding dit. valt. Bastets gedichten zijn geweest zijn het bezoek in figuurlijke zin archeologisch: tempelruïne in het Middellandse ze graven diep naar oude levens- Zee-gebied. Maar de regel „waar- lagen. Ze hebben de bezonkenheid wjj haar aanbaden" doet die die het gevolg is van een voort- eventuele aanleiding onmiddellijk L. Bastet, Arion op de dolfijn. een uitgave van N.V. De Arbei derspers te Amsterdam. Men kan het zoëvén geciteerde vers niet „uitleggen". Het heeft niets van orakeltaal. Maar het roept ver zonken beschavingen voor de geest en het slaat ook om ons heen de band van h?t wij. Wij hebben dit antieke verleden in ons bloed; wij herkennen het; het is ons via het vers vertrouwd „so wie mein eig'nes Haar", zoals Hugo von Hofmannsthal het in een gedicht uitdrukte. Het vers doet ook hele maal niet gewichtig, het „be zweert" niet; wij staan ineens bij kan de tempelruïne op de rots aan zee oen ais iets dan vanzelf spreekt, even onmiddellijk als in een droom die zomaar over ons komt. Ik geloof niet dat er zwakke ge dichten in deze bundel staan. Ik Achterberg wei land geschre- durend, intensief en op details vervluchtigen. Hier is geen dich- geloof dat gericht bezig zijn met sporen van terlijk toerist aan het woord, van njg poëzie leven dat vele eeuwen geleden is het soort dat ,.e< vergaan. Het zijn vondsten in de ,}p het Colosseum' Jiepte en wat er overheen ligt is en dat ook de schilder Willink geen waas van frisheid als over tot thema heeft gediend. Het twin- tieke'" poëten of would bé-dichters de dichter van vandaag, die opzettelijk cul- n lang ach- tuur- en historieloos willen zijn, 'ij" waren kan men zich verheugen (met be- Jung (ter hand hier; „wij" aanbaden haar, de hei- grijpelijke overheen ligt frisheid als ov druiven of als van dauw over het tigste-eeuw gras, maar een patina van eeuwen, heeft deze vele Onlangs las ik de merkwaardige ter zich gelaten. sigaar rookt ven is die de diepgang en de kracht (Van Lennep) van dit dichtwerk van Bastet ">ij komt. Tussen de „journalis- ..«tobiografie 0 - nemen was inkijken, inkijken was dense vrouwelijke godheid, die lezen, lezen was onverbiddellijk !e namen draagt. „Wij" zijn hier uitlezen). Nu wil ik niet zozeer teruggekomen herinneren aan Jungs theorie var blijfselen te het collectief-onbewuste, als wel barrevoets over het pad verwijzen naar de ervaringen, be- wij diep beneden ons de golven op seffen, intuïtieve vermoedens die de harde rotsen zien breken en in bij Jung tot die theorie geleid het geluid van de branding horen hebben. We zijn bij Bastet in een wij de weeklacht van de zwarte verwante sfeer. klaagvrouwen. Prachtig is de wis- igheid van deze zelfstandige, zo helemaal niet „ichbezogene" figuur, die ons in een ruime ho rizon zet en tevens concreet, ja minutieus is. Over Achterberg kan men helaas dazen, over Bastet niet. Zijn poëzie stoot alle gedaas van zich af; zijn verzen zijn. C. RIJNSDORP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 18