Werknemers dupe van plan vakbonden! ;en kerken werken in kerkbouwactie samen Duizendste gast in Huize S tameren Ds. Rienks in speelgoed Nieuw-Testameiiticus Bultmann 80 jaar .Tussen schoolpoort en huisdeur VRIJDAG 21 AUGUSTUS 196= Antwoord '64: één procent jaarinkomen Geld nodig voor 396 kerken (Van onze kerkredactie) Ook werk van het C.N.V. (Van ome soc.-econ. redactie) Maar er Is nog; wat. De kerk is er niet j alleen voor de zondag: maar voor elke dag; van de week. Dr. Kunst wees op het jeugdwerk. het bejaardenw erk. het maatschappelijk werk. het kerkelijk on derricht en vele activiteiten meer. Veel oudere kerken missen de hoogst noodza kelijke accommodatie, die het werk In de week stelt. Dat betekent, dat veel bestaande kerkgebouwen moeten wor- Vetrpn samenwerkende kerken den verbeterd, uitgebreid en In UI van joegen samenwerisenae Kernen jfeva„en ïflfs moetpn worden vervangen. nebben gisteren de kerkbouwac- Sedert 1945 werden door de negen sa- ti» Antwoord '64" trelnnreerd menwerkende kerken, aldus dr. Kunst, tie „Antwoord b4 gelanceerd. m nieuwe kerken gebouwd en 538 ker- Dit gebeurde gisteravond tijdens een i In de komende twee maanden ken geheel gerestaureerd. Van de 686 korte gezellige bijeenkomst in de con-1 T1InPr, <>»n beroen doen on bun nieuwe kerken werden er tot 1959 415 versatiezaal tan het heratelllngsoord. zulen ee." oeroeP ar,pn °P "un gebouwd (gemiddeld 28 per jaarl en in Er waren in de loop van de dag tien leden om een procent van hun de laatste vijf jaar 271. wat een gemid- gasten vertrokken en twaaU nieuwe jaarinkomen te geven voor de d«ld« betekent van 54 per jaar Deze toe- gasten gearriveerd en onder deze nemende krachtsinspanning is het ge- twaalf bevond zich de 1000ste, die DOUW van kerken en van jeugd- volg van de reeds gevoerde kerkbouw- sinds oktober 1960 in Huize Stameren i en wijkcentra. Dit werd gisteren 1 acties. Dr. Kunst noemde de hervormde „Huixe Stameren" te Maarn, het op een van de mooiste plekjes van de Utrechtse heuvelrug gelegen herstel- De heer Schouten verklaarde lingsoord van het CNV-hulpfonds toespraak dat er in de bijna vier jaar „Draagt elkanders lasten", heeft giste- 1 «ijn 1000ste gast begroet nadat het oord in oktober in 1960 in gebruik is genomen. Het was mevrouw G. E. Prosee-Van de Merwe uit Noordschar- woude, die tot haar grote verrassing uit handen van de CNV-secretaris de heer M. A. Schouten namens het be stuur van „Draagt elkanders lasten" ter herinnering een fraai tafelkleed en een silveren lepeltje, vooralen van een afbeelding van Huise Stameren, ont ving. de nodige rust van de dagelijkse ver-1 in 1959 en de ««relomMente m moeienissen des levens heeft gezocht. °P een persconferentie te Am- i960, die resp. ruun tien en zeven mil- sterdam meegedeeld. Som opbrachten. Niet alleen waS(de ot- fervaardigheid opvallend groot, ook bleek, dat andere kerkelijke inzamelingen door deze acties niet belemmerd, - - -- BHI „egen kerken xün: d« Nederlandse dat het CNV over het herstellingsoord Hervormd? kerk. dr Cere/om,rrrde K.r- beschikt in toUal rond 40.000 overnach-p,-,.., K»rk»n tingen zijn geboekt en rond 130.000 maal- d® Chrirtelijke Gereformeerde Kerken, tijden zijn verstrekt. d' Evangel,sch Luthers Kerk. de Doopt- In Sittard Ds. Th. Rienks, de gereformeerde predikant van het Limburgse Sittard. die reeds een boekwinkel in het cen trum van de stad exploiteert, gaat zijn zakelijke activiteiten uitbreiden met een.... speelgoedwinkel. In een ba-| zaar aan de Stationsstraat gaat ds.1 Rienks zijn nieuwe zaak beginnen. 1 Niet alleen poppen en treinen en an-j dere voor de jeugd aangename bezittin gen zullen in de winkel te koop worden Als men over de vakbeweging spreekt, aldus de heer Schouten, dan denkt men vaak in de eerste plaats aan een organi satie die op loonsverhogingen e.d. uit is. doch de christelijke vakbeweging heeft al heel lang haar taak ruimer gezien dan het scheppen van een redelijke rechts positie voor de werknemers. De nu ongeveer 45-jarige geschiedenis van „Draagt elkanders lasten" is daarvan een duidelijk bewijs. De heer Schouten - verklaarde dat het CNV deze arbeid der naastenliefde ook in de toekomst met I vreugde zal blijven verrichten. neenten, de Unie van Baptistengemeen- de Oud-Katholieke Kerk en de Re istrantse Broederschap. eerder gestimuleerd zijn. Rooms-Katholieken In de komende vijf jaar staat de bouw van 396 kerken op het programma. Daar mee zal naar schatting 300 miljoen ge moeid zijn. Die verwacht men niet bij t nma elkaar te krijgen. Het is dan ook geen j ^7.*"'.£1' streefbedrag. Antwoord '64 zal het be- -ew\id hebben, gin moeten zijn. *- - Dr. P. G. Kunst, gereformeerd predi kant te Amsterdam en voorzitter van de (gereformeerde) Stichting Steun Kerkbouw, vertelde het een en ander over de uitvoering van de actie. Naast een gezamenlijke activiteit voert elke kerk de actie in eigen kring uit op de Ds. H. J. F. Wesseldyk. het werkcomité van de gezamenlijke kerkbouwactie en van het hervormde werkcomité, vertelde nog iets over het werk van de kerken. In de bladen zullen plaatst worden en in grote getale er folders verspreid. Ook via radio en televisie zal aan de actie bekendheid worden gegeven. Aan alle kerkleden wordt het verzoek gedaan om een biljet in te vullen. Men kan daarop aangeven voor welke kerk de bijdrage besteed moet worden. Maar men kan ook (dat Is dus de tiende Klljkheid) er op aangeven, dat drr ijdrage wil geven voor de gezamenlijke Op de vraag, waarom het aantal sa- lenwerkende kerken tot deze negen be perkt was. antwoordde h|j, dat de ker kwerken dit zelf niet De R ooms-Katholieke Kerk was in principe tot medewerking bereid (en was dus ook uitgenodigd), maar sommige bisschoppen bleken ge bonden te z|jn aan beloften, die z|j hun parochies gedaan hadden, om niet een nog groter beroep op hun offervaardlg- aangeboden, want de predikant heeft' ook een afdeling van de zaak bestemd voor de verkoop van religieuze artikelen en dan wel in een genre, dat zowel in protestantse als rooms-katholieke huizen op zijn plaats is. De protestantse boekhandel van ds. Rienks is in het rooms-katholieke Sit tard al een bijzonder trefpunt geworden, want voor de voortvarende dominee is de zakelijke kant niet het voornaamste. Hij is er op uit, via zijn boekhandel (en nu ook via zijn speelgoedzaak) contacten met de burgerij te leggen, die de moge lijkheid van een gesprek tussen de beide groepen vergemakkelijken. G.G. Type haar Goed Gekamd: met ViCREM (most modern hairdreaalng), dus Goed Gesoigneerd. ViCREM ver zorgt Uw haar, houdt het de hele dag in model zonder „plakken". Per pot 2.15. Per tube 1.50. Vraag Uw drogist of kapper ViCREM. Prof. Rogier blijft jaar langer de uitvoering van hun opdracht ontlopen en bestreden dan gezocht en gevonden, maar er is wel iets aan het veranderen, aldus mgr. Jans. De kerken stuiten immers op dezelfde problemen Eén daarvan is dat van de kerkbouw. 1 Negen kerken willen nu samen duide- lijk en zakelijk aan de orde stellen wat! Prof. dr. L. J. Rogier, die voornemens ideëel en materieel nodig is, wat er ge-1 as in december afscheid te nemen van daan. wie er gediend en waarom er ge- de kath. universiteit in Nijmegen, zal geven moet worden. Tegenover het „een inog gedurende het gehele studiejaar col- God en vele kerken" is het nu zo aan P»Sn« lege geven, omdat zijn opvolger, dr. J.het worden, dat niet langer kerk tegen over kerk staat, maar dat het steeds meei wordt een schouder-aan-schouder staan De gereformeerde Emmauskerk in Eindhoven-Woensel wordt behalve door de gereformeerden ook door de hervormden gebruikt. In Eindhoven hebben de beide kerken afgesproken, dat in de nieuwe wijken nu eens de her vormden een kerk bouwen, die de gereformeerden mede gebrui ken. dan weer net omgekeerd de hervormden van een gerefor- 1 meerde kerk mecle gebruik maken. ANTWOORD '64 in de ko- menwerken. in de eerst- ieuwe kerk- wen. De verdeling mensen in elke kerk moeten ren voor één kerkgebouw Wij :en deze getallen door het leden- volgens de volkstelling 1960) te delen do< ken. dat op het p gereformeerd tal kep 4.600 4.800 3.200 2.200 5.300 In de ene kerk wordt dus heel wat meer van de leden gevraagd dan in de andere, al moet men natuurlijk wel bedenken, dat de gebouwen van de kleinere kerken als regel minder kostbaar zijn. dan van de hervorm den en de gereformeerden. Een tvoord voor vandaag ..Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zij; eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die ii Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven heb be j (Johannes 3 16). De eeuwen door heeft deze tekst bij miljoenen mensen weer standen opgewekt. Smalend en met bitterheid in het har heeft men het woord uit Johannes gelezen en aangehoord - „Want alzo lief heeft God de wereld gehaden men heej r er geen raad mee geweten. Heeft God de wereld lief? Het is de eeuwen door het gebaa van miljoenen geweest, dat zij bij deze tekst met een bred armzwaai wezen op wat er zich in de wereld afspeelde. Is he mogelijk, dat God de wereld liefheeft en dat al die verschrik kelijke gebeurtenissen zich voordoen? En men somt op: hon ger, oorlogen, rampen, epidemieën, of men blijft dichter bi huis en denkt aan het onvoorstelbare leed plotseling in ee1 gezin, in een familie, gebracht. Want alzo lief heeft God d wereld gehad Het is slechts de halve tekst, maar er ziji er nog altijd, die bij de eerste komma ophouden met lezen ei zich wrevelig afwenden. En toch God heeft de wereld liefgehad. Naast de miljoener die het in twijfel hebben getrokken en trekken, staan de mil joenen, die dit aan zichzelf hebben mogen ondervinden, som dwars door fel leed en tegenslagen heen. God heeft de wereld God heeft mij liefgehad. Voor hen is het een zekerheix (geweest), die hen in staat heeft gesteld de zwaarste beproe vingen te doorstaan en nog glimlachend verder te gaan. Want alzo lief heeft God de wereld gehad Wij lezen vanavond: Handelingen 14 vers 1 tot 18. held te doen, dan nu reeds geschiedt. (Het betreft in hoofdzaak de Rooms- Katholieke Kerk. de Gereformeerde Ker ken* vrijgemaakt) en de Gereformeerde Gemeenten, die niet aan Antwoord '64 meewerken. (Red.) De hulp, die de regering biedt in de vorm van een subsidie, juichte dr. Kunst toe. maar hij noemde ze bepaald niet afdoende. Zij voorziet alleen in nieuw bouw in uitbreidingsgebieden. Bovendien komt de subsidie nooit boven een kwart van de bouwkosten. (Van onze kerkredactie) Twee vooraanstaande Duitse theologen, Rudolf Bultmann en Hanns Lilje hebben gisteren hun tachtigste, resp. vijf en zestigste verjaardag gevierd. Bultmann is emeritus-hoogleraar aan de uni versiteit van Marburg, terwijl Lilje landsbisschop is van Hann over. bracht als Bultmann. In 1941 publiceer de hij een artikel in een Duits tijd schrift, waarin hij de stelling verdedig de, dat de Bijbel alleen dan door de moderne mens verstaan zal kunnen wor den, als hij van zijn mythen en legen den is ontdaan. Sindsdien staat hij be kend als de grote man van de „Ent- mythologlsierung" van het Nieuwe Tes- het studeerd te hebben in achtereenvolgen) Tübingen, Berlijn en Marburg, bega hij zijn academische loopbaan in 191: als privaat-docent in Marburg. Vie jaar later werd hij buitengewoon hoog y leraar in Breslau. vanwaar hij in 192 I als gewoon hoogleraar naar Giessen ver i troK. Reeds het jaar daarop keerde hi aar Marburg terug, waar hij tot zij; emeritaat in 1951 het Nieuwe Testamen 1 en oudchristelijke godsdienstgeschiedenl v- doceerde. Zijn werk vond in de geheli wereld grote waardering, blijkens de ve le ere-doctoraten en onderscheidingen die hem ten déél zijn gevallen. Wie meent, dat Bultmann alles. w« oor de moderne mens onverstaanbasde Is, zonder meer uit de Bijbel schrappeijn wil, is er naast. Het gaat er om, di Bijbelse voorstellingen existentialistisch' te interpreteren en zo aktueel te ma»ch ken voor het heden. Feiten, als de maagdelijke geboortdot tn Christus, Zijn opstanding uit d^ia dood en Zijn hemelvaart zijn historiscl niet te bewijzen. Wat wel aantoonbaaltei dat de eerste gemeente er vaj|,a{ /ader predikant Explosieve ontwikkeling De oud-katholieke bisschop van Deven ter, monseigneur P. J. Jans. wees er op, dat de kerken in een tijd staan van ex plosieve ontwikkeling en groei op aller lei gebied. Zij moeten deze willen bege leiden in een tempo, waaruit blijkt, dat zij zich ervan bewust zijn. dat zij er in hoge mate verantwoordelijkheid voor dragen. Helaas hebben de kerken elkaar bij Dat d». Rienks in Sittard figuur is. blijkt wel uit het feit, dat. j poelhekke, zich niet eerder toen vorig jaar de gereformeerde kerk huidige functie kan vrijmaken, afbrandde, de carnavalsvereniging van I Dr poelhekke is op het ogenblik be- Sittard snel een inzamelingsactie op hast met het directoraat van het Neder- nieuw gebouw. lands historisch Instituut te Rome en is •erder cultureel attaché van de Neder- touw zette Dubbel probleem Oecumenisch overleg in Deense stad Wij staan eigenlijk voor een dubbel landse ambassade in Rome. Tot gewoon i probleem, zo zei dr. Kunst. Aan de ene hoogleraar in de faculteit der godge-'kant maakt de bevolkingsgroei en de leerdheid ls benoemd dr. P. J. A. M. [sterke spreiding van nieuwe Schooneberg uit Nijmegen. Bernepingswerk Honderdentwintig theologen, die beho- ren tot de commissie voor geloof en kerk. Timmer orde (faith and order) van de Wereld-, raad van Kerken, zijn samengekomen in Aarhus in Denemarken voor bespreking- «n. die tien dagen zullen duren. Op de agenda staat een verdere uitwerking van de resultaten van de vierde wereld conferentie voor geloof en kerkorde, die ln Juli 1963 werd gehouden. Verder wil men richtlijnen aangeven, voor de verdere bestudering van de cen trale vragen van de oecumene. Daarbij I gaat het vooral om het begrip ,,christe-[ lijke eenheid", ook gezien de „oecume nische openheid", sinds kort in het rooms katholicisme De predikanten Lukas Vischer en de Schot Patrick Rodger hebben de leiding van de conferentie. Het was eigenlijk de bedoeling geween op Cyprus te vergaderen, maar daar heeft men vanwege de politieke gebeur tenissen op het eiland van moeten afzien. tra de bouw van nieuwe kerken nood- zakelijk. Nieuwe wooncentra aan de rand van de steden, groeiende dorpen, nieuwe satellietsteden, gebieden van landaanwinning, overal moeten in hoog tempo nieuwe kerken gebouwd worden, i Als de gebieden met de moeilijkste pro blemen noemde dr. Kunst o.a. de Prins Alexanderpolder. Zoetermeer en de ge bieden rond Maas- en IJmond. Uitvaartdienst van mgr. Mutsaerts Verdeling van de welvaart Onder de titel „Vermogensaan- 'eidt echter gemakkelijk tot gekunstelde wasdeling: worden de werkne-;Sl,ructiM- IO*" °°k h« "<"0Tt mers de dupe?", maakt prof. dr. geloofde. De fundamenten geboren. Na ge- geloof liggen in de verlossingsdaad va God. Dit „kerygma" wil Bultmann t< werkelijkheid maken in het persoonlijk! dagelijkse leven zonder dat hij verplicht is, om de wiN Bultmann noemt mythische bijkomstigle heden te geloven. Zo wil hij de mentlij' het waarachtige Evangelie doen erva.an >n. Has Daarbij stelt Bultmann al het handein: len Gods in Christus in het licht en binje de grenzen van wat hij van dses1 ger. t orl€e Bultmanns theologie is vooral t thodoxe zijde sterk aangevallen, maai ook een man als Karl Barth heeft ziel tegen hem gekeerd. In 1961 schree: prof. dr. H. N. Ridderbos in „Chris r tianity Today": „Heeft Bultmann he recht zo de boodschap van het evangel lie te interpreteren? Snijdt hier de exisïed tentiële filosofie niet naar alle zijden he»n evangelie de pas af? Het schijnt mij ivetl alle bescheidenheid raadselachtig, hob - men dit evangelie, waarvan de paulrj nische belijdenis „Want uit Hem, door Hem en tot Hem zijn alle dingen" d( God geen andere macht of raad mee' toekent, dan hetgeen nodig is om di mens echt mens te doen zijn." Bisschop Lilje Bisschop Hanns Lilje werd in 1899 li Hannover als zoon van de nu 95-jarigi koster Theodor Lilje geboren, cn aan vaardde in 1924 het ambt van predl kant. Sinds 1947 is hij landsbisschop vai Hannover. Lilje heeft grote bekendhek verworven ln de oecumene. Het is med^tr; aan zijn initiatief te danken, dat dvra verschillende Duitse landskerken zier aaneen sloten in de Evangelische Kir che. Ook in de Wereldraad van Kerker en in de Lutherse Wereldfederatie, waar 1 van hij van 1952 tot 1957 voorzitter waai u is hij van grote betekenis. I In 1933 vormde Lilje samen met Mar-!1® tin Niemöller de groep jong-gerefor- meerden, waaruit later de Belijdend» Kerk voortkwam, die zich scherp teger J> het nationaal-socialisme keerde. i Spaarsubsidie? Onder zeer grote belangstelling heeft gisteren in de Sint Jan in s-Herto- genbosch de ui t v a a rt d e ns t^ pj a a t s g ehad bisschop M. Mutsaerts. oud- .M s-Hertogenbosch. De re quiemmis werd opgedragen door kardi naal Alfrink Mgr. W Bekkers, de bis schop van 's-Hertogenbosch. hield aan het eind van de mis een korte^ toe spraak. waarin hij memoreerde, dat de overledene in 1942 in deze zelfde kerk tot bisschop werd gewijd. Benevens het vrijwel voltallige Ne derlandse episcopaat waren in de dienst onder andere aanwezig: de commissaris van de Koningin, de colleges van ge deputeerde staten van Noord-Brabant en Gelderland. de burgemeesters van 's-Hertogenbosch. Eindhoven. Helmond. Nijmegen en Tilburg, en oud-minister president dr J. E. dc Quay In de Lutherse kerk van Lundby. midden-Zweden, zijn de afgelopen z dag de rollen omgekeerd. De koster Wemelsfelder in Economisch- statische berichten van deze week een cijfermatige schatting van J Het is te hopen, dat naar betere moge- de concrete voordelen voor de;ISUlrtra w„rdt ge«,cht. w.m di, ,Un werknemer van het vermogens- .elll, „nenii. zo'n moitidkheld l, aanwasdelingsplan van de vak- bijv. om via belastingheffing te komen beweging. Deze berekeningen lei- tot subsidies op spaarbanktegoeden Jaar den volgens hem tot de conclu- op worden zuinige werknemers sie dat het lang niet duidelijk is gedupeerd door inflatie, die de waarde wie er van deze regeling zullen j bu° H" bll>li". 'dat zij schadeloos gesteld worden. Het voordeel van een dergelijke regeling boven het vermogcnsaanwasdellngsplan is. dat iedereen dan met zijn geld mag blijven doen wat h|j zelf wil (en vrij heid ls in een democratie een hoog goed).- profiteren. Het blijkt namelijk dat er een grote kans is, dat de werk nemers er in welvaart op achter uit gaan in plaats van vooruit. Door enkele in het economisch bestel ingebouwde wetmatigheden zouden de verliezen door prijsstijging e.d- wel eens groter kunnen zijn dan de winst tn dividenduitkeringen op werknemers aandelen. zodat er dan een netto ver lies voor de werknemers overblijft. Wanneer deze mogelijkheid, zelfs maar als kans. aanwezig is. lijkt dit. vol gens prof. Wemelsfelder. een vol doende reden om huiverig te staan tegenover een plan. waarvan de mé rites voor de directe welvaart vooi de werknemers dubieus zijn. deze kerk heeft daar de kansel beklom men en het Woord bediend, terwijl de predikant van deze gemeente met de collectenzak rondging en de andere Er is geen enkele reden om de makers werkzaamheden van de koster overnam. van het. op zichzelf ingenieuze, rapport De lutherse bisschop van deze streek, hier verwijten te maken. Het is begnj- heeft namelijk aan deze koster het recht pelijk en normaal, dat zij hun organisa- verleend, om iedere zomer een keer tie graag willen activeren en graag te preken over Jesaja 40 vers 6. 1 willen onderhandelen. De achtergrond hetwelk tot een herverdeling welvaart wil komen, geldt dat men er zich geen gouden bergen van moet voorstellen. Berekeningen wijzen uit, dat zelfs met de meest forse belasting heffing op de hoogste inkomens er bij herverdeling van het aldus verzamelde Voor ieder plau tot verdere herverde ling van de welvaart geldt dan ook eigen lijk. dat een te veel aan publiciteit min der verstandig is. omdat het verwach tingen zou kunnen wekken die toch niet vervuld kunnen worden, aldus de mening van prof. Wemelsfelder in de E.SB. van deze week. De Leerling Mogen we schrijven waarover we loillen. me neer? Hebt u geen voorkeuren7 En ook aeen beperkende bepalingen? Leraar Toe nou, jóh. Als ik zeg vrij, dan is het vrij. Ieder behandelt een onderwerp naar zijn keuze, anders had ik toch zelf een stuk of wat titels gesuggereerd. Heb jij overigens iets in je hoofd dat je voortdurend bezighoudt Leerl. En of. Iets mach tigs. Maar verklappen doe ik het niet. al hebt u misschien geen moeite om het te raden. Leraar Je hoeft ook niets te verklappen, we zijn hier oo school een democratische gemeen schap. Leerl. Nou. meneer. dat weet ik nog zo net niet. Bij mij thuis zijn ze het gelukkig wel. Leraar Wil je daarmee zeggen dat ze je vrijlaten in alles? Dus geen enkele ..beperkende be paling" waar je het zo net over had? Leerl. Ja, daar komt het wel op neer. Ik ben. tenslotte veer tien moet u rekenen. Leraar Een hele kerel, Ja maar helemaal droog achter je oren toch nog niet. Wat had je ge dacht te worden in de maatschap pij Leerl. O, dat is van later zorg. Uiteraard iets waar je gauw rijk mee wordt. En zeker geen loonslaaf. Als het me ergens niet bcuatt, ben ik er zo weer weg, dat kan ik u nu al wel zeggen. Leraar Krijg je zakgeld? Hoeveel? Vijf gulden? Een tientje? Leerl. Hé. meneer, u praat nog in termen van twintig jaar ge leden. Ik zei toch dat mijn vader en moeder mensen van deze tijd zijn. Ik krijg vijf en twintig en dat is echt nog geen weelde met al die prijsstijgingen. Leraar Heb je idee van geld uitgeven? Leerl. Nou, ik dacht van wel, als je nagaat dat ik over een paar weken mijn fiets al kan ver over de letterkundige producten van ettelijke Hollandse en Vlaamse jonge lieden en ook wel verderen, die daar mee plotseling een enorme bekendheid hadden verkregen en het waren spe ciaal twee Nederlandse Jannen aan wie ze intense aandacht hadden be steed. U hebt geen behoefte aan de achternamen, u begrijpt ons wel: we mogen in deze rubriek geen slapen de honden wakker maken (zovele ver keren trouwens niet in slapende toe stand, helaas). En ziehier nu een enkele tirade de meest veelzeggende die onze ruilen voor een brommer. Ik ben ook al aan het sparen voor een paar van die mieterse puntschoe nen. Desnoods ga ik vakantiewerk doen. Centen moet ik hebben en een flinke bom. Wat heeft een mens an ders aan het leven.' Leraar Over al die din gen zouden we samen nog een hele boom kunnen opzetten. Ik zou 'het wel de moeite waard vinden, met het oog op je nogal droevige rapporten. Enfin, werp je nu eerst maar eens op dat opstel. Ik ben benieuwd.... En hij is er die middag in alle ernst aan begonnen, de veertienjari ge democraat met uitgesproken prin cipes. Het bleek dat er kort tevoren bij hem thuis zwaar was geboomd baardeloze puber in zijn vrije opstel neerschreef: Het is eenvoudig belachelijk dat er lui zijn. die Jan X. en Jan IJ. dur ven veroordelen omdat deze schrij vers dc moed hebben echt eerlijk zich zelf te zijn. De brave ouderwetse klets majoors die het zoeken in sentimen taliteit en romantiek zijn doodge wone huichelaars, die natuurlijk de kat in het donker knijpen. Bij ons thuis weten we het mooie te halen uit de kloeke taal van onze favo riete Jannen en hun geestverwanten. Ik vind dat je al zo jong mogelijk vertrouwd moet worden gemaakt met alles wat met sex te maken heeft. Mijn ouders zeggen Geef ons de onverbloemde waarheid, we moeten geen sluiers. Geen enkel boek is bij ons taboe, alles ligt open en bloot op rafel, daarom geloof ik dat ik ge dat komt je in de omgang n:et meisjes erg goed te pas. En de auteurs. Nu. we gunnen die jongens hun fijne succes. Wat ben Ik blij liberale .ouders te hebben die me vrijlaten in het samenstellen van een bibliotheek. Direct na dc bromfiets die al op me wacht, ga ik me alle bestsellers van mijn ido len aanschaffen. Puriteinse zwamneu zen in de krant noemen het porno grafie. Wat het precies is weet ik niet. van stadhuiswoorden heb ik zo geen verstand, maar dat het nonsens is. zo'n critiek, dat is vast. En zo ging dat verder, met een bravour een betere zaak waardig. Het was in één woord een vrij stomp zinnig pleidooi voor de huidige schok- literatuur. stokpaardje van een paar kwasi progressieve ouders die blijk baar op deze manier goede maatjes met hun opgroeiend kroost wilden blijven: de weg van de minste weer stand. want een tiener moet je in on ze dagen niet te veel in de weg leg gen! Dat opstel. We hebben de koeien van taalfouten er maar uitgelaten, het werkstuk van de jongeman zat De leraar heeft er na rijp beraad géén cijfer onder gezet en zich slechts beperkt tot een simpele op merking: Voorlopig, beste jongen, passen Ot en Sien beter bij jou dan de zo geestdriftig opgehemelde bestsellers. En nu is meneer van plan toch maar eens belet te vragen in dat zo liberale gezin. Misschien maar het blijft een grote vraag kan het uiteindelijk zijn nut nog hebben. Haya Selva

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2