operaliefhebbers
Verona's arena
in
'1
PtfK JS
-3MI
r-
I
- aBflr
i
f f
L
Drummer keek verveeld
bij Sonnevelds moppen
Meer vraag naar REM
dan naar tweede net
Meer samenwerking
in amusementssector
Nog een keer
Nieuwe oogst
T
DINSDAG 18 AUGUSTUS 196'
VERONA maakt in deze dagen al
lerminst de indruk een festival
stad te zijn. Weliswaar staat de stad
in liet teken van de voorstellingen die
bijna iedere avond in de legendari
sche Arena worden gehouden, maar
toch hebben de monsteropvoerincen
blijkbaar niet de aantrekkingskracht
voor het vreemdelingenverkeer die
men ervan zou verwachten.
Er is wel aardig wat toeristengedoe
in het zeer sfeervolle Verona, maar
bet merendeel van de vakantiegan
gers komt uit Italië zelf. En slechts
een deel daarvan neemt en passant
een voorstelling in de Arena mee. Zo
bestaat dus het publiek dat de op
voeringen bezoekt en dat zijn er
dan altijd maar even tussen de 10.000
en 20.000 per avond! voor het
grootste deel uit Veronezen en Italia
nen uit de wijde omtrek.
Zo'n voorstelling in Venona is iets dat
men moet hebben meegemaakt om te
weten wat dat precies betekent. Want
wie, gewapend met de routine van de
akelig-9erieuze doorsnee-opera-ganger uit
Nederland, de arena betreedt wordt al
aanstonds geconfronteerd met een aantal
zaken die bij ons ombekend zijn. Ten
eerste ziet men direct bij het binnentre-
den van de openlucht-„zaal" de tientallen
metera hoge decors, waarin het toneel-
personeel notg volop doende is en waarin
hoogst merkwaardig! de operazan
gers op hun gemak nog wat zitten te
repeteren. Ten tweede: de decorwisselin
gen moeten en plein public geschieden
en zodra de laatste noot van een acte of
scène heeft verklonken bestormt een heel
leger in korte blauwe broeken gestoken
I toneelknechts het podium en verschuift
met enorme routine en volgens een ken
nelijk heel goed georganiseerd schema
de decors^
La Bohème
De verslaggever zag op de eerste avond
van zijn bezoek een voorstelling van „La
Bohème" van Puccini. Het was een sen
satie op zichzelf de decorwisseling van
eerste naar tweede acte te aanschouwen.
Op het laagste deel van het podium was
een groot stuk zolderverdiepingen ge
bouwd met als pièce de milieu de kamer
van de vier bohémiens, aan één zijde
open Op de achtergrond was een com
plete Parijse stadswijk opgetrokken. De
zolderverdieping nu werd voor het
tweede bedrijf wordt omgedraaid en
weggerold: een deel ervan bleef staan en
het plein voor Café Momus werd er een
voudig tegenaan geplakt. Het geheel werd
met enkele (ja: enkele!) hamerslagen
vastgezet en voor het oog van de verwon
derde toeschouwer ontrolde zich een
pracht van een pleintje met ongangen en
galerijen, die wij zo goed kennen uit het
Parijse Quartier Latin. De gehele decor
wisseling nam niet meer dan 20 minuten
in beslag en dat was dan nog lang: de
andere wisselingen vergden slechts een
kwartier.
Decors
Men staat dan ook versteld van de
vindingrijkheid van de decorontwerper
Atillio Colonello die voor „La Bohème"
ook de kostuums ontwierp. Tezamen met
regisseur Enrico Colosimo schiep hij een
toneelbeeld dat enerzijds imponeert door
zijn afmetingen en zijn ingeniositeit, maar
dat anderzijds toch getuigt van weinig
gewoel voor authenticiteit. Men bedenke
dat zowel de romanschrijver Henri Mur-
ger als Puccini's librettisten Giocosa en
Illica de handeling van ,,La Bohème"
hebben gesitueerd rond 1830 en als men
dan ziet dat de kostuums een allegaartje
vormen van Biedermeyer en de Franse
Belle Epoque en zelfs van daarna, dan
begrijpt m endat Colonello het werk bui.
ten zijn tijd heeft geplaatst. Ook de regie,
vondsten van Colosimo wijzen in die
richting: een met magnesium blitsende
fotograaf en cancan dansende dames zijn
slechts enkele van een lange rij ana
chronismen, die hun bekroning vinden
in het ten tonele voeren van de Sacre
Coeur en de Moulin Rouge, beide stam
mend uit de tijd rond 1900. Het enige dat
men dan toch blijkbaar niet heeft aan
gedurfd is een Eiffeltoren in het toneel
beeld te zetten.
Maar ach, wie taalt er In dit door de
mnziekzon overgoten land om zulke on
belangrijke details? Waar het om gaat Is
een vocaal en visueel feest aan te richten
cn om dat te bereiken is de organisatoren
van de Veronese voorstellingen niets te
veel geweest. Zie zo'n tweede acte eens
aan: daar wordt inderdaad feest gevierd,
groot feest, zoals dat alleen in ParUs
enblükbaar on de Veronese Bühne
kan. Zo'n kleurrijk schouwspel, vol be
weging en iolijt: kom daar eens om In
Holland! WU henaderen een „Bobcme"
bü voorkeur met diepzinnigheid zoals
wy de opera als verschijnsel vol artis
tieke waardigheid willen vullen. Daar
heeft de opera-Italiaan allerminst be
hoefte aan. HIJ gaat naar de opera om
te horen zingen en vooral om mooi te
horen zingen.
Nino Sanzogno. die de dirlgeerslal
zwaaide over het zeker 120 man tellende
orkest de Arena van Verona vergt nu
eenmaal een rond anderhalf maal groter
orkest dan normaal dirigeerde „La
Bohème" met breed gebaar en Het de
zangers alle tijd om heerlijk uit te zin
gen. Dat betekent over het algemeen
langzame tempi, doch merkwaardigerwijs
Is men zich die rustige gang In het ge
heel niet bewust Is het wellicht het le
vendige toneelbeeld met de talloze de
tails die de aandacht daarvan afleidt'
Bezetting
Voor de bezetting van ..La Bohème"
had men overigens een cast bijeenge
bracht die de rechtgeaarde operaliefheb
ber moet doen watertanden: de grootste
namen van heden stonden daar op het
oodium. Daar was dan allereerst Renata
Scotto nu Callas en Tebaldi kennelijk
van het grote toneel verdwenen zijn. in
de voorste rijen van Italië's operasopra
nen. Zij heeft een prachtige stem. lyrisch
maar met borsttonen die haar ook ge
schikt maken voor dramatische rollen.
Jammer is wel dat tussen borst- en mid-
denregister een vacuüm is. dat zij door
het optrekken van de stem moet opvul
len. En dat geeft het geheel hier en daar
iets geforceerds. Zoals bij vrijwel iedere
rechtgeaarde Italiaanse sopraan is haar
figuur iets te gezet om een tuberculeus
meisje te suggereren, maar ook dat is iets
waar men in Italië maar niet te lang bij
stilstaat. Naast haar stond als protagonist
de tenor Gianni Raimondi als Rodolfo.
een zanger met een gouden stem met
een fijn lyrisch timbre dat in het gehele
register fraai bleef. Het gemak waarmee
hij zich vocqal door zijn partij bewoog
straalde af 'op zijn spel dat in al zijn
onstuimigheid toch beheerst bleef. Na
Scotto en Raimondi dient allereerst Mario
Zanasi als Marcello te worden genoemd:
een zanger\met een prachtig en soepel
gehanteerd baritongeluid die bovendien
de Marcello-figuur ten voeten uit teken
de. De bas Ivo Vinco als Colline leverde
een zeer briljante prestatie en zijn aria
in de 4e acte „Vecchia Zamarra" oogstte
terecht een ovatie. De bariton Renato
Cesari maakte het bohémien-viertal op
voortreffelijke wijze vol. Dan was er als
Musetta de sopraan Gianna Galli, gescha
pen voor de rol als figuur, maar jammer
genoeg benutte zij niet alle kansen, die
r
'-)
j/'l
PjMa
t y -
'ëfk
k f» 1
'y?
y/f
ew
Musetta aan een geroutineerde soubrette
biedt. Haar enfcrée in de tweede acte
per koets met paard en al nog wel!
zou veel meer spectaculaire elementen
kunnen hebben, maar toegegeven, zij was
ook bijzonder potsierlijk uitgedost en
voelde zich daardoor wellicht niet op
haar gemak In de 4e acte haalde zij
haar schade overigens heel goed in: dat
was nu werkelijk een lichtzinnige Pari-
sienne die met haar figuur aan het sterf
bed van Mimi geen raad weet
Zorgeloos
Maar nogmaalsals geheel gezien
was deze „Bohème" het prototype van
een Italiaanse operavoorstelling. Inclu
sief alles wat adarbij hoort: een tikje
zorgeloos hier en daar, maar gebracht
Uitspraak kort geding volgende week
Plaatselijk buien
DOVEN de Ierse Zee was vanoch
tend vroeg een depressie aange
komen, die in Noordoostelijke rich
ting verder trekt. De koele oceaan-
lucht, die om deze depressie stroomt
bereikte reeds gisteravond ons land.
Kwamen gistermiddag nog tempe
raturen van 25 tot 30 graden voor
de komende dagen zullen deze in het
algemeen nauwelijks boven 20 graden
stijgen.
Het binnendringen van het kou
front gaf op sommige plaatsen aan
leiding tot onweersbuien
In de Golf van Biscaje komt een
randstoring van de Britse depressie
tot ontwikkeling. Deze trekt eveneens
naar het noordoosten en is oorzaak,
dat in ons land ook morgen het weer
enigszins wisselvallig zal zijn met
plaatselijke buien
ZON EN MAAN
Woensdag 19 augustus: zon op 5.30.
onder 19.56: maan op 18 20 onder 108
Zondag 23 augustus: volle maan
Hoogwater Schcveningcn
19 augustus: 0.08 v.m., 12.51 n.m.
Straiidverwackting
Depressie boven Engeland trekt naat
het noorden van de Noordzee. Morgen
op enkele plaatsen nog een bui en ook
enkele opklaringen. Een krachtige, zuid
westen wind. Frisser. In de middag 19
a 20 graden, zeewater 18 graden
Vooruitzichten: onstabiele lucht met
een buienkans, afgewisseld door zonnige
perioden.
TJET kort geding, dat drummer J. P.
-1-1 Eorzclius tegen zijn vroegere
werkgever de cabaretier Wim Sonne-
veld heeft aangespannen, is gistermid
dag behandeld door de president van
de rechtbank te Amsterdam. Op 15
juli ontsloeg Sonneveld de drummer,
die een arbeidscontract tot het einde
van het jaar had', op staande voet we
gens wangedrag, het zich niet inzetten
op het toneel en wegens belediging en
bedreiging van de impressario van
Sonneveld.
De raadsman van de drummer, mr. W.
Rompu, had nakoming van het arbeids
contract of schadeloosstelling geëist Mr.
Rompu wees erop, dat eën ontslag op
staande voet een zeer ernstige aangele
genheid is, vooral in de kleine, gevoelige
artiestenwereld. „Door deze te abrupte
maatregel is de bestaansmogelijkheid van
mijn cliënt ernstig aangetast. Bij een
ontslag wegens wangedrag moet men
toch de buitensporigheden noemen",
stelde mr. Rompu. Mr. K.-Leoni, verge-
van zijn cliënt Wim Sonneveld.
kwam met een aantal verklaringen voor
de dag van leden van het cabaretgezel
schap. Hieruit bleek o.a. dat de drum-
gedreigd zou hebben de impressario
„in elkaar te trappen". De drummer zou
herhaaldelijk te laat op het toneel zijn
verschenen., waar hij dan niet speelda
zoals het hoort en bovendien verveeld
zat te kijken als Sonneveld zijn grappen
vertelde. Over dit laatste waren zelfs vier
brieven uit het publiek binnengekomen.
De ontslagen drummer zou tevens ach
ter het toneel hebben gerookt, wat
boden is. „Ook omdat hij de hele stemming
in de combo bedierf, heeft men liever
twaalf dagen zonder drummer gewerkt
het programma omgezet dan op deze
manier door te gaan", aldus mr. Leonl
Rompu sprak deze verklaringen
vees er voorts op dat zij allen zijn
afgelegd door leden van de groep, dus
door betrokkenen. De president van de
rechtbank bepaalde de uitspraak van het
kort geding op dindag 25 augustus.
HET WEER IN EUROPA
Rapporten hedenmorgen zeven uur
is n b
bh
VUssinger
Eelde
De Bilt
30 17 0.5
IndsVil 31 18 17
indstH - 16
Gianni Raimondi zong de Rodol
foin Puccini's La Bohème, bij
de voorstelling in Verona.
met een enorme feeling voor theater.
Zó gebracht gelooft men ieder moment
van de voorstelling in de blijheid van
het Parijse artistenleven anno 1830 en
de bezoeker is bereid mee te leven en
te lijden met de doodzieke Mimi en
haar vrienden die haar beurtelings
verstoten en voor haar door het vuur
gaan. Men voelt het duidelijk: zó en
niet anders heeft Maestro Puccini het
Natuurlijk heeft de componist niet voor
zien dat zijn opera eens in een zo grote
ruimte als de Arena van Verona zou wor
den opgevoerd en dat het werk voor een
goed deel uitsluitend een kijkspel zou
worden. De bezoeker kan zich er dan nog
alleen over verwonderen dat de intieme
sfeer van het Bohème-drama nog zo wei
nig schade is gedaan. Dat is dan een van
de wonderen van Verona. De andere won
deren? Wel, ze liggen voor het grijpen.
De atmosfeer die ontstaat als duizenden
bezoekers bij het begin van de voorstel
ling een kaars ontsteken. De uitbarsting
van gemeende vreugde van 12.000 bezoe
kers als Gianni Raimondi in de aria „Che
gelida manina" zijn hoge C vlekkeloos
in de enorme ruimte plant
En in Verona kan het u ook gebeuren
dat ge, 's avonds flanerend in een gezel
lige winkelstraat ettelijke oudere echt
paren met een draagbare radio in de ar
men gekoesterd tegenkomt waaruit de
stem van Franco Corelli verkondigt dat
er vannacht „Nessun dorma", niemand
slaapt
En in Verona kan het u ook gebeuren
dat ge voor het begin van de 4e acte van
„La Bohème" Renata Scotto omstandig
aan Gianni Raimondi ziet uitleggen hoe
zij de kussens geschikt wil hebben op het
bed waarop zij zich straks te sterven zal
vleien. Hier past slechts één commen
taar: wat een land.
JOOP SCHUIER
Morgen „Schakels"
als hoorspel
„Een vrolijk spel van de huiselijke
haard" luidt' de ironische ondertitel
welke Heijermans meegaf aan zijn to
neelstuk „Schakels", een van zijn meest
befaamde tendenz-spelen. In dit „Heij-
ermans-jaar" laat de VARA het mor
genavond tussen 8.05 en 9.53 uur nog
eens horen als luisterspel.
Nog eens, want het werd voor de
eerste maal in microfoonbewerking
uitgezonden op 26 februari 1958. Toen
speelde de inmiddels overleden acteur
Piet te Nuyl sr er de hoofdrol (Pancras
Duif) in. Wie morgenavond luistert, zal
dus zijn stem weer horen.
Voor wie de inhoud van het stuk
niet meer herinnert of het misschien
in het geheel niet kent: de situatie van
het spel verplaatst de luisteraars naar
het gezin van Pancras Duif. die als
smid zijn loopbaan begon, maar nu een
bedrijf leidt, waarin honderden mensen
werken.
Als hij een tijdlang ziek is, neemt
een van zijn zoons de leiding zo lang
op zich. Dat leidt echter tot een con
flict. want de inzichten van vader en
zoon botsen. Pancras Duif voelt zich
één met zijn arbeiders, maar zijn zoon
wil bij de bedrijfsleiding alleen econo
mische maatstaven aanleggen-
Voor Heijermans was zulk een gege
ven voldoende, om er een boeiend stuk
van te maken.
Onstuimige verkoop antennes
vraag op dit moment groot
ciale REM-antennes. De fabrikanten
kunnen aan die vraag nauwelijks
voldoen.
De verkoopleider van een der
ETHERGOLVEIN
grootste antenne-fabrieken
land verklaarde, dat de eerste aan- Veïuwe'
loop in de verkoop onstuimiger is ge-
dichtst in de buurt van de zender t
nen, kunnen de uitzendingen al mei
een zogenaamde drie elements-antenne
volgen, in Amsterdam werkt men al
met negen elements-antennes en in
Utrecht met tien. De prijzen variëren
van een gulden of vijftien tot om
streeks vijftig gulden, exclusief de in
stallatie zelf.
In Utrecht loopt het storm bij de an
tennebouwers en in Hilversum. Den
Haag, Haarlem en Amersfoort stromen
de aanvragen eveneens binnen. In
Amersfoort komen zelfs verzoeken bin-
die op de noordwest
In Den Helder heeft
men tot dusverre nog geen redelijk
weest dan werd verwacht. Ongeveer beeld kunnen krijgen, maar de installa-
twee weken geleden kwamen de eer- teurs nemen aan dat ontvangst met be
ste verzoeken om plaatsing van REM- hulp van zwaardere antennes wel mo-
antennes binnen, maar sinds vorige gelijk zal zijn. Vele installateurs heb
ben de indruk dat de kijkers meer in
teresse tonen voor een REM-antenne
dan voor een die de ontvangst van het
tweede programma mogelijk maakl.
week is de vraag pas goed op gang
gekomen.
De prijzen voor de consument va
riëren uiteraard, zij zijn afhankelijk van
de afstand tussen zijn woning en de
Tv-contacten met België
T")E klacht, dat er zoweinig samen-
werking en programma-uitwis
seling bestaat tussen de Nederland
se en de Belgische televisie, wordt
steeds minder gehoord.
Op verschillend gebied komt men
tot nauwer samengaan, al blijft de
BRT tot nu toe toch altijd veel meer
Nederlandse programma's overne
men dat dat er Vlaamse uitzendin
gen op het Nederlandse scherm ko-
Niet alleen treden er bij de ver
schillende omroeporganisaties nogal
eens Vlaamse presentators en tv-
gastvrouwen op in diverse Neder
landse programma's, maar wij zien
telkens meer staaltjes van samen
werking met onze zuiderburen.
Over d'ie samenwerking is men van
omroepzijde niet ontevreden. Een voor
beeld daarvan is, dat bijv. de variété
programma's welke de KRO. de RTB
(Waalse omroep) en de BRT (Vlaamse
omroep) voor deze zomer gezamenlijk
hebben gemaakt en om beurten uitge
zonden. zozeer (alweer van omroep
zijde) zijn gewaardeerd, dat men heeft
besloten, er volgend jaar een veel gro
tere serie van te maken.
Het initiatief hiervoor is van Belgi
sche zijde genomen. Men heeft deze
amusementsprogramma's, naar u weet,
opgenomen in Belgische Noordzee
badplaatsen en dat principe wil men
vasthouden.
Het ligt echter in de bedoeling,'dan
samenwerking te zoeken met tien ande
re West-Europese televisiediensten,
waaronder dc KRO of de NTS. Dc
programma's, tien in getal, zouden dan
gezamenlijk kunnen worden opgezet cn
gefinancierd, zodat ze stuk voor stuk
duur kunnen zijn, zonder dat de deel
nemende televisie-organisaties er al te
veel financiële schade door lijden: men
krijgt voor zijn hoge bijdrage immers
tien programma's terug
Samen quizzen
Een ander plan van de Vlaamse te
levisie houdt in, het volgend seizoen
samen met een der Nederlandse om
roeporganisaties (wellicht de KRO, met
wie men de nauwste connecties onder
houdt) de quiz ,,'t Is maar een woord"
te gaan doen, en dan met een team van
Nederlandse en Vlaamse deelnemers.
U herinnert zich dat spel nog wel.
wij hebben het enkele keren via een
NTS-uitzendiing kunnen meespelen. Een
vast team komt uit tegen een telkens
wisselend groepje deelnemers en men
móet van elkaar de betekenis van een
paar weinig-gebruikte moeilijke woor
den raden.
De mogelijkheid, dat er in de ko
mende winter ook nog enkele Vlaamse
culturele documentaires, toneelspelen
cn amusementsprogramma's op het Ne
derlandse scherm zullen komen, is,
met het oog op het vullen van twee
televisieprogramma's (op het eerste net
30 uren per week cn op het tweede
net 17,5 uur) lang niet uitgesloten. Ook
Morgenavond om 9 uur zal de AVRO
voor de derde en laatste maal een
programma „Nieuwe oogst" met came
radebuut van talentvolle amateurs uit
zenden. Behalve de „deskundige" jury
met Karei Prior aan het hoofd, zal er
ook weer een kijkers-jury cijfers ten
ffe" beste geven.
Ditmaal laten zich horen en zien de
Wij hebben er ad eens eerder aan zingende Madeion Heynen uit Naar-
herinnerd, dat de Vlaamse televisie in d.en, de zusjes Yme, Foke en Mary Dijk-
de loop der jaren veel meer Neder- stra uit Hoorn, de vocalist Jan Goey-
landse produkties overnam, dan Neder- ers uit Breda, het muziekensemble de
land Vlaamse. Dit hangt samen met Hot Fighters uit Amersfoort en het
het feit. dat één omroeporganisatie in paul KoLldng Trio uit Utrecht.
Vlaanderen alle zendtijd moest vullen,
terwijl in Nederland, dat lange tijd
over veel minder zendtijd beschikte,
zich vijf omroeporganisaties, plus de
NTS en kerkelijke instellingen zich
voor het scherm verdrongen.
In België begon de televisie direct
met 25 zenduren per week en in de
eerste jaren vooral was het BRT noch
RTB mogelijk, dat met eigen produk
ties bij te sloffen.
De Belgische omroep is daarom ook
altijd (en nóg) de grootste afnemer
van Eurovisieprogramma's geweest. De
RTB nam voorts een belangrijk aantal
Franse programma's over en de BRT
vertoonde heel wat Nederlandse pro
dukties. Vrijwel alle televisiespelen en
talrijke amusementsprogramma's van
Nederlandse omroepverenigingen zijn
op het Vlaamse scherm verschenen.
Nederland daarentegen had, met zo-
veel omroeporganisaties, uiteraard veel t pacifiaten, dienstweigeraars
Vlaamse pro- dle bepaalde moralistische
nn peringen aanhangen,
mogen verschijnen
BBC 2 komt met
opzienbarend
programma
De belofte om „met geheel nieuwe
dingen te komen" maakt het tweede
televisieprogramma van de BBC (Enge
land) om te beginnen waar in een
nieuwe reeks, welke voor het komende
seizoen op stapel is gezet.
Het wordt een wekelijkse uitzending,
jonge communisten, anarchis-
minder behoefte
gramma's. Daar komt nog bij
Vlaamse programma's lange tijd wiet
zo aansloegen in Nederland, terwijl de
Vlamingen graag naar Bussumse uit
zendingen keken.
Nu beter
Nu echter is men wi
toe gegroeid en daarmee is de pro
gramma-uitwisseling ook minder een
zijdig geworden. Voor dc toekomst
openen zich nieuwe perspectieven, en
het zal zeker niet blijven bij ruime
uitwisseling van presentators en gast
vrij elfjk hun
meningen, ziewswijzeen en overtuigin
gen kenbaar maken.
Telkens zullen vijf en zes jongelui
worden uitgenodigd. De leider van het
programma zal dan tegen-argumenten
in het vuur brengen en daarna wil men
elkaar tot discussies komen BBC 2 is er zeker
dat dit programma druk bekeken
felrtccf
ivenë
19.30 Lichte
20.05 I
19.00 Klass kamer-
om antische muziek
elite orkestmuziek
40 Adelbrieven
Wat de samen-gemaakte amusements
programma's van RBT. BRT en KRO
(waarvan we er nu twee op het scherm hii
hebben gehad) betreft, deze zijn in muzi'
Nederland niet slecht ontvangen. Op- 20.00
vallend origineel bleken ze echter ook SNUiV' 21 so stel
met te zijn. En het was bepaald ton- nisohe uitzending: Holland Festival 1964:
derlijk dat het programma waarin de Klass kamermuziek (opn) 22.30 Nieuws
Waalse televisie als gastvrouwe optrad, 22.40 Actualiteiten 20.00 Moderne jazzmu-
niet eens van een Nederlandse verta- zlek 23.5524.00 Nieuws,
ling vergezeld ging. maar geheel in het Hilversum II, 298 m. 19.00 Nieuws 19 10
Frank werd opgedist. dteïwuS'mondL?
Wanneer men werkelijk samenwerkt muziek 20.30 Amsterdammers cn
en men beslaat dan (zelfs in eigen
land!) een tweetalig gebied, dan mag 2320' Actualiteiten of gram
1 20 00 Ra-
ook de aanspraak en de oonfe-
spreking 22.30 Nieuws 22.40 Liedji
rence in twee talen verwachten. Zulks Lichte gram 23 55—24.00 Nii
werd van Vlaamse zijde wél gedaan.
Maar dergelijke euvelen zullen, in
dien de samenwerking met dergelijke
produkties op grotere schaal wordit
voortgezet, hopelijk wel ondervangen
In elk geval worden in het komende
seizoen de televisiebanden met onze
zuiderburen kennelijk nauwer aange
haald en dat juichen wij van harte toe.
23.1'
•navond
65
Doch dit alles, men mocht het hachelijk
noemen, vond hij niet erg, want licht ver-
klaarbaar. Er haperde hem wat aan de
maag. De maag weigerde haar taak. zij
toonde zich zelfs de mildste meelspijzen on-
gen en dan raakt g' als maagdrager in
hongersnood en er komt flauwte over u. Alle
flauwten ten spijt echter was zijn stem tot
kort onaangetast gebleven, sermoende
even geducht als voormaals, beheerste
zijn geest zijn geluid volstrekt, en het is een
natuurlijke zaak, dat de geest de stem in
vloed op haar uitoefent en haar geniepig on
dermijnt, hetgeen nu plaats vond. Hoe gaar
ne liet hij haar als een onweer woeden over
zijn parochianen, haar schudden aan hun rui
ge gewetens, zodat zij
beklopten in overmaat
Ha, welk een faam verwierven zijn sermoe-
;n. Zij hielden de wildste gasten in toom.
Zijn woord werd alom gevreesd. En alom be
mind. „'Laas. vrees en minne begonnen te
tanen. Zijn stem vulde het kerkgewelf met
langer, miste de nodige sonore klank, reikte
bij lange na niet meer tot de achterste rijen
hoogmisgangers, die dikwijls deden als de do
en de hand aan het oor legden en de
nek naar voren staken of onverschilligheid
de dag legden. En in de achterste rijen
bevonden zich uiteraard de zwartste zielen,
de zwaarst te vermurwene. Na de jongste
hoogmis, toen de kerk leeg was, had hij, bij
wijze van overtuigende proeve, Pruyck doen
posteren aan de westelijke kerkwand, had
de kansel beklommen en gepoogd tegen
Pruyck wie hij last gaf de oren af te slui
ten met de palmen in het kwansuis te
donderen gelijk in een waarachtig sermoen.
Het was altijd een gekend feit geweest, dat
zijn stem de toets glorieus verduurde. Hij had
zich geweldig ingespannen. Maar Pruyck ver
klaarde hem, geen woord te hebben opgevan
gen, louter een dof lawijt. Het verdroot hem
en van de Onze-Lieve-Vrouwe begaf hy zich
naar Socrates en kloeg deze zijn leed.
Het is gedaan met mij, Socrates-vriend.
Poneke is Poncke niet meer. Mijn priester
schap loopt einde. Tja. wat zal men eraan
veranderen, Socrates? Niets.
LEVEN EN DADEN
van
PASTOOR PONCKE
van Dam me Ui Vlaanderen
door JAN H. EEKHOUT
Sindsdien ontweek pastoor Poncke het sa
menzijn met Katrijne zoveel mogelijk. Wan
neer het niet te verhoeden bleek, zoals tij
dens de morgen-ate, babbelde hij voortdurend
over Moorke die snel groeide aan gewicht en
grootte. Zo hield hij Katrijne argeloos to'
hij haar, een wintervoornoen, voor het aan
recht stillekens aan het schreien aantrof.
Hij trad op haar toe.
Katrijne wat is dat nu met u. Ge schreit?
Katrijne snikte.
Waarom doet ge dat, Katrijne? Boos be
richt ontvangen van één uwer verwanten? Of
iets met Moorke? Of weer die kies? Katrijne
hoofdschudde.
Tja, ik heb nu alles opgesomd wat als
aanleiding betracht zou kunnen worden. Meir
weent toch niet zo maar, Katrijne? Spreek
toch. Is 't hem om mij? Ja? Wat heb
ik dan misdreven? Niets? Spréék toch, Ka
trijne.
De maarte verzichtbaarde hem een weinig
het gelaat en zegde gesmoord:
Ik ben slécht.
Slecht? Gij, Katrijne? Ik wilde dat ik zo
slecht was als gij, de hemel zou mij gewis
zijn,
Corneeluitte Katrijne.
Wat is er met Corneel? Nu vat ik er
geen draad vanKom Katrijne, biecht mij
wat u op het hart drukt.
Met horten en stoten kwam Katrijne ein
delijk los. Corneel had haar gevraagd of zij
niets aan mijnheer pastoor gemerkt had. Op
haar verwoede ontkenning verklaarde hij met
stelligheid, dat zij dan blind moest zijn of
harteloos. Mijnheer pastoor stak tegenwoordig
in een kwaad vel, ziedaar. Een gevaarlijke
krankte moest hem bekropen hebben. Een ge
raamte met een toog aan, dat was mijnheer
pastoor. Ge kondt hem door de huid kijken.
En zijn ogen lagen angstwekkend diep in de
kassen verzonken. Vroeger kaarsrecht, liep hy
vandaag met gebogen schouders. En zijn
stem had een scheur en de bloei was uit mis
en preek. Dat Katrijne zulks niet was opge
vallen! Onbegrijpelijk, meende de grafmaker.
En des te onbegrijpelijker, waar gans Damme
over sprak. En waarom haalde mijnheer pas
toor er geen doctoor bij? Er was toch niets
geestigs aan, u maar te taten doodgaan, ge
lijk mijnheer pastoor het zijn eigen deed? En
Corneel had niet gelogen, had ze ontdekt. En
zij was slecht. Maar zij wist niet, hoe zij
blind kon geweest zijn en al eerwaardes sus
singen voor geldige munt aanvaardde. O, zij
was zo slechtEn weer begon zij onstil
baar te schreien.
Bemoedigend legde pastoor Poncke zijn hand
op haar schouder.
Katryne, wat weet de grafmaker af van
ascese, van boetepleging, van versterving?
Corneel overdrijft. Hij heeft steeds overdreven,
muggen tot olifanten opgeblazen. Zo is zijn
geaardheid. Zaagt gij ooit een asceet van
weelderige lijve? Zij waren allen om zo te
zeggen gratig van gedaante. Het is alsof zij
zich zweefree maakten, hemelree, Katrijne.
En er zijn er, die metterdaad zweefden, van
de aarde losraakten uit heilige geestdrift.
Hetzelfde gevoel onderga ook ik bijwijlen. De
aangenaamte er van moet ik nog leren. Maar
dit is van later zorg, weet ge. Corneel Ca-
boor beweert, dat ik krank ben. Tja, wat wilt
ge van een asceet? Dat hij een atleet is, Ka
trijne? Dat zou toch mal zijn. En mijn asce
se zou nu mede op mijn stem zijn overgesla
gen, volgens de grafmaker. Er is iets van
aan, ik weerspreek het niet. Ik had mij ten
aanzien van mijn boetepleging perken ge
steld. De ascese was sterker dan ik, over
schreed de perken Maar, nogmaals, wat
zal men eraan veranderen? Ik ben moedig,
Katrijne-dochter. De moedige zegeviert altijd.
Héé...
(Wordt vervolgd)
20.00 Journaal en weer
20 20 Memo 20-35 De B
TV-film 2100 Wegwija
beer. film voor
TV-film. NTS:
verzicht. NCRV':
•verly Hillbillies.
;r, vakantiequiz
itaire (herhaling)
22.4022.45 Jour-
Programma voor morgen
10.00 Lichte gram 11.00 Nieuws 11.02 Vrij
entree, cabaret 11.25 Licht instrumentaal
trio 11.45 Pianorecital: moderne en klass
muziek 12.05 Stereofonische uitzending:
13.15 Stereofonische
kest. vocale ensembles
14.00 Roman bisc
14.50 Wat doet
15.00 Verzoekpr
Nieuws)
ri.00 Nws
Zending: licht or-
zijn buren.' lezing
eertstukken (opn)
Uzelf?, toespraak
a voor de jci
17 00
Wegwijzer: tips voor vakantie, en snipper
dagen. afgewisseld met gram 17.50 Rege-
rlngsultzondlngj Geven en nemen. Tips
1 weggebruikers 18.00 Nieuws
jrkeatmuziek (gr) 18.3C
Ivensitedtr
vol kin geg roepen, het
Thijs
Hilversum II, 298 m. NCRV: 7.00 Niet
7.10 Dagopening 7.20 Lichte gram 7.45 Ra-
tuinbouw 12.33 Licht orkest 12.53 Gram.
eventueel actualiteiten 13.00 Nieuws 13 15
Licht Instrumentaal kwartet 13.35 Tran
sistor. licht programma 15.00 Klass kamer
muziek (gr) 15.30 Klass strijktrio (gr)
15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd 16 00
Voor de jeugd 17 00 Hawaiian- cn Western
muziek (gr) 17 20 Lichte muziek 17.50 Licht
orkest en zan^oliatcn 18.10 Dameskoor
18 30 Het spektrum, berichten en lezing
TEILEVISIE