Uw probleem is het onze
Rechtvaardigmaking niet
individualistisch zien
Hele dorpen
komen tot
bekering
Methodist gaat werken
in anglikaaiise kerk
Een ivoord voor vandaag
Intra-Europese migratie
en ontwikkelingshulp
Waar komen protestantse
heiligen vandaan?
Chefarine 4
DINSDAG 18 AUGUSTUS 1964
ANDERZIJDS
ORGEL EN PROFETIE
De
gereformeerde predikant
ds. W. Reeskamp heeft in de
Groninger kerkbode een lans ge
broken voor een betere orgelbe
speling tn de kerk en voor meer
waardering van de organist. De
muziek in de kerk moet een
vorm van profetie zijn. Ze komt
er echter maar al te vaak slecht
vanaf. De Gronings-e predikant
doet nu enkele zeer vooruitstre
vende suggesties om te komen
tot een betere orgelbespeling. Hij
schrijft:
Het is bekend dat de oud-testa-
mentische eredienst voor een deel
bestond uit het zingen der priester
koren, begeleid met muziekinstru
menten. Om te loven Hem, wiens
goedertierenheid tot in eeuwigheid
In Kronieken, het boek dat zo
brede aandacht geeft aan alles wat
met de tempel samenhangt, vinden
wij daarover o.a. in hoofdstuk 25 de
volgende mededeling: Voorts zon
derden David en de legeroversten
(wat doen die militairen erbij?)
tot den dienst af de zonen van
Asaf, Heman en Jeduthun, die pro
feteerden bij het «pel van citers,
harpen en cimbalen. Wel opvallend
dat hier van profeteren gesproken
wordt! Wij denken bij profetie di
rect aan iemand, die Gods Woord
verkondigt, aan iemand, die spreekt
onder de drijving van de H. Geest.
Het blijkt een eenzijdigheid te zijn.
want de H. Schrift noemt nadruk
kelijk het gezang der priesters ook
profeteren!
Heeft deze eenzijdigheid zich on
der ons niet gewroken tot den hui-
digen dag in een onderwaardering
van de gemeentezang en de bege
leiding? De gemeente komt zondags
samen niet alleen om naar de pre
diking te luisteren, maar ook om
xelf te verkondigen. In de viering
men luistert naar de muziek, die
anderen voor je maken, via radio
en pickup, waarmee samenhangt
dat ook het harmonium uit onze ge
zinnen verdwijnt, is te rekenen met
een afname van het toch al kleine
E 2072 7.11.6 18 AUG
aantal, die een kerkorgel althans
enigzins deskundig kunnen besoe-
len
Werd reeds de noodklok geluid
dat onze kerken in de toekomst met
een groot tekort aan predikanten
komen te zitten, daaraan kan dan
toegevoegd de sombere voorspelling
dat het met de profeten boven de
kansel dezelfde weg op zal gaan!
Het wordt inderdaad tijd dat men
wakker wordt op dit punt. Het zou
wel goed zijn als er eens een syno
dale gongslag door onze kerken
ging. Wat wil een kerkbode redacr
teur bereiken. Men leest zo'n ar
tikel en drinkt een koD koffie en
de zaak blijft zoals het was.
Wat er dan gedaan moet wor-
Wel om te beginnen zou ik
willen zeggen, met een variant op
Paulus: Dat de organisten, die wel
spelen, dubbele eer waardig geacht
worden. Waarin de eer van een "or
ganist bestaat? Dat hij gekend
wordt in de liturgie. Daar moet
goed contact zijn tussen de profeet
OP de kansel en de profeet (of pro
fetes i BOVEN de kansel. En dan
moeten beiden elkaar respecteren
in hun ambt. Daar was al wat ge
wonnen als deze twee. die samen
de eredienst verzorgden, zoals ik
elkaar had-
i de
_j
In de gemeentezang profeteert,
kondigt de gemeente de deugden
van Hem, die haar riep tot het
licht
Ja, de gemeente! Dat la de ver-
achuiving onder het nieuwe verbond
De verrijking van de eredienst. Nu
geen apart priesterkoor, dat na
mens de gemeente Gods lof zingt,
worden is.
Het was goed dat de Reformatie
de gemeentezang in ere herstelde.
Alleen....tot volle waardering is het
althans in de gereformeerde ere
dienst nooit voluit gekomen. Ze
ker men is er van teruggeko
men om het orgelspel uit de dienst
te bannen. Hier in het noorden eer
der dan in Holland. Het werd en
wordt gebruikt als begeleidend in
strument.
Maar.... la het ook een vraag of
dit orgel op deskundige wijze be
speeld wordt? Is er in onze ker-
streven om goed opgelei-
geven wordt is, in vergelijking met
andere kerken, minimaal. De waar
dering voor hen. die zelf veel geld
er aan ten koste legden om zich te
bekwamen op het kerkorgel is nog
minder. Hoevelen, die gaven van
de Heer der Kerk ontvingen om te
profeteren van de orgelbank, gin
gen over naar een andere kerkfor-
matie, waar hun gaven wel gewaar
deerd werden. Gelet op het feit dat
ook in onze gezinnen steeds min
der muziek gemaakt wordt omdat
zeide: goed contact r
den.
Ik weet wel dat je moet roeien
met de riemen die je hebt, maar
de keuze van een organist moet
niet gebeuren door mensen, die op
dit gebied volslagen ondeskundig
zijn. Dat wat nergens vertoond
wordt, dat zie je op dit punt in de
kerk gebeuren. En dat terwijl het
gaat om het hoogste, waartoe wij
hier op aarde kunnen komen dat
wij n.l. met engelen en aartsenge
len en met de ganse kerk de lof
des Heren zingen. Het is strijdig
met de ere Gods als men daar
notabene déér de zaken op zijn
Jan-boeren-fluitjes tracteert.
Verder ik zou willen dat een
organist een dienst in de kerk ver
vulde. Ik voel voor de onderschei
ding ambt en diensten zo zou hij of
zij ook in deze ..dienst" gesteld
moeten worden door een kerkelij
ke handeling in het midden der ge
meente. Men is toch bezig met
nieuwe formulieren, men make er
een kort formulier bij om de orga
nist in te leiden in zijn werk. Een
schone gelegenheid om daarin iets
te zeggen over de functie van het
lied in de eredienst of om er zelfs
een preek bij te houden!
Dit alles kost geen geld!
Maar daar blijve het dan ook
met bij!
De waardering voor de arbeider,
die zijn loon waardig is, kome uit
in de ruime vergoeding, die men
geeft. Met extra toelagen voor be
haalde diploma's. Ik denk ook aan
studietoelagen die een kerk geve
aan bekwame leerlingen, die daar
uit eigen beurs niet toe kunnen ko
men. Men kan zijn hoofd wel schud
den over deze volzinnen van de
eindredacteur, maar indien men
geen aandacht gaat geven op onze
kerkelijke vergaderingen dan zal
het eind de last dragen, dan ko
men wij terecht in een „vermaan-
huis", waar niet meer gezongen
wordt.
Luthers rapport verschenen
"CUNDELIJK is het belangrijk-
-*-J ste rapport van de wereld,
vergadering van de Lutherse We
reldfederatie, die vorig jaar in
Helsinki werd gehouden, klaar
gekomen. Een ontwerprapport.
opgesteld tijdens de assemblee
van Helsinki, kreeg veel kritiek
te verduren. De tijd ontbrak om
deze kritiek grondig in het rap
port te verwerken. Daarom werd
de theologische commissie van
de Lutherse Wereldfederatie op
gedragen om de eindredactie van
het rapport op zich te nemen en
bij die eindredactie de inzichten
die in de plenaire discussie naar
voren gekomen waren te verwer
ken. Deze commissie is begin de
ze maand in Pullach bij Mün-
chen bijeen geweest en heeft het
rapport nu gepubliceerd onder
de titel: „Rechtvaardigmaking
vandaag."
Een aantal gedelegeerden verzetten
zich indertijd tegen het rapport, omdat
het gevaar aanwezig was dat luthe-
en in de gehele wereld dit zouden
i als een soort belijdenisgeschrift in
plaats van een rapport van besprekin
gen die voor verdere studie aan de le-
denkerken werden doorgezonden. Een
tweede groep opposanten sprak uit dat
het rapport geen eerlijk verslag was van
de gehouden besprekingen. Een derde
groep had theologische bezwaren tegen
het rapport dat tijdens de Helsinki as-
gepubliceerde
)Ofdstukken, en
Het omgewerl BB
rapport bestaat uit zes hoofdstukken,
in totaal uit 28 alinea's. In het eerste
hoofdstuk wordt gesproken over de be
tekenis van de rechtvaardigmaking voor
de wereld van vandaag en de tegenwoor
dige mens. In het tweede hoofdstuk
wordt ingegaan op de verhouding van
geloof tot de rechtvaardigmaking door
God. Dan komt het verband met de
doop en avondmaal ter
sprake en in het vierde hoofdstuk wordt
stelling genomen tegen een uitsluitend
individualistische beschouwing over dit
onderwerp. In de beide laatste hoofd
stukken gaat het dan om de gevolgen
de rechtvaardigmaking en de taak
de gerechtvaardigde mensen in de
wereld.
Bisschop Krummacher
als voorzitter
herkozen
net Destuur van de Evangelische
in Oost-Duitsland is de bisschop
de Evangelische Kerk uit Pommeren.
D. Friedrich Wilhelm Krummacher uit
Griefswald herkozen als voorzitter voor
nog een jaar. De landsbisschop van de
Evangelisch Lutherse Kerk van Saksen.
D. Gottfried Noth uit Dresden werd
eveneens herkozen als zijn plaatsver-
Bisschop Krummacher. die ook zit
ting heeft in het uitvoerend comité van
de Lutherse Wereldbond en bisschop
Noth hebben de conferentie geleid.
Acht Oostduitse lidmaatkerken van de
Duitse Evangelische Kerk werken sinds
de instelling van de conferentie in 1961
hierin nauw samen.
Geestelijk reveil
in Ethiopië
Medewerkers van de Noors lutherse
zending, die in Ethiopië werkt, spreken
van een geestelijk reveil in dat land.
Zendelingen en nationale evangelisten
getuigen telkens weer van grote over
gangen naar de christelijke kerk in
de verafgelegen dorpen. In de afgelo
pen drie a vier maanden zijn minstens
5000 Ethiopiërs gedoopt en zo tot de
kerk toegetreden. Tot voor kort lag
het aantal op ongeveer 800 per maand.
Een van de Ethiopische evangelisten die
het land doortrekt om de jonge ge
meenten te helpen, kon tot voor kort
er op rekenen dat hij gemiddeld in
de dorpen die hij bezocht ongeveer 40
volwassen mensen kon dopen. Hij meldt
nu dat dit aantal gestegen is tot bo
ven de 200.
Na zijn jongste reis deelde hij mede dat
het aantal bekeerlingen zo groot begint
te worden dat zelfs gezegd kan wor
den dat hele dorpen tot het christelijk
geloof overgaan. Naar zijn mening
geldt dit reeds voor 33 hele dorpen in
het gebied dat hij jaarlijks bezoekt.
Een van de achtergronden van dit reveil
is de „kruistocht tegen het analpha-
betisme" die door de evangelisch-
lutherse Mekane Yesus-kerk in samen
werking met de Lutherse Wereldfede
ratie werd georganiseerd. Alleen reeds'
in de eerste vier maanden van dit Jaar
hebben 400 analphabeten lezen en
schrijven geleerd.
Het totaal aantal mensen dat zo ten
nieuwe wereld binnentrad loopt tegen
de 60 000 ui de laatste drie jaar. Op
het ogenblik worden 500 onderwijs
krachten ingezet in 530 scholen voor
volwassenen.
Afspraakje? DROSTE pastilles, altijd welkom!
Maar hij blijft
methodistisch
predikant
(Van onze kerkredactie)
Een methodistisch predikant in de
Londense industriewijk Woolwich
heeft ontheffing gekregen van zijn
gewone ambtelijke werkzaam
heden, om zich te kunnen voegen
bij de staf van de anglikaanse ge
meente aldaar. Maar hij zal gewoon
predikant bij de methodisten
blijven.
Deze unieke ontwikkeling in de inter
kerkelijke betrekkingen in Engeland is
het tweede oecumenische experiment
van betekenis in Woolwich, waar de
veelomstreden dr. J. A. T. Robinson, de
schrijver van ..Honest to God", angli-
kaans bisschop is. Eerder zijn de ang-
likanen tot
rlanen ter plaatse. De samenwerkini
met de methodisten gaat echter veei
verder.
De predikant in kwestie, rev. Ray
Billington, zal niet alleen het gewone
werk van een anglikaanse geestelijke
te doen krijgen, maar bovendien nog
de redactie op zich nemen van een e
gelisatieblad van de anglikaanse
voor het industriegebied van Zuid-1
den.
Muren van Jericho
ertuigd te zijn, dat de verschil
len tussen de verschillende kerken in do
moderne tijd niet meer relevartt zijn.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Emmercompascuum (toez.i:
H. H van der Neut te Lemelerveld <Ov.>:
te 't Harde: G. H. v. Kooten te Huizen
GEREF. KERKEN
Beroepen te Krommenie: J. de Jongh
te Nes <Wd te Doetinchem (2de pred.
pl.-J. v. Dalen te Uithoorn.
Aangenomen naar Goor: S. G. Bloem
te Scliïldwolde; naar Wilnis: J. P Rozen
dal tc Gramsbergen.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Door de deputaten voor corresponden
tie met buitenlandse kerken is aan ds. G.
Bilkes, predikant van de Free Chr. Ref.
Church te St. Thomas toestemming ver
leend voor te gaan in de dienst des
Woords en der Sacramenten in de christ.
geref. gemeenten tijdens zijn verblijf ;n
ons land.
Een geestelijke van de anglikaanse kerk
te Woolwich was het meest verheugd
het feit. dat de kerkelijke autori
teiten van beide kerken geheel achter
dit experiment staan. „Nog een paar
bazuinstoten als deze en de kerkmuren
storten in Woolwich ineen, als de mu-
van Jericho", zo meende deze gees
telijke. Ook woordvoerders van de me
thodisten hebben hun blijdschap over
dit gebeuren uitgesproken, dat zij als
een waardevol precedent wensten te
beschouwen.
De methodistische predikant zal al
het werk van een anglikaans geestelij
ke mogen doen, met uitzondering van
de bediening van doop en avondmaal.
Ook zal hij geen huwelijk mogen inze
genen, noch de absolutie uitspreken.
Rev. Billington zal wel aan het avond
maal mogen deelnemen.
Progressief-joods
j ongerencongres
in Amsterdam
Samenvatting
van discussie
in Helsinki
(Van onze kerkredactie)
In de dagen van de reformatie vroeg
de mens: „Hoe kan ik een genadige
God vinden?" In onze tijd leven we
echter in een geheel andere situatie,
omdat de tegenwoordige mens zelfs niet
meer erkent dat er een God is die tot
hem wil spreken. De rechtvaardigm;
Icing stelt echter voorop dat er een on
moeting is tussen God en mensen. Kan,
zo vraagt het rapport, de kerk de tc
genwoordige mens dit duidelijk maken?
Het rapport antwoord met „Ja. want
God zendt Zijn Zoon Jezus Christus, op
dat de wereld leven kan."
Jezus Christus wordt dan geschilderd
als de ..Daad Gods". De boodschap van
de rechtvaardigmaking door God is niet
een zekere ideologie, maar is gebaseerd
op woord en daad van de aardse mens
Jezus van Nazareth. Jezus Christus is in
de zondige wereld binnengetreden. De
(zelf)gerechtigden namen daar aanstoot
aan, omdat zij dachten dat God alleen
maar gemeenschp wilde hebben met
rechtvaardige en heilige mensen. Maar
door de komst van Christus zien zij dat
God de zondaar rechtvaardig maakt. Dat
Christus tussen zondige mensen woont
is de troostrijke rechtvaardiging
Met nadruk wordt dan nog in het
tweede hoofdstuk gesteld dat het hier
bij niet gaat om een bepaalde termi
nologie, maar om de Christusdaad
zelf, de eer van Christus die alleen
ons van de zonde verlost. De kerk
staat en valt in onze tijd er dan ook
mee dat zij vasthoudt aan de bijbelse
boodschap van de rechtvaardigma
king. Wij zouden, zegt het rapport,
het verlossingswerk van God ir
wereld verloochenen als wij ons
den vastklemmen aan een terminolo
gie, in plaats van aan de werkelijk
heid die wij in Christus ontvangen.
De rechtvaardigende Christusdaad, i-
zegt het rapport in zijn derde hoofd
stuk, komt hoofdzakelijk in de heilige
doop tot de individuele mensen. Als we
echter zo met nadruk spreken over de
gave en de genade van de doop, dan
moeten onze kerken, onze predikanten
en onze gedoopte lidmaten zich afv
gen of zij de doop wel zo ernstig
men, dat hij het geloof ondersteunt
tevens moeten zij zich afvragen of de
Prof. Hardon (61)
overleden
dr. H. J. Hardon, directeur
ringsdienst van waren voor het gebied
Amsterdam en lector aan de universiteit
te Amsterdam. Prof. Hardon gaf o.a. col
lege in de levensmiddelenleer. In 1950
werd hy benoemd tot directeur van de
keuringsdienst van waren. Prof. Hardon
is in Indonesië hoogleraar geweest aan de
universiteit van Bandoeng. Voorts was hij
hoofd aan het laboratorium voor schei
kundig onderzoek in Bogor (het vroegere
Buitenzorg).
Hij werd op 1 januari 1903 in Zwolle
geboren, waar hij de H.B.S. doorliep. In
1920 begon prof. Hardon een studie in de
natuur- en scheikunde aan de rijksuni
versiteit in Utrecht. Daar behaalde hij
in 1925 zijn doctoraal en promoveerde
hU drie jaar later op een proefschrift
getiteld „Electrostrictie alotropie in wa
terige oplossing".
Prof. Hardon was in 1920 een der op
richters van de Nederlandse jeugdbond
natuurstudie (N.J.N,). Van 1928 tot
was hij aan boord van H.M. „Snel-
lius" werkzaam als chemicus-oceanograaf.
De jaren 19311950 bracht Prof. Hardon
door in Indonesië, waar hij verschillen
de belangrijke functies vervulde. Na de
bevrijding was hij daar o.m. verbonden
aan het departement van economische za
ken, met de taak het industrieel herstel
m het land ter hand te nemen.
In 1949 werd hij benoemd tot officier
Met het doel te komen tot de oprich- in de Orde van Oranje Nassau. In 1950
ting van een Joods seminarie voorvertrok prof. Hardon naar Nederland we-
jeugdleiders en godsdienstonderwijzers gens zijn benoeming tot directeur van de
ten behoeve van de Joodse jeugd in j keuringsdienst van waren te Amsterdam.
Duitsland en de Algerijnse Joden inleen functie die hij tot nu toe vervulde.
Op 26 juli 1950 volgde zijn benoeming
tie begonnen van 60 Joodse jongeren,
die lid zijn van de „Worldunion for Pro
gressive Judaism". Het thema van de
conferentie is de wederopbouw van het
Europese Jodendom na de Tweede We
reldoorlog. Delegaties uit Engeland.
Frankrijk. Duitsland, de V.S.; Israël en
Nederland nemen aan de conferentie, die
tot volgende week maandag duurt, deel.
Rondom het genoemde thema zullen
de volgende onderwerpen worden be
sproken: assimilatie, zionisme, joods-
christelijke samenwerking en progres
sief Jodendom. Als spreker zal o.a. on
treden dr. J. Soetendorp, rabbijn
Vraag: Ik heb een probleem. Voor
al voor de radio en ook wel in de
krant spreekt en schrijft men over
de Liberaal-Jood?e gemeente te Amster- j Engeland. Maar nu zegt men! Enge-
gedoopte kinderen wel voldoende uit Gods
Woord onderricht worden.
Met nadruk worden dan geprobeerd de
rechtvaardigmaking los te maken van
een al te individualistische geloofsbe-
schouwing. Rechtvaardigmaking schept
gemeenschap. Deze boodschap omspant
en vernieuwt de gehele schepping. De
plaats waar de rechtvaardigende daad
Gods de mensen beloofd wordt is de
kerk. Dat is de bijzondere opdracht van
de kerk in het plan van God voor de
schepping.
Sprekend over de kerk wordt dan
nog gezegd, dat die kerk alleen echt
kerk van Christus is, als zij bereid is
offers te brengen. Als zij een kerk van
..rechtvaardigen" zou willen zijn, zou
zij de boodschap van de rechtvaardig
making verloochenen en tot een sekte
verworden. De kerk mag niet anders
doen dan die genademiddelen gebruiken
die God haar heeft gegeven, waardoor
Hij zondaren rechtvaardigt die zich zo
wel in als buiten de kerk bevinden.
STAAT
In het slot van dit Lutherse docu
ment wordt nog gesproken over de
verhouding van de kerk tot de staat.
Vele conflicten tussen de kerk en de
staat ontstaan, zegt dit rapport, door
dat de kerk zich niet aan haar eigen
lijke opdracht houdt. Alleen als de
kerk van alle wereldlijke macht afziet,
mag zij zich verzetten tegen politieke
machten die de mens niet meer res
pecteren of de ontwikkeling van een
waarlijk menselijke gemeenschap in
de weg staan.
In het rapport wordt er nog over ge
klaagd dat in het Lutherdom het kruis
de kern van de verkondiging is gewor
den. Daardoor is echter de boodschap
van de opstanding op de achtergrond
geraakt. Men vergat dat de doop het
gehele leven van de christen omvat en
dat de kracht van de opstanding in
zijn leven en sterven werkzaam zijn. De
gedoopte die weet wat hem geschon
ken is, zo wordt in dit verband nog ge
zegd, leeft zijn leven in de navolging
van de Gekruisigde en Opgestane. Hij
moet bereid zijn zijn leven te verliezen
om het in Christus weer te winnen.
Wat is het evangelie van God. waarvan Paulus in het begin
van zijn brief aan de Romeinen spreekt? Wat is die blijde
boodschap? De meeste mensen zullen geneigd zijn te zeggen:
Het is het heil. Het is de boodschap van vergeving van zanden.
Het is de boodschap dat God genadig is. Het is de boodschap
dat ik naar de hemel ga. Het merkwaardige is dan dat ik zélf
de kern ben van het evangelie van God. Het blijde zit in mijn
verlossing, mijn vergeving, mijn toekomst, mijn eeuwig leven.
Paulus zegt echter iets heel anders. Wat is de kern van het
evangelie? Het is het evangelie aangaande Jezus Christus.
Hij is de kern. Het is de boodschap van Zijn leven, sterven,
opstanding en verheerlijking. Het is de boodschap dat God
komt wonen bij de mensen, bij zondige mensen. Het is-de
boodschap dat de geweldige kloof tussen God en mens is over
brugd. Het is de boodschap dat de mens weer een plaats mag
ontvangen in het plan van God. Dat is het blijde, dat mensen
die ivaardeloos waren, die het werk Gods in de weg stonden,
die de schepping Gods mee naar beneden getrokken hadden
in de zonde, dat die mensen weer opgenomen konden worden
in het werkschema van God. Want daardoor krijgt ons leven
weer zin. We hebben weer een doel om voor te leven. En pas
een leven dat zin heeft, kan een gelukkig leven zijn.
We lezen vandaag Handelingen 13 vers 13 tot en met 25.
Bij de thee? DROSTE pastilles altijd welkom!
C.E.C. gaat zich
heroriënteren
(Van een onzer redacteuren)
De Christelijke Emigratie Cen.
trale zal zich in de toekomst voor
al moeten bezighouden met de
kwesties inzake de intra-Euro-
pese migratie en de technische
assistentie aan ontwikkelingsge
bieden. Dit is het oordeel van
een commissie, die eind vorig
jaar door het hoofdbestuur van
de Christelijke Emigratie Cen
trale in het leven geroepen is met
de opdracht na te gaan, of de
C.E.C. haar taak dient uit te
breiden c.q. aan te passen aan
de gewijzigde omstandigheden op
het gebied van de emigratie.
Amerikaanse pater vraagt:
(Van onze kerkredactie)
BETEKENT het bestaan van
protestantse „heiligen", dat de
religieuze gemeenschappen, waar
toe zij behoorden, door het rooms-
katholicisme gezien moeten wor
den als ware christelijke kerken'
Deze vraag heeft pater Eugene Bian-
chi opgeworpen in het toonaangevende
Amerikaanse rooms-katholieke weekblad
„America". Hij meent, dat dit vraag
stuk nog te weinig de aandacht van dr
theologen heeft.
De kerkelijke status van de protes
tantse geloofsgemeenschappen is nog
steeds een discussiepunt op het concilie,
en dat terwijl de orthodoxe gemeen
schappen al lang als kerken bescnouwd
worden, zo schrijft pater Bianchi. Hij
meent, dat een belangrijk kriterium tot
nog toe in de besprekingen buiten be
schouwing is gebleven, namelijk: In
hoeverre dragen de protestantse licha-
len het kenmerk van heiliging?
Hij noemt het geval van Elizabeth
Seton, die het protestantisme verliet,
om rooms-katholiek te worden en d»e
later de orde van de Zusters vah Barm
hartigheid stichtte. Lang voor haar over
gang was zij reeds een heilige, aldus
pater Bianchi, die paus Johannes XXIII
citeerde bij de zaligverklaring
zabeth Seton, dat zij „gedurende haar
hele vroegere leven" al was voorbereid
om een „wonder van hemelse genade"
te worden.
Geïsoleerde gevallen
Pater Bianchi kan zich dan ook niet
vinden In de opvatting van protestant
se heiligen als geïsoleerde gevallen. Im
mers individuele heiligheid in de zin
van een vereniging met Gods wil kan
alleen opbloeien in een bestaande hei
ligheid van de gemeenschap der heili
gen.
De protestantse heilige werd door de
doop in het Lichaam van Christus op-
Jenomen. Zijn geloof werd gevoed door
e bediening van Woord en Sacramen
ten in de eredienst. Hij groeide op in
een gelovig gezing. Daarom kan men
het verschijnsel van heiligen in protes
tantse gemeenschappen niet maar zien
als op zichzelf staande, zuiver charis
matische gevallen.
De oecumenische beweging heeft
christenen niet als individuen, maar ais
leden van geloofsgemeenschappen sa
mengebracht, zo stelt pater BianMii,
die nog kardinaal Bea citeert: „Zij, die
in alle oprechtheid het geloof aanvaar
den en beleven, waarin zij geboren en
opgevoed zijn, ontvangen uit kracht
van hun doop dc nodige hulp voor een I
waarachtig christelijk leven".
Wat betreft de intra-Europesë migra
tie acht de commissie het het meest
gewenst, dat regionaal stiohtingen in
het leven worden geroepen, om de bui
tenlandse arbeidskrachten in ons land
een beter levensklimaat te verschaffen.
In dit verband acht de commissie het
aanbevelenswaardig, dat er een lande
lijk overkoepelend orgaan komt, waar
in behalve de organisaties, die op dit
terrein een taak hebben, ook de ministe
ries van sociale zaken en maatschappe
lijk >verk zouden moeten deelnemen.
Zuid-Brazilië
Eén -
lische
bieden is naar het oordeel
missie het zich metterwoon vestigen in
de ontwikkelingslanden van personen
die de economische en sociale ontwik
keling daar zouden kunnen bevorde
ren door hun deskundigheid en ervaring.
In dit verband wordt gewezen op de
invloed, die de protestants-christelijke
landbouwnederzettingen in Parana (Zuid-
Brazilië) op hun omgeving uitoefenen.
De commissie acht het dan ook vanzelf
sprekend. dat de C.E.C. zich allereerst
inzet voor hulpverlening In Parana.
jongerenprogramma's JMI
lende landen. Terzake van het beleid
in verband met de ouders van de emi
granten wacht de commissie het rap
port van- het bestuur van de desbetref
fende sectie van de C.E.C. af.
In september zal het hoofdbestuur van
de christelijke Emigratie Centrale het
commissierapport bespreken.
Toename kerk
in de Palz
Volgens de bekendmaking van het
moderamen van de Protestantse Kerk
van de Palz zijn in het afgelopen jaar
meer personen toegetreden tot deze
kerk. dan eruit gingen In 1963 zijn 528
volwassenen en 68 kinderen uit deze
kerk getreden. In 1962 waren dat 593 vol-
asenen en 99 kinderen, In het afgelo-
;n jaar trad 11,8 procent tot de
ooms-Katholieke Kerk toe. terwijl het
m 66,9 procent niet bekend is 'of zij
t een andere kerk zijn toegetreden.
In de kerk kwamen echter 786 per-
men. een gelijk aantal als vorig jaar.
Zeventig procent was voordien rooms-
katholiek, 19,3 procent was render con
fessie. Honderdtwintig personen keer
den tot hun oude kerk weer.
Wachtsman verdronken
Bij Urk i
getroffen
A. Koornstra uit Lemmer. De i
dit weekeinde wacht aan boord van de
baggermolen Friesland. Zondagmiddag
omstreeks drie uur had men per mobilo
foon voor het laatst contact met hem
gehad. Men neemt aan dat de man ge
struikeld is en overboord geslagen,
waarna hij is verdronken.
Toen arbeiders gistermorgen de bag
germolen verhaalden, kwam het stoffe-
11lijk overschot van de heer Koornstra,
I hangend in kabels, boven water.
ke kringen grote aandacht trok door
zijn persoonlijkheid. Voorts herinneren
de grote politieke invloed van
4-voudige combinatie, een
wetenschappelijk succes!
Een belangrijke ontdekking op ge-
neeskundiggebiedis„synergismus".
Hiermede wordt bedoeld de weder
zijdse versterking van verschillende
geneesmiddelen. De vier middelen
verenigd in Chefarine „4" - elk af
zonderlijk al beroemd - werken te
zamen nog beter. Ze helpen vaak
ook dan, wanneer andere middelen
falen en doen werkelijk wonderen!
land heeft Britse troepen aan land ge
zet. Waar zit hier de kneep?
Antwoord: Op het eiland Groot-Bri-
tannië liggen Engeland. Schotland en
Wales. Engeland en Schotland heb
ben zich 'als twee koninkrijken
nigd
het Verenigd Koninkrijk, dat drogist te krijgen i:
zorg dan dat uw handen niet in aan
raking komen met dit zuur. Ook de
spatten zijn gevaarlijk. Denk er om
de fles zorgvuldig achter slot te hou- Leo XIII en het buitenlands beleid
den en niet langer in huis te laten dan de laatste Pius.
nodig is. Het overschot laat u vernie
tigen door uw leverancier. De tegel paus" is
kunt u vermoedelijk wel glanzend king doch
krijgen door ze regelmatig te behan- zonder overtuigd is
rlelen met speciale tegelwas, die bij de verband met de
ook nog Noord-Ierland omvat. Het
stendom Wales was alleen tot onder
werping te brengen door de Engelse
troonopvolger tot prins van Wales te
benoemen. Men spreekt daarom van
het Brits» leger en van Britse troe
pen omdat het Britse leger uit Engel
sen. Schotten en inwoners van Wales
(Welshmen) bestaat. Het telt afzonder
lijke regimenten van Engelsen. Schot
land en Welshmen, die allen bijzonder
trots zijn op hun eigen volksaard.
Vraag: In mijn gang heb ik dubbel-
hard gebakken rode vloertegels. Nu
zijn deze tegels op enkele plaatsen be
dekt met cementresten. Gaarne zou lk
van u vernemen hoe ik deze cement
resten verwijderd krijg. Bovendien
gel
fect kan geven.
Antwoord: Voor de verwijdering
De uitdrukking „Je bent een echte
zozeer een verdachtma-
verwijt dat iemand bij-
i- ___n zjjn gelijk in
i-katholieke leer
dat de paus in bepaalde gevallen on-
Brleven, die niet zijn voorzien
van naam en adres, kunnen niet
In behandeling worden genomen.
Geheimhoudig is verzekerd. Vra
gen, die niet onderling met elkaar
in verband staan, moeten in af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient een gulden
aan postzegels te worden ingeslo
ten.
Vraag: Sinds enige tijd loop of zit feilbaar is. Het verschil is dat
probleem. Dit zit
lijk zo: Waarom spreekt men
wijls van Paus Pius de drie-en-twin- len onfeilbaar acht.
tigste en nu weer van paus Paulus de Vraag: Ik heb
zesde. Want ik meen dat men vroeger kanariepop.
het korter zei namelijk: De Pa
Wales dan wist men
vroeger _HHV1HI
e men pausen noemt. Maar dat met lauw
de grens van verdachtma- dit geen resultaat
heeft
etterend plekje op haar pootje,
bedoelde. Er Tengevolge van het ettervocht balt de
mest er steeds aan. Ik dep het steeds
gen en van schoon zand te voorzien,
zodat er weinig kans bestaat, dat er
mest aan de wond komt. Heeft u na
twee dagen behandeling met jodium de
anderhalfjarige wond schoon en bacterievrij gekregen,
acht weken dan kan u dermatol of sulfapoeder op
tot heden heeft belangrijk.
het pootje doen voor "erdere genezing.
Het volkomen rein houden van de
zandla en de zitstokken is echter zeer
i echte paus".
net groeit steeds
aan. Het dier :s goed gezond
trekt steeds dat pootje op
Vraag: Is het mogelijk mij te hel-
:n aan het Zuidafrikaans gedicht
..Die laatste weke". In dit gedicht
bepaalde pijnlijk is. Wat zou de uorzaak kun
de regel in
Antwoord: Dat men vroeger in pro- gaat bol zitten omdat het enigszins wordt elke dag genoemd
teBtantse kringen
paus sprak zonder de
noemen en thans veelal de naam er bij houd het
noemt, komt doordat de pausen de de rug en
i zijn? Is het besmettelijk want ik enigst, mijn eigen kind".
„Jezus, mijn
gevaarlijk Vooral is dit het geval geweest
het cement is
middel, dat we daarom niet graag
aanraden, namelijk zwavelzuur. Wilt
u dit gevaarlijke werkje zelf uitvoeren, geweest die buiten de rooms-katholie- zandla
Antwoord: Wij hebben allerlei auto
riteiten inzake de Zuidafrikaanse poë
zie gepolst maar niemand kende het
gedicht. Hoe kwam u zelf aan die re
gel? Komt het gedicht wellicht voor in
een of andere bundel of heeft u het
terloops van een ander gehoord? In
dringend be-
dit geval elke dag te reini- helpen.*^
Antwoord: Een dergelijk etterend
verschillen pootje kan bijzonder veel last veroor
zaken. U doet er goed aan, het wond-
met jodium te behandelen. Te'
iaus Paulus moet u trachten elke mogelijkheid tot elk geval doen