Uw probleem is het onze
Er wordt al te weinig over
de Geest gepreekt
Frankfort verbaasd over
benoeming van Rodger
Uitstrekken
naar nieuwe
gaven
Europees kerkencoiigres
nu op passagiersschip
Een woord voor vandaag
Geen uitspraak inzake
oorlogsvraagstuk
WOENSDAG 5 AUGUSTUS 1964
ANDERZIJDS
WORDT ER SLECHT GEPREEKT?
De gereformeerde emeritus
predikant van Scheveningen ds.
C. W. Keur heeft in het blad
Waarheid en Eenheid kritiek ge
leverd op de radio- en tv-uitzen-
dingen ran (geref.) kerkdiensten.
Hij heeft bezwaar tegen de zeer
willekeurige wijze waarop deze
diensten worden gedistribueerd:
viermaal een radiodienst uit
Schagen, driemaal een tv-dienst
uit Heemstede. „Denkt men hele
maal dan niet aan onze zieken,
die bij alle liturgische experimen
ten geen baat vinden en niets lie
ver willen dan heel rustig liggen
luisteren naar de bediening van
Gods Woord?" aldus ds. Keur.
Hij heeft uit een plaatselijke kerk
bode vernomen, dat de kerkeraad
van Scheveningen zijn klachten
deelt. (Ds. Keur heeft reeds eer
der over deze kwestie in W. en E.
geschreven.) In het tweede arti
kel schrijft ds. Keur:
IK MAG «rvan uitgaan, dat de-
putaten voor het verzorgen van
-adio- en tv-diensten naar hun bes
te weten handelen en dat zij me
nen de luisteraars het beste van
het beste voor te zetten.
Maar volgens het kerkeraads-
verslag vergissen» zij zich daar
in schromelijk. Dat puikje van alle
predikers schijnt de goede toon niet
te kunnen treffen.
Nu heb ik er eerder al op gewe
zen, dat men van een jonge domi
nee niet de rijpheid verwachten
mag van een oudere, en dat het
daarom al onverklaarbaar is dat
men keer op keer dezelfde jonge
predikant voor de microfoon krijgt.
Dat zal misschien de achtergrond
zijn van de uitspraak: de zieken
hebben er weinig aan. Maar dat
andere: het Woord wordt onder-
•chat, dat lijkt me een meer alge
mene opmerking, die. als ze juist
ls. een ernstige klacht inhoudt te
gen de predikanten èn tegen dege
nen die hen nu juist kiezen om voor
radio of televisie te spreken. Nu
zal het wel heel moeilijk zijn om
hier een ja of neen te laten horen.
Het is vaak een kwestie van het
persoonlijk ingesteld zijn.
Maar ik ben geneigd om mij
achter deze uitspraak van de ker
keraad te stellen, gerugsteund
daarbij door wat ik zelf van zieken
en ouden wel gehoord heb, wat ik
zelf in dagen van ziekte soms via
de radio te horen kreeg, maar
vooral ook door wat er staat in het
„rapport geestelijk leven" inge
diend op de synode van Utrecht
1959. Daarin worden ook de preken
onder de loupe genomen en tot de
predikanten komt dit woord (blz.
33): „Dit legt aan de dienaar des
Woords een hoge roeping en een
grote verantwoordelijkheid op. Ter
wijl hij alle ambtshoogheid verre
van zich houdt, dient zijn optreden
op de preekstoel, de aanspraak en
vorm van zijn preek het gezag van
het Woord Gods als het ware voel
baar te maken. Vooral bij de in
houd van zijn preek zal hij zich be
wust wezen, dat hij van regel tot
regel in dienst van Christus staat
en louter en alleen Diens Woord
heeft over te brengen. Daartoe zal
hij volledig moeten ingaan in zijn
tekst, want het is daardoor dat de
Geest tot de gemeente spreekt. El
ke gedachte moet daaruit geput
zijn. Hij heeft zoveel hem mogelijk
is. God zelf aan het woord te laten.
Hij moet dan ook niets dan het
Woord Gods, maar dit dan ook vol
ledig laten uitspreken. Vloeit niet
elke toepassing uit de tekst voort,
dan maakt hijzelf de preek vatbaar
voor kritiek, dan is hij het die het
gezag der prediking ondermijnt en
de doorwerking van de Geest Gods
belemmert."
Tot zover het rapport. En nu ga
ik ervan uit, dat de synode geen
open deur intrapt. En dat ze deze
wenk aan de predikanten nodig
vindt. Trouwens, de bovengenoem
de aanhaling uit het rapport is
dunkt mij een weerslag op een
conclusie die we vinden op blz. 16:
..er gaat door onze kerken een
golf van kritiek, teleurstelling, on
bevredigdheid over de arbeid der
predikanten en vooral over hun
preekwerk. Dat vindt niet die weer
klank en heeft ook niet die uitwer
king. die het naar Gods bedoeling
moest en ook hebben kan."
Daar staat dus hetzelfde als wat
od de kerkeraad van Scheveningen
aangaande de etheruitzendingen ge
zegd werd. en het rapport spreekt
krasse taal!
Hoe onaangenaam deze dingen
mogen klinken, maar het is goed
dat ze gezegd worden.
Er moet aan de kerk getrokken
worden. Het „volk" moet veront
rust worden. De predikanten al
lemaal moeten zichzelf en hun
preken kritiseren.
En... de deputaten voor de ver
zorging van radio- en tv-kerkdien-
sten zullen toch werkelijk een an
dere weg moeten inslaan, en een
andere selectie moeten toepassen.
Nu stel ik me werkelijk niet voor
dat alle deputaten dit stukje zullen
lezen. Maar in september komt de
ze zaak op de vergadering van de
classis Den Haag. En dan zal het
wel blijken óf men het globaal met
Scheveningen eens is.
Zo neen, dan blijft altijd de uit
spraak van het „rapport geestelijk
leven" nog bestaan, en de kerk
van Scheveningen kan zich, buiten
de classis om, tot de particuliere
synode wenden, zo ja, dan komt
deze zaak via de classis aldaar en
wellicht straks op de Generale Sy
node. En déar behoort ze. De zaak
is er ernstig genoeg voor.
Forumgesprek in Frankfort
(Van onze kerkredacteur)
DE basis voor de besprekingen in Frankfort is-gelegd. De ruim zeven
honderd gedelegeerden, waarnemers en adviseurs hebben zich verdeeld
over vier discussiegroepen om ruëtig in eigen king en een bepaald aspect
van het hoofdthema ..Kom. Schepper Geest" te gaan bespreken. Zij hadden
de smaak van een dergelijke gespreksvorm al te pakken gekregen door
een podiumgesprek van vier bekende theologen, die zich ieder op hun
eigen wijze bezonnen op het hoofdthema. Aan dat gesprek namen 1
Nederlanders deel, namelijk dr. W. A. Visser 't Hooft en prof. dr. H.
Berkhof en twee Duitsers, dr. Martin Niemöller en de voorzitter var
Duitse Reformierte Bund, dr. Wilhelm Niesel.
r Wie spreekt van de Heilige Geest,
denkt aan de kracht Gods. Wat
is dat voor een kracht?
Eenheid
Prof. dr. H. Berkhof opende de dis
cussie door er nog weer eens, evenals
in zijn radiolezingen voor de N.C.R.V.
en in zijn nieuwe boek dat in oktober
zal verschijnen, te wijzen op de
heid van de Godheid. Wij mogen de
drie personen van de Godheid niet
van elkaar scheiden, zoals maar al te
vaak wordt gedaan. Het is de geest
van de Here Jezus, die Hem ons nabij
brengt.
Dr. Niesel bepaalde zich vooral tot
de laatste vraag toen hij opmerkte: „De
Geest en de kracht horen bij elkaar".
Als Paulus spreekt over die kracht,
wijst hij niet alleen op de prediking
van het evangelie of de bediening van
desacramenten, maar ook op wat hij
doet. Die kracht van God is de gene
zende kracht, die zelfzucht, haat en
liefdeloosheid overwint.
Dr. Visser 't Hooft merkte op dat de
vragen die gesteld werden veronder
stellen dat over deze onderwerpen ge
sproken wordt. HU meende evenwel dat
er veel te weinig over gepreekt wordt,
juist ln kerken van gereformeerde en
presbyteriaanse signatuur. Dat is ge
vaarlijk. Het Nieuwe Testament laat
duidelijk zien dat we iets missen als
Waarom bidden christenen eigen
lijk tot de Heilige Geest, waarom
niet allen tot de Here Jezus Chris
tus of tot God de Vader?
Moet iedere christen bidden om
de komst van de Heilige Geest,
of moet dat gebeuren collectief
door de kerk als gemeente des
Heren?
Als we bidden om de komst van
de Heilige Geest, wat staat
dan eigenlijk voor ogen?
Jongeren over
„eenheid"
voorgelicht
(Van onze kerkredacteur ln Frankfort)
Niet slechts de calvinistische systema
tlsche theologen, maar ook calvinistische
jongeren zijn bijeen geweest om zich
voor te bereiden op de besprekingen
tijdens de negentiende assemblee van de
Hervormde Wereldbond. ZU Heten zich
over het onderwerp „Eenheid" voor
lichten door de Ghanese predikant ds.
S. K. Aboa.
Deze wees er op dat voor een vereni
ging van kerken beslist een theologie
nodig is die haar bron vindt in het Woord
van God. Maar deze negerpredikant gaf
ook als zijn mening te kennen dat be
langrijker dan een nieuwe verklaring van
oude belijdenisuitspraken de overtuiging
is „dat wij met de verwezenlijking van
de ene kerk gehoorzamen aan een op
dracht van God".
Ongeveer veertig jonge mensen kwa
men in Radevormwald bijeen. ZU hoor
den dat naast de wat lossere samen
werking van kerken in de oecumenische
beweging en in het bijzonder in de
Wereldraad van Kerken, ook de volledige
integratie van kerken gezien moet wor
den als Gods wil en Gods gave. Ds. Aboa
wees op de eenheid die in Zuid-India tot
stand is gekomen en ook op de vérgaande
besprekingen die op het ogenblik in
Nigeria. Tanganjika en Ghana worden
Wie het woord „Eenheid" gebruikt, zo
zei hij nog, mag de Rooms-Katholieke
Kerk niet uitsluiten. Iedere beweging
die zich richt op de eenheid, moet ge
dragen worden door christelijke liefde
en de hoogachting voor anderen.
De deelnemers aan deze conferentie
kwamen uit 31 landen. ZU vertegen
woordigen allen kerken van presby
teriaanse en gereformeerde signatuur.
Nieuwe koers van Wereldraad
HET voorstel de Schotse an
glicaan Patrick Rodger tot
opvolger van dr. W. A. Visser "t
Hooft te benoemen als secretaris
generaal van de Wereldraad van
Kerken is dè verrassing van vo
rige week gebleken. Telkens in
de wandelgangen van de zojuist
begonnen assemblee van de
Hervormde Wereldbond komt
dit voorstel ter sprake en telkens
klinkt weer de verbazing door in
de vele reacties. Het is duidelijk,
dat een man gekozen is aan wie
niemand ook maar een ogenblik
had gedacht. De benoeming ligt
zo geheel buiten de lijn van de
verwachtingen dat het zelfs bij-
Opvolger van dr.
Visser 't Hooft
(Van onze kerkredacteur
in Frankfort)
De nieuwe secretaris-generaal
de Wereldraad, die begin 1966 zijn
werkzaamheden zal beginnen, als het
voorstel van zijn benoeming tenminste
door het Centraal Comité (dat van 12
tot 21 januari 1965 in Nigeria bijeen
komt) wordt aanvaard, werd op 26
november 1920 geboren en is dus 43
jaar oud. Hij is van huis uit een Schot
se presbyteriaan, maar sloot zich al
spoedig aan bij de Schotse episcopaal
se (anglicaanse) kerk. Dit is een klei
ne minderheidskerk temidden van eer
sterke presbyteriaanse omgeving, die
Tiief meer dan anderhalf procent van
zonder moeilijk bleek te zijn omde Schotten omvat.
een betrouwbare biografie vani
de komende leider van de Wereld- j
Predikant
raad te bemachtigen.
Pijn op reis? WITTE KRUIS y
MAAKT U VLOT WEER FIT!
Patrick Rodger is onder meer bekend
geworden als studentenpredikant, eerst
voor de Schotse episcopalen aan de uni
versiteit van Edinburgh. Later werd hij
benoemd tot predikant voor de gehele
anglicaanse studentengemeenschap al
daar. Vervolgens heeft hij een vijftal
jaren de Student Christian Movement
gediend als studie-secretaris en is daar
na verbonden geweest aan de afdelinj
Faith and Order (geloof en kerkorde'
van de Wereldraad.
:er kan besli:
t de zogenaamde
church"
de anglicaan-
toch ook geen door
gewinterde anglo-katholiek is. Hij heeft
zich wel jarenlang bewogen in de litur
gische beweging en had in het bijzon
der zijn contacten met de intellectuelen.
Enkele jaren lang is hij nog predikant
geweest van een dorpsgemeente nabij
Glasgow, waar de beter gesitueerden
Tegenpool
De Schotten zelf. hier in Frankfort.
Het vierde congres ring van Denemarken nister voor kerkelijke zün y het m,ws4 L.e,"ba^ over dit
van i, conferentie ion heejt echl«r_ thans „e- aan9sleje,heden me- «TwJfceK Schot
vrouw Boail fvocn, i-an Hjj Jg |evens de bjjna volkomen tegen-
wie hel neKena ts. dat p00j van dr visser 't Hooft. Is deze een
zij humanitaire over we- zeer sterke persoonlijkheid met profeti
sche gaven, wat heel sterk uitkwam in
de bezielde openingsrede die hij maan
dagavond hield, Rodger b
man van de achtergrond,
een uitmuntende secretaris
Oostduitsers kregen geen visa voor Nyborg ^^",£1'"]'',',
ven bezit als voorzitter, die s
tingen kan opstellen. Maar zelfs de
mensen die hem het beste kennen be
twijfelen of hij geschiedenis kan maken
zoals Visser 't Hooft heeft gedaan.
Hij is meer de man die zich een oor
deel vormt over dc geschiedenis die
rondom hem gemaakt wordt.
De grote vraag die velen, die belang
stelling hebben voor de oecumenische
beweging, bezig houdt is wel wat de be
tekenis is van dit opmerkelijke voorstel
tot benoeming van een man, wiens
nimmer als mogelijke kandidaat
noemd. Wat angstig vragen sommigen
zich af of een en ander een uiting is
van een veranderende koers voor de
Wereldraad. Maar aan gissingen over
de aard van die nieuwe koers is men
althans hier in Frankfort op het ogen
blik nog niet toe. Men is zijn verba
zing nog niet te boven.
Kerkbode in braille
en op geluidsband
Weet u. dat er een kerkbode voor blin
den bestaat? Dit kerkelijke maandblad
De Levende Kerk", verschijnt zowel
n brailleschrift als in een gesproken
editie. Een grote verzameling belang
rijke artikelen op protestants christelijk
gebied is hierin bijeengebracht. De abon
nementsprijs bedraagt slechts drie gul-
Jk is er een zendingsblad voor blin
den. uitsluitend op de geluidsband. Hier
in zijn artikelen van verschillende zen
dingsinstanties in ons land verzameld.
De abonnementsprijs bedraagt twee gul
den per jaar. Hoewel braillewerk en ge
luidsbanden erg duur zijn kon men toch
de abonnementsprijs laag houden,
doordat veel kerkeraden en particulieren
dit werk steunen.
Beide bladen gaan uit van de Stichting
Kerkelijke Lectuur in Braille te Gronin
gen.
Dit heeft de Berlijn
c oecu- autoriteiten hebben niet
n Dene- toegestaan deze visa aan
holm'
secretaris
menische raad
marken, de eerwaarde te vragen
heer Henning Talman, De oplossing
tevens een der organisa- vonden, door de kerk-
congres zal van 5 tot 9
oktober gehouden wor
den.
De conferentie is in
1959 in Denemarken ge-
gingen boven politieke
De Oostduitse stelt, heeft een persoon-
brief geschreven
isa aan aan Hans Seigewasser,
een staatssecretaris van
nu ge- de Oostduitse regering.
Z\j vroeg hem hierin zijn
standpunt te wijzigen.
De Deense premier,
het voornemen was, Jens Otto Krag. heeft
later echter verklaard,
dat hij niet was inge-
de brief. Hij
de nadruk op.
HHPBÜ icbipHI
ternaftonale wateren
*cnemde een conflict licht
Oost en West te legde
sticht. Meer dan 120 vermijden. Oostduitse af- dat derj persoonlijk en
rt-katholieke kerkge-
nootsrhanpen. waarvan
de meeste luthers zijn, i
irdigden zullen
rnschepert in een haven
Her neutrale Zweden,
Europa dat geen visa van Oost-
niet officieel" was
gezien Denemarken het
Oostduitse regiem niet
•rkent. Dit werd cpge-
alle landen WQ
aan weerszijden van het duitse burgers eist. De vat als een kleine te-
ijzeren gordijn behoren overige afgevaardigden, rechtwijziging voor
ongeveer 240 gaanp'
Konenhagen
ertoe.
Alle vorige congres-
i zijn op Deens grond-
Koch. die
boord, wel heeft verklaard, dat
incident zij de premier wel dege
lijk per brief had inge
licht, maar dat deze brief
streng politieke be- hem waarschijnlijk niet
ginselen. De Deense mi- had bereikt.
Bemepingsivérk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Wilp (Gld.) (toez.H. J.
Woors. v.h. pred. in Australië, woon
achtig te 's-Gravenhage.
Aangenomen het beroep van de gen.
synode als pred. in buitengewone dienst:
docent aan de Theologische School voor
de Evang. Kerk van Ndoynguê in Ka
meroen: dr. J. H. Gtelxna te Bloemen-
daal. (Verb. ber).
Bedankt voor Nieuw-Buinen (toez.):
B. Albarda te Emmeloord.
GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT)
Bedankt voor Deventer: K. B Hol-
werda te Zalk en Veecate.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Tholen: G. Bouw, kand.
te Nunipeet.
Beter ontvangen
dan te geven
Dr. W. A. Visser 't Hooft
draaide gisteren een bekend
spreekwoord om en zei dat in
oecumenisch opzicht het beter is
te ontvangen dan te geven. Hij
laakte de vele redevoeringen die
tn kerkelijk verband worden ge
houden waarin sterk de nadruk
gelegd wordt op wat de eigen
kerk te geven heeft aan anderen
in de oecumenische ontmoetin
gen. Het zou veel beter zijn als
men zich ging afvragen: Wat
heeft de ander wat ik niet bezit?
Juist op het gebied van de
pneumatologie (de leer betref
fende de Heilige Geest) kunnen
de reformatorische kerken bij
zonder veel leren van de oosters
orthodoxe kerken en de Pink
sterbeweging. Dr. Visser 't Hooft
waarschuwde de journalisten
die in Frankfurt de negentiende
assemblee van de Hervormde
Wereldbond verslaan, niet te
lachen om extreme uitingen van
Pinkstermensen. Zij bezitten
vaak wat in de oudere kerken is
verloren gegaan.
we in het geheel niets of weinig weten
van de Heilige Geest. Juist de Geest
dwingt ons te staan in de tegenwoordig
heid van God. Door zUn geest komt God
tot ons. Weten wU niets van de Heilige
Geest, dan weten wU niets van God.
Dr. Niemöller merkte op dat wij
bidden om de gave van de Heilige Gei
maar dat dan juist het gevolg is dat
wij door het leven van de Geest in een
vader-kind verhouding komen te staan
tot God. Geloven is gemeenschap heb
ben met God, Christus volgen en geleld
worden door de Heilige Geest.
In de tweede ronde werd vooral
dacht geschonken aan de verhouding
van de Geest tot de kerk. Dr. Niemöl
ler gebruikte als voorbeeld een familie.
De gezamenlijke liefde tot de vader is de
bron van de liefde tot elkaar. Prof. Berk
hof waarschuwde voor het gevaar, dat
ook indeze conferentie aanwezig is
om alle nadruk te leggen op de verhou
ding van de Geest tot de individuele
mens. We ontmoeten de Heilige Geest
de doop, het avondmaal en de eredienst,
maar aan de andere kant komt Hij ook
in de gemeenschap tot ons. Wij ontvan-
fen iets van de andere gelovigen door
e werking van de Heilige Geest en te
gelijkertijd moeten zij op diezelfde wij
ze iets van ons ontvangen.
Nieuive gaven
Dr. Visser 't Hooft wees er bovendien
nog op, dat wij wel beseffen dat de
Geest de Schepper van de kerk is. maar
dat wij al te weinig vaak doordrongen zijn
van het feit dat de Geest de kerk ook
in stand houdt. Juist daarom moeten
wij steeds weer bidden om de Heilige
Geest. Wij moeten de Geest bidden voor
ons iets te doen wat voorheen ons nog
niet geschonken is. Wij moeten besef
fen dat de Geest gaven schenkt, ook
nieuwe gaven.
Het gebed om de Heilige Geest maakt
de kerk tot een kerk van God, een kerk
die staat voor Zyn aangezicht. TegelU-
kertijd is dan de vrucht van dit gebed
dat de kerk een kerk wordt die niet
egocentrisch leeft, maar bestaat voor de
wereld.
Discussiegroepen
Lang niet alle vragen werden tijdens
dit gesprek van ongeveer een uur be
antwoord. Zij zullen tijdens de verdere
besprekingen in discussiegroepen nog
wel opnieuw aan de orde worden ge
steld. Inmiddels zijn de conferentiegan
gers verdeeld over vier groepen die
ieder een bepaald aspect van het hoofd
thema gaan bestuderen.
Prof. dr. H. Berkhof is de voorzitter
an discussiegroep twee, die in het bij
zonder zal spreken over de betekenis
het gebed „Kom. Schepper Geest",
>r de vernieuwing van de eredienst
het getuigenis in de wereld. De
de herschepping of vernieuwing van de
De derde groep onder leiding van de
Indiase theoloog dr. William Stewart
over de oecumenische toenadering, de
laatste groep onder leiding van de
Fransman Philippe Maury over de red
ding van de wereld.
Gisteravond werden nog de eerste
twee belangrijkste referaten gehouden
die leiding moeten geven aan de bespre-
Gemakkelijk heeft de apostel Paulus het niet in een gemeente
als die van Thessalonica. Hij zegt zelf dat hij de mensen hier
onder zware strijd" het Evangelie van God heeft gebracht.
Er moesten barrières worden geslecht en als Paulus de ge
meenteleden wijst op ernstige fouten in hun doen en laten, dan
nemen zij zijn kritiek en vermaningen beslist niet onmiddel
lijk en blijmoedig aan! Het kost hem enorm veel moeite de
mensen ervan te overtuigen, dat God de volledige mens op
eist, dat die eis vierkant ingaat tegen menselijke opvattingen
en gedachten, dat het volstrekt uitgesloten is op een vrij
blijvende manier God te dienen. Er vallen zware beschuldi
gingen aan het adres van Paulus: wat hij vertelt berust op een
waanvoorstelling, hij is zélf misleid en hij wil de mensen nu
op zijn beurt misleidenhen winnen vóór een zaak', wdarih hij
zelf niet gelooft. Hij zoekt zijn eigen voordeel èn niet het
goede voor de mensen, die hij toespreekt. Met grote kracht
werpt Paulus al deze verwijten van zich: hoe komt u er bij,
ik doe niet anders dan doorgeven wat God mij heeft opge
dragen te zeggen tot u, God heeft mij waardig gekeurd het
Evangelie door te geven en als ik dat doe, dan moet u ervan
overtuigd zijndat het gaat om de God van het Evangelie.
Niet ik, maar Hij komt u mededelen, dat het fout gaat, als u
zich niet gewonnen geeft. Hij keurt uw hart en het mijne. Hij
is getuige, dat er bij mij geen enkele bijbedoeling bestaat.
Paulus moet zich verdedigen tegen smaad en miskenning. De
boodschapper moet zich weren vanwege beschuldigingen en
verwijten, die kant noch wal raken. Hij kan ten slotte alleen
maar zeggen: God is getuige, dat het niet zo is.
Wij lezen vanavond: Nehemia 4 vers 15 tot en met 23.
Synode Christian Reformed Church
De synode van de Christian
Reformed Church, de Ameri
kaanse dochterkerk van de
Gereformeerde Kerken in Neder
land, heeft een voorstel verwor
pen, om uit te spreken, dat een
algemene atoom-oorlog, die
staat is de mensheid te vernieti
gen, geen rechtvaardige oorlog
en daarom ontoelaatbaar is.
Het was een merkwaardige coïnciden
tie, dat de diskussie over het al dan
niet geoorloofd zijn van de atoom
oorlog. die tien dagen duurde, begon
en eindigde met vreselijke onw
buien.
In het voorstel werden geen suggesties
gedaan in de richting van eenzijdige
ontwapening, maar alleen vastgesteld,
dat een totale atoom-oorlog niet valt
onder de klassieke christelijke definitie
van een rechtvaardige oorlog.
Ook het voorstel van de classis Cen-
traal-Californië, officiële stappen te
dernemen tot een nauwere samenwer
king met de Reformed Church (doch
terkerk van de Nederlandse Hervorm
de Kerk) werd verworpen. Het
stel werd in handen gesteld var
deputaatschap voor interkerkelijke
correspondentie.
Joodse leiders
niet voldaan
door concilie
Hoewel de verhouding tussen Joden en
Christenen wel beter wordt is er nog
geen reden voor optimisme. Aldus rab
bi Harry Halpern uit New York op de
vergadering van de Wereldraad van Sy
nagogen, die onlangs in Mexico City
bijeenkwam.
Op deze vergadering bespraken drie
honderd afgevaardigden uit twintig lan
den de uitspraken van het concilie, in
zake de relatie tot de Joden. Rabbi Hal
pern hoopte, dat de concilie-vaders nog
de „juiste stap" zouden doen, door eens
voor altijd te verklaren, dat de Joden
geen schuld hebben aan de kruisiging
dat al hun lijden het gevolg is van
nenselijkheid en niet van een god-
Een deputaatschap werd ingesteld om
te onderzoeken, of bepaalde opvattin
gen van de zendingshoogleraar aan
het Calvin-seminary in overeenstem
ming zijn met Schrift en belijdenis.
De hoogleraar, Harold Dekker, meent,
dat het geoorloofd is, in de prediking
tot ieder mens zonder onderscheid te
zeggen, dat God hem liefheeft en
Christus voor hem gestorven is, ter
wijl de algemene opvatting in de gere
formeerde theologie is, dat dit alleen
gepredikt mag worden aan hen, die
zich met een waarachtig hart tot God
bekeren.
Volgend jaar zal de synode bijeenko
men in Sioux-Center, waar het Dordt-
college is gevestigd. Het zal de eerste
keer zijn in tientallen jaren, dat de
synode niet in Grand Rapids verga
dert. - -
Lutherse delegatie
bezocht Rusland
Tussen de verschillende kerkgemeen
schappen in Rusland bestaat een hechte
oecumenische verbondenheid. Dit con
stateerde een delegatie van Lutherse
Wereldbond, die een bezoek van twaalf
dagen gebracht heeft aan de Lutherse
kerken van Estland en Letland.
De delegatie, die onder leiding stond
van de secretaris-generaal van de LWB.
dr. Schmidt-Clausen, had uitvoerige be
sprekingen niet alleen ''met Luth'er&e
kerkelijke leiders, maar ook met hóóg-""
waardigheidsbekleders van de Russisch^
orthodoxe kerk, van de Oud-gelovigen
en van andere niet-lutherse kerken.
Hoogtepunten van het bezoek waren
echter de kerkdiensten, waarin de ver
tegenwoordigers van de Lutherse We
reldbond voorgingen of alleen een be
groetingswoord spraken. De kerken wer
den door honderden mensen gevuld, in
grote steden zelfs tot tweeduizend.
He,, was voor het eerst, dat een LWB-
afvaardiging een bezoek aan Rusland
bracht. De delegatie vond het een be
langrijke ervaring het kerkelijk leven
te leren kennen ln een samenleving,
die door een atheïstische wereldbe
schouwing gestempeld is.
Krachtig protest
tegen uitwijzing
zendelingen
Acht en vijftig» predikanten hebben
Ij de Zuidrhodeslsche regering gepro
testeerd tegen het uitzettingsbevel, dat
•- uitgevaardigd tetren „vee Amerl-
nse Methodistenzendelingen, bisschop
Ralph Dodge en ds. Robert Hughes
Zoals wij dezer dagen berichtten, heb-
ben beiden het bevel gekregen Zuid-
ttnodesia binnen twee weken te verla
ten. omdat zij door de regering als
"?"ge^nste immigranten" worden be
schouwd. Beiden hebben zich uitgespro
ken tegen de rassenpolitiek van de re
gering.
de eerste minister
kingen. De Duitse theoloog, dr. Otto
Weber sprak over de vernieuwing van
de dienst van de kerk en de Amerikaan
Albert C. Wenn over de interpretatie
van het evangelie in de hedendaagse
wereld. Een samenvatting van hun re-,uc ..„„«ma
feraten hopen wij morgen te publiceren.'te onthouden.
In een brief 1V1C HBPUPI
schrijven de 58 predikanten, die te Za-
£!nn Cor £roed®"chap va" Predikanten
van Salisbury, de hoofdstad van Zuid-
ter'^lS'f,,.J0rInen- -,dat ziJ geheel ach-
A e Amerikanen staan en het
bevel dan ook met zien als gericht. te
gen twee personen of één kerk alleen,
rt!lgen en a,1-T" Zij menen dan
™t«faa„ .f,r eenJ Wljde *?reuk dreie4 te
wafrf^ 4us?e" de regering en de kerk.
waarin zij zich gesteund weten door de
christenen van de gehele wereld.
Dringend wordt gevraagd, althans de
redenen van dc deportatie te noemen en
misdadigers" het appèlrecht niet
Vraag: Een erflaatster overleed in
februari 1963. De executeur testamen
tair heeft in samenwerking met de no
taris de memorie van aangifte voor de
successierechten ingediend. Deze rech
ten en alle bekende schulden zijn be
taald. Tot haar overlijdensdag betaal
de de erflaatster geen inkomstenbelas
ting maar nu na de verdeling der na
latenschap krijgt de executeur te ta-
mentair een aanslag toegezonden in dc
lnkomstenbelasting-1962. dit tengevolge
Antwoord: De pacht van ee
rij mag men tussentijds niet
verhogen, doch als het hier
spronkelijk tot een boerderij behorende
de verhoging
dienstwoning betreft,
boerde- de huurder het prijsverschil draagt tus-
3 maar sen het door de huiseigenaar aan te
n en het door de huurder geko-
schriftelijke pachtovereenkomst raad-
Eiegen. hetzij bij. de advocaat, hetzij
ij de grondkamer indien men deze
zelf niet bezit.
aansprakelijk voor Per 4e. openen
moet de inspecteur commissie moet ik mij wenden
deel invorde- veranderd te krijgen. Zou ik zelf
veiliger slot mogen aanbrengen en
daarvoor de bedongen prijs betaald,
deze Nu ontving ik na mijn vertrek van de
verhuurster een brief, waarin stond 'dat
zij twee werksters had moeten huren
i het huis weer bewoonbaar te ma-
belediging,
Brieven, die niet zijn voorzien
van naam en adres, kunnen niet
ta behandeling worden genomen.
Geheimhoudig js verzekerd. Vra
gen, die niet onderling met elkaar
ta verband staan, moeten In af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient een gulden
aan postzegels te worden ingeslo
ten.
ken. Nu vind ik dit
t^ooi\oT,T^Z
de huur aftrekken?
Antwoord: Buitensloten komen ten
laste van de verhuurder. Helaas kan
et altijd in bijzonderheden tre
de executeur
deze vordering e
bii iedere erfgeni
ren" De eerste aanmaning heb ik al
ontvangen.
Antwoord: Inderdaad moet de ont
vanger zich tot ieder van de erfgena
men afzonderlijk wenden, wanneer de
inboedel is verdeeld en er sinds het
overlijden meer dan één jaar is ver
lopen. Zo nodig moet ook iedere erf
genaam voor zijn eigen deel in de aan
slag worden vervolgd.
Vraag: De pacht voor een boerderij-
.e met land is door het Hof te Arn- huurder
hem vastgesteld op 12 jaar. Tevens is een bete
daarbij bepaald hoeveel pacht er moet extra kosten moeten betalen."~Procede-
(jeze raden Wjj nje.
|fij °°H op geld als dat aanwezig
ae nuur verrexenen. «et beste is een zijn nog moer kinderen Remft Fit FA *um ae zaaK eerst rustig
minnelijke oplossing te zoeken waarbij waarheid? Berust dit op ^rd«€n8cmeente of met de notari
Antwoord: Wanneer gcneeni
niets bedongen heeft, kan zij het geld de ouders en kan dnV'hTi
voor de werksters niet eisen, tenzij zij van een der oude?s vërhïil ™kin „S
^"nen aantonen, dat het nuts In de nalatenschap BetreJt het Wer eêS
4'* v het huis in een normale toestan"
hebt achtergelaten, dan bent u niets
verschuldigd.
Vraag: Een
genomen in een ziekenhuis vuw gees
teszieken. Het kind wordt verpleegd
dan "al hl) dé we°rd 'S?°,ÏS.Id*3.ldIl,'2t3!5» k"
men te overlijden, de gemeente dan
mand »a„ SiT ^rïüe-dTw^ _"i ïf'i. °P übo«W
maken hoever de
tractuele verplichtingen van de ver-
u dez€ gaan Wil de huurdc|.
geen
rip h?t een meerd'erja-
ng kind betreft) als de ouders een inko-
rtle^,,,„Vifrm8Pn hebbe" dat beneden
de draagkrachtgrens ligt. De kans dat
u of uw nalatenschap later in het on-
derhoud van het kind moet bijdragen
knrt rttlï8 Bovendien treedt binnen-
kort de algemene bijstandswet in wer-
hJvIfi dl.e. al'es weer verandert. U be
hoeft zich dus geen grote zorgen i"
ïuurverhoging. Kan dit zomaar?