Christelijk-sociaal werk
had rustig jaar
Een tvoord voor vandaag
Jeugd vorming vraagt
meer regeringszorg
W oniiigbouvvprogramma
wordt gerealiseerd
Garanties voor klanten
van reisbureaus
Zestig-jarige begint
studie aan V.U.
2
ZATERDAG 1 AUGUSTUS 1964
ANBÜERZIJDS
DOMINEE-VAN-ELDERS III
Vandaag nemen we het slot van
de beschouwing over de dominee-
van-elders van de hand van dr. O.
Jager over. Hij heeft zijn penne-
vruchten toevertrouwd aan het
blad „Op den Uitkijk". Dr. Jager
schrijft:
el-
COMS moet de dominee
ders in de vreemde gi
logeren. De scriba moet di
allerlei broeders aan de jas trek
ken: wil jij de dominee zondag te
eten hebben1 De ene broeder heeft
juist zijn zuster een weekend te
gast. de ander heeft al drie keer
een dominee onderdak gegeven, de
volgende durft het niet meer aan
sinds er een dominee bij hem in
huis een galaanval kreeg. Tenslot
te raakt de scriba de dominee aan
iemand kwijt en over wat er ver
der gebeurt kan ik niets anders zeg
gen dan dat ik het altijd goed heb
getroffen, al valt er een boek over
te schrijven.
Ik was nog nooit in de aap gelo
geerd. Wel heb ik een keer enige
spinnen in mijn bedstee aangetrof
fen. Ik heb er twee met mijn pre-
keboekje doodgeslagen, maar toen
kreeg ik spijt. De derde heb ik le
vend gevangen in het glas dat naast
de lampetkan klaar stond voor 'net
tanden-poetsen. Ik kon eerst niets
vinden dat dienen kon als deksel
voor glas met zijn griezelige
inhoud. Niaar ontdekte tenslotte
een bn are wandtekst. Die heb
ik toen ...aar bovenop het glas ge
legd. zodat de spin niet kon ont
snappen. ..Vreest niet", stond er op
die wandtekst.
Ik heb ook een keer in een hotel
gelogeerd, omdat het preekverzoek
was verbonden met een spreekver-
zoek. De sprekers van de betrok
ken vereniging logeerden altijd in
dat hotel. Het was zo'n hotel als
dat in Brussel, dat door Carmiggelt
is bestreven; het begon gelijk
vloerNiet niet op kon smeet
met marmer en handge
knoopte tapijten. maar naarmate
ik steeg, geraakte het hotel zien
derogen in verval: de gangen wer
den smaller. venduhuismeubelen
vormden zitjes waar niemand zit
ten wou en de loper kon nog bést
een jaartje mee. Mijn kamer zag
uit op een peilloze luchtkoker. De
dekens op het bed waren bruin en
muf, als in het tehuis van bewa
ring. 't Leek op zo'n bojen-vertrek
in een kasteel, waar de oude moe
der van de gouvernante best een
nacht logeren mag. als de graaf en
de gravin toch in Nice zijn. Maar
daar wist het bestuur van die ver
eniging niets van af: het liet mij
achter in de weelde van gelijk
vloers, zoals alle vorige sprekers
die nooit iets over de bovenste eta
ge hadden verraden. In die weelde
keek ik om mij heen om weer
met Carmiggelt te spreken ..met
de wat narrige verveling waarmee
rijke toeristen en handelsreizigers
met een wijde representatietoelage,
grote luxe ondergaan. ..Men moet
toch ergens slapen, nietwaar?" Zo
behoor je er uit te zien."
EEN andere keer kreeg ik eer
slaapkamertje boven een stal
waar 's zaterdagsnachts een koe
kalfde. Met een zaklantaarn kon ik
na enig zoeken mijn bed vinden,
maar 's morgens ontdekte ik pas
waarom het 's nachts zo koud was
Seweest: het raam stond open. met
e oostenwind pèl er op. Gelukkig
zei de boer na de middagdienst:
,,Doe maar alsof u thuis bent!"
waarna hij, met de benen over een
stoel, achter de krant verdween. Ik
verdween op mijn beurt achter een
andere krant en haalde het tekort
aan nachtrust onopgemerkt weer in.
Ergens anders bracht mijn gast-
heer mij naar de kerk in een kra
kend Fordje, almaar zenuwachtig
uit angst te laat te komen, hevig
toeterend tussen kippen en kinde
ren. Bij de terugreis moest de vol
tallige kerkeraad in zwarte jassen
achter de auto duwen om hem weer
op gang te krijgen.
Als kandidaat preekte ik graag in
Zeeland, alleen al omdat het vanaf
de preekstoel zo'n mooi uitzicht was
op de wijde Zuid-Bevelandse kappen
in het middenschip, waar alleen
vrouwen zaten. Als er achter in de
kerk een psalmboek op de grond
viel. draaiden alle kappen zich
naar één kant, als zeilschepen wan
neer er plotseling een westenwind
opsteekt, en daarna keerden alle
hoofden langzaam terug, totdat zij
kap aan kap weer recht-door-zee ke
ken. Toen ik om met een vriend
te kunnen meereizen een vroe
gere trein nam dan ik had afge
sproken, ontdekte ik bij mijn aan-
lange rij
komst in Middelburg P|
wachtende taxi's ofn diverse kandi-
verschillende dorpen
daten
van Walcheren te brengen. De
ste chauffeur vroeg: Bent u kandi
daat A? De tweede: bent u kandi
daat B? Dat ging zo door. De laat
ste zei: Bent u kandidaat Jager?
dat kan niet. want uw trein
komt juist binnenrijden! Zijn ge-
.-u. 0pper.
DE dominee van elders mag nooit
verbazing tonen. Hij moet in de
vreemdste situaties zijn gezicht in
de plooi houden, bijvoorbeeld als de
ouderling consistorie zich ver
spreekt if. gebed: ..Wij bidden
U ook voor "hen die van Uw Woord
ontstoken zijn." Ik vergeet nooit die
ouderling die tot mijn schrik zei:
„Op deze werelddierendag bidden
wij voor onze broeder Jansen." La
ter hoorde ik dat broeder Jansen
de plaatselijke vee-arts was.
Toen een boer in de kerkeraads-
kamer ruzie kreeg met een ouder
ling, liet hij zich ontvallen: „Als je
nou niet gauw je mond houdt, be
ga ik overspel aan je!" Ik kan mij
ook nog herinneren wat er door mij
heen ging, toen een ouderling die
tijdens de dienst had zitten slapen
in zijn dankgebed zei: ..Wij dan
ken U dat wij in ongestoorde
rust(!) deze dienst mochten hou
den en vragen U of Gij onze voor
ganger bereid wilt maken hier nog
eens terug te komen."
Ergens anders hadden kwajon
gens een kaartspel verstopt in de
broekzak van de organist. Toen hij
zijn zakdoek te voorschijn haalde,
rolden de kaarten de kerk door!
In een te kleine kerk liep een
koster te mopperen: ,,Nu komen ze
vandaeg warempel weer allemael!"
Elders hoorde ik een kerkganger
verontwaardigd mompelen: „Nu
hebben we verleden week voor de
scriba moeten bidden en daar zit
hij nota bene alweer in de kerk!"
Een boerin zei. terwijl zij in de
bedstee stapte: „Zeg man. leg mijn
rokken even op 't bed van de do
minee; dan ligt hij lekker warm!"
Ook bij de taalkundige kwalitei
ten van de kanselafkondigingen
moet de dominee van elders zijn
gezicht in de plooi houden. Zo moest
ik ergens voorlezen: „Na zes jaar
vacant te zijn geweest heeft domi
nee De Boer ons beroep aangeno-
elders maakt
DE dominee
het nogal
dominee voorbijgaat. Zo viel er een
diepe stilte aan tafel, toen een klei
ne jongen in een plaats waar nog
geen kerk was tegen mij zei:
mag preken in hetzelfde zaaltje
waar mama 's avonds gaat dan
sen." Ergens anders was een klein
meisje dat om de vijf minuten zei:
..blote buik". Het was aandoenlijk
te zien hoe haar ouders zich in
spanden om dat woord steeds te
overstemmen, zodat ik het niet zou
kunnen verstaan. Zij begonnen ten
einde raad over het zondagsvraag-
stuk; maar terwijl ik een antwoord
overwoog, klonk prompt voor de
tiende keer: „blote buik".
De dominee van elders moet
zachtmoedig zijn. Als hij in zijn
preek gezegd heeft: „De één is
klemgeloviger dan de ander. een
kwestie van karakter, zeggen wij:
zou dat waar zijn?" en als bij de
koffie de gastvrouw opmerkt: „zo
als u zo mooi zei: 't is een kwes
tie van karakter!" kan hij niets
beters doen dan de kwaliteit prij
zen van de koffie of de koek. Als
hem het vers wordt voorgelegd:
A is de Afdeling van onze chris
telijke plattelandsvrouwen,
B is het Bestuur waarop wij kun
nen bouwen.
C is Christus op wie wij ook ver
trouwen....
moet hij maar rustig doorlezen tot
aan de Z.
Vaak moet hij een Salomo's-oor-
deel uitspreken. Eens vroeg mijn
gastvrouw mij: „Wij gaan zondag
naar familieleden die vrijgemaakt
zijn. Ik wil dan geen ruzie, want
het is zondag. Ik wil dus meegaan
naar de vrijgemaakte kerk. Maar
mijn man zegt: ik wil geen onge
hoorzaamheid, want het is dan zon
dag wij gaan dus naar onze eigen
kerk. Hoe moeten wij het eens wor
den?" Ik heb diep nagedacht en zei
aarzelend: „Hebt u een vrije zater
dag? Zoudt u misschien zaterdag
dat familiebezoek kunnen bren
gen?" Mijn gastheer en gastvrouw
sprongen enthousiast uit hun stoe
len: een prachtig idee! daar had
den ze nog helemaal niet aan ge
dacht! Dat was dé oplossing. Ik
keek met een gezicht van: domi
nees weten overal raad op. Maar
mijn hart bonsde nog na van de
spanning: hoe zeil ik tussen deze
klippen door?
"LIET verhaal van de dominee van
11 elders eindigt enige maanden
(soms een jaar) na de „vrije" zon
dag. als hij zijn honorarium ont
vangt. Prof. Diepenhorst heeft wel
eens verteld, dat vele instanties
eenvoudig weg vergeten om de uit
genodigde sprekers de beloofde boe-
kenbon toe te zenden. Het is waar:
wie geen tijd of geen zin heeft om
daar een lijst van bij te ouden,
weet niet meer wat hij nog te goed
heeft. Nu ging Ret hier niet over
spreekbeurten (een stadsdominee
zal er toch nooit meer dan één in
de maand kunnen aannemen, om
dat het werk in zijn eigen wijk al
tijd moet voortgaan), maar over
preekbeurten: ook die worden door
sommige boekhouders zonder meer
vergeten. Maar er zijn er ook die
hun mening over de preek van de
dominee van elders op het giro
strookje er bij schrijven!
Als de dominee van elders des
maandagsmorgens wakker wordt
na een verwarde droom over rin
kelende telefoons. zoekgeraakte
brieven, een reis op een vroege
zondagmorgen na de angst om zich
te verslapen en een haastig ontbijt,
een discussie over catechismuspre-
ken. papiertjes met afkondigingen,
namen voor de voorbede, knopjes
aan de preekstoel, liturgische nieu
wigheden. nieuwsgierig publiek en
overvloedige maaltijden met ge
sprekken over verschraling, luistert
hij geeuwend naar de ouderling die
hem opbelt en die met een harte
lijke stem zegt: „Wat lijkt mij dat
fijn voor u. zo'n vrije zondag! Dan
kunt u 's maandagsmorgens weer
Jaarverslag Centraal Bond
Ook Russische
kerkdiensten nu
in omgangstaal?
DE
Centraal Bond voor In
wendige Zending en Chr.
Maatschappelijk Werk heeft ook
in 1963 door zijn kontakten en
werkzaamheden de belangen
van de verschillende soorten
instellingen, die als lid bij de
Bond zijn aangesloten, zo goed
mogelijk behartigd.
Dit blijkt uit het verslag van deze
Bond over zijn activiteiten in het af
gelopen jaar. De Centraal Bond. die in
1901 ontstond, fungeert o.m. als lande
lijk orgaan van samenwerking op le
vensbeschouwelijke grondslag voor het
maatschappelijk werk en als groepsfe-
deratie voor de kinderbescherming. Hij
wil verder voor de leden van de ver
schillende kerken een gesprekscentrum
zijn op het gebied van o.m. evangelisa
tie, zorg voor lichamelijk en geestelijk
gehandicapten en bejaardenzorg.
De ledenlijst telde in december 1963
229 namen (dec. 1962 228), waaronder
instellingen op het gebied van de kin
derbescherming (101), de zorg voor li
chamelijk en geestelijk gehandicapten
(47), het christelijk-maatschappelijk
werk (27) en de evangelisatie (21).
De voortgaande ontwikkelingen op so
ciaal terrein en de terugslag van een
en ander voor de leden van de Bond
brachten met zich mee. dat niet alleen
de frequentie van de werkcontacten gro
ter is geworden, maar ook het aantal
onderwerpen, dat het afgelopen jaar
aan de orde werd gesteld.
Als belangrijkste gebeurtenissen voor
de onderscheiden leden-instellingen wor
Kerstening van
huwelijkswetten
in Malawi
Het parlement van de pas onafhanke
lijk geworden staat Malawi (het voor
malige Njassaland) heeft als een van
zijn eerste daden gezorgd voor een nieu
we huwelijkswetgeving, waarvan de be
doeling is, meer zekerheid te verschaf
fen voor vrouw en kinderen. Het was
tot nog toe de gewoonte, dat wanneer
een man stierf, zijn familieleden met de
erfenis ging strijken, terwijl de wedu
we niets kreeg. Dat is nu onmogelijk gp-
worden. Wanneer iemand sterft zonder
testament te hebben gemaakt, dan gaa
zelfs 80 procent van de nalatenschap
naar zijn vrouw.
Opmerkelijk is. dat deze wet geïnspi
reerd is door het christendom. Het par
lementslid Chiwambo zei: „Jezus Chris
tus dacht nooit aan zichzelf, maar aan
anderen. De vrouwen zijn altijd de on-
gelukkigsten van ons land geweest".
Hoewel Malawi in meerderheid nief-
christelijk is( heeft hét christendom on
der de meer ontwikkelden zo'n ingang
gevonden, dat 45 van de 50 parlements
leden christen zijn.
Zendi ngscongres
over de Islam
De zendingscommissie van de Lu
therse Wereldfederatie zal haar jaar
lijkse conferentie dit keer wijden aan
de christelijke benadering van moham
medanen. De conferentie zal van 16 tot
22 augustus worden gehouden in de
Zwedse stad Uppsala ter gelegenheid
van het achthonderdjarig bestaan var
ht aartsbisdom aldaar.
De directeur van de afdeling voor we
reldzending van de Lutherse Wereld
federatie, dr. Arne Sovik, zei, dat de
militante opleving van de Islam en het
snel stijgend aantal moskeeën het voor
alle zendingdrijvende kerken uiterst
noodzakelijk maken hun werkwijze met
betrekking tot de Islam opnieuw te
bezien. Er zullen te Uppsala drie spe
ciale lezingen worden gehouden om de
deelnemers op de hoogte te brengen
van de nieuwste resultaten van het Is-
lam-onderzoek. Een van de sprekers
zal zijn de hervormde, uit Nederland
afkomstige zendings-predikant, dr. V
A. Bijlefeld, die in Nigeria woont en d
rekteur is van het „Islam in Afrika
projekt
Dr. Visser 't Hooft
treedt in 1966 af
De Schotse predikant Patrick C. Rod
ger is vrijdag aangewezen als de opvol
ger van dr. W. A. Visser 't Hooft als
secretaris-generaal van de Wereldraad
van Kerken. Dr. Visser 't Hooft had
gezondheidsredenen verzocht van
functie te worden ontheven. Men heeft
hem echter bereid gevonden nog
te blijven tot 1966.
den in het verslag behalve divei
jubilea, waarvan wij alleen maar n
men het honderdjarig bestaan
Het is niet alleen de Rooms-Katholie-
ke kerk waar men plannen koestert
om de „dode" kerktaal, die het Latijn
is. in de godsdienstoefening te vervan
gen door de levende taal. In de Rus-
sisch-Orthodoxe Kerk overweegt men
thans eveneens het traditionele kerksla-
ran de visch te vervangen door de dagelijkse
't Lindenhóutstichtingen „Neer omgangstaal. Men hoopt zo de voim
bosch", de opening van kindertehuizen van de godsdienstoefening meer te doen
te Almelo, Assen, Bennekom, Doetin-j beantwoorden aan deze tijd.
chem. Middelburg en Utrecht en de
opening van een B.L.O.-school te Rek
ken.
Het directorium van de Centraal Bond
is thans ais volgt samengesteld: prof.
mr. I. A. Diepenhorst te Zeist, voorzit
ter, dr. G. van Leeuwen te Zetten,
vice-voorzitter. mr. H. Winkel te Am
sterdam, secretaris, M. Ruppert te Zeist,
adviseur en A. Otter te Amsterdam, di-
.selsjke""Slad «r^r;
oktober met emeritaat gaan na precies
eertig jaar als predikant werkzaam
Hoe dieper men over de mens dat is dus: over zichzelf
nadenkt, hoe meer men tot de conclusie komt, dat hij is een
vat vol tegenstrijdigheden. Weet u nauwkeurig van tevoren
hoe u in een bepaalde situatie zult reageren? Bent u uzelf
nooit eens tegengevallen? (Aan de mensen, die zichzelf mee
vallen en dat ook nog verder vertellen, hebben u en ik een
hekel!) Zeker: als wij iemands karakter zo'n beetje kennen,
dan kunnen wij wel zo ongeveer vermoeden hoe hij of zij zal
reageren. Maar gebeurt het niet dikwijls, dat wij moeten
zeggen: dat had ik niet van hem of haar verwacht? Houdt u
er wèl rekening mee, dat anderen hetzelfde (en waarschijnlijk
volkomen terecht) van u zullen zeggen! Hóe zijn wij en wat
bezielt ons eigenlijk? Wie beweert zichzelf te kennen vertelt
in wezen een fabeltje al zijn er inderdaad in de mate van
zelfkennis nogal wat verschillen. De Bijbel zegt: er is niemand,
die goed doetzelfs niet één. Dit is de meest radicale veroor
deling van u en mij, van ons mensen. Hoe bent u? De Bijbel
zegt: slecht. En als die slechtheid niet zo erg naar buiten blijkt,
als anderen over u spreken als over een „goed mens", dan
moet u toch maar naar de Bijbel luisteren. Alleen: er is ge
lukkig nog wat méér te zeggen. Als wij diep in ons hart van
onze slechtheid overtuigd zijn, dan is dat het begin van de
beterschap. V moet namelijk weten, dat Christus juist voor
de slechte mensen is gekomenvoor de tollenaren en de zon
daren. Hij rekent ook u en mij daartoe maar Hij oiedi ons
Zijn hand en Hij wil onze ogen openen. i u dat wérkelijk?
houderskade 137 te Amsterdam.
Volgende synode
Gerefkerken
in Lunteren
(Van e
i medewerker).
De volgende generale synode van de
Gereformeerde Kerken, zal van 30 au
gustus tot 24 september 1965 op „De
Blije Werelt" in Lunteren gehouden wor
den. De opening van de synode zal
plaatsvinden in Middelburg.
De generale synode van de Gere-
^»kl»«»iM«-sVcrrt»ïu
bestuurslid
Ds. L. ten Kate
met emeritaat
(Van onze kerkredactie)
De _bekende_ gereformeerde predikant
Wij lezen vanavond: Nehemia 1 vers 1 tot en met 11.
zijn geweest. Ds. Ten Kate werd op 25
juni 1900 in Uithuizermeeden geboren. [Wij lezen morgenavond: Nehemia 2 vers 1 tot en met 10-
Reeds op 24-jarige leeftijd slaagde hij
voor het kandidaatsexamen theologie.
Voor hij op 20 mei 1928 naar zijn hui-
dige gemeente kwam, stond hij nog vier
jaar in het Friese plaatsje Lioessens.
Ds Ten Kate geniet vooral bekend
heid door zijn werk voor de „meerde-
verggderingen". Zo vertegenwoordig-
formeerde Kerken houdt
haar zitting in de verschillende provin
cies. De laatste synode te Groning/n
heeft na vier weken aldaar gezeten te
hebben, haar tweede zitting verlegd
naar een meer centraal gelegen plaats,
het conferentie-oord „De Blije Werelt"
te Lunteren.
De volgende zitting zou door de kerk
van Goes worden samengeroepen, om
dat Zeeland aan de beurt is. Besloten
werd echter, dat Middelburg de synode
bijeen zal roepen en dat gezocht zou i
worden naar een meer centraal gelegen
plaats. Men heeft nu de beschikking ge
kregen over „De Blije Werelt" in Lun-
roningen op de generale synode,
welke hij enkele malen als tweede scri
ba diende. Ook was hij gedurende lan
ge tijd lid van de kerkrechtelijke cc
missie van de synode. Vanaf 1952
ds. Ten Kate curator van de Theologi
sche Hogeschool van de Geref. Kerken
Kampen. De laatste jaren
SNEL VERLICHTING VAN VERKOUDHEID EN GRIEP
Dank zij Togal. Helpt snel-afdoende bij griep, verkoudheid, hoofdpijn,
migraine, spit, reumatiek. Met Togal in huis ku^-vu gelukkiger leven.
Zonder zorg voor gezondheid. Bij apoth./drog. Tl -AL 0.95; 2.40; 8.83.
het
de Johannes Cal-
vijnstichting. Ds. Ten Kate, die ridder
is in de Orde van Oranje Nassau, hoopt
op zondag 27 september afscheid van
zijn gemeente te nemen.
Minderjarige Joden
niet vrij in
godsdienstkeuze
Jaarverslag Ned. Jeugdgemeenschap
r medewerkers)
Oecumenisch werkkamp
van maand in Utrecht
„Het is dringend nodig, dat in de
Nederlandse grondwet' een clau
sule^ wordt opgenomen, dat niet
alléén het onderwijs, maar ook de
I gehele opvoeding tot deelneming
1.1 aan de cultuur een zaak is van
Het jeugd-departement van de We
reldraad van Kerken heeft in samen
werking met de Oecumenische Jeugd
raad in ons land een nieuw soort werk
kamp georganiseerd. Gedurende de
maand augustus zullen 25 tot 30 deel
nemers in een diepvriesfabriek in
Utrecht als ongeschoolde arbeiders iD
dag- en in nachtploegen gaan werken
In deze fabriek werken veel Griekse,
Italiaanse, Marokkaanse en Spaanse ar
beiders.
De bedoeling is, zich een indruk te
vormen van de omstandigheden, waar
onder de buitenlanddse arbeiders le
ven. Tegelijk wil men de aandacht van
t(e kerken vestigen op dé problemen
yan deze mi&fapten.
i dere religie, dan waarin zij zijn groot- aanhoudende zorg van de regering.
gebracht. Tot hun achttiende jaar zul- tr0f
jlen de jongeren schriftelijk toestem- ormi?Ssweik buiten het ver-
ming moeten hebben van hun beide
ouders als zij van godsdienst willen ver
anderen. Een van deze ouders zal aan
bovendien tot deze religie moeten beho
ren. In een eerste lezing heeft het Is
raëlische parlement een wetsontwerp
hieromtrent goedgekeurd.
Een van de parlementsleden, rabbijn
Sjlomo Lorincz, wilde tevens wettelijk
bepaald hebben, dat onderwijsinstellin
gen, die godsdienstig georiënteerd zijn,
geen minderjarige leerlingen mogen
aannemen zonder toestemming van de
ouders en de goedkeuring van een gods
dienstige autoriteit als de leerling tot
anderereligie behoort dan
school. Het parlement ging met deze be
paling niet. akkoord,
Antwoord minister Bogaers:
Duitse bijbelhuizen
gaan fusie aan
Op een vergadering van het verband
van Duitse Evangelische Bijbelgenoot
schappen is in beginsel besloten tot een
fusie. Dit is noodzakelijk geworden,
doordat de sterke uitbreiding van het
internationale werk van de bijbelgenoot
schappen nauwe samenwerking met de
zendingslichamen vereist. Tevens kun-
PLAN VAN AVOR
Het bestuur van de Avor (alge-
«zVm.VnlSjk.kbritalw "k! ment vereniging van organisatoren
Voor het werk van de bijbelversprei-van reizen) overweegt een plan,
i"1 de .w®reld hebben de Duitse; Waarbij de leden van deze organi-
bijbelgenootsehappen in het afgelopen i ,J
iaar ruim 400.000 mark bijgedragen. In satie Zich verbinden om, zodra een
mede-lid door welke oorzaken dan
zich op de voorziening van de buiten
landse arbeiders (een miljoen) met bij
belgedeelten in hun eigen taal.
DRINGEND VERZOEK
VAKANTIE-ADRESSEN
aan ons op te gevea
DE DIRECTIE.
ook in moeilijkheden verkeert, ge
zamenlijk een oplossing te vinden
om de schade voor het publiek tot
een minimum terug te brengen.
Dit werd ons meegedeeld door de
voorzitter van de Avor, de heer
M. J. M. Brugman. Aanleiding tot
dit initiatief waren de moeilijkhe
den die dezer dagen rond de reis
organisatie Fiesta zijn gerezen en
die bij het publiek nogal wat ver
ontrusting hebben gewekt.
De heer Brugman vindt deze veront-
rusting overigens hier en daar wel wat
misplaatst. In het reisbureauwezen, zo
betoogt hij, duiken vaak enthousiaste per-
sonen op met een enigszins avontuur-
I lijke instelling die reizen gaan organi
seren. Dit is altijd al zo geweest. Op-
1 lichters zijn dit praktisch nooit, doch
met hun enthousiasme geloven zij
stellig in het succes van hun eigen
zet, dat daardoor de commerciële er
nanciële mogelijkheden te veel ve:
gen. Hoofdzaak is echter dat zij abso
luut elke ervaring missen, waarbij komt
dat ze zonder enige grond aannemen dat
als zij met een mooie en extra goed
kope reis aan de markt komen het pu
bliek wel in de rij zal staan om te boe
ken.
AVONTUURLIJK
Het feit dat reizigers van Fiesta,
tende dat hotels hen niet zullen opne
men, toch vertrekken wijst er al op
dat de cliënten van dit bureau eigen
lijk ongeveer dezelfde avontuurlijke
geest hebben als deze reisorganisator.
Men heeft elkaar dus gevonden, zo
meent de heer Brugman. Onbeschermd
het publiek intussen niet. Bij de Avor
de vereniging van Passage- en reis-
Tenslotte is daar nog de Reiskamer,
waarvan het bestuur wordt gevormd
door leden uit de besturen dezer beide
organisaties en de grote reisverenigin-
gen. De bonafide bureaus kunnen een
erkenning krijgen hetgeen het publiek
enige zekerheid geeft.
Voor woningwetwoningen is in
1964 het aantal verleende mach
tigingen tot gunning, zowel in ab
solute als in relatieve zin, gunsti.
ger geweest dan in enige voor
gaande jaren. Voor 1964 bedraagt
dit aantal (in de periode van van
1 jan. t/m 30 juni) 19.379 tegen
over 14286 in dezelfde periode in
1963 en 15.835 in 1962. Op grond
hiervan is het niet juist te stellen
dat de woningwetbouw ver bij het
programma ten achter blijft.
Dit z
t de
i volkshuisves
ting en bouwnijverheid, drsI.
M. Bogaers, in antwoord op schriftelij
ke vragen van het Tweede-Kamerlid,
de heer Bommer (soc.) betreffende de
uitvoering van het woningbouwprogram
ma 1964.
Het aan de Staten-Generaal overge
legde woningbouwprogramma 1964 luidt:
45 000 woningwetwoningen, 25.000 pre-
miewoningen en 20.000 k 25.000 onge- onderzoek
subsidieerde woningen. Daarnaast heeft enquêteerde volwassenen
procent van de jongeren de vakantie-
spreiding als een probleem.
de minister, na overleg met zijn ambt
genoot van financiën, de mogelijkheid
geopend de in 1963 opgelopen achter
stand in de woningwetsector alsnog in
1964 in te lopen. Dat aan de ongesubsi
dieerde sector in het eerste halfjaar re
latief meer is toebedeeld dan de helft
van het geprogrammeerde aantal, wordt
veroorzaakt doordat, mede ter bestrij
ding van het onbenut blijven van bouw
capaciteit, is afgestapt van de afgifte
van rijksgoedkeuringen in evenredige
maandelijkse gedeelten, in beperkte ma
te extra contingenten zijn toegewezen,
woningen onder de 16.000, alsmede
„vrijetijdswoningen" buiten de contin
gentsverdelingen worden gehouden en
omdat ter stimulering van voor de wo
ningbouw nuttige initiatieven voor diver-
proefwoningen in de ongesubsidieerde
:tor extra contingenten ter beschik-
g zijn gesteld.
iet beleid, zo zegt de minister, ia er-
Arbeitseinsatz werd
evangelisatieaktie
De Jonge Gemeente leidt in Oost-
Duitsland geen moeizaam, wel een ge
heel andersoortig bestaan, dan hier.
Dit zei ds. Kurt Scharf, de praeses
van de Duitse Evangelische Kerk in
een toespraak voor 200 tongeren in Saar-
briicken. Hij definieerde de Jonge Ge
meente in Oost-Duitsland als een in het
verborgen werkende kracht, die, wanneer
het tot een konfliktsituatie komt, aan de
dag treedt. Di gebeurde bij voorbeeld
bij de verplichte oogstarbeid door stu
denten, die hier en daar het karakter
van een evangelisatie-campagne kreeg.
Het aantal gevallen van dienstweigering
om principiële redenen is in Oost-
Duitsland aanzienlijk, aldus ds. Scharf.
Door interventie van de kerk komt in
deze gevallen ook geen strafvervolging
op gericht met de beschikbare capaci
teit een zo groot mogelijk aantal wonin-
E te ,bouwen. waardoor in de ongesub
sidieerde sector een bouwkostengrens
van in het algemeen 35.000 per woning
ls ,??,steld Als «evolg hiervan is het mo
gelijk een in absolute zin groter aantal
woningen in deze sector in uitvoering te
nemen. De tot nog toe over 1964 bekend
zijnde gegevens hebben de bewindsman,
versterkt in zijn overtuiging, dat het wo
ningbouwprogramma 1964 zal worden
gerealiseerd, zo zegt hij.
Opinie-onderzoek
Vakantiespreiding
voor 59 pet.
een probleem
Volgens een in november 1963 door do.
Nederlandse stichting voor statistiek ten
behoeve van de SER ingesteld opinie
vaart 59 procent van de ge-
slechts 44!
band van de school, dat in het ver
leden geheel aangewezen was op
vrijwillige krachten, moet in de
huidige ontwikkeling veel grotere
mogelijkheden hebben. Zowel in
de leidinggevende sector als ten
aanzien van de gehele outillage,
zijn voorzieningen dringend no
dig."
Dit staat te lezen in het jaarverslag
van de Nederlandse Jeugd Gemeen
schap. hqt contactcentrum van de Ne
derlandse jeugd, waarbij nu 52 jeugdor
ganisaties en -instellingen zijn aangeslo-
Het verslag doet duidelijk v,at
het jeugdvormingswerk nog steeds sterk
in ontwikkeling is. Er vindt een voort
durende worsteling plaats om in deze
veranderende maatschappij een eigen
tijds jeugdleven op te bouwen, waarin
de jeugd de kans krijgt tot ontplooiing
te komen en een eigen leefwereld op te
Dit zegt de minister
kunsten en wetensfchappen.
Bot. in antwoord op vragen van net
Tweede-Kamerlid, de heer Slotemaker de
vro"2t. (.fac- sof -> m verband met het
vraagstuk van de vakantiespreiding.
De vaste commissie van de rijksdienst
voor het nationale plan heeft de regering
adviezen over dit vraagstuk verstrekt.
Deze adviezen stoelen op het studierap
port „recreatieruimten in Nederland",
dat door de rijksdienst voor het natio
nale plan is gepubliceerd. Minister Bot
merkt op, dat nij niet bevoegd is een
beslissing te nemen inzake de publikatie
2eZevfdvIez€n' aan«ezien deze zijn
"'^kracht aan zijn ambtgenoot van
volkshuisvesting en bouwnijverheid
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Woodstock—Ontario
(Can.) Emmanuel Ref. Church: C. G.
Bons. legerpred. te Harderwijk.
Benoemd tot hulppred. 's-Gravenhage
(wnhgem. XV): H. J. Voors, laatstel.
pred. te Australië, woonachtig te 's-Gra-
venhage.
GEREF. KERKEN
Bedankt voor Oostburg: W. Netjes te
Stellendam-Melissant.
GERËfa. GEM.
Beroepen te Rotterdam-Z. (vac. C. v
Dam): G. Schipaanboord te Apeldoorn.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Ermelo: P. Roos. kand te
.-Grayenzande: te Mussel: J. v. Mul-
ligen, kand. te Steenwijk.
REMONSTR. BROEDERSCHAP
Aangenomen naar Hilversum (2de
mei' mr' M- A- Ktenp <e
Studieweek van
oud-katholieke
theologen
Van 28 september tot 3 qktober wordt
op Woudschoten te Zeist de negende in
ternationale studieweek van oud-katho-
i t.1leolo«en gehouden. Het hoofdthe-
luidt:
Er zullen
Ambtsopvolging e
het Nieuwe Testament' »uc.
sie-gedachte in de oude Kerk",
rooms-kathoiieke leer, dogmatisch
kerkrechtelijk „Protestantse bezwaren
fü ^stemming". „De oud-katholieke
leer in het licht van de tegenwoordige
oecumenische verhoudingen".
De vorige conferentie vond in 1962
Bom pla8ts, Het volgend jaar zal het
19de internationale congres van oud-ka
tholieken in Wenen worden gehouden
wel van 22 tot 27 september.
Naast school en gezin heeft het „der
de milieu" een belangrijke bijdrage te
leveren. In een tijd, waarin het streven
naar welvaart zoveel energie opeist, is
het dringend nodig, dat de geestelijke
en sociaal-pedagogische aspecten niet
worden verwaarloosd, maar sterk de
aandacht krijgen, zo meent het NJG-
bestuur.
Daarom wordt in het verslag ook de
vraag gesteld, of het gezamenlijke
jeugdwerk In ons land wel voldoende
service geeft bij de vrijetijdsbesteding
(waarbij ook de vakanties), mede ge
zien de grotere financiële mogelijkhe
den van vele jongeren. De suggestie
wordt gedaan een reisbureau op te rich
ten om adviezen te geven vooral op het
gebied van reizend kamperen. Ook
wordt gepleit voor uitbreiding van het
aantal speciale jeugdkampeerterreinen,
vooral in de zg. randmeren en het Del
tagebied.
Van de aktiviteiten van de NJG in hat
afgelopen jaar memoreren wij slechts^
de jeugdaktie „Europa I.2.3.". die inge
zet werd met een Nationaal Jeugdappèl
op 2 december in de Europahal. te Am
sterdam Waar 2.000 jongeren aanwezig
waren. De bedoeling van deze aktie was
de plaats van Nederland in Europa en
de wereld te bespreken en daarna geld
bijeen te brengen voor projekten in de
ontwikkelingslanden.
Een succes werd ook het dia-pocket-
projekt. De pocket „Leven en laten le
ven" en de kleuren-dia-set over opzet,
doel en omvang van het club- en buurt
huiswerk vonden een enthousiaste ont
vangst.
De NJG-voorzitter, ds. N. O. Steen
beek, was in het afgelopen jaar wegens
ziekte ongeveer een half jaar niet in
staat zijn functie waar te nemen. Prof.
dr. W. Banning moest zich wegens zijn
hoge leeftijd terugtrekken uit de Raad
van Advies. In de Sectie Jeugdzorg
werden de heren H. van den Bergh c
heren J. Barnard e
Tamsma.
De Vrjje Universiteit van Amsterdam
al met september de poorten openen
oor de uit Hardingen afkomstige heer
Tigchelaar Niets bijzonders mis
schien, maar deze Fries, die theologie
zal gaan studeren', wordt 16 oktober al
zestig jaar. Over drie jaar hoopt hij
reeds te slagen voor het kandidaats-
fxa™£P Zodat.al? alles naar wens gaat
in 1967 een 63-jange beroepbaar gesteld
winkel begonnen met avondstudie. Na
de lagere school, die hij op elf-jarige
eeftijd verliet, kreeg hü een kantoor-
oaantje, werd daarna chef van een
groothandel in sigaren en sigaretten
vertegenwoordiger van suikerwerken,'
later van levensmiddelen en verkocht
ook nog auto's in een garage te Leeu-
warden In 1955 kocht hij een boekhandel
in Harlingen. Hij haalde verschillende
vakdiploma's voor de boekhandel. De
boekhandel heeft hij nu verkocht aan
uitgeversmaatschappij Bruna.
Protestanten in
Costa Rica stap
nader bij eenheid
De "kerken van Costa Hica lijn weer
;en stap dichter bl) kerkelijke eenheid
gekomen. Reeds enige jaren werken 21
protestantse kerken samen in een Evan
gelische Alliantie. Op de jaarvergade
ring van de Alliantie, die onlangs werd
gehouden in het nieuwe opleidingsinsti
tuut van de Assemblies of God, hebben
de leden-kerken definitief besloten af t«
zien van eigen kontakten met interna
tionale kerkelijke lichamen. Alle inter
nat ïona e kontakten zullen nu door de
juden Mantie worden onder-
.Uit het verslag van de jaarvergade
ring blijkt voorts, dat een van de be
langrijkste aktiviteiten van de Alliantie
het ,,goodwill-caravans"-projekt is In
dit projekt trekken teams van medische
specialisten, predikanten en anderen
""f, stfeken var? Costa Rica. die geen
?ocjale verzorging hebben.
Gedurende het afgelopen jaar doorkruis
ten 14 caravans het land. om telken»
maximaal een. week in een bepaald
dorp te blijv. Dit program, dat van
regeringswege jndersteund wordt; heeft
al navolging frvonden bij .testanten
in andere Latyns-Amerikaan; landen.
Interkerkelijk
jongerencongres
'n Midden-Oosten
maak a'^e d'n8en nieuw"
tVema,.van de eerste oecume
nische conferentie voor jongeren en stu-
aenten in het Midden-Oosten, die onlang*
in Libanon gehouden werd. Deze con
ferentie maakte deel uit van het »tu-
van
r--=----- i» ci cjuieaerai
Uiristenstudenten over het leven
f™»™*-V"n dc kerk' Ruim honderd
.namen «r aan deel. Onder hen
waren ïeaen van de armeense, griekse
koptische. protestantse en syrlsche ker-
"els en Grieks W3ren Arabisch' Eo"
h.1?* öP^jnsstoespraak beschreef
fei.P vfn Kr5 Nissiotis. mededirec-
d^yefeld^ad^^'KSen^os^?
mie^booAsóh?' de lpannin? tussen oe
^de b°od^ch!P van het christendom en
een wereld die steeds weer de nadruk
legt op alles wat nieuw is. Hij rien
zijn gehoor op ernstig de vraag te be
W,,wat christen-zijn betekent
nL!lrid,VJül"'Ü","erde ea