1
In Scheppingsverhaal
dagen van 24 uur
Onderzoek naar
woningbehoefte
Een woord voor vandaag
Prot. faculteit
in Münehen
Westduitse studentendag
in kader van oecumene S
Ook misbruik van
„vrijetijdsbouw"
de
Duitsers uif
Polen naaTv
Sowjetzonel
Russen vissenp
voor kust V.S[
VRIJDAG 24 JULI
MEER PROCESSIE-VRIJHEID
Ds- P. Visser, geref. predikant
te Tilburg, ia van mening, dat
rooms-katholieken meer vrijheid
moeten hebben voor het houden
van processies. Hij is er zich van
bewust, dat zijn mening afwijkt
van die van de meeste protestan
ten, maar juist om die reden heeft
ds. Visser zijn standpunt in dezen
blad „Op Wiek" heeft hem in de
gelegenheid gesteld zijn zienswij
ze te publiceren. Ds. Visser begint
zijn artikel met een omschrijving
van het woord processie
Een processie is in de r.k. kerk
een feestelijke ommegang van pries
ters en leken onder gebed en ge
zang. in welke ommegang veelal de
gewijde hostie wordt meegedragen
Die ommegang kan plaats vinden
binnen het kerkgebouw, ook op het
processievrijheid gaat,
dan gaat het over die laatste mo
gelijkheid: een feestelijke omme
gang van leken en priesters onder
gebed en gezang, met meevoering
van de gewijde hostie over de pu
blieke weg.
Dit processie-houden is bij ons in
twee wetten geregeld. In de Grond
wet: als de orde en rust niet wordt
verstoord, is de openbare gods
dienstoefening buiten de gebouwen
en besloten plaatsen geoorloofd. In
ongeveer dezelfde bewoordingen
staat dit ook in de Wet op de kerk
genootschappen van 1853. De r.k.
menen nu. dat het processie-recht
ten onrechte in deze wettelijke bepa
lingen is beknot: zij oordelen dat
er een volledige vrijheid tot het hou
den van processies moet zijn. De
protestanten zijn van mening, dat
het protestantse karakter van de
Nederlandse natie niet gedoogt dat
aan de processie-vrijheid nog enige
uitbreiding wordt gegeven.
ge calvinist en anti-revolutio
nair. in hart en nieren, wijk ik toch
af van alle protestanten, die menen
dat er geen uitbreiding aan de pro
cessie-vrijheid voor r.k. moet wor
den gegeven.
Nu is er bij mij niet de minste
aarzeling om het aandeel van het
calvinisme in de vorming van onze
Nederlandse samenleving hoog aan
te slaan. Maar tegelijk gebiedt de
eerlijkheid te zeggen, dat al dege
nen die uit calvinistische overtui
ging zich hebben ingezet voor de
strijd van de vrijheid, nooit méér
hebben omvat dan hooguit tien pro
cent van onze bevolking. Nooit kan
op grond van deze tien procent met
recht worden gesteld, dat Nederland
een protestantse natie is.
Integendeel, er is iets heel an
ders gebeurd, dat deze zaak nog
moeilijker maakt. Dat. wat die tien
procent eens deed, is door een heel
andere groep van niet r.k. eigenlijk
schandelijk verloochend. We weten
allen wel van de grote strijd binnen
het calvinistische kamp tussen de
volgelingen van prins Willem van
Oranje en de volgelingen van Da
theen. De Vader des Vaderlands
«tond voor: vrijheid van godsdienst
èn vrijheid van eredienst voor ieder
een. Datheen stond voor: desnoods
vrijheid van godsdienst voor een
ieder, maar vrijheid van eredienst
alleen voor de gereformeerden. He
laas heeft deze laatste stroming het
gewonnen. Vandaar de bevoorrech
ting van de geref. kerken in de ze
ventiende en de achttiende eeuw.
En de schuilkerken voor de rooms-
katholieken. Men wist dat die bo
stonden. maar niemand wilde er
eigenlijk van weten. Men moest de
vrijheid van godsdienst noodge
dwongen wel erkennen. Maar vrij
heid van eredienst voor een ieder.
zijn
neerslag gevonden onder meer
in art. 36 van de Ned. Geloofsbelij
denis. waarvan gelukkig een gedeel
te door de Geref. Kerken is terugge
nomen. Het is opmerkelijk, dat het
teruggenomen deel ook niet voor
komt in de Franse geloofsbelijdenis,
die naar bekend, sterk is ge
ïnspireerd door Calvijn. Ik dacht dat
het in de lijn van deze terugneming
ligt om hoe langer hoe meer de
richting van Datheen te verlaten en
de geaac'ntengang van prins Wil
lem van Oranje te volgen: vrijheid
van godsdienst en vrijheid van ere
dienst voor iedereen in Nederland.
Dit klemt te meer, wanneer men
als argument tegen verruiming der
processie-vrijheid wil aanvoeren, dat
de overheid kennelijk onjuiste pre
diking niet mag toelaten. Als
dit niet op de openbare weg
zou mogen, dan wel in tientallen be
sloten kerkgebouwen? En als het in
de kerkgebouwen is toegestaan,
waarom dan niet op de openbare
weg? En wie zal uitmaken wat
kerkdienst en wat prediking is en
wat niet?
Moeten niet bepaalde regelen
worden gesteld waaraan ook een
processie zich te houden heeft? Het
bevestigend antwoord op deze vraav
ligt voor de hand. Wie van de pu
blieke straat gebruik wil maken,
moet weten, dat hij deze straat mèt
anderen moet delen. Die anderen
zijn met de processie-gangers ge
lijkgerechtigden. Zowel het Trentse
concilie als het roomse wetboek ken
nen aan processies geen absolutis
tische zeggenschap toe. Ware dat
het geval, dan zouden processies
met de beste waarden van het Ne
derlandse volk in strijd zijn en uit
gebannen moeten worden. Niet om
dat ze rooms zijn, maar omdat ze
on-Nederlands zijn, strijdig met de
vrijheid. En daarom zal een proces
sie altijd moeten worden gehouden
in het besef, dat niet alleen rooms-
katholieken. maar ook anderen
recht hebben op dezelfde straat en
op dezelfde trottoirs. En dat nie
mand kan of mag gedwongen wor
den tot eerbetoon aan dat wat hij
wellicht als „vervloekte afgoderij"
verwerpt.
Overigens moet de overheid soe
pel zijn met het stellen en toepas
sen van deze regelen. In een vrij
Nederland en dat in de werke
lijke, geestelijk-diepe zin, zoals Wil
helm van Oranje dat verstond
moet het toch niet zo zijn, dat
rooms of niet rooms aan de over
heid moet vragen of ze misschien
voor hun eredienst gebruik mogen
maken van de publieke straat.
Alsof ze daarop niet ten volle
recht hebben. Ze moeten er alleen
voor zorgen, en daarbij geeft de
den.
JA, zegt men dan, maar ze ne
men met hun optochten dan
toch maar heel de straat in beslag
en verhinderen het verkeer en dwin
gen iedereen om toe te kijken.
Waarover maakt men zich nu toch
druk? Als ..Looft den Heer" ziin 50-
jarig jubileum viert en een feeste
lijke mars door de straten en langs
pleinen houdt, dan gaat dat toch
ook over de straat en moet het
verkeer er ook rekening mee hou
den? En niemand kan toch ooit ge
dwongen worden te staan kijken ot
mee te lopen?
Welnu, wat klagen we dan? Wan
neer er een processie door de stra
ten trekt ik geef toe, het gaat
wat langzaam en het klinkt wat lij
zig en de kapelaans doen ijverig
hun best het onwillig volk tot zin
gen en tot bidden op te wekken
dan behoeft u er toch niet bij te
staan of mee te lopen? U loopt ge
woon een straatje om. En verbaast
u dat in deze tijd het verschijnsel
der processie nog in stand gehou
den wordt. Want het tempo en de
Intentie zijn zo volkomen van een
andere eeuw. Dat merken we in het
roomse zuiden wel heel sterk. De
zaak sterft uit. Daar, waar er vrij
heid van processie-houden is, wordt
van die vrijheid maar spaarzamen-
lijk gebruik gemaakt. En dan moet
het nog met allerlei sier aantrekke
lijk worden gemaakt.
Ik dacht, dat wij in de lijn van
prins Willem van Oranje handel-
i art. J
Nederlandse Geloofsbelijdenis
meer in zijn lijn en in de lijn van
Calvijn te hebben besnoeid nu
ook de konsekwentie trekken zou
den voor de processie. Geeft ze de
ruimte, mits men weet dat deze
ruimte ook de vrijheid garandeert
aan u en mij. Maar die afgoderij
dan? Wel. blijft met het heilig
zwaard des Geestes strijden. Dan
wordt die afgoderij zéker overwon-
Bedoeling van Bijbelschrijver:
Prof. Gispen sprak
voor de I.C.C.C.
(Van i
i medewerker)
zwaren die aan het Instituut van de
Volkskerk zijn verbonden.
De zogenaamde „moderne theologie",
waaraan de naam van Bultmann is ver
bonden, heeft volgens hem de Duitse
kerk nog verder van de waarheid afge
bracht. Wel zijn er velen onder hei kerk
volk die over de toestand ernstig onge
rust zijn, maar de grote moeilijkheid
schuilt in het zo goed als geheel ontbre-
Beroepingswerk
GEREF. KERKEN
Beroepen te Pijnacker-Nootdorp: D. C.
Firet te Gees (Dr
GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT)
Beroepen te Ten Boer: B. de Vos te
Brucherveld.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Aagtekerke, Amsterdam-
C., Oost-Kapelle, Rilland Bath, Rotter-
dam-Zuidwijk en IJsselmonde: F. Ha-
rinck, kand. te Goes: voor Amsterdam-
N., Bodegraven. Enschede. Gorinchem,
Kampen en Woerden: A. Bregman, kand.
te Benthuizen
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Opperdoes: J. v. Mulligen,
kand te Steenwijk; te Klundert: P. Roos.
te 's-Gravenzande.
i
theologische opleiding,
onvoorwaardelijk uitgaat van het Woord
van God. Ds. Thurmann achtte in dit op
zicht Nederland boven zijn eigen land
ilsschien wel wat sim-
r het liet aan duldelijk-
wensen over toen Dick
het ICCC-
yn
„We moeten niet trachten de ge
gevens van het Bijbelse Schep
pingsverhaal in overeenstemming
te brengen met de resultaten van
de moderne natuurwetenschap.
Geen enkele poging died aartoe
wordt ondernomen kan bevredi- pi2ttach, i
gen. Zo moet men de dagen uit hetj heid niets
Scheppingsbericht rustig als dagen
van Vierentwintig uur beschou-| causerie over, ,B(jbel en jeugd" kw
wen. Dit is stellig naar de bedoe
ling van de Bijbelschrijver. De
vraag naar het verband tussen
Genesis 1 en de moderne natuur
wetenschap moet na alles wat we
tot nu toe weten nog onbeant
woord blijven. Het is zelfs de vraag
of naar dit verband moet worden
gezocht. Ook het denken vindt rust
in het geloof, dat de wereld door
het Woord Gods is toebereid."
Dit ls de mening van prof. dr. W. H.
Gispen, hoogleraar in de Semitische
talen aan de Vrije Universiteit in Am-
Scheppingsverhaal" op de
ferentie van de ICCC te Woudsclioten.
Zowel in zijn toespraak als tijdens de
discussie ging prof. Gispen uitvoerig
in op de oudste geschiedenis vai. onze
aarde zoals die in het eerste Bijbel
boek staat beschreven.
Prof. Gispen wees er op, dat dikwijls
op al te oppervlakkige wijze uit bestaan
de parallellen wordt geconcludeerd dat
het Bijbelse bericht afhankelijk is van
het Babylonische. Een grondige en min
of meer uitvoerige vergelijking van de
twee heeft echter duidelijk uit doen ko-,
men dat hiervan geen sprake kan zijn.!
Daarvoor zijn de verschillen te wezen
lijk. Onbevangen waarneming moet tot de
overtuiging leiden dat de Bijbelse open
baring ook op dit punt uniek is, aldus
prof. Gispen.
Tijdens de middagvergadering hield ds.
Horst Thurmann uit WuppertaTeen inte
ressante beschouwing over de toestand
van kerk en theologie in West-Duitsland.
Uitvoerig schetste ds. Thurmann ae be-
DRINGEND VERZOEK
Om vertraging te vcorkomen ge
lieve men
VAKANTIE-ADRESSEN
Kerken in Afrika
zoeken eenheid
In verschillende Afrikaanse landen
maakt men merkbare vorderingen op
weg naar de vorming van één nationa
le protestantse kerk. In Nigeria ver
wacht men, dat de Anglicanen, Metho
disten en Presbyterianen zich binnen
twee jaar met elkaar zullen verenigen.
Dezelfde groepen hebben in Ghana eer
commissie ingesteld om te werken voor
„de v.
kerk
le kerken in Afrika zich te nauw zul
len identificeren met de vaak bepaald
niet christelijke politiek van hun rege
ringen.
Het overleg over de instelling van
een protestantse theologische faculteit
aan de universiteit van Münehen is Ln
een beslissend stadium gekomen. Dit
verklaarde onlangs bisschpp Hermann
Dietzfelbinger van Münehen.
De bisschop noemde de instelling van
deze faculteit absoluut noodzakelijk.
Er is nu maar één dergelijke facul
teit in het overwegend rooms-katholie-
ke Beieren, namelijk in Erlangen.
Dietzfelbinger wees er op. dat het aan
tal protestanten in Beieren ten Zuiden
van de Donau na de oorlog verdrievou
digd is. Van de Münchense studenten
zijn er 18.000 protestant.
Als eerste stap op weg naar de theo
logische faculteit is reeds besloten tot
de oprichting van een leerstoel voor pro
testantse wereldbeschouwing, waarvoor
de bekende Hamburger hoogleraar Hel
mut Thiellcke is aangezocht.
Maarten Hij koop
vertrokken
drie kinderen per
vertrokken naar Roeanda. waar hij als
jeugdleider zal gaan werken. De familie
Hijkoop werd uitgeleide gedaan door
talrijke medewerkers in het jeugdwerk
in Nederland en door verschillende ver
tegenwoordigers van de zending der Ge
reformeerde Kerken in Nederland, die
bijeen gekomen waren op het Bondsbu-
reau van de gereformeerde jeugdvereni
gingen in Amersfoort. Met een Landro
ver vol materialen is hij vertrokken naar
Venetië, waar hij op 29 juli hoopt tn te
schepen naar Mombasa. Vandaar gaat hij
weer per Landrover naar de plaats van
«ijn bestemming.
Het Centraal bureau voor de
Statistiek zal in de eerste helft
|van oktober beginnen aan een
onderzoek naar de woningbe
hoefte en naar de verschillen in
behoeften die bestaan bij de ver
schillende bevolkingsgroepen.
18.000 tot 20.000 woningen ver
deeld over 155 gemeenten zullen
bij dit onderzoek worden betrok
ken.
Het C.B.S. zal gegevens verzamelen
over de omvang van de woningbe
hoefte in de tot nu toe gebruikelijke
zin; de verschillen in de druk van de
woningnood op verschillende inko
mensgroepen: de wensen welke de
verschillende bevolkingsgroepen heb
ben ten aanzien van de huisvesting
en het verband tussen huur en inko
men.
Daaraan zullen nog toegevoegd wor
den gegevens betreffende de door
stroming in het verleden en gegevens
die licht werpen op de doorstromings
mogelijkheden in de toekomst.
TWEE ENQUETES
De uitvoering van het onderzoek
valt in tweeën uiteen. De gemeente
besturen zullen een eerste enquete
houden die 18.000 tot 20.000 woningen
zal omvatten.
Onder meer zal daarbij worden na
gegaan in welke van de gevallen ver
andering van huisvesting wordt ver
langd.
Een twee weken later te hou
den tweede enquete zal uitsluitend
Dokter Onvlee weer
naar Indonesië
Begin deze week zijn dokter en mevr.
Onvlee-Bruyel met hun vier kinderen na
een verlofperiode in Nederland opnieuw
vertrokken naar Indonesië. Dokter G. J.
Onvlee heeft al vijf jaren als arta ge
diend in dienst van de Soemba-zending.
Hij is op zondag 28 juni in een dienst in
de gereformeerde Burgwalkerk in Kam
pen opnieuw uitgezonden naar Soemba.
ook nu weer in dienst van de Soemba-
zending van de Gereformeerde Kerken
in Nederland.
deze laatste gevallen omvatten. Doel
van die tweede enquete is nadere ge
gevens te verkrijgen over de aard
van de wensen tot verandering van
huisvesting. Die tweede enquete zal
worden uitgevoerd door de Nederland
se Stichting voor de Statistiek. De
gemeentebesturen die bij het onder
zoek worden betrokken zijn daarover
ingelicht door de directeur-generaal
voor de statistiek.
Het onderzoek waarmee in oktober
wordt begonnen werd, zoals bekend,
aangekondigd in de regeringsverkla
ring.
Otto Dibelius meent:
Praag geen succes
De christelijke vredesconferentie van
Praag is geen succes geworden en zal
dat wel nooit worden, zolang ze verga
dert in communistisch geregeerde lan
den. Dit heeft de 84-jarige Berlijnse bis
schop Otto Dibelius gezegd in
diorede.
Dibelius heeft wel de indruk, dat de
politieke verschillen ditmaal met gro
tere vrijmoedigheid naar voren zijn ge
bracht. dan anders geschiedde. Vooral
de Westduitse deelnemers waren volgens
de bisschop ..waakzamer en beslister"
dan tijdens de vorige conferentie. Maar
nieuwe vruchtbare impulsen vanuit het
christelijk geloof heeft men niet kunnen
waarnemen. De diskussies en beslissin
gen waren pdlitiek van aard en duide
lijk op het Oosten georiënteerd, zo meen
de bisschop Dibelius.
Met Goldwater
komt aan vrede
een einde
„Goldwater betekent oorlog", heeft
gisteren dominee Martin Niemöller, het
hoofd van de Protestantse Kerk in Hes
sen, tegen persmensen uit Frankfort
gezegd. „Naar mijn mening betekent
Goldwater het einde van een tijdperk,
dat gekenmerkt is geweest door hoop op
vrede".
Volgens dominee Niemöller is de hui
dige ontwikkeling te vergelijken met die
welke men van 1928 tot 1933
aandragen met twee glazen
het ene schoon en het andere vuil.
Het vuile water werd niet drinkbaar
door er een scheutje uit het andere
glas bU te gieten. Aan de andere kant
was er maar heel weinig vuil water
nodig om het schone te bederven.
Aan de hand van 2 Korinthe 6 stelde
de heer Boogaard duidelijk in het licht
dat iedere gemeenschap tussen gerechtig
heid en wetteloosheid, licht en duister
nis, Christus en de Bijbel, geloof
geloof, radicaal wordt afgeweze,
vermenging zoals dikwijls door de
mene" wordt verdedigd, moet beslist
worden afgewezen. Vanuit die overtuiging
heeft de jeugd van de ICCC in 1962 haar
eigen internationale organisatie opge
richt, onder de naam „International
Christian Youth". In tal van landen zijn
inmiddels al afdelingen opgericht, ver
telde de heer Boogaard. Dank zij de ra
diouitzendingen in Afrika van de presi
dent van de ICCC, dr. Carl Mclntire,
meldden tal van jongeren zich bij de
ICY aan. Dit had tot gevolg, dat secre
tariaten konden worden gevestigd in Nai
robi en Kenia.
De heer Boogaard besloot zijn toe
spraak met een verwijzing naar de
Beatles. Zij zingen het lied „I wanna
hold your hand". Tot de fans wordt ge
zegd dat zij een kudde schapen zijn.
Jezus zegt hetzelfde tot ons: Hij vraagt
jnze hand en wil onze Herder zijn.
Prins Axel van
Denemarken ten
grave gedragen
Prins Axel van Denemarken, die
verleden week op 75-jarige leeftijd
overleed, is gisteren in Kopenhagen
begraven.
Tijdens de plechtigheid welke een so
ber karakter droeg werd de witte lijk
kist onder meer geflankeerd door koning
Frederik en Koningin Ingrid van Dene
marken en koning Gustaaf Adolf van
Zweden.
Tot de overige vorstelijke personen
behoorden onder meer prins Albert en
prinses Paola van Luik, prins Jean en
prinses Josephine-Charlotte van Luxem
burg, kroonprins Harald, prinses Astrld
en prinses Ragnhild van Noorwegen.
Overeenkomstig de wens van de over
ledene werd er geen lijkrede gehouden
tijdens de Lutherse kerkdienst. De hof-
predikant sprak een kort gebed bij de
kist uit, waarin hij dank uitsprak voor
de inspiratie en menselijke warmte, die
van de prins uitstraalde voor het wei
zijn van zijn eigen land en mensen in
verre landen.
Twaalf matrozen van de Deense ma
rine, waar prins Axel de rang van ad
miraal bekleedde, droegen de kist naar
de lijkkoets.
Vier koningen en twee koningin
nen onder wie koning Boudewijn
der Belgen en koningin Fabiola
woonden de rouwdienst bij.
Finland knoopt
betrekkingen aan
met Euromarkt
Finland heeft diplomatieke betrekkin
gen aangeknoopt met de Europese Eco
nomische Gemeenschap (E.E.G.). Hoe
wel geassocieerd met de Europese vrij
handelsassociatie (E.V.A.) was Finland
het enige Scandinavische land dat geen
vertegenwoordiger bij de Europese In
stellingen in Brussel had. Dit werd over
het algemeen toegeschreven aan de af
wijzende houding van de Sowjetunie
tegenover diplomatieke be'rekkt
met de E.E.G.
Het hoofd van de eerste Finse
•egenwoordiging bij de E.E.G. is Olavi
kingen
land heeft kunnen zien.
Kalervo Murto. De E.E.G. heeft deze
benoeming goedgekeurd.
Murto is ook de Finse ambassadeur
in België en zal viorts zijn land ver
tegenwoordigen bij de hoge autoriteit
van de Europese gemeenschap voor ko
len en staal (E.G.K.S die hieraan
eveneens haar goedkeuring heeft ge
hecht.
Britse PTT'ers
wijzen voorstel
van regering af
De leiders van de Britse bond van
postbeambten hebben gisteren sala-
rlsvoorstellen van de regering afge
wezen. De Britse regering had de
vakbondsleiders gisterochtend tijdens
een spoedbljeenkomst nieuwe voor
stellen gedaan in een poging het ge
vaar van een landelijke staking
die zondag zal ingaan af te wei*-
den.
Vakbondsleider Ron Smith die na ae
besprekingen verslag uitbracht aan het
actie-comité zei de toestand te zullen
bespreken met het „kernkabinet"
het congres van vakverenigingen.
Inmiddels heeft de vakbond de afde-
leegedeelJH1
der order" als overeengekomen zondag
zal ingaan.
In grote delen van centraal Londen
werd donderdag geen post opgehaald om-
dat er in de sorteringsafdelingen geen
Duits- i plaats meer is. De achterstand in de be-
1 zorging bedraagt soms twaalf dagen.
Want wij hebben niets op de wereld medegebrachtwij Jeu
nen er ook niets uit medenemen" (1 Timotheüs 6:7).
Paulus wijst hier op het gevaar, dat rijkdom in zich
bergen. En hij schrijft wat velen tot hun schade in hun levi
hebben moeten ondervinden: Wie rijk willen zijn vallen
verzoeking, in een strik, en in vele dwaze en schadelijke
geerten, die de mensen doen wegzinken in verderf en ondi
gang. Want de wortel van alle kwaad is de geldzucht.
We behoeven maar om ons heen te zien om de waarheid vt
deze woorden te ontdekken. We leven in een tijd, waarin
geldzucht zich van zeer velen meester heeft gemaakt. Er
een heftig verlangen naar de rijkdom van deze wereld.
Tegenover deze rijkdom staat de rijkdom van God. De rijkdoï
die de wereld de mens kan geven is tijdelijk, de rijkdom
God eeuwig. De eerste vergaat het is een schat die roa
èn mot verslinden en waarvan niets overblijft, het is allema\
ijdelheid. Maar de rijkdom van God reikt tot overde gre\
des levens heen.
De rijkdom van de wereld kan leiden tot schade van de zü
de rijkdom van God betekent voor de ziel altijd winst.
De mens heeft een keus te maken. Hij heeft te kiezen uoj
het tijdelijke of voor het eeuwige. Hij zal God moeten kiezi
of de mammon. En hij weet, dat de mammon hem geen toj
komstbeeld kan geven, geen uitzicht op een leven na dit levé
want wij hebben niets op de wereld meegebrachtwe kw D<
nen er ook niets uit medenemen. Por
De
li C
Di
Jon
Wij lezen vanavond: Zacharia 9 vers 9 tot 17.
xo'n ZEES HO W is nog
nooit vertoondI
U vindt er: Een Lunapark. Ver
maakscentrum waarin optreden
o.a. Ilonka Biluska en Willeke
Alberti. Biologische afdeling met
een walvisskelet van 24 meter
Diepzeeshow. Zeeaquaria. Vis
restaurant. Films over de zee,
en*. enz.
Morgen:
Willek, en Will/ Alberti,
zondags gesloten.
Volwassenen f 2.- p.p.
Kinderen tol 15 jaar
onder geleide
Ga morgen met het hele gezin!
Voor het eerst in de geschiede
nis van de Duitse universiteiten
zal van 5 tot 9 oktober in Göttin-
gen een gemeenschappelijke
studentendag worden gehouden
van protestanten en rooms-katho
lieken. Men rekent op 900 deel
nemers, die in 25 werkgroepen
o.a. vragen zullen bespreken be
treffende de specialisering der
wetenschappen en het interfacul
taire gesprek. Het thema van de
studentendag luidt: „Studeren is
anders."
In een gemeenschappelijke verkla
ring van de sekretaris-generaal van
de Evangelische Studentengemeente
(ESGID), ds. H.C. Rohrbach, en de
voorzitter van de Katholieke Duitse
Studentenvereniging KSDE
Damm, wordt gezegd, dat door deze
studentendag de reeds jarenlang be
staande samenwerking tussen de twee
grote christelijke kerken nu onder de
aandacht van het publiek wordt ge
bracht.
Omdat de studentendag bewust het
karakter van een oecumenisch gesprek
zal dragen, wil men ook een gemeen
schappelijke kerkdienst houden. In i
van de 1
studëntengemeenten
gezamenlijk voor deze kerkdienst een li
turgie voorbereiden.
Ook protestantse en rooms-katholieke
Min. Bogaers in Didam:
De minister van volkshuisves
ting en bouwnijverheid, dts. P.
C. W. M. Bogaers, heeft er giste
ren zijn teleurstelling over uitge
sproken, dat het middel van de
„vrijetijdbouw" aanleiding heeft
gegeven tot het ontstaan van
minder prettige praktijken.
Aanvragen werden ingediend vooi
bouw van in vrije tijd te realiseren
ningen met een bouwsom van rond
ton. Verder is het voorgekomen, aldus
de bewindsman, dat zogenaamde vrije-
tljdbouwers aan hun tweede of derde
woning toe waren en ook zijn er rijks-
goedkeuringen afgegeven ten behoeve
van aannemers, die op die manier het
toewijzingsbeleid wilden ontduiken.
De minister zei dit gisteren bij de
eerste steenlegging van een „vrijetijd-
woning" in Didam. Hij zei verder dat
ter voorkoming van het misbruiken
het middel van de vrijetijdbouw
langs maatregelen zijn genomen. Rijks-
goedkeuring voor een vrijetijdswoning
buiten het normale contingent zal voort-
slechts mogen worden verleend als
enkele voorwaarden is voldaan. Ten
eerste dient de aanvraag betrekking te
hebben op een eenvoudige woning In
de tweede plaats zal het te bouwen huis
door de eigenaar moeten worden be
woond Ten derde dient de aanvrager
duidelijk te maken, dat de woning in
hoofdzaak door hemzelf en buiten de
normale werkuren zal worden gebouwd.
In Didam zijn op het ogenblik reeds
62 vrijetijdwoningen in aanbouw. In
1963 werd in geheel Nederland voor 945
vrijetijdwoningen rijksgoedkeuring ver
leend. In 1964 (tot en met de vorige
week) was dat aantal 1963.
Minister Bogaers had voor de gemeen
te Didam een presentje meegebracht in
de vorm van twee bouwvergunnningen,
een voor een boerderij van 200.000 gul
den en een voor een veevoederfabriek
die ongeveer een miljoen gaat kosten.
Beide vergunningen waren pas twee
maanden geleden aangevraagd.
Begrafenis van
prof. Ten Doesschate
Op de algemene begraafplaats te
Bloemendaal is gisteren onder buiten
gewoon grote belangstelling het stoffelijk
overschot van de zaterdag op 59-jarigt
leeftijd overleden oud-directeur van de
Hoogovens prof. dr. J. F. ten Doesscha
te ter aarde besteld. De overledene was
ook hoogleraar aan de Economische
Hogeschool in Rotterdam.
Bij de vele kransen was er een v
paarse en witte latyrus van prfcis Bei
hard.
In de aula sprak ir P van Delden,
oud-directeur van de Hoogovens. Hij ge
waagde van de eervolle carrière op een
zware post in het Nederlandse bedrijfs
leven. die de overledene eind 19Ö2 ais
directeur van de Hoogovens om gezond
heidsredenen verliet. Hij noemde p:
Ten Doesschate „een goede vriend
een klare analisator". Ir Van Delden
dankte in sobere bewoordingen de ovei-
ledene voor hetgeen deze voor de hoog
ovens heeft gedaan. Daarna sprak
oudste broer, de heer J. A. Ten Does-
schate, woorden van troost tot de vrouw
en kinderen. Namens de vriendenkling
sprak de heer W. A. Fischer. De Ned
Herv. predikant dr J. H. Stelma sprak
een wijdingswoord en bad aan -Ie groe-
By het succes van de gymnasiasten uit j ve het Onze Vader.
NUmegen en Zuidlaren voegde zich gis-1 De oudste zoon van de overledene
termiddag dat van de 18-jarige Nico j dankte voor de zijnvader bew
Francken uit Scheveningen. Hy was ge- "nnr
slaagd voor het staatsexamen gymna
sium Alpha, ofschoon hy nog een jaar
het Jac. P. Thysse lyceum in Over
had gemoeten.
Nico. zoon van een huisarts, bleef in de
vierde klas van het gym zitten. Hij had
een beetje genoeg van de school. Vorig
jaar besloot hij een beroep te zoeken
op internationaal vlak. Daaraan begon
hy te werken.
Nico had dit jaar op zijn paasrapport
nog vUf onvoldoendes maar werd zon
der een onvoldoende bevorderd naai
de zesde klas. Omdat hij meteen wilde
doorstuderen en hy als hij school
examen zou doen geen uitstel van
militaire dienst zou kunnen krijgen,
werkte hij het plan uit om vervroegd
examen te doen: staatsexamen. Hy
slaagde. Zijn cijfers voor de examen
vakken vielen hem eensdeels tegen,
anderdeels mee. Nico Franken is van
plan dit najaar in Leiden internatio
naal recht te gaan studeren.
Nico Francken
ook vervroegd
gymnasiast-af
1 voor de getoonde belangstelling.
Engelse dominee
uit ambt ontzet
scholieren in Duitsland zoeken interkt
fessionele toenadering. Op initiatief
de leerlingen is op een gymnasium
Darmstadt enkele maanden lang tv
maal per week gemeenschappelijk g<
dienstonderwijs gegeven.
De twee godsdienstleraren, die a
experiment meewerkten, verklaarden j De
afloop, dat de scholieren (en dat gd
van beide groepen) zeer gebrekkiFr
voorstellingen van eikaars kerken haDe
den.
In de afgelopen tien jaar hebben 6.7|j
jonge Duitse protestanten een jaar
hun leven gegeven voor het diakona^
Het vrouwelijk geslacht was hierbij dl
delijk dominerend (92 pet.). Een grei,
deel van de jongelui koos na hun dia'#
naai jaar een beroep, dit in dezell»
Het 1
Duitsland proberen de Duitse inwow
van Polen over te halen naar Oost-Dufeel'
land te verhuizen. Het West-Duitse R<)*eirr
Kruis schat het aantal Duitsers dat
Polen woont op 800.000. Het grootste d«
van hen woont in het gebied ten oostArV
van de rivieren de Oder en de Nelsse dl®,
vóór de Tweede Wereldoorlog bij Duw Ge
land hoorde.
In de Sowjetzone heeft men een tel
ui arbeidskrachten terwijl er in Fe
werkloosheid heerst. De Oostduits
ders Walter Ulbricht en de Poolse
Gomoelka zouden op het punt staan
overeenkomst te sluiten waarbij )50.Ö
Duitsers in Polen naar de Sowjetzoi
zouden verhuizen. De eerste Duitse!
zouden in september uit Polen vertref
Strijd tussen Dl
en Volkswagen'
duurt voort
Het gerechtshof van Nedersaksen
Celle heeft gisteren het vonnis van
lagere instantie bevestigd, waarbij
Westduitse consumentenblad DM w<
Bevolen zijn ongunstige nmmentaren i1
de Volkswagen 1500 niet te herhak'ag'.
zonder verplichting evenwel deze te hg SC
roepen, zoals door de Volks wagenftesk
Drlek was gevorderd. Het blad had désci
tijds geschreven de VW 1500 1
trouwbaar te achten en weinig at
veienswaardig.
Elk van beide partijen werd vol
een deel in de proceskosten veroordeel®
Intussen duurt het .-ivlele proces i'an
schadevergoeding, dat de uutofabrl
tegen het consumentenblad aanhang nu
heeft gemaakt, nog voort
Amerikaanse visserydeskundigen st(
len een onderzoek in naar berichten, v e
gens welke een grote Russische visset
vloot ter hoogte van Kaap Cod v
krachtige pompen gebruik gemaakt <ram
de vis ln de ruimen te zuigen.
De Russen namen vorig jaar
pese wateren proeven met zuigpompfe
voor het vangen van vissen ter groot
van sardines. De geleerden zijn
overtuigd, dat de vangsten
SC
Pic
iet
Bu
;r 0 u
westelijk gedeelte van de Atlantisc ™ns!
'e terse
ONDERWIJSBENOEMINGEN
Spreij,
et te Put
Alblasserdam; Amsterdan
:r. aldaar: Arnhem J. M. H<
ïej. M. E. Nedt
Hasselt iOv.)
Kapelle-Blezelinge, C. de Jong t
De Methodistenkerk
Engeland
West
zet. Dit besluit werd onlangs door de
Methodistenconferentie in een speciale
zitting genomen.
Ds. Gill bestrijdt sinds enige jaren de
leer van de goddelijke geboorte van
Christus. Nadat hij hierover berispt
was, stond hij er op. dat er een duide
lijke beslissing zou vallen voor of tegen
hem. De voorzitter van de conferentie,
dr. Greeves, verklaarde dan ook na de
zitting, dat Gill niet is afgezet op be
schuldiging van ketterij, maar omdat
hij zelf stelde, de methodistische leer
niet langer te onderschrijven.
mej. P. ten Her
Ten Post. J. A. Tillem
Tholen, J. P. M. Niji
Kleine te
zeiaar-Vis
Harderwijk: Utrecht, r
1 te Boskoop; Utrecht. J
itVreeswijk, mej. L. vertr
Strobar
u; Wijk bij Duurstede.
Ravenswaaij en Mn] te N;
\n.u.r.r. zaandam, mej. M. G Cazan
Amsterdam en J de Winter te Den Het
Zalk 'Ov.mej J Rlesebos te Genemui
Zwolle, mej. H. Bijma te Drachtstcr Com
nie en P. Amersfoort t« Apeldoorn.
n lesid
,5 >30