Mm Diaconaal jaar begrip in ons land geworden „Met Bijbel doorstoten tot hart van de mens" A. C. F. HENDRIKSE (directeur Cebeco) OVERLEDEN DRINGEND VERZOEK Kritiek in Kamer op Goldwater Ouder-Amstel in actie tegen Bijlmermeerplan Een woord voor vandaag Theologie losmaken uit traditioneel formalisme C. Smeenk te Arnhem ten grave gedragen 2 WOENSDAG 22 JULI 1964 Driehonderdtien mensen zetten zich in sterdam en Arnhem werden minder toelatingseisen gesteld en de diah's werkten volledig als behorend tot het personeel van de inrichtingen en w ook intern. Gegevens over de jaren 1958/ 1959 tot 1962/1963 betreffende de plaatsen Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Amsterdam hebben aan het licht gebracht, dat in die Uit genoemde gegevens blijkt, dat het jaren driehonderdtien personen j,iaconaai jaar begrip is geworden ,- In ons land en dat er ondanks een tijd zich ingezet hebben voor het van welvaart en grote belangstelling .diaconaal jaar". v.00r het materiële toch nog mensen o, i z'jn. die er niet op uit zijn om wat Daarvan moesten er 21 het op- te verdienen, maar om te dienen- geven. Het totaal aantal is nietj alleen toegenomen in deze jaren, jt 1 maar ook de spreiding van de H. Vail JLlJSCien 111 Eerste Kamer herdacht Ofschoon het niet de gewoonte is in de senaat overleden leden van de Twee de Kamer te herdenken, is gisteren op deze regel een uitzondering gemaakt. Op verzoek van kamervoorzitter m:. J. A. Jonkman namelijk werd in de se naat de vorige week overleden heer H. van Eijsden. in leven voorzitter van de A.R.-Fractie in de Tweede Kamer, staan de herdacht. Mr Jonkman noemde het passend het heengaan van de heer Van Eijsden te herdenken aangezien de Tweede Ka mer vermoedelijk voor geruime tijd op reces is gegaan". Van de zijde der regering waren hier bij aanwezig de ministers Scholten (Jus titie) en Veldkamp (Sociale Zaken en Volksgezondheid). Verkeersonderwijs verplicht vak De Eerste Kamer is gisteren akkoord gegaan met het voorstel tot wijziging van de Lager-onderwijswet 1920 en van de Kweekschoolwet in verband met het verkeersonderwijs. Als gevolg van deze Vrijdag 17 juli is overleden de vrij- herziening wordt het verkeersonderwijs groepen over de leeftijden kerkgemeenschappen heeft zich uitgebreid. De meesten van deze jongelui, die diah's genoemd worden, waren zeven tien en achttien jaar en afkomstig uit een middenstandsmilieu in kleine plaat sen, meestal in Noord- en Zuid-Holland en Utrecht. Van deze jongelui waren er 147 hervormd, 123 gereformeerd en daarnaast nog tien van andere kerkge nootschappen. Bijna tweederde kwam rechtstreeks van school maar ook waren er heel wat. die voorheen op kantoor hadden gezeten of hulp in de huishou ding waren geweest. Velen van hen zijn tot dit werk aangetrokken gebleven, want van de 280, die het diaconaal jaar volbrachten, kozen er 116 hun vol gende werkkring in de verpleging. 35 gingen naar de kinderbescherming, 19 naar het maatschappelijk werk. Men is met deze actie in 1958 in Utrecht en Haarlem begonnen. In Haar lem richtte men zich in het begin spe ciaal op de groep meisjes, die minimaal de ontwikkeling van eindexamen ULO hadden, deze werkten uitsluitend over- inrichtingen. In Utrecht en la- Rotterdam, Den Haag, Am- ter ook Ds. D. Colenbrander (78) overleden zinnig hervormde D. Colenbrander. Hij is 78 jaar gewor den. Zijn crematie heeft gisteren in Die- i plaatsgevonden. Ds. Colenbrander is in 1886 in Abbe- kerk geboren, studeerde in Leiden. Zijn eerste gemeente was Zeddam, waar hij 4 januari 1914 bevestigd werd. Op 18 rrui 1Q17 „.„„a KilJ;l predikant ds. i°P lagere scholen en op de kweek- scholen een apart leervak, zodat het niet meer als onderdeel van het vak aardrijkskunde onderwezen kan worden. Bovendien voert het wetsontwerp ver keersonderwijs als verplicht leervak in voor het v.g.l.o. en het oio-onderwijs. Prof. Zuidema op ICCC-conferentie: Anders blijft hij gesloten boek Op de tweede dag van de ICCC- conferentie, die tot en met vrijdag op Woudschoten wordt gehouden zijn gisteren redevoeringen ge houden door twee bekende theo logen, prof. dr. S. U. Zuidema van de Vrije Universiteit en prof. W. Kremer van de Theologische Ho geschool van de Chr. Geref. Ker ken in Apeldoorn, en door de heer P. Kuit, directeur van de kweekschool ,,De Driestar" ir Gouda. Na deze .gedegen" refe raten ontspon zich een leerzame discussie, waaraan met name door de buitenlandse afgevaardig den met enthousiasme is deelge nomen. Prof Zuidema had zijn inleiding de titel „De Schrift en haar sleutels" gege ven, waarin hij er onder meer op wees dat de apostel Paulus in de Hrebeeën- brief spreekt over de Schrift als het boek der volharding en der vertroosting. Hij noemt beide in één adem. Wie derhalve het Woord van God leest, leest het Woord over de God van het Woord, die zich in Zijn Woord openbaart. De Schrift is geen boek der volharding en der vertroosting, als zij ons niet op „de zaak", te weten de God der volharding en der vertroos ting, wijst en naar die God heenwijst en heenvoert. De Schrift is Gods weg naar ons, om onze weg naar God te zijn, al dus prof. Zuidema. Het heeft geen zin, Maandag is plotseling over- mei 1917 werd hij predikant te Mars- sum. Zijn laatste gemeente was Peper- ga (Frl.). waar hij vijfentwintig jaar stond. Op 1 januari 1954 ging hij met Tekst van preek voor kerkgangers op papier In de Slotkerk van Friedrichshafen Tvd!Anlge,"id gleden mr. A. C. F. Hendrikse, te zondag een aantrekkelijk uitgevoerd blad. dat ..Wort für die Woche" heet. Wassenaar, algemeen directeur De kerkganger, die dit blad mee naar van de Nationale Coöperatieve huis kan nemen, vindt hierin de tekst van de preek, een korte verklaring en aan" en verkoopvereniging tfik ^en(*e illustratie, waardoor hij j Land- en Tuinbouw g.a. „Cebe- o" te Rotterdam. De heer Hendrikse. die de leeftijd van 54 jaar bereikte, werd per 1 januari 1951 tot directeur van Cebeco benoemd, 9 jaar adjunct-directeur te zijn geweest. Naast het algemeen-directeurschap bij Cebeco. bekleedde mr. Hendrikse tal rijke andere functies in het bedrijfsle- Zo was hij onder meer directeur de N.V. Delta Chemie te Vlaar- dingen, vice-president van de Internati onal cooperative petroleum associati on te New York, voorzitter van de Cen trale vereniging van de coöperatieve handel, bestuurslid van de Nationale co- operatieve raad, bestuurslid van het Ver bond van de Nederlandse groothandel, lid van de Gasadviescommissie, lid van de Kamer van koophandel en fabrieken voor Rotterdam, commissaris van de Nederlandse stikstof maatschappij te Brussel en lid van de Spoorwegraad. Verder is de heer Hendrikse geduren de twee jaar lid geweest van de Soci aal Economische Raad en trad hij in de jaren na de oorlog op als .regerings adviseur voor de kunstmestvoorziening van het toenmalige ministerie van land bouw, met als standplaatsen Londen en Washington. De heer Hendrikse. die te Wolvega VAKANTIE-ADRESSEN ons op te geven. DE DIRECTIE Japans dagblad over oecumene Voor het eerst in ie geschiedenis heeft een Japanse krant een plaats in geruimd voor de problemen van het christendom. De „Asani Shimbun", bet grootste dagblad van Japan, dat een op lage heeft van viereneenhalf miljoen, heeft onlangs een hele pagina gewijd aan de oecumenische kwestie. Het blad toont veel begrip voor ie oecumenische beweging en stelde, dat de eenheid der christenen voor het Japanse volk in hoge mate van belang is. De hoofd godsdienst van de Japanners is het Boed dhisme. Voorstel voor nieuwe aanpak hulp aan ontwikkelingslanden Op een bijeenkomst van de Zwitserse Protestantse Federatie in Neuchatel heeft de Calvijnkenner. pasteur André Biéler uit Genève een nieuw voorstel gedaan voor de hulpverlening aan onderontwik kelde landen. Dr. Biéler. die sprak op een Calvijnherdenking heeft deze gele genheid aangegrepen om de rijke lan den aan te moedigen drie procent van hun nationaal inkomen beschikbaar te stellen voor de arme landen Deze drie procent zou dan moeten worden afge nomen van de zeven procent van de na tionale inkomens, die nu voor bewape ning besteed worden. Het zou goed zijn als de kerken hiertoe het Initiatief na men. Dr Biéler heeft nu vooreesteld. dat de Zwitserse kerken aan de Wereld raad van Kerken en aan het Vaticaan zouden vragen dit plan in 1965 ten uit voer te brengen Dit jaar wordt name lijk geproclameerd tot ..jaar van inter nationale samenwerking", wegens het 20- jarig bestaan van de Verenigde Naties In O.-Duitland wein'tr nnimo voor kerkewerk In Oost-Duitsland ire.gt een groot te kort aan kerkelijke werkers staan. He» aantal theologische ten is nog niet eens voldoend® vakante predikantsplaatsen te bezetten. Bij de katecheten. diakonessen e d staat het niet beter. Wel is opvallend, dat vaak jongeren zich komen melden voor de opleiding uit gezinnen, die helemaal niet als kerke lijk bekend staan. Zij hebben soms vrij- Ds. J. S. Hartjes overleden (Va medewerkers) wel geen kerkelijk onderricht gehad. Sommigen zijn jaren i.i West-Duitsland weest en later toch weer terugge keerd naar de Oostzone. In de ouderdom van ruim 76 jaar is Spaarndam overleden ds. J. S. Hartjes, emeritus predikant der Neder landse Hervormde Kerk en in vroeger jaren een vooraanstaande figuur op velerlei gebied. Z(jn begrafenis zal 24 juli plaatsvinden op de Noorderbegraaf plaats te Haarlem. De overledene werd 2 april 1888 te msterdam geboren, waar hij het gym nasium bezocht. Theologie studeerde hij eerst in Utrecht en later in Genève. Hii aanvaardde zRn ambt in 1913 bU de Egllse Réformée d'Evangelique te Bar- nave-AHcelon in Frankrijk. In 1915 werd hij aalmoezenier in het Franse leger. Per colloqium doctum werd de overledene in januari 1918 predikant te Hall. In 1925 vertrok h(j naar Rilland Bath en in 1928 werd hij predikant tc Vlissingen. Hier heeft hii tot aan zon emeritaat in 1953 gearbeid, waarna hii yf jaar bijstand in het pastoraat te Amsterdam-Noord verleende. Ds. Hartjes was vele jaren pretor van de ring Vlissingen. praeses van de kerk- visitatoren-provinviaal, gedelegeerde van de commissie tot toelating tot de evan geliebediening. lid van de kerkvoogdij- mmissie, van 1931 tot 1939 plaatsver- ngend vlootpredikant en van 1939 tot 1940 veldprediker bij het derde leger corps. Maar ook op ander gebied heeft ds. Hartjes zich bewogen. Hij was ere voorzitter van de voormalige Christelijk- nationale werkmansbond, voorzitter van diaconessenarbeid in Vlissingen. terwijl hij aan de totstandkoming van een christelijk ziekenhuis „Bethesda" te Vlissingen een zeer actief aandeel had Hij had zitting in het hoofdbestuur var de Vereniging voor christelijk volks onderwijs en was in Vlissingen voor zitter van drie hervormde scholen. Lange jaren was ds. Hartjes bestuurs lid en later secretaris van het Rood® Kruis, commissaris van de Nutsspaar- bank te Vlissingen en lid van de stich ting van het voormalige Zeeuws Dag blad Bekend ls het optreden van ds. Hartjes bij de staking die in de dertigei jaren bij de maatschappij „De Schelde" uitbrak. Het ging om een vakantie regeling voor de metaalarbeiders. Ds Hartjes zag zijn bemiddelingsvoorstel aangenomen, en het werd niet alleen bij ..De Schelde", maar ook landelijk aan vaard. werd geboren en in Leiden studeerde, was officier in de orde van Oranje Nas sau en officier du Merite Agricole. De crematie is bepaald vrijdag a.s. in het crematorium te Velsen. na aan komst van trein 11.33 uur halte Drie- huis-Westerveld. BU de behandeling in de Eerste Kamer van het zogenoemde kernstopverdrag is gisteren kri tiek uitgeoefend op de kandida tuur van senator Barry Goldwa ter voor het presidentschap van de Verenigde Staten. Minister Luns (Buitenlandse Za ken) wilde op deze kritiek niet in gaan en ook het verzoek om het Nederlandse regeringsstandpunt over deze kandidatuur bekend te maken willigde hij niet in. „De regering betaamt extra so berheid", zei de bewindsman, die deze kandidatuur een interne aan gelegenheid van een ander land noemde. Kritiek op Goldwater's kandidatuur kwam van de afgevaardigden Diepen horst (a.r.), mevrouw Van Ommeren- Averink (cpn) en Van der Spek (p.s.p.). Deze laatste stelde, dat alleen al deze kandidatuur van Goldwater de Ameri kaanse oorlogszucht groter zal maken. Hij zei het niet ondenkbaar te achten, dat de z.L ..verschrikkelijke" Goldwa ter de presidents-verkiezingen zal win nen. Mevrouw Van Ommeren noemde Goldwater een ..extremist". Zij hield minister Luns voor, de koers an Goldwater af te wijzen. ..De rege ring dient duidelijk te maken dat zij met deze politiek niets te maken wil hebben", zei deze afgevaardigde. Prof. i. Diepenhorst tenslotte sprak bange zorg en over ..wolken, de horizont zijn komen opzet ten op een ogenblik, dat men dit niet >u verwachten" De afgevaard: f en uitten hun voldoe ning over de inhoud van het Kernstop verdrag. dat door de Kamer tenslotte werd aanvaard. Minister Luns deelde mee. dat net Nederlandse memorandum aan de Rus sische regering, tijdens zijn recent be zoek in Moskou overhandigd, aan de kamercommissie voor de buiten'and- politiek ter vertrouwelijke kennisna- t is toegezonden. om over de Schrift als het Woord Gods te spreken, wanneer wij niet tegelijk spreken over de God des Woords en de God der Schrift. De Schrift is openba ring Gods en God in Zijn openbaring. Dit is volgens deze hoogleraar de sleu tel op de Heilige Schrift. ,,Ja dit bete kent de Heilige Schrift zelfs als eigen sleutel en als sleutel voor de kennis van God." Niemand heeft dit naar de mening van prof. Zuidema nog beter uitgedrukt dan Calvijn, wanneer hij in zijn Institutie schrijft: „Het hoogste bewijs der Schrift wordt ontleend aan de Persoon van de daarin sprekende God". Schriftken nis is geen Schriftkennis als zij geen Godskennis is; en Godskennis is geen Godskennis, als zij zonder Schriftkennis is. Wie met de Schrift niet naar God. de mens en de wereld doorstoot, en voor wie God niet met de Schrift als Zijn openbaring doorstoot tot het hart van de mens. en de mens omzet tot een door God gerichte en gestuwde omgang met God, met zichzelf, met de medemens en de wereld, voor hem is de Schrift een gesloten boek, een dood boek. een ma gisch boek, een boek van bijgeloof, of een boek van evenzoveel logische oorde len en oordeelswaarheden, die buiten de omgang van de mens met God en van God met de mens staan en zo ook buiten de omgang van de mens met de wereld, de „wetenschap", de kunst, enz. Of ook: ze is voor hem een antiek boek, dat ons spreekt over de mensen uit hun antieke wereld, en dat, wil het voor ons existentieel iets zeggen „ontmythologi seerd" moet worden. Bijgeloof „Schrift-bijgeloof en Schrift-ongeloof zyn loten van één en dezelfde stam' Beroe pingsiverk NED. HERV. KERK Beroepen te Middelstum (toez.): W. van der Wolk te Oudeschoot; te Emmen iwijkgem. Angelslo 6de pred. pl.) (toez.): W. Sa.ngers eervol ontheven pred. te Havelte; te Lunteren (vac. C. J P. Lam): J. v d. Heuvel te Ede: te Vrouwenparochie <toez.): J. ter Steege. kand. te Oosterwijtwerd (Gr.). Aangenomen naar Ten Boer (toez.) (tevens bijstand in het studentenpasto raat te Groningen): G. H. Cassutto, vlootpred. te Den Helder. Bedankt voor Hoogezand (toez.): A. D. H. Huijsman te Ruinerwold. GEREF. KERKEN "Frl J. v. d. Schaft, voormalig pred. te Murmerwoude; te Warns (Frl.): E. Span, kand. te Dordrecht. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Vlaardingen. te Schiedam, te Nieuwkoop en Aarlanderveen: G. Bouw, kand. te Nunspeet. Kruisorganisaties hebben financiële zorgen Woord Gods uit de Schrift uit, door de Schrift te vervreemden van de levende God en door God van dc Schrift te ver vreemden. Het wonder van de Schrift is, dat God er met Zün Woord is ingegaan, zonder er met Z(jn Woord in te zyn opge gaan (bygeloof) of er in te ztfn onderge gaan (ongeloof). Wie de Schrift gelooft, gelooft in God en niet in de Schrift; en wie in God gelooft, gelooft de Schriften, en heeft door de Schrift houvast aan God, zekerheid van God, geloofszeker heid, door te „weten, in Wie hy gelooft". Van de beide andere sprekers volstaan e met enkele woorden te memoreren die de heer Kuit uit Gouda onder de aan dacht van de bijna honderd afgevaardig den bracht Hij stond uitvoerig stil bij de Bijbel en het persoonlijk geloofslevei met name het geloofsleven van jonge mensen, met wie hij uit hoofde van zijn werk dagelijks in aanraking komt. Hij had bij hen een gevoel van grote een zaamheid ontdekt. „Van persoonlijke omgang met een kind van God, dat in zijn leven de persoonlijke omgang met het Woord van God zó ervaart, dat het kwam tot een ontvangen van het Woord, tot een bekennen, dat de Vader Zijn Zoon voor hem (haar), een ellendig, zon daar. in dat Wooiv* heeft geopenbaard, tot een geloven, dat hij (of zij) uit vrije genade deel heeft aan Zijn Zoen- er Kruisverdiensten, tot een bewaren van dat Woord in deze zin, dat zijn (of haar) leven vol is van het leven uit Christus, was hem helaas zo goed als niets geble ken. De heer Kuit gaf toe, hiermee et somber beeld te hebben gegeven va houding van onze jongeren ten opzichte van de Bybel. Toch zag hij hierin een ernstige waarschuwing voor de ouderen. Het gehaaste, intensieve, overijlde le- ?n biedt ons bijna geen tijd en gelegen heid ons hart, ons geweten, onze geest stil te zetten bij wat de Here ons geeft in Zijn Woord en in de orde en dienst van Zijn kerk. Het is onmogelijk dit rustig te confronteren met wat de wereld- nu ons biedt. Zo gaan we onder ii tijd. terwijl we in het leven uit en Gods Woord en in het beleven van naar dat Woord is de grenzen van aardse tijdelijkheid zouden kunnen schrijden, aldus de heer Kuit, die opriep tot een meer innerlijk beleven van wat God in Zijn Woord ons te zeggen heeft. Met op een na algemene stemmen heeft de gemeenteraad van Ouder-Amstel gis teravond zijn teleurstelling uitgesproken over de nota. die minister Toxopeus bij de Tweede Kamer heeft ingediend, be treffende de vorming van de gemeente Bijlmermeer, waarvoor om Ouder-Am stel zou moeten worden opgeheven. Men is van oordeel, dat de agrarische gemeen te Ouder-Amstel <20.000 inwoners, voor naamste dorp Ouderkerk aan de Am9tel) onder de druk van de 100.000 mensen, die zich in de Bijlmermeer zullen vestigen, zeker haar eigen karakter zal verliezen. Alleen de heer A. van de Beukei (prot. chr.) meende, dat Amsterdam de Bijlmer meer niet moet krijgen en dat daarom het plan van de minister een oplossing van grootse allure is. De vergadering werd gepresideerd door de loco-burgemeester. Deze deelde aan het begin van de zitting mee, dat de bur gemeester. drs. J. Visser, verhinderd was. maar wilde niet zeggen waaruit deze ver hindering bestond. Mr. H. J. J. Leenen. de secretaris generaal van de Nationale federatie het Wit-Gele Kruis, heeft in het jaarverslag van deze organisatie over 1963 zijn ver ontrusting uitgesproken over de gevol gen van de loon- en prijsstijgingen voor het kruiswerk. Men kan zich met enige zorg afvragen, hoe bij de in gang zijn de ontwikkeling de verzorgende functies ln de maatschappij op een behoorlijk peil kunnen blijven, aldus mr. Leenen. Het gevaar bestaat, dat de financiële problematiek zo'n zware druk op de ganisaties gaat leggen, dat het werk onder gaat lijden. Het Wit-Gele Kruis streeft op korte termijn naar een gemiddeld contributie- peil van 18 gulden per ;aar per lid (ge zin) en daarbij is dan nog geen reke ning gehouden met de snelle ontwikke ling van lonen en prijzen sinds eind 1963 De gemiddelde contributie be droeg over 1962 nog geen tien gulden en lag vorig jaar naar schatting op 10-20. Op 1 januari 1963 waren bij de 635 plaatselijke verenigingen van het Wit- Gele Kruis en het Limburgse Rooms-Ka- tholieke Groene Kruis ruim 753.700 ge zinnen ofwel ongeveer vier miljoen Rooms-Katholieken als id ingeschreven, ruim 3 procent meer dan op 1 januari 1962. Uit deze cijfers blijkt, dat bij be nadering ongeveer 77 Nederlandse Rooms-Katholieken lid van een van beide kruisverenigingen. alle Broedersbidt (ook) voor ons" (1 Thessalonicenzen 5:25). Een kort woord, maar een woord waaruit een diep verlangen spreekt. Bidt ook voor ons. Natuurlijk, we bidden. Misschien wel een paar maal per dag. We bidden, dat God ons mag bewaren voor rampen, dat Hij ons op het rechte pad mag houden, dat Hij ons in alles zeer nabij zal zijn. En dat is goed. De mens kan niet genoeg bidden en daarnaast ook niet genoeg danken. Maar hij heeft meer te doen. Bidt ook voor ons. Voor ons dat wil zeggen voor de ander, voor de naaste. Niemand kanl het gebed missen, niemand kan ook missen, dat er voor hem wordt gebeden. We leven in de vakantie-tijd. Half Nederland is er op uitge trokken om te genieten van een ivelverdiende rust. Zij zijn vertrokken per auto of per trein of op de scooter. En zij hebben Thuis gezegd: Tot over veertien dagen, dan zien we elkander weer. Paulus smeekt: Bidt voor ons. Bidden niet alleen voor jezelf, ook voor hen, die onderweg zijn. Bidden, dat zij bewaard mogen blijven voor ongelukken, bidden, dat zij inderdaad kunnen genieten en uitrusten. Bidden, dat het hen welgaat. Ach, misschien schiet bij al die vakantiegangers het gebed er wel eens bij in. Laten wij voor hen bidden. God vergeet hen niet. Sta hen nabij. Zonder U kunnen zij het niet. In het gebed niet alleen zichzelf centraal stellen. Broeders, bidt (ook) voor ons. We lezen vanavond Zacharia 4 vers 1 tot 14. Prof. Karl Barth in interview: JN een gesprek met een mede werker van het Zwitserse „Kir- chenblatt" heeft de bekende hoog leraar dr. Karl Barth onlangs zijn mening gegeven over enkele interessante vraagstukken, zoals de ontwikkeling van de theologie na de Tweede Wereldoorlog, het rassenprobleem in Zuid-Afrika, het pacifisme en ook de kinder doop. Enige belangwekkende uit spraken van prof. Barth geven we hieronder weer. Prof. Barth ziet hoopvolle tekenen in de ontwikkeling van de rooms-ka- tholieke theologie. Men maakt zich meer en meer los uit het filosofischt en traditionele formalisme, waaraai de protestantse kerken een voorbeeld kunnen nemen. Meermalen hoorde prof. Barth van die zijde de opmer king: laten we niet spreken over de paus, maar over Jezus Christus. Er is een levendige belangstelling voor Christus zelf, die zich niet laat opslui ten in formuleringen van christocen- trische aard. Een volgende vraag handelde over de positie van de kerk tussen pessimisti sche opvattingen, dat de dag des oor deels nabij, is, en het optimisme van bijvoorbeeld Teilhard de Chardin. Is er het één een aanduiding van het. jong ste gericht te zien en in het andere een herinnering aan het komende Godsrijk? ,Het komt er op aan", zo zei prof. Barth in antwoord op deze vraag, „dat de kerk zich niet richt naar de ver schijnselen van het optimisme of het pessimisme, maar zich houdt aan haar opdracht, aan de boodschap van Evangelie. Tegenover de wereld moet zij betuigen, dat het pessimisme en het optimisme zouden kunnen doelen op het jongste gericht en op het Rijk Gods. Zo worden beide betrokken op het Evan gelie. Als we omgekeerd allerlei ver schijnselen gaan analyseren en dan pas gaan zoeken in het Evangelie is dat verkeerd, meent deze oud-hoogleraar uit Basel. Op de begraafplaats Moscowa te Arnhem is gisteren het stoffe lijk overschot van de heer C. Smeenk ter aarde besteld. Met name van de zijde van christelij ke werknemersorganisaties be stond voor deze droeve plechtig heid veel belangstelling. De rouwdienst in de gereformeerde Opstandingskerk werd geleid door drs H. B. Weijland, die sprak nas aanleiding van Openbaring 21:4: en Hij zal alle tranen van hun ogen afwissen en de dood zal niet meer zijn noch rouw. noch geklaag, noch moeite zal er meer zijn want de eerste dingen zijn voorbijgegaan. Drs. Weijland noemde Christiaan Smeenk een man. die gezien heeft, dat alles wat God in de schepping gelegd heeft aan het licht moet komen. Hierin ligt het levensgeheim verankerd van deze grote werker voor kerk. staat en maatschappij. Zijn werk op aarde werd geïnspireerd door zijn geloof in de nieuwe aarde en de nieuwe hemel, aldus drs. Weijland. „Smeenk was graag predikant geworden maar God heeft hem in Zijn wijze bedoeling een taak gegeven, die veel wijder is dan predikantsloopbaan kan omvatten. Hij was een werker van het eerste Hij zag het lijden van anderen als persoonlijke vijand." Na de rouwdienst werd het woord gevoerd door het lid van de Eerste Kamer, de heer J. Tjalma. Hij noemde Smeenk een man. die geheel op de hoogte was met de sociale wetgeving en die zich de inhoud van een wets ontwerp of een Memorie van Antwoord zeer snel eigen maakte. Wethouder A. van den Ham van Arn hem zei, dat de overledene de gemeente in de ware zin des woords gediend heeft. Hij verzuimde nimmer om te ge tuigen van zijn beginsel en bleef daar naast een waar democraat. Bij hem vormden de christen en de democraat een goede cobinatie. De oud-voorzitter van het Chr. Nat. Vakverbond, de heer C. J.. van Mas- icht memoreerde, dat de heer Smeenk het gouden bondsinsigne met de lau wertak met ere en welverdiend droeg. Na de kerkdienst ging men naar het kerkhof, waar velen zich bij de stoet aansloten. Onder meer waren aanwe zig prof. dr. A. A. Rutgers, prof. dr. K. Dijk, het Tweede Kamerlid Van Benne- kom en wethouder mr. H. H. J. Bister bosch. Een zoon van de overledene, ds. Smeenk van Almelo dankte de aan wezigen voor hun medeleven. Hij zei het een voorrecht te hebben geacht zo'n vader te mogen hebben. Wat betreft de apartheidspolitiek in Zuid-Afrika waarschuwde prof. Barth voor een al te gemakkelijk veroordelen van Zuid-Afrika. Het samenleven van drie miljoen blanken en vijftien miljoen i zwarten is een probleem, maar het is ook moeilijk op een afstand de op zich zelf verkeerde rassenpolitiek te veroor delen. Moeten bijv. christenen in de V.S. het rassisme in Zuid-Afrika aan de kaak stellen? Hoe zouden de Zwitsers reageren, als zij met een groot aantal| zwarten moesten samenleven? Hoe ge dragen wij, Zwitsers, ons tegenover de 900.000 vreemde arbeiders uit de zuide lijke landen, die toch overigens wel tot hetzelfde ras behoren? Ook al is iets waar en gerechtvaardigd zoals de af wijzing van het rassisme in Zuid-Afri ka. zonder gedegen vooronderzoek en in algemene termen geponeerd wordt hij krachteloos. Principiële en eenstemmi ge afwijzing is niet voldoende, aldus de ze Zwitserse theoloog. Over het pacifisme merkte hij op, dat hierin naar zijn mening Innerlijke te genspraak is te vinden. Een feitelijk pa cifisme met de slagzin „Nooit meer een oorlog" moet zich thans echter wel aas de kerk opdringen, en wel met het oog op de ontwikkeling van de kernwapens en de dreigende vernietiging van alls leven daardoor. De doop bediend) geeft de ke verpakking. De vraag De laatste vraag handelde over dc «Jood als voorwaarde van het lidmaat schap van de kerk, juist in verband met de waardering van de kinderdoop Prof. Barth meende, dat zoals de ken nu staan, namelijk waar door dergelijke voorwaarde feitelijk slecht heidense geboortenriten in christelijk gi waad bevorderd worden, het aanbevi ling zou verdienen, deze voorwaard' voor het lidmaatschap van de kerk ui de Kerkorde te schrappen. Naar zijn me ning mnet daarbij gepleit worden vooi een verantwoordelijke doop en tegen dc „onverantwoordelijke" doop. De onverantwoordelijke doop (een be tere formulering dan „zuigelingendoop",; prof. Barth wil verder ook de „kinder-i doop" niet afwijzen, omdat het moge- aan kinderen op eigen ver-! •antwoording de doop wordtj christelij- - de doop stellig geen kwestie van het heil, maar is wel belangrijk voor de orde in de kerk. Het afschaffen van de „onverant-| woordelijke" doop zou volgens prof. Barth orde en duidelijkheid geven. De op verantwoorde wijze gevraagde en gegeven doop heeft niets te maken met een wettelijk of piëtistisch begre pen bekering; zij is het teken, dat een mens het Evangelie mag horen. Met de bij voorbaat verleende genade (gratia praeveniens) kan de huidige „onverantwoordelijke" dooppraktijk niet gerechtvaardigd worden, stelt prof. Barth. De reformatoren hebben voor het begrijpen aan de doop geen toevlucht genomen tot de gratia prae- later pas zijn be- Zwitserse jeugd evangeliseert in Haiti In september 1963 is een groep 8 jongeren uit Zwitserland naar Haït; ertrokken om «laar evangelisatiewerk e verrichten. Zij zijn uitgezonden door jongerenkring, genaamd „Les Gais gebonden) Vagabonds" (de "vrolijke die al langer alldrlel evangelisatie-activi teiten in eigen omgeving organiseert. De jongeren werken in Haïti aan eeL, school en evangeliseren in de omtrek. Onder hen zijn onderwijzers en onder wijzeressen, maar ook handwerkslieden, «Jie helpen kunnen bij de opbouw var de school. Na een jaar zullen zij worden af gelost door een nieuw team van neger. iongeren. Zij zulleu voor 'en groot deel hun eigen kosten bijdragen. MEER DAN 1000 BANKEN EN BIJKANTOREN AANGESLOTEN BIJ DE COÖPERATIEVE CENTRALE RAIFFEISEN-BANK TE UTRECHT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2