DOCUMENTA KASSEL VOOR HONDERD DAGEN WERELDWIJD MUSEUM gigantische kunstspiegel van de tijd NACHTELIJK HUZARENSTUK VAN KAREL APPEL ZONDAGSBLAD ZATERDAG 11 JULI 1961 l ftE „VOLKSDEMOCRATISCHE" muur en het prikkeldraad van de Moskouvazal Walter Ulbricht hebben de Westduitse stad Kassei als knooppunt van handel en verkeer drastisch gekort wiekt. Treinen vinden er hun eindpunt en van het eens zo diepe achterland resten oostwaarts slechts enkele tientallen kilometers. Toch zijn de Kasse iers erin geslaagd, hun nieuwe en voorbeeldig zin delijke stad te maken tot een centrum van een wereldwijde betekenis die de oude, voor negentig procent verwoeste stad nimmer heeft gehad. Naar Kassei leiden alle wegen van de beeldende kunst. De stad herbergt de documentatie van de kunst onzer eeuw in een gigantische tentoonstelling: Documenta. De knutselaars met licht en be wogen beweging hebben, als weer een ander facet van Documenta, de zolders van het Fridericianum toegewezen gekregen. Het is een nogal duistere, benauwde en wei nig interessante affaire. Ze zul» len nog wel niet met hun meren- Raum" preludiërende kunstenaars deels^ geestlo;^ spullen^ tegen de is vertegenwoordigd Orangerie-ruïne; in de achttien de eeuw het heerlijk lustoord van landgraaf Karl, later ook ver blijfplaats voor koning Jerome Napoleon. Toch schotjesgeest ,,Nul tot Niks". Getekende top aaf Wilhelm VIII u, go»»». Europese De door de tijd gepatineerde Cultuurstichting onder voorzitter- Aschap van prins Bernhard een resten van deze zomerresidentie vormen zonder meer een subliem décor voor beeldhouwwerken in de open lucht. In plaats van te beseffen, dat deze achtergrond geen kunstmatige ondersteuning nodig heeft om ruimtelijk te_ schenking van D.M. kan in een niet eerder gekende omvang worden getoond hoe de moderne expressie sedert 1880 zijn weerslag heeft gekregen in de tekenkunst. Er zijn maar liefst vijf honderd bladen bijeen gebracht van ruim honderd gro te persoonlijkheden wier invloed op de contemporaine kunst on- Roman van Piet Heil miskenbaar ken. hebben de tentoonstellings architecten ook hier hun schotten en baldakijncomplexen uitgeleefd. Het meest fnuikend heeft deze drang gevolgen gehad voor de Britse beeldhouwer Henry Moore. Zijn massale monumenten, die Dit unieke overzicht, dat waar- het zonder wijdse ruimte niet kun- schijnlijk in deze omvang voor on- nen stellen, zijn ODeengehoopt in ze generatie niet is te herhalen, het kleine ronde hart van de maakt op zichzelf al de reis Orangerie en men heeft deze fa- naar Kassei (per trein ongeveer tale omkadering nog erger ge maakt door j viucni n Duitse classicisme, Jo- muziek. aanvaard de indus- jgers (uitga veK Em. Querido N.V.. Amsterdam). Gemakshalve citeer ;1* uur) dubbel lonend!8 Hier hann Joachim Winckelmann, triële en technische werkelijkheid uit de korte Inhoud, rt»rinü. j 'vele meters zijn vele, vele verrassingen; hier J755 naar Rome trok, hield scheppend ""(mie.""de"'öoisp'róng hij de raampjes van zijn koets ders en volksmeisjes werden bij de bronnen de stofomslag. „Bij een vrijwel verlaten stadje in de woestijni wordt een experimentele atoom-I Na de exposities van 1955 Hessische vorstenhuis e mm c i k-ioorlog nog niet geheel en 1959 en nu tot 5 oktober bouwd zijn kabinett met 670 schilderijen en sculp- richt voor 29 kunstenaars 1AO j wordt aangenomen, dat zij turen van 148 kunstenaars bliivende reDresentanten van gaf de eerste Documenta een overzicht van vijftig jaren blijvende representanten ze tijd zullen zijn. Om voorlopig slechts enkele vaj\ de meest be faamde kunstenaars effect onthouc deze bronzen gigant t gesteld. Slechts de sculpturen die recht- streeks in relatie zijn gebracht met de eeuwenoude muren, ma ken iets gaande van de thema tische dialoog. Dit geldt o.a. voor het werk van de in ons land wo nende Amerikaan uit Japanse ou ders. Shinkichi Tajiri. Maar op het immense, door fraaie beplan ting omgrensde, gazon belemme- Grote invloed """"Tf '7'" IZZ "sten' eeuw later waren diezelfde en zijn kameraden. Ongetwijfeld zal deze tachtig Alpen vanwege hun grootse, dichters van na die oorlog besef jaren omspannende reeks teke- ongerepte schoonheid de toea dit gevraagd gesprek". gazon oeienmie- uc^ii.-aio^.bNang^he^dfepste v^uc^lt voor romantisch ge- hinderlijke schotjes wezen van kunstenaars en het Stemde (en vermogende) zie- oerbeginsel ten dat verstedelijking en indus trialisering de wachtwoorden, de machten van de toekomst ren. Zij zagen in, dat al deze nieuwe dingen in hun wereldbeeld wordt opnieuw bevolkt door i sen, die bij dit project werken. De meesten van hen trekken ini de leeggekomen woningen. Een De jonge kleine groep vestigt zich in de lo-f ef- kalen en kantoren van een verval-.. js- len spoorwegstation. De stations-r. ja bewoners zijn de „dwarsliggers",!1 'a- Als zodanig worden ze althans be-° schouwd door de ,,stadsbewo-gl Die vinden het misplaatst de beeldende len, die tijdelijk wegvluchtten moesten worden geïntegreerd. Ik en excentriek dat een groep ïn,^Want V0°r ie oppende Mus- herinner beeldende kunst 1905met de Nederlander Piet Mondri- behoren hiertoe Bonnard, Bra- que, Kandinsky, Klee, Matisse, 1955. In 1959 werd de kunst na '45 getoond met 1770 wer ken van 326 kunstenaars. De ze exposities trokken elk ruim ïp.QOO bezoekers. Moore en Picasso. Met reputatie Veertig kunstenaars die kiende belichting aan de sculpturale afdeling van Documenta in de avonduren, zo- hangt hij in een doodsgrauwe wel kunstzinnig als recreatief tot soort catacombe. een belevenis hebben kunnen ma ken. Echter, vele zware schijn- ln het Fridericianum wordt werpers zijn „ofc het tweede thema aan de steld, dat ze orde gesteld, t.w. de relatie tus- fn aan menig stuk sfeer- en ruim» dampen, sen een kunstwerk en de omae- tewerking^ onthouden. Metstrijk- f (kenmerk van onze Tabieie brieken, rook en snelheid (ge- eeuw) kunnen hier suggestief schilderd 4oor Turner) heb Hoewel voor Documenta III nog niet tot de klassieken rekent, vn„r doch wier reputatie wel reeds vaststaat, hebben ieder kunstwerk en de omge- vende ruimte; tussen kunste- ter de sculpturen, bedding trialisatie. Spoorwegen, fa- machien" opdook. Een tijdlang i.-_77. ,71,„.ij heeft een gedicht van Albert Bes- nard (geb. 1887) opgang ge- -- maakt, een sonnet, getiteld tot hun voordeel bespeuren, fjen onqetwijfeld weréldont- Straat, dat eindigt met de ctrrwmor. roMc t,7ti afpe mens heeft zjjn ellende heeft de straat." Sindsdien is de doorbraak van industrie, Ver- tech- de literaire kunst evident ook nog de kunst in de hand gewerkt, de twee catalogussen die sa men enige kilo's wegen) „slechts" 1200 werken van deriefanum 250 kunstenaars vermelden zal de belangstelling waar- HrivvTïi^^nr0^ schijnlijk nog groter zijn. beschouwer. Voor deze gericht, zouden bijv. de sculpturen De geïnteresseerde lezer maoucu leuer i:eu visuele dialoog hebben verschei- het bij het prachtige dene kunstenaars speciale stuk- ben :k gelegen Museum Fri- ken gemaakt. Misschien is het dericianum. Deze pompeuze bouw- dichtbouwen van de doolhof er kolos werd in de jaren 1769-^1799 mede oorzaak van, dat het thema voor de kijker niet zo Het Fridericianum best uit de verf komt. Behalve |eri® bevatten vooral bij hen die er toch al stedeiijking massificati. 7 j 7 ni&k in «e literaire kunsi. evi toe neigden, zoals de Lngelse geworden. Op het voetspoor Pre-Rafaëlieten en de Duitse Jules Verne' Sey„Mwë°Së,„asotaerend heb- SVflP». da.V,le NZaZcn Ook in ie Neier- ÏÏT™ T oekomstverwachting en de vele facetten van Dn- profetische onder deze bi genre ontstaan. Toe- landse literatuur bespeurt komstromans (die afzondert terwijl het gevaar heir allen bedreigt. De mogelijkheid'11 dat de installatie en daarmeefr zowel stad als station explo-d deert is namelijk elk ogenblik^; getiteld De aanwezig."... v De lezer van dit stukje voelt!1 terstond de toespitsing in het pro ces. Niet slechts de natuur is ht gevaar, maar het leven zelf. Dat is onze situatie vandaag. Hoé kan men onder deze dreiging le ven? Een auteur die over dit pro-; deze benaming bleem een grote roman schrijft,} heeft wel vraagstuk no. 1 te pak-, ken. Wat kan ontstaan is een boek waarin het menselijk leven Frie- diens kunstverza- bibliotheek. Slechts de cumenta III niet in één arti- Nn'tvvr ser waren) trekken consequen- Boek waarni net menselipk lever kei ziin te beschriiven laat iets iergellJKS. natuur- tieg uit actuele verschijnselen, tot zijn grondformules wordt her. ivtri zyii te ueacuijj ven, id<n /iio*\ioovTinTrim.n tdonb nnrt leid. Alles moet daarin van svm- verheerlijking denk want de opzet is qevarieer- gevels hebben het bombardement j t - - op Kassei, zij het ook °°- der. In plaats van een mott.o - - hebben de organisatoren smoorheet doordat ^^fVV'ahtwSoS k'g ÜjdstluUr d" cultus (Perk, de Tachtigers, de toevoer van frisse lucht is zoekT°te°géven6op^e^vrTa^wal gigantische tentoonstelling Boutens Leopold) staan n in net be- v.uriou tmn, h» +noirr,mc» felpppnhpin in vnl-ffpnnp af Ip- r scheidene thema's gekozen. havend, overleefd. De Kasseiers afgegrendeld. Om in het be- van het heden voor de toekomst gelegenheid, in volgende afle- hebben er een ruw betonskelet nauw de isolement toch nog de yan waarde zal blijken te zijn. veringen van het Zondags- De beschouwe gebouwd, dat e positieruimte bleek voor de mo derne Documenta. Een bezwaar deze derde tentoonstelling suggestie van spel met de ruim- Uit de opkomende generatie van - - te te ondergaan, is wel teveel ge- schilders en beeldhouwers selee- klad op de onderdelen afzon- vergd. teerden de inrichters een groep derlijk dieper in te gaan. confronteerd met argumentatie of echter dat er met losse wanden manifest!ieden, noch met groepen teerden de inrichters vari ruim tachtig kunstenaars. Een deel van de 59 op het der wie de jonge Nederlander vermoeiend labyrint is gescha- thema ,3ild und Skulptur im Martin Engelman, die op de jong- TON HYDRA ker niet los van de afkeer en afweer der scheppende kun- wieV stenaars van de toen reeds opdringende industrie. In de hierbov De 34-jarige Gorter koos voor tourage dient m vaktermen. Sybren Pólet schrijft, behalve science fiction-verhalen. zijn Ma- ze- chinale Gedichten. Hij is, zegt een koperling, een jonge trot- robot, met een zilveren vlieg- iciu. mies iiiuei uudiiu SS™®" holische kracht zijn. In zou het element van science nc-i, tion uiteraard van secundaire be-|. tekenis wezen. Ook in geconden-i seerde vorm zou zo'n werk het epos van de hedendaagse mens- extase in zijn hoofd en wat daar verder volgt in ganon (Amsterdam 1958). Or- VERDIENSTE andere landen is ook de cie buitengesloten. Documenta III wil de persoonlijkheid van de kun de eerste dagen centraal stellen. Ie- door het nog ontbreken der oi tentoonstellin- niet in een bc- jen toch wel vertrouwde kunst bent had er moeite mee. Bijvoor beeld het werk van de gearri- re- veerde Nederlander Corneille vo- bleek na lange tijd speuren voor mu- menigeen onvindbaar. Daar waar het men geen ruimte meer vermoedt. paald verband. In de ..Alte Galerie" eer naissance-bouwwerk dat in d« rige eeuw werd ingericht tot seum voor het kunstbezit var STRAND VOL SCHONE SCHELPEN, MAAR OOK MONSTERS gELAN G WEKKEN DE kern in „Effe 'n schilderij maken" (7*3 M.) Dat Karei Appel nog lang niet eelbesproken Nederlandse schil- in Kassei bewezen. Hem was mgd, voor Documenta lil deel temen in de afdeling, die de hij echter in het Frider Milac positie van 500 tekenin tijdvak 1880 tot heden omspannen. Uniek omdat een dergelijk top- overziclit niet eerder werd geboden en voor de huidige generatic waar schijnlijk niet herhaalbaar is. Kunst historisch artistiek en psychologisch bezien, liggen h ;eling m-tel1i teweeg gebracht. zelfstandig ding wordt, als in het verleden van liet geziene, doch ts zichtbaar te maken bij aanschouwen werd expressie heeft >-Z- - 'r t de ontdekking, dat zijn isachtige i nog driftig mndderachtige vloerverf, Karei i hij een paneel van om en nabij n hier en daar werden ook nog „Maak ik effe 'n ander', zei Karei. Terwijl gebouw een zenuwachtige bedrijvigheid heerste omdat alles aan de inrichting ontbrak, een legertje timmerliedt aan het spijkeren was en schilders de vloeren en nu wanden in ijltempo met een gemeen riekende verf bt de kolos-Appel gemoedelijk zijn gangetje Al had het heel wat hm kreeg een stapel vezelplaten, waarvan hq de nodige materialen en gereedschappen opgetrommeld en 's avonds om half elf kon het effe een schilderij maken" beginnen De andere morgen spraken uy hem op een rijkelijk besproeide ontvangst in de bomvolle foyers van de tropisch warme schouwburg. Alsof hy van een ..met-melk-meer-mans'-actie wa Makend gezond en fris beende hy er rond in eei grijze pantalon. i m't Ziet er niet eens gek utt. he nachtelijke toer. Ja, 'k lag om half me nou toch wel een beetje moe." 't H os hem beslist niet aan te zien. Hij nam er nog één. want h\j had ten slotte in de kleine uurtjes een huzarenstukje uitgehaald, dat (mooi is een andere zaakinderdaad niet ver van andere Appels utu uit)gevallen. innerlijk, o.a. in ee (afh links onder), ster het symbool is van bak die onderbcwustziji BARLACH (1870—1938) daaren tegen paarde aan de weergave van het persoonlijk beleefde de bedui ding van een visionaire geest. Dc veelzijdige christen-kunstenaar die zozeer onder de Hitlcrterrcur te lij den had, dat hij eraan bezweek, schijnt daarvan reeds te getuigen in de vóór 1912 daterende tekening „Dc vcrlatencn" (afh. rechts onder). MASSON (68 jaar) behoort tot de genen die de werkelijkheid omzet ten in mythologische beelden, in het geraffineerde blad „Nat van 1935 (afb. links boven). kanen en bevingen geteisterd vol schone schelpen zeker ook met monsterlijkheden vi GROTE EXPOSITIE IN KASSEL VAN ROTTERDAMMER Bekenden te ontmoeten op de gigantische expositie Docu menta III te Kassei is voor de internationale kunstbent een vanzelfsprekendheid. Verras send was het echter wel, in het stille Kulturhaus de Rotter damse kunstenaar George Stahl tegen het lijf te lopen. Hij inspecteerde er met zijn echtgenote en zoon een om vangrijke tentoonstelling van zijn abstracte werken. Een groot deel daarvan behoort tot Kassels stedelijk bezit; Stahl is nl. in 1903 te Kassei geboren. Hoewel hij wegens zijn poli tieke overtuiging in 1930 voor Hitier de wijk nam en zich in ons land vestigde, heeft zijn ge boortestad hem, zij het wat laat, toch ontdekt en erkend. Hij exposeerde er voor het eerst in 1962. Een goed verzorgde, geïllu streerde catalogus met twaalf kleurreporducties be geleidt de huidige tentoonstel ling die in 147 stukken een in teressant beeld geeft van Stahls ontwikkeling, gaande van zijn eerste aquarel (Park Wilhelms- höhe 1920) tot aan een reeks titelloze olieverfschilderingen uit 1963. pretentie zoiets te schrijven nieti gehad. Toch vind ik de verdien-i ste van dit boek de durf zich in, de buurt van dit grote thema te begeven, vooral ook omdat de auteur er zoveel mee riskeert. Ik vind evenwel dat hier beneden do maat blijven (onvermijdelijk zou; men zeggen) veeleer een eer dan! een schande is. Ten eerste is men ontkomen aan die weerzinwekken de one man show van vaak' machteloze literaire schreeuwer tjes. die zich tot veel drank be geven en wandelen in slaapkame- ren en ontuchtigheden. Ten twee-I de wordt het oog van de lezer op de werkelijke problematiek gericht: de menselijke samenle ving en haar toekomst. Piet Heil brengt de mensen een ogenblik in de waan dat er iets fout gegaan is en de noodlottige straling hen! allen zo dadelijk zal doden. Dat komt op het moment dat de ron- troverse tussen stad en station onverwachterwijze in een alge meen feest is verdwenen. Het is een van de sterkste momenten uit het boek. want de schildering van de tegenstellingen zelf heeft mij niet kunnen overtuigen. Moet de controverse dienen als sym»! bool van de verdeeldheid onder de mensenDan gaat die tegen stelling niet diep genoeg, omdat ze niet uit 's mensen zo verschil lende psychologisché structuur, maar uit een topografische situa- tie voortkomt. Bij de uitwerking! blijkt hoe onwezenlijk die tegen stelling is. Het gevolg is dat een en ander meer anecdotische dan symbolische waarde verkrijgt. Do figuren overtuigen niet van hun noodzakelijke aanwezigheid in het boek, noch wat hun verscheiden-! j. -va|. jlun individuali- Een zwakke gooi ENSOR (1860—1945) .wrkeljjkheithbeleving i fantomen die het oud bevolken (afb. midden PICASSO (1881) ging teed» \elc kanten uit. alle modernisme de kr grote klassieken in inon>treert het detai rador" uit 1960 (afh 'lilde bewustzi Uit de honderden tekeningen op Documenta III treden nog talloze indere facetten naar voren. Teken- iunstig zijn danrby vele stukken an hoge kwaliteit. Voor wat de teestesgesteldlieid betreft, doemt aak bet beeld op van een door or- heid. noch teit betreft. vvordt in de goede richting gedaan Gunnar, da David, door de fii mensgeworden techniek, «i uavia het profetische warhoofd, de onge slepen diamant, die op elkaar zou den moeten kunnen sluiten als twee gepaarde schelpen: techniek en religie. De zogenaamde hoofd figuur Mat is (en dat vind ik knap) alleen maar waarnemer en zegsman. Natuurlijk is zijn vrien- f'n„ie(man,d.,uit het andere kamp en natuurlijk is de vader van de vriendm de voornaamste tegen- I stander van de stationmensen. VERSTANDIG Dit alles verrast nu niet bepaald door nieuwheid. Het is jammer dat men niet tegelijk een boek in een ruimte zetten kan en detailkritiek bedrijven. In de details is veel goeds. Dat het geen groot boek is gewor den, is de auteur niet kwalijk te nemen. Hij pretendeert het ook niet. Ik vind dit boek een ver standig woord in een dazende conversatie. C. RIJNSDORP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 18