Ary Keyzer winnaar van improvisatieconcours r pirt,t - - Brand teistert steenfabriek Svjatoslav Richter ging eigen wegen REM voor liet volk of rem door het volk? Platteel Gouden Beer voor Bert Haanstra Alpinisten WOENSDAG 8 JUL 57—- bot J jkele buien k(|c0cn en veel wind naderde omokiorgen het front van een die- ons land. De kern van lag bij Schotland en had i^Ijdeze tijd van het jaar tame- 64-ynderlijke diepte van 965 mi- 3 vie bewegingssnclheid van de aanmerkelijk kleiner geuior- wordt, dat hij lang- ~-6.3o[or het noordoosten zal trek- a i ps de westkust van Noorwe- ^pwind aan onze kust wakker- mald® nadering van het front tot schil tig aan. Na het passeren van heivjf zal hij wat afnemen, maar ook morgen op een krach- worden gerekend. Daarmee 26.Jre lucht worden aangevoerd, i] tfiaast enkele opklaringen ook Aanplten voorkomen. ag 9 juli: zon op 4.31, onder ssertan op 4.09, onder 21.22; 9 juli: L Mmaan. Mftoogwater Sehevenbigen 7 Ijuli: 2.29 v.m.; 15.02 n.ra. li Jtra n d verwachting tormdepressie bij Noord-Schot- uit in de richting van Noorwegen ftrgen op enkele plaatsen nog een bo^" zonnige perioden. De har- wormachtige wind gaat morgen htig of matig afnemen. Aanvoer le lucht, in de middag 15 tot 17 zeewater 16 graden. Itzichten: sterk wisselvallig, ver opklaringen, maar door de wes- vind nog te koel Haarlemse orgelmaand WEER IN EUROPA t«n hedenmorgen zeven uur fcr|iSa fltti zj v 10 20 13 zzw 9 20 14 vindstil 24 11 mei 7381 nieuwe oningen gereed j zijn 7381 nieuwe woningen op- I (in mei 1963 8320). In de jaren 1962 kwamen in de maand mei eld 7130 woningen gereed, i eerste vijf maanden van 1964 i 33 600 nieuwe woningen gereed, ll.900 in de overeenkomstige pe- Bn 1963. het aantal in aanbouw genomen jen in mei groter was dan dat gereedgekomen woningen, steeg il in aanbouw zijn de woningen 0 op het einde van die maand, Waar het in de Haarlemse orgel maand feitelijk omgaat, nl. om het internationale improvisatieconcours, kon men gisteravond in de St. Bavo- kerk meemaken. Nu lag deze wed strijd, zoals aan de verrichtingen van de kandidaten maandagavond in hun interpretatie van orgelwerken wel te verwachten was, niet op een zeer hoog niveau. Dit wil echter niet zeggen, dat er slecht geïmproviseerd werd. De prestaties bereikten een „gemiddeld goed" peil, zonder echte uitschieters. En het was in het al gemeen best plezierig luisteren. Het jurylid, de Parijse organist André Marchal, had een weinig plastisch thema vervaardigd, dat door een zekere neutraliteit weinig aanleiding gaf tot „pakkende" motieven. De opgave be stond uit het improviseren van een Preludium en Fuga. en in het algemeen wisten de kandidaten toch vaak uit de eerste noten van het thema een inter essante opzet te vinden. De eerste deelnemer, Ary Keyzer, uit Middellxarnisdie ook maandagavond de beste prestatie geleverd had, werd de winnaar van dit jaar des te opmerkelijker feit, als men weet, dat hij eigenlijk nog niet geheel genezen is van een auto-ongeluk! Driedelig Ary Keyzer speelde een duidelijk drie delig opgezet Praeludium met als hoek- delen brede akkoordverbindingen, ge baseerd op de „kop" van het thema. Het middendeel bestond uit een rustig ge speelde solo op de sexquialter en de Fuga, waarvan de expositie werd op gezet met grondstemmen, bleef de rus tige beweging houden tot en met de doorwerking. De overgang naar het stretto werd gevormd door fors ge speelde akkoorden, waarna een coda met motieven ontleend aan het begin van het Preludium het geheel afsloot De tweede deelnemer. Hans Gebhard uit Kiel. zette het Preludium toccata-achtig in, waarbij motieven uit het thema op het pedaal gespeeld werden. Deze toe- Chr. vakbeweging over c.a.o. (Vervolg van pagina I) De gedachte dat de mens een geld- prikkel nodig heeft om tot redelijke prestaties te komen, wordt door de Chr. metaallbedrijfsbond afgewezen. Sociaal onderzoek heeft uitgewezen, dat de mens niet in de eerste plaats gedreven wordt door de zucht naar geld. Het directe verband tussen loon en prestatie zou daarom ook losgelaten moeten worden, evenals het werken in tarief ïin de plaats daarvan zou moeten komen een vast maandloon voor iedereen, gebaseerd op het tot dan toe genoten uurloon plus tarief De heer Lanser acht dit geen theoretische situatie. Reeds ziin ver schillende bedrijven tot het inzicht ge komen, dat het niet langer zinvol is het werken in tarief te handhaven. Van bedrijf tot bedrijf zal dit leiden tot verschillende loonhoogten. waar over dan overleg gepleegd zal moeten worden met de vakorganisaties. Maar in de eerste plaats is hiervoor meer vrijheid bij de loonvaststelling nodig, zowel per bedrijfstak als per onder neming, een zaak. die thans binnen de kring van de christelijke vakbewe ging het eerst is voorgesteld en ver dedigd. Verwacht mag worden, dat dit streven ook vanuit de beide an dere werknemersvakcentralen bijval zal krijgen. 1ADEMISCHE EXAMENS Geslaagd voor: propedeuliscl: Indlg ingenieur: de dames J II na (Amsterdam). R M Jamin (Rol- I, W G Smit (Rotterdam). M Y Vis- beil Malmalson, Seron. Frankrijk), Vieringa (Santpoort). P W Zoetei t (Rotterdam), H R Buitenhui C Bauer (Schle- T Blik (Voeelen- P A J ■■■HL i (Delft). S G ten), F P Bijdendijk (Rot- J F Caminada (Den Haag). A M G frS efhuls i »r), G L Hondiu -j/ivan Krcgtcn (Amersfoort). A Kuij- Or. (Voorburg). J W van der Laan )len), H J van Loon (Den Haag), Markslag (Hengelo. O). E R C Ma- Ba I it), H f (Rotter U15t Oedcnrode). M C M hede), W B J Polman (Den Haag I Pouw (Utrecht). L H J M Raetx H F J de Reus (Oss). R A i F M toze- (Ouderkerk R Salehi (Den Haag). P M C Wassenaar). J E Schievlnk (Har- R Schmohl (Beverwijk). J M (Voorschoten). H C H M Smulders E>. H N Snel (Den Haag). J J M Cs-HertogcnboschT J Termond dam) C C F Thijssen (Drunen). P. irg (Rijswijk), C J A (Bussum). J Ru: melen (Hai R R F beek (Amster- Den Haag». D J i. M Voorwijk (Ommen) Wissen (Groningen). L i ism). C A M de Z Zeijl (Schiedat Wijm (Gouda,. I A Zledses les (Heerlen). F H A G Zuijlen Bn). H Zweverink (Oosterbeek), dei)tlsch scheikundig ingenieur de D M M Adem» (Rijswijk). M A Kle- (Den Haag). O P van Leeuwen de heren H T van Asselt (Rotter- N C den Boer (Bergen op Zoom). (Pen Haag), J F --- --- "gn"-1-. - de Calseilde J H L Chotifoer (Den H A Droog (Beemsier). K D Eintj Gent). J H Kaspersma licboom (Rotter- Beverwijk). H J rnhem), P A M E M Staal (Veon< termeer), A Ste< Stoutjesdijk (Gi •off (Njji L Staalberg (Zoi ihoek (Barcndrecht). P G •n). P M M Vei cata-f ragmen ten werden afgewisseld met koraalachtige motieven op de tong werken en besloten met grote akkoord- den in het volle werk. Zijn Fuga, waar voor het exact het gehele thema be nutte. begon goed, maar kreeg eer zwakke afloop door een te veel en tt lang gebruik van grote akkoorden. Geheel tegengesteld hieraan was het Pre ludium van de Zwitser Guy Bovet: grotendeels rustig, byna pastoraal pre ludium, als b(j verrassing besloten met helaas weinig passende forte akkoorden. De Fuga werd levendig opgezet door het bewust volgehouden contra-subject, dat een goede tegenspeler vormde tegen het monotone thema. Ondanks het af zwakken van de spanning tegen het ein de, was zijn bijdrage bijzonder plezierig aan te horen. Het Preludium van Bert Matter deed in opbouw sterk denken aan de toccata gedeelten van Hans Gebhard. Bij hem was er echter een evenwichtiger drie deling met als middendeel een solo od de sexauialter en rustig spel op de tongwerken Een virtuoze, vaak boeien de aanpak. De Fuga-expositie werd origineel gespeeld op tongwerken, de doorwerking slaagde minder Nogal verward e winnaar van het vorige jaar, de Oos tenrijker Willfried Grasemann, wa veel duidelijker minder kansrijk dan toen. Zijn Preludium bood veel afwisse ling. was kort en bonding, maar van ziin Fuga was de expositie nog al ver- Ook de doorwerking, waar hij op een achtergrond van beweeglijke stemmen het thema op verschillende manieren deed uitkomen, bereikte toch niet meer de hoogte van het Preludium. Hij vorm de nog wel een stretto en als coda volg de toccata-achtig vuurwerk met het volle orgel: als slot van de- avond niet zo misplaatst Nederlander De prijs is dit jaar dus weer eens naar een Nederlander gegaan. En ver diend! De beide Nederlanders hebben zich ten opzichte van de buitenlan ders beslist goed geweerd. Morgen avond zal de jury, die bestond uit André Marchal, Parijs; Hans Hasel- böck. Wenen en Piet Post, Leeuwar den. zich laten horen in een concert, dat alle drie zullen besluiten met een improvisatie. Willem Talsma Een uitslaande brand heeft gisteravond dc steenfabriek Malburgen te Arnhem voor een belangrijk deel in de as gelegd. De brand ontstond toen een stoker bezig was met het regelen van de vuren in de De grote Russische pianist Svia- toslav Richter gaf gisteravond in het stampvolle Kurhaus een recital. paalde vastgeroeste opvattingen: Mendelssohn b.v. schreef zachtaardige, wat sentimentele „vrouwenmuziek", Bralims' muziek heeft een sombere, strenge, wat barse aard. Debussy be hoort men zus en Ravel behoort men zó te spelen. En als er dan een kunste- komt, die zich niet aan deze „denkhokjes" houdt, dan is er met hem iets niet in orde, al kent hij zijn vak technisch nog zo goed. Het zal dan wel om deze reden geweest zijri, dat gisteravond in de Kurzaal te Scheveningen velen zich wal onwennig voelden bij het recital van de Russische pianist Svjatoslav Richter. Richter im mers gaat eigen wegen, bekijkt een com positie niet op de traditionele wijze, hij laat zich door zijn rijke, bijna aire fantasie leiden. Hij luistert door de noten heen naar wat de muziek hem te zeggen heeft en wat hij daarbij vindt en beleeft, vertelt hij op volstrekt originele manier in zijn weergave. Daar om kunnen zijn vertolkingen zo verschil lend zijn, omdat deze zo sterk, misschien wel geheel en al afhangen van het ment van persoonlijk beleven. En dan kan de kritische ,,men" wellicht opmer ken. dat de partituur, de stijlzuiverheio voorop dient te staan en dat een objec tieve verklanking de voorkeur verdient. Toegegeven. Maar als de fantasie daarbij niet meewerkt, dan is zo'n weerga» dor als stro en zo dood als een piei Svjatoslav Richter. Maar men moest hem volgen langs de noten van de par tituur naar het hart van zijn musiceren en dan begreep men zijn visie op Men delssohn, op Brahms. Mendelssohn's Va riations Sérieuses werden geen lieve mu ziek, maar bleken momenten van diepe ernst, van felle bewogenheid, van bril jante vaart te hebben. Schumann-achtige contrasten hoorde men erin en daar- bond Richter deze veel te weinig gewaardeerde muziek terecht aan de Duitse Romantiek in haar mooiste vorm. Veel Schumann-achtige trekken ver toonde ook Richter's weergave van en kele werken uit Brahms' op. 10, op. 76 op, 116: de losbruisende onstuimigheid stond tegenover een lyrisch peinzen, een en innig vertoeven, wonderbaarlijk van sfeer en coloristisch van eer gekende, verfijnde schakering. Brahms kreeg soms iets impressionistisch. ping van Prokofjefs Zesde Sonate. Hier hoorde men zulk grandioos en superieur spel, zo intens geladen van de eerste to* de laatste noot. zo meesterlijk van ana lyse en samenvatting, dat men daarbij oren te kort kwam En pas na afloop wilde men wel beseffen, dat Prokofjefs muziek toch eigenlijk niet veel te zeggen had. Maar Richter tilde haar op het al lerhoogste niveau. Natuurlijk volgde heel veel applaus en Richter dankte met twee toegiftjes (Ra- vel en Debussy). Dra. H. E. Kokee-van den Berge. Voortreffelijke presentatie Danstheater uitmaakt van het Holland Festival. Een ensemble dat van de oprichting af heeft bewezen wel uit het goede hout gesne den te zijn en dat op bijzondere impo sante en overtuigende wijze de top heeft bereikt. Voortreffelijk was de presentatie gisteravond in een geheel bezette Kon. Schouwburg in Den Haag. Vijf balletten van eigen choreografen, tezamen een programma dat opviel door veelzijdigheid en kundigheid. Uitmuntend werk als choreograaf verrichtte Jaap Flier in „Rejouissance" op muziek Vierde Suite van Bach. Een werk dat ongetwijfeld repertoire zal houden, omdat 't internationale allure heeft. Het Menuet bijv. was een prachtig hoogtepunt een goed opgezet en uitgewerkt geheel, dat een genot is voor het oog. Uitstekend kwam hierin Han Ebbelaar voor de dag, doch ook de andere medewerkers presen teerden festival-niveau. Milly Gramberg, gracieus als immer danste in „Kwartet" van Benjamin Har- ka rvy op muziek van Lex van Delden. Een ballet dat door de spanningsvolle opening in feite meer doet verwachten dan de lengte kan rechtvaardigen. Niette min bijzonder kundig, opgezet vanuit de idee met mensen te werken me lijke gevoelens. Dat kan niet gezegd worden onsmakelijke, vervelende en super- oathetische gedoe dat Glen Tetley ..Sar gasso" noemde. Jammer van de inspan ningen van Willy de la Bije, een derge lijke technische kundigheid is slaagder produkt waard. Job Sanders, een knap danser, schreef een kostelijke Pas de deux op muziek van Saint-Saëns genaamd Valse Caprice ..Wedding-cake" met een geniaal gevon den simpel, welsprekend décor van Nico- laas Wijnberg. Een origineel geheel met zorgeloos gemak gebracht door Alexandra Radius en Job Sanders zelf. Bijzonder veel succes en zeer terecht! Ten slotte Opus 12 van Hans van Ma nen, muziek Béla Bartok, décor Co Wes- terik. Niet alle bedoelingen zijn ons bi; een eerste aanschouwen duidelijk gewor den, doch het geheel ademde de geest vakmanschap. Van Manen weet de ruimte te gebruiken en te verdelen en in die ruimte weet hij door beweging van een groep mensen spanning te verwekken. Al is de zin van de schepping niet geheel duidelijk, zinloos is 't zeer zeker niet. Een voortreffelijk als het werk op het oodium was de bijzonder stimulerend! begeleiding van het Residentie-Orkest onder de zeer beheerste, pittige leiding van Louis Stotijn. Met nadruk vestigen we de aandacht op hetgeen Stotijn zeer uiteenlopend programma tot stand wist te brengen. Adr. Hager. Prinses Beatrix in bestuur Rembrandt Prinses Beatrix is een der vier nieu- 'e leden van het algemeen bestuur er vereniging Rembrandt tot behoud n vermeerdering van kunstschatten in Nederland, die op de jaarvergadering zijn gekozen. De anderen zijn prof. Th. Lunsingh Scheurleer (Amsterdam), de heer G. van Tienhoven (Amster dam) cn dc beeldhouwer Joh. G. Wcrt- helm (Laren-Nh). De in 1883 opgerich- vereniging stelt zich ten doel het openbaar bezit aan kunstschatten derland te behouden en te vermeerde- (Van een onzer redacteuren) Zal de REM het eigendom worden van het volk of zal ditzelfde volk de rem aanzetten? Het is namelijk de bedoeling, dat het REM-eiland door middel van de uitgifte van volksaandeeltjes van f 20 per stuk in handen zal komen van het grote publiek. Maar de vertegen- waordiging van ditzelfde volk zal moeten beslissen of zij het werk van de REM zal dulden of daaraan een einde zal maken. Wordt het dus een REM voor het volk of een rem door het volk? Dit wordt in het najaar beslist. Reeds voor die tijd echter besluit de REM haar aandelen met de daaraan verbonden rechten over te (Vervolg van pagina 1) Voor een 25-tal schilders onder hen zal dat wel vrij vlot gaan, maar voor de overige werknemers ligt de situatie, althans in Gouda, veel moeilijker. De overige Goudse aardewerkfabrieken, die in personeelsomvang stuk voor stuk klei. ner zijn dan de Koninklijke Plateel was, zullen waarschijnlijk slechts hoogstens de helft van hen kunnen opnemen. De direc teur van één der fabrieken verklaarde ons echter, dat de Goudse aardewerkin- dustrie „een nijpend gebrek aan perso neel" heeft Hij verwachtte daarom dal het merendeel der ontslagenen wel spoe dig elders geplaatst zal kunnen worden. Eén der andere directeuren zei evenwel, dat veel hierbij zal afhangen van de vraag in hoeverre deze werknemers in de diverse werkprogramma's „passen". Nekslag De directeuren der aardewerkfabrie ken in Gouda zijn unaniem van mening, dat uit het faillissement van de Konink lijke Plateel niet mag worden afgeleid dat het slecht zou gaan in de aardewerk- industrie. Allen zochten de oorzaak in een verkeerd beleid bij de betreffende onder neming. „We hebben dit al lang geleden zien aankomen. De fabriek heeft nog niet zo lang geleden jaren gekend, dat er per jaar tonnen verlies werden geleden", zo zei ons één der directeuren. „De oor zaak moet gezocht worden", aldus een andere directeur, „in het feit dat de Kon. Platefl haar vanouds goede naam lang zaam maar zeker zelf heeft geconsumeerd door van de produktie van verfijnde arti kelen om te schakelen naar de produktie van massa-artikelen. Toen de directie be sloot het Goudse aardewerk er uit te gooien bracht zij zichzelf de nekslag toe". De huidige directie van de Koninklijke Plateel is niet „uit het aardewerk" af komstig. De directeuren zijn afkomstig de Emaillefabriek Edy in Dieren. Toen het bedrijf, nu ongeveer zeven jaar geleden, door hen werd overgenomen, stond het financieel echter reeds vrij wankel, aldus een andere zegsman, die ons ook als zijn mening verklaarde dat de Koninklijke Plateel „al jarenlang een on begrijpelijke loonDolitiek voert". Er wer den soms „zomaar" loonsverhogingen ge geven. waardoor de indruk werd gewekt alsof het bedrijf zo gezond was als een vis in het water. „En dat .terwijl er geen geld was om de fabriek lekvrij te houdea De gebouwen zijn inwendig je reinste af braak", aldus deze directeur. dragen aan de Volksaandelen Trust N.V. (V.A.T.). De V.A.T. is weei een beleggingsmaatschappij, die kleine aandelen van f 20 uitgeeft. De kleinheid der aandelen is op zich zelf aantrekkelijk. De naam Volks- aandelentrust doel ook een beroep op het publiek. De laatste jaren is er namelijk veel geschreven over volksaandelen, over de gedach te dat het volk de aandelen der grote bedrijven moet be zitten en dat het volk ook recht streeks de eigenaar moet zijn en tevens de zeggenschap zal hebben. Geen zeggenschap Wat de V.A.T. betreft zal die zeg genschap echter beperkt zijn door dat de maatschappij, die een maat schappelijk kapitaal heeft van f 12 miljoen, dit kapitaal verdeelt in 500 prioriteits- en 599.500 gewo ne aandelen. Hiervan zijn geplaatst en contant volgestort bij de op richters N.V. Nederlandse Kassiers Mij. Nekamij en jhr. J. Six van Hillegom, resp. 100.000 gewone en 200 prioriteits- en 198.800 gewone aandelen. Men kan aannemen dat de prioriteitsaandelen, die meestal de meeste zeggenschap geven, niet in handen van het volk zullen ko- Eigendom betekent dus nog niet zeg genschap. Maar wel betekent het risico, namelijk de kans op verlies van het daarin gestoken geld. Men moet daarbij bedenken, dat de REM (N.V. Reclame Exploitatie Mij.) op een eiland voor dc Ne derlandse kust een televisiestation wil oprichten en dat de regering vastbesloten is dit te verhinderen. Men moet dus maar afwachten of de REM het zal winnen of de re gering met steun van de volksver tegenwoordiging. Beoordeling Het is niet na te gaan of de Volks- aandelentrust een aanvraag van beursnotering voorbereidt. De Ver- eeniging voor den effectenhandel pleeft zich niet uit te laten over dergelijke aanvragen voordat er een beslissing nog genomen is. Ook de Vereniging effectenbescher ming is niet bereid enige uitspraak over dergelijke plannen als van dc REM en dc V.A.T. te doen. Zij acht hiervoor de tijd nog niet rijp. In elk geval mag men van deze waakzame vereniging verwachten dat zij niet zwijgen zal wanneer het goede ogenblik daarvoor is aan gebroken en de mogelijkheid be staat een beoordeling van de plan nen te geven. Zo lang er óver het lot van de REM niets bekend is, is elke beoordeling een slag in de lucht. Nog twee prijzen in Berlijn Dc film „Alleman" van Bert Haan stra heeft op het veertiende Int. Film festival in Berlijn een „Gouden Beer" gewonnen voor de beste lange docu mentaire. De Internationale jury was van oordeel dat met ihu1.) van de verborgen earners een beminnelijk beeld van het Nederland se volk was vastgeleg „„1 Sanderken Teirlinck op Mij morren, mocht Ik hem de ganse last opladen? Neen, daarvoor, ken ik hem te goed! Sanderken is kloek genoeg het Godsdeel van het verdriet Cyriel te torsen mèt het Sanderken-deel Verstaat ge uw pastoor, mijn vriend? Sanderken zegde niets. Gij verstaat mij, meende pastoor Poncke Edoch, God heeft u voor kloeker bekeken dan gij in waarheid zijt. En eveneens ik, San derken. Ha, gij moest het u een glorie weten, dat de Heer-God zulk een vertrouwen in u stelt. Gij moest uw ogen ten hemel slaan en monkelen: Heer, hier sta ik, Sanderken Teir linck, en de vracht van mijn lijden trekt mij naar U omhoog, want door al mijn droefenis heen besef ik, dat ik U help door mij stérk te houden gelijk een Sint Christoffel! Sanderken Sanderken verroerde zich niet. Pastoor Poncke herzegde: Ik en Mieke Marol zijn de rampzaligsten van de wereld. Een lange stilte ontstond. Heer! bad pastoor Poncke, sta Sander ken bij. alstublieft! Gij moet eens bij Mieke gaan, zij is krank. Zij heeft niemand, die zich over haar bekom mert. Dat wist ik niet, Sanderken. Braaf van u, dat ge mij erop wijst. Ik bedenk daar. dat ik deerlijk in verzuim ben geweest. In dagen ontmoette ik haar niet. Sanderken. Ik ben zéér schuldig en, hopelijk, zullen Mieke en Ons-Heer het mij willen vergeven. Sanderken, ik vertrek zonder dralen. Maar gij, leer het bestel des le vens zien met een wijde blik. Dan herkent gij uw taak, en uw verdriet gaat glanzen, geloof mij! En in de armenbuurt gearriveerd, ging pas toor Poncke het goor huizingske van Mieke Mussenschrik binnen, na Socrates vermaand te hebben, rustig zijn terugkomst te verbeiden. Mie ke heur woonruimte, een zuur ruikend, mager door de dag verlicht kamerke met een bedstee, mat niet meer dan vier ellen breedte en leng te. Mieke lag in haar bedstee. Pastoor Poncke ging tot bij haar. Mieke, wat schort er? Mieke draaide heur verrimpeld aangezicht naar pastoor Poncke. I Mijnheer pastoor. .zegde ze. LEVEN EN DADEN van PASTOOR PONCKE van Damme tn Vlaanderen door JAN H. EEKHOUT linck vertelde mij uw krankte. Het spijt my. dat ik nu pas bij u gekomen ben. Ge zijt er nü toch, teemde het wijveke te- vree en haar wat omhoog stuwend, zei ze ge heimzinnig: Ik ben aan het dóódgaan, mijnheer pas toor. Waar hebt ge zéér. '1 Is te zeggen 't Is te zeggen wat, Mieke? Hendrik. Wie. Hèndrik? Hij, mijnheer pastoor, ge weet wel: de dui vel! Tempeert hij u weder? Ik heb een reme die, gelijk u bekend is Neen, hij is uit mijn darmen vandaan. Maar hij waart hier rond en ik ben bang Ik zal hem verdrijven met een kwispel wijwater en heilige spreukzeggingen, Mieke 't Is dat niet. 't is dat niet, kwebbelde Mieke enigszins koppig. Ik ben in vrees voor de dood. Een mens sterft zo gauw niet, Mieke alle sterven vangt gewoonlijk aan met een wezenlij ke krankte en gij zegt zelve, dat Ik verscheid over twee dagen, voorspeldde Mieke met stelligheid. Ik ben er gewis van lijk'nen boom. Ik had een dróóm. Dromen zijn bedrieglijk. Een dóódsdroom nooit, nóóit, zeg ik u. Wat hebt ge gedroomd, Mieke? Zo, laat uw hand in de mijne, ik kan dan beter luiste ren, Mieke. Het wijveke sloot de ogen, begon na een span ne: Ik zag mijn eigen in lijke. Ik lag in mijn schrijn en het schrijn stond overende nevens de schapraai en ik stond vóór dat schrijn. Hu, dat was zo akelig. Ik geloof, dat het tegen avond gebeurde. Een aan weerskanten van mij waren er daar almeteens twee: mij te linker Hendrik te rechter de Engel. Hendrik had niemandal aan het lijf en zijn vel blonk bloedrood en zijn ogen waren lijk een koppe, gloeiende bollekes van koper en zijn billen langbehaard en zijn voe ten bokshoeven. Hij droeg een sikbaardeke. en hoorns op de kop. Hij was schoon en tevens lelijk. Maar héél schoon was de engel. Hij droeg witte kleren tot op de wreven en twee lange zwaansvleugels op de rug en zijn haren waren blond gelijk vlas, zijn blinkers blauw lijk de hemel en hij verspreidde een witte klaarte. Me-lieveke. ziet gij u? lispelde Hendrik mij mild. Ja-ik, Hendrik, zegde ik. Ach. ge zijt dood, me-lieveke, zegde Hendrik. Ja-ik, Hen drik, zegde ik. Ge zijt vervaard, mijn zoete? vraagde hij. Ja-ik, Hendrik, zegde ik en een vrieskou doorreed mij. Gij ligt daar zo stijf en verlaten, och-arme, fleemde Hendrik; me- lieveke, ik koester compassie met u! Kunt ge dat zo maar aanzien, dat zoete lijveke. waarin ge a! uw dagen gesleten hebt" Zijt gij zo on getrouw? Kruip toch in u, mijn boele Ik wilde al gaan, mijnheer pastoor, als de engel zegde: Mieke Marol, dat in het schrijn zijt niet gij, hecht aan Hendrik geen geloof. Ik vraagde: Wie is het dan. mijnheer d'En- gel? Uw hulsel, antwoordde hij uw afval, dat in de aarde gedolven wordt. Hendrik lispel de: Hij liegt, mijn bloeme. Ge hebt uw bei de ogen toch? Zie toe. wat is er van afval aan uw handen? Ze rusten u gaaf op de buik aan uw aangezicht9: het slaapt effen en zuiver. Kruip in u, kindeke! Dc engel zegde: Neen. de ziel is meer dan het lichaam, gij zijt, waar gij hier staat uw ziel. Ziel en lichaam zijn één. zegde Hendrik. Toe kruip in u, Mieke- mijn, laat u niet misleiden! Hendrik is de dood, sprak de engel. Ik ben het leven, me- lieveke! zegde Hendrik; één stap en ge leeft gelijk nog nooit tevoor. Kruip in u. Ik kom bij u! Hendrik kan zo schoon spreken, mijnheer pastoor! Als ik hem hoor, moet ik luisteren. En ik had gedaan 'tgeen hij vergde, ware ik niet wakker geworden. Maar sedertdien durf ik het bed niet meer uit, want. dan zal ik mij zelve weer in lijke zien. (Wordt vervolgd) De Oostenrijkse film „Kirdl" kreeg een Gouden Beer voor de beste korte film. De prijs voor de beste speelfilm ging naar de Turkse rolprent „Soezoez Yaz" van Ulvi Dogan die er zelf de hoofdrol in vertolkt, De Indiase regisseur Satjajit Ray ont ving een zilveren beer als waardering voor de beste regie bij zijn film „Maha- nagar" De Zilveren Beer voor de beste actrice werd toegekend aan Sachiko Hidari voor haar rol in twee Japanse films, „Kanajo to Kare" en ..Nippon Kontjoeki". De Amerikaanse acteur Rod Steiger kreeg dezelfde onderscheiding voor zijn spel in de rolprent ..The Pawnbroker". De Braziliaanse regisseur Ruy Querra kreeg de speciale prijs voor oorspronke lijkheid in zijn film „Os Fuzis". Voorts werd Haanstra onderscheiden met de Jeugdfllmprijs 1964 (die ook ging naar ..Kanajo to Kare") en met de pr(j« van de internationale Filmcritici Een andere Nederlander, de 27-jarige in Duitsland werkende Rob Houwes kreeg een Zilveren Beer voor zijn film ..De aanmelding" (over een bejaarden tehuis) Drie andere Zilveren Beren gin gen naar de Amerikaanse film „Sunnie Lark" en twee Duitse films „Kontraste" en ..Signale". (Vervolg van pagina I) De 31-jarige Bozon, wiens lijk al spoe dig werd gevonden, was de zoon van een bekende gids uit Chamonix. Hij be haalde in deze plaats in 1962 het we reldkampioenschap speciale slalom Het is voor de tweede maal in korte tijd dat de skisport één van haar kampioenen door een lawine heeft verloren. Drie maanden geleden verongelukten de Duitse Barbi Henneberger en de Ame rikaan Bud Werner eveneens door een lawine. Een der instructeurs had tevoren ln een hefschroefvliegtuig de helling ver- kend. waarbjj hij tot de conclusie was gekomen dat het weer en de toestand I van de bergwand gunstig waren voor een beklimming. Bergpolitie, die gezien had hoe de j enorme massa sneeuw zich van de berg helling losmaakte, begaf zich per heli kopter naar de plaats waar men de mannen het laatst had waargenomen. Hoewel men er betrekkelijk snel in slaagde de bedolven klimmers, die vllf- honderd meter door de sneeuwmassa ;n meegesleurd, uit le graven, wa- alle veertien reeds overleden. ETHERCOLVEN •navond louwing Tour t nieuws 22 40 Actuele kroniek 22.55 W.eer- klank muziek revue 23 25 Holland Festival 1954: Moderns kamermuziek 23.55--24.00 Hilversum II, 298 m. 19 00 Nieuws en weerpraatje 10.10 Muziek van liet Leger cl VB Heils (gr) 19 30 Radiokrant 19.50 Me teoren:- muzikale hoogtepunten uit de Storavondprogramma's van het afgelopen seizoen 20.25 Latijns-Amerikaanse klan ken (gr) 20.40 Natuur in nood, documen taire over dc n.i11111dn•-■•iiTniing in Ne derland 21.00 Holland Festival 1964: Groot omroepkoor, vocaal ensemble. Jongenskoor Concertgebouworkest en solisten: moder- 22 30 Nieuws en herhaling SOS- Dagsluiting 23.00 Gram •navond 19 30 Top oi Flop NTS: 20 00 Journaal VARA: 20 20 Achter hel nieuws NTS: 20 45 Paneel, toneelstuk 2135 De wegenwacht, documentair programma VARA. 22 05 Fllmvenstcr NTS 32 35 Journaal 22 40— 19.30 The wind Experimentele ui dc net (kanaal 27,. in the reeds. Engelse natuurfilm 20 lu Dc Reünie eenakt. r 20.40 Musik erklingt in Wien. een internationale televlslcpro- duktlc 21 10—21 50 Als cr een paradijs op aarde zou z(jn. filmreportagc over IndU. Programma voor morgen Hilversum I. 102 m AVRO: 7 00 Nieuws 7 10 Ochtendgynt 7 20 Lichte gram. VPRO: 7 50 Dagopening AVRO. 8 0o Nieuws 8 15 Lichte gram 9 00 Oehtcndgjm 9 10 De groenteman 9.15 Oude orkestmuziek (gr) 9.33 Waterstanden 9 10 Morgenwijding 10 00 zing 100 Nieuws 1102 Huishoudelijk. 1 15 Omroeporkest: klas uzlek 12 00 Instrumentaal rangsollstenJazzmuziek behoeve van land- i ;-•*"aioordcon 13 00 Nieuws i.3 ij Mededelingen, eventueel ac- tuce. of gram 13 25 Beursberichten 13 30 Licht ensembuc 14 00 Viool en piano klass en moderne muziek 14 40 En Passant licht programma 15 10 Sopraan cn plano: klass cn moderne liederen (stercofonischc uit zending) Vanaf 16 00 Eventuele onderbre king reportage Tour de France 19W 15 40 Lichte gram 16 00 Nieuws 18 02 Lichte gram (verv) 16 45 Voordracht 17 00 Mln- fon 18 00 Nieuws 13 15 Eventueel actueel 18 20 Pianospel met lnatrumenin'e bege leiding (gr) 18 30 Lu-hle orkestmuziek co zanfBoliste Hilversum II. 2H8 ni. KRO: 7 00 Nieuws 7 10 Morgengebed 7 IS Lichte gram 7 55 Overweging 3 00 Nieuws 8.13 Lichte gram. praatje voor de vrouw toeristische tips kleuterprogrammo 9 55 Lichte «ram en dcdelingcn ten beh< bouw 12 33 Deze week 13 00 Nieuws Tj 15 Promtrane-erkest en radiokoor 13 45 Voor de vrouw 14 15 Gedeeltelijke uitzending u!iui. VAn dc Bond van Chris- Gereformeerde Vrouwenverenlgln- gen ie Utrecht 15 00 Lichte gram 15 20 Holland Festival 1964: Mannenkoor en zangsolistenklass muziek 16 00 Neder lands Hervormde mlddagdlenst 16 30 Vo caal kwartet: klass liederen 17 00 Voor dc Jeugd 11 30 Lichte gram voor de teena- Srt&PtVn wKu**"*1- 1820 Promen*<k- TELf VISIE KRO 15 00—15 45 Kinderen van ons volk documentair programma 16 00—16.15 Voor

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 7