SCHERP PROTEST TEGEN
AANTASTING EIGENDOM
Pinksterbeweging* hield
congres in Helsinki
Middelen tegen
malaria nu
waardeloos
DRINGEND VERZOEK
Een woord voor vandaag
Synodes in V.S. kennen
geen „rassenproblemen"
Tweejarige wooriregel is
nodig v oor Drienerlo
WOENSDAG 8 JULI 19M
ANDERZIJDS
„GROTE DRIJVER SCHILDER"
In een artikel in het kerkblad
voor de Geref. Kerken (vrijg.)
van de classis Den Haag gaat ds.
J. van Nieuwkoop in, op wat
prof. dr. H. N. Ridderbos onlangs
schreef (en door ons is overgeno
men) in het Gereformeerd Week
blad over de afzetting van ds. J.
van der Schaft als predikant van
de geref. kerk (vrijg.) van Mur-
merwoude. Ds. Van Nieuwkoop
schrijft:
Wat hebben synodes indertijd
toch prachtig werk gedaan, toen zij
het drijven van dr. Schilder cum
suis (met de zijnen hebben on
derkend. Een getrouwe tekening van
de historie komt er dan ongeveer
als volgt uit te zien:
1. De grote drijver Schilder heeft,
in oorlogstijd, toen De Heraut als
eerste blad verboden werd en H.
H. Kuyper moest onderduiken voor
de Duitsers, kans gezien de hele
synode voor het karretje van zijn
leerinzichten te spannen. Bijna
driekwart van de kerken wilde de
leergeschillen van de synode-tafel
verwijderd zijn, maar dat was niets
voor die doordrijvende Schilder,
die, koste wat het kost, de kerken
gebonden wilde zien aan houden
voor wedergeboren".
2. Diezelfde drijver stuurde van
uit Den Haag telegrammen naar de
synode, dat zij toch vooral niet
bang moest zijn maatregelen :e ne
men tegen bijv. dr. De Bondt, die
tegen de synode inging. Die maat
regelen zijn ook genomen tegen dr.
De Bondt, die kort daarop hoogle
raar werd in Kampen.
3. De drijver Schilder was nog
lang niet klaar. Hij kreeg het er
bij de synode door, dat zij hem een
Toelichting liet schrijven over de
leeruitsDraken, opdat het kerkvolk
de goddelijke-waarheden-voor-drie-
jaar in het juiste licht zou zien.
Toen Dijk. Grosheide, J. Ridder
bos, Aalders, Den Hartog en vele
anderen, bezwaard bleken te zijn
over de binding dreef Schilder
door, dat hij een Prae-advies mocht
schrijven, waarin alle bezwaren af
gewezen werden. „Niemand" zo
schreef de drijver zwart op wit
„niemand mag iets leren, dat niet
met de leeruitspraken volkomen ui
overeenstemming is".
4. Toen niet alle gereformeerde
mensen dit verschrikkelijke drijven
van Schilder slikten, begon hii al
lerlei stukken aan de kerkeraden te
zenden. Ik heb er altijd nog een stel
letje van liggen. De drijver schreef
bijv. „dat gij aan de besluiten der
synode niet de gehoorzaamheid op
zegt; zij bindt u op het hart kloek
het hoofd te bieden aan deze revo
lutionaire beweging die onder scho
ne schijn, de gemeente des Hee-
ren verwoest' De drijver gaf ook
„gedragslijnen inzake de behande
ling van agerende gemeenteleden":
zulke leden moeten ernstig worden
vermaand en zo zij aan dit ver
maan geen gehoor geven, van het
Heilig Avondmaal worden afgehou-
5. De drijver had de moed de he
le kerk van Bergschenhoek buiten
het kerkverband te zetten en aan
de Hoge Overheid ter berichten, dat
ter plaatse dus geen gereformeer
de kerk meer te vinden was.
6. In 1946 dreef de oude drijver
die wel praktisch was ingesteld en
dus open oog had voor veranderde
situaties door, dat er een Ver
vangingsformule kwam. Geen nood:
de zakelijke inhoud van de vorige
uitspraken bleef als in overeen
stemming met Schrift en Belijde
nis gehandhaafd en de nieuwe for
mule had als kerkelijke leeruit-
spraak uiteraard bindend gezag.
7. In 1959 waren het de drijver
nazaten (dé drijver was toen al
dood), die ook de vervanging weer
terzijde stelden, maar onder betui
ging (hoe kan het ook anders, als
men van drijven aan elkaar hangt),
dat men aan de rechtvaardigheid
van de voregere uitspraken vast
hield. Dat was de kop. Er was ook
nog een staart. De Schilder-drijvers
maakten er bijna een lied van:
„wat heeft die leer van ons toch
zegenrijk gewerkt. Wat heeft die
leer de samenbinding toch gesterkt.
Maar over tuchtgevallen spreken
wij niet meer. Want onze eer, o
Schilderdrijvers is zo teer".
Thema „Wereldevangelisatie,,
(Van een medewerker)
JN de Finse hoofdstad Helsinki
onlangs de zevende wereld
conferentie van de Pinksterbewe
ging gehouden, die werd bijge
woond door ongeveer vijftiendui
zend mensen. Groot was het en
thousiasme waarmee de sprekers
hun boodschap doorgaven, maar
zeker niet minder groot dan dat
van de bezoekers, die er voor
zorgdroegen, dat de conferentie
een gezonde geestelijke sfeer
ademde.
Aan de openingssamenkomst in het
„La.akso-stad.ion", waar reusachtige
tenten aan elkaar verbonden waren
tot een capaciteit van vijftienduizend
zitplaatsen, ging een vlaggenceremo-
nie vooraf, waarbij de vlaggen van 31
landen werden gehesen onder het zin
pen van „Een vaste burcht is onze
God".
Naast de Pinkstergelovigen uit meer
dan dertig landen waren er ook verte
genwoordigers van de Finse staatskerk,
de baptisten. Methodisten en van het
Leger des Heils. De Lutherse staats
kerk (meer dan negentig procent van
de 4.500.000 Finnen behoort tot deze
Bonda in nieuw boek:
J)RS H. J. BONDA heeft in een
zojuist verschenen boekje,
getiteld: Volkskracht in gevaar,
voorgesteld een commissie van
theologen aan het werk te zetten
om de kwestie van de eigendom,
met name in de onderneming, te
bestuderen en hierover voorlich
ting en richtlijnen te geven. Aan
de hand van recente uitspraken
van prof. W. F. de Gaay Fortman
en prof. H. Thierry verklaart de
heer Bonda, dat de fundering van
de rechtsgronden voor de her
vorming van de onderneming in
christelijke kring in Nederland
zwak is en niet in overeenstem
ming met de Bijbel. Beide hoog
leraren noemt hij de „auctores
intellectuales" van deze opvat
tingen.
Studie gevraagd
van theologen
(Van onze soc.-econ. redactie)
van
hij is er wel
de beste bedoelingen w
sing begaan. Bij een eventuele realise
ring zal hun theorie ondeugdelijk blijken
en noodlottig voor de werknemers met
als gevolgen verstoring van de orde, ar
moede en korruptie. Door gezonde eco
nomische opvattingen te ondergraven,
zouden de hoogleraren De Gaay Fortman
en Thierry ongewild vivisectie plegen op
de menselijke samenleving en onze
volkskracht in gevaar brengen. De prik
kels van eigendom en particulier initia
tief, die de maatschappij niet kan mis
sen, zouden hier aangetast worden.
Geen rechtsgrond
Het ergste van alles vindt de heer
Volaens de zeelieden mn prof. De B°"<U
Gaay Fortman, aldus de heer Bonda,
heerst er in Oost-Duitsland meer ge
rechtigheid dan in het Westen. De
schrijver vraagt zich af, waarom dan
miljoenen Oostduitsers met gevaar
voor eigen leven naar het Westen
vluchten. De heer Bonda merkt op, dat
het wel een bijzonder soort gerechtig
heid moet zijn. waarvan de zegslieden
van prof. De Gaay Fortman gewaag
den.
Evangelisatie onder
Spaanse arbeiders
In Utrecht is zaterdag 4 juli op een
bijeenkomst van evangelisten onder de
Spaanse arbeiders in ons land, het ini
tiatief genomen te komen tot een stich
ting voor geestelijke verzorging van de
Spanjaarden, die in Nederland werk
zaam zijn.
Aangezien deze tak van evangelisatie
tot dusver alleen van particulieren uit
ging is men zaterdag bijeengekomen
om van gedachten te wisselen over ge-
meenschappelijKe belangen en moeilijk
heden bij dit werk.
Een commissie van voorbereiding,
waarvan ook twee Spanjaarden deel uit
maken. werd reeds in het afgelopen
weekend benoemd.
Dr. Joseph Burcklialtcr, hoogleraar in
de scheikunde aan de universiteit van
Michigan is van mening, dat de malaria
bestrijding 25 jaar achterop geraakt is,
doordat eens zeer doeltreffende genees
middelen thans geen enkele uitwerking
meer hebben.
Prof Burckhalter, die het belangrijke
malariabestrijdingsmiddel amodiaquine
uitvond, heeft verklaard dat de malaria
bestrijding door geneesmiddelen tot voor
drie jaar uitstekend beheerst werd.
Sindsdien, zei hij, hebben somige mala-
riastammen een resistentie tegen genees
middelen ontwikkeld. De Amerikaanse
strijdkrachten zijn gealarmeerd door ge
varen, die ontstaan voor de militaire
operaties in Zuidoost-Azië.
In de afgelopen jaren is het in de
tweede wereldoorlbg algemeen gebruikte
atabrine vervangen door choroquine,
primaquine en amodiaquine. De resis
tentie heeft zich van Zuid-Amerika uit
gebreid tot Afrika en Azië, aldus pro
fessor Burckhalter die de leiding heeft
van een researchteam dat in de labo
ratoria van de medische faculteit van de
universiteit van Miami twee nieuwe mid
delen beproeft op muizen.
INSPECTEURS V H M O
Met ingang van 1 september 1964
zijn benoemd tot inspecteur en in:
trice van het gymnasiaal en mi
baar onderwijs bij het ministerie
onderwijs, kunsten en wetenschappen
drsMLG Brogtrop en mej drs M J E
hoogleraren, uitgewerkt in CNV-rappor
ten over herziening van de rechtsvorm i
van de onderneming, het eigendomsrecht
aantast en wel op grond van motieven,
die geen rechtsgrond zouden vinden in
de Bijbel. De heer Bonda verklaart, dat
deze zaak op de hoogleraren De Gaay
Fortman en Thierry een zware verant
woordelijkheid leet, omdat hiermede de
waarde van de Vriie Universiteit zou
staan of vallen. Artikel 2 van het statuut
van deze universiteit stelt namelijk:
alle onderwijs, dat in haar scholen ge
geven wordt, moet geheel en uitsluitend
staan on de grondslag der Gereformeer
de beginselen.
In dit verband worden nog genoemd
het Sociaal Politiek Program van het
CNV en het Program van Actie 1963 van
de ARP. waarin de gewraakte opvattin
een worden gesignaleerd. Ook wordt nog
de naam van de heer M. Ruppert, oud
voorzitter van het CNV. genoemd, die
tot de eedachtengang omtrent de rechts
vorm van de onderneming belangrijk
heeft bijgedragen.
De heer Bonda hoopt, dat de V.U.
voor de bestudering van deze prin
cipiële controverse een studiegroep
zal benoemen. Haar zou moeten
worden opgedragen het vraagstuk
van de eigendom en de consequen
ties daarvan in onze moderne wes
terse maatschappij, ook van de on
dernemer, bij het licht van de Bij
bel te onderzoeken. De studiegroep
zou in haar overwegingen de visie
van onze christelijke vakorganisatie
moeten betrekken. Deze visie wordt bijeengebracht,
omschreven als ooneming van de
vierknemer in de leiding van de on
derneming, zonder deelneming in
het financiële risico om zo de be
schikkingsmacht van de geldver-
schaifers (en dat te hunnen koste)
op voet van geliikheid mede uit te
oefenen, wat vraktisch neer zou ko
men oo het zich toe-eiaenen van een
gedeelte van het rentmeesterschap
van de geldverschaffer.
Volkssocialisme
Hoewel de christelijke partijen tegen
het communisme en het socialisme ge
kant zijn, daar deze ideologieën in strijd
zjjn met de grondbeginselen van do Bij
bel, aldus de heer Bonda, zjjn er toch
leidinggevende personen in onze gelede
ren, die hoewel afkerig van het com
munisme, doch voortgedreven door een
emotioneel verlangen naar een betere
wereld, hervormingen in de maatschap
pij voorstaan, die het socialisme nabil-
komen. doch niet verankerd zijn In eni
ge Bijbelse rechtsgrond. De heer Bonda
noemt dit volkssocialisme, dat indruist
teeen de orde, die God gesteld heeft on
tegen de persoonlijke verantwoordelijk
heid van ieder individu.
Sprekend over het vraagstuk van
winstdeling is de heer Bonda van mening
dat doorvoering van een verplicht winst-
delingssysteem zal leiden tot allerlei c
gezonde situaties. Het stichten van e
nieuwe onderneming zou vrijwel onir
gelijk zijn. Hij geeft daarom de voorkeur
aan een beloning naar prestatie, omdat
daardoor de samenhang tussen arbeid c
beloning bewaard blijft, wat ook vs
psychologische betekenis is. Dit zou kun
nen geschieden via een premiestelsel,
maar ook in de vorm van gratificaties of
een prestatietoeslag en in heel bijzondere
gevallen door winstdeling. Beloning r
prestatie zou een rechtvaardiger en een
voudiger oplossing zijn van het vraag
stuk der verplichte winstdeling.
De heer Bonda is een voorstander van
bezitsspreiding, omdat hij hierin een ont-
plooiingsmpgelijkheid ziet van de vrije
persoonlijkheid van de arbeider. Voor
deze bezitsspreiding wil hij graag een
spaarsysteem aanbevelen van een be
paalde onderneming. Voor spaargelden
tot ƒ500 betaalt deze ondernemer aan
zijn personeel 8 procent rente, van ƒ500
tot 1000 7 procent en boven 1000 6
procent rente. Dit geld kan per dag op
genomen worden en het systeem blijkt
uitstekend te functioneren. Het premie
spaarsysteem van drs. Schmelzer vraagt
veel administratieve kosten, brengt min
der rente op en is aan bepaalde voor
waarden gebonden.
Als een belangrijke zaak, die eveneens
de bezitsspreiding zou bevorderen noemt
de heer Bonda een nog verdergaande
vermindering van de belastingdruk op de
lagere inkomens en een nog drastischer
vermindering van de belastingprogressie
voor de middengroepen.
Op het punt van de medezeggenschap
vraagt de heer Bonda zich af, waarom
de vakverenigingen het beginsel van de
medezeggenschap niet in praktijk bren
gen in de ondernemingen van de vakbe
weging zelf indien zij althans overtuigd
zijn van de noodzaak van de medezeg
genschap om de arbeid een constitueren
de factor te maken. Zodra de vakver
enigingen een model tonen van een on
derneming, waarin al hun idealen in
praktijk worden gebracht en zij het be
wijs leveren, dat deze onderneming in
vrije concurrentie is opgewassen tegen
de groeiende ondernemingen in Oost en
West, zullen zij een lichtend voorbeeld
zijn voor andere ondernemers, aldus de
heer Bonda. Hij staat echter vooralsnog
op het standpunt dat de werknemers
geen verantwoordelijkheid dragen voor
het totaal van de onderneming en daar
om op dit niveau ook geen medezeggen
schap dienen te hebben.
CNV-goede spoor
Ook. het verwijt, dat de ..kapita
listen" in een bevoorrechte positie ver
keren ten opzichte van de werknemers,
dient de heer Bonda van repliek. Hij
wil de werknemers animeren de geiden
van de pensioenfondsen in de risico
dragende sfeer te beleggen. De pensioen
fondsen tellen op het ogenblik reeds een
mjljardenkapitaal. Deze zouden voor 50
procent in aandelen belegd kunnen wor
den, wat in Engeland reeds het geval is.
De pensioenfondsen zouden daartoe over
gedragen moeten worden aan de vak
verenigingen. De werknemers kunnen
dan macht uitoefenen in de aandeelhou
dersvergaderingen en ook hun commis
sarissen benoemen.
Indien alle bedrjjfs- en ondernemings-
loenfondsen op deze wijze werden
ngebracht. zouden zij de grootste be
leggingsmaatschappij van Nederland vor
men en een dominerende positie op de
aandelenmarkt kunnen innemen ten ba
te van de werknemers. Het CNV is, naar
de mening van de heer Bonda, In dit op
zicht reeds op het goode spoor met de
oprichting van het Beleggingsfonds voor
Protestants Nederland.
Dit nieuwe boek van de heer Bonda,
dat een vervolg is op: Volkskracht door
lelfwerkzaamheid en overheidszorg, werd
eveneens uitgegeven bij de N.V. Gebr.
Zomer en Keunings Uitgeversmaatschap
pij te Wageningen.
Hem viel de eer te beurt de afge'
digden namens de staatskerk welkom
te heten. Hij begon zijn in drie talen
(Fins, Zweeds en Engels) uitgesproken
rede met het lezen van enkele
uit de eerste brief van Johannes,
wereld wacht niet op een nieuwe reli
gie of een nieuwe moraal. De wereld
verlangt naar God", zo sprak de aarts
bisschop vervolgens. „Daarom ziet de
wereld uit naar mensen die een werke
lijke ervaring van Christus hebben be
leefd".
GEVAREN
Rev. Donald Gee, een van de leiden
de figuren in de Pinksterbeweging en
voorzitter van het adviserend comité
van de conferentie, sprak in dezelfde
geest, toen hij wees op de gevaren, die
de Pinksterbeweging bedreigen. „Het is
een vreugde", aldus Rev. Gee, „om el
kaar als één familie te ontmoeten,
maar dat is niet het doel van deze con
ferentie. Het gaat eroip te bestuderen
hoe wij de wereld voor Christus kunnen
winnen, niet om religieuze opwinding.
Wij kunnen zo gemakkelijk door aller
lei zaken van ons hoofddoel worden af
geleid. We moeten evangeliseren of we
falen als opwekkingsbeweging".
In de bijeenkomsten werd uitvoerig
van gedachten gewisseld over het the
ma: „Wereldevangelisatie". In de ge
houden inleidingen werd ingegaan op de
motieven voor de evangelisatie, de
plaatselijke gemeente, het werk van de
Heilige Geest, de evangelisatiemetho
den en de gaven van evangelisten.
ZENDINGSWERK
Een van de belangrijke resultaten
van de conferentie is het besluit, meer
eenheid te brengen in het zendingswerk
van de verschillende nationale pinkster-'
groepen en de oprichting van een we-!
reldcomité voor Pinkster-lectuur.
De leider van de Zweedse Pinkster
beweging, de tachtigjarige pastor Lewi
Pethrus, deelde tijdens een besloten
gadering voor radio-zending nog i
dat binnenkort in Zuid-Europa een
ke korte golfzender beschikbaar komt
voor radio-I.B.R.A., die vroeger via
Tanger uitzendingen van de Pinksterbe
weging heeft verzorgd.
Voorts kon nog worden meegedeeld,
dat in het kader van de boomplantak-
tie van de Pinksterbeweging in Israel
tot nu toe 5.640 bomen een plaats heb
ben gevonden in de bergen van Judea,
ongeveer acht kilometer ten westen van
Jeruzalem.
Besloten werd, de volgende wereld
conferentie te houden in Rio de Janei
ro in de eerste week van iuli 1967.
Beroe pingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Eefde (2de pred.pl.): L.
Wieringa te Veere.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Appingedam-Delfzijl
(evang. pred.): P. Klapwijk te Hooge-
zand-Sappemeer: te Oostburg: W. Netjes
te Stellendam en Melissant.
Aangenomen naar Niawier: L. C. v.
Drimmelen, kand. te Klundert, die be
dankte voor Nederhorst den Berg en
voor Terzooi.
Bedankt voor Leeuwarden (vac. H. v.
Rhijn): S. de Vries te Bennekom.
Mouw. kand. te Rijssen. die bedankte voor
Ridderkerk, Rilland Bath, Groningen,
Herkingen en Nieuwdorp; naar Melis-
kerke: J. C. Weststrate, kand. te Bórssele,
die bedankte voor Leiden, Hardinxveld-
Giessendam, Waardenburg, Emmeloord,
Sint-Annaland, Wolphaartsdïjk en Amers
foort; naar Dordrecht: D. Hakkenberg,
kand. te Veenendaal, die bedankte voor
Den Haag-Z., Beekbergen, Ierseke, Lisse,
Rotterdam-Z., Oostkapelle, Amsterdam-
C„ H. I. Ambacht, Arnhem, Wageningen,
Boskoop, Oosterland, Aagtekerke, Nieuw-
Beijerland, Kampen, Uddel, Kortgene,
Veen (N.B.), Capelle a,d. IJssel, Rotter-
dam-Pendrecht, Terneuzen, Axel, Ter-
wolde, Waarde, Woerden en Rhenen.
CHR. GEREF. KERKEN
Tweetal te Ouderkerk a. d. Amstel: J.
J. de Jonge, kand. te Apeldoorn en P.
Roos. kand. te 's-Gravenzande.
Beroepen te Eemdijk en te Heerde: G.
Bouw, kand. te Nunspeet; te Thesingen:
J. J. de Jonge, kand, te Apeldoorn.
W Veenstra te Musselkanaal.
VRIJE EVANG. GEM.
Beroepen te Utrecht-C.: A. J. Buurman
te Den Haag.
REMONSTR. BROEDERSCHAP
Beroepen te Vlaafdingen: H. R. Post-
ma te Hoogeveen.
Wettelijke regeling
niet-register-
accountants
Staatssecretaris Bakker (economische
zaken) heeft gistermiddag in Den Haag
de commissie wettelijke regeling ruet-
register-accountants geïnstalleerd. De
commissie staat onder voorzitterschap
van prof. drs. J. Brands uit Den Haag,
emeritus hoogleraar aan de Nederland
se Economische Hoogeschool te Rotter
dam. De vorige commissie-Brands heeft
in een rapport als minimum-eis voor de
niet-regis ter-accountant gesteld, het
staats-praktijkdiploma voor bedrijfsad
ministratie, aangevuld met een aantal
onderwerpen, ,die van belang zijn voor
goede dienstverlening aan het mid-
en kleinbedrijf.
VAKANTIE-ADRESSEN
Anglicaanse Kerk
wil eredienst
vernieuwen
De assemblee van de Engelse staats
kerk heeft na een stemming besloten
het parlement toestemming te vragen
om voor het eerst na drie eeuwen wij
zigingen aan te brengen in de dagelijk
se eredienst.
De aartsbisschop van Canterbury, dr.
Michael Ramsey meent, dat de vorm
van de eredienst aangepast moet wor
den aan onze tijd en dat daarbij ge
bruik gemaakt moet worden van de er
varingen van andere kerken, in het bij
zonder de primitieve kerken.
Hij richtte zich vooral tegen het
servatisme in zijn kerk, dat de oude
vorm wil bewaren evenals de band met
de regering als officiële staatskerk.
Het parlement, dat het laatste woord
in het kerkelijk beleid heeft, heeft het
laatste verzoek, dat in 1928 gedaan
werd om het gebedenboek te wijzigen
van de hand gewezen. Nu vraagt de
kerk toestemming om gedurende zeven
jaar proeven met enige wijzigingen te
nemen en dan bij het parlement terug
te keren voor een definitieve goedkeu
ring.
Hoofdlegerpredikant
naar de West
Naar wij vernemen zal de hoofdle-
Serpredikant ds. B.A. Bos a.s. zatei
ag een inspectiereis gaan maken naa
de West en een bezoek brengen aan d
legerpredikanten in Suriname. Ds. Bos.
die zaterdag van Schiphol vertrekt, gaat
voor het eerst als hoofdlegerpredikant
deze reis maken.
„Voorts ligt voor mij gereed de krans der rechtvaardigheid,
welke te dien dage de Here, de rechtvaardige rechter, mij zal
geven, doch niet alleen mij, maar ook allen, die zijn verschij-
ning hebben liefgehad" (2 Timotheus 4:8).
Paulus heeft door alle verwarringen, tegenslagen en benauwd
heden van het leven heen steeds het oog gericht gehouden op
de toekomst. Voor hem gold wat wij reeds op de zondagsschool
leerden zingen: 't Oog omhoog, het hart naar boven, hier bene
den is het niet. Hij heeft visie gehad'op de eeuwigheid, hij
heeft geweten van de toekomende stad, en daarop is heel zijn
doen en laten gericht geweest. Velen heeft hij zien afvallen.
Demas heeft mij uit liefde voor de tegenwoordige wereld ver
laten", zo schrijft hij met droefheid in het hart. Maar hij,
Paulus, is door Gods genade getrouw gebleven, alles opgeven
de voor Jezus, al het andere schade achtende.
En daar staat hij nu, geslagen en gekneusd door het leven,
maar ongebroken van geest. Hij kijkt achterom: „Ik heb de
goede strijd gestreden, het geloof behouden", maar hij kijkt
ook voorwaarts: „Vo.or mij ligt gereed de krans der rechtvaar
digheid
Hij staat op een grens. Met het verleden heeft hij afgerekend,
het is allemaal voorbij. De toekomst wenkt en het is een j
heerlijke toekomst: De krans der rechtvaardigheid, gegeven
door de, rechtvaardige rechter. De strijd is niet tevergeefs
gestreden.
Maar Paulus zegt meer: de krans der rechtvaardigheid zal toe
vallen aan allen, die zijn verschijning hebben liefgehad. En hij
kan en mag dit zeggen van uit de belofte Gods. En hierin ligt
de troost voor hen, die hun strijd hebben te strijden hoe
moeilijk en zwaar hij ook is, wat hun wacht en voor hen ge
reed ligt, is de krans der rechtvaardigheid. Door alle duisternis
heen schijnt het licht.
Wij lezen vanavond Ezra 1 vers 1 tot 11.
Conclusie Europese studiegroep
\7"OOR de meeste kerkelijke
vergaderingen (synodes) in
de Verènigde Staten bestaat er
geen „neger-probleem" meer.
Zowel blanken als negers worden
naar deze bijeenkomsten afge
vaardigd ep tijdens de zittingen
heeft iedereen dezelfde rechten.
Tot deze conclusie is een Euro
pese studiegroep gekomen, die
onlangs de' rassenkwestie in de
Amerikaanse kerken heeft be
studeerd. In deze groep zaten ver
tegenwoordigers van verschillen
de kerkert, onder wie namens Ne
derland de hervormde predikant
C. Lebbing uit Amsterdam-
Noord.
NSR pleit bij minister Bot
Het bestuur van de Nederland
se Studentenraad heeft in een
brief aan minister Bot (O. K. en
W.) het NSR-standpunt uiteenge
zet inzake de machtigingswet
Technische Hogeschool Twenthe,
die morgen in de Tweede Kamer
behandeld wordt. Van het hoog
ste belang voor het welslagen
van liet campus-experiment is
volgens de NSR de integratie van
studie en studentenleven.
De Raad pleit daarom
op de campus gedurende
mogelijke periode
r het v
lang
rhoopt dat
minister het uit dc Kamer ingediende
amendement over een tweejarige woon-
regel zal overnemen en tevens de ga
rantie kan geven dat bjj de bouw reke
ning zal worden gehouden met de regel
dat alle studenten op de campus kunnen
De Nederlandse Studentenraad meent
at een uitzonderingspositie voor de
Technische Hogeschool Twenthe, voor
dat voortvloeit uit de eigen aard
en campus-hogeschool, vermeden
dient te worden. De raad acht het in
strijd met het nationale karakter dat aan
het bestuur van de campus-hogeschol
bevoegdheden wordt toegedacht om
streekstudenten reductie te geven.
De NSR is het niet duidelijk
an studenten, die niet aan een studie
programma voldoen, de toegang tot de
examens kan worden ontzegd, daar de
formele mogelijkheid om elders hun
studie te continueren, praktisch niet te
verwezenlijken is.
Prij
zen
In het gebouw voor bestuur en beheer
van de Technische Hogeschol Twenthe
zullen zaterdagmiddag 18 juli de prijzen
worden uitgereikt aan de winnaars van
de prijsvraag studentenhuisvesting Drie
nerlo In totaal zijn er 83 inzendingen
binnengekomen welke in het openbaar
zullen worden tentoongesteld. De eerste
prijs van ƒ.10.000 is toegekend aan ir. T.
Hazewinkel te Amsterdam, architect M.
D. van Wensveen te Rotterdam kreeg
de tweede prijs 6.000, de Zwitsers E.
Gisel, L. Pluuss en L. Schweitzer 3000
en de drie prijxen van elk 1500 zijn
toegewezen aan het architectenbureau
bureau Dingemans, Prof. Ir. O. M. Mun-
gers te Keulen, J. Geist én S.J. Savade
en aan J. van Stigt
Er worden meer
gashaarden
gekocht
In de vier maanden januari/april 1964
heeft de binnenlandse markt, blijkens cij
fers van het Centraal Bureau voor de
Statistiek, 50.200 kolenhaarden en haard
kachels opgenomen. Dit is .aanzienlijk
minder dan in de eerste vier maan
den van 1963, toei? de binnenlandse
markt nog 105.600 van deze op kolen ge
baseerde verwarmingsapparaten opnam.
In dezelfde periode is de door de bin
nenlandse markt opgenomen hoeveelheid
gashaarden, gaskachels en radiatoren
toegenomen en wel van 3.800 tot 18.200.
Tevens is de afzet door de industrie van
kolenhaarden en -haardkachels in dezelf
de periode met bijna de helft verminderd
en wel van 109.000 tot 5.800. Daarentegen
is de afzet door de industrie van gas
haarden, gaskachels en -radatoren toe
genomen van 9.300 tot 26.700.
(Zoals ook blijkt uit de gegevens van
de betrokken industrie weerspiegelen de
cijfers van hel C.B.S. de invloed van het
aardgas, dat de fabricage en verkoop
van gasverwarmingsapparaten blijkt te
stimuleren.)
In september zal een zestigtal leer
lingen van de onlangs opgerichte inter
nationale school Amsterdam hun onder
wijs krijgen in de vroegere dr. Aletta
Jacobsschool.
De gemeente heeft in deze school
vijf lokalen ter beschikking gesteld om
buitenlanders in Amsterdam de facili
teiten te verlenen die nodig zijn voor
de opvoeding van hun kinderen.
De studiegroep woonde tal van
synodevergaderingen bij van de
presbyterianen en de methodisten,
waar zowel onder de predikanten
als onder de leken-afgevaardigden
negers waren. Ook worden de gods
dienstoefeningen er gezamenlijk ge
houden zonder dat zich een inci
dent voordoet.
Moeilijkheden doen zich veelvuldig
voor in sommige zuidelijke staten. Hier
werd onlangs nog een bisschop de toe
gang tot zijn eigen kerk geweigerd, om-
dat hij een negerbisschop van dezelfde
kerk als gast mee naar binnen wilde
nemen. Als alle achttien miljoen negers
gelijkelijk over de Ver. Staten zouden
zijn verdeeld, zouden zich geen proble- j
men voordoen. Nu komt het echter veel
vuldig voor, dat negers in een bepaal
de stad of streek in de meerderheid ziin.
In Washington was 75 procent van de
bevolking bij de eeuwwisseling blank, j
nu is er een zwarte meerderheid van j
63 procent. Op de scholen in de Ame
rikaanse hoofdstad is tachtig procent
van de kinderen neger, vaak zonder be
kende vader, daar in de slums van deze
grote stad negervrouwen wonen met vijf
of zes kinderen zonder getrouwd tc zijn.
Door deze toestanden krijgt men de pro
blemen.
Sociaal vraagstuk
De toenemende sociale moeilijkheden
vertragen de oplossing van het rassen
vraagstuk ook in sterke mate. Vooraan
staande vakbondsleiders vertelden de
studiegroep, dat in de Ver. Staten da
gelijks ruim tweeduizend mensen werk
loos raken door de voortschrijdende
automatisering. Dit treft natuurlijk in
de eerste plaats ongeschoolde arbeiders,
voor het merendeel negers. Zij komen
voor een verdere opleiding niet in aan-
king, omdat zij niet eens kunnen
- wel
In dezen hebben de kerken de ver
antwoordelijkheid om de inzichten in
zake gelijke rechten van de negers, die
op de hogere niveau's reeds verkregen
zijn, ook ingang te doen vinden in de
gemeenten afzonderlijk. Vaak komt er
dan nog een andere argumentatie bij:
zo zegt men in de kringen der zuidelijke
baptisten (tien miljoen leden), dat de
zwarten zich in aparte gemeenten en
kerkgebouwen beter zullen thuisgevoe
len, meer „onder ons".
Hulpdienst
Tenslotte hebben de Amerikaanse ker
ken nog een belangrijke taak, aldus de
studiegroep. Zij moeien ook op sociaal
gebied hulp bieden. Reeds is een eigen
hulpdienst voor de negerbevolking in
Indianapolis in het leven geroepen, die
kleuterklassen, vakantieschoien en ge
zondheidsdiensten met poliklinieken om
vat. Ook is daar een analfabetencursus
georganiseerd voor volwassenen en om
scholingscursussen voor industriearbei-
In de Newyorkse stadswijk East
Harlem, waar 200.000 mensen op een
oppervlakte van twee vierkante kilo
meter wonen, heeft de studiegroep ook
tai van activiteiten waargenomen.
Acht protestantse kerken hebben zich
hier aaneengesloten en een kerkelijk
centrum gebouwd, van waaruit ge
werkt kan worden.' Er wordt niet al
leen gepreekt over wet en moraal,
maar vooral trachten de mensen van
de kerk hier aan hun christelijk ge
loof in hun levenswandel uiting te ge-
Op deze manier trachten de Ameri
kaanse kerken een steentje bij te dra
gen om het rassenprobleem uit de we
reld te helpen. Ze zijn er echter van
overtuigd, dat het nog wel jaren zal
duren voor dit ideaal zal zijn bereikt.