HOLLAND FESTIVAL Kroatische opera, Svjatoslav Richter, Karajan en Shakespeare s dinsdag 9 juni 1964 l^EN MAAND LANG, van 15 juni tot 15 juli, strijkt het Festival in ons land neer. Het veroorzaakt in vele steden een grote activiteit: buitenlandse ensem bles buitenlandse kunstenaars voert het met zich mee en heit stimuleert de Nederlandse kunstwereld tot nieuwe en verhoogde prestaties, voor zover dit althans mogelijk is. Het feest opent in Den Haag met een concert van Nederlandse muziek, uit te voeren door het Residentie- Orkest onder Willem van Otterloo. En dan presenteert zich meteen de eerste bezoeker, het Roval Ballet uit Londen, dat drie verschillende Drovramma's brenet: „The sleeping beauty", „La fiUe mal gardée en drie De Zwitserse tenor Ernst Haef- liger geeft een '-iederenrecital in Scheveningen. Korte werken (op één avond), Hamlet. The invitation en Danses Concertantes Maar het grootste gezelschap komt uit Zagreb, n.l. de 300 leden van het Kroatisch Nationaal Theater uit Zagreb, dat zowel opera als ballet omvat. En dit tneater zal een werk ten tonele voeren, een der belang rijkste uit de gehele operaliteratuur, een werk, dat hier meer dan dertig jaren niet gegeven is, n.l. Boris Godoenof van Moessorgski. Het bevat een stuk Rus sische geschiedenis, die van tsaar Boris Godoenof, de usurpator, die zijn onrechtmatig bezit van de troon met de dood moet bekopen. Moessorgski schreef hier muziek van verbijsterende originaliteit. De opvoering zal zeker een hoogtepunt van het Holland Festival worden. De tweede opera, die het Zagreb-theater geeft, is een première voor ons land: „Katerina Ismailova" van Sjostakowitej. Wij kennen hier geen muziek dramatisch werk van deze Russische componist, die voor deze opera als libret- ta een verhaal van Leskow heeft omgewerkt: een eigenlijk nare geschiedenis van een vrouw, die gedreven door erotische driften, haar familie uitmoordt. De Peking Opera is eigenlijk geen opera in de Europese zin van het woord, al wordt er wel gezongen. Men zal korte schetsjes van pan tomime en acrobatiek zien. en men zal zich daarbij de ooen uitkijken De Nederlandse Opera biedt „Iphige- ïeia auf Tauris" van Gluck. maar een id van deze in liquidatie zijnde stichting Jules Bastin. Robert Ilosfalvy en m Pribyl. Het Residentie-Orkest zit e bak en Alberto Erede diriaeert. Om nog even bij de opera te blijven: Benjamin Britten heeft de continentale zijn nieuwe opera ..Curlen De Weense mezzosopraan Christa Ludwig treedt meer dan eens in hei Holland Festival ov. - De Duitse componist Werner Henze dirigeert het Residentle- Orkest. Het Kroatisch theater uit Zagreb voert de „Katerina Ismaïlowa" van Shostakowitsj uit. Het is de eerste keer, dat in ons land een opera van deze Russische compo nist gegeven wordt. Hij koos als libretto een novelle van Leskow, maar daarvan is in de bewerking niet veel overgebleven. Trouwens Sjostakowitsj heeft zijn werk ook meer dan eens herschreven. óige is, dat zij in de kerk wordt opge voerd: een gezongen mirakelspel kan men het noemen. Dat Britten's War Reauiem Hrote aandacht krijgt, is wel zeker, te meer omdat dezelfde solisten als bij de preihière zullen zinaen Concerten Wij zijn nu bij de concerten beland. Er zijn er heel wat en van zeer verschillenae aard: een Schönberg-concert in Rotter dam, een Beethovenconcert onder Otto Klemperer, een Rich. Strauss>-concert onder George Szell, Mahler's Derde Sym fonie, liederenrecitals van Ernst Haef- liger, Dietrich Fischer-Dieskau. Christa Ludwig, kamermuziekavonden door het Amadeus-Kwartet enz., enz. Maar hier zal de grootste belangstel ling zich wel concentreren op de twee concerten van de Wiener Philharmoniker onder Herbert von Karajan en het recital van de Russische pianist Svjatoslaw Richter. De Weeners alsook von Karajan hebben al eerder ons land bezocht, maar Svjatoslaw Richter komt voor het eerst. Toneel Het toneel ziet er wat magertjes uit, nu de Ned. Toneelmanifestatie het heeft laten afweten. „Studio" brengt wel „Spi noza" van Frenkel Frank en Heyermans' „De wijze kater", maar dit zijn geen premières. En het Wiener Burgtheater toont alwéér een stuk van Nestroy. Ge lukkig staan daartegenover twee Shake- speare-stukken, die The Bristol Old Vic opvoert: King Henry V, deze lofzang od Engeland, en Love's Labour's Lost een van de vroege blijspelen, b^nisch en puntig. Nu deze Bristol Old Vic bezit ien uitstekende Shakespeare-traditie en de Shakespeare-tekst zeggen, dat is elke Engelse acteur aangeboren. Onder welk etiket de Peking Opera te rekenen valt weten we niet. Met opera heeft het niets te maken, maar wel met acrobatiek, met pantomime. Omdat deze Peking Opera ergens toch wel het ballet raakt melden wij hier de voorstellingen van het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater. Beide bren gen interessante premières van eigen èn buitenlandse bodem. En om ook met het eigene te beslui ten: een avond van Nederlandse koor- en orgelmuziek rond 1813 in de Oude Scheveningse Kerk, het concert van de Ned. Baclivereniging in de Grote Kerk> te Gouda, het concert van harmonie- en fanfareconcerten (Nederlandser kan 't niet zijn!) enhet Internationale Orgelconcours in Haarlem. De dwertissementen van het Royal Ballet uit Londen, zoals .£>e gelaarsde kaf' (links) zijn bijzonder attractief en bij Sha kespeare's Henry V (boven) zal men zich best amuseren bij het aanzoek van Hendrik V aan de Franse jjrinses Catherine. Die trich Fischer-Dieskau (die door Gerald Moore begeleid wordt, (foto onder) noch Svjatoslaw Richter (rechts) behoeft intro ductie. En dj opera Boris Godoe- now (geheel boven) van Moessorg ski, zal zeker diepe indruk maken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 5