Avondcolleges zouden in grote behoefte voorzien ICCC-Nederlancl kan op enige groei bogen Verontruste organisten lid van het CNV Recreatie is spelen voor Gocls aangezicht Halve ton voor Toronto bijeen Een woord voor vandaag UITZENDING KADETTEN LEGER DES HEILS Prof. v. d. Valk lanceert idee 1 ANDERZIJDS VERNIEUWING BEROEPINGSWERK (2) Het tweede gedeelte van het artikel van prof. dr. D. Nauta over het beroepingswerk in het Ouder lingenblad van de Gereformeerde Kerken laten wij nu volgen: OOK al behoeft er van navolging van de beroepingsprocedure in de Gereformeerde kerk van Frank rijk geen sprake te zijn, toch kun nen wij in onze eigen situatie uit de verhoudingen in een andere, verwan te kerk wel het een ander leren. Ik zou dan op het volgende willen wij zen. In de eerste plaats moet het nu wel duidelijk zijn dat wanneer men een grondige verbetering na streeft op het onderhavige gebied, de ze alleen te bereiken zal zijn, wanneer de plaatselijke kerken bereid zijn afstand te doen van haar volstrek te zelfstandigheid en wanneer even eens de predikanten niet langer in volstrekte vrijheid de beslissing aan zich houden. Zowel aan de gemeen ten als aan de predikanten moeten bepaalde beperkingen worden opge legd; en van beide kanten zal men zich aan een aantal nader vast te stellen voorwaarden hebben te hou den. Het gaat er thans nog niet om, welke die beperkingen en de voor waarden zullen zijn. Daarover zal in de kerk het overleg moeten worden gevoerd. Maar te voren zal men er terdege van doordrongen moeten zijn, dat alleen dan iets te bereiken valt op het onderhavige gebied, wan neer beide partijen iets loslaten van de volledige vrijheid, waarmede zij menen in dit opzicht te werk te mo gen gaan Het beoogde doel kan niet worden bereikt door het louter in winnen van adviezen en het louter verstrekken van adviezen; want de ze dragen altijd een vrijblijvend ka rakter Er moeten strikte bepalingen worden gemaakt en vaste regelen, allen zich hebben te hou- zelfde regelen in acht hebben te moeten over den kerkeraad uit de meerde re kerkelijke vergaderingen een in stantie of instanties in het leven worden geroepen, die met een be paalde bevoegheid kunnen optreden en beslissingen kunnen nemen. Na tuurlijk zullen het nooit geheel zelf standig optredende instanties kun nen en mogen zijn. Binnen de pres byteraal-synodale inrichting van on ze kerken zou zulks niet te verwe zenlijken zijn. Er zal altijd een be paalde en zelfs sterke afhankelijk heid moeten zijn van de kerkelijke vergaderingen. Aan deze zullen der gelijke instanties in elk opzicht ver antwoording schuldig moeten zijn en blijven. In dien beperkten zin des woords kan men echter zelfstan dige instanties niet missen om te bereiken wat men bij een nieuwe methode van het beroepen van pre dikanten wil nastreven. Naar mijn mening zal men dan goed doen, het instellen van Raden te bevorderen. Ik zou hieraan de voorkeur willen geven boven het aanwijzen van een superintendent. Deze laatste moge lijkheid kan men inderdaad verde digen mfet een beroep op enkele verschijnselen in de geschiedenis van het Gereformeerd Protestantisme. Maar er zijn daar ook bepaalde be zwaren aan verbonden, die men kan ondervangen door de bedoelde taak toe té vertrouwen aan een college van personen, een college van be scheiden omvang. Want in zulk een college of raad kan niemand op zijn eentje zijn wil opleggen. In de tweede plaats is het nodig, dat een eventuele regeling ter zake een algemeen karakter vertoont. Het moet niet zo zijn, dat men een rege ling tracht te ontwerpen voor nood gevallen en voor moeilijke en afwij kende omstandigheden. Stellig moe ten er op zijn tijd ook dergelijke be palingen zijn en worden toegepast. Maar hier gaat het over een situatie, die naar algemene maatstaven moet worden bekeken, en waarin telkens weer, in het belang van een goeden, geregelden gang van zaken, moet worden gehandeld. En zo iets is al leen bereikbaar, wanneer allen zon der uitzondering onderworpen zijn aan een en dezelfde wet en zij de- paald, dat alle belangrijke be sluiten van een raad eenstemmig moet worden genomen, is het ge vaar van een hiërarchische optreden vepl minder groot. Eerst wanneer men in den hier omschreven geest een regeling zou maken, kan het mijns inziens geluk ken een meer bevredigende methode te krijgen ten aanzien van het be roepingswerk in onze kerken. Wil men niet in die richting iets onder nemen, dan blijft men kampen met de onaangename ervaringen, die men met de huidige methode heeft opge daan. En wil men werkelijk deze methode inruilen voor een andere, meer bevredigende, dan zal men die niet kunnen verwezenlijken, zonder het ontwerpen van een regeling in den geest, gelijk deze door mij hier werd geschetst. Voor mijn besef zal men moeten kiezen. Student mag uit college klappen De Utrechtse hoogleraar in de theo retische kernfysica prof. dr. N. G. van Kampen ziet niet in, dat een student die iets uit een college oververtelt, zich aan een ernstig vergrijp schuldig maakt en daarvoor gestraft moet wor den. In „Sol justitiae", het weekblad van de Utrechtse universitaire gemeen schap, reageert prof. Van Kampen in een ingezonden artikel op de waar schuwing van de rector-magnificus, prof. dr. H. Freudenthal, dat hij in voorkomende gevallen van het tucht recht gebruik zal maken. Zoals bekend is richtte prof. Freu denthal deze waarschuwing onlangs tot de Utrechtse studenten naar aan leiding van een krantebericht, waarin uitlatingen van een Utrechtse hoog leraar over de Irene-kwestie, gedaan tijdens een college, werden geciteerd. Een student had het dagblad hierover geïnformeerd. Prof. Van Kampen is van oordeel, dat het recht van de strekste inderdaad het voordeel heeft van de logische eenvoud. Hjj vraagt zich evenwel af of iets tot een vergrijp kan worden verklaard krachtens een mededeling van de rector-magnificus, dat hij van het tuchtrecht gebruik zal maken. Actie Korea een succes i onzer versla-gevers) heid in Christus, de kerken, die zich houden aan Gods Woord en aan de waar heden die de bijbel onfeilbaar leert in een wereldorganisatie samen te bren gen. De ICCC acht het niet zijn taak de zichtbare eenheid der gelovigen in Christus tot stand te brengen; dat is de taak van de kerken". Met deze om schrijving gaf de Geref. ds. M. Vreug- denhil uit Ruinerwold zaterdag in christelijke kerken weer. Dat ge beurde in de algemene vergadering van ICCC-Nederland, officiëler gezegd: van de Organisatie ter bevordering van het werk van de ICCC in Nederland. De voorzitter kon in zijn openings woord een verblijdend aantal aanwezi gen in het Jaarbeurs-restaurant welkom heten, die in de morgenbijeenkomst kon den luisteren naar een referaat onder de titel Schriftgezag en Schriftorobleem dat gehouden werd door de V.U. hoogle raar prof. dr. S. U. Zuidema. Prof. Van Niftrik: Jaarvergadering NVZ teZwolle Op de tweede dag van de 98e jaarvergadering van de „Neder- landsche Zondagsschool Vereni ging", welke gehouden werd in de Buitensociëteit te Zwolle, heeft prof. dr. G. C. van Niftrik zater dagmorgen een inleiding gehou den over het onderwerp „Recrea tie leren". In zijn openingswoord had de voorzitter, ds. J. ter Schegget enkele woorden gewijd aan de nagedachtenis van de on langs overleden directeur der Vereniging de heer Kroese, die met zijn stuwende kracht en ori ginele gedachten veel voor het Zondagsschoolwerk heeft bete kend. Het programma voor deze in Zwolle gehouden vergadering is nog voor een groot deel zijn werk geweest. Prof. Van Niftrik begon zijn inleiding met te wijzen op het voorgelezen schriftgedeelte uit psalm 78: „Hetgeen wij gehoord hebben en weten, en onze vade ren ons hebben verteld, dat wil len wij voor hun kinderen niet verhelen; wij willen vertellen aan het volgende geslacht des Heren roemrijke daden ..Het is alsof we met de recreatie een geheel nieuw onderwerp aanvatten en de vraag dringt zich op hoe zich dat ver houdt tot de roemrijke daden des He ren Het is moeilijk te verdisconteren m het geheel van wat van de vaderen is ont vangen". zo zei prof. Van Niftrik. „Toch is dit woord recreëren, herscheppen, "on een diepe betekenis, vooral prachtig voorjaar, nadat zulk ft«»(«-• -.3 bet Paas- Pinksterfeest hebben gevierd. Recreatie Als getuigenis tegen de „werkgerech- tigheid" heeft Luther eens aan Melanch- ton geschreven dat we God niet alleen kunnen dienen met werken, maar met niets te doen. Het heil is niet te dienen met werken, maar ook met niets te doen. Het heil is niet te verdienen door krampachtig zwoegen en sloven, maar we mogen leven uit de vreugde over het vol brachte heilswerk van Jezus Christus. De ze geestelijke waarheid mogen we mei scheiden van het dagelijks leven: Chris tendom Is existentie voor Gods aange zicht elke dag van de week. Recreatie mag ook het gewone leven doortrekken en beheersen, zodat er een eind komt aan de loodzware ernst en uitgestreken heid van mensen, die nog niet hebben begrepen dat we niet meer leven onder de wet Recreatie is ons niet enkel en alleen opgedrongen door de omstandig heden van de tijd. maar wortelt m de bij belse leer van het heil," zo zei pro; Van Niftrik Nieuwe concentratie „Zoals in zovele dingen komt de kerk hier weer ten achter bij de wereld. Niet door seculariseren echter, maar door nieuwe concentratie op de brieven Paulus zullen we „recreatie moeten le ren", aldus de inleider. In tegen stelling met de Oosterse landen, waar z( nog moeten leren om te werken, gaai- wij hier in Europa „aan vlijt ten onder Wij moeten leren rusten en leren ver staan dat de uitnodiging van de Schrift te gaan tot „de grazige weiden en stille wateren" geen beeldspraak is, maai doeld voor de dagelijkse praktijk het leven Maar al te graag spreken we over ons-e'f ai» over volwassenen, maa vergeten, dat de Bijbel steeds spreekt over X n- erep. "-Ve moeten dan ook weer 'eren te spelen als kinderen voor Gods aangezicht om des te duidelijker Zijn stem te kunnen horen en Zi Woord te kunnen verstaan. Wat de recretatie in de huidige tijd betreft zei prof. Van Niftrik, dat deze niet langer een compensatie is van harde arbeid een even uitblazen maar hoe langer hoe meer een zelfstandig deel van het leven gaat uitmaken. We gaan een jd met een nog langer weekend tegemoet n dit vraagt om een nieuwe vormgeving an het leven. Technocraten zijn al hard bezig om de mens ook in zijn vrije tijd tot slaven te maken en er is dan ook haast bij dat de christelijke kerken ko- tot een verantwoorde vormgeving de vrije tijd. De zondagsschool heeft streepje voor om de jeugd reeds vroeg te leren spelen voor Gods aange zicht. Als we dat eerst zelf geleerd heb ben, dan kunnen we het doorgeven aan kinderen. We moeten dan ook stre- naar de rijpheid van de man. die ...jr de ernst teruggevonden heeft van het kind, welke het had als het aan het spelen was. Dan ontstaat er weer de mogelijkheid om mèt het kind te spelen en te lachen", zo besloot prof. Van Niftrik zijn rede. Na dit met interesse beluisterde onder werp was er ruime gelegenheid om van gedachten te wisselen. De middagverga dering werd voor een groot deel besteed ;en gezellig, boeiend, maar ook leer- programmapunt, het zingen van oude en nieuwe zondagssihoolliederen on der leiding van de heer Wim ter Burg. »en zo rijk ei. veelomvattend pro gramma is het goed al de gedachten, naai voren gekomen op deze 98e jaarvergade ring, dienstbaar te maken aan de op dracht welke er ligt voor zondagsschool leiders en leidsters en daarom werd dan ïan het slot van deze twee dagen of meer samenvattend onderwerp ingeleid door ds. P. W. Spruyt, bestuurs- -an de N.Z.V., dat tot titel had: „Is opdracht duidelijk?" Een ieder weer terug naar z'n eigen w plaats, naar het werk op de zondags school mèt deze opdracht, bemoedigd door de ontmoeting met elkaar en door alles wat werd aangehoord. De jaarver gadering werd besloten met een avond gebed in de Grote Kerk, waarin vooi ging ds. K. H. Kroon. Beroepingswerk Noordwijk aan Zee. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-Z. (Katen- drecht) en als pred. voor het Ikaziazie- kenhuis (vac. H. Dijkstra): J. H. de Boer te Leiden; te Woubrugge: J. Vos, kand. Emmen. Geref. kerken (vrijg.) ook in C.I.O.-M. De generale synode van de Gerefor meerde Kerken (vrijgemaakt) heeft vrij dag jL met algemene stemmen besloten zich voortaan te doen vertegenwoordigen in het C.I.O.-M. (Contact in overheids zaken - militairen). Algemeen waren dc synodeleden van oordeel, dat het gewenst is, dat de overheid een gereformeerd ge luid hoort ten opzichte van het atoom- pacifisme en de veldkerkgedachte. De sy node stelde vast, dat de deelname C.I.O.-M. geen enkele binding standpunt brengt. Het internationale orgelimprovisa tieconcours te Bolsward, dat zaterdag jl. werd gehouden, is een gebeurtenis van belang geworden en was van grote betekenis voor de Nederlandse orgelcultuur. Bovendien had de Ne derlandse Organisten vereniging haar jaarvergadering in Bolsward belegd en daarop viel een besluit van groot ge wicht. De vereniging sloot zich name- aan bij het C.N.V. om zo de sociale belangen van de organisatie beter te kunnen behartigen. had namelijk een onder grond van ongerustheid, die aan het sloi onder woorden gebracht werd door de voorzitter van het Bolswarder orgel comité, ds. Kreb. Deze ongerustheid be trof nl. de toekomst van de orgelcultuur, die, zo sprak ds. Kreb, in groot gevaar verkeert. Opgemerkt werd dat de op leiding tot organist een gerichte vakstu die eist, die ook in duur gelijk te stellen is met een universitaire opleiding. Maar op het ogenblik is de materiële waar dering van het organistschap, dat zich voor het overgrote deel binnen de ver schillende kerken afspeelt, dermate on voldoende, dat velen tegen wil en dank op een andere wijze hun muzikale loop baan zijn en nog zullen moeten gaan kiezen. Het blijkt, dat het voor het me rendeel der organisten beslist onverant- doordrongen van de grote urgentie van deze situatie en zal zich zeer binnenkort met de grootste zorg en energie bezig houden met een verantwoorde honore ring van het organistschap in ons land. Nn het concours zelf: Vier jonge orga nisten hebben gestreden om de prijs. Piet Post had de thema's bereid. Eén thema moest dienen als basis voor het harmo- improviseren van een orgel- koraal en verder konden de deelnemers kiezen uit twee thema's, die zij konden verwerken naar eigen wil. De eerste speler, N. A. M. Waasdorp uit Bloemendaal gaf een eenvoudige har monisatie en bewerking van het koraal thema, degelijk en smaakvol. Een tocca- was onduidelijk. De tweede deelnemer, Gerard Muts uit Soest toonde een zwierige originele har monisatie en een constructieve muzikale koraalbewerking. In de tweede opgave werd het gegeven vooral contrapuntisch interessant verwerkt, maar tegen het eind verliep de spanning. Als derde kwam Addie de Jong uit Delft Hij koos een trio als koraalbewer king, dat een dansant karakter kreeg. De tweede opgave zette hij met bra- sur in met een langdurige toccatavorm op het eerste thema, gevolgd door een fuga op het tweede thema, maar deze fuga werd niet volgehouden en er kwam een slot uit de beginmotieven, zodat totaalindruk zeer verzwakt werd. De laatste deelnemer Frans van Doorn uit Haarlem was in de koraalharmonisa tie het meest geavanceerd. Het orgelko raal zelf leek te veel een „stemmings- stukje". De tweede opgave kwam als een ietwat op Messiaen gebaseerde fantasie tevoorschijn, maar bezat ondanks de ge durfde harmoniek niet veel ruggegraat De jury, bestaande uit Cor Kee, Her man Strategier en Albert de Klerk ken de de prijs toe zowel werking als Venters vormen uitstervend ras De centrale vereniging voor de markt straat- en rivierhandel heeft de indruk dat de venter, en vooral de stadsven ter, gedoemd is uit de samenleving te verdwijnen. Het aantal rondtrekkende handelaren is de laatste 20 jaren aan zienlijk gedaald. Hoeveel er nog zijn. is niet na te gaan, omdat venters niet verplicht zijn hun ondernemingen te la ten inschrijven in de handelsregisters van de kamers van koophandel. De trale vereniging meent dat indien de uitoefening van het ventersbedrijf minder moeilijkheden in de weg zouden zijn gelegd, de venter er nog zou vierhandel de moeilijkheden die venters vaak ondervinden bij het verkrijgen van een ventvergunning. Sommige gemeente besturen weigeren deze af te geven of stellen ze slechts zeer beperkt beschik baar. Voor venters in de grote stadscentr spelen de verkeersmoeilijkheden vaak een grote rol. In de buitenwijken wordt het de venter door de moderne hoog bouw moeilijk gemaakt. Deze omstan digheden en het feit, dat deze bedrijfs vorm op de jongeren weinig aantrek kingskracht uitoefent, zijn mede zaak dat de venterij steeds minder wordt beoefend. De centrale vereniging vindt dit jam mer, want het was juist deze vorm van handel, die in tijden van grote aanvoer van bederfelijke produkten zoals aard beien. kersen en dergelijke een vlotte afzet wist te bewerkstelligen. Menige komkommer, menige krop sla, welke nu op de veilingen wordt doorgedraaid, en heel wat kilo's kersen en aardbeien, die nu gewoonweg niet worden geplukt, omdat de kosten niet worden gedekt, zouden aan de man kunnen worden ge bracht, als de venters bij de uitoefe ning van hun bedrijf niet zoveel moei lijkheden in de weg zouden zijn gelegd, aldus meent de centrale vereniging, die voorts gelooft dat het tijd wordt eens aandacht aan dit probleem te bestedén. Na een verblijf van zes weken in ons land is dc heer P. Speelman weer naar Canada vertrokken Hij heeft zich in gezet om een ton voor Toronto bijeen te brengen, waar men een christelijke h.b.s. wil bouwen, maar waar een vast gesteld bouwprogramma zoveel geld vraagt dat men niet op eigen krachten de middelen voor de school kan opbren gen. De heer Speelman is bijzonder te vreden over zijn bliksem-actic. HU heeft met toezeggingen reeds een hal ton bijeen. Het geld is hem soms letterlijk to geworpen, zoals op de bondsdag van i gereformeerde vrouwenverenigingen vijf minuten 1200 op het podium werd gedeponeerd. Na de vakanties hopen verscheidene scholen met acties te beginnen en enkele afdelingen van het Verbond werkgevers hebben toegezegd een actie onder de leden op touw te zetten. Er is een opvolgingscommissie benoemd, waarvan erevoorzitter is dr. A. F. la Fleur en leden drs. T. Spaan, zakenman te Rotterdam en lt. kolonel A. Wolting te Scheveningen. Het adres van de com missie is: Rijklof Groenplein 13 te Haar lem; het gironummer 8000 Amsterdam- schè Bank ten gunste van de chr. h.b.s. Toronto blijft nog enige maanden open.1 efficiënter studeren de koraalbe de „vrUe" improvisa- Gerard Muts. Voor de volgende keer zUn wellicht iets eenvoudiger thema's gewenst, en min der pogingen tot ingewikkelde kunst grepen. Anders komt het muzikale als ook het muzikanteske element nauwe lijks of onvoldoende tot ontplooiing. Hiervan enkele losse notities. Spr. zet te uiteen dat de Schrift om geloofsinte- •aagt; zij wil gelden als bron en als regel voor ons geloof. Prof. Zuide- meende echter een duidelijke onder mijning van het Schriftgezag te moe ten constateren. Kenmerkend hiervoor noemde hij o.m. ,,dat vandaag de dag op de een of an dere wijze het Bijbels getuigenis over de Geestesinspiratie van de Schrift auteurs vaak in verband wordt gebracht met, ja zelfs afhankelijk wordt gesteld van het getuigenis van de H. Geest in de harten der Schriftgelovigen". Dit ge zag, aldus de hoogleraar, bestaat echter geenszins bij de gratie van de erken ning daarvan, evenmin als bijv. het ouderlijk gezag afhankelijk kan zijn van de erkenning der kinderen. Sprekend over het gebruik van de bij bel, zeide prof. Zuidema. dat tot het gebruik ervan door de gelovige behoort de bestudering der Schrift, inclusief al le vragen die dit meebrengt. Dikwijls komt men ook theologen met het Schriftprobleem niet verder dan gi en. Dat is op zichzelf niet ei Wél erg is als de theoloog gaat en dat het gezag van de Schrift af hankelijk zou zijn van zijn theologisch onderzoek: wanneer zijn Schriftpro bleem de Schrift-zèlf tot een probleem maakt. Dit kan op den duur alleen maar tot ongeloof leiden, zo meende prof. Zuidema. In de middagvergadering gaf ds. J. C. Maris, (Chr. Geref.) als secr,etaris-pen- ningmeester der Nederlandse organisa tie nadere inlichtingen over het werk er de groei van de ICCC. Vorig jaar ver meerderde het aantal aangesloten ker ken met zeven tot 89. Onder de nieuwe lingen bevinden zich veelal jonge ker ken die bezwaren hebben teg-n een oecumenisch streven zoals de Wereld raad dat voorstaat. Er zijn helaas voorbeelden van ker- ..en en kerkjes die aansluiting bij internationale organisatie zoeken in de hoop daar financiële steun te zullen ont vangen: „ze zijn evenzeer bereid zich te voegen bij de Wereldraad als bij de ICCC". Voorzichtigheid is dus geboden. Wat Nederland betreft, hier bedraagt ..et aantal leden 236, waaronder ver scheidene plaatselijke kerken en vereni gingen. Het grootste gedeelte bestaat echter uit particulieren. De Nederland- ICCC-afdeling is financieel „self supporting". Bovendien wordt veel steun gegeven aan het ICCC-hulpverlenings- werk, waarbij het allereerst gaat „om de huisgenoten des geloofs". Jeugd Als voorzitter van het ICCC-jeugdcon- tact en als secretaris van de ICY: de Internationale Christian Youth, bracht Dick M. Boogaard uit Amsterdam ver slag uit. Het jeugdcontact heeft nu 340 leden, voornamelijk afkomstig uit de Chr. Geref. Kerken en de Geref. Ge meenten. ICCC heeft een actie voor een wees huis in Korea; in totaal werd In Neder land niet minder dan ongeveer 33 mille bijeengebracht, waarvan de jeugd maar liefst 14 mille voor haar rekening nam. Het ICCC-jeugdcontact heeft momen teel vier afdelingen, terwijl de vijfde m oprichting is; regelmatig worden z.g. weekend-conferenties gehouden die ge middeld door honderd personen worden bezocht. ICCC-jeugdcontact geeft thans ook een schriftelijke cursus uit met als titel „Oecumene met de bijbel". Internationaal gezien is ICY e landen; in Amerika heeft ICY kelijks radioprogramma. Zomer volgend jaar wordt de tweede wereldconferentie van ICY gehouden. Thema: Jezus de: Ik ben de Weg, de Waarheid het Leven. .Waarom zijt gij bevreesd, kleingelovigen?" (Mattheus 8 26 De discipelen gaan, met Jezus aan boord, de zee op. En dai plotseling breekt er een zware storm los en de golven komen over het schip. Maar Jezus slaapt. Daar zitten de discipelen nu. Ze zullen wel elkander hebben aangekeken en met elkaai hebben gekeken naar de slapende Here. Misschien hebben Z6 nog met elkander overleg gepleegd en gezegd: Zullen we di Here wekken? Ze wekken Hem met een noodkreet, met de noodkreet: „Here, help ons, wij vergaan." En dan vólgt Jezus' bestraffende woord: Waarom zijt gij bevreesd?". Ja, waarom1!, Er klopt iets niet. Er klopt iets niet bij de discipelen en er klopt iets niet in het leven van zovele mensen. Er zijn twel mogelijkheden: men gaat met Jezus de zee op of men probeert zonder Hem het (levensschip veilig de haven binnen te bren gen. Men kiest Hem of men kiest zichzelf. Maar wie Hem kiest, wie bereid is te zeggen: „Here, doet Gij het maar!", du zal zich ook aan Hem volledig moeten overgeven, op genadé of ongenade. Jezus aan boord en toch bang. Dat kan niet. En toch ii zo de mens, toch zijn zo u en ik. Ons toevertrouwen aan Herii zingen: „In Uw hoede zijn wij wel geborgen", maar als de nood aan de man komt, die ene beslissende stap nog niet durver doen. Nog roepen: „Here, Here, wij vergaan." Vergaan, me\ Vaders Zoon aan boord? Waarom zijn wij toch zo beureesdj wij kleingelovigen? Wij lezen vanavond: Handelingen 9 vers 32-43 Bijeenkomsten in Amsterdam Op. dezelfde dag waarop duizen den jongeren gevangen zaten in de ban van de Beatles namen veer tien kadetten van de William Booth-kweekschool voor Leger des Heils-off icier en hun marsorders in ontvangst: „Om, uitgezonden in naam van God en het Leger, de wereld in te trekken, de wereld van de Beatles, en te getuigen van een ander soort leven", zoals de territoriaal bevelhebber in Neder land, commissioner W. F. Palstra, later in een toespraak tot hen zei acht jonge vrouwen en zes jon gemannen van de cursus „Verkon digers van het Geloof": „Die, als een Jesaja, Gods roepstem hebben gehoord en hebben gezegd: Hier ben ik, Here, zend mij!" De uitzending (het verkrijgen van de eerste aanstelling bij korpsen) geschiedde zaterdagmiddag tijdens een indrukwek kende samenkomst in het Concertgebouw te Amsterdam, de stad die het centrum is van de Legeraktiviteiten in Nederland. Des morgens, tijdens een wjjdin-gsdiengt in de grote zaal van het Amsterdamse Kra9napolsky. waren deze kadetten eerst bevorderd tot kadet-luitenant en de kadet-luitenanxs van de cursus (1962 1963) „Geloofshelden" tot officier. Morgens in Krasnapolsky hield di chef-secretaris kolonel F. Holland eei korte toespraak waarin hij de nadrul legde op het priesterschap: „Met komst van Jezus Christus is de deur i het priesterschap wijd opengegaan ei priesterschap heeft het Leger de Heils ook een plaats ingeruimd voor d want op Opstandi-ngsmorgs geeft Jezus aan Maria de opdracht: G heen. en verkondig het Sterk Beide samenkomsten werden bijge woond door familieleden van de nieuw benoemde officieren en kadet-luitenants en door honderden Heilssoldaten en be langstellenden Het waren feestelijke bij eenkomsten, waaraan het Stafmuziek korps zijn medewerking verleende, waar in zeer veel werd gezongen en toespra ken werden gehouden en ook getuigenis sen werden afgelegd. Gedachten over een nieuwe universiteit Q.EDACHTEN over een nieuwe universiteit, een artikel van prof. dr. H. M. H. A. van der Valk in Economisch-Statistische Berich ten, bevat een aantal conclusies en richtlijnen die overeenkomst ver tonen met de wensen die onder meer leven in de kring van de Ne derlandse Studenten Raad. Tot de belangrijkste verschijnselen van het huidige wetenschappelijk on derwijs in ons land behoren onder meer de lange duur van de meeste studies, het grote aantal studenten dat uitvalt, de efficiency van het onderwijs en de opleiding van het steeds toenemende aantal studen ten, schrijft prof. Van der Valk. De vraag naar wetenschappelijk on derwijs is groter dan de statistieken aan geven. Er is bijvoorbeeld een groot antal personen dat een vroeger begon nen studie zou willen voltooien, maar opziet tegen de lange duur daarvan. Behalve de grote latente vraag, die er voor wetenschappelijk onderwijs in ons land moet bestaan cn waarin zou moeten worden voorzien, is er boven dien plaats voor opvoering van de pro- duktivitelt in de leermethoden. Op dit gebied vertoont ons land een achter stand ten opzichte van bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Kortom, zo schrijft prof. Van der Valk, er zijn allerlei func ties die op een nieuwe universiteit of beter of gemakkelijker kunnen worden ingevoerd. Een dergelijke instelling zou andere wijze kunnen worden ingericht dan de bestaande universiteiten. Het zou een meer open universiteit moeten zijn, zowel wat studenten als wat leer vakken betreft. Bovendien zou deze nieuwe instelling straffer moeten worden georganiseerd. Daarvoor mestersysteem, het stelsel plichte volgen van colleges, systeem van cijfers enz. kunnen worden inge voerd. Behalve dag- zouden ook avond colleges, niet alleen gedurende 6 a 7 maanden, maar het gehele Jaar door. moeten worden gegeven. Een deel onderwUsredactie) de studerende jeugd kan straffer de bestaande universiteiten. Voor deze vrij belangrijke categorie bestaat er geen andere mogelijkheid in Nederland. Deze is er wel in de hier gedachte uni versiteit. Zij heeft het voordeel dat daardoor verspilling van talent, over heidsgelden en studieuitgaven voor de ouders verminderd zullen worden. Een ander voordeel van een dergelijke universiteit is, dat de studieduur door het semestersysteem en zomercolleges kan worden bekort. Dit is een aspect van het vraagstuk van de verhoging van het studierendement. De beste en/of werkende studenten zouden door meer vakken per semester te nemen en door zomercolleges te volgen, de studieduur aanzienlijk kunnen bekorten. In het hui dige universitaire stelsel is een derge- liflte bekorting slechts in beperkte ma te mogelijk. Bekorten Ook zou het in het hier gedachte universitaire stelsel mogelijk zijn om de doctorale studie te bekorten of in twee gedeelten te laten doen, die onaf hankelijk van elkaar staan. Enkele Amerikaanse universiteiten kennen het vierkwartaalsVsteem voor het verkrij gen van een ,,master's"-graad. Dit be tekent dat een student, hard werkende, na zijn college-studie in 12 maanden afgeronde opleiding kan krijgen cn ,.master's"-graad kan halen. Onderzocht zou moeten worden of dit is aan te be- De enorme vlucht, die de avondcolle ges in grote steden kan bij Amerika hebben waardering .iet Amerikaanse wetenschappelijk derwijs niet buiten beschouwing worden gelaten. Avondcolleges buiten de universiteiten op geleid. Het zou zeker aan de algemene opleiding en vorming van deze niet-uni- versitairc jeugd ten goede komen, dien voor diegenen, die diploma's i toelating tot de universiteit bezitten de mogelijkheid bestond van het volgen avondcolleges op een universiteit. Het heeft ons altijd getroffen, dat deze jongelui hoge kosten moeten ma ken voor onderwijs, dat in het alge meen kwalitatief van mindere aard is, terwijl studenten beter en meer derwijs op een koopje kunnen krijgen. Als men dit vraagstuk op lange ter mijn beziet, komt men tot de para doxale situatie, dat de studenten op de duur in het algemeen financieel krachtiger zullen zijn dan de jongelui die verstoken blijven van universitair onderwijs, overdag werken en hun vrije tijd gebruiken voor verdere stu die. waarvoor zij grote financiële en andere offers over hebben en deson danks in het algemeen niet zo hoog stijgen op de maatschappelijke ladder als hun, op wetenschappelijke instel lingen studerende, tijdgenoten. Verschil pelijk onderwijs te krijgen voor elke soort onderwijs heel veel althans in Nederlandse verhoudingen moet betalen. Het staat vast dat jongelui, die hard gewerkt hebben voor een plaats in goede instelling dit onderwijs beter ten te waarderen dan degenen, met een eindexamendiploma de vrije toegang tot de wetenschappelijke i ïder- wijsinstelling als heid beschouwen. He grote aantal nieuwe beroepen, dat de vooruitgang van wetenschap en tech niek schept, vereist voor opleiding, beroep voor te be reiden, hetzij om daarvoor aanvullende kennis op te doen. Bovendien stellen ook veranderingen in vele bestaande beroepen nieuwe eisen aan functionaris sen. Ook in die behoeften kunnen avond colleges voorzien. d'e ddscipe Commissioner Palsbna richtte zich to re officieren: „Een jaar gelede ging uw opleiding zich verplaatsen, wen gij uitgestoten in de praktijk van on werk om daar een eigen last te dira.gen e: eigen strijd te voeren." En luitenan Hijmans van het korps Ridderkerk, spre kende namens allen van de cursus ,,n' loofshelden", getuigde daarvan toen „Hier staan Gods helden dan. Ee de regels van ons cursuslied luidt Voor elke opdracht staan wij altijd klaar dikwijls heb ik er aan toegevoegd; Was het maar waar. Gelukkig mogen wij werk verrichten vertrouwend o; God. Hoe zwak wij van onszelf ook zijcj wij staan sterk in onze Heiland." In diezelfde samenkomst legden de ka; dutten de Geloofsbelijdenis af en reikti mevrouw commissioner J. Pa-lsbra-L<j naarts de Zileyeren Ster, ingesteld do« Evangeline Booth, uit aan de moeden an de kadetten. In het Concertgebouw hingen spandoe ken waarop met grote letters: De werell voor Christus. En daarvan zongen de ka dettcn in hun uitzendingslied: „Verkor digers! Wij gaan! Dit wordt een groot bestaan! In Gods kracht tonen wjj aan 't Geloof doet wonderen!" De middagsamenkomst werd geopen/ met een door envoy H. Smallegange g< schreven proloog, die uitliep in de o{ de kadet-officieren. de kweekschool hadden voltooid: „Zij zij niet alleen algemeen gevormd, zij hebbe vooral kennis van de bijbel opgedaai kennis van de waarheid Gods, waarva de bijbel wil getuigen." En sprekend over hun taak zei hij: „De mens tweede helft van deze twintigste heeft vooral behoefte aan God, ma schijnt het te zijn vergeten", en neemt in deze wereld het zwakke o sterke te beschamen". Hij zei: „Honder den en honderden hebben hun Heilan gediend, niet uit plichtsbesef maar ui liefde Zij hebben gestaan tegenover gro te weerstanden, zij hebben moeilijkhede: gekend, maar in weerwil van dat alle zijn zij de wereld doorgetrokken." Kadet-luitena-nte Hendrika Aaltje gen doorn getuigde: „Ik mag mij een k van God noemen" en zii dankte haar diers, die haar aan de Here hadden op gedragen. De ..Verkondigers van het Ge loof' en de „Geloofshelden" zongen zamenlijk: „Nu ben ik een met Jezus Tenslotte werden de aanstellingen u gereikt, waarna toepasselijk werd gezor gen: „Heiland, ik breng mijn leven U, hoor mün bede, zegen rnjj nu. G van Uw kracht en liefde mü meer, laat mU U dienen, o trouwe Heer!" Dr. Willebrands kriigt van paus belangrijke taak lijke eenheid, de Nederlander neur dr. J. Willebrands, is benoemd ti titulair bisschop van het thans verdwene diocees Mauriana in Noord-Afrika. I r.k. kringen ziet men deze benoemin als een uitdrukkelijk eerbetoon var zijde van de paus voor de persoon dr. Willebrands en voor zijn belangrijk werk voor de toenadering van de chri tenen. Dr. Willebrands kan nu officie) namens de R,K Kerk besprekingen vof ren met vertegenwoordigers van andei christelijke kerken. Reeds in zijn huidige functie heeft h, zeer levendige contacten gehad mf protestanten. Zo woonde hij de interns tionale conferentie bij van de Wereld raad van Kerken en bezocht hij vel orthodoxe hoogwaardigheidsbekleder: Ook bereidde hij de ontmoeting voor va paus Paulus met patriarch Athenagora in Jeruzalem. Zendelingen in Kongo weer I in vriiheid Zestien Zweedse mannen, vrouwen Brit van een zendia) handen is van rebelled de rebellenleiders ij kinderen in Kivoe, dat zijn door een veiligheid gebracht. De zendelingen waren geïsoleerd- Lemera. dat in de bergen van K." op 65 Km ten zuiden van Boekavoe legen is. Zij kwamen in deze situal toen half moi de pygmee-achtige Bafc lero krijgslieden de zuidelijke helft v;, de vallei van de Roezizi in hun macij kregen. De zendelingen en hun familie, die tt_ de protestantse Zweedse vrije zendid behoren, werden naar de grens lid van de provinciale assemblee Kivoe, die een van de rebelle'lulden Volgens een in Leopoldstad ontvang» boodschap hebben de zendelingen gislfj ren Boejoemboera, de hoofdstad v Boeroendi b< reikt. Het hoofd van missie is Per Jacobsson.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2