Ref. Churches Australië moeten geholpen worden Ds. Laurens Boone was de stuwende kracht Een woord voor vandaag Zowel wetenschap als theologie betrekkelijk Zondagsschoolwerkers richten blik vooruit ZATERDAG 6 JUNI 1' ANDERZIJDS VERNIEUWING BEROEPINGSWERK (1) ln het Ouderlingenblad van de Gereformeerde Kerken stelt prof. dr. D. Nauta het probleem van het beroepingswerk aan de orde. De laatste tijd zijn reeds vele ma len suggesties gedaan om de me thode van het beroepen in de Ge reformeerde Kerken te wijzigen. Prof. Nauta gaat hier echter niet op in. maar hij stelt in zijn arti kel de Gereformeerde Kerk van Frankrijk ten voorbeeld. In het eerste gedeelte van zijn artikel schrijft hij: E Gereformeerde kerk in Frank rijk vertoont ongetwijfeld schilpunten met de onze. maar inrichting kan toch met goed recht presbyteriaal-synodaal worden ge noemd. In die kerk is het ook zo, dat iedere gemeente haar eigen pre dikant beroept en haar geen predi kant kan worden opgedrongen, en dat een predikant niet zonder zijn eigen bewilliging op een bepaalde plaats kan worden aangesteld. Maar dit recht en deze vrijheid zijn niet onbeperkt. Zowel gemeente als pre dikant moeten daarbij een aantal regels in acht nemen, welke als even zovele beperkingen van dat recht en die vrijheid zijn te be schouwen. De kerkeraad kan geen beroep op een predikant uitbrengen zonder de goedkeuring van twee instanties buiten de gemeente. Deze instan ties zijn de regionale Raad en de nationale Raad. welke de vertegen woordigende lichamen zijn van de regionale en nationale synode. Men gaat er namelijk van uit, dat zij waken moeten voor bepaalde be langen, die aan hun zorg zijn toe vertrouwd. Vooral de taak van de nationale Raad is in het kader van de be doelde regeling zeer belangrijk. Want deze Raad heeft een lijst, waarop de namen voorkomen van de predikanten, die niet voor be roeping in aanmerking komen, om dat zij om de een of andere reden op de hun aangewezen post niet kunnen worden gemist. Daarnaast beschikt dezelfde Raad nog over een andere lijst. Hierop komt een reeks predikantsplaatsen voor, waaraan bij het beroepen van pre dikanten voorrang behoort te wor den toegekend wegens het bijzonde re belang, dat aan het bezet zijn van die plaatsen toekomt. Dit kun nen plaatsen zijn in een omgeving, waar de gelovigen aan grote gees telijke en zedelijke gevaren zijn nal/nai t die manier in sterke mate in hun keuze beperkt. Want ook al komen zij voor op de lijst met prioritei ten, dan is het beroepen van een predikant toch niet mogelijk zonder beslissende medewerking van de nationale Raad. Verder is er voor de regionale Raad ook een bijzondere taak weg gelegd. Dit is dus een vaste com missie. welke wordt aangewezen door de regionale synode en die aan deze regionale synode verant woording schuldig is. Deze Raad moet onder meer aandacht schen ken aan de situatie, waarin de di verse predikanten binnen het res sort van die synode verkeren. Want vV„*~ wanneer een predikant zeven jaar lan* °P een bepaalde plaats heeft van zijn omstandigheden als het aspect van de toestand der ge meente die hij dient. De strekking van dit overwegen is niet negatief van aard. in deze zin dat aan de band tussen gemeente en predikant alleen een einde zou worden ge maakt, indien blijkt dat een vrucht bare samenwerking niet meer aan wezig is. Het is integendeel zo. dat van voortzetting alleen dan sprake is. indien alle betrokkenen zulks ge- in het belang van het koninkrijk raden achten de goede zaak Gods. Blijkt de verdere samenwer king aan bezwaren onderhevig te zijn, dan gaan predikant en ge meente uit elkander en wordt voor de predikant een andere plaats be- T^ENSLOTTE moet ik nog een ge- -1 geven vermelden, dat nodig is voor het verkrijgen van een juist inzicht in de geschetste verhoudin gen. In de desbetreffende kerk be staat de gewoonte, dat wanneer er gens een vacature ontstaat, gega digden zich voor de opengevallen plaats kunnen aanmelden. Dit sol liciteren geschiedt evenwel niet rechtstreeks bij de kerkeraad van de vacant geworden gemeente. De aanmelding moet echter geschieden bij de praeses van wat wij zouden noemen de classis. Deze moet van de ingediende stukken kennis ne men en zich op grond van de daar in voorkomende gegevens een beeld trachten te vormen. Hij i9 het ver volgens, die de desbetreffende ker keraad voorlicht en zoveel moge- iiit.advies dient, voordat deze bevindt, welke bij een vacature ge makkelijk dreigt te verkommeren; waar, om welke reden dan ook, de voortdurende aanwezigheid van een dienaar des Woords in het belang van de instandhouding en de op bouw der gemeente, vergelijkender wijs meer dan op vele plaatsen elders, broodnodig moet worden ge acht. Het aantal plaatsen, dat op de aangeduide lijst voorkomt, mag niet meer dan het vijfde deel der beschikbare predikantsplaatsen be dragen. DIE twee lijsten worden met de grootste zorgvuldigheid opge maakt en moeten aan de goedkeu ring der nationale synode worden onderworpen. BIJ het uitbrengen van een be roep zijn de diverse gemeenten op Vrijg. synode wijst bezwaren af van ds. Van der Schaft lijnen weergegeven van de metho de, welke men in de Gereformeer de kerk van Frankrijk ter zake volgt De verdere bijzonderheden laat ik rusten omdat zij voor ons doel als overbodig mogen worden aange merkt. Ik attendeer er nog even op, dat ook bij die methode er gevallen blijven, waarmee de kerk in de moeite blijft zitten, en waarvoor geen enkele afdoende oplossing kan worden gevonden. Er zullen altijd gevallen zijn, waarin geen andere oplossing blijkt mogelijk te zijn, dan dat predikant en gemeente voorgoed uit elkander gaan en dat een predikant zijn ambt moet neer leggen. In het tweede deel van het ar tikel zet prof. Nauta uiteen, wat de Nederlandse kerken uit een en ander kunnen leren. I oor HIER kerkhouwactie begint (Van een onzer versaggevers) Met jaloersmakende ijver, of fervaardigheid en volharding wer ken de uit Nederland afkomsti ge gereformeerden, behalve aan hun eigen toekomst in Australië, I tr^ aan de opbouw van een gezond kerkelijk leven aldaar. In het luxueuze Nederland, met zijn du re kerken, zijn welvarende ge meenteleden, zijn hele scala vata sociale voorzieningen om maar enkele voorbeelden te noemen is het bijzonder moeilijk zich een enigszins waarheidsgetrouw beeld te vormen van hetgeen daar, op verre afstand van het eerste va derland, in kerkelijk opzicht wordt gewrocht. igende di aken. Laten denken aan de Gerefor meerde Kerk van Vlaardingen. We zien in het kerkelijk jaarboek dat de kerk daar zo ongeveer 8000 zielen telt en dat er acht predikanten werkzaam zijn. Een flinke gemeente dus. Stel nu eens dat deze plaatselijke kerk niet acht maar 36 predikanten had; dat zij er een eigen theologische school op nahield dat ze haar zendlngstaak i zin op Formosa te beglnnen; dat ze de evangelisatie in eigen contreien onder meer ter hand nam door zelf radiopro gramma's uit te zenden en te financie ren; dat ze... enfin, zo zouden we nog wel even door kunnen gaan. Wel, als u zich dèt voor kunt stellen, dan heeft u een vrij aardige indruk hoe de leden der Reformed Churches in Aus tralië, Tasmanië en Nieuw Zeeland, trachten hun taak als christenen in de wereld te verstaan. Naast de vaak har de strijd om het bestaan voeren ze een Dit is het Reformed kerk"gebouw Van Penguin, Tasmanië. Het is een voormalig ziekenhuisje. In de linkerhelft is de kerkzaal, rechts is een ruimte die gebruikt wordt voor het zg. sponsoring-werk om nieuw aangekomen emigranten voorlopig in onder te brengen. (Van i i medewerker) De generale synode van de Gerefor meerde Kerken (vrijgemaakt heeft de be zwaren die ds. J. van der Schaft had in gebracht tegen z(Jn schorsing als predi kant te Mumerwoude niet unaniem (waarop sommige synodeleden hadden aangedrongen) afgewezen. BIJ de stemming bleken twee afge vaardigden niet met het voorstel van de commissie-Janssen om de bezwaren van ds. Van der Schaft ongegrond te ver klaren. te kunnen instemmen. De ouder lingen G. van Oord en P. Flens stemden dan ook tegen, terwijl dr, B. Jongeling, te Apeldoorn, zich van stemming ont hield. Deze uitslag Impliceert dat de sy node zich achter de afzetting van ds. Van der Schaft als predikant van Murmer- woude plaatst. Zoals bekend heeft de kerkeraad van Oenkerk. welke kerk ds. Van der Schaft eveneens dient, gewei gerd aan de Schorsing en later de af zetting mee te werken. Tijdens de voortgezette discussie had ds. Jongeling zich donderdag nog afge vraagd, of „hetgeen we onder ons vinden de laatste tijd nog wel verbonden is met de vrijmaking. Is het niet veeleer soms allerlei dingen in ons geestelijk leven insluipen, waarvan we ons moeten afvragen :is dat in de geest van de vrij making?" Ds. Jongeling wilde graag we ten wat de predikant op de catechisatie leerde. Daar wordt toch de vrijmaking alleen geleerd als historisch feit. We moeten echter bedenken dat historische feiten geen norm zijn. Ds. Jongeling was het met de opvatting van ds. Van der Schaft niet eens. maar toch vroeg hij zich af .of zij moeten leiden tot afzetting. Is het ook mogelijk dat ds. Van der Schaft predikant van Oenkerk blijft en is het mogelijk dat een deputatie van de cynode nog eons met hem gaat praten. Dan kan hij bekend worden met onze. worsteling om hem te behouden, aldus) ds. Jongeling. Oud-Geref. Gem. in 1907 opgericht Weer poging tot hereniging (Van een medewerker) NU er diep de is aantal predikanten wordt uitgebreid. Hierbij deed zich het opmerkelijke feit voor, dat hier meestal personen betrof, die overgekomen waren uit de Gerefor meerde Gemeenten. Misschien kwam dit wel door de opheffing van het voor schrift, dat in de Oud-Gereformeerde Gemeenten uitsluitend psalmen van Da theen moesten worden gezongen. Ook behoefden predikanten niet langer meer met bef, steek en kuitbroek te lopen. diepgaand overleg gaan- is tussen de Gerefor meerde Gemeenten in Nederland en de Oud-Gereformeerde Ge- De lynode li nllteren met romerrece, jmeen,en 1een fusie te ko- Dieneren de> Woord, hebben teen fetann Op 25 iutustus betlnnen de com- men, ls het zeker interessant na theolotlschc .choline nodit. Regel Is. leelevertoderlnten, wttrn. en motelsjte gaan hoe deze kerkformnties zich in de loop der jaren afzon derlijk hebben ontwikkeld. In bei de kerken gaan er stemmen op om te komen tot hereniging, maar voor het zover is zullen nog veel moeilijkheden moeten worden overwonnen. op 1 september de plenaire zittingen n Be roepinqsiv >erk NED. HERV. KERK Beroepen te Zaandam (toez.): A. P Peschar te Hollum (Ameland). Bedankt voor Eist (U.): J. Kooien te Reeuwijk. UNIE VAN BAPTISTEN GEM. Voetangels en rozen De vertrouwde rubriek Voet- I angels en rozen ia! gedurende de zomermaanden worden op- 1 geschort. Daarna is er de moge lijkheid van een nieuwe start. Uitbreiding de bevrijding breidde het aantal i gemeenten zich uit. De- l hun kerke- maar al te van brood niet vermag te leven. Offerzin Na de Tweede Wereldoorlog, toen de Nederland naar Australië forse begon aan te nemen, zijn daar tai van Reformed Churches geïnstitu eerd, veelal zeer kleine, maar niette min zeer levende geestelijke gemeen schappen. waarin het een normale zaak is. dat tien procent van het vaak ten koste van veel energie verworven inko men wordt afgestaan aan de kerk. een dak boven het hoofd al heel wat. maar Ja, de simpele, om niet te zeggen armoedige barakken en cafézaaltjes die thans nog nood-als bedehuizen dienst doen, zijn toch bepaald geen geëigende plaatsen om er ook in de toekomst de gelovigen te blijven vergaderen. Dat még niet en dat kan niet, al was het alleen de kinderen van de emigranten. Er moeten toch échte kerken kunnen komen, waar ook ruimte is voor jeugd werk. Al evenzeer zijn beter geoutilleer de gebouwen gebiedende eis om de men sen in op te vangen waarmee men via de radio of anderszins in contact is ge komen en die van een en ander graag eens iets meer zouden willen vernemen. Maar wat wil men met zo'n acht a ne- (tenduizend zielen, die bovendien als ge- oofsgemeenschap, behorende tot één kerkgenootschap, reeds een eigen theo logische opleiding in Geelong stichtte, waaraan thans vier hoogleraren zijn ver bonden die inmiddels tien jonge predi kanten in de Australische, dan wel Nieuw-Zeelandse Reformed Churches brachten? Wat wil men met zo'n betrekkelijk kleine schare, over een geheel wereld deel verspreid, als ze jaarlijks al zo'n 65 mille bijeenbrengt, teneinde het evan gelie via de ether uit te kunnen dra gen? Ja. waar haalt men, in zo'n situatie verkerende, het geld voor de ook zo no dige kerkbouw vandaan? Moet de theo logische opleiding maar worden stopge zet, moeten de radiouitzendingen worden beëindigd, moet de zendeling die men zelf uitstuurde maar terug worden ge- Bijspringen Of moet dat alles doorgaan en die nen mensen uit de Nederlandse Gere formeerde Kerken bij te springen; ster ker: hier een erezaak van te maken? Tot dat laatste lijkt alle aanleiding te bestaan. De gelegenheid hiertoe hebben de emlgratiedeputaten der Nederlandse Ge reformeerde Kerken geschapen de sy- zondag, de 7de juni, een bijzondere in zameling voor dit doel te doen houden - - totaal 2000 gezinnen in Aus tralië, Tasmanië en Nieuw Zeeland RECHT op een daadwerkelijk blijk van aandacht uit Nederland voor hun zor gen" MEENT lift - ROTTERDAM wordt beslist of hij in de toekomst mag blijven preken. Na enige tijd wordt hij dan beroepbaar gesteld. Overigens zijn de Oud-Gereformeerde Gemeenten niet zo streng-organlsatorisch ingericht als de grotere kerkformatles ln ons land. Ze hebben ook geen kerkelijk orgaan. Vele malen is na 1907 geprobeerd de twee kerken weer bij elkaar te bren gen, onder andere door ds. G. H. Ker sten en ds. J. Fraanje. Tot voor kort echter zonder aanwijsbaar resultaat. Enige maanden geleden zijn er binnen de Oud-Gereformeerde Gemeenten stem men opgegaan die aandringen op here niging met de Gereformeerde Gemeen ten in Nederland. Dus geen samengaan met de Gereformeerde Gemeenten (de "g. synodale groep), die meer dan 65.000 ielen hebben, met 25 predikanten. (De Gereformeerde Gemeenten in Neder land hebben zich in 1953 afgesplitst van de Gereformeerde Gemeenten). De Ge reformeerde Gemeenten in Nederland hebben op het ogenblik zeven predikan ten voor 13.000 zielen. Een eventueel samengaan zal ook afhankelijk zijn van plaatselijke om standigheden. Zo hebben beide kerken zelfstandige gemeenten in Aalburg, Bar- neveld. Ederver/Eist. Harderwijk, Rhenen, Rijssen, Alblasserdam, Utrecht, Bruinisse en nog enkele andere plaat sen. De onderlinge verstandhouding is in sommige gevallen dusdanig, dat een spoedige fusie niet te verwachten valt. verzocht i zijde do In de meeste Gereformeerde Kerken zal zondag a.s. een bij zondere collecte worden gehou den. Dat gebeurt wel meer. maar bet doel is ditmaal zo urgent Hal kerken aandacht .v ij den. Het gaat namelijk om hulp aan een kerkhouwactie in Australië en Nieuw Zeeland, waar men bij de mensen der Reformed Churches vaak een kerkgebouw noemt wat wij anipe iet de ber icbuui i hoogst garag duiden. Kort en heeft Nederland! Gereformeerde beii nodig. Ook zoals men j den willen 1 fin Dat betekent dan dat iedere Gereformeerde kerkganger ko mende zondag met die collecte rekenen moet, dus er thans reeds op geattendeerd dient te worden. Bij dezen dan, want met broeihete golfijzeren en bordpapieren kerk jes, met opvouwbare preekstoel- tjes en dergelijke moet het voor taan in de Reformed Churches van Australië z(jn afgelopen. Kortom: deze pioniers moeten een flink eind op weg geholpen worden. Al was het alleen maar om daarmee en daardoor weer ge ïnspireerd te worden tot her nieuwde energie die moet leiden tot verdere uitbouw van het ker kelijk leven. Een kerkelijk leven dat in veel plaatsen ook reeds verscheidene Australiërs- en Nieuw Zeelanders-van-oorsprong tot toetreding heeft gebracht. „Maar Jezus zeide tot hem: Volg Mij en laat de doden hta doden begraven" (Mattheus 8 :22). Het is het antwoord op het verzoek van een van de discipelel Heresta mij toe eerst heen te gaan en mijn vader te begravt\ g feitelijk de uitvlucht van de mens, die wil uitstellen. Nej i nog niet, straks. Mattheus reageert anders. Wanneer Jez\\A langs het tolhuis komt en zegt: Volg Mij, zoekt hij geen ui 7 vlucht hij staat op en volgt Hem. Twee soorten mensen: spontane en de weifelaar. R De wereld is er vol van. Vol van mensen vooral, die eerst ni net wat anders hebben te doen, ze moeten eerst hun stud) j| afmaken, eerst hun zaak opbouwen, eerst nog wat in de tuerej rondkijken maar dan God zegt tot ieder mens persoonlijk: Volg Mij, en Hij gai j verder. Maar de mens komt met zijn bedenkingen. Natuurlijj het is prachtig om Hem te volgen, het is geweldig volgeliii j van Jezus ie zijn maar kan ik eerst even mijn vader bi graven? Jezus' antwoord is kort: Nee! Dat kunt gij niet. Met Jezus is geen compromis mogelijk. Bij Jezus is het nooij morgen, altijd: nu, op dit ogenblik. Jezus zeide tot hem: Volg Mij. De eeuwen door heeft Hij dj tot de mens gezegd. En wat heeft de mens, wat hebben tol op die uitnodiging gedaan? Heden, zo gij Zijn stem hoort..] Wij lezen vanavond: Handelingen 9 vers 1 tot 16. Wij lezen zondagavond: Handelingen 9 vers 17 tot 31. HOE GELUKKIG TE LEVEN MET REUMATIEK Leef opgewekt. Neem Togal tabletten. Bevrijdt U afdoende van pijn, reumatiek, ischias, spit, hoofd- en zenuwpijn. Morgen reeds mogelijk. Togal is veilig voor de maag. Bij apoth. en drog. TOGAL 0.95; 2.40; 8.88. Interessante rede mgr. Bekkers: „De verhouding van geloof en wetenschap is een probleem ge worden, doordat zowel de weten schap als de theologie de pretentie koesterde dat men het wel wist/' Met deze nieuwe benadering van de veelbesproken spanningen tus sen geloof en wetenschap heeft mgr. W. M. Bekkers, bisschop van Den Bosch, de lustrumvierende studenten van de universiteit van Nijmegen verrast, toen hij giste ren voor hen een inleiding hield. De bisschop benadrukte de nieuwe ontwikkeling binnen wetenschap 1EIDSTERS en leiders van de l*den. J „Nederlandsche Zondagsschool ms er< Vereeniging" waren gisteren en zijn vandaag in Zwolle bijeen voor de 98ste jaarvergadering. Deze nog steeds groeiende vereniging, thans 13.100 leden telt, richt de blik vooruit, in de eerste plaats „om door een goede opzet en door hechte samenwerking het zo schoolwerk voort te zetten zekerheid dat God niet laat varen hetgeen Zijn had begonnen is", zoals ds. J. ter Schegget uit Am sterdam in zijn welkomstwoord zei. Verder heeft men nu reeds aandacht voor het in 1966 te vie ren eeuwfeest. „Voorts is het van belang dat de kring van zondagsschoolkader belang rijk wordt uitgebreid. Hiervan hangt onze toekomst af", aldus ds. Ter Scheg get, die vervolgens uitvoerig stilstond bij de in dit voorjaar door een ver keersongeluk om het leven gekomen directeur A. Kroeze, aan wie de NZV heel veel te danken heeft. Tijdens de huishoudelijke vergadering die vrijdagmorgen gehouden werd, besloten de contributie voor leden brengen van 4,50 tot 5,50 per jaar. Ook de Actie Indonesië kwam aan de orde. Sinds het begin van de inzameling per zakje (Kerstmis 1963) is een bedrag van 43.000 binnengekomen. Er wordt gestreefd naar een ton, met welk bedrag volgend jaar de inzamelingsactie het werk in Indonesië wil afsluiten. Verdrukking Door de recreatie, die een groot aan tal gezinnen tijdens het weekeinde naar buiten lokt, komt het zondagsschool bezoek in de zomermaanden wel in de verdrukking. De vereniging heeft daarom met een aantal vakantiekampen contact opgenomen om op zondagmor gen daar een kinderdienst te mogen houden. Dit Is reeds in vier kampen bet 'Bij de verkiezing van vier bestuurs- de heer A. J. Weermeijer uit n, de heer N. Veldhuis uit Vlisslngen, de heer N. van Zalinge uit Breda en ds. W. B. A. Smits uit Hem men herkozen. Gistermiddag hield rabbijn dr. J. Soe- tendorp uit Amsterdam een deskundige lezing over Mozes, welke bijbelse figuur in het komende najaar op de zondags scholen, aangesloten bij de NZV, behan deld zal worden. Mej. T. de Vries uit Amsterdam vertoonde de nieuwe dia's met bijbelse uitbeeldingen naar een ont werp van mej. D. de Vries uit Schie dam. Des avonds viel het accent op de voor drachtkunst. De Haagse artieste Nel Oosthoek droeg voor uit Bernard Shaw' „Jeanne d'Arc", in eeri vertaling va Ed. Verkade. Tot voor de vereniging verheugende mededelingen behoorden tot slot het feit dat in Amsterdam een tweede hoofdkan toor in gebruik kon worden genomen er. de stichting van een filmdienst en eer radio-luisterclub. Vandaag zal o.a. prof. dr. G. C. var Nifrik uit Amsterdam spreken ovei „Recreatie leren". In deze lezing zal hij de problematiek van de recreatie in bijbelse licht in deze veranderende reld behandelen. Ds. Diekerhof's ontheffing nu ongedaan (Van l onzer redacteuren) Het CIO-M, de interkerkelijke contact commissie voor de protestantse geestelij ke verzorging van de strijdkrachten, is teruggekomen op het (herhaalde) advies aan de staatssecretaris voor de land macht om ds. H. J. Diekerhof, geweste lijk staflegerpredikant te Eindhoven, te ontheffen als hoofd van de opleiding legerpredikanten. Nu een drietal wijze mannen" is aangezocht om een onder zoek naar het conflict Bos-Diekerhof in te stellen, meent het CIO-M het advies niet langer te moeten handhaven. Het is door de gang van zaken achterhaald. Staatssecretaris Haex zal ook nu hande len conform het advies, dat hem door het CIO-M wordt gegeven. en theologie, die wel veel onzekei heden laat, maar daardoor tevei weer alle ruimte geeft aan het loof. Het probleem geloofwetenschap 1 volgens mgr. Bekkers niet zozeer in I weten van de wetenschap als zodanij maar in iets bijkomstigs, namelijk in 4 aanmatigende overmoed die de plotsj linge opbloei van de wetenschap n Renaissance heeft vergezeld. Toen c ten de wetenschappers, dat zij zi en objectief kenden, ofschoon denkfl toch de twijfel aan het weten Insluit. De oplossing van de verhouding loof—wetenschap moet dan ook niet w den gezocht in een soort synthese I compromis op het menselijke nivei van wederzijdse erkenning. Dit is nlj de weg om pretenties aan te pakke Dit geldt, aldus mgr. Bekkers, e\ voor de theologie, want ook de th heeft zekerheid geponeerd, toen ging bedienen van het rationele glsche denken van de Griekse wijsgeri Zowel de profane wetenschap als theologie pretendeerde eeuwige ze_ heden t« bieden. Immers zekerheid geen zekerheid, wanneer ze geen eeu\ heldswaarde heeft. Die pretentie is wel verdwenen, zowel bij de beoei naars van de wetenschap als van t theologie. De theologie is bescheid* gaan spreken van: „gelovig overde ken van het heilsmysterie....". Zij heê ontdekt dat God in het spreken tot i mens zich ook binnen onze histor heeft geplaatst. De uitleg van de ope 1 baring staat steeds binnen dezelfde hi torie en kan daarom richtingwij: worden, niet vroeger, i en straks verband hiermee merkte m hoe juist wetenschapsbeoefenaa.' voor de mensen van de mensen van dan. Bekke dit erkennen van niet te weten a hebben toegejuicht. Hebben zij niet een historisch gebeuren gesproken, toe de Nederlandse bisschoppen klaring van augustus 1963 vraagstuk van „de pil" schreven hi nog niet te weten? Niet alleen de theologie heef haar b trekkelijkheid ontdekt. Dat heeft de wetenschap gedaan, zelfs de w^.v van de natuurwetenschappen. Zij erke; In het laatste deel van zijn rede klaarde mgr. Bekkers zich te hebbe willen realiseren, dat het hier gaat o: i een probleem van mensen. En hij z verheugd te zijn dat het mogelijk om het vraagstuk te bezien vanuit et pastoraal gezichtspunt en dat al dire T gesteld mag worden, dat vooral de g lovige mens in zijn wetenschappelii werk een steun vindt ln de kracht vs zijn geloof, geloof in het leven, gelo in de medemens, geloof in de r en dat dit probleem zinvol is. Het zou beter zijn te spreken v verhouding van geloof en wetenscht dan van een tegenstelling tussen beid Voor dc wetenschapsbeoefenaar is bi leven, gebaseerd op de stelling „tege feiten valt niet te redeneren", een fictï geworden. Daarentegen is voor hem hi leven waarin aanvaarden en gelove plaats heeft, werkelijkheid. het eigen geweten, tot Hem te gaan di al het menselijke weten oneindig ovei treft, en hem te vragen ons sehral beetje geloof te vermeerderen. En hf jor de wetenschapper geen schanci de beperktheid van de menselijk geest, het toeval, het moeizame tastei het veronderstellen, aanvaarden en ge loven te accepteren ais onmisbare fae toren In de wetenschapsbeoefening, e te erkennen dat we van het enorme ge heel nog maar zo weinig weten. Kort nadat in 1907 in Middelburg onder de energieke leiding van de toen nog jonge ds. G. H. Kersten de kruis gemeenten (sinds 1869 een afzonder lijk geheel vormend) samengaan met de gemeenten van wijlen is. Ledeboer uit Benthuizen, trekt ds. Laurens Boo ne uit St. Philipsland zich terug en stimuleert de oprichting van verschei dene Oud-Gereformeerdi Gemeenten. Een groot aantal jaren is hij de enige „leraar", die in zijn werk slechts bij gestaan wordt door enkele „oefe naars". Zeer veel werk heeft deze predikant moeten verzetten; met enthousiasme en niet aflatende inspanning diende hij zijn eigen (grote) gemeente en meer dan tien andere gemeenten, over het ge-1 hele land verspreid. Bij zijn overlijden j in 1934 heeft ds. Laurens Boone slechts i één opvolger. Vier jaar lang gaat ds. W. H. Blaak in het voetspoor van zijn voorganger verder. Kort voor het uit-1 breken van de Tweede Wereldoorlog I wordt zijn taak wat verlicht, omdat het1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2