LONGLIFE Een van de belangrijkste Europese muziekfeesten Maggio Musicale Fiorentino Schönberg Berg en Webern Betere verdeling van nationaal inkomen want ook Ford koos LONGLIFE en vestigde dit record* met een gewone serie-wagen en met een motor-olie die iedereen kan kopen! Lintwormpil aan fantasie ontsproten ZATERDAG 23 MEI 1961 Zon en hogere temperatuur king en regen bracht, is tot staan ge komen en opgelost. Oost-Nederland mocht gisteren dan ook al van volop zonneschijn genieten. Voor het weer in dit weekeinde is een hogedrukgebied, dat zich boven Scandinavië vormde, van het grootste belang. Vanmorgen bevond zich het centrum met 1026 mb boven Zuid- Finland. Voor het weekeinde wachten wij dan ook een matige oos telijke wind met zon en stijging van temperatuur. Het zuidwesten van ons land kan nog bedreigd worden door een storing over Zuid-Frankrijk. Voorlopig hou den wij het echter op zonnig en warm weer. ZON EN MAAN Zondag 24 mei: zon op 4.34, onder maan op 18.36, onder 4.08; maandag 25 mei zon op 4.33, onder 2042, maan op 19.44, onder 4.27; 26 mei volle man. HOOGWATER SCHEVENÏNGEN HET WEER IN EUROPA Rapporten heienmorgen zeven uur Vrouw zat tien jaar in stal De politie van Cagliari (Sardinië) heeft op een boerderij een 50-jarige vrouw moeder van zeven kinderen ontdekt, die langer dan tien jaar in een stal gevangen is gehouden. De politie deed deze ontdekking nadat zij een anonieme waarschuwing had ge kregen. De vrouw lag totaal verma gerd in het stro, terwijl de stal op slot Zij was daar door familieleden opge sloten omdat zij symptomen van gees tesziekte had vertoond. Slechts een maal per dag werd zij op het erf ge lucht. De politie heeft haar echtgenoot, de 63-jarige Antonio Saria, gewezen sergeant van de carabinieri en haar schoonzuster gearresteerd. De 63-jarige landbouwer A Oud* Vrielink uit Albergen, gemeente Tub- bergen, is gisteren bij een verkeerson- gelijk om het leven gekomen. De man stak op een bromfiets vlak voer een auto de weg AlmeloAlbergen over TI/fE verantwoordelijk gesteld moet worden voor de program mering van de 27ste Maggio Musi- cate, weet ik niet. Maar hij verdient een groot compliment voor de wel overwogen opzet. Ik geloof niet, dat men op het ogenblik elders een zo duidelijk inzicht maar ook een zo omvattend overzicht kan krijgen van de activiteiten der 20ste eeuwse Weense school, haar voorlopers haar meesters én haar uitstraling. Dit alles is met een bijna on-ItaÜ- aanse en zeker met een echt Duitse Gründlichkevt aangepakt. Hiermee is deze Maggio Musicale een van de belangrijkste muziekfeesten van Europa geworden en zij toont aan menig festival, dat een bonte verza meling van allerhande zaken biedt, het voorbeeld, hoe het wél kan. Daar waren de twee concerten, die het orkest van de Südwestfunk Baden-Baden in het Teatro Comunale gaf. Kernpunten waren Schönfoengs Vijf Orkeststukken op. 16, Bergs Drie Orkeststukken op. 6 en Weberns Zes Orkeststukken op. 6, wer ken, die onderling ook weer in verband met elkaar staan. Immers Schönbergs Orkeststukken op. 16, die begin 1909 ge componeerd werden en die gebaseerd zijn op de z.g. Klangfarbenimelodie, zijn de onmiddellijke aanleiding geweest tot Weberns Zes Orkeststukken op. 6 uit 1910 alsook tot Alban Bergs Drie Orkest stukken uit 1914. Verschil En het is bovendien zó. dat men uit deze drie werken misschien wel het best het verschil tussen de drie Weense mees ters kan leren. Alban Berg blijft nog het dichtst in de buurt van Mahler en Schön berg. Webem blijkt tegenover zijn leraar •n bijna volkomen onafhankelijkheid gekomen te zijn, ofschoon hij na de eer ste uitvoering van Schönberg's op. 16 ver klaarde ook zo iets te willen maken. En Schönberg vindt in en na dit opus 16 steeds meer zijn eigen weg naar wat hij zijn harmonieleer geformuleerd heeft, dat een toekomstige muziek zieh zal bediienen van de klankkleur als melodie vorming. In het derde deel (Adagio) wordt alleen van een vijfstemmig ak koord c-gis-b-e-a gebruik gemaakt, maar dit verandert voortdurend van effect door een onmerkbaar wisselende instru- mentering. Een heel bijzonder soort van klankimpressie ontstaat dus. In de ver dere stukken valt de polyfone stemvoe ring op, die heel wijd uit elkaar ligt, de volkomen contrapuntische duidelijkheid, kortom, de strikte ordening van het ma teriaal ook in de toen volkomen ongewo- e instrumentatie. Trouwens Schönberg voert hier eerst de aanduiding van hoofd- en neve stemmen in een hulpmiddel, dat het de uitvoerders gemakkelijker maakt de partituren uit elkaar te pluizen. Symfonie gespeeld werd, zonk deze hele maal in het niet. Maar ja Zemlinsky is de eerste geweest, die Schönberg in zijn muziekstudie heeft geholpen, en zijn zuster is Schönbergs eerste vrouw ge worden. Hij was door zijn grote kennis en zijn hoge cultuur een belangrijke per soonlijkheid in de Schönberg-kring. Sophia van Sanle slag vóór is geweest. In de instrumenta tie, in de zg. „Akkordfarbungen", kan men Schönbergs invloed herkennen, evenals in de bijzonder grote verdeling van de melodielijnen over verschillende instrumenten. Maar Webem's signatuur is dadelijk vast te stellen en sterk per soonlijk. Ten slotte de Drei Orchesterstiiche van Alban Berg, die in 1914 ontstaan en in 1929 gereviseerd zijn. Ook deze zijn aan Schünberg opgedragen. Hier is de bin- Sophia van Santé, de Nederlandse mez- )-sopraan, die hier een uitnemende beurt gemaakt heeft door haar prachtige stem en warme voordracht kon ze niet red den. Des te beter was zij in een frag ment uit Schönberg's Gurre-Lieder. dat wij met opzet hierna bespreken. Want dit is nog een jeugdwerk waarin de Wag- ner-Mahler-in vloeden overheersen. En onder het luisteren konden wij niet nala ten te bedenken, wat een goede Brangane (dus in Wagners Tristan und Isolde) Sophia van Santé zou zijn! Italiaans Uit de Italiaanse expressionistische tijd die overigens altijd meer impressionis tisch geweest is, was de „Elegia Eroica" van Casella gekozen, geschreven in 1916 ter herdenking van de Onbekende Sol daat. Zeer sterk Frans van tint en zeer zeker veel te lang bleek ze te zijn en door het erop volgende werk, de Poème d'Extase van Skrjabin werd ze wel over schaduwd. Zo nu en dan krijgt men Skrjabin's composities en wel deze Poè- Aiulere wereld Webern's Zes orkeststukken op. 6 ko en, vergeleken met Schönberg's op. 16. als uit een totaal andere wereld. Webern ook een volkomen andersgeaarde persoonlijkheid, al heeft hij zich zijn le ven lang leerling van Schönberg ge voeld. Deze op. 6 zijn trouwens opgedra- tan „meinen Lehrer und Freunde in höchster Liebe". Maar typisch Webern is de aforistische kortheid: deel 3 ('t kortste) duurt een halve minuut, deel 4 Ct lang ste) iets meer dan drie minuten. Daarbij komt het vermijden van herhaling bij de ontwikkeling, zodat Webern in het schep pen van de a-thematische zéér korte com positie Schönberg's Kleine Klavierstücke Resolutie N.B.V. eist: De loon- en prijspolitiek moest enerzijds zijn gericht op een betere verdeling van het nationale inkomen ten gunste van de werknemers in het algemeen en de minder draagkrach- tigen in het bijzonder, en anderzijds kan zij slechts dienen als conjunc- tuunnstrument in het raam van een totaal van maatregelen op verschil lend terrein. Dit staat in een resolutie, die het congres van de bij het N.V.V. aange sloten Nederlandse Bond van Vervoers- personeel (N.B.V.) in Utrecht gister middag met algemene stemmen heeft aanvaard na het beluisteren van een rede van de voorzitter van het N.V.V drs. D. Roemers over de loon- en prijs politiek. Volgens de resolutie dient ter voor koming van een te ver uiteenlopen van de arbeidersinkomens door toepassing van procentuele loonsverhogingen aan dacht te worden besteed aan een meer evenredig optrekken van de gegaran deerde minimum-inkomens. Van de rege ring wordt verwacht, dat zij niet alleen zal voorkomen dat prijsverhogingen de koopkracht ten onrechte aantasten, maar dat zy ook onverwijld zal op treden tegen ondernemers die het op prijsstabilisatie gerichte beleid door- Ter ondersteuning van de door loon- en prijspolitiek na te streven verbete ring van de primaire verdeling van het nationale inkomen, dient, volgens de N.B.V.-resolutie, vooral aandacht te worden geschonken aan een verhoging van de belastingvrije grens van de loon- en inkomstenbelasting en aan de op trekking tot een sociaal minimum van de uitkeringen krachtens de a.o.w en Voorts wordt In de resolutie gepleit voor ophefing van de gemeenteklasse- aftrek, verhoging van de vakantie toeslag spoedige invoering van een wettelijke regeling van de vakantieduur •n de vakantietoeslag en voor afwjj- ■ing van de huurverhoging of als het parlement er anders over denkt een volledige looncompensatie van de huur verhoging. Schönberg in zijn Weens-expres sionistische tijd. Deze componist staat in het middelpimt van de Maggio Musicale. ding met diens op. 16 èij,,ïnet Mahler heel evident, zonder nu van epigonisme te spreken. Daarvoor had Alban Berg veel te veel 'n eigen .^muzikaal gezicht". De drie delen hebben 'n sterk dramatische, zeer expressionistische zeggingskracht staan in nauw verband met zijn in 1917 begonnen opera Wozzek, Berg evolueert later naar de dodecafone stijl, maar strikt dodecafoon zal hij nooit schrijven. Epigonen Welnu rond deze drie werken waren werken gegroepeerd, hetzij van figuren, die met Schönberg en zijn school in verbinding gestaan hebben, hetzij een zekere band met het expressionisme to- Nu waren onder deze composities beslist geen ontdekkingen te melden en zou hoogstens beleefd „aangenaam" kunnen zoggen en ze dan schielijk verge- Daar was dan de „Berceuse élégiaque" in Busoni, een soort slap Debussy-af- treksel dat notabene Schönberg de moei te waard vond om voor klein orkest te bewerken (het Berliner Philharmoni- sches Ensemble zal het uitvoeren op een der Maggio-concerten). De figuur van Busoni is overigens merkwaardig genoeg geweest: zoals Liszt stond hij* open voor alle mogelijke ver nieuwingen in de muziek, maar hijzelf heeft nooit de weg tot vernieuwing ge vonden. De Schönberg-bewerking zal dus wel als een soort „homage" bedoeld zyn. Maar had deze Busoni-muziok nog een zekere verfijning of liever een overmaat verfijning, van de Zes Maeterlinck- liederen van Zemlinsky kan men werke lijk weinig goeds melden, om van de Prelude van Schreker's opera „Die Ge- zeichneten" maar te zwijgen. Zo'n epi- Sophia van Santé, de Nederlandse mezzosopraan, die in Florence een uitnemende beurt gemaakt heeft. d'Extase alsook enkele etudes, te ho- maar deze zonderlinge Russische componist, die het „synthetisch akkoord" uit de boventonenreeks afleidde en zich in allerlei mystiek-extatische be9chou- ingen verloor, verdient zeker meer aan dacht. Leider Ernest Bour, die deze twee concerten in de Südwestfunk Baden-Baden leid de, gaf aan deze Skrjabin-muziek een Frans accent, dat haar bijzonder goed stond. Maar hij is een wat droog musicus, die noch Webern noch Schönberg dui delijk uit elkaar zette en met de bindin gen. waardoor een spanning overgeno- en volgehouden wordt, wat moeite had. De weergave zakte dan precies op die punten weg. Maar nu is dit Duitse radio-orkest wel een goed ensemble, dat onder Rosbaud en Boulez tot grootse prestaties gekomen is. maar dat nu toch duidelijk wel een dergelijk leider miste. Trouwens wat zou Rosbaud van deze beide concerten gemaakt hebben Dra. H. E. Kokee-van den Berge (Niet voor niets kozen de Ford»mensen Longlife. Een olie, waarvan de véél langere levensduur al onomstotelijk vaststondeen olie waarop ze konden vertrouwen! A'Wereld-afstandsrecord te Miramas(Fr,)metTaunus 12 M over 300.000 km. Slechts 16x werd olie ververst: dat is om de 19.000 km. 108 Inter nationale records werden gebroken. In Den Hulst (Ov.) is gisteren ongeluk gebeurrd, aan de gevolgen van het drie jaar oude dochtertje Hillie van de familie Seine is overleden. Het kindje dat met een autooed !iep, draai de plotseling de rijbaan op, waarbij zij door een personenauto word aangereden 60 „Ja, ik doe het!" Hij zag toen nog kans om weg te komen en wilde die niet voorbij laten gaan. Haastig, op de tast, maakte hy de zeilen los, de fok en het grootzeil, dat op de boom gebonden was. Hij wist, dat het niet mee zou vallen om buiten de hoofden te komen. De wind stond bijna recht op de ingang van de haven. En veel ruimte om het op te kloppen had hij niet. Maar hij zou het wel klaarspelen. Met een hoogaars wel. Als het dag werd en Rooie Tjeerd aan dek van zijn botter kwam, zou hij zien, dat er geen beter schip was om mee te laveren dan een hoogaars. Hij heeft een erg grote mond en verdraaid, hij heeft me de recherche achter de broek gestuurd. In zo iets kan ik niet tegen hem op, maar als zeeman ben ik minstens evenveel waard als hij." De zeilen klapperden. Maar dat mocht hem niet hinderen. Ze moesten heel wat harder klapperen en slaan, wilde Rooie Tjeerd in zijn kooi aan boord van de botter het horen. „Hij heeft mij de recherche achter de broek gestuurd en ik heb zijn motor verpest we hebben elkaar niets meer te verwijten." Hij smeet de voortros los, liep naar het roei en liet de hoge steven van de hoogaars afval len tol eerst de fok en daarna het grootzeil met een felle ruk vol kwamen te staan. Daarna haalde hij de schoot zoveel mogelijk door en liet ook de achtertros, die met een slipsteek om een paal lag, langzaam schieten. Het scheep je deinde even, viel over stuurboord en begon zachtjes vaart te lopen. Toen het de volle wind opving, zette Piebe Lap zich schrap. Het regen de op dat ogenblik alsof het water bij bakken voi uit de hemel gegoten werd. Hij drukte zijn heup tegen het helmhout Vlak onder de stenen dam aan de overkant van de buitenhaven ging hij overstag. Hij moest twee-, driemaal overstag, eer hij buiten het Lange Hoofd kwam. Maar toen had hij het dan ook klaargespeeld. Hij hoefde bij dat hoge tij niet binnen de vaar geul te blijven, maar kon rustig over de zand banken en kleiplaten heen, want er stond al wa ter genoeg en er liep nog een stevige vloed- stroom bovendien. Alleen bedacht hy, dat het misschien verstandig zou zijn geweest als hij er nog een rif bij in het zeil gestoken. De zeilen en het tuig van de hoogaars waren niet al te best meer. Alles kraakte en kreunde. Maar nu hij eenmaal voer, kon hij beter wach ten tot er even een flauwtje was. Als iemand toen aan Piebe Lap gevraagd had, waar hij eigenlijk heen wilde, had hij dat on mogelijk kunnen zeggen. Misschien zou hij ge zegd hebben: „Het gaat je niets aan." Of: ..Nergens heen!" Hij had geen werkelijk doel. Tenminste niet dat hy wist. Hij wilde alleen maar varen. Het was de zee die hem riep, de zee en de wind en de eindeloze ruimte. Hij voer door de loeien de storm, de striemende regen, door wat nat te sneeuw die er viel, en het opstuivende buis water, door brekers en stortzeeën. Hij vocht met zijn hoogaars, waarvan tuig en touwwerk beslist niet meer vertrouwd waren, tegen de woelige elementen. Elke klap water, die het kleine vaartuigje overnam, voelde hij aanko men. Elke windvlaag die door het lopend tuig gierde, snerpte door zyn ziel. Elke schok die de romp kreeg, als het schip door een hoge golf opgetild, meegesleurd en dan neergekwakt werd, trof hem tot in zyn diepste wezen. Al zijn spie ren stonden gespannen. Zijn ogen tuurden voor zich uit in de dichte duisternis. Hy was een deel van het schip en het sohip was een deel van hem. Er was in beiden geen boosheid, geen onrechtvaardigheid, wrok of verbittering, geen angst en geen woede. Ze waren samen opgenomen in de eindeloosheid van wind en wa ter, van golven en wolken, in de eeuwigheid van de chaos, die was voordat God daaruit de wereld schiep, een scheiding maakte tussen licht, dat Hij dag en de duisternis die Hy nacht noemde en de mens formeerde naar zijn beeld en gelykenis. Het was die nacht vier uur, toen Marthe van Jakob Thomsen wakker werd en even moest lig gen luisteren, eer het tot haar doordrong, dat het 't loeiend huilen en gieren van de wind was, dat haar wakker gemaakt had.Ze was geen vissersvrouw en wist met, dat er enige reden was om zich ongerust te maken over haar man aan boord van de Panamees. Toch was er iets wat haar benauwde. Misschien was dat meer het gevoel van verlatenheid, waardoor ze bevangen werd, de tegenstelling tussen de rust. de warmte, de stilte en de beslotenheid in huis en hel tumult van de razende elementen daar buiten. Maar ze sliep al gauw weer in. Bij Jan Boetjes in huis was zuster Ina ook wakker geworden. Ze had een slaapkameriji op het noordwesten en in de zomer was da mooi omdat de zon er niet de hele dag op het raam scheen en het er daarom ook niet te warm werd. Maar in de herfst en winter kreeg ze er het volle geweld van de wind, die van de Noordzee, over de eilanden en de wadden kwam aanrazen. Gewoonlijk hinderde haar dat niet. Ze vond het zelfs wel gezellig als het buiten hard waaide en ze lekker warm in bed lag. Maar die nacht benauwde het haar een beetje. Om Jakob Thomsen, die alleen aan boord van de katoenboot moest zijn en ook om Rooie Tjeerd aan boord van zijn botter, ze wist wel, dat hij daar voor de storm veilig was. Als de wind bleef aanwakkeren en het water te hoog stond in de buitenhaven, klopten de vis sers die hun botters daar hadden, een van de sluiswachters op en gingen ze nog naar binnen, waar ze geheel beschut lagen. Ze had echter ach teraf bedacht, dat Tjeerd veel beter in het .lo gement bij het Bierhuis aan de Binnenhaven had kunnen slapen dan aan boord van zijn bot ter, omdat Piebe vlak voor hem lag met zijn hoogaars. En die gedachte bleef haar voortdu rend bezighouden. Ze had eigenlijk niet begre pen, waarom Tjeerd zelf er zo licht over dacht. Waarschijnlijk deed hij slechts alsof het hem nauwelijks raakte omdat hij tegenover haar en zich zelf niet wilde toegeven, dat hij zich onge rust maakte, hoewel dat was niets voor hem. (Wordt vervolgd) Naar aanleiding van berichten als zou een inwoonster van Soest rioo- een phar- maceutische industrie bij wijze van „ver mageringsmiddel" een rode pil zijn ge leverd, die bij laboratoriumonderzoek de kop van een lintworm bleek te bevat ten, verklaart men van de zijde van het ministerie van volksgezondheid oezig te zijn met een onder-.oek Resultaat wordt niet eerder verwacht dan begin volgende week. Opvallend is dat nergens de r,aam of zelfs maar de nationaliteit van de indu strie wordt genoemd noch van het la boratorium. dat de pil zou hebben on derzocht. Volgens het ministerie zou men er niet in geslaagd zijn de betrokken inwoonster te vinden. Rekening schijnt te worden gehouden met de mogelijk heid, dat de publikaties het gevolg zijr van fantasie, misverstand of een grap Agenda Staten- Generaal (Van onze parlementsredactie) De Tweede Kamer zal volgende week dinsdag het wetsontwerp tot verhoging van de huren per 1 juli a s. behandelen Voor woensdag staat de voortzetting van het debat over het wetsontwerp oo het schadeverzekeringsbedrijf op het pro gramma. Donderdag hoopt ie Kamer te kunnen gaan beginnen aan de ont werpen van wet op de inkomstenbelas ting de vermogensbelasting en de loon belasting 1960. Deze voor-.tellen maker deel uit van het complex de» algemene technische belastingherziening De Eerste Kamer houdt zich dinsdag i woensdag bezig met de behandeling in de begroting-1964 van buitenlandse zaken. ETHERG0LVEN fes\dtcZ vanavoné Disco-Festival iar. klankbeeld naar 21.20 Ra- n 22.10 Gram 22.15 Muzikale commentaartjes 22 30 Nws 22 40 Actualiteiten 22.55 Lichte orkestmu ziek 23 25 Lichte gram 23 55—24 00 Nws Hilversum II. 298 m. 19 00 Nwa 19 10 Actualiteiten 19 22 Sportperlscoop 19 30 sus II-prijzenl 20 ïr 2106 Socialist 19.30 Top of flop NTS: 20 00 J< tclevisiefestival ln Montreux, bekroond met dc Gouden Roos. VARA: 2125 Diclc Powell - De grote Anatole. TV-film 22 15 Zo is het toevallig ook nog eens een keer NTS: 22 55—23 00 Journaal. Experimentele uitzendingen op het twee de net (Kanaal 27). NTS 20.15 Werner Müllcrs Schlagermagazln: Uitgave voor- Jaar 1964 21.45—22.20 "t Is maar een woord quizprogramma. Programma voor zondag Hilversum I. 402 m. VARA; 8 00 Nieuws, sportmededelingen en postduivenberichten 8.18 Voor het platteland 8.30 Weer of geen 12 30 mogelijke afgelastingen den( 13.00 Nieuws 13 07 De toestand ln de world, lezing 13 17 Mededelingen of gram 13.20 Café-chantant Adam en Eva. caba ret 13.50 De toneelgroep Studio 10 Jaar, vraaggesprek 14 00 Filmmuziek (gr) 14.30 Radio kamerorkest en solist: moderne en klass muziek 15.30 Tourd'Europe. touris- tisch programma 16.00 Dansorkest met zangsolisten 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Dansmuziek voor tieners (gr) 17.20 Ope ratie de Jeugd 17.5' sportjournaal. VPRO: 18.30 ders als gewone mensen, lezing 18.45 Ca baret in Kikkerland: Nederlandse klein kunst op de grammofoonplaat 19.30 Korte Doopsgezinde kerkdienst AVRO: 20.00 Nws 20.05 Nederlands koorfestival 1964 (I) 20 25 Operafragmenten (gr) 21.00 De handen, hoorspel (hrhaling van 18 april 1963 21.30 Metropole orkest 22.00 Voordracht 22 10 Licht ensemble met zangsollsten 22.30 Nws 22 40 Actualiteiten 22.55 Amus muziek (gr) 23.55—24.00 Nws. Hilversum II. 298 m. KRO: 8 00 Nieuws 8.15 Klass gram 8.25 Inleiding hoogmis 8.30 Hoogmis 9 30 Klass gram 9 45 Nieuws. IKOR: 10 00 Hervormde kerkdienst 1100 Vraag en antwoord 11.10 Oecumenisch nws KRO: 11.15 Fragmenten uit het Interna tionaal muziekrepertoire (gr) 12.05 Zwart op wit: actuele publicaties over kerk en wereld 12 15 Bel Canto-programma met dc kinder i 14.15 De hand 14.00 Mo- 1 dc ploeg. lezing 14 20 Reportage Interland voetbal wedstrijd: Nederland—Albanië te Rotter dam (15 20—15.30 Marinierskapel der Ko ninklijke Marine, gr) 16.15 Kapel Ko ninklijke Luchtmacht (gr) 16 25 Toto-uit slagen 16 30 Geestelijke liederen (opn CONVENT VAN KERKEN: 17.00 Christe lijk Gereformeerde kerkdienst. IKOR: 18 15 Ter Meerdere Ere, lozing 18.30 Men sen. praatje 18 45 Gram 18.50 Actualiteiten jgAjt kerkelijk erf 19.00 De Open Deur. clltatie KRO- 20 15 Mc) (gr) 20 30 SUS-Actle 21.00 Koren en licht instrumentaal ensemble 21.30 Moderne kamermuziek (gr) 22 00 Wissewassen licht programma 22.20 22 25 Boekbe spreking 22.30 Nws 22.40 Avondgebed 22 30 op het Am sterdam-Rijnkanaal by Jutfaas 19.30 Week- Journaal 19.55 Journaal 20 00 Sport in Beeld. KRO: 20 30 Finale SUS II 21.00 Kie keboe Nederlanders van naby gezien, ge hoord en gekiekt 2125 Interview 21 SC Kunstmaandorkest: populaire klass mu- naal Ept,0°* NTS: 22.35—22.40 Jour- Programma voor maandag - ,n"XTum, 402 m VARA: 7 00 Nwa 7 10 Ochtend gym 7 20 Socialistisch stryd- lied 23 Lichte gram (om ca. 7.30 Van dc voorpagina) 7 55 Operatic Onbereik baar. reportage 8 00 Nws en sociallslseh strijdlied 8 18 Licht gram 8 50 Ochtend- gym voor de vrouw 9 00 Klass orkest- nan5? (Jfr), M Waterstanden. VPRO: wIPo ?verj?M f w°p de maa»<lagmorgen 10 00 Lichtc eram 11.00 Nieuw» 1102 Voordracht 11,20 Moderne gram 12.10 Elektronisch orgelspel 12 30 Mede delingen ten behoeve van land- en tuin bouw 12 33 Voor het platteland 12 38 Licht instrumentaal kwintet 13.00 Nw, 13.15 Voor ?.eh.ml??cn8tand', praa,,c 13 20 ^anotrio: licht» klass muziek 13 45 Wikken en wo gen. praatje VPRO: 14 00 Oude muziek (gr) 14.15 Macbeth, tragedie (herhaling van 24 april 1964). VARA: 16 00 Nieuws 1602 Zestig minuten voor boven de zez- v1!-»0?. Oude liedjes 17 15 Oude dansen "°s "kest. zangsolisten en licht 18.00 Nieuws 18 15 Licht igsoliste 18 35 (gr) 172 vocaal ensembl instrumentaal Licht ensemble ingsolisti - m- NCRV: 7.00 Nieuws 710 Dagopening 7.20 Klass gram 7 35 Sportuitslagen van zaterdag 7 45 Radio- 8 00 Nws en NCRV-lied 8 15 Gewd- luzick (gr) 8 35 Amus muziek (gr) huls- ziet (gr; logische 12 25 Vo ten beho Orgclspe n 9 40 Voc rouw 10 10 Moderne orkestmu- 10.20 Rondom het Woord: theo- ctherleergang 1105 Lichte gram >r boer en tuinder 12.30 Mcded :ve van land- en tuinbouw 12 33 populaire muziek 12 53 Gram. actualiteiten 13 00 Nws 13.15 Lichte orkestmuziek 13 35 Engels meis jeskoor: Britse volksliederen (gr) 13 56 Lichte gram 14 05 Schoolradio 14755 Ra- du Kamerorkest en solisten: oude- en klass muziek 15.25 Modem» nrv lUke HeK 1630 Pianorecitalklass muziek jV"Óo"v"d M»iï.»"L1715 S,r'P, voor dc Jeugd 17 30 cd-7 -,Y°ür de teenagers 17 50 Re geringsuitzending: - Verbond: De kracht der zwakkcnP^',,C'C spreekt de heer P Jongeling, lid Schooljeugd kijkt naar Esinoreit Na een inleidende schooltelevisie- uitzending zal de middelbare school jeugd een programma op dinsdag 26 mei een anderhalf uur durende voor stelling van het abele spel ..Esmoreit" te zien krijgen. Deze uitzending begint om 11 uur en duurt tot 12.30 uur. Het is de werkgroep Haagsche co- medie, die dit 14e eeuwse spel ten to nele voert. De rol van Conine van Ce- ciliën wordt vertolkt door Kees Coolen, die van de Coninghinne door Anne- Marie Heyligers. Wim van Rooy is Esmoreit. sconinx sone. Nog verschei dene andere acteurs werken mee. Wij heben zo'n idee, dat niet alleen scholieren dinsdagochtend aan de beeldbuis zullen zitten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 7