Wij willen alleen maar zeggen hffVt's Ruimte voor ons.... Tjïtj ZATERDAG 23 MEI 1964 EEN PAGINA VOOR DE JEUGD, I SAMENGESTELD DOOR EEN JONGERENREDAKTIE I Er was eens, niet zo heel lang geleden een krantenredaktie, die een hele pagina in haar zondagsblad wilde afstaan aan jongeren. Er was er eens een hele chaotische vergadering van zo ongeveer veertig van die jongeren met evenzoveel plannen met die pagina. Een ver gadering, die toen het puntje bij paaltje kwam, eigenlijk met twee linkerhanden en een mond vol tanden stond, zodat er zelfs één avond hele maal geen kopy was. Er was een pagina, die de helft van de tijd blanco geweest zou zijn en de helft van de tijd gevuld met dingen, die jongeren nu eenmaal schrijven, maar oude ren niet graag lezen, als niet.... Ja, dat zou het beslist geworden zijn als er geen fee geweest was, die met haar toverstafje over deze pagina, een van haar geesteskinderen, gewaakt had. Die fee is blond, lijkt een beetje op Doris Day, draagt elke redaktievergadering iets anders, en elk ruimteredaktielid kan u ver tellen dat ze jong genoeg is om met de ruimtere- daktie te lachen en te huilen om dezelfde din gen en oud genoeg om onze voorspraak te zijn bij de echte, grote redaktie. Haar toverstafje is een onuitputtelijke ideeënvoorraad. Als iemand weet waar Abraham de kopy haalt, dan is zij het wel. En niet alleen de kopy. maar ook foto's, adressen, belangrijke mensen. Kortom: we heb ben het over mevrouw Hovingh (die het zelf af schuwelijk zal vinden dit allemaal te lezen). Jullie, lezers, hebt nooit iets van mevrouw Hovingh op deze pagina gelezen. Meestal zorg de zij alleen, dat er dingen geschrapt werden. Het is moeilijk omte omschrijven, waarom jullie op elke pagina toch iets van mevrouw Hovingh hebt gelezen. Het is zo, dat er van de Ruimteredaktie, die aan de wieg van ruim te heeft gestaan, bijna niemand meer over is. Toch is er elke zaterdag een ruimte in jullie bus gevallen, die een lijn vertoonde, die en daar mag mevrouw Hovingh trots op zijn leesbaar was. We zouden jullie het recept kunnen verklap pen. Maar we kunnen toch nooit precies ver tellen hoe mevrouw Hovingh kan zeggen: Nee, jongens, dit gaat echt niet. Dat krijg ik er nooit door. Of: Ik geloof, dat iedereen er wel voor is (en dan was iedereen er voor). Of: En nou allemaal vijf minuten nadenken over 'n onderwerp voor over veertien dagen. Of: Ja, jij Tjit, wil je ook even luisteren, jakkes, ik lijk hier net zo'n schooljuffrouw. Dingen, die net zo hoorden bij de redaktievergadering als de tafel vol papieren, de fleskes prik en de gezamenlijke schaterbuien. Na die eerder ge noemde vijf minuten was 't toch meestal me vrouw Hovingh die een onderwerp had. Of de titel, die we moesten verzinnen. Waarna wij dan nog zo vals waren die vaak af te keuren. Dat waren de redaktievergaderingen. Daar buiten waren de dingen, waar wij als ruimte redaktie niet zoveel mee te maken hadden. De boze brieven over sommige pagina's, die meestal via de grote redaktie op het onschul dige hoofd van mevrouw Hovingh terecht kwa men. Of de kopy, waarvan wij in de trein later zeiden: nou, ik ben benieuwd of 't er in komt en waarmee we mevrouw Hovingh als pleit bezorgster opscheepten. Of de vriendelijke brief jes, die zij opstelde voor geweigerde kopy. En niet te vergeten de fameuze centenpot, die steeds moest zweven tussen de budgettering van de grote krant en de wensen van hebberige ruimteredaktieleden, die meestal arme studen ten zijn. Mevrouw Hovingh kan dat allemaal. Zij kan ook elk handschrift al overtypend ontcijferen, zij kan verhalen inkorten zo dat zelfs de meest veeleisende auteur tevreden is, zij kan inlei dingen schrijven, foto's van de meest bizarre dingen te voorschijn brengen maar laten we niet van vooraf aan beginnen. Want ik weet zeker dat mevrouw Hovingh zelf een hekel heeft aan deze loftuitingen. Daarom wilden we eigenlijk gewoon zeggen: dank u wel. Het was uw idee, uw pagina. Toch heeft uw naam er nooit op gestaan. U was iemand van de grote krant en dus anoniem. Daarom hebben we hem deze keer in elke alinea, en eigenlijk zouden we hem deze keer in hoofdletters willen hebben. Gewoon, om dat u altijd mevrouw Hovingh bent geweest op de redaktievergaderingen, omdat u echt bij ruimte hebt gehoord. We weten eigenlijk niet goed wat er van ruimte zal worden nu u er niet meer zult zijn als katalysator van onze wilde ideeën. We kunnen niet van u zeggen, zoals bij an dere afscheidsstukjes: de literaire kwaliteiten van haar werk beloven veel voor de toekomst, haar stijl etc. etc. Uw vertrek is voor u het begin van iets heel anders. We wensen u dan ook geen literaire loopbaan en een hoge vlucht in de Nederlandse letterkunde toe. We willen alleen nog maar zeggen dat we u zullen mis sen en dat we ruimte zullen proberen te hou den zoals u het gemaakt hebt. En verder: veel geluk en nog eens een dank u wel. Dank u wel voor alles wat u voor Ruimte gedaan hebt. Dank zij u kunnen we het sprook je beëindigen: en zo leefde die pagina en haar redaktie nog heel lang en gelukkig. NAMENS DE RUIMTEDAKTIE MARIANNE VAN RAAY Het ié tüden geleden, dal jc «p „Ruimte" aforismen hebt kunnen lezen. Tjit Reins- ma een der onzen, naar je wellicht weet had ei ivond allig zult beamen als je ze leest Men moet zijn hoofd bui wil me ich nie de hemel stoten. Het is gemakkelijker tegen vyanden dan vrie Moderne romans w< slechts geschreven om Het onaangename van wer- ken is, dat het pa* achteraf voldoening schenkt, (Op „De ontmoeting"): Holle vaten communiceren het hardst. Mooie henen staan altijd midden in de werkelijkheid De zwaarste beproeving is feld ■t ougclw ij- onthouden God is de enige, die zich in licht verbergen kan. Er is veel geloof nodig om koude handen te vouwen. Niet alleen omdat (onze) Fred van der Poel een van de exposanten was zijn we eens gaan kijken in de „Spreeu- wenkast" aan de Haagse Ma liestraat 10, waar zeven foto grafen hun werk de afgelo pen weken ten toon hebben gesteld. We zijn voornamelijk Spreeuwenkast-waarts ge gaan, omdat het hier werk van jonge mensen betrof, leerlingen van de fotodag school. Kenmerkend was dat alle leerjaren vertegenwoor digd waren, zowel het eerste, tweede als derde. Het streven van deze expositie was niet een zaal bomvol met foto's, maar men heeft vooral willen letten op kwaliteit en het ver mijden van eenzijdigheid. Daarom zagen we ook een grote variatie, zoals candid, reclame, portret, theater en fotografiek. Wie er is geweest heeft zich daar trouwens zelf van kunnen overtuigen. Eerst werd men geconfron teerd met een serie foto's van Taeke Henstra, 20 jaar en uit Haarlem. Hij werkt met 6/6 en kleinbeeld. Taeke probeert mensen met de hun omringen de tragiek weer te geven zoals hij zelf vertelde. Zijn foto's, ty pisch candid, dragen verhalen in zich. Zie bijvoorbeeld de plaat op deze pagina, beslist niet geposeerd. De sfeer, die deze foto heeft, doet ons denken a - Tl:. Y: re- SüKCiS* rv?- U aan films van Antonioni. Taeke zit in de eerste klas en volgt een technisch wetenschappelij ke richting. den dan ook zonder fototoestel gemaakt. De serie verliefd, verloofd, getrouwd vonden we verreweg de beste. Henk Griep was de vijfde man in deze rij. Hij is 21 jaar en woont in Haarlem. Henk werkt met 6/6, is tweedejaars en zijn belangstelling gaat het meest uit naar theaterfotogra fie en wat daar mee samen hangt. Hij wil zich dan ook spe cialiseren in deze richting. Zijn foto's getuigen van een reeds behoorlijk ontwikkeld inzicht in de balletfotografie. Zijn o.i. beste plaat staat op deze pagina. Nummer zes was Ed Vceze, 20 jaar en uit Lochem. Hij was er als derdejaarsleerling met een serie foto's en fotogrammen. Zijn ambitie ligt overigens in de reclame. Hij gebruikt de fo tografie dan ook als hulpmiddel om het beoogde reclame-ont werp op deze manier te vervol maken. Zijn stijl is grafisch, wat men tegenwoordig veel ziet. Maar dat wil niet zeggen dat zijn ontwerpen niet origi neel zouden zijn. Als laatste man Fred van der Poel, die de lezers van Ruimte vast wel kennen. De portretfo tografie ligt hem zeer na aan het hart, hij vindt dit de meest directe manier om van een per soonlijke visie te getuigen. Daarnaast is hij echter ook ge interesseerd in de candid foto grafie; gemaakt met 9/12 ge- tuigen verschillende inzendin- '.Ji"i -.. -J-r", gen van een zeer technisch en \j- -,71 artistiek inzicht. Wie de platen op het nipper tje wil gaan bekijken kan dat vanavond tot tien uur doen. ROBERT COLLETTE ,an John i Leeuwen de foto „Getrc expressie. Zijn .foto's Ten tweede een serie van de f,im te gebruiken. Hij hecht Johny Scholten, 17 jaar, even- daarom niet veel waarde aan eens uit Haarlem. Hij werkt een veelal met 6/6 en is van plan na zijn studie in de fotohandel van zijn vader te gaan. De fo to's zijn van een iets minder gehalte dan die van Taeke, hoe wel die van de vrouw op de modeshow een heerlijke franje foto is, zoals dat in vakjargon heet. Als derde man dan Fred den Ouden, 20 jaar uit Amsterdam. Fred werkt met kleinbeeld, is derdejaars en evenals zijn twee vorige collega's geïnteresseerd in de candid fotografie. De op namen van Fred zijn zeer di- rekt. Ze vertellen zonder omwe gen van wat er gebeurt, in de afgebeelde mens of de situatie. Een vierde serie afbeeldingen of mogen we zonder meer fo to's zeggen, was verzorgd door Piet van Leeuwen 21 jaar en uit Rotterdam. Piet is eerste jaars en bestudeert de fotogra fie als hulpmiddel om later in Jden, maar daden. Hel is hier niel de plaals om nog eens over de Morele Herbe wapening te gaan pralen. Dat ge beurt in Elsevier al. Maar we wil- len nog wel eens een vies woord de krant: Vrouwelijke moeilijkheden, 't Was G. K. van liet Ri middelpunt van vei inerdebatten. De lie scliillcnde Ka- ir Algra noemt een Doodziek

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 18