NIET ACHTER MET STRO GEVULDE HAAS AANHOLLEN Palaver '64 heeft veel vragen gelaten Geven wij de jeugd wel voldoende van de rijkdom van Christus? DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD ZONDAGSBLAD ZATERDAG 23 MEI 1964 Vruchten Het geloof is meer dan een verstandelijke aanvaarding van een aantal leerstellige of historische zaken. Het gaat dwars door ons heen en moet in ons leven vrucht dragen. Maar hoe komen die vruch ten er? Een paar jaar geleden plantte appelboompje in zijn tuin. Hij had hooggespannen wachtingen, maar ze gi niet in vervulling, boompje bloeide wel, maar nooit kwam er ook maar êen miezerig appeltje aan. Het gevolg was dat vrienden hem nog al eens plaagden met zjjn tuinierskunst. X" dag heeft hij t °U >pels gekocht zorgvuldig met draadjes in de boom gehangen. Toen kon hij vol trots wijzen op zijn boom. Maar de tuindeuren van zijn huis hield hij angst vallig gesloten want nie mand mocht het bedrog ont dekken wat natuurlijk toch gebeurde. Es er in ons leven ook niet vaak een doen alsof? We doen ons .voor als waarach tige christenen, maar zo vaak is het alleen maar uiterlijk vertoon. Het zijn geen vruch ten die blijven, geen vruch ten die van binnenuit komen. De bekende zendeling dr. Stanley Jones vertelt ook een verhaal van een appel boom. Eens viel hij onder een dergelijke boom in slaap en hij droomde. In die droom kwam de Here Jezus bij hem „Ja." antwoordde hij. ,,de men sen waren zo onwillig, dat :k ze wel met een knuppel Uw Koninkrijk had willen bin- nenslaan." „Kijk eens naar de appel boom", zei de Here Jezus toen. .maakt hij zich druk en boos om appels voort te brengen?" „Ik geloof dat hij rustig zijn leven in de takken laat stro men en vanzelf prachtige appels produceert." was het antwoord van de moede zen deling. „Zo moet het ook met jou zijn." zei Jezus. „En omdat de tak niet van zichzelf vruchten kan voortbrengen, moet je de kanalen openhou den en dan komen de vruch ten vanzelf." Paulus spreekt van de vruch ten van de Heilige Geest. I-Jij is de levende stroom die door ons heen moet gaan en dan zullen de vruchten vanzelf komen. Maar ook in het werk van de Heilige Geest groeien de vruchten niet in één dag. evenmin als in de natuur. God heeft tijd nodig. Wii moeten Hem de tijd ge ven om in ons leven de vruchten te doen groeien. Hem de tijd geven is geloven, want dat is de zekerheid van wat nog niet gezien wordt, maar wel aanwezig is. De appels die in september ge plukt worden zijn in de win ter reeds geboren. In de win ter van ons geestelijk leven worden reeds de kiemen ge legd voor de vruchten van de zomer, mits wij de kanalen van ons hart willen open gooien voor het werk van Gods Geest. Maar wie in de winter Gods Geest niet Zijn kans geeft zal in de zomer geen vruchten plukken. 's Morgens, toen we tot onze vreugde hadden gecon stateerd dat de zaak voor treffelijk marcheerde was er al enthousiast gezegd: „Dat doen we voortaan elk jaar!", maar naar mijn me ning kun je eerst beginnen aan het organiseren van Pa laver '65 als je weet hoe de jeugd Palaver '64 heeft er varen, en dat is nu een van de vragen, die de Hemel vaartsdag te Utrecht bij mij heeft opgeroepen: Wat zegt de jeugd er van? Voor mij was het een verras sing. dat het mogelijk is geble ken 23.000 jonge mensen te boeir en met een programma in een stijlwaar men in het christelij' ke organisatieleven jarenlang heeft tegenaan „gekeken". Misschien ligt het hierin, dat men in onze kringen een andere kijk heeft gekregen op de amu sementswereld. Begrenzing Palaver '64 heeft mij ook veel geleerd. In de eerste plaats heb ik de begrenzing gezien van de mogelijkneden. Het kontakt tus sen podium en de bezoekers in de middenvakken was uitstekend, dat met de periferie van de zaal liet wel eens wat te wensen over. Conclusie: Een grotere ruimte dan^de Irene-hal moeten we nooit In de tweede plaats ben ik me Filius zei van haar verlegen, maar als s geloof komt te praten Rijks. Jan „Ze lijkt bewust geworden, dat Hemel vaartsdag een functie heeft in het leven van onze christenjeugd. Zij wil gezamenlijk uit, zij wil en masse optrekken, en niet met z'n tweeën of drieën op een scooter of brommer wat rondtoeren. Als we hadden gewild hadden we vijfduizend kaartjes meer kunnen verkopen dan we hebben ver kocht. Maar de wetenschap, dat onze jeugd met elkaar iets wil beleven, legt ons verplichtingen op we moeten er voor zorgen, dat ze een goede dag heeft, dat ze een eigentijds programma voorgeschoteld krijgt dat inhoud heeft, en daarbij bedenken dat ze niet zo zeer op bezinning uit is, al zouden de ouderen dat graag zien. Geef haar echter wel bezin ning, maar bak die in het pro gramma in. En ten slotte nog dit: Ik geloof, dat de christen-jeugd in Palaver '64 wat heeft ontdekt. Zij heeft ontdekt: Als wij willen kunnen we ook wat groots presteren, het zijn niet alleep ,,de anderen" die Zin mensen iets hebben de rijkdom van Christus. En daar gaat het om. dat is het belang rijkste. Het gaat om de zin van het leven. Ik ben veertig, geboren in Middelburg, en ik ben goed-chris- telijk opgevoed. Zondagsschool en cathechisatie hoorden er even goed bij als leren eten met mes en vork en de Franse lessen op de lagere school. Na mijn school jaren kwam ik op een kantoor, maar daar heb ik het niet erg lang uitgehouden ik ben er de man niet naar om zittend werk te doen, Ik wilde al gauw wat an ders, en toen ging ik naar Parijs. Er kwam nog iets bij. Ik heb mijn moeder nooit anders gekend dan ziek, en daardoor was ik wat losgeraakt van God. Kijkende naar mijn zieke moeder, dacht ik: Hoe kan God nu liefde zijn? Op een dag zei ik tot mijn moeder: Ik ga naar het buitenland, ik wil nog een beetje van het leven ge nieten voordat ik ook ziek word. In Parijs werd ik reisleider bij de American Express. Een drie jaar lang heb ik met ik weet niet meer hoeveel Amerikanen heel Europa doorkruist. Maar erg ge lukkig voelde ik me niet. Er was een vraag, die zich steeds maar weer aan me opdrong: Hoe krijg ik in dit leven houvast? Wat is de zin van dit leven? Intussen zag ik, vooral in Parijs, hoe mensen met veel geld. naar mijn mening. niet i Op Hemelvaartsdag volgden 23.009 jongeren in de Irene-hal van het Utrechtse Jaarbeurscomplex een uit gebreid en met zorg samengesteld programma, dat van minuut tot mi nuut kon verlopen zoals het was „ge timed". dank aij de man die enkel met een telefoon en wat lichtjes de gehele gang van xaken op het podium regelde en de tientallen medewerkers als het ware als poppen aan een touwtje in handen had Jan Filius, N.C.R.V. - producer - regisseur, over tuigd Leger des Heils-man, bekend en knap publicist, mede-samensteller van de boekjes, die ter gelegenheidvan het 75-jarig bestaan van het Leger des Heils zijn verschenen, en mede werker van de Strijdkreet. Aan het welslagen van Palaver '64 heeft Jan Filius een zeer groot aan deel gehad. Nauwlettend volgde hij van zijn regie-hokje uit de verrich tingen van de spelers en de zangers op het podium, maar hij werd er niet zo sterk door zijn werk in beslag genomen, dat hij niet van het geheel kon genieten. Palaver '64 heeft hem bewogen aange sproken en hem tot op de dag van vandaag nog niet met rust gelaten. Een onzer redacteuren heeft tien dagen na Hemelvaarts dag Jan Filius in zijn studio opgezocht en hem naar zijn mening over Palaver ge vraagd. Hij was bereid die mening te geven, maar pro jecteerde haar tegen de achtergrond van zijn leven. Wat hij vertelde is hiernaast gepubliceerd. Jan Filius (rechts) en Goos Kamphuis in hun regie-hokje tij dens Palat er '64. ven heeft dit als thema gehad, nog veel op zondagen Ên vandaag de dag houdt het nog bezig hoe je mensen op dat zinloze hardlopen kan attenderen. Later ben ik toegetreden tot de redactie van de Strijdkreet omdat ik geloofde, dat ik de mens via dit Leger des Heils-periodiek op toe op conferenties. Uitgeleend hij antwoorden. Maar ren ook vragen waarop hij geen antwoord wist, en dan zei hij heel eerlijk: Man, ik weet het tak" met Ta hoTveel ook niet, maar met wat ik weet overgehouden is het ben ik al zo gelukkig, dat dit begrijpelijke, dat er er niet op aan komt. Zo ben ik in kontakt gekomen met het Leger des Heils, en na een half jaar ben ik. wat reilt en'zeilt, die leven zoals JUVU kat leeft, makkelijk, elk in het Leger noemt, bekeerd ge- lant vermijdend, worden, wat .in feite .niets anders is, dan dat de mens die met de rug naar God heeft gestaan zich tot Hem toekeert. Het was het over: kruisdragen en offers? Als een jongen of een meisje toetreedt tot het Leger des Heils hoor ik een moeder wel eens zuchten: Ik heb een offer moeten brengen,. En kijk, die opmerking vind ik oneerbiedig tegenover God en onwaar te genover de mensen. De jeugd De N.C.R.V. heeft n.»ij voor is het jong en blij-zijn en het Palaver '64 „uitgeleend". Jfk christen-zijn gaan zien als twee vond het geweldig. De jeugil gescheiden zaken. En dat is de beste manier kan benaderen, heeft altijd mijn hart gehad, ik niet waar. Christen-ziju houdt Heb vijf jaar lang geprobeerd hel) veel met de jeug(i verkeerd, geen beperking in, is dus niet a' alliid* in "geslaagd Toch" zijn het mct haar &esProkcn' Scdebat- negatief, christen-zijn geeft vi t boeiendeX™ voot me gt tc«d- Ik heb alliid eetracht de juist een verbredins. een V. weest. Maar wat ik uit mijn kon- jeugd de rijkdom van het ge- rijking, en is dus positief. Kt met ja hoeveel mensen heb loof te leren kennen. Mijn er- Ik heb het al gezegd: De •ergehouden is het voor mij on- varing is, dat zij te veel denkt: van Palaver '64 is geweest, dat P°8 altijd Geloof? Dat betekent alleen een 23.000 jongeren iets hebben maar dit mag je niet en dat kunnen ervaren van de rijkdom móet je laten! En ach, ligt dat van Christus misschien, dat niet voor een deel bij de oude- wij hun van die rijkdom te wei- ren, bij ons? Wordt er tegen de nig geven terwijl ze er juist jeugd niet te veel gesproken naar hunkeren. leven niets kan schelen, zorg zal zijn hoe het met hen n Milf rJie Ipvpn 7oaU een Dlel Overtuigd hoogtepunt in mijn leven ik ge- Met deze totaal onverschilligen loof niet dat er nog ooit iets zal kan kontakt krijgen, met lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllf komen wat dat zal overtreffen. Toen ik die avond, na de bijeen komst in de Congreszaal, Binnenweg liep. dacht moet toch iedereen aan mij kun- «en non zien dat ik veranderd ben? Ik wist nog niet of ik ook tot nvt Leger des Heils zou toetreden. Nu heb ik het Leger nooit gezien als „iets buiten de Kerk", iemand die niet wil luisteren kan Avprnrpn r* C r\rl lx moeilijk spreken. Ik heb des- U\ erureil OOI UrOCI moeilijk spreken. Ik heb des- de noods nog wel kontakt met een dacht ik: Nu atheïst, want dan weet ik. dat is een man, die nog ergens over neeft nagedacht. Ik ben een overtuigd Heilssol daat. ik vind het zinvol, dat het Leger des Heils er is, evenals ik Overuren voor God, door dr. Okke Jager. Uitgave Het Spec trum, Utrecht. het Leger een wezenlijk ztavo1. ™d- dal deel van de eni|e Kerk van Chris- (andere) Haarlemse predikant dr. kerkgenootschappen zijn. Maar de bekende kontlcn Jager verschijnen, Okke ronduit uitgever Visie steeds: Dat heb ik allemaal al eens een keer gezegd en ik weet Nadat ik eenmaal door de bij- niet hoe ik het anders kan zeggen. fk' m"eichreven MVS hij dr 1 op toch zinloos kunnen leven, den duur kwam ik er ni uit. ik raakte geestelijk slop. Wat? Ik wist niet meer wat ik moest doen. Toen herinnerde ik me ineens een vriend van vroe ger jaren, een Heilssoldaat, een man die ik altijd had bewon derd om de eenvoudige oprecht heid waarmee hij over het ge loof kon praten. Ik dacht: er moet in het geloof dus toch wel iets zijn wat houvast geeft. Ik ging terug naar Holland en pro beerde die vriend te bereiken. Ten slotte vond ik hem in Rot terdam. Avond aan avond heb ben we samen over het geloof gesproken. Ik maar vragen en te zijn, zodat thans de Prisma reeks een bundel Jageriaanse schetsen bevat, die de titel Over- doeld wai uren voor God heeft meegekre- Een acht maanden geleden werd £en. cbode terecht waren ge- :n verontschuldigde zich s met de mededeling dat n andere, publikatie be- i geweest. Farrago kregen ben 'ik vrij snel ga"an ik gevraagd als producer-regis- Het boekje is systematisch in schrijven. En als thema nam ik seur bij de N.C.R.V. Ik heb er gedeeld naar de feestdagen de races van hazewindhonden, die lang over nagedacht of ik het Ik in Parijs meermalen had ge- doen. Dat ik het heb gedaan zewindhonden zitten waarvoor een met stro volgestopt hazevel hangt. Als de hokken worden geopend, wordt het volge- razend snel door kabel over het veld getrok- de honden er achter aan. het hazevel te pakken uitbreidingen voor de vakantie a en het begin van het werkseizoen). komt. omdat de N.C.R.V. icn ra- H« bestaat echter uit schetsjes hok dio-bestel is. waarbij ik mij ge- toespraken, dagsluitingen enz Dat lukkig kan voelen. De N.C.R.V. schaadt mogelijk de evenwichtig- geeft het evangelie de beste kan- held, maar de verrassende schrijf- Eenlingen trant met beelden „als liet Leger woraen geopenu. wurm net vuiKe- sen. ue mannen, die haar veertig ?™nt met beelden „ais _een ],et Lcgcr jcs Hci]s stopte hazevel razend snel door jaar geleden oprichtten hadden rHnlwohSidschoenen, waarvan het pai een kabel over het veld «trok- een ver ziende blik. Bij de voor- - en de grote fijnzinnigheid ver- ,pfm, Het Heiis,eFger toont b( alle ziende blik. Bij de besprekingen hebben we het er over gehad het apostolaat van de nieuwe vormen te geven, en misschien dat daarvan in het il wat zal blijken. Vergissing ten tijdens de race al uit. zij die niet uitvallen winne niets. Kijken we maar 01 hoe velen zijn f nog Met mijn beide handen ben ik ons dus bij de N.C.R.V., maar met mijn beide benen sta ik nog het leven achter verkeerde din- het Leger des Heils. Ik ben nog gen aan hollen? lid van de redactie van de Strijd- Alles wat ik nadien heb geschre- kreet, ik ben nog envoy, ik spreek volgende gtown bij Londen kon zyn tiet geloven loen hij in liet redigeerde kerkblad de v ■VHH langstelling voor die onverkoopbare ceiilingenschoenen. Drieduizend van dcrgelykc ïnisluktc schoenen werden op liet hoofdkwartier van het Legér verzameld. Toen bleek hoe vinding rijk de heilssoldaten zijn. Alle bur gers, die door ongevallen een been verloren hebben, kunnen een 6choen komen passen. Die krijgen ze grati*. De stroom aanvragen stijgt met de dag. (De Linie) De Duitse deskundigen in Egypte Israël in benarde positie Geringe invloed van VS op Nasser De Amerikaanse presidents-verkiezingen DROF. DR. CARLO SCHMIDT. een vooraanstaand lid van de Wcstdultse socialistische partij, heeft in Israël verteld, dat zijn partij binnenkort In het Bonds- parlement een wetsvoorstel zal Indienen, dat een einde moet ma ken aan het werk van de West- duitse „deskundigen" in Egypte. In Israël vreest men. dat deze Duitsers helpen bij het vervaar digen van wapens, die president Gamal Abdal Nasser In staat moeten stellen, zijn agressieve plannen in bet Middenoosten uit te voeren. Het probjeem v y».,—w.-n de Duitse des kundigen in Egypte houdt ook de Bonn al geruime tijd regering te Bonn al geruime nja bezig. Het is echter zo gecompli ceerd en het effect van eventu ele stappen zal waarschijnlijk zo gering zijn. dat tot dusver van het nemen van drastische maat regelen als de socialisten nu wil len voorstellen, werd afgezien. Het voorstel van de SPD zal kanselier Erhard dan ook in een moeilijke positie brengen. Want het terugroepen van Westduitse deskundigen uit Egypte zou te vens een veroordeling inhouden van de politiek van Nasser, wel ke gericht is op de vernietiging van dc staat Israël. Bovendien wordt niet verwacht, dat de zich in Egypte bevindende Duitsers aan bevelen uit Bonn gehoor zul len geven. Daar komt dan ook nog het feit bij. dat de experi menten met vernietigingswapens zich wellicht reeds in een ver gevorderd stadium bevinden. Nog veilig? Zolang Egypte niet over deze wapens beschikt, mag Israël zich betrekkelijk veilig voelen. Met conventionele strijdmiddelen heeft het al tweemaal getoond, dat het korte metten kan ma ken met de troepen van Nasser De bewapeningswedloop tussen beide landen bracht slechts fi nanciële zorgen met zich. omdat er veel geld voor nodig is. De Verenigde Staten en Frankrijk stelden Israël echter in staat, zich van een nog moderner be wapening te voorzien, dan Egyp te van de Sowjetunie had ge kregen. Met dc Franse Mirage konden de Israëlische piloten het zonder moeite opnemen tegen de Russische MIG's van Nasser. En de Russische Ujoesjin-bommen- werpers van de Egyptische presi dent hadden tot dusver geen In deze situatie komt echter een rrondige verandering, als EgTPte de beschikking krijgt over lange-afstand-projectielen. Tegen dergelijke wapens be staat nog geen verdediging. Een aanval er mee kan slechts wor den beantwoord met een tegen aanval. En een aanval kan slechts worden voorkomen, als de Egyptische president op zijn vingers kan uitrekenen, dat die inderdaad met een tegenaanval zal worden beantwoord. Voorzichtig In dit licht bezien zou het er voor Israël dus vooral op aan komen. Nasser duidelijk te ma ken, dat hij niet straffeloos Is raël kan aanvallen. Tot dusver heeft de Israëlische regering hem echter in onzekerheid gela ten. Israël heeft wel proeven met raketten genomen, maar het is niet bekend, welk resultaat deze hebben gehad voor de ver dediging van het land. Als de Lsraëliërs zich al moeite getroos ten om atoomwapens te vervaar digen of van derden te verwer ven. dan laten zij daarvan bij zonder weinig merken. Dit laat ste valt dan ook te verklaren. Want Israël heeft er groot be lang bij. dat het niet het odium op zich laadt, als „eerste" in het Middenoosten over atoom wapens te hebben beschikt. Daarvoor is de afhankelijkheid van de Verenigde Staten te groot en is de bewegingsvrijheid te ge ring. om openlijk het voorbeeld van president De Gaulle te kun nen volgen. Over een preventieve oorlog wordt in Israël nog wel gespro ken, doch slechts in nogal ex tremistische kringen. De rege ring In Tel Avlv poogt vooral op politiek terrein de dreiging op te vangen. Zij tracht Ameri ka te overtuigen van het gevaar van Nassers politiek en hoopt dat de Ver. Staten de veiligheid en onafhankelijkheid van Israël zullen blijven waarborgen. Grafsteen Overigens is het de vraag, of de Ver. Staten veel invloed kun nen uitoefenen op het doen en laten van Nasser. De reis van Chroesjtsjef door Egypte ter ge legenheid van het afsluiten- van de eerste fase van de bouw van de Assoeandam. onderstreept de ze vraag nog eens sterk. Deze door Russen en Egyptenaren te bouwen dam is (zoals Sulzber ger het in de New York Times uitdrukte) een „grafsteen ter herinnering aan een onnodige dwaze Amerikaanse misgreep" Men zal zich herinneren, dat de Verenigde Staten aanvankelijk (samen met Engeland en de Wereldbank) Nasser 400 miljoen dollar hadden aangeboden voor de bouw van de dam. Het bedrag was niet voldoende voor het ge hele project en Nasser was niet eens zo heel erg dankbaar, want hij ging gewoon door met het betrekken van wapens e.d. van de Sowjetunie. Dit leidde tot bet Amerikaan se besluit, het aanbod in te trek ken om de Egyptische president mores te leren. Maar Nasser nationaliseerde prompt het Suez- kanaal om aan geld voor de bouw van de dam te komen en stelde de Sowjetunie in de gele genheid. het gehele project in samenwerking met Egyptische deskundigen en arbeiders te ver wezenlijken. Tragisch De Amerikaanse stap had tra gische gevolgen. Zij leidde niet alleen lot nationalisatie van het Suezkanaal en de bouw van de Assoeandam door de Sowjets. maar ook tot een krachtmeting tussen Israël en Egypte, die on middellijk gevolgd werd door een tegen Egypte gerichte militaire actie van Frankrijk en Enge land. Amerika trachtte door de ze actie te doorkruisen zijn in vloed in het Middenoosten terug te winnen, maar het baatte niet De eenheid van het Westen kreeg weer een ernstige schok, waarvan het zich nooit geheel heeft hersteld. De Arabieren wer den anti-westers in de benader- ring van de problemen van het Middenoosten. En dc Sowjetunie. die lange tijd geen voet aan de grond had kunnen krijgen, boek te op verschillende plaatsen winst. Chroesjtsjef paaide Nas ser, ondanks het feit. dat deze de communisten' in Egypte ver volgde. Ook nu hebben zij uiteenlopen de opvattingen, dat is in dc af gelopen weken wel gebleken. Maar zo vertelde de Russische premier zijn Egyptische toe hoorders. onze belangen lopen parallel cn daarom kunnen we met elkaar samenwerken. Men dient er in Caïro echter aian tc denken, dat deze belangen niet parallel blijven lopen, maar dat er een moment aanbreekt, waar op zij hevig met elkaar in con flict komen. Goldwafer Intussen lijkt het er op. alsol de Amerikanen de binnenlandse politieke gebeurtenissen veel be langrijker vinden dan de inter nationale problemen, waarvoor hun regering zich geplaatst ziet. Daar valt ook wel iets voor te zeggen. Want de dag. waarop beslissingen vallen met betrek king tot de kandidaten, die el kaar in november de toegang tot het Witte Huis zullen betwisten, nadert. Men is vooral benieuwd, wie de Republikeinse partij zal vertegenwoordigen. Leek het er vorige week op. dat zowel gou verneur Rockefeller als senator Goldwater niet voldoende stem men zouden kunnen verzamelen, om op de Nationale conventie van hun partij tot kandidaat ge kozen te kunnen worden. Men heeft sindsdien echter uitgere kend. dat Goldwater op de stem men van veel staten kan reke nen. waar geen voorverkiezingen worden gehouden en een kracht meting dus niet mogelijk is. Zijn tegenstanders zijn be vreesd. dat hij de vereiste meer derheid al in zijn zak zou hebben als hij op 2 juni a.s. de voor- verkiezingen in Californië zou winnen. De enige politici. op wie de Republikeinen in die belangrijke staat hun stem kun nen uitbrengen, zijn Goldwater en Rockefeller. Er kunnen geen andere namen op de stembiljet ten worden bijgeschreven. Koffiedik Dit heeft er toe geleid, dat de aanhangers van Cabot Lodge. Amerikaans ambassadeur in Zuid-Vietnam, zich achter de po litieke inzichten van Rockefeller hebben geschaard om te voor komen. dat Goldwater de over winning in de wacht sleept. Dit betekent niet. dat de kansen van Lodge nu in rook zijn opgegaan. De volgelingen van de ambassa deur zullen bij andere voorver kiezingen. waar wel namen toe gevoegd mogen worden op de stembiljetten, voor hem blijven ijveren. Wel is het duidelijk ge worden, dat de kansen van Rockefeller plotseling heel sterk zullen stijgen, als hij Goldwater in Californië weet te verslaan. De politieke koffiedikkijkers hebben nl. uitgemaakt, dat de kansen van Goldwater dan de finitief zijn verkeken. Er kan echter nog van alles gebeuren, ook als Goldwater verslagen wordt. De aanhangers van Lodge hou den er nu al rekening mee, dat het Rockefeller op dc partijcon ventie niet zal gelukken, de ver eiste meerderheid te behalen en dat hij ten slotte genoodzaakt zal zijn, zijn supporters te ad viseren, hun stem op Lodge uit te brengen. Zo ver is het echter nog lang niet. Het duurt nog bij na twee maanden, voordat de Republikeinen in San Fransisco hun kandidaat voor de presi dentsverkiezingen gaan aanwij-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 14