Uw probleem is het onze EXAMEN Geloof voorwaarde voor toeëigening des heils ^Moeilijk samenwerken met rooms-katholieken" Ds. A. Duits moet zijn ambt terugkrijgen Plasticolor! Prima! Meer vertrouwen tussen de volkeren kweken Een woord voor vandaag Kerk moet ook de Joden liet evangelie prediken 1 VRIJDAG 22 MEI 1% ProfVeenhof voor chr. geref. dominees: (Van een medewerker) TAE predikanten van de Chr. Geref. Kerken hielden woens-l dag en donderdag hun jaarlijkse j conferentie in het gebouw, waar de meesten van hen zijn opge-1 leid: de Hogeschool in het Wil-1 helminapark te Apeldoorn. Het was de laatste jaren gewoonte te vergaderen in ,,De Cantharel" te Ugchelen. Nu de Theol. Hoge- school is uitgebreid en over een prachtige aula beschikt, werd de oude traditie in ere hersteld en vergaderde men weer in het schoolgebouw. Ruim 60 predikanten dag aanwezig om te luisteren naar de Kamper hoogleraar aan de Hogeschool van de Geref. Kerken (vrijgemaakt), prof. C. Veenhof. over het onderwerp: De toeëigening des heils. In de sprekingen, die de laatste jaren zijn ge houden tussen deputaten en kerkeradei deze kerken ko houden tussen deputaten kerken komt deze zaak steeds weer aan de orde. Prof. C. Veenhof wees er in zijn toe spraak op. dat men in de loop der eeuwen zich zeer intensief heeft bezig gehouden met allerlei vragen rond de toeëigening des heils. In het conflict tussen Rome en de Reformatie was de ze zaak actueel. Scheuringen in de kerk zijn hierdoor ontstaan, waarbij hij wees op het gebeuren ln de Geref. Kerken in 1944. De aandacht moet allereerst gericht worden op Christus, in wie God Zich alleen openbaart. De centrale plaats van Christus moet geëerbiedgd worden. God is geen object van theologische be zinning. De- openbaring Gods geschiedt uitsluitend in en door Christus. Daarom is het heil onlosmakelijk aan Christus verbonden. Het is een dodelijk kwaad, wanneer men het veelkleurige heil gaat verzakelijken en men meent dat de heilsgoederen op zichzelf bestaan, los van Christus. De band tussen Gever en ontvanger wordt dan verbroken. Daar om moet het leven des geloofs zich con centreren op Christus. De gemeenschap met ChristiA wordt gerealiseerd door de Heilige Geest, Die het werk van Christus toepast, aldus prof. Veenhof. De Geest brengt de gemeenschap met Christus tot stand door middel van het Woord. Woord en Geest zijn geen zelf standige machten. De bediening van hef Woord is de bediening des Geestes. Het Woord heeft een kritische functie. Het Evangelie is een zaligmakend Woord, al heeft het ook een verdoemende wer king. maar dat druist tegen de eigen natuur van het Evangelie cipieel verworpen moet worden, maar niet dat er geen spake mag zijn van enig historisch-kritisch onderzoek, meende prof. Van Genderen. DISCUSSIE Gereformeerd evangelisatiecongres ragen zich meer op hetgeen hij niet dan op wat hij wel had gezegd. De alge mene conclusie was, dat blijvende be zinning op de aan de orde gestelde pro blemen zeer geboden is. De conferentie werd woensdag ge opend door de Apeldoornse hoogleraar W. Kremer. die onder meer de overle den predikantleden D. Henstra. Joh. de Waal. S. van Zwoll, A. Dubois en W. F. Laman herdacht. Bij de bestuursver kiezing werd in de plaats van wijlen ds. D. Henstra gekozen ds. W. van 't Spijker te Utrecht. (Ongecorrigeerd) Zeg het met bloemen De Italiaanse Kamer van afge vaardigden heeft donderdagavond Ita- lië's toetreding tot het Moskouse kern- stopverdrag met 309 tegen vijf stcm- goedgekeurd. Te lang opgesloten in isolement (Van een onzer medewerkers) gereformeerde evangelisatie congres op Woudschoten was voor een belangrijk deel gereser veerd voor een vraag- en ant woordspel tussen de deelnemers en een zestal forumleden. Veel belangwekkende vragen kwamen aan de orde, onder andere de samenwerking met rooms-katho- lieken en met vrijzinnigen, die alle tot tevredenheid werden be antwoord door mej. M. C. Boon, de evangelist J. Buitenhuis en de predikanten W. H. Gispen, H. H. Grosheide, A. Broek en W. A. Wiersinga. De samenwerking met de Rooms- Katholieke Kerk, zo concludeerde deze Evangelisatiewerkers. is wel bijzonder moeilijk, niet in de laatste plaats omdat zij een heel andere mensbeschouwing heeft dan de protestantse kerken. Zij gaat uit van het gegeven: alle mensen zijn •erlost. Bovendien kent zij geen Evange- lisatiearbeid, zij beperkt zich tot de missie (zending) en het werk onder af gedwaalde kerkleden. Toch bestaat er ge lukkig in Rome een verlangen naar toe nadering. want onlangs heeft het Vati- caan nog een speciale functionaris be noemd die het contact moet onderhouden de niet-rooms-katholieke kerken. Laten wij steeds bereid zijn tot een vriendschappelijker houding tegenover onze mede-christenen, aldus het forum. We spreken dan ook onze blijdschap uit over gezamenlijk gevoerde acties, zoals dc bijbelverspreiding. De ontmoeting met vrijzinnigen Is van geheel andere aard. We dienen ons aller eerst af te vragen of deze mensen wel het Evangelie van Jezus Christus ver kondigen zoals we dat in de Bijbel kun- lezen. Want wij kunnen en mogen alleen maar samenwerken met mensen die de Heer belijden als Redder der Wereld. Met klem wees het forum er op, dat nooit mag worden geëvangeliseerd ten koste van de eigen gemeente, want dan wordt het tegenovergestelde bereikt. De gemeente moet er echter wel van door drongen zijn, dat het Evangelisatiewerk een geloofsopdracht is en geen lief hebberij. Ook het belang van radio visie mag niet worden onderschat. Hierdoor is iedereen in de gelegenheid het Evangelie te horen. Toch moeten we onszelf natuurlijk afvragen hoe het komt dat deze mensen niet in de kerk komen. Daar nu eenmaal predikanten van alle modaliteiten voor de microfoon komen is het dringend gewenst dat bij de „nazorg" een zekere taakverdeling wordt toegepast. In het werk voor de Here Jezus mogen we niet in het wilde weg werken. We dienen te blijven zoeken naar wegen die, de kerken dichter tot elkaar brengen. Neger werd praeses Ver. Presb. Kerk De Verenigde Presbyteriaanse^!-^ der Verenigde Staten heeft donderdag de eerste neger-moderator «praeses van de algemene vergadering) in haar geschie denis benoemd de 55 jaar oude ds. Edler G. Hawkins uit New York De ergadering gaf met 465 tegen 368 stem- len aan hem de voorkeur boven ds. lva Ray Cartlidge uit Pennsylvanië. Door deze verkiezingen wordt de mili tante rol van deze kerk in de strijd tegen het rassenonderscheid onderstreept. Aan de universiteit van Amsterdam is dr. S. Wiegersma benoemd tot bui tengewoon hoogleraar in de psycholo gie van beroep en beroepskeuze. Het betreft hier een nieuwe leerstoel, inge steld op grond van de te verwachten behoefte aan psychologen, geschoold op het terrein van de beroepskeuze voorlichting. Prof. Wiegersma. in 1919 geboren te Zevenaar, en wonende te Leiderdorp, studeerde aanvankelijk scheikunde doch later psychologie aan de rijksuniversi teit te Groningen. Sinds 1953 is hij werkzaam aan het Nederlands instituut voor preventieve geneeskunde te Leiden zijn gemeente zijn alle rassen vertegen- j op het terrein van school- en beroeps- woordigd en de diensten worden in ver- i keuzepsychologie en selectieproblemen, schillende talen gehouden. Hij promoveerde in 1959 met lof aan de Hij is een diergenen die pp de alge- I universiteit van Amsterdar mene synode ag bbAS jr~* u-"* lemeenten. De gemeente van ds. Haw- :ins in Bronx groeide in de 26 jaar van zijn pastoraat van 9 tot 1000 lidmaten. In SCHRIFTGEZANG Op de tweede dag hield prof. dr. J. van Genderen, de dogmaticus van Apel doorn. een uitvoerig referaat over het Schriftgezag; een onderwerp, dat in het middelpunt van de belangstelling staat door de veranderde houding, die spe-1 ciaal in de Geref. Kerken op te nier- ken is met betrekking tot het Schrift- gezag. Bij i het fundament en de norm van het geloof, dat wankelen zal. als het ge zag van de H. Schrift onzeker wordt (Augustinus). Tegenover Rome Is staande te houden, dat niet de kerk maar de Schrift het laatste woord spreekt, niet de uitleg maar de tekst. Enerzijds moet een actualistischs op vatting van het Schriftgezag of een subjectivistische reductie ervan afge wezen worden, anderzijds een wetti sche beschouwing, die aanleiding ge ven kan tot het verwijt, dat de Bijbel als een-..papieren paus" moet dienen. Waar de autonomie van de mens wordt gehandhaafd, wil men niet weten van geloven op gezag, en maakt men niet zelden een karikatuur van het gezag van Gods Woord. Omdat het op ..schriftuurlijk Schriftge- den- criterium Synode-Rotterdam tegen uitspraak classis-Hoogeveen (Van een onzer medewerkers) Ds. A. Duits heeft zich terecht beklaagd bij de generale synode van de Gereformeerde (vrijge maakte) Kerken. De classis Hoogeveen had uitgesproken dat ambt en radicaal van deze predikant hebben opgehouden toen de gemeente van Emmer Compascum/EmmerErf schei derveen werd opgeheven. De synode heeft uitgesproken dat de classis Hoogeveen de positie van ds. Duits zo moet regelen dat hij de naam en -de- eer van dienaar des Woords opnieuw ontvangt. Dit besluit werd genomen na een diepgaande en langdurige discussie die drie dagen in beslag heeft genomen. In het oorspronkelijke voorstel van de com- ssie werd uitgesproken dat de classis j. moet regelen radicaal terug >u behouden. Hoogeveen de positie dat ds. Duits zijn ambt kreeg en ..voorhands" De commissie overwc andere dat voor - directe aanwijzing in één van de arti kelen van de kerkenorde te vinden is. Daarom moest dit gezien worden als een uitzonderlijke situatie. Vanuit de synode kwam verzet tegen het woordje ..voorhands" in de oorspron kelijke uitspraak. Als men uitspreekt dat ambt en radicaal niet ophouden bij opheffing van een plaatselijke kerk zoals de classis Hoogeveen gedaan had dan behoort de ex-voorganger dit ambt te behouden tot hij meedeelt ^ot een andere staat des levens te zijn over gegaan. Dat was tenminste het stand- dr: R. Bremmer en vele anderen. pliceert wel, dat de Schriftkritiek prin- Verdediging Dr. Nolde: zes mythes liquideren |)E bekende kerkelijke expert, S„avoT ■*-' Van internationale zaken, dr. inspanning die tot doel heeft de kunst- O. F. Nolde, heeft onlangs op een m«tige afzondering zo spoedig moge conferentie van de Wereldraad |5 de mythe dat óf' de Ver. Staten óf van Kerken in de V.S. het voor-j De Sowjetunie ■—*■=>- *- stel gelanceerd te komen tot het. maken organiseren van een congres waar- inspanning onder internationaal toe- op vooraanstaande personen uit de 6 dal me„seluke rechten gehele wereld elkaar kunnen ont-! moeten. Op deze manier moet ge-, probeerd worden vriendschap en| meer vertrouwen tussen de volken te kweken. hun ruimtepresta moéten uitblinken moet plaats gezamenlijke krachts- 13hst' r internationaal toe- dat Z1*n ambt Ds. H. J. van der Kwast verdedigde het oorspronkelijke commissievoorstel en het woord ..voorhands" door er op i te wijzen dat de commissie, waarvan hij rapporteur was. dit woord juist had ge- i bruikt om het tijdelijke karakter aan te tonen van de regeling. Hij zei dat men het er in principe wel over eens is dat het ambt gebonden is aan de plaatselijke kerk. maar dat het hier gaat om de toepassing van een con creet geval. Hier heeft een krenking van het rechtsgevoel plaats gevonden, terwijl barmhartigheid betracht had moeten worden. Wie dat doet dient ook het recht. Na een debat over twee dagen ver deeld ging het voorstel met een aantal amendementen terug naar de commissie voor intern beraad. Gisteren kwam het onderwerp opnieuw in de plenaire zitting van de synode. De commissie had een nieuw concept opgesteld, waarin de clas sis Hoogeveen te horen krijgt dat zij de positie van ds. Duits zo moet regelen radicaal behouden De vijandigheid die maar al te vaak om de hoek komt kijken, komt voor een groot deel op onze rekening. We hebben ons, meenden de forumleden, te lang op gesloten i'n een onnodig isolement. Helaas is dit als iets vanzelfsprekends aanvaard. Laten we niet vergeten te bidden voor hen die in een vrijzinnige omgeving tot geloof komen. Vooral in dorpsgemeen schappen worden zij vaak zeer „onchris telijk behandeld. Opdracht Beroepingswerk NED. HERV. KERK Bedankt voor Delft (vac. J. v. Rootse- tele-llaar): j. v. Sliedregt te Baarn. GEREF. KERKEN Beroepen te Velp (2de pred.pl.): C. Stam te Fijnaart. Aangenomen naar Sellingen: T, Siebes- ma te Hornhuizen-Kloosterburen. Bedankt voor Groningen (studenten- pred.): R. J. v. d. Veen, studentenpred. te Delft. „Indien het werk uit God is, zult gij hen niet kunnen vei nietigenIn alle verwarring en consternatie is er ces man, die het hoofd koel houdt en de heethoofden tot bezinnii maant: Gamaliel, een wetgeleerde, in ere bij het gehele uol zoals in Handelingen staat vermeld (Handelingen 5 :3441j De apostelen gaan door met het doen van tekenen en wondi ren, maar de Sadduceeën zint dat niet. Zij willen er iets tege beginnen, de apostelen het zwijgen opleggen. Zo komen voor de Raad om verantwoording te doen: Wij hebben u tod nadrukkelijk verboden in deze naam te leren Ja, verboden te spreken maar: Men moet Gode mt hoorzamen dan de mensen." Over dit antwoord stijgt de woede ten top. Er wordt gt schreeuwd, geraasd en getierden het woord „doden" vah Dan dat wijze woord van Gamaliel: Overweegt wel. wat g met deze mensen zult doen!Indien dit streven of dit wer uit mensen is, zal het vernietigd worden, maar indien het ui: God is, zult gij hen niet kunnen vernietigen De grote fout van de heersers der aarde is altijd geweest, dai zij deze waarheid nooit hebben onderkend. Gods werk gaai door, altijd. Het is door geen mens te stoppen. En hieraar. hebben miljoenen mensen hun houvast gehad. Hij heeft lip. beloofd, Hij zal het doen. Gods Woord houdt stand in eeuwig heid. Wij lezen vanavond: Handelingen 3 vers 11 tot 26. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Elburg: E Venema Zwljndrecht. Conferentie van lutherse theologen (Van onze kerkredactie) In het Deense Ldgumkloster "\T 1 .1 i kwamen begin van deze maand iNieUWe leerstoel lutherse theologen bijeen voor 1 |een studie van de verhouding beroepskeuze de kerk in 1963 het proefschrift .belangstellingsonder- de lagere Sunil ■MET ULTRA-WASWERKING van de kerk en het Joodse volk. Het congres was georganiseerd door de afdeling voor wereldzen ding van de Lutherse Wereld federatie. In de slotconclusies van deze conferentie wordt ge zegd dat het anti-semitisme nog steeds in bepaalde delen van de wereld leëft, maar dat de christe lijke kerk op het ogenblik bezig is haar inzichten en haar op dracht ten opzichte van het Joodse volk te herzien. De con ferentie werd bijgewoond door veertig theologen uit veertien landen en door de Amerikaanse rabbi Arthur Gilbert. De conferentiegangers verdeelden zich over vijf verschillende commissies. He laas was de commissie die zich in het I bijzonder te beraden had over de theo- logische aspecten van de verhouding van de kerk tot het Joodse volk niet in staat het rapport te voltooien. Haar ontbrak de tijd. terwijl ook verschillen van in- zicht hun invloed deden voelen. I Uitgesproken werd onder heer door de j conferentie dat de kerk de term ..Is rael" alleen theologisch mag gebruiken in de zin waarin het in zowel het Oude als het Nieuwe Testament wordt ge bruikt. In de eerste plaats als een uiting van Gods soevereine genade ten opzichte van Abraham en zijn afstam melingen. het volk van God onder het oude verbond, aan wie God Zijn wij 1 openbaarde en Zijn heil beloofde tot ze- jgen voor de volken; in de tweede plaats als een term voor het volk van het nieu we verbond met zowel Joden als heide nen. waarin, door de verlossing in Chris tus Jezus de heidenen zijn tot mede-erf genamen van de beloften. Scheuring van de patriarchen kan in Gods heils ii« plan een bijzondere belangrijke functie tie hebben Wij staan echter nog t« dicht bij deze (historische ontwikkt^ ling dan dat een uitspraak over d« j fjodsdienstige betekenis nu reeds moge k ijk is. Gods handelen in de geschied denis kunnen wij niet nagaan. Getuigenis In een tweede resolutie over zcnL, ding en gesprek" wordt uitgesproka c dat bet de opdracht van de kerk is on alle mensen op te roepen zich met Go te verzoenen. Het getuigenis tot he Joodse volk is inherent aan de ïnhoui van het evangelie Dit werk kan he: e beste gedaan worden door de plaatse 'e lijke christelijke gemeente. Maar watfe de Joodse gemeenschappen gewoonlijl niet bereikt worden door christelijki fc gemeenten, moeten zendingsorganisa ties gevormd worden om deze menseip, het evangelie te prediken. Verder wordt gezegd dat het de op dracht van de christen is om het Jood se volk en zijn geloof ernstig te neirn Daarom wordt het toegejuicht dat ontmoeti gen plaatsvinden tusi christenen en Joden om met elkaar spreken. Een dergelijk gesprek mt. uitgaan van wat Joden en christenen gc-°. meenschappelijk he,boen, maar oolc vaivi de verschillen die er bestaan. Een der.Cl gelijk gesprek houdt evenwel niet erkenning in dat de twee geloven t' gelijke wegen tot God zouden zijn. nod houdt het in dat de christenen in dergelijk gesprek niet zouden mogen ge tuigen tot de Joden. Tweede zendeling an (vrijg.) Geref. Kerken voor Nieuw-Guinea (Va, kerkredactie) Daarom getuigt de kerk van het feit dat door de vervulling van dc belof ten in Jezus, de Messias, en door het feit dat een deel van de Jodea Hem aanvaard hebben, een scheuring Is ont staan die het „oude" Israël geplaatst heeft buiten het „nieuwe". Deze scheu ring zal genezen worden als „geheel Is raël" (Romeinen 11:26) Jezus van Na zareth erkent als zijn Messias. Pas dan zal het mysterie van de trouw van God ten opzichte van Zijn volk openbaar worden. Degenen die deel hebben ge kregen aan dc crefenïs moeten harte lijk dankbaar zijn ten opzichte van de oorspronkelijke erfgenamen. Daarom moet de kerk dagelijks voor dc Joden bidden en in het bijzonder in de ere dienst op zondag. Degenen, die in geloof door de doop Christus Jezus hebben aangedaan j zijn allen christenen, zonder uitzonde-' ring, of ze nu van origine behoren tot het volk van het oude verbond of tot de heidenen. Termen als „Joodse christenen" en dergelijke introduce ren een onbijbelse scheidslijn in de kerk. De trek van de Joden naar het land De kerkeraad van de vrijgemaakt! v gereformeerde kerk van Enschedej Noord heeft besloten om uit te naar een tweede zendeling voor h< dingsgebied Boma op Nieuw-Guinea. He'g, werk op dat gebied is voor de huidige <c zendeling J. van der Velden te veel worden. Het besluit is genomen in o teg met de samenwerkende kerken. Volgens het jongste jaarboekje werken in deze zending alle kerken v; classes Enschede en Hardenberg samen A B A S I N kalmeert de zenuwen zonder slaap te verwekken! vooral gelijke behandeling van allede kerke]fjke praktijk is om prêdikan- rassen en de vrijheid van godsdienst. tcn die bU|ten de vaste bediening ge- slechts een nationale zaak zijn moet raken_ enkei om die reden de naam en plaats maken voor de erkenning dat de eer van een dienaar des Woords te de internationale bemoeienis in wat ontnemen, er in elk land gebeurt dc binnenland se zeggenschap sterk beknot iverwogen dat als tot op heffing van een gemeente besloten moet worden daaruit niet noodzakelijkerwijs I voortvloeit dat daardoor het ambt en I radicaal van de daarbij betrokken die- stc plaats dienen vervangen te wor- afeV^^dMklfijk °s' daVdc na.a.r dcs Uo.ords h*1 den door no.if.eue uitsvraken. die dan I h!Lm°°(3il„„„S. wordt1 V,'Cn van de ze^,and'Kheid der ge- Dr. Nolde doet zijn voorstel verge zeld gaan van een aantal ..verzin sels" die naar zijn mening in de eer- TOELICHTING toelichting vraagt dr. Nolde j den door positieve uitspraken, die dan \idco]ogische strijd nog langer tevens de basis voor verdere discussie voortgezet. ,.Hct marxistische moeten vormen. Hij geeft de volgende nisme in zijn filosofie is atheïstisch in opsomming: zijn aanvaarding de werkelijkheid zelfstandigheid meente en dus van de predikantsplaats van die gemeente, ook wegvallen. Wel j moet ter dege overwogen worden hoe de irmalige gemeente met haar dienaar óf het imperialisme recht staan heeft moet plaats maken voor de gedachte dat alle volken vreed zaam en ln een goede verstandhou ding naast elkaar moeten leven: 2. de mythe dat Duitsland gescheiden moet blijven als gevolg van de Twee de Wereldoorlog moet plaats maken voor de mogelijkheid tot uitoefening van het zelfbeschikkingsrecht op een manier die de veiligheid van de om ringende landen garandeert; 3. de mythe dat grote sommen gelds moeten worden uitgetrokken op de militaire budgetten zolang de koude oorlog blijft voortduren moet plaats maken voor een snellere wederzijdse ontwapening: 4. de mythe dat communistisch China geïsoleerd moet blijven van de rest van dc wereld totdat zijn regerings zijn totalitaire praktijk kunnen op elk moment 'de menselijke persoonlijkheid negeren. Voor de christen is er geen compromis als het om zaken van het geloof gaat. en degenen die opandere dan christelijke grondslagen staan ach-i ter de waarde en de waardigheid van de individuele mens zal niet toegeven", aldus dr. Nolde. „De Wereldraad van Kerken heeft het standpunt ingenomen, dat het totalltai- risme vals is in zijn leer en gevaarlijk in de praktijk. En dat geldt voor alle totalitaire vormen, waar ze ln welke vorm ook verschijnen. Het verdraait het doel van sociale rechtvaardigheid die het verkondigt. Omdat dit fundamente le Ideologische conflict zo ernstig ls. kan het niet worden opgelost door politieke akkoorden of door militaire acties", voegt hij er aan toe. de .„...0 .»anje ■olgende: Door de radio hoorde ik. dal Nederlanders die zich in het buiten- lanii vestigen, hun aanspraken op AOW zouden verliezen, doch beweerd wordt dat de Indische Nederlanders, die zich in Spanje vestigen, een zekere bevoor rechting zouden genieten en de AOW- uitkering zouden behouden. Dit zou ook gelden voor andere Nederlanders, die zich daar vestigen via de zorg van mevrouw Spoor-Dijkema. Aangezien de ze zaak voor velen van essentieel be lang is. zou ik willen vragen: 1. Wan neer men AOW geniet en zich in het buitenland vestigt, verliest men dan de aanspraken op de uitkering? 2. Wan neer men zich vóór het bereiken van de 65-jarige leeftijd in het buitenland vestigt, kan men dan zo men er overigens recht op heeft uitkerinR van uit het buitenland aanvragen? 3 Wordt een uitzondering gemaakt voor hen, die zich in E) Atabal «het Ne derlandse dorp) vestigen? Is een wets wijziging op dit punt in voorbereiding? Antwoord: Reeds eerder ontvingen wij hierover vragen. Wij hebben ons gewend tot de minister van Sociale zaken en volksgezondheid. Het gaat hierom: Zoals bekend werden voor personen, die op 1 januari 1957 (in werkingtreding van de wet) reeds ouder waren dan 15 jaar. overgangs bepalingen in de wet opgenomen, krachtens welke (op bepaalde voor waarden) de korting wegens niet-beta- ling van premie tussen het 15de Jaar en 1 januari 1957 achterwege wordt gelaten. In het algemeen is dit het geval t.a.v. in Nederland wonende Ne derlanders. die na de voleindiging van het 50ste jaar al dan niet onafge broken 6 jaar in Nederland of in een der overzeese gebiedsdelen hebben ge woond. Het gaat in deze kwestie dus om de toepassing van de overgangs bepalingen (overgangsvoordelen van de AOW) op alle Nederlanders, die ouder zijn dan 22 jaar. De directeur van de hoofdafdeling sociale verzekering van het ministerie berichtte ons namens de minister: ..Naar aanleiding van uw brief over toekenning overgangsvoordelen AOW in het buitenland deel ik u mede, dat de overgangsvoordelen ingevolge de AOW krachtens het bepaalde in de ar tikelen 44 en 47 van die wet in begin sel uitsluitend in Nederland betaalbaar gesteld worden. Ingevolge enige supra nationale of internationale regelingen is het evenwel mogelijk bedoelde over- gangsvoordelen onder zekere voorwaar den in bepaalde andere landen betaal baar te stellen. Krachtens het be paalde in de verordeningen nis. 3 en 4 van de raad van de E.E.G inzake de sociale zekerheid van migrerende werknemers (publikatieblad van de raad van de Europese Gemeenschap oen van 16 december 1958, nr. 30), zo den bedoelde overgangsvoordelcn ..pro rata" uitbetaald in België. Frankrijk. Italië en Luxemburg, wanneer de be- betrokkene in een of rneer van genoem de landen verzekerd is geweest èn in Nederland verzekerd was ingevolge de invaliditeitswet (vóór 1 januari 1957), en de Alg. Ouderdomswet. Met de Bondsrepubliek Duitsland is terzake een afzonderlijke regeling getroffen, neergelegd in de overeenkomst tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Bondsrepubliek Duitsland betreffende de toepassing van de Nederlandse wet geving inzake de algemene ouderdoms- verzekering van 9 maart 1961 (Trac- tatcnblad 1961 nr. 33 en 19Ü2 nr 103). Ingevolge deze regeling geniete» ic de Bondsrepubliek Duitsland wonende Ne derlandse en Duitse onderdanen dc overgangsvoordelen ingevolge de Alge mene Ouderdomswet, indien zij gedu rende de zes aan het bereiken van de 65-jarige leeftijd onmiddellijk vooraf gaande jaren onafgebroken a. in Ne derland hebben gewoond en b. in dienst zijn geweest van een blijvend in Ne derland gevestigde werkgever Wordt niet aan deze voorwaarde voldaan, maar woonde de betrokkene geduren de zes aan het bereiken van de 65-ja- rige leeftijd onmiddellijk voorafgaande laren uitsluitend in de Bondsrepubliek Duitsland of afwisselend in de Bonds republiek Duitsland en in Nederland dan kan hij aanspraak maken op een gedeelte van het overgangspensioen dat berekend wordt in verhouding tot het aantal jaren, dat hij in dienst is ge weest van een blijvend in Nederland «evestigde werkgever. Ten aanzien van Zwitserland is ter zake een regeling getroffen in het ver drag tussen het Koninklijk der Neder landen en de Zwitserse Bondsstaat in zake sociale verzekering van 28 maart 1958 (Trb. 1958 nrs. 65 en 151). Inge volge deze regeling worden de aan Zwitserse onderdanen toegekende over gangsvoordelen ingevolge artikel 43 van dc Algemene Ouderdomswet ook in Zwitserland betaalbaar besteld. Voorts is in het verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden en dc adres, kunnen niet i- worden genomen. IS ri /cl,i rd Vra- uideriing met elkaar aan moeten in al rieven worden g< cf dient een gulden le worden inceslO" Spaanse staat inzake sociale zekerheid van 17 december 1962 «Trb 1963 nr. 691 in werking getreden op 1 novem ber 1963 ten aanzien van Spanjaarden een soortgelijke regeling getroffen als voor Zwitserse onderdanen geldt. Ten slotte heeft de staat Israël met Ne derland een overeenkomst gesloten be treffende de uitbetaling van ouder- doms-, weduwen- 'n wezenpensioenen. Ingevolge deze overeenkomst, welke is bekendgemaakt in Trb. 1963 nr. 84 en in werking is getreden op 1 november 1963 worden de overgangsvoordelen •ok in Israël uitbetaald Genoemde re gelingen berusten op het beginsel van wederkerigheid. Wat het Verenigd Koninkrijk betreft, heeft Nederland ten aanzien van de overgangsbepalingen van de Algemene Ouderdomswet op grond van art. 2, lid 3 van het verdrag inzake sociale ze kerheid tussen het Koninklijk der Ne derlanden en het Verenigd Koninkrijk (Trb. 1954 eerste instantie een voorbehoud ge" maakt. Daarna zijn van Nederlandse zijde voorstellen gedaan om tc komen tot een soortgelijke regeling als tus sen Nederland en de Bondsrepubliek geldt. Het overleg dienaangaande is nog steeds niet geëindigd."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2