Bniiiimiiinn
11/
Bijbeldag was opnieuw
uiting van eenheid
Ik kan niet geloven dat
dit definitief is
Een ivoord voor vandaag
SSK steunde in tien
met tien miljoen
jaar
lcuqd;x
Ruim 7000Nederlanders
emigreerden in 1963
Dit jaar geen
medewerking
aan examens
Synode stemt in met kort
Avondmaal sformulier
Gezamenlijke
actie voor
kerkbouw
ZATERDAG 2 MEI 1961
Hoofdredacteur .,De Nieuwe Linie
(Van onze kerkredactie) jsel
gelijke ingrijpende besluiten in Rome
kans krijgen te worden gehoord, laat
i het overleg betrokken.
.w.s^ns de redactie van dit blad zijn
een definitief afscheid is schrijft talrijke pogingen
de hoofdredacteur van De Nieu
we Linie, die op bevel van het
hoofd van de Jezuïtenorde in
Rome zojuist drie jezuïeten
redacteuren verloor. Maar het
bevel, dat algemeen betreurd
wordt in rooms-katholieke kring,
zal het blad niet veranderen. „Wij
staan voor een vrije menings
uiting, ook binnen de kerk, en
voor een openhartige discussie.
Dit is nu kennelijk niet het stand
punt van het generalaat der je-
zuieten in Rome. Het generalaat
heeft ,,De Nieuwe Linie"
schreven. Wij doen zulks geens
zins met het generalaat", aldus
de heer G. J. van den Boomen.
De eenzijdige beslissing wordt door de
redactie van dit rooms-katholieke opinie
blad betreurt. In de eerste plaats, om.
dat hierdoor een aanslag wordt gepleegd
op een bijzondere vorm van samenwer
king tussen priester en leek. In de twee
de plaats, omdat een echt vrije menings- ]h. G.~M. Kuitenbrouwers aan dë provin-
orming binnen de kerk. die in staaj ciaal der jezuïeten in Den Haag. Hij
schreef mede namens prof. dr. F. J. J.
leiding in Rome van deze orde tot andere
gedachten te brengen. Maar het hoofd
van de orde, de Belg J. B. Janssens,
zijn rechterhand voor Nederland. P.
Gestel, hebben alle adviezen in de wind
geslagen. De heer Van den Boomen
schrijft: „Hieruit blijkt hoe ver men in
Rome. in tegenstelling tot de jezuïeten
in Nederland, afstaat van de groeiende
samenwerking tussen priesters en leken
en van het toch langzamerhand tot ge
meengoed geworden besef dat hiërarchie,
priesters en leken samen de kerk vor
men, en dat een zaak als deze ook de
leken regardeert, zo niet in de uiteinde
lijke beslissing, maar toch zeker in he'
stadium van de wording van het besluit.
De tragiek van dit besluit, aldus de
hoofdredacteur is dat zowel het blad als
de drie patert door deze maatregel
onverdiende naam van gebrek aan
thodoxie of minstens van onkerkelijk ge
drag toegeschreven krijgen. En dat zij
zonder expressis verbis in gebreke
den gesteld.
Verontrusting
Ook anderen in de rooms-katholieke
wereld zijn verontrust. Dit is uitgespro-
i brief van de directeur van
katholieke nationale bureau
geestelijke gezondheidszorg, drs. C.
vernieuwing is. dreigt te worden
Selaedeerd. En in de derde plaats, om-
at het nog steeds onmogelijk blijkt dat
leken bij het tot stand komen van der-
Humanisme
Brief NCOOV aan
Contactcommissie
doorgezonden
De generale synode der Gere
formeerde Kerken (vrijgemaakt)
heeft donderdag uitvoerig van ge
dachten gewisseld over een schrij
ven van de Nat. Christen Onder
officierenvereniging waarin van
de synode gevraagd wordt te wil
len bevorderen, dat de plaatselijke
kerken zullen wijzen op de geva
ren van het humanisme, dat door
middel van humanistische raads
lieden, zijn intrede heeft gedaan
in de Nederlandse krijgsmacht.
De synode wordt tevens gevraagd een
oproep tot getrouwheid in dezen niet
eenmaal maar herhaaldelijk te doen uit
gaan. Ouderling R. Douma. de rappor
teur van commissie I. stelde voor uit
te spreken dat de synode zelf in deze
zaak geen taak heeft en deze brief in
handen te stellen van de Contactcom
missie Geref. Garnizoenskerken.
Verzet rees evenwel uit de synode te
gen het voorstel van de commissie de'
C.C.G.G. te vragen de nodige voorlich-
tmg en waarschuwing te geven, zulks i
eventueel in overleg en samenwerking
met de deputaten voor geestelijke ver
zorging van militairen. Ds. G. Jansen
wilde gelezen hebben dat de synode hier
geen direkte taak heeft. Ouderling Boers-1
ma had waardering voor de bedoeling:
doch \Toeg of de weg wel juist is. Hii
achtte deze brief geen zaak van de sy-
node. Spreker wilde het schrijven niet1
ontvankelijk verklaard zien. doch alleen
de N.C.O.O.V. wijzen op het adres van 1
de C.C.G.G.
Ds. H. Bouma merkte op dat dc
N.C.O.O.V. reeds meerdere brieven heeft
geschreven aan de kerkeraden. wa
bleek dat men een goed standpun
neemt. De opdracht echter van de
ge synode aan deputaten behelsde
de kwestie die in deze brief aan de
orde is gesteld: dit is een zaak van de
C.C.G.G.
Ouderling Douma deelde mee, dat en
kele wijzigingen zullen worden aange-
bracht. De brief zal zonder
handen worden gesteld
Buytendijk. prof. dr. A. Oldendorff, dr.
J. L. J. Lumeij, prof. dr. W. Pompe en
dr. C. J. B. J. R. Trimbos. Hij schrijft:
..Verontrust over de recente publicaties
naar aanleiding van het terugtrekken
van de drie paters jezuieten uit de re
dactie van „De Nieuwe Linie" menen
ondergetekenden het volgende onder uw
aandacht te moeten brengen."
„In de huidige toenemende en hoop
volle ontwikkeling in de samenwerking
tussen priesters en leken menen wij een
bevestiging te zien van het aggiornamen-
to van onze kerk, dat door paus Johan
nes XXIII zo indrukwekkend is ingezet.
In het stadium van de binnenkerkelijke
emancipatie van de leek, waarin wij ons
thans bevinden, is een dergelijke samen
werking van uitermate groot belang;,
niet in het minst op het gebied der
communicatiemiddelen en katholieke opi-
niepers'.
Wij betreuren het dat juist nu aan
deze samenwerking binnen het enige gro
te katholieke weekblad dat ons land rijk
is een abrupt einde gemaakt is, zonder
dat de publieke opinie van ons katho
lieke volksdeel over de achtergronden
van dit besluit wordt ingelicht Het be
treft hier immers niet louter een binnen
de beslotenheid van uw sociëteit zich af
spelende maatregel, maar een niet nader
gemotiveerde beslissing die voor het fo
rum externum verwarring en onzeker
heid sticht."
„Hetgeen ons vanuit oogpunt van gees
telijke volksgezondheid bijzonder ver
ontrust is de wtyze waarop de mede
werking van de drie betreffende redac
teuren abrupt werd beëindigd. Het ach-
Vlaamse protestanten bijeen
We hebben het Leger des Heils
psalmen horen spelen. De leden
van het muziekkorp-s uit Vlaar-
dingen bewezen dat ze die even
goed kenden als hun eigen, frisse
blijde geestelijke liederen. Het
was een uiting van eenheid, ken
merkend voor die wonderlijk
open. blijde sfeer die de Vlaamse
bijbeldag kenmerkt. Voor de ne-
Eerste mei
als dag van
het geloof
(Van onze kerkredactie)
gentiende maal waren de Belgi-ijlfSom^llns
sche protestanten in Antwerpen! is
testants Nederland organiseerde dc
In de ochtenduren brachten zij een oe-
zoek aan Boechout of Merksem om
daar iets te horen van het protestan
tisme in Vlaanderen.
De spreker van de middagbijeen
komst was de hoogleraar prof. dr. E.
E. L. Smelik, die sprak over ..Mee
doen en meetellen?" Het doet ieder mens
goed zo zei hij als ze merken dat ze
meegeteld worden. Maar de vraag is
of de mensen ons tellen of God. Als
zijn bekering door on- een mens geen ander motief heeft voor
s gedoopt. ..Mijn doop j zijn daden als doen wat anderen doen.
gebeurtenis, waardoordan is hij een verloren mes.
biieen om het feest van gemeen-mii aan de hand «eleid weet door Het is niet altijd verkeerd om te
de grote herder der schapen. ..Het on- doen wat anderen doen. Het is maar
SChap te Vieren, maar OOK om van dergaan in het doopwater realiseert mij de vraag of we meedoen en nadoen om
de eerste mei een dag van chris-1 met Christus gestorven en begraven te uiterlijke redenen, of om innerlijke. In
fpliikp arhpir? van pplnnfspptni zi^n- M^n zonden zonken weg tot de dat laatste geval worden we pas echte
teiljke aroeia, van geiooisgeiui- bodem van de Rodc en Gods on-Jmensen. Het gevaar van een uiterlijk
gems te maken. uitsprekelijke genade rekent ze mij doen wat anderen doen. mag ons er
niet meer toe. Mijn doop proclameert niet toe dwingen ons uit te sloven om
Een^ wonderlijk, voor sommigen weldat ik een nieuwe geschiedenis inge- an -rs te zijn. Het gaat er om of we le-
gaan ben." ven vanuit de innerlijke kracht van God.
De gereformeerde predikant van Ant
werpen. ds. B. W. Ganzevoort. sprak r,FTIT¥r,F\*m
over wat de kinderdoop voor hem be- VxIj 1 L lljL- In
tekende. Hij getuigde van zijn geloof.
de zekerheid door God gegeven, maar s Avonds sprak nog de Mechelse
zei hij ..Ik kan niet een bepaald ogen- predikant J. du Meunier^
waarop het in mijn hart
Het licht en de waarheid, waarvan in Psalm 43 sprake is,
vormen de kernwoorden van een gebed, dat de dichter opzendt
tot God aan het eind van een klacht over de volstrekte ver
latenheiddie zijn deel is geworden. Hij gevoelt, dat alle
pogingen vanuit zichzelf deze verlatenheid op te heffen bij
voorbaat tot mislukken zijn gedoemd. Hij beseft dat al zijn
beweringen aan het adres van zijn vijanden, dat God hem niet
in de steek laat en dat zij zich tóch vergissengeen enkele zin
zullen hebben. Voor hem is het allesbeheersende probleem, dat
God niet ingrijpt, dat Hij niet neerdaalt om Zijn tegenstanders
te laten merken, dat Hij wel degelijk bestaat en niet kan
toestaan, dat de mensen zich ten koste van hem vermaken. De
bede om licht en om waarheid is bedoeld om zelf weer in de
goede verhouding met God te komen en om vanuit die her
stelde relatie te kunnen getuigen van het wonder, dat een
God, Die zich verbergt, toch niet Zijn hand wegtrekt boven
het hoofd van een geslagen mensenkind. Dat licht en die
waarheid zullen de dichter moeten brengen naar Gods heilige
berg, naar Zijn woningen. In de directe gemeenschap met God
wordt de rust geschonken, krijgt de mens nieuwe moed om
het leven aan te kunnen, om antivoorden te vinden op vragen,
die spotters hem voortdurend stellen. Hij is hier een kind van
de Vader, dat Hem zijn volledige vertrouwen geeft en dat
weet van vergeving, van beloften, die werkelijkheid zijn, van
vreugde om de nooit ongedaan te maken overtuiging, dat er
een schuld is voldaan en dat het toch mogelijk is te leven met
tegenstanders, die 'tot jaloersheid worden gewekt!
Wij lezen vanavond; 2 Kronieken 33 vers 1 tot en met 25.
Morgen lezen wij: 2 Kronieken 34 vers 1 tot en met 19.
at al te riskant, onderwerp had
oor de ochtendsamenkomst gekozen:
„Wat heb ik aan mijn doop?" Het ris
kante zat in het feit dat men twee spre
kers had uitgenodigd, waarvan de ene
de kinderdoop, de andere de volwassen-
doop had ontvangen. Maar de sprekers
betraden niet met bokshandschoenen de
a. Heel eenvoudig getuigden zij van
de geloofswaarde, die zij in hun doop
hadden ontvangen. Zoals te verwachten
kwamen geheel verschillende as
pecten van de bijbelse doop in de bei
de toespraken naar voren.
Steeds meer liulp nodig
(Van -
verslaggevers;
DOOP
F. de Meester, voorganger
een pinkstergemeente was de eerste i
spreker. Hij is een bekeerde
van donker tot licht werd... Ik ben
van mijn kant begonnen God te zoeken,
maar Hij is van Zijn kant begonnen mij
te zoeken.
De doop betekende voor ds. Ganze
voort in het bijzonder: „Ik zie mij op
genomen in een grote gemeenschap, de
eeuwen door door God geroepen tot
Zijn Kerk. Hij was de eerste. Hij begon.
150-
puistjes
PUROL-POEDER
terwege blijven van overleg, hoor en
wederhoor, motivering en recht op ver
dediging is kwetsend voor ons gevoel
menselijke verhoudingen."
Chr. Emigratie Centrale bijeen
Apparaat dient
in stand te
SI worden gehouden
Actiecomité opgericht
(Van onze soc.econ. redactie)
(Van onze onderwijsredactie)
Een actiecomité van ulo-onderwij
zers, zetelend in Aalsmeer, dat zich
ernstig tekort gedaan voelt door het
overleg dat tussen de minister van
onderwijs, kunsten en wetenschappen
en de ANOF (waarbij onder meer de
salarisschaal met vijf jaar is verkort)
heeft in een circulaire alle- ulo-ondcr-
wijzers die dit jaar bij het eindexamen
zijn betrokken opgeroepen hun mede-
gratie-apparaat in stand gehouden werking aan het eindexamen van dit
dient te worden. Jaar °P te ze«cten2U er voor die
tijd een bevredigende regeling wordt
De C.E.C. houdt thans ook zijn ap- getroffen.
paraat in stand al gaat dit gelet op Het actiecomité wijst er op dat ..wij
het geringe aantal emigranten gepaard door de ANOF zonder meer zijn be-
met naar verhouding vrij hoge kosten, drogen". In de circulaire, die aan alle
De rijkssubsidie alleen aan de Chr.Kamerleden zal worden gezonden.
Emigratie Centrale bedroeg vorig jaar zegt men dat het ulo organisatorisch
nog f262.000. Alleen de bijkantoren nog steeds tot het lager onderwijs be
lle ostten deze centrale in 1963 reeds hoort en dat er daarom geen enkele
-J i rechtvaardiging is voor deze discri-
FN 1963 heeft ons land slechts\meer dan f 137.000.
6770 emigranten geteld. Sedert Een belangrijke zaak. die de C.E.C. minat,e
—i de CCG.G.'i 1947 was dit het geringste aantal, vor>& jaar tot stand heeft kunnen bren-l
Dr. B. Jongeling wilde gelezen hebben: j-j. ;n ppn ^a_r i_nfi vprlipt Sen. was de bemiddeling dij een lening
doorgezonden hebben aan de G.G.C.C. W TTI 1 Xan 200.000 aan een Nederlandse
I hen heer T. Warnaar. maakte hiervan overheid zich
i ver- gistermiddag te Utrecht melding in d^overlee6!!)
Hiermee werd ingestemd. Een poging De reeds 70-jarige voorzitter van derzetimg te Pai
van ouderling Boersma om het gestel-'de Chl". Emigratie Centrale, de {jpanciering jjft
de. dat deze zaak de volle aandacht van'- Voor de lenn
de kerken verdient, speciaal
die in militaire dienst zijn. te laten
VaD!."'BÏSma gwa"s vïfmening dat ditde algemene ledenvergadering
wei op zijn plaats was. Juist hierom de C.E.C. De heer Warnaar
CC^.G^Vralgtr^Ziarw^d' klaarde verheugd te zijn over de
daarna met het gewijzigd voorstel inge
stemd.
Aan het begin van de vergadering
sprak de praescs n.a.v. Ps. 72 over hei
ambt der overheid, speciaal toegespitst
op de verjaardag van H. m. de Konin
gin. Besloten werd aan H. m. de Konin
gin een schrijven te richten.
*0 boerenbedrijven.
i Voor de lening heeft de Nederlandse
nÉkHÉT voor 75 procent garant
aantal particulieren voor
overige 25 procent. De Raiffeisen-
bank was bereid de lening op normale
voorwaarden te verstrekken, wat voor
de betrokkenen in' Brazilië een aanzien
lijk voordeel betekende Tn Brazilië zelf
uitspraak van minister Veldkamp. ongeveer 2 procent rente
die onlangs
een reis
Australië opmerkte, dat de emi
gratie een belangrijke zaak blijft
en dat in ieder geval het emi-
Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt):
De generale synode der Gere-I De synode ging niet in op het voor-
formeerde Kerken (vrijgemaakt)?^.^ oTJs'"^ Cflor™
heeft op Koninginnedag een vcor- lier ook artikel 35 van de Nederland-
stel aangenomen om naast het 0ifsbf/ii?enis^ al'l z°danj&ter\ ?e;
v _i j t ï- tt biuikte te Hellen, aangezien dit artikel
bestaande formulier voor het Hei- Uiteraard geen liturgisch karakter
Geen aanvulling
lig Avondmaal een kort formulier draagt,
op te stellen. Zij is van oordeel
dat, in tegenstelling met wat ter.
synode van Bunschoten-Spaken
burg het geval was, de behoefte
aan zulk een kort formulier, dat
tevens meer ruimte voor predi
king laat (art. 62 K.O.), met het
oog op een veelvuldiger avond-
maalsbediening thans voldoende
is gebleken.
Oorspronkelijk behelsde het voorstel
van Commissie IV een bepaling dat het
bestaande formulier tenminste vier maal
per jaar bij de viering van het Heilig
Avondmaal trtnn te «"orden. j,et voorslil !0al« dooT 'de
Teeen do.c Unsnodo ontstond noj.l vaat ingediend dan ook niet steunen
nies.
De Chr. Emigratie Centrale beschikt
nog over een eigen kapitaal van
242.000. Van het batig saldo van
9000 over het afgelopen jaar werd
2000 overgeboekt naar het personeels-
fonds en 5000 naar het noodfonds.
In 1961 werd met 15.000 een nood
fonds opgericht voor het financieren van
reizen van of voor emigranten, die in
nood verkeren.
De C.E.C. is op het ogenblik nog be
zig met het opzetten van een plan om
ouders van emigranten een bezoek te
laten brengen aan hun geëmigreerde
kinderen. Aanvankelijk is gepoogd dit
plan op te zetten samen met de Ncd.
Chr. Reisvereniging, maar deze poging
is od niets uitgelopen Thans heeft de
C.E.C. deze kwestie in een afzonderlij
ke sectie nog in studie. Ook gaat
sneciale commissie na welke de taak
de C.E.C. zou kunnen vervullen bij de
migratie binnen Europa.
Schoolkwestie
tn een rede tot de ledenvergadering
merkte prof. dr. K. Runia. hoogleraar
aan het Reformed Theological College
'-1 van Geelong in Australië, op. dat over
-- g het algemeen in Australië een beter be
de woorden ..het formulier des staan mogelijk is dan in Nederland. De
nvuiidmaals" in artikel 62 K. O. door sociale voorzieningen zijn weliswaar niet
..één der formulieren van het Avond- i zo goed. maar van de vijf Nederlan-
maal". zoals ^voorgesteld door de J>ar- ders. die teruggaan, willen na een half
Australië.
Australië noem-
geen
ticulierc synoden van Utrecht en Zuid- i jaar vier
Holland, niet noodzakelijk, aangeven het Een groot nadeel
te dezer rake te nemen besluit als aan- de prof. Runia het feit. dat
vulling van art. u2 K. O. kan worden christelijke scholen zijn. In Austral"ë
aangemerkt. Hiertegen kwam ds. Goed-1 vrijwel alles staatsonderwijs. Particu-
hart in verzet. Hij kon niet inzien datjliere scholen worden niet gesubsidieerd
er van een aanvulling moet worden ge- Van de bestaande particuliere scholen
sproken. Hij had ook graag een bredere I zijn er 95 procent rooms-katholiek An-
schriftuurlijke fundering gezien. Hij zou tiroomse tendenzen onder het Australi
sche volk werken de subsidiëring
veriet. Dr. R. H. Bremmer, de rappor-
leur van de commissie, nam een voor-I Nadat dr. Bremmer toegezegd had dat
van dr. B. Jonreling, die het nan het voorstel toegev- -d zou worden
uitspraak^ te dat adressanten bericht krijgen enkele
gewenst achtte
doen orer het vier maal I zen van het j wijzigingen van dr. Jongelin"had ovn-
oude formulier. Dit betekent geen bin- genomen, vroeg hij ds. Goedhart om
Izich toch achter het voorstel te stellen,
i ouderling Roor- j opdat de zaak in goede banen geleid kon
ge.worden j)s Goedhart verzuchtte dat het
- toch wel zover zou komen. Met zes stem-
t mort t«,<
bijzondere scholen sterk tegen. Toch ge
loofde prof. Runia dat er ook op on
derwijsgebied in de toekomst wel meer
mogelijkheden rullen komen.
In een forumdiscussie onder leiding
van de heer H. A. van Luyk werden
een aantal punten, die prof. Runia in
zijn rede had genoemd, nog nader geïl-
J toegelicht.
lustreerd i
ding.
Een amendement I
da om deputaten volle vrijheid
ven werd met 20 tegen 9 stemm,
worpen. De deputaten zullen vanzelf het J men tegen werd het voorstef daarna"
oude formulier als moe el gzbruiken. om- genomen. stc
dat de essentiële elementen naar de Het concept voor het korte formulier Warnaar, ais de secretaris, de heer T.
Schrift zijn. Ook de heer Roo ia sprak dient een half jaar voor dc komende I Cnossen, die reeds 36 jaxr leiding ge-
de er- generale synode de kerken overgelegd te ven aan het werk van de Chr. Emi-
maal j worden, opdat deze hun oordeel daar-1 gratie Centrale, zullen dan namelijk
Voor volgend Jaar wachten de C.E.C.
enkele belangrijke mutaties in het be-
Zowel de voorzitter, de heer A.
zich uit tegen een binding
ken om het oude formulier
ptr jaar te lezen.
kunnen uitspreken.
hun 'uncties neerleggen.
VEERTIG JAAR
CHRISTELIJKE
BLINDENBOND
De Nederlands Christelijke Blinden-
bond (N.C.B.) zal op 12 en 13 juni in
het ..Woestduin centrum" in Amsterdam
veertigjarig bestaan vieren,
i vrijdag 12 juni is er in de middag
receptie voor genodigden. Op zater
dag 13 juni wordt de „bondsdag" gehou-
J»n. genootschappen om daar besteed ic
De N.C.B.die op 12 april 1924 in de.
Amsterdam door een klein groepje blin- Over deze samenwerking bij de pro
den werd opgericht, telt thans bijna dui-|paganda is juist dezer dagen overeen-
zend leden. i stemming bereikt.
Is het geloof onzin?" De avondbijeen
komst van deze ontmoeting van Vlaam
se gelovigen met hun God en met el
kaar is altijd gewijd aan evangelisatie.
Geloof is onzin, zeggen velen, maar ds.
Du Munier vroeg: Is uw leven nu zo,
dat ge daarin echte volle rust en bevre
diging vindt?
In zijn prediking wees deze predi
kant op de realiteit van het geloof. God
is niet de onbekende, niet de Kerk
waarop ge in minachting neerziet, niet
degene die uit dc mode is. Onze God
is juist actueel, actief in de wereld be
zig.
Zo eindigde deze dag weer met een
duidelijke evangelieboodschap, waarin
de oproep om tot geloof te komen di
rect tot de harten ging. Zo getuigde de
ze dag opnieuw van de kracht van God,
die de kracht is van het Vlaamse pro
testantisme. ..Lang. ach zo lang heeft
uw lied hier gezwegen in 't bloed on
zer vaad'ren voor eeuwen gesmoord",
zongen de ruim zeshonderd Vlaamse
gelovigen en ze dachten aan het bloed
van martelaren dat hier gevloeid heeft.
Maar zingend baden zij: „Nog zijn wij
weinig, maak Gij ons tot velen Heer
Jezus, en red er nog duizenden meer".
In het najaar
(Van een onzer verslaggevers)
Gezamenlijke kerken hebben het
plan opgevat haar acties voor
kerkbouw dit jaar te bundelen tot
een grote landelijke actie, die
eind september begint en met
gebruikmaking van vele publici
teitsmedia gevoerd zal worden.
Aan deze gezamenlijke actie werken
mede de Ned. Herv. Kerk. de Geref.
Kerken de Chr. Geref. Kerken, de
Evangelisch Lutherse Kerk. de Doops
gezinde Gemeenten, de Baptisten Ge
meenten. de Vrije Evangelische Ge
meenten, de Remonstrantse Broeder
schap. alsmede de Oud Katholieke Kerk.
Het gaat hier alleen om een gezamen
lijke activiteit, opdat de aandacht des
te meer vaile op de noodzaak van kerk
bouw. De binnen elk kerkverband ver
kregen gelden blijven binnen die kerk-
De Stichting Steun Kerkbouw, in krin
gen der Geref. Kerken beter bekend als
SSK, heeft thans tien jaren van act-'i/i
teitcn achter de rug, waarbij rond tien
miljoen gulden door haar handen (of lie
ver: door die van haar penningmeester)
is gegaan. Nu SSK zich opmaakt haar
vierde actie te gaan ondernemen onder
het motto „Werk elke dag vijf minuten
voor uw kerk" mag wel eens met enige
gerechtvaardigde, trots omgekeken wor
den, want wat de stichting tot nu toe
verzette was waarlijk niet gerVng.
Een aantal leden der Geref. Kerken
riepen de SSK destijds in het leven om
dat zij van mening waren dat met na
me in het westen des lands tal van
kerken de bouw van nieuwe bedehuizen
eenvoudig niet meer bij zouden kunnen
benen, gezien de explosieve bevolkings
toename die daar in tal van gebieden
gaande was.
Het gold derhalve een particulier ini
tiatief van een aantal mannen, die een
goede kijk op de zaak hadden. Al gauw
bleek dat het hier niet alleen de pro
blematiek van het westen gold. maar
van heel het land!
Door de geregelde stijgingen der bou
kosten zijn in de loop van de jaren hoe
langer hoe meer kerken dus waar
schijnlijk niet alleen die. welke men aan
vankelijk op het oog had oni hulp
bij SSK komen aankloppen, zodat thans
gezegd kan worden, dat SSK zo langza
merhand aan. het worden is een grote
ipaarpot. via welke Geref. kérken elkaar
wederkerig kunnen helpen.
Over en weer
Knutselaars lijmen met VELPON, omdat 't van Ceta-Bever is
beschikking stellen van een noodkerk
kerk blijft dan eigendom van SSK). Al
les afhankelijk van de hulp die in elk
individueel geval geboden moet worden.
Zoals gezegd is er in de loop der ja
ren rond f en miljoen binnengekomen, te
weten 830.000 uit een actie gevoerd in
de jaren 1954 tot 1958, 1.600.000 uit een
actie in 1959 en 7.200.000 uit de laat
ste actie van 1961.
In grote lijnen was bestemming dezer
gelden als volgt: aan dotaties ruim 4
miljoen, aan leningen ruim 4'i miljoen,
aan noodkerken bijna een half miljoen
en nog eens zo'n bedrag voor de oplos
sing van bouwproblemen als gevolg van
kerkscheuring.
Tot op heden is in 140 gevallen steun
verleend, nl. aan 46 kerken die thans
klaar zijn, aan 23 kei-ken in aanbouw
en aan 9 besteksklare projecten voor
bedëhuizen. Ten behoeve van restaura
tie, uitbreiding en pastoriebouw is in 55
gevallen geholpen. Tenslotte is voor
kerkbouw in Indonesië, Zuid Amerika en
België in 7 gevallen hulp verleend.
Ook al is er natuurlijk sprake van
een heel kapv'aal dat in de vorm van le
ningen aanwezig is, de middelen om mee
te wérken zijn thans nagenoeg uitgeput,
terwijl aan de andere kant zonneklaar
is, dat men met dc kerkbouwprobiema-
tiek nog maar aan het begin van eén
lange weg staat.
Om te beginnen zijn er nu al weer 52
projecten om steun bij SSK in behande
ling en zullen er tot 1980, naar een voor
zichtige schatting, ruim 400 kerken bij
gebouwd moeten worden, waarbij dan
gedacht moet worden dat hoe langer hoe
meer kerken zich om steun tot SSK zul
len gaan wenden.
Vandaar dat een nieuwe actie volko
men op zijn plaats is. Deze krachtsin-
Tiat helnen Wan Han n m hetpWpnpn- i spanning is ingepast in een actie van
lenfiTop korte termijn (te?hSJ: »«»me«IUke protectee kert«£.Het
geen neerkomt op één procent van
Iemands inkomen.
Drs. Baas directeur
jongensinternaat
Drs. H. Baas. die jarenlang in Indo
nesië als sociaal-econoom in dienst van
de zending van de Gereformeerde Ker
ken werkzaam is geweest zal door om
standigheden niet meer terugkeren na?.-
I donesië. Drs. Baas heeft nu een be
noeming aanvaard als directeur van het
Protestantse jongensinternaat in Butare
fhet vroegere Astrida) in Roeanda. Hij
Hij zal door de Parubacommissie van
de lereformeerde zending worden uit
gezonden. Het is de bedoeling, dat drs.
Baas en mevrouw Laas-Roosjen na een
verblijf van ongeveer dri^ maanden in
Pariii voor de Franse taalstudie in sep
tember naar Roeanda vertrekken.
Het Bisdom Essen heeft eer nieuwe
vorm gevonden voor de verkondiging
van Gods Woord. Een gekleurde
lichtkrant zal op hët <lak van het ge
bouw van het rooms-katholieke verbond
in Essen, dat naast de Domkerk in aan
bouw is, „een-minuten-preken" en ker
kelijk nieuws leveren.
De persdienst van het bisdom deelde
donderdag mee dat erover gedacht
wordt ook politiek nieuws te geven.
Het is de eerste lichtkrant in dienst
van de kerk in Duitsland.
door middel i
i dotatie: of het ter:
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Bedankt voor Zalk èn Veecate: J. Koo
ien te Reeuwyk.
GEREFORMEERDE KERKEN
Aangenomen naar Hardenberg: H. van
Rhijn te Leeuwarden.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen te Ridderkerk: A. Vergunst
te Rotterdam-Centrum
Bedankt voor Middelharnis: G. Schip-
aanboord te Apeldoorn: voor Leiden en
Amsterdam-Centrum: H. Ligtenberg te
Oudemirdum.
„Ben jij eigenlijk wel eens naar de bollenvelden
geweest?" vroeg een vriendin. Het beschamende
woord moest eruit en was: nee. „Ik ook niet",
was haar repliek, „en dat is natuurlijk bespotte
lijk. Duizenden mensen van ver over de grenzen
hossen uren in bussen om onze beroemde bollen
te bekijken en wij natuurminnende Hollanders
blijven rustig thuis. Wanneer kun je?" besloot ze
doortastend haar relaas.
„Even denken hoor", deed ik aarzelend, want al
leken de bollen me echt wel de moeite, ik had
totaal geen zin in een bustocht. Ze negeerde mijn
tekort aan enthousiasme en organiseerde: ..Mijn
bedoeling is er een dagje van te maken, 's Mor
gens bijtijds weg. ergens in de bollen koffie drin
ken. ergens in de bollen een bescheiden lunch,
ergens in de bollen thee."
,jEn dacht jij nu werkelijk dat er bussen waren,
die van bol naar kroeg en van kroeg weer naar
bol reden?" hoonde ik.
Maar ze was niet te verslaan. „Bus? Ben je mal
meid, niks te bussen, ik versier een dag de auto
enze keek dreigend, „we komen pas na het
avondeten thuis als de kinderen in bed liggen.
Zelfs de jongste bediende op een klein kantoor
heeft zijn snipperdagen. Jij en ik nemen er ook
een. Klaar."
Wel, we gingen. Aanvankelijk met enkele
schuldgevoelens, maar de bollenpracht was de
desertie dubbel en dwars waard. De zon scheen
stralend vanuit een blauwe hemel, vele kalfjes
zagen we dartelen, de molens draaiden lustig en
de pannekoek met spek was verrukkelijk. We aten
hem buiten op een romantisch plekje aan het
water, waar een vroege prunus sneeuwend zijn
blaadjes verloor. Het was een dag, zoals je prak
tisch nooit beleeft, maar zoals ze beschreven en
gefotografeerd zijn op kleurige folders. Come to
Holland. Ik had mijn land nog nooit zo mooi
gezien.
Maar al lijkt zo'n dag eerst van elastiek, er
komt een moment dat je met kleine slokjes nip
pend aan de laatste koffie zit. Het was wel even
een ogenblik om bij stil te staan, want thuis was
het nu spitsuur en zaten ze aan de appelmoes.
Ik zag ze zitten en verkneuterde me erop dat ik
nu eens niemand tot nettere manieren hoefde te
manen. Zo vanuit de verte hield ik meer van ze
dan ooit.
IFa&tah.g.e,ii
en
Een moederlijke snipperdag is een f\jn, twee
snijdend zwaard. Je frist zelf eens lekker op. maar
doordat er natuurlijk thuis wel iets uit de rails
loopt, waardeert men je daarna ook weer extra.
Opgewekt toerden we naar huis. Mary Dressel-
huys heeft eens gezegd: Een van de heerlijke
dingen van het toneelvak is het thuiskomen. Mei
deze overpeinzing als een glimlach op de lippen
stormde ik binnen.
De glimlach bevroor ras. want mijn man hing
apatisch in zijn stoel en deed erg koel. Komaan,
dacht ik driest, ik por hem wel eens even flink op
En ik jubelde: „een dag uit duizend was het, mijn
netvliezen lopen eenvoudig over van de kleuren,
en kalfjes bij de vleet en dan de keukenhof
Mijn enthousiasme beroerde hem. niet, wat me
verontrustte. Toen zuchtte hij: ,,'k Heb twee oren
en een keel." Dat was duidelijk wartaal, daarom
slikte ik een snibbig commentaar in. Even dacht
ik aan een zonnesteek, maar na enkele seconden
van snel denken hield ik het op een acute over
spanning. Hij had het de laatste tijd ook wel heel
erg druk gehad. Ik smolt weg in tederheid, voelde
geheel misplaatst zijn pols en probeerde voorzich
tig: ..Zou je niet lekker naar bed gaan?"
„Naar bed? Ik denk er niet over Ik zit net.
Twee oren en een keel".' herhaalde hij nog eens
droevig en veelbetekenend. Niet laten merken dat
hij vreemd doet, dacht ik, en vooral niet tegen
spreken, maar wat dan? Afleiden, ja dat was het,
afleiden.
Daarom vroeg ik: ,Jioe waren de kinderen?
Zijn ze lief geweest?"
Toen keek hij me aan alsof ik geschift was.
„De kinderen? Dat zeg ik je toch. Ziek, opeens,
alledrie. Twee midden-oren en een keel. De dok
ter is net weg."
Laat ik voorop stellen, dat mijn man een lot
uit de loterij is, maar zodra hij iets aan of voor
een ziek kind moet doen heeft hij twee linker
handen. Het glaasje water, dat hij geven wil valt
in bed. een aspirientje schiet prompt in het ver
keerde keelgat en hij verwisselt neus en oor als
er gedruppeld moet worden. Drie zieke kinderen
en een vrouw op het bollenveld mag desolaat
genoemd worden.
Ik maakte de ronde langs mijn patiënten. Eén
oor sliep vast. Het andere oor zei zwakjes: „Was
het mooi? Fijn dat ie er weer bent."
De keel zei schor „Dag. Hospitaal hier hé?
Vader heeft erg zijn besf. gedrtsiv hoor maar
afijn, je weet wel
Zo was liet goed. Ik wist het wet. thuiskomen
is fijn, zelfs als er oren en kelen zijn.
MINK v. RIJSDIJK