Grote meerderheid jeugd gedraagt zich goed Uw probleem is het onze Jeugddiaken in hervormde gemeente van Amersfoort Een ivoord voor vandaag lÖ^ON Samosirzending zegt school in Ransiki steun toe Synodale kerken zijn geen valse kerken Koren van Arie Pronk naar Palaver 1964 U lijmt snel en zonder klemmen metSNELFIX WOENSDAG 22 APRIL 1964 Oproep aan jeugd tot dienstbetoon In de Hervormde wijkgemeen-Ikonale werk, waartoe de geihele te in de binnenstad van Amers- gemeente van Christuswege is foort is men overgegaan tot de geroepen. verkiezing van een jeugddiaken. Het diakonaat kan immers ook de jon- Men keek daar eerst wat vreemd Se gemeente er niet buiten laten. Dia- rr„ konie is niet alleen maar collecteren on- tegen aan. Er was al een jeugd- der (je oudere leden van de gemeente, ouderling en moest er nu ook een maar evengoed een oproep aan de jeugd diaken voor de jongeren in de ge meente komen? De kerkeraad dacht bij het be sluit over te gaan tot verkiezing van een jeugddiaken niet in de: "Menig predikant heeft er «rste plaats aan de taak ten be- ^/hftViTpV.ten bïffn. Ze hoeve van de jongeren, maar aan gaan doen J J een persoon, die de jonge ge meente zou kunnen voorlichten en aansporen tot het verrichten van diakonaal werk. Iemand dus, die in de jeugdsector tot uiting zou kunnen brengen wat de kerkorde aangaande het diakonaat zegt: diakenen geven door hun arbeid en voorbeeld leiding aan het dia* om in het dienstbetoon van de kerk daadwerkelijk mee te doen. In het kerkblad van de Amersfoortse hervormde gemeente heeft ds. J. Swij- nenburg over de jeugddiaken geschre- dat DE ADOLESCENT EN DE WELVAART' Tentoonstelling 5000/50 jaar kerkgeschiedenis In het oud-katholiek museum in Utrecht wordt van 25 april tot 1 juni een tentoonstelling ..5000/50 jaar kerk geschiedenis" gehouden. Deze naam is gekozen, omdat vooral aan de laatste vijftig jaar van de vijftig eeuwen kerk geschiedenis aandacht wordt besteed. Het oudste voorwerp op de expositie is een hamer die weliswaar de hamer van Sint Maarten wordt genoemd, maar die 5000 jaar oud is en uit het neolithisch tijdperk stamt. Dan zijn er martelaarsrelieken uit de eerste eeuwen van het christendom, zo als de worgdoek van Cunera. relieken van Sint Willibrord en de oudste albe (wit miskleed) in de wereld, de albe van Bernulphus (elfde eeuw). De voor- reformatorische periode wordt afgeslo ten met de koorkap en dalmatieken (li turgisch opperkleed) van bisschop Da- be treft, zal de tentoonstelling in het teken staan van de toenadering der kerken. Men kan er beelden zien van de oprich ting van het comité tot stichting van de Wereldraad van Kerken in Utrecht (1938) en ook zal er het Lambeth cross aanwezig zijn dat aan aartsbisschop A. Rinkel werd verleend om zijn grote ver diensten op oecumenisch terrein. Verder worden de borstkruizen geëx- Moskou werden overhandigd aan de t dige oud-katholieke aartsbisschop. De medaille die Johannes XXIII waarnemers van het tweede Vaticaans concilie heeft aangeboden en de plaket- te van paus Paulus voor de vertegen woordigers van de niet-rooms-katholieke kerken, zullen eveneens worden getoond. Vaticaans concilie maakt herziene rapporten bekend De Coördinatie-commissie van het Vati caanse concilie heeft vandaag bekend gemaakt dat het de herziene tekst heeft goedgekeurd van tien rapporten die tij dens de volgende zitting van het concilie, die in de herfst van dit jaar zal plaats vinden. zullen worden besproken. De commissie die op 16 en 17 april bijeen is gekomen gaf haar goedkeuring aan de nieuwe tekst van de volgende schoppen in de kerk, oosterse kerken, de christelijke eenheid, priesters, religieuze ordes, het leken apostolaat, het^sacra- ment van vinden daarin geringe vervulling Hl naar een daadwerkelijk christendom dat niet bij de vele levensproblemen werke loos blijft toezien. Catechisatie De kerk zal op deze dingen moeten letten. Deze krachten moeten mobiel ge maakt worden in de gemeente. Iemand, die de jongeren kent en zich bij te leurstellingen niet te spoedig uit het veld laat slaan, kan daarbij leiding aan het werk geven en de jeugd voortdurend op de hoogte houden van datgene, wat de kerk voor de jongeren te doen heeft, waar ze hen in het bijzonder voor nodig heeft. Daarom benoemde de kerkeraad de jeugddiaken. Hij neemt gewoon deel aan het werk van kerkeraad en diakonie. speciale opdracht richt zich lobiliseren van de jeugd in de diakonale sector. De predikanten hebben voorts in op dracht van de kerkeraad besloten op de catechisatie meer aandacht te beste- ïn aan het diakonaat. Op enkele catechisatie-avonden zullen diakenen w.o. de jeugddiaken aan wezig zijn en vertellen over het werk van de diakonie. Daarna zal de jeugd, onder leiding van dominee en jeugddia ken discussiëren. Nadat jongeren belijdenis hebben ge daan worden zij door de jeugddiaken bezocht, die hen zal vragen aan het diakonale werk in de gemeente op de een of andere wijze deel te nemen, waarbij o.a. wordt gedacht aan hulp aan zieken en invaliden en het bezoe ken van vereenzaamden. verPangenl ^46 werden 5589 jongeren die Meer studiezin dan men zou denken mr. Knottenbelt echter ook opgevallen dat recidivisten onder de jeugd weinig voorkomen. Het feit dat zij in aanraking met de justitie zijn geweest, weerhoudt de jongeren van verdere escapades op het slechte pad. Dr. G. van Leeuwen, predikant-direc teur van de Heldring-stichtingen in Zet ten, ging nader in op de theologisch-ethi- en htl is ook noe niet volwes- «Kt» van de welvaart. Volgens de maatschappij dringt hem óf - m de situatie van het kind, óf for- Dit zei dr. A. F. W. Meurs, directeur telijke gezondheidszorg in Nederland die was gewijd aan „De adolescent en de welvaart". GEEN TIJD De jeugd is beslist niet lastiger dan vroeger, aldus dr. Van Meurs, maar dat neemt niet weg, dat groot worden in deze tijd moeilijk is. De adolescent is geen terug ceert hem in de positie van een volwas sene: er is geen tyd voor teenagers en geen plaats voor pubers. Dr. Van Meurs bestreed ook dat het de moderne jeugd aan studiezin en aan wer kelijke belangstelling voor de goede din- 12 tot 30. Uit statistieken blijkt dat volwassenen veel meer „aan de televisie hangen" dan de jongeren. met de strafrechter in aanraking kwamen schuldig verklaard en in 1962 waren dat er 9019. Deze aan tallen mogen hoog lijken, maar in werkelijkheid blijkt er uit, dat het hierbij slechts gaat om respectie- kind velijk 43 en 50 promille van de Nederlandse jeugd. Toch wordt die jeugd meestal niet beoordeeld naar de „goede" 99,5 procent en geeft men vaak met dat halve procent de kwaliteit van het totaal aan. r, j xeinxe oeiangsieuing voor ae goeae ain- Er IS echter geen sprake van een |gen des levens ontbreekt. Het percentage ernstige toename van de delin-1 zestienjarige jongens dat voortgezet on- quentie onder de jongeren: «nVtot*»"'.Tï„dt»ï "-i.l'Sgg, overgrote meerderheid gedraagt de relaties met g zich behoorlijk en is tot goede prestaties in staat. welvaart geen vraagstuk gewor den door het „hebben", maar door het „hoe" hebben. De mensen kunnen niet met welvaart leven. Ook in de bijbel wordt de welvaart positief gewaardeerd, aldus dr. Van Leeuwen. Het beloofde land is het land dat overvloeit van melk en honing. LEVENSSTIJL Wilt u volmaakt zijn? Verkoop dan alles wat u bezit en geef het aan de armen! Deze woorden spreekt Jezus tot de rijke jongeman, die bij hem komt en Hem de vraag stelt wat voor goed hij moet doen om het eeuwige leven te verwerven. Een duidelijke vraag een niet minder duidelijk antwoord. Kan iemand volmaakt zijn, kan iemand het eeuwige leven verwer ven als hij zijn bezit niet verkoopt en het niet aan de armen geeft? Gaat bezit onmogelijk samen met geestelijk heil? Zijn zij niet te overbruggen tegenstellingen? Zij worden dat, als geld en goed het één en het al zijn. als wij ons hart erop zetten, zoals deze jongeman, die bést Jezus wilde dienen en volgen, maar die (en dat was voor hem juist zo nodig) geen keuze kon of wilde doen tussen Jezus en zijn bezit. En nu kunnen wij wel zeggen, dat niemand als hij sterft iets van zijn bezit kan mee nemen, maar op die manier kunnen wij ons er niet van af maken. In de praktijk van elke dag handelen wij er ook beslist niet naar! Waarover gaan vaak onze gesprekken? De visites, die wij afsteken, zijn vaak typerend: de onderwerpen, die aan de orde komen, cirkelen meestal om geld, om goederen, om materiële zaken of over het streven om die te verkrijgen. Christenen maken op deze regel bepaald geen uitzondering. En dan ligt hier de levensgrote verzoeking in het streven naar volmaaktheid, naar het verwerven van het eeuwige leven! Misschien vindt u, dat er nu wordt gemoraliseerd en dat het bij die rijke jongeman van het Bijbelverhaal toch echt wel anders lag. Jezus tast deze jongeman aan in zijn hart. Hij weet, dat het uiteindelijk op het bezit is gericht. Zouden wij het niet op z'n minst als een ernstige waarschuwing aan ons adres opvatten? levensvor- de relaties met God, de mensen en de dingen. Men moet eens „nee" tegen bepaalde dingen kunnen zeggen. Sprekende over de relatie met de naas te, zei dr. Van Leeuwen, dat Onmiddellijke verlichting van RHEUMATIEK EN SPIERPIJNEN Werkt uitermate actief in op de haard van de pijn ter verlichting van rheumatiek, zenuwpijnen, spit, ischias en stijfheid en meer melkwit wordt en volledig in de aspecten poriën verdwijnt (in plaats van een "nrm oppervlakkige warmtesensatie op de huid te veroorzaken), teneinde diep in te werken op de pijnlijke weefsels. Nog beter de pijnstillende werking van Algesal "doorstraalt" weefsel en j vaderlijk_gezag spieren tot in de gewrichten, zodanig ]£er "8 dat een duurzaam gevoel van ver- ,a lichting en welzijn in de plaats komt van pijn of stijfheid. Maar, vergeet niet Pijn slaat altijd onverwacht toe Zorgt er dus voor thuis altijd een tube Algesal bij de hand te hebben. behandeling met Algesal-bal- sem. Het enige middel, dat het diaethyl- amino-salicylaat in een speciale emulsie met hoog doordringingsvermogen bevat (U.S. Patent n° 2596674) dringt Algesal direct door in het weefsel, de ge wrichtsbanden en de spieren tot aan de haard van de pijn, waar een onmid dellijke verlichting ontstaat. Overtuigt Uzelf van dit buitengewone doordrin gingsvermogen wanneer U Algesal uitwrijft, zult U merken, dat deze aan vankelijk kleurloze wonderbalsem meer plaats in dan men. volgens dr. Van Meurs, over het algemeen geneigd is te denken. WELVAART We moeten oppassen, zo zei hij voorts, dat we de jongeren niet het slachtoffer maken van de welvaarts staat waarvoor wij zo ons best doen. In dit verband besteedde hij uitvoerig aandacht aan de adolescent, zoals hij door handel en industrie als een be langrijke consument wordt benaderd met ..gewiekste verkoopmethoden". De belangen van handel en industrie en opvoeding zijn vaak met elkaar in strijd en de jeugd is niet voldoende kritisch ingesteld om een weloverwo gen keuze te doen. Mr. J. .W. Knottenbelt, kinderrechter Den Haag. behandelde de justitiële :n het thema. Sprekend over waarin de welvaart zich aan de kinderrechter manifesteert, vroeg mr. Knottenbelt in het bijzonder aandacht voor het relatief hoge inkomen van de opgroeiende jeugd. Jongens verdienen vaak meer dan hun vader waardoor het "ig aan kracht inboet Vroe- op tegen studenten. Tegen woordig zijn scholieren jaloers op de le verdiensten w de werkende jonge- SLORDIGHEID Kerkontwerpen in Amsterdam tentoongesteld Vrijdag, 24 april, wordt in het Stede lijk Museum te Amsterdam een tentoon stelling over kerkbouw geopend, geor ganiseerd door ..De prof. dr. G. van der Leeuw-stichting". Het vorige jaar werd aan een zestal architecten opgedragen een ontwerp te maken voor een kerk op het terrein van het conferentie-oord ,,Kerk en We reld" te Driebergen. Deze ontwerpen maquettes met bijbehorende tekenin gen en foto's zullen nu in Amster dam worden tentoongesteld. De jury voor de prijsvraag bestaat uit: G. Riet-, veld, prof. J. Bakema. Chr. de Moor. grof. dr. C. W, Mönnich, ds. N. van elder. De architecten, die uitgenodigd zijn een ontwerp in te dienen zijn: P. Blom te Drienerloo (Enschede), ir. G. Boon (Amsterdam), ir. A. E. van Eijck (Amsterdam), ir. H. Hertzberger (Am sterdam). ir. E. J. Jelles (Amsterdam), J. van Stigt (Amsterdam) en J. Ver hoeven (Amersfoort). Wij lezen vanavond: 2 Kronieken 26 vers 16 tot en met 23 en 27 vers 1 tot en met 9. ged (BenetJ Tl BOUCLÉ TAPIJT BASTION: bouclé tapijt 'in 2 kleuren gedessineerd voor de prijs van gewoon effen, 1.30 m. breed, l.50p. str. meter. Vraag folder B26 aan Veneta N.V., Hilversum. Vrij-evangelische sendingsconferentie Meer contact met eigen mensen bij andere zendingen Van een onzer medewerkers In Groningen kwamen het afge lopen weekend de afgevaardigden uit de vrije evangelische gemeen ten bijeen voor hun jaarlijkse zen- Zevenhonderd vrijgemaakten zeggen De toeneming van de welvaart brengt een gebrek aan respect voor bezit en eigendom met zich mee. Vaak is verre- j gaande slordigheid van de bezitters nog de belangrijkste oorzaak van het grote aantal diefstallen, joy-riding enz. Het was Van onze kerkredactie .kerkeraad van Murmurwoude heeft aangevoerd voor de schorsing (en nu leken apostolaat, net sacra- In de kerkbladen van de vrijge- dus ook étn»^Wev»netdn8ad^ het huwelijk de pnefervor- maakte Gereformeerde Kerken gelichte verwijzing naar psalm 77:12 Kerk in Rusland niet onder druk Herhaling 's avonds in Rotterdam hebben ook de Young Credo-singers uit 1 Zuidwijk het verzoek gekregen op te treden op de grote manifestatie in Monseigneur Nicodim, de metroplolietUtrecht. Palaver '64, waarop nu reeds Behalve het LJ.E.-koor uit Overschie De liederen zullen via radio deeltelijk op het televisienet te beluis teren zijn op Hemelvaartsdag, terwijl beide koren tevens op de avond BK&3Srn"> e" ae rO0 m"""""j wordt op het ogenblik druk een De drie nog resterende rapporten^ zul- getuigenis besproken dat is uitge- - prp gaan van bijna zevenhonderd le den, waaronder vier hoogleraren, maar geen van de Theologische Hogeschool in Kampen. De onder tekenaars maken zich zorgen om de „toenemende spanningen in onze kerken en de voortgaande verwijdering tussen broeders van hetzelfde huis". In het getuigenis wordt stelling genomen tegen de i gedachte als zou er maar één wet tige, ware kerk zijn en dat is dan 10.000 Dm voor Vredeskerk in Venraij hef actie-!in de huidige situatie de vrijge- de Vredes-j maakte gereformeerde kerk. Dinsdagmiddag heeft de Duitse i sul in Limburg, dr. K. Budermeijer, mens de Duitse bondsrepubliek cheque van Dm 10.000 overhand: dr. H. Litjens. voorzitter van he comité voor de bouw van de |luaaAllC- --- kerk ln de gemeente Venraij. I Het getuigenis keurt ook af dat bij In deze gemeente liggen twee oor- De ondertekenaars zeggen dat op dat de kwestie-Van der Ziel het verbreken logskerkhoven. een waar 6000 Engelse. standpunt men de synodale Gerefor- van een uitdrukkelijke afspraak in de gevallenen uit de Tweede Wereldoorlog meerde Kerken alleen maar valse ker- kerkenorde gesanctioneerd werd. Vol- zijn begraven en een waar 31.000 Duit- ken kan n0emen. Mede deze beschou- gens de ondertekenaars valt het moei- gesneuvelden ter aarde zijn besteld. .vinK iejdde tot een afwijzende houding lijk te ontkennen dat de huidige ontwik- |M|m-I. tagstukken M jBjgggg| gelichte verwijzing naar psalm en 13; psalm 78:57; Jeremia 16:14" en 15: psalm 28:5; psalm 78:11 en Galaten 5:1. ,,Dit Schriftbewijs laat zien dat volgens de schorsende kerkeraad de vrijmaking van 1944/45 op één lijn staat met de uitleiding uit Egypte." MISBRUIK Het is evenwel, zeggen de onderteke naars, „naar onze mening sectarisch en een ernstig misbruik van de sleutel macht van de kerk van Christus om aan een dergelijke vrijmakingsbeschou wing te binden op straffe van schorsing in het ambt. Wij zien hierin hetzelfde kwaad, dat de synode twintig jaar ge leden bedreef, toen op overeenkom stige wijze gebonden werd aan een be paalde verbondsbeschouwing. Het ka rakter en het doel van de vrijmaking worden hierdoor juist aangetast". De cheque is bedoeld als een bijdrage j Verzoek aan de Turkse regering Wereldraad pleit voor Athenagoras a-e,samenwerking „amenspreking. Hiernaast moet wc den opgemerkt dat de opvattingen vele broeders eveneens ig de richting gaan. punt i I keling i bovenbedoel- ,s 6~»„, zonder dat zij het zodanige aard achten, dat zij andersdenkende broeders betichten van ontrouw aan de confessie. Tegenover deze genis dan de vi: de „vrijmaking" De Wereldraad das een beroep gedaan op de Turkse r -^ring om haar houding ten -|gg»" de Grieks Orthodoxe Kerk i Kerken heeft vrij stelt dit getui- an anderen die 1944 r.og altijd "daad van geloofsgehoor zaamheid tegenover toegepaste gewe- wetensdrang. maar er niet aan denken deze kerken als valse kerken te betite len. „Veeleer kunnen zij zich vinden in de voorzichtige beoordeling door wijlen prof. dr. K. Schilder, die in dit ver band meermalen sprak van ..verval sing" of ..gevaar van vervalsing". De Nederlandse Geloofsbelijdenis formu leert in artikel 29 wel de normen waar aan de ware kerk voldoet, doch spreekt zich niet uit over de vraag of deze kerk door zonde van de gelovigen in een be paalde situatie gebroken kan zijn. PROP VGANDA J, die iemand heeft omtrent kerl making. Het is nu gebleken, aldus dit getuigenis, dat velen de opvatting huldigen dat de Asser uitspraak een bindend oordeel inhoudt. DEFORMATORISCH Volgens de ondertekenaars zal de de- formatorische ontwikkeling in onze ker ken (bedekte binding aan de genoem de opvatting, en misbruik van de ker kelijke tucht) nog kunnen worden ge stuit indien door Gods genade bij ons allen het besef levendig wordt dat: j W>ln>een telegram verzocht de Wereld raad de Turkse rereging de positie van ,J mm het oecumenisch patriarchaat nader tejgrijpCn, doet het dit op het ogenblik bezien, zowel in zijn kerkelijke samen- wel. aldus deze zevenhonderd vrijgc- hane als in het licht van algemeen aan- maakte-gereformeerden. ZIJ zeggen dat vaarde principes van godsdienstvrijheid. velen reeds Jarenlang dc gedachte dat Verzocht werd het patriarchaat toe teanderen valse kerken zijn hebben fepro- lijn functies uit te oefenen. pagccrd met het gevolg dat bij kandl- Wereldraad dBatstelllng Èen woordvoerder van de Wereldraad van Kerken in Genève deelde mee dat dit verzoek het gevolg is inciden ten als "het sluiten van de patriarchale drukkerij, het in beslag nemen van een film over de ontmoetingen Paulus en patriarch Athenaguia® het Heilige Land en de uitwijzing van „«ctoiijken. „JSde Turkse regering ta.v het oecumenisch patriarchaat is een soort van vcr'-apte wraakneming in verband met de houding ken op Cyprus. verkiezing van ambts- deze maatstaf werd ge handeld en andersdenkenden werden ge passeerd. „In de laatste jaren heeft de ze ontwikkeling een ernstig karakter gekregen, doordat schorsingen van ambtsdragers voorkwamen, die geba seerd waren op hun verwerping van die bepaalde opvatting omtrent de kerk en dc vrijmaking." BB_I De ondertekenaars van dit getuigenis de Grie-| zien een duidelijke illustratie hierv het zogenaamde Schriftbewijs, dat de laatste jaren gestimuleerd door de uitspraak van de generale synode van 'Assen 1961, waarbij het verzoek van de synode van de synoda le kerken tot samenspreking met de ge nerale synode onzer kerken werd afge- Evenzeer is het duidelijk dat de IK in beoordeling van deze uitspraak >pvat- Leningrad dag in Parijs ontkend dat druk wordt uitgeoefend op de Orthodoxe Kerk. Hij schreef het sluiten van drie seminaries, hetgeen onlangs in Rus land is geschied toe aan te weinig roepingen. Vooral ln het zuiden van Rusland ren enkele kerken gesloten, omdat daar enkele parochies waren samengaan. De metropoliet is in Frankrijk om oecumenische commissie van de Chris telijke Vredesconferentie in Nantes te presideren. Turkije wijst twee metropolieten uit Turkije heeft gisteren twee metropo lieten van het Grieks-orthodoxe pa triarchaat in Istanbul uitgewezen. De Erelaten. mgr. Emilianos en mgr. Ja- ovos Canavaridis. zijn per vliegtuig naar de Verenigde Staten vertrokken. De Turkse minister van binnenlandse zaken. Orhan Oztrak, zei op een pers conferentie dat de twee metropolieten de veiligheid van Turkije in gevaar hadden gebracht door hun optreden in Turkije en in het buitenland. Hij deelde voorts mee. dat tot dusver zesendertig Grieken Turkije hebben moeten verla ten wegens „schadelijke activiteit". op Hemelvaartsdag. Reide ko- onder leiding van hun dirigent Arie drie Pronk zullen een aantal frisse liederen ten gehore brengen en medewerken aan het muzikale festijn, waaraan o.a. be roemdheden als Mahalia Jackson, Anne ke Grönloh, Jules de Corte, de Light- tone-skifflegroup en verschillende or kesten medewerken. De dag zal in het teken staan van het 150-jarig bestaan van het Ned. Bijbelge nootschap en deze acht het mogelijk dat de toogdag minstens een miljoen kan opbrengen voor het bijbels verhalenboek voor Kameroen, temeer daar er reeds nu duizenden kaarten hebben besteld voor die dag. Van een aantal liederen, waarvoor Johan Scheurs de tekst en Arie Pronk de muziek verzorgd heeft, zijn vorige week in Hillegersberg. met medewerking van het orkest van Frans Mijts, grammofoonplaatopnamen ge maakt. omdat de beide koren hebben gemeend de baten van deze plaat te moeten aanbieden aan het Ned. Bijbel genootschap. Op deze wijze verwacht men dat ruim 30.000 gulden kan worden afgestaan aan de Kameroen actie. Op Palaver '64 te Utrecht zal de plaat, die in korte tijd werd geperst voor dit doel, aan het publiek worden aan geboden. Gezien de vrolijke hoes. ont worpen door de Zuidwijkse graficus L. J. van Leeuwen, zal deze muzikale verfrissing haar weg wel vinden. Met name de titelsong „Er is nog zoveel om te zingen" en het speelse „Koningskin deren, weest verblijd", zijn met elan door de koren op de plaat vastgelegd. deze dag met Mahalia Jackson deelte van hun dagprogramma H Utrecht in de Ahoyhal te Rotterdam zullen herhalen. Als de dirigent, de heer Arie Pronk, dan tevens de samen zang zal dirigeren, zullen duizenden het geestelijke lied op een moderne vens eerlijke wijze door de grote komsthallen laten Schallen. De plaat is nu reeds te bestellen via postbus 5117, Rotterdam. Beroeoinsswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Gent (België) (prot. gem.): W. S. Evenhuis te Biervliet; te GiessendamNederhardinxveld: D GEREF. KERKEN Beroepen te Wolvega: H. A. Starren- burg te EefdeGorssel; te Eist (Gld.) G. Heitink, kand. te Rheden, die geen verder beroep in overweging wenst te OUD GEREF. GEMEENTEN dingsconferentie. De conferentie van wat officieel nog altijd de „Samosirzending" heet, maar zich niet langer beperkt tot dat gebied in het Batakland op Sumatra, be sloot om de onkosten te gaan dra gen van de opleidingsschool voor evangelisten van de Evangelisch- Christelijke Kerk van Nieuw-Gui- nea te Ransiki. 10.000 gulden ter beschikking te stellen voor dit doel. Aan deze school is de Rotterdamse zendeling M. Vink verbon- De conferentie werd gekenmerkt door grote openheid en besluitvaardigheid. Zo werd ook besloten om toe te treden tot de onlangs gevormde nieuwe Europese commissie van zendingsorganisaties die in Indonesië werken. De commissie die de Duitse naam Kontinentale Kommis- sion für Kirche und Mission in Indonesien CKKKMI) draagt is in het leven geroe pen om meer contact en samenwerking mogelijk te maken tussen de verschil lende Europese zendingsorganisaties. Een belangrijk onderwerp van bespre king vormden voorts de vrij-evangelische leden die onder andere zendingen naar verschillende zendingsvelden in de we reld zijn uitgegaan. In aantal overtref fen deze zendelingen, die dus in wezen buiten de Samosirzending staan de zen delingen die door de Samosirzending is uitgezonden. Meer contact Tot nu toe werkten deze zendelingen wat afgesneden van hun thuisgemeenten. Deze hebben namelijk binnen het kader van de Bond van Vrije Evangelische Ge meenten elkaar beloofd om te werken via de zending van de bond, de Samosirzen ding. Besloten werd meer dan vroeger con tact met deze zendelingen te gaan onder houden. Er zullen berichten over hun werkzaamheden worden opgenomen in de Samorirbode, die ingesloten wordt bij het blad „Ons Orgaan", een uitgave van de Vrije Evangelische Gemeenten. Ook werd besloten dat deze zendelin gen in bijzondere gevallen gesteund zul len kunnen worden. De steun is echter in de eerste plaats een taak van de thuisgemeente. Kan deze op een be paald ogenblik niet of niet voldoende helpen, dan kan zij een beroep doen op de Samosirzending. Daar de vrije zaterdag het mogelijk maakte de werkvergadering reeds vroeg te beginnen, was de avond voor het eerst van deze jaarlijkse conferentie vrij gekomen voor een openbare vergadering van de afgevaardigden met leden van de plaatselijke gemeente. Ds. Rigters, secretaris van de Nederlandse Zendings raad sprak over „Zending, nu". Daar na beantwoordde een forum een groot aantal vragen die uit de gemeente en de groep afgevaardigden opkwamen. De conferentie werd besloten met een fees telijke kerkdienst op zondagmorgen, waarin de Groninger predikant ds. J. M D. Beeuwkes voorging. lezers: Onze hartelijke vensterbank is ons inziens niet te wij- van de vochtoverlast, die u ondervindt, dank aan de lezers, die ons de ge dichten betreffende Het Vrouwtje 1 Stavoren. Bij Sedan op de heuvel aanhef verschil van inzicht als in deLje Negerslaaf op de Antillen zonden, olekken boven i __.i de damp van wassen en koken gelegen is. in de aangrenzende keuken. Dit vocht Roep dus de hulp in trekt naar boven en geeft dan vocht- dige. hulp geven aan de vragensteller, die dit getuigenis vermeld Dank zij hun hulp hebben omtrent de kerk en daarmee samen- j anderen kunnen helpen. Helaas Is het wijzen vaak op hangend omtrent de vrijmaking geen onmogelijk allen persoonlijk te danken —«•»«>»- reden mag zijn dat de een de ander en ciaarom maken wij van confessionele ontrouw beschul digt. 2. tuchtoefening op deze basis een ern stig vergrijp aan de sleutelmacht van dc kerK van Christus betekent, even ernstig als het misbruik, dat ons 20 jaar geleden tot de vrijma kingsdaad noopte. Het stuk is ondertekend onder meer door de hoogleraren, prof. dr. W. K. van Dijk, prof. dr. J. R. v. d. Fliert, Èrof. mr. H. D. van Wijk en prof. dr. Kuijper Fzn; door de predikanten ds. W. G. Raven. ds. B. J. F. Schoep, ds W. G. Visser, ds. J. F. Hulsteijn, ds. L. L. v. d. Vliet, ds. J. Snijder, ds. .1 P. v. d. Stoel. ds. P. Wulffraat, ds. J. Meester, ds. H. Brink, en verder door bekende vrijgemaakte leden als de heren IJ. Jacobs, mr. S. H. Attema, dr. J. Stellengwerff. ir. H. van Harten, dr. A. G. van Omme en mr. J. W. Genuït. de i Brieven, die niet zijn voorzien van naam cn adres, kunnen niet in behandeling worden genomen. Geheimhoudig is verzekerd. Vra gen, die niet onderling met elkaar in verband staan, moeten in af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden ingeslo- Vraag: Wat zijn Nestorianen _JNB Antwoord: Dit zijn volgelingen van de de spouwhaken. Deze liggen bij- Griekse theoloog Nestorius die in 428 erkente- voorbeeld niet recht tussen de muren, patriarch van Constantinopel was. Zijn lijkheid langs deze weg kenbaar. Enige of zijn omgekeerd aangebracht met de leer hield zeer kort samengevat in een andere lezers willen gaarne raad en uitholling naar boven in plaats van scherp onderscheid tussen de goddelijke J ~~ar beneden, waardoor het vocht dat en de menselijke natuur van Jezus Chris- Engels meisje en verkreeg daarop tot op komt, niet naar beneden afloopt, tus. Kerken in het Nabije en Midden wederopzegging vergunning zich in dat langs de haak glijdt en in de Oosten namen zijn leer. die veroordeeld land te vestiecn en sindsdien is hij daar rubriek het contact wil- binnenmuur trekt. werd op de synode van Efeze ln 431. Het kan ook zijn dat de stenen oi over. Zijn volgelingen breidden zich uil 'hans egels van de vensterbank iets te ver over het hele oosten, tot in China toe n de spouw doorsteken, waardoor de Men denke aan het monument van Sian- specie van binnen- en buitenzijde el- foe uit 759. Cultureel waren zij van gro- raakt. Het vocht uit de buitenmuur 'te betekenis daar zij de Griekse bescha- om vla len Vraag: - gebouwd. Met spouwmuren. Dus dat i: in orde. maar nu zijn er steeds ondei de vensterbank in de voorkamer voch tige plekken op het behang. Ik heb trekt dan door de verbinding tussen ving overdroegen op de Arabieren i rooster aangebracht met L tersteentjes buiten en binnen een plas tic rooster, maar ook dat helpt niet. Het spouw is schoon en voldoen<'~ vervolgingen in --- -- Engeland Engels meisje trouwde is Neder lander gebleven, althans zijn huwelijk maakt hem niet tot Engelsman. Aange- j wordt gemaakt van ïatlonalltelt op andere is door het huwelijk muisroosters en toch steed, maar vocht. Nu is de keukon kamer gebouwd. Heeft de koken er nu Invloed op? Wat er aan doen om dit euvel te verhelpen' Antwoord: De vochtplek onder uv genoeg is opgetrokken. Normaal legt zeer kleine resten overgeblev. men zeven maar tenminste vijf lagen kort overzicht en literatuur kan men _..r de klinkers, hardgebakken stenen, die geen vinden in de Winkler Prins en boeken wet blijft zij "ook Engelse zodat zij" an vocht opzuigen, waardoor het grondwa- over kerkgeschiedenis, die de eerste dubbele nationaliteit bezit. Onze wet ik ter niet in de muren kan optrekkeq. eeuwen behandelen. erkent de vrouw alleen als Nederlandse Een nauwkeurig onderzoek ter plaatse Vraag: Enige jaren geleden trouwde en niet als Engelse al kan zij op een En gels paspoort binnenkomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2