Afzien van kernwapens lijkt God verzoeken Arjos duikt in probleem van de apartheid Ds. H. G. Abma sprak te Utrecht Een woord voor vandaag Bond GJO sluit zich bij Jeugd Gemeenschap aan Alleen de waarheid kan ons verenigen Oecumenische Raad over begrip „oecumenisch" U.V.S.y! viert lustrumfeest Ds. Van Dieren (gesehorst) belegt eigen kerkdiensten 2 MAANDAG 6 APRIL 1964 t pirlementsredactie) belang zUn dachte bracht jirof. dr. P. A. voort uit Groningen naar voren op de conferentie, die de buitenlandse Stemp>,gen. een andere aanleg en intelligentie enz. Daarom had spr. er begrip voor. dat i- men zich tegen rasvermenging v de Arjos zaterdag te Utrecht instinctmatig is de afschuw daarv Zuldafrikaanse rassenbeleld het eigenlijk niet nodig is om de ras- vond weer- vermenging bij de wet te verbieden. Dat dan dit toch is gebeurd, dat überhaupt zo de uitwerking veel „bemassregelt" wordt, is een bewijs, Stempvoort voerde op dat men zich te veel door etnologische inig door psychologische ook graag mee4 ervan. Prof. Vi de conferentie het woord als (gematigd) de apartheid, terwijl wegingen laat leiden Er dr. H. Turkstra, oud-rector van het chr. lyceum te Hilversum, als (gematigd) voorstander van Verwoerds politiek een Inleiding hield. De Groningse hoogleraar schonk veel aandacht aan het proces-Geyser om uit te laten komen hoe bitter de rassenkwes- de kerk doorwerkt. Hoewel zelf de Zuid- geworden, wordt .allemaal zulke bra- pog in hoge mate beheerst rechtzinnige broe- geloof der vaderen. rechtzinnig, vond hij het afrikaanse kerken ve. rechtlijnige i ders") een nadeel, dat zij niet met de ,..in— vrijzinnigheid zijn geconfronteerd. Het zj; misschien niet gevolg is. dat zij allerlei niet-houdbareen gee{ stellingen verdedigen. De Nederlandse derwijs de natuurlijke gang van zaken kun nen worden overgelaten, omdat de an- derssoortigheid zo duidelijk is. De neger is meer een gevoelsmens dan een ver slandsmens. zoals ook in de Congo-af- faire maar al te duidelijk is gebleken. Hij heeft geen aanleg voor wiskunde en voor de technische vakken, talen. Ook S.G.P. moet de TTET was te voorzien, dat het "AA kernwapenrapport van de hervormde synode tot moeilijkhe- m r w den aanleiding zou geven. Daar- chrtsteiTis Iom ware het beter geweest wan- mze leven .neer er tevoren overeenstemming or het oer- wag berei]rt over de houding, die problemen kennen i geeft daarom veel geld uit -vrwijs en voor sociale en medische kerken zijn door de confrontatie met deZOrging van de naturellen. Transkei, dat Sprekende i. zei prof. Van Stempvoort zich niet willen vereenzelvigen met het standpi van dr. Buskes. ..Ik vind hem een engel, jilcC uclfc 1€MI|I een man. die het evangelie verkondigt alsbleem wordt, kan het als alle andere mor... zn boek beschouw Ik cja]e onrechtvaardigheden door de eco- De Zuldafrikaanse regering beseft, dat door de geestelijke verzorging ten veel tijd meer heeft0pZichte van het synodale ge- >1 uit vnnr nn- schrift zou worden aangenomen. Een conflict als zich nu tussen legerpredikanten heeft voorge daan waarbij persoonlijke wrij vingen de zaak helaas vertroebe len kan zich ook voordoen tus- parlementsredactle) de verlichting door de Heilige Geest rekenschap van geven wat er groeit en wat er broeit. Abma. dat de S.G.P tegen de Horecawet heeft gestemd omdat daarvan toeneming van het drankgebruik en drankmisbruik valt te vrezen. De S.G.P. staat sceptisch tegenover het streven hoge lonen/lage prijzen omdat ook op economisch terrein geldt wie het onderste Het zijn wonderlijke dagen tussen de opstanding van Christus en Zijn vertrek naar de hemel. Zij hebben voor de discipelen iets onwezenlijks. Zij herinneren zich de jaren, waarin de Meester elke dag bij hen was en zij met Hem door het land trokken. Hoe Hij hen deelgenoot maakte van de beloften en de rijkdommen van het Koninkrijk. Die tijd is onherroepelijk voorbij. En dan gebeurt het, als zij al hetgeen op Golgotha en daarna gepasseerd is druk aan het bespreken zijn, dat de Heer plotseling voor hen staat. De deuren zijn dicht, maar dat is voor Hem geen belemmering. Hij komt niet zomaar: als de Meester verschijnt heeft Hij iets te zeggen. Hij komt op een dag met een ernstig verwijt èn met een grote opdracht. Met het verwijt, dat zij ongelovig zijn en dat hun hart wel van steen lijkt. Omdat zij niet wensen te geloven degenen, die Jezus hebben gezien nadat Hij was opgewekt. Nu is Hij er zeer wezenlijk, nu kunnen zij Hem zien, nu moet alle twijfel zijn opgeheven. Maar de ontmoeting duurt niet lang: even plotseling als Hij in de kring van de discipelen is verschenen vertrekt Jezus weer. Zij moeten zich erop voorbereiden, dat Hij straks voorgoed afscheid zal nemen. Een afscheid met een opdracht: iedereen op de gehele wereld vertellendat de Heer is opgestaan en dat al wie dit niet wenst te geloven veroor deeld is. Wat een vertrouwen stelt de Heer toch in mensen, die Hij zojuist nog ongeloof en hardheid van hart verweet! Hij durft dat, want straks worden de discipelen gezalfd met de Geest. geen ander. „o, •li link» opruier|j". Volmondig wilde hij I no'mle"óp«tloet woAen" erkennen, dat er in Zuid-Afnka ontzet tend veel wordt gedaan ter verbetering van de woningtoestanden der zwarte 1 volking. Van een bezoek aan een nieu' Tenslotte iel dr. Turkstra. dat men van be- Verwoerd mag zeggen wat men wil. maar dat hy lidmaat is van de Nederduits Ge- les wat in Zuid-Afrika voor de naturel- 'ry len wordt gedaan, wilde hij het stand- gronden punt verdedigen", dat van de ene dag op worden de andere aan alle naturellen stemrecht moet worden gegeven. Men zijn. merkte hij op; dit is van jaren en jaren. hun beslissingen op religieuze verdienen het om serieus te genomen. Wjj moeten onze stam- ..ante christen-broeders niet in de wel gok steek laten, doch begrip voor hun zaak tonen. Het gaat om het voortbestaan van de christelijke beschaving en de westerse cultuur aan de zuidpunt van Afrika. De Tanganjlka de kwestie |i ?VVfhrl,,elljl" Prlnel,il'IOhm» w.t «r gebeurt r-llite iter rasscn^V#de christelijke ethiek kent wel de eigengeaardheid van ieder volk, maar niet de ..apartheid". Naar de aard van de christelijke ethiek moet de aanvaarding van de gelijkheid zich voltrekken langs wegen van gelei delijkheid en aanpassing. Er is ook een natuurlijke oplossing mogelijk, maar meestal komt een dergelijke oplossing als een alles verslindende revolutie. Op dit ogenblik is de macht van de blanken nog zo groot dat een opstand geen en kele kans van slagen heeft, maar ik vrees wel eens. aldus spr.. dat voortzet ting van de politiek van Verwoerd ten slotte uitloopt op een nacht der lange messen. Met opzet gebruikte hij deze aanduiding omdat tal van maatregelen „ietwat nazi" zijn. Van veel maatregelen moet echter worden gezegd, dat zij nood zakelijk zijn. Een van de meest tragische dingen noemde prof. Van Stempvoort het. dat een natuurlijke habitus bij de intelligent sia door de maatschappelijke en econo mische verhoudingen zijn geremd. In de kerken is meer leven dan in Nederland, maar zij zijn totaliter aan de oude tra dities gebonden. Wanneer hoe ik na mijn bezoek over Zuid-Afrika denk. antwoord ik: ..Het is een mooi (basis dienen voor eenheid en land, het is een verrukkelijl men bereid is om hard te werken, voor de intellectuelen is de lucht van het mensenhart? Verzoekt i niet door van het kernwapen af te zien. gevraagd nu ook de tegenstander over dit wapen J Si1 shRp"i..£ft h.VAi™ W'j lKen vanavond: 2 Kronieken 14 vers 1 tot en met 15. de VARA-televisie niet slechts omdat groep is gekwetst, het conflict rond het j nationaal belang krijgt. De S.G.P. heeft bestraffing de godslastering, die voor i bedreven en dat I bepaalde volks- ir omdat het een volk niet sen legerpredikanten en bevels voorzjtter van SX1P. het voerende officieren." schrijven van de synode, noemde de wordt getroffen door de oordelen Gods. Aldus betoogde ds. H. G. Abma uit Stryen zaterdagmiddag te Utrecht, waar het landelijk verband van staatkundig gereformeerde studieverenigingen een goed bezochte Jaarvergadering hield. Ds. Abma had alle begrip voor de vreselijke uitwerking van kernwapens, maar meen de dat de synode te ver was gegaan. Zij heeft niet alleen gebruikmaking, doch ook het bezit van kernwapens veroor- deeid. De synode zoekt naar een beter verweer tegenover een eventuele vijand, maar betekent dit niet zo vroeg spr. zich af dat zij on zoek Is naar een soort mirakel? Getuiirt dit zoeken niet van on voldoende begrip voor de verdorvenheid dat de legerpredikanten de vrijheid hebben om het evangelie van vrije ge nade voor te stellen. De overheid heeft Prinses Irene Wat uitvoeriger ging ds. Abma i gen. Brengt men hier de scheiding kerk en staat en artikel XXXVI vai N.G.B. in het geding zoals een gensteller deed dan antwoordt spr.. dat de overheid niet het hoogste ge zagsorgaan voor leer en leven van de Kerk is. De overheid moet integendeel buigen voor het Woord Gods prediking daarvan bevorderen. Jeugdorganisatie heeft als eerste van de drie gereformeerde jeugd. Dalende lijn Prof. Berkhof over de oecumene Pdasconferentie chr.-geref. De legerpredikantenkwestie wj aard slechts één punt en zeker niet net belangrijkste uit de rede, die ds. Abma over „Staatkundig Gereformeerde poli-1 i zijn uitgebuit. Helaas zijn de A.R.P. de C.H.U. het standpunt van de S.G P. de I niet bijgevallen. Van a.r. zijde was men j al heel weinig principieel; de C.H.U. was in de Eerste Kamer misschien iets posi tiever. maar het geformuleerde standpunt werd in tweede instantie al gerelativeerd, uiter- j °P de algemene vergadering moest hebben de i academici hard* tewerken" rna'a'r1 vereniginÉ> ^er kerken. In Chris- eicn is de^iucht "ver-i'tus zijn waarheid, eenheid en lief- paar maanden ben je;de ten volle met elkaar in harmo- ~-~j Nederland kunt." nie", aldus prof. dr. H. Berkhof tijdens het te Laren gehouden Paascongres van leden en reünis- eigensoortlge"ontwikkeling maar dit ten van de Chr.-Geref. Studenten- bond (CGS). „De Waarheid in deze liefdeloze we reld Is de verzoenende liefde van Christus". Prof. Berkhof, die was uit genodigd om als insider verschillende standpunten van de Wereldraad van Kerken nader toe te lichten, vatte zijn referaat samen in een aantal stellingen van principiële aard. Zoals bekend zijn de Chr.-geref. Kerken aangesloten bij (Van een onzer verslaggevers) de Internationale Raad van Christe- Het protestantse zendingswerk in het Hjke Kerken (ICCC). Tijdens de Ge- Belglache mljnwerkersplaatsje Genk zal nerale Synode van 1962 is echter ge niet ten onder gaan. Na een Jarenlange bleken dat men bepaald niet in alle PRO-APARTHEID Dr. Turkstra verdedigde de politiek Bouw kinderhuis begonnen Zendingswerk in Genk gaat door Prof. Versteeg wees op de moeilijk heden die zich kunnen voordoen wanneer problemen van vroeger tot verworven heden worden die een nieuwe generatie zich niet meer eigen maakt maar waar mee men toch tracht te werken, temeer waar deze verworvenheden als zeker heden worden opgevat. Als voorbeeld hiervan noemde hij de onderwijskwestie. De argumenten van Groen en Kuyper kunnen thans niet meer worden gebruikt, en daarom zullen ook de oplossingen anders zijn. Zo is de bizondere school wellicht niet de enige juiste oplossing van het ontkersteningsprobleem, maar in de vorige eeuw was ze wel .de meest-be- reikbare. Het stichten van een Christe lijke partij was geen weldoordachte kensom. De historie heeft echter geleerd dat aan Christelijke organisaties een zenlljke behoefte bestaat. De christen-academicus heeft hierin geen bizondere plaats; er is evenwel evenredigheid tussen het hebben talenten en het dragen van verantwoor delijkheid. Spreker betreurde dat de realiteit hiermee veelal niet in over eenstemming is. Het is de opdracht van de academicus om zijn gaven en moge lijkheden ook in organisatorisch verband te gebruiken ten dienste van de opbouw verantwoordelijke maatschap- ueK m deze tijd" hield. Spr. stelde vwi- nHTT op. dat men moet letten op de tekenen CH.U. der tijden en concludeerde op grond daar- centrum genoemd, van dat de lyn der historie soms wel eens rAL"drruk omhoog gaat. maar in het algemeen toch j PreKer een dalende is. De mens van deze tijd j w kenmerkt zich door een zakelijke ge- Ve m_°', richtheid op een bepaald doel. waarbij hij zich niet door beginselen wil laten leiden. Er valt een ziekelijke hang naar welvaart te constateren en een mateloze zucht naar recreatie, die vooral op de dag des Heren de vermaaksindustrie op volle toeren doet draaien. Alles is gericht op eten. drinnken en vrolijkheid: de z.g. statussymbolen zijn de afgoden van deze tijd. waarin om een ander typerend verschijnsel te noemen alom de roep om eenheid klinkt. Op zichzelf is een- heidsstreven alleszins loffelijk de S.G.P. is ook een eenheid van leden van diverse kerken maar een valse eenheid ont staat wanneer men christelijke en huma nistische bestanddelen vermengt, wanneer het sola scriptura niet allesbeheersend is. doch het z.g. gezonde verstand mee de toon aangeeft. Het kan nog wel eens zover komen, dat de oven heet gestookt jjj Al, een reactie op het material!,me zag I ds. Abma het verlangen naar geborgen' heid, dal tot uiting komt van de Pinkstergroepen en ohpuoi geestdrijverijen, die aan genade-alleen G°' niet ge"ohebben. Zli herinreren bonden besloten tot aansluiting bij de Nederlandse Jeugd Ge meenschap. Het bestuursvoorstel, dat met algemene stemmen werd aangenomen, was zodanig gefor muleerd dat het besluit pas effec tief wordt als de bedde andere de ch, zich niet partners, de bond van G.J.V. en 'e algeme"" ------ ÉÉN ZIN P^PH9SMIPP|PBHVBHB|PHBl^B^BHi te doen dan de wereld vol maakt het meer 1 Jeugdraad eenzelfde besluit ne-'sen op een veilige afstand en daarin zo middelmatigheid, aldusmen - weinig van de levende Heer vertonen. We moeten ons rekenschap geven van het ware karakter van de R.K. kerk. vervolgde hij Weliswaar hebben enkele r.k. gezegd, dat zij de geheimzinnigheid rond de overgang betreuren, maar de leiding van de R.K. kerk heeft officieel haar spijt niet betuigd. De R.K. kerk heeft politieke eenheidsaspiraties en wanneer dit haar voordeel kan opleve ren is zij zelfs bereid otn contact met het Kremlin on te nemen. Hoezeer de R.K. kerk politieke bedoelingen heeft, blijkt wel uit het feit. dat prinses Irene is overgedoopt terwille van de politieke aanspraken van haar verloofde! Op een vraag of hij als Kamerlid ook een uitnodiging voor het huwelijk ver wacht. antwoordde ds. Abma: ..Ik weet niet of ik een uitnodiging krijg, maar ik weet wel wat ik zou doen. J. C. Oudshoorn en M. Golverdingen In twee va- S.. de Jong. Kcui/i hervormd predikant te Houten (U.) en de opbloei dhr- G- v d Bprt! te Veenendaal. In zijn vele dienen. erslag deelde de secretaris, de heer erdingen. mee. dat er een langzame groei en een herleving van de belang- hél'' Woord "der "schrift."" dit" rich j ««"'W te anti-christeliike machten zullen aan- «laeiaar werden verenigingen opeericht anti cnnsieiijKe maenren zuiien a Ridderkerk Barne_ veld en Kcotwiike'-bropk. De penning meester. de heer G. Roodbeen te Rijswijk, noemde de financiële toestand goed. Het voorstel was aan de orde op neigd is aan te de 52e Bondsdag, waarvoor zaterdag Herk-. H®1 uit alle delen van het land leidsters en leiders bijeen waren in de Rivièra- hal te Rotterdam. Hoogtepunt in de morgenvergadering was de toespraak over „Het Christelijk leven", uitge sproken door ds. K. A. Schippers, di recteur van de N.G.J.R. pers. „een zekere ongerustheid over het verdwijnen van de vroegere levensstijl en gewoonten, die overigens vaak geen andere achtergrond hadden dan het wat vage „zoiets doet men niet in Israël". Deze ongerustheid kan van betekenis zijn als zij ons zet tot nadenken over de vraag naar het christelijk leven. Wij leven in een wereld waarin de Heer komende is en als wij het tempo van de veranderingen r.:et begrijpen dan bijhoui de wereld God' PUnt' In deze sterk vérander- op zoek naar een iort sateliet tussen an zo'n vast punt traditie, zede of gewoonte) is de chris- en in de loop der eéuwen steeds weer v R00KNIET/Ml&1< ii',Z MEENK PELLETSv'™- aririssend i.0.65 pU- GEMEENTE de •trljd zijn in de afgelopen week de ate paaltjes geslagen voor de afbakening van het bouwterrein waarop een nieuwe kerk en een nieuw kinderhuis zullen verrijzen. Op Hemelvaartsdag zal de eerste steen worden gelegd. Dit zei ds. J. Gravendeel, predikant bij de Belgische Evangelische Zendings- post in Genk zaterdagavond op een bij eenkomst in het Roode Kruisgcbouw te Vlaardingen. die belegd was dpor de Stichting „Vrienden r«—«-■• de plaatselijke afdeling v Christ". opzichten con amore kon instemmen met de lijn die door deze Raad van Bijbelgetrouwe kerken wordt gevolgd. Dr. Oelderik zag ten kerkelijke gemeente ev ciale positie van de academicus. Er zijn echter zaken waaromtrent de intellec- tueel een andere, wellicht bredere en genuanceerde visie heeft. Er is. i zij het met voorzichtigheid, een parallel te trekken met de tegenstelling „pro- gressief-traditioneel". Vaak worden be- paalde kerkelijke gebreken door de ge- I studeerde scherper gezien dan door an deren. Maar hij zal daarbij moeten bé denken dat onder een vernislaag van traditionalisme toch veel vroomheid ver- i borgen kan zitten."De referent zag scho- ling, die veelal gepaard gaat met een j grotere dosis Bijbelkennis, als een voor- t recht Ook de academicus Paulus heeft kan volstaan voortdurend in de Bijbel naar vor'en en hiervan geprofiteerd is wezenlijk voor Gods werken. De een- de Gallilese vissers. Zori, w|| reed, eerder hebben gemeld ("Mn™* m de wereld zijn De ICCC ï^e ^dïï dVoïldi?ï'iB ontving het Kinderhuis onlangs uit een heeft zlch uitgesproken voor het onzicht- 8elie- aldus dr- OelderiK. oogpunt van brandgevaar een afwijzende baar-zijn van de kerk. Dit is. volgen: beschikking van het Genkse gemeente- hoogleraar, een miskennme van het bestuur om het werk in de bestaande ge-belse getuigenis: evenals de onzichtbare huurde panden voort te zetten. De moge- verzoening er niet is zonder het zicht- lijkheid die er nu voor dc nieuwbouw hare kruis en het geloof niet zonder de gekomen is (dank zij veler financiële werken, zo moet de Kerk van Christus medewerking) ziet ds. Gravendeel als 1 d>* principieel een is. zichtbaar zijn voor Spreker was van mening dat de leuze „geen eenheid ten koste van de waar heid"! welke vaak binnen de Chr.-geref. Kerken wordt gehoord, niet houdbaar is: een tegengaan van de eenheid is ook een miskenning van de waarheid. „Veel waarheidsleuzen zijn psychologisch te Qei:k.p--- ontmaskeren omdat ze zo koud zijn, los Ynuth ter van de medemens". Het getal 1 springt xoum ior „nrtrMllror,^ ir, de naar vore oor Gods werken. De i de wereld zijn. De ICCC Temidden van een verbijsterende veelvormigheid van religienze en po litieke opinies en aspiraties staat daar de S.G.P. Er is dan ook wel reden om ons af te vragen: wat doen wij als kleire partij? In dit verband memo reerde «Dr. het woord van Jonathan: ..Misschien zal de Here verlossing geven." Bij de Here is geen verhin dering om door het kleine te werken. We hebben er evenwel geen belofte of openbaring voor. zodat we slechts .met Ezechiël kunnen zeggen, toen hij het dal der doodsbeenderen aan schouwde: ..Here. Here. Gij weet het. We moeten ons niet vastnagelen aan het bereiken van concreet succes: het moet er ons om te doen zijn. dat het Woord Gods wordt gehoord. 0 -«-k i Uaar vrijh«id. Leer hen kiezen, want „De oecumenische beweging is primair een beweging van kerken Daarom kan een individuele (overgang van een lid van de ene Praktische politiek kerk naar een andere niet zonder prak-j meer als een bijdrage tot de één- zitter wording van de kerken worden i. niet i gewaardeerd. Hierdoor worden i -tereo- de nog altijd zeer wezenlijke ver kon aldus, naast tiepe woorden. De vertegenwoordigersif belangrijke po-t in Kamer, staten en raden moeten zich Schillen in geloof en orde tUSSen Tr— erdienen in de zakei •orden gesteld en er Komende tot vraagstukken x >che politiek, stelde de party' joron. dat de s.g.P. wannee Schrifteetrouwe politiek wil vo hel spreken i rekenschap af te leggen van hun belij den en hun leven, en om waar dit reeds mogelijk is, tezamen de getuigen en te handelen. een verhoring van de gebeden. De predikant vertoonde deze avond een collectie kleurendia's over België en en kele andere Europese landen, aan de hand waarvan hij duidelijk maakte hoe de miljoenen inwoners van deze landen zich door bedevaarten en andere goede werken inspannen om vrede en vrijheid te verkrijgen. De echte vrijheid is even wel alleen bij de voet van het kruis en die boodschap willen wij uitdragen aan de acht miljoen Belgen die in de cel de macht der zond* aldus ds. Gravendeel. de wereld. Deze concrete eenheid sluit uniformiteit niet in. 1 Cor. 12 leert juist dat de verscheidenheid een kenmerk van de kerk is. Er is een „pluriformiteit der kerk" en niet. zoals Kuyper meende, een „pluriformiteit der kerken". Veelal wordt de verenigende kracht van de Waarheid pas in de nood ontdekt. Maar wat is momenteel geen noodgeval Ver keert de kerk in deze gebroken wereld niet voortdurend in een noodsituatie nieuwing kan. De heiligen moeten. Efeze 4. groeien in dienstbetoon. Deze erd geleid door de heer J vernieuwing is tweeërlei: naar God toe. Ajjggii maar ook naar de wereld toe. Christus heeft ons geleerd te zoeken wat verloren .Daarom staat de eenheid der kerk gemeenschap, ge- De avond I Kamp. secretaris van de Stichting „Vrienden van Genk" en voorzitter Y.F.C.-Vlaardingen, Na afloop werd een bedrag van 310.— aan bouwstenen in het perspectief voor het Kinderhuis verkocht, terwijl'tuigenis en dienst' een collecte nog eens ruim S „Ruit in het zakje" voor hen. kerk in Zaltbommel Afgelopen zondag hebben de gemeen teleden van de hervormde kerk van Zalt bommel geen „duit in het zakje" ge daan. maar een „ruit in het zakje". Dat wil niet zeggen, dat ze allen met een ruit voor de vernielde ramen van de Sint Maartenskerk aan kwamen dra gen. maar wel. dat zij offerden in een extra collecte voor het herstel van de naar schatting driehonderd ruitjes, die het mikpunt waren geworden van de vernielzuchtige Zaltbommelse Jeugd Naar schatting is een bedrag van 750 nodig en zonder hulp van de kerkgan gers is het de kerkvoogdij niet mogelijk dese onkosten te dragen. Tijdens de discussie weer prof. Berk hof op de „midden-orthodoxe" inslag van de Wereldraad. Het is bepaald on juist de raad modernistisch te noemen. Uit geen enkel geschrift van de Wereld raad is iets onschriftuurlijks te proeven. Kritiek op het waarheidskarakter van de Bijbel wordt niet aanvaard. Boven dien: de toelating der kerken is geen sinecure; zeer nauwkeurig wordt nage gaan of de grondslag werkelijk onder schreven wordt. Overigens dient t tiet dertiende lustrum t-un uci,,.. - de ordr de vele kerken niet geringer. In „utrechtsche vrouwelijke studenten-1 Muider Bnr/agrHifn biddend om voorkomende gevallen dient de, vereeniging" zal deze maand jeeste- jheer T J." Dorrepaal die 11 j; regel in acht genomen te worden, !{'ik worden gevierd. Aan de eigenlij-lstuurslid was. ke lustrumweek van 13 tot 17 april' gaan al enkele dagen vooraf met fes den nodig. Schep ten slotte ruimte in zij zichzelf tot uitdrukking kunnen brengen. In vriendschap en spel. Ruimte ook in de gemeente, tot in dc liturgie, niet a,s een genadige handreiking, want God wil door hen geprezen wor den, aldus ds. Schippers. De middagvergadering was. behalve met de gebruikelijke huishoudelijke za ken. gevuld met de opvoering van het Bondsdagspel „In naam der wet", door 85 knapen en meisjes van clubs uit Rot terdam, Vlaardingen en Maassluis. Met dit spel, geschreven door J. Stolk en van muziek voorzien door Koos Bons. hebben de kinderen grote bijval ver worven. Twee van de drie scheidende bestuursleden ontvingen een gouden, ko ninklijk afscheidsgeschenk. De heer A. P. van der Mey. hoofd van de afde ling Jeugd vorming van O.. K W. deelde mee dat de .gouden ere-medalje dej behorende bij de orde van Oranje-Nas- jsau was toegekend aan mevr. .T J. i de be- opmerkelijk dat een aantal ja- geleden dezelfde garage, waar deze preekte, ook al (Van onze kerkredactie) De hervormde predikant van péchólétlVfdK" Jde, ds. G. M. van Dieren, die i als onderkomen gediena neeit voor een jj„Zroep die de hervormde gemeente de door de commissie \OOr opzicht j rug toekeerde. Toen werd onder leiding en tucht van Gelderland IS ge-I van een ex-ouderling J. Boon een oud en tucht van Gelderland is ge schorst voor de tijd van vijf maanden, heeft gisteren kerk diensten belegd naast de diensten van de hervormde gemeente. Hij heeft in allerijl een garage in laten richten waar zowel 's och tends als 's middags ongeveer 450 mensen aanwezig waren. Niet alleen leden van de plaatselijke hervormde gemeente bezochten de diens ten, die onder de naam „Hervormde evangelisatie" werden belegd, ook men sen die reeds eerder met de Hervormde Kerk gebroken hadden of mensen van oud-gereformeerde signatuur en dergelijke kwamen naar de dienst, ook volgelingen steeds te bedenken dat de Wereldraad Pre<hkant ds, geen Kerk wil zyn maar een gespreks- en samenwerkingsorgaan. Daarom be hoeft het door de chr.-gereformeerden voorgestane afscheidingsprincipe niet im Frage te komen. Ook de afgescheide nen hebben de opdracht aan het gesprek POLITIEK Gedurende de conferentie kwam voorts de vraag aan de orde welke speciale taak de christen-academicus heeft in het politieke en kerkelijke leven. Hierover refereerden resp. het Tweede Kamer-lid prof mr. Th A. Versteeg en dr. ir. J. M. Oelderik. beiden reünist van de CGS. de dienst •erleden ex-hervormde Pa a uwe. Deze werd halve eeuw geleden geschorst als hervormd predikant van Bennekom (ge meente Ede), omdat hij geen lidmaten wilde inschrijven die belijdenis gedaan hadden bij of gedoopt waren door her vormde vrijzinnige predikanten. Ook ds. Paauwe. die ds. Van Dieren zich. naar velen in Ede de indruk heb ben. tot voorbeeld schiint te nemen, ging toen door met preken en stichtte een groep die zich vrij hervormd noem de. Bij de dood van deze predikant was er voor deze groep niemand meer over die Gods Woord naar hun gedachten in waarheid kon prediken De laatste jaren echter is men kennelijk ds. Van Dieren steeds meer gaan zien als een moge lijke opvolger. een ex-ouderling J. Boon gereformeerde gemeente gesticht, die over een eigen groot kerkgebouw be schikt. maar plannen heeft om een nieu we kerk die nog groter is te bouwen. Rproc riiii rrsivcrk GEREF. KERKEN Aangenomen naar Urk (vac, J. Wol ven): A. W. Bol te Franeker. Bedankt voor Velp (2de pred.pl.): G. Rang te Haarlem-Z. GEREF. GEMEENTEN Tweetal te Slikkerever: P. Blok te Dirksland en H. Ligtenberg te Oude- mirdum. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Enschede-O. en voor Den Haag-C.: J J. Rebel te Haarlem-N. Aangenomen naar Dordrecht-Z. H. v d. Schaaf te Opperdoes. REMONSTR. BROEDERSCH. Benoemd tot predikante in tijdelijke dienst te Haarlem: mevr da. A B. Pool- Bast aldaar, die deze benoeming ook Dezer dagen is ds. B. Richters, direc teur van het Zendingscentrum te Baarn teruggekeerd. Ds. Richters, heeft tij dens zijn reis van ongeveer zes weken Zijn algemene indruk de zending van de Gereformeerde Ker ken in Nederland, in samenwerking met de Kerken in Zuid-Amerika nog een 1 Ilangrijke zendingstaak is weggelegd. dat bij een overgang de daarbij betrokken kerken overleg ple- tioileiten voor de ..burgerij" gen". Dit wordt gezegd aan het slot van een verklaring van de Oecumenische Raad van Kerken in Nederland over het begrip „oecumenisch". In brede kring bestaat over het begrip oecumenisch. Daarom acht de Oecumenische Raad name voor de schoolkinderen en de dames die de vrouwelijke studenten onderdak verlenen. Op 9 april wordt 's avonds cle voor- jaarscollectie van de couturier Offer man getoond door enkele leden van de U.V.S.V. die een stoomcursus voor 1 mannequin hebben gevolgd. Een ander jaoiu.i.ievenement is een wedstrijd ringrijden Kerken op het rui'erpad langs de Maliebaan op in Nederland het gewenst te verduide-1 it1 •Va1 J ap^'' t0.1 lijken welke betekenis hij aan dit woord 5 wordt in het univcrsite.v^- hecht De bij de Wereldraad aange- ^g met sloten kerken vinden hun gemeenschap rfif ,ii! m e" in hM «w H rfo aK. kunstwerken die zijn gemaakt door re- het geloof, dat de kerk in Christus gegeven ten zij zich geroepen aai zichtbare vorm te geven. unisten die zich nie, alleen het huisvrouw-zijr. bezighouden. De eigenlijke lustrumviering begint op dinsdag 14 april. Tegen negen uur "s ochtends zullen naar schatting duizend reünisten worden afgehaald van het sta tion. die dan met de huidige U.V.S.V.- leden in een lange stoet naar de Dom kerk zullen trekken, waar het lustrum offlciëel wordt geopend. Na afloop van deze plechtigheid drinken de dames een aperitiefje in de eeuwenoude klooster gang, terwijl op het carillon van de Domkerk verschillende clubliederen wor den gespeeld, 's Middags volgt een re ceptie en "s avonds is er een diner met deze eenheid bijdraagt. Zij geloven dat de eenheid die zowel Gods wil is als Zijn gave aan Zijn kerk. zichtbaar wordt gemaakt wanneer in elke plaats allen die in Jezus Christus gedoopt zijn en Hem als Heer en Heiland belijden door de Heilige Geest samengebracht wor den tot een volkomen toegewijde ge meenschap. die in het ene apostolische geloof blijft, het ene evangelie verkon digt. het ene brood breekt, tezamen bidt gemeenschappelijk leven kent dat getuigen en dienen tot allen uit strekt. Die tegelijkertijd verenigd is met de gehele christelijke gemeenschap op alle plaatsten en in alle tijden, op zoda nige wijze dat ambtsdragers en leden door allen aanvaard worden en dat allen samen kunnen handelen en spreken waar dat nodig is voor de taken waartoe God Zijn volk roept. Zij geloven, dat deze eenheid tot voor beeld strekt voor de door God bedoelde eenheid van alle mensen en daaraan ook dienstbaar moet zijn. Zij roepen daar toe ook op de kerken, die het begrip oecumenisch aldus verstaan, geven daar van blijk door hun bereidheid om zich tezamen radicaal te laten vernieuwen. Daartoe zijn zij met elkaar in gesprek C.SÜB.-geboüw getreden om luisterend van elkaar te le-JLs door bijzondere omstandigheden tot Woensdagochtend wordt in het Tol steegplantsoen het circus Subsakee" ge opend. Na de lunch volgt een voorstel ling van het (Spaanse) reunistenstuk „De engel met de bloempot" De hoofd persoon van dit stuk heet don Carlos, maar ter voorkoming van misverstan den diene. dat het spel een half jaar geleden al is uitgekozen.... Predikantsvrouwen komen niet hijeen (Van onze kerkredactie) De landelijke vergadering van her- vormd-gereformeerde predikantsvrou- die^ morgen in Utrecht in het worden gehouden. Jubileumfeest R.U. van Groningen op 24 De Rijksuniversiteit van Groningen, die deze zomer haar 350-jarig bestaan hoopt te vieren, heeft bekendgemaakt op welke wijze dit feit herdacht zal worden. De universitaire plechtigheden zullen 24 en 25 juni plaatsvinden in de Mar tinikerk. Hoogtepunt vormt de uitrei king van het eredoctoraat aan H.M. de Koningin en aan twaalf andere perso nen. De rector-magnificus. prof. dr. F. H. L. van Os. de voorzitter van de com missie 350-jarig bestaan, prof. dr. H. de Vos, benevens enkele andere personen, zullen een toespraak houden. Het gedenkboek, dat prof. dr. C. Eli sabeth Visser vervaardigde zal zij zelf aan de minister van onderwijs, kun sten en wetenschappen, mr. Th. H, Kok overhandigen. De Bond voor Gereformeerde ziJn. blijdschap kwijtgeraakt Het chris- lelijk leven heeft slechts één uitgangs punt: Jezus Christus, en met Hem zijn wij betrokken op de toekomst, altijd on derweg en in beweging. Daarom leven wij rechtstreeks onder zijn woord en geest. Dat betekent dat het christe lijk leven geïnformeerd is over God's handelen met deze wereld en dat de Heilige Geest dit leven opnieuw leef baar maakt. algemeen ge er. een zaak van de ergissing te menen dat de kerk niets te maken heeft met de christelijke levensstijl. In de kerk krijgt het christelijk leven gestalte; daar bloeit het nieuwe leven tussen de beide polen: vergeving van zonden en eetiwig leven Waarom wordt die rijk toe. Te lang hebben wij haar gezien als een ark in de wereld: behoud aan boord, verderf daarbuiten. Ook ons le ven in de kerk is aan een grondige ver nieuwing toe. De Heer geeft ons in de ze tijd nieuwe mogelijkheden, maar waar is de moed gebleven die vorige geslachten aan de dag legden bij de mogelijkheden van hun dagen? Onze vi sie op de wereld zal moeten veranderen, want christelijk leven is allen moge lijk in de wereld. De wereld, die onze situatie is. zal tot de jongste dag als zij onbelemmerd Gods wereld zal zijn - iets dubbelzinnigs houden. Christelijk le- YeQ is het geven van één zin aan dezs wereld: de zin van Christus. Zo moeten wij in liefde en verwach ting de wereld in. in vrijheid. Twet alarmsignalen zullen wij daarbij moe ten herkennen: het verlies van onze vrij heid en het verlies van liefde en ver wachting. Wij kunnen onze jonge mensen alleen helpen als wij hen zeggen dat deze we reld van onze Here Jezus Christus is. Drie dingen zijn daarbij essentieel: Die informatie uit de bijbel dat zij God en de ander gaan herkennen. Dat wij hen zetten op de weg naar mondigheid. Predikanten geen franje bij de begrafenis De centrale kerkeraad van de her vormde gemeente te Delfzijl heeft de besturen van de beide plaatselijke be grafenisverenigingen in een brief ge vraagd voortaan te attenderen op het feit, „dat de aanwezigheid van een ker kelijke ambtsdrager Dij een begrafenis enkel en alleen ter wille van de franje, door de kerkeraad ongewenst wordt geacht". De kerkeraad vindt het gewenst dat wanneer bij een begrafenis de aanwe zigheid van een der predikanten wordt gevraagd de uitnodiging door ee" fami lielid van de overledene wordt gedaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2