11 ROBINSON HEEFT DE BIJBEL OMGED Een kanttekening WWUNKVil Prof. Ridderbos tijdens congres: Een ivoord voor vandaag Bij eenheid trouw blijven aan bijbelse gemeente u kunt spelen Kamerleden bijna dupe S van mystificatie Kritiek van Baskische priesters op regering ■Fschmeiivk MÊ D. H. Dutmer gehuldigd ZWANENZANG 2 ZATERDAG 4 APRIL 1964 INFLATIE: BRANDEND PROBLEEM J^E inflatie is weer een brandend probleem geworden. Wij zijn ons bewust dat wij een afgezaagde beeldspraak gebruiken maar de ernst van het probleem wordt er goed door aangegeven. Sedert september/oktober van vorig jaar is het inflatiespook ook bij ons gaan huishouden. De prijzen stijgen, de produktiestijging blijft achter bij de inkomensstijging, de invoer loopt op en het gevaar van een groeiend tekort op de betalingsbalans wordt steeds groter. De inflatie is geen specifiek Nederlands vraagstuk. De golven slaan aller wegen over de dijken heen. Een jaar geleden heeft Frankrijk een stabilisatie plan ontworpen om tegen die golven een dam te kunnen opwerpen. Een paar weken geleden barstte de bom in Italië. De centrale banken van West-Europa en de V.S. moesten Italië een krediet van ruim 3,6 miljard gulden geven om het devaluatiegevaar van de lire af te wenden. Weliswaar beschikt dat land nog over grote monetaire reserves, maar deze nemen door de devaluatiegeruchten en de hieruit voortspruitende speculatie snel af. En vorige week trok West-Duitsland aan de bel. Om de inflatiekrachten beter het hoofd te kunnen bieden, zal een wetsontwerp worden ingediend, waardoor een kapitaalopbrengstbelasting van 25% kan worden geheven op de rente van obligaties, die in buitenlands bezit zijn of van Duitsers die in het buitenland wonen. Bij nadere informatie blijkt, dat Nederlanders van deze belasting geen last zullen hebben, omdat er een belastingverdrag tussen ons land en West-Dults- land bestaat. In dat geval moeten de Duitse obligaties bezittende Nederlandera de verrekening wel via de fiscus laten lopen. Zij die de fiscus niet gekend hebben in hun Duitse bezit, zitten natuurlijk wat moeilijker. Maar dat terzijde. Voorts wil West-Duitsland de kapitaaluitvoer stimuleren door de afschaffing van de 2V£% belasting op nieuwe emissies. Buitenlanders kunnen hierdoor voordeliger in West-Duitsland geld lenen. Dit zijn een paar recente maatregelen tegen een gevaar waarmee alle landen van de Euromarkt te kampen hebben. In al die landen stijgen de inkomens en de prijzen, blijft de produktiestijging bij de inkomensstijging ten achter, neemt de invoer toe en gaat er een tekort op de betalingsbalans ontstaan. Bij de een meer, bij de ander minder, bij de een ligt de oorzaak hier, bij de ander daar, de inflatietendens is overal waarneembaar. Twee aspecten moeten wij echter uit elkaar houden. Er kunnen door de inflatie in opmars verschillen tussen de Euromarktlanden ontstaan. Soms werken die gunstig, soms ongunstig. Nederland om een voorbeeld te geven vreest dat zijn export door de stijgende lonen en prijzen zal teruglopen: wij worden te duur. Maar als de inflatie in andere landen nog grotere vormen aanneemt, als daar de prijzen nog meer oplopen," kunnen wij wel voordeliger blijven leveren. Een ander aspect van de inflatie is, dat de Euromarkt in haar geheel te duur voor de rest van de wereld wordt. Een gevaar dat te ernstiger is, omdat er zeer luide stemmen in de buitenwereld opgaan om tegen die Euromarkt beveiligingsmaatregelen te nemen. Mogelijk dat de wereldhandelsconferentie in Genève soelaas zal geven, maar veel verwachten wij daar toch niet van. Gezien dit alles is het niet zo vreemd, dat de toporganen van de Euromarkt het inflatiespook als een groot gemeenschappelijk gevaar zijn gaan zien en dat zij collectieve maatregelen aanraden. De economische en financiële commissie van de EEG houdt zich ernstig met het vraagstuk bezig, maar ook Robert Marjolin, vice-voorzitter van de Euro pese commissie, beeft verscheidene malen de knuppel in het hoenderhok geworpen en gepleit voor afdoende tegenmaatregelen. Die maatregelen komen er dan op neer, dat de overheidsuitgaven beperkt moeten worden, dat de bankkredieten beteugeld moeten worden, dat bepaalde belastingen naar boven moeten, dat de prijzen onder controle moeten komen en dat de produktie dient te worden opgevoerd. Er zijn nuances, maar hier komen die deflatoire maatregelen toch op neer. Het zijn maatregelen die onder de gegeven omstandigheden economisch gezond zijn, maar die politiek niet altijd verkoopbaar zijn en die bovendien het sociale klimaat kunnen bederven. Stakingen van hen die hun positie bedreigd zien zijn vaak een gevolg. Maar het zfjn beslist niet alleen de arbeiders die zo reageren. Andere groepen geven aan een andere strijdmethode de voorkeur, maar overal waar deflatoire maatregelen eenmaal verworven rechten aantasten zijn conflicten aan de orde van de dag. Hierbij moeten wij ook niet de invloed van komende verkiezingen uit het oog verliezen: noodzakelijke maatregelen worden niet genomen om belang rijke groepen kiezers niet tegen zich in te nemen. Met horten en stoten groeit de Euromarkt. Binnen dat kader zullen wU ook naar een gemeenschappelijke financiële en economische, ja naar een ge meenschappelijke conjunctuurpolitiek moeten groeien. De antl-inflatlemaat- regelen zullen op elkaar afgestemd moeten worden. Maar bovendien zal dan tegelijkertijd een Europees besef moeten groeien. Om een zwaarder woord te gebruiken: er zal een gevoel van solidariteit moeten ontstaan, waardoor wij Nederlanders om een willekeurig voor beeld te geven kunnen aanvaarden dat er voor Italiaanse werknemers wat gedaan wordt hoewel wij dit in onze portemonnee zullen merken. Zover zijn wij nog niet. Voorlopig zal de raad van ministers van de EEG zich op 13 april a.s. het hoofd gaan breken over het uitvoeren van een gecoördineerd program ter bestrijding van de inflatie. De stichting „Gemeentetoerus ting" organiseert dit jaar niet slechts een zomerconferentie op Woudschoten, zoals ieder jaar, maar ook een paasconferentie. De löatste drie dagen van deze week waren een honderdtal ge reformeerden op dit conferentie oord bijeen om in het bijzonder te spreken over de realiteit die het geloof voor ons kan hebben. Twee sprekers waren uitgenodigd, de theoloog prof. dr. Herman N. Ridderbos en de biologe mejuf frouw dr. S. Wagenaar. Zij had den ieder een wel geheel eigen visie, maar velen in de conferen tie betreurden het toch dat het eigenlijke thema in de inleidingen nog te weinig aan do orde kwam. De sprekers hadden eigenlijk ook een bijna al te zware opdracht ontvangen. Ze moesten zich niet alleen houden aan dit thema, maar tegelijkertijd ook in gaan op het boekje van de bekende En gelse bisschop van Woolwich, dr. John T. Robinson. Prof. dr. Ridderbos gaf eerlijk toe met het Engelse boekje dat zo'n geweldige opgang heeft gemaakt niet gelukkig te zijn. In zijn analyse noemde hij als kern punt dat in de conceptie van Robinson God niet langer tot de mens komt. maar de mens tot God. ..Dat is het Nieuwe huilen. Ook de kerkse Testament op zijn kop." zo meende de tot de bijbel gebracht Kamper hoogleraar. „We staan hier voor het vrome bedrog van een theologie die met de woorden van de bijbel de bijbel zelf perverteert. De mens bindt Gods handen. Hij moet eerst door de kraak-„et installatie van de menselijke geest. Er h j i Dr. S. Wageiiaar: Structuur kerk voldoet niet (Van onze kerkredactie) lemaal al gezegd in de grote vrijzinnige traditie. Over de persoon van de Engel se bisschop liet prof. Ridderbos zich so ber uit. Hij vermeed het steeds te spre ken over ..de god van Robinson," maar zei: ,,de god van het boek van Robin- In dit boek (Honest to God) verwis selen God en mens van plaats. De mens stelt eerst de werkelijkheid vast en ver volgens wordt aan God Zijn plaats ge wezen. „Dit is het meest verbluffende, het meest verwerpelijke en het oneer lijke: in wezen gaat het over een andere god." Er moet oog komen voor de ver zoeking dat men God wil laten passen in het tijdsbestel. Voor it kwul die Robin,on nil ,e- f?6 gereformeerde Kerken in ons land neien moot oen onder middel eljn. En d'< kerkbouwac- dat le. jildne prof. Ridderboe. niet datlj'e voeren onder het motto: Werk el- wij mensen een aansepast Woord bron- ke vijf minuten voor uw kerk' De ten. „Wat niet goed is voor een alheis- 'gereformeerde) Stichting steun kerk- tische arbeider Is ook niet toed voor: bouw wil van de opbrengsten van de mij." Men moet de rook omdraaien: actie ook steun bieden aan kerkbouw de mensen tot het Woord brengen. Dat Het lijkt wel alsof ze vast willen hou den aan hun visie op het verleden en de vroeger gestelde wetten ten koste van alles willen handhaven. Zij zei nog verlangen naar vormen van kerkzijn waarin alle mensen zich kunnen uitle ven. De kerk mocht geen macht zijn naast andere machtsvormen en de ere dienst moest gelegenheid geven voor on derling gesprek. Over beide referaten werd uitvoerig gediscuteerd. Gistermiddag werd nog de film ..Avondmaalsgasten" van Ingmar Bergman vertoont, die mee in de dis cussie werd betrokken. „Werk elke dag vijf minuten voor uw kerk" En Jezus ging, toen de avond was gevallen, binnen om bij hen te blijven. In een huis in Emmaüs, de woning van twee man nen, die in Jeruzalem zulke schokkende gebeurtenissen hebben meegemaakt, is Jezus de gast. Maar het is nog een vreemde, een onbekende gast. Eerst onder de maaltijd worden de ogen van de twee mannen geopend, zodat zij Hem herkennen. On wetend hebben zij de Meester geherbergd en zij zullen het zichzelf kwalijk hebben genomen, dat zij niet eerder hebben ontdekt Wie Hij was, Die zich bij hen voegde op de weg. Spoedig is Jezus vertrokken. Hij verdween uit hun midden, zo schrijft de evangelist Lucas. Ineens was Hij er niet meer. En dan moeten zij het doen met de herinnering aan deze ontmoeting, aan deze maaltijd, die zij huil leven lang niet zullen vergeten. Een maaltijd, die zo gewoon begon, maar die zo'n vol slagen ander karakter kreeg door de toereiking van het brood, door Jezus zelf, en door de zegen, die Hij daarover uitsprak. Is het vreemd, dat de twee mannen geen rust meer hebben? Onmiddellijk aanvaarden zij voor de tweede maal de tocht naar Jeruzalem om daar aan de discipelen te vertellen wat hun is overkomen. „De Heer is waarlijk opgewekt." Zij hebben Hem op een wonderlijke wijze ontmoet. Hij heeft Zich op een wel zeer bijzondere wijze aan hen geopenbaard en dat ver tellen zij aan ieder, die wil luisteren. Hun ogen werden ge- ovend en zij herkenden Hem. Wat een gewaarwording is dat in iemands leven! Wij lezen vanavond: 2 Kronieken 12 vers 1 tot en met 16. Morgen lezen wij: 2 Kronieken 13 vers 1 tot en met 22. Ds. J. Louw in open brief aan baptisten .„p. „.„..J,*,... gereformeerden in België, Nieuw- ook moeten gebeuren met i Guinea en andere delen van de wereld. de kerkse mens. Al te vaak wordt ook Dit heeft de voorzitter van de stichting hem een aangepast Woord gebracht: een dr. P. G. Kunst uit Amsterdam mee- Woord waarvan hij niet behoeft te j gedeeld. schrikken, dat hem stijft in zijn ortho- De twee jaar geleden gevoerde actie dox gelijk, of in zijn behoefte om te had als resultaat dat 35 kerken konden -- ens moet weer worden gebouwd en 55 uitgebreid of orden." verbouwd. Voor de komende jaren staan 42C projecten op stapel, waarmee tien- De kerk tallen miljoenen guldens zijn gemoeid. is geen de andere kant komt. Griezelig de toespraak van de Kam- r vooral om de mens en de toespraak van de bio loge dr. S. Wagenaar ging het haar hoofdzakelijk om de hedendaagse mens die zich in de kerk niet meer ihuis zou Zij begon met er op te wijzen dat De geweldige verkoop van het boekje de wetenschap de laatste jaren ontdekt vond prof. Ridderbos een griezeligeheeft dat er geen voor alle omstandig- zaak. Als theoloog kon hij het eigen-; heden vaste wetten bestaan. Wij hebben lijk ook niet begrijpen, want het is al-[dat in het verleden wel gedacht maar j dat geloof is ons door de praktijk ont- vallen. Zij liet ook zien dat het voor de wetenschappelijke mens gevaarlijk is om al te zeer in wetten en schema's te denken, omdat hij daardoor zijn Bij het departement van Volkshuisves ting en wederopbouw liggen aanvragen voor dit jaar betreffende 52 nieuwe pro jecten. aldus dr. Kunst. Ds. W. C. J. Bosschaart, predikant bij de Gereformeerde Gemeente van Slikker veer, die enkele maanden geleden ge schorst werd, heeft zich thans aan het kerkverband onttrokken. Ds. Bosschaart stond sedert 14 september in zijn eerste gemeente. zonder moeizame lessen: snelle muzikale resultaten op (Van onze kerkredactie) De emeritus-baptistenpredi kant, ds. J. Louw heeft zich in een open brief gericht tot de predikanten van de Unie van Baptistengemeenten en de leden van deze gemeenten om een uit weg te vinden voor het „oecume nisch probleem" waarin de bap tisten zich bevipden. De jongste vergadering van de Unie van Baptistengemeenten besloot om uit te treden uit de Wereldraad van Kerken en de Oecumenische Raad. Sommige predikanten in deze kring (en ook leden) hebben groot bezwaar tegen dat besluit, anderen zijn er blij om. VOLWAARDIG ELEKTRONISCH i ORGEL f 1885,- I Vraag telefonisch (tel. 01726-2125) I of schriftelijk dealer/ijst en brochure aan: N.V. Eminent-Bodegraven. Ze meende dat deze lijn doorgetrok- i ken moet worden naar de terreinen van ide kerk. Daar hebben we de belijdenis en de kerkorde. Sommige menen nu dat we die in aile gevallen moeten laten gelden en dat de kerk er op uit moet zijn deze wetten te handhaven. Dan mo gen afwijkingen niet meedoen en persen we uiteindelijk de mensen in een kerke lijk keurslijf waardoor het leven saai wordt en niet menselijk meer. Valse verklaring over Z.-Afrika te vinden. Hij ziet als noodzakelijk uit gangspunt voor de oecumenische ge dachte de opdracht en wens van de bap tisten om werkelijk nieuwtestamenti sche gemeente te zijn. Hij schrijft dat „tot de christenheid behoren, nog niet betekent dat men be hoort tot de gemeente, die, uit de Geest geboren, het Lichaam van Christus is. Kerklid zijn betekent nog niet gelovig ziin." Volgens ds. Louw mogen de baptis ten die „willen leven naar de Heilige Schift zich niet oplossen in een geheel, een eenheid waarin de bijbelse gemeen te geen gestalte krijgt. Als gemeente hebben we geen reden om ons te la ten begraven... Wel onderstreept de si tuatie waarin we verkeren, zeer drin gend de noodzaak om tegenover de we reld en christenheid een in ootmoed naar zuiverheid trachtende gemeente te zijn." Conclusie De conclusie van ds. Louw is in de eerste plaats dat iedere gemeente die bij de Upie is aangesloten de grenzen en vormen van samenwerking met an dere groepen, gemeenten en enkelingen zelf zal bepalen en daarbij rekening zal houden met de eenheid naar bin- Reorganisatie van Spaanse R.K. Kerk? Aan de benoeming, die onlangs heeft plaatsgevonden, van bisschop Morcillo Gonzalez, voorheen aarts bisschop van Saragossa, tot aarts- Ceen rechten in Spanje Hij wil ln de tweede plaats dat het officiële baptistenweekblad „De Chris- zich, evenals de Unie zelf, afzijdig I houden van de Wereldraad van Ker- en zich zal onthouden van elke di- 1 recte of indirecte bemoeienis. De redac tie mist het recht besluiten door de algemene vergadering van de Unie ge nomen te bestrijden. I In de derde plaats wil ds. Louw voor gangers van gemeenten toestaan om in de zes- de door hun geredigeerde gemeentebla- ner zich den, mits met toestemming van hun achter de verklaring stelden. De brief eigen ledenvergadering hun leden voor bevatte tal van details, zoals fel ver- te lichten gelijk zij geloven te moeten zet van twee met name genoemde le- In de vierde plaats dient het volgens den van de VVD-fractie en zonder twij- ds Louw aanbeveling om althans fel opdoemende moeilijkheden met een plaatselijk maar ook in groter verband bepaald deel van de „achterban" waar- contact te zoeken met gemeenten en voor de fractie niet opzij zou gaan. groepen die nieuwtestamentisch ge- „Enfin", zo verklaarde de heer Voogd oriënteerd zijn en na te gaan in welke gisteravond, deze en dergelijke details, vorm en tot welke grenzen wederkerige Op het nippertie is een politie-de ontwapenende openhartigheid inza- erkenning en samenwerking reeds i j-Jke o.m. een verdere regeling van sa- gelijk zouden zijn. Dr Wasenaar zei te hoDen od een'""" mystificatie, \vaar\an menwerking na de vakantie van de af-, Ds. Louw meent dat op deze w kerk'die er is om de wereld te dienen1 fractieleider van de V.V.D. in de! zender alsmede de verzekering, dat ik zowel de eenheid en samenwerking bin- - die met gezag iTweede Kamer mr W T Geert *e™chtigd was tot publikatie heeft mn nen de Unie van Baptistengemeenten en .5ieJ.TeL I weeae earner, mr. W. J. Lieert. geen ogenblik doen twijfelen". >de eenheid met bijbels-gelovigen ge- Toetsen 1 De andere mogelijkheid is dat wij. i evenals de wetenschapsmensen doen als ze ergens in hun onderzoek vastlopen, gaan zoeken of we niet iets over het hoofd gezien hebben. We zullen alles wat we uit het verleden ontvangen heb ben. opnieuw op zijn waarde moeten toetsen en het alles opnieuw moeten doordenken. Wellicht werk van politieke „grappemaker" spreekt. Maar i tuur van de huii__„ zich daartoe slecht leende. Wai den Be synodeleden ons tegen, i zij zich af. (Van onze kerkredacte) Tweehonderd priesters van de Rooms Katholieke Kerk in het Spaanse Baskenland hebben een i brief aan het concilie gezonden, waarin zij verzet aantekenen tegen iet „totalitaire politieke systeem'' bisschop van Madrid voordien)van Spanje en de identificatie van was het bisdom Madrid onder- j de kerk met dit systeem. De tekst oppositie "haar inzichten niet kan 'pubTi- geschikt aan de. in Toledo re- van deze brief is dezer dagen ge- siderende Spaanse primaat publiceerd door het Franse chris- wordt in Spaanse kerkelijke krin- telijke weekblad „Réforme". gen bijzonder veel belang ge.' staat." In het bijzonder doelt de briefr-v "Pb T TA T daarbij op het „totalitaire politieke sys-1 Ie r I H I .JltTlPTlS teem met slechts één politieke partij L*5' 1 J 1 aan het bewind en een totalitair systeem - -. op het gebied van de vakverenigingen,! r\T70l'* I £*T1 waardoor de arbeiders gedwongen wor*| U V Cl 1C-A1C-11 den lid te worden van de ene vakvereni ging die door de regering wordt geleld' Bovendien wordt dat de mensenrechtei. erkend worden, omdat zij wetgeving zijn opgenomen. Jt J- ongesteldheid van enkele e 'de"Sief gezegdl"'»'ep 5<-i»rlge leeftijd te Ermelo de wet overleden, ds. P. J. F. Lamens. predikant de I biJ de hervormde gemeente Bovendien kom. brief kritiek op het feit dat de D?- h?.mcns w.eFd komen. geen gebruik gemaakt van de nor- kerkelijke kanalen, omdat de katholieke kringen in Spanje ziet male men deze geste va nde paus als)^»» bren,„ een reorganisatie op kerkelijk ge- en 2ejter geen conflict wilden forceren bied in Spanje. tussen hen en de regering. Het is bekend, dat ainds mgr. Mor- „In de brief staat onder andere: „Wij cillo in 1961 tot ondersecretaris van hetjyn «r van overtuifd dat m de afgelopen concilie werd benoemd, zijn aanzien ln r.7 jaar zich een grote kloof heeft ge- Spanje Merit gesleten is. Mgr. Morcil-'Openbaard tussen de kerk en de mensen ln deed iich kennen als een arote voor-!dlc ons toevertrouwd zijn.... Eén van de vechter ven de ..doorbrsak" in hellJK?akeniiswel.dat de kerk Spaanse rooms-katholicisme. Zijn be- .k. S. aïdnor JTrdt noeming tot aartsbisschop van Madrid brengt hem opnieuw op de voorgrond. I itYat n^emt beslissmgei de 7 wa kir e ceRondheid van 51881 nMlr"- 1909 geboren. Aan- ankelijk was hij werkzaam als onder- ijzer. In de gemeente Hello i i hou- jmerl'id, de heer J. J. Voogd slachtoffers zouden zijn gewor-, den, ontmaskerd. De heer Voogd was initiatiefnemer voor een door 91 parlementsleden, onder wie vier liberalen uit de Twee de en Eerste Kamer, ondertekende verklaring, waarin ongerustheid werd uitgesproken over de apartheidspoli tiek in Zuid-Afrika. In deze aan de Zuid-Afrikaanse ambassadeur in Den Haag gerichte verklaring werd ver zocht namens deze parlementsleden zijn regering o.m. te verzoeken „met representatieve vertegenwoordigers de niet blanke bevolking in HANDTEKENING der trouw een mededeling a met de essentie van de on gevens. Het ANP vroeg mr hoeveel leden van zijn fract ter de verklaring stelden. der, door een of andere politieke on rustzaaier of grappemaker (1 april?), maar zeker niet door mr. Geertsema was geschreven. De heren Geertsema en Voogd hebben diend zal zijn. 1 MEENT 116 - ROTTERDAM to'aan°^dcensuur "va^de* zijdervaaPdeds^^L^ftM^op Va^V'lMTbeviwtifdT Hij les te treden teneinde gezamenlijk kaar gehad" Zij overwegen' mogelijkhe- regenng. Daar komt dan nog bij dat diende de gemeente van Elspeet en Ka- een uitweg te vinden uit de thans den om de schrijver van deze vervalste stakingen onwettig zijn en de rechten merik en deed verleden jaar intrede in perspectiefloze situatie. onef. die bij publikatie waarschijnlijk van de minderheden niet worden er- i Bennekom. j veel politieke atof zou hebben doen op- kend De overledenen was lid van de gene-! Woensdag ontving de heer Voogd een 1 waaien, te achterhalen. „Onder een rooms-katholiek retime". rale synode, kerkvisitator in Gelderland j achteraf vervalst gebleken, brief van I De ambassadeur van de Unie van zegt de brief nog. „dat de mensenrechten Utrecht en een bekend figuur in de mr. Geertsema. waarin onder referteZuid-Afrik* is inmiddels van deze rays- ten niet erkent, verlaten de gelovigen Gereformeerde Bond van de Nederlands I aan twee voorgaande brieven van de lificatie door mr. Geertsema persoonlijk de kerk. het i seen schande voor het Hervormde Kerk. heer Voogd aan alle Kamerleden, werd op de hoogte gesteld. aangezicht van heel de wereld en het I schept zware problemen voor het ge- Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Blokzijl (toez.): K. Otteren te Lathum; te Ten Post: J. L. Keyzer te Horssen: te Veenendaal (6de pred.pl.) (toez.): G Boer te Huizen (N.H.); te Gendt iNed.): J. Meester, kand. te Hilversum. Bedankt voor Almkerk (toez.): J. Th. W Quak te Mijnsheerenland; voor Nu Venncp-Abbenes (2de pred.pl.): M, v. Leun te Kolderveen en Dinxterveen. reten Lijm Kunststofplaat, Ultrapas, Formica otCi mot bever SNELFIX Beroepen te 'kema te Putten. ant door de zwakke gezondheid de kardinaal-primaat -an Spanje, mgr. Pla y Deniël die reeds 87 jaar is. wordt nu automatisch bij het eerste contact tussen kerk en staat in Spanje de kerk door de aartsbisschop van Madrid ver tegenwoordigd. De voorganger van mgr. Morcillo. mgr. Eijo y Garay iic 31 augustus. 1963 is gestorven, stond bekend als een der meest conservatieve bisschoppen van De nieuwbenoemde aartsbisschop is 60 jaar oud. Hij heeft zijn priesterstu dies voor een deel in Parijs aan het „Institut Catholique" gemaakt. Mgr. I jeugd ter gelegenheid van het 150-Jarig Morcillo is hoofd van de Spaanse pries- jubileum van het N.B.G., die op Hemel- ter- en lekenbewegingen, die de Zuid- vaartsdag in Utrecht zal worden gehou- amerikaanse landen te hulp komen. Tij-1 den. kan men bestellen bij: Palaver '64. dens zijn voorzitterschap zijn reeds, prins Hendriklaan 83 te Utrecht. Tel.: meer dan 100 Spaanse priesters naar 1030—14268. Giro: 7080 De prijs van het Zuid-Amerika vertrokken om in dei programmaboekje, dat tevens bewijs -rriejiternood te_ voorzien. Mgr. Morcillo van toegang Is, bedraagt vier gulden. (Van onze onderwijsredactie) tuzh.: De voo««tter van de Protestants lanse9®ir.'s^e'^c Onderwijzersvereniging, Toegangsbewijzen Palaver '64 heeft over L__I stukken: „Theologie van de arbeid „Theologie van de onderneming", .Theo logie van de parochie en van de parochie als missiecentrum UN1ECOLLECTE De uniecollecie bracht ln Ridderkerk „De hiërarchie kan niet blijvi m bepaglde f.lUn d. Sp..n„ I j;" het Utrechtse Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen, waar de P.C.O.V. haar algemene vergadering hield spon taan gehuldigd voor het feit, dat hij 25 jaar deel uitmaakt van het hoofd bestuur, waarvan verscheidene jaren als voorzitter. De tweede voorzitter van de P.C.O.V. heeft na de openingstoespraak van de heer Dutmer de verdiensten van de voorzitter uitvoerig in het licht gesteld. Hij prees de heer Dutmer om de ijver die hij in het hoofdbestuur heeft be toond en om de visie die hem in 1939 deed besluiten zijn krachten te geven aan het organisatieleven. De heer Dut mer heeft voor het christelijk onderwijs veel gedaan en baanbrekend werk ver richt Hij gaf mee de stimulans tot toe treding tot de A.N.O.F. en had een werk zaam aandeel in fusies. Onder moeilijke omstandigheden in oorlogstijd heeft hij zijn werk verricht Uit naam van de P.C.O.V. overhandigde de tweede voor zitter de heer Dutmer een geschenk. De jubilaris toonde zich verrast door de huldiging al gebood de eerlijkheid hem toe te geven dat hij diep in zijn hart wel een beetje teleurgesteld zou zijn als er in het geheel geen aandacht aan dit jubileum was geschonken. Consumpties op Palaver '64 zijn alleen te verkrijgen op consumptiebonnen. Een kaart met vier bonnen kost een gulden. De kaarten kan men gelijk bestellen met de programmaboekjes. In een artikel over dit ontmoetings- feest, in de krant van 19 maart, ver meldden wij reeds eerder op welke wij ze de toegangskaarten te bestellen zijn. Wij geven het adres echter nog eens. omdat men er ons nadien al vele malen naar gevraagd heeft Zwanen hebben altijd op mijn verbeelding ge werkt. Nee, dat is te zwak gezegd. Ik heb ze be wonderd en gerespecteerd. Bovendien was ik ja loers op hun koele hoogmoed. Vergeleken bij hun gereserveerde distinctie zijn eenden met hun ge ëmotioneerd gedoe gewoon ordinair. Zwanen heb ben dichters tot verzen schrijven geïnspireerd en fotografen tot artistieke plaatjes. Wat een zwaan behalve zijn schoonheid, verheft boven veel ande re dieren is de toegewijde trouw aan zijn vrouw jaar zal hem opnieuw verleiden r gere zwaantjes. Eens gekozen blijft gekozen. Het kan zelfs gebeuren, als zijn gade sterft voor zijn eigen dood, dat hij triest en ontheemd achter blijft. zonder een nieuwe gezellin te zoeken. Zo nu en dan breng ik aan zo'n zwanenechtpaar brood. Als de dagen ruig en roezig 2ijn maakt hun roerloze gratie mij rustig. En als een koppel eenden probeert rumoerig het brood te verschal ken. gooi ik meestal wat flinke brokken op een hoop, waaromheen ze dan blijven ruziën, zodat ik een eind verderop ongestoord alleen kan zijn met de zwanen. Eenden schrokken en vreten, zwanen nemen neigend voedsel tot zich. Dat is een kwestie van niveau, van innerlijke beschaving. Ik weet natuur lijk wel. dat er geroddeld wordt over zwanen; zij schijnen karaktertrekjes te hebben, die bijzonder onvriendelijk zijn. maar dat heeft mijn gevoelens voor hen nooit geschaad. Laat de zwaan der ver beelding zweven, schrijft Bertus Aafjes en dat heb ik nooit een opgave gevonden. Maar vandaag is mijn zwanenillusie voor de bijl gegaan. De majesteitelijke witte vogel heeft in eens alle geheimzinnige fierheid verloren. Hel heeft me dat moet me van het hart oprecht geschokt. Ik had na de Paasdagen nrt nis ieder- Ifaetang&êi en een waarschijnlijk, veel brood over. Het waren drukke dagen geweest, heerlijk maar druk. En omdat ik het heerlijke zo graag nog wat vast wil de houden, toog ik met hel oude brood naar de zwanen. Onze kerken zijn altijd dicht als je zo maar even alleen met God wilt zijn. maar de par ken gelukkig niet. ,Jiè moeder, mag ik mee?" vroeg de oudste. Eigenlijk had ik graag nee gezegd maar ik zei ja. Wij vonden de vijver leeg. Poelepoeleriep mijn zoon en daar stoven de eenden al aan. Toen ineens zag ik tussen de rododendrons twee wanstaltige gedaanten aankomen ze waggelden als dronken matrozen Daar komen de zwanen ooic, fijn zong mijn zoon. En ik dacht: zwanen? Zijn dat zwanen? Die belachelijke beesten op hun veel te korte poten, zijn dat 'zwanen? Waar is hun koele soevereiniteit Dit zijn vogels voor een griezelfilm, ze zijn dwaas en dom en hun waggelen is ridicuul. Ik had ze bewonderd, jarenlang. Ik had hun brood gebracht en zij mij rust en stilte in mijn hart. Maar en dat is nauwelijks te geloven ik had ze nog nooit uit hel water gezien ik wist niet dat hun waggelen erger u>as dan uan een den. W it had ik dan gedachtDal ze stelten hadden a's reigers? Nee, 't if gek maar ik had helemaal niets gedacht. Ik had «.e bewonderd zoals ik re zag, zoals ze zich op het water naar mij toe be wogen. Maai nu is liet een beetje stuk tussen de zwa nen en mij. Want hoe trots en hoe wit ze ook in de vijver liggen, ik zal nooit kunnen vergeten dat ze rare korte pootjes hebben. Hun zwemmen di groots hun lopen belachelijk grotesk. „Wat ben ie stil' rei mi in -non toen we naaf! huis gingen. „Ik ben moe zei i/c maai ik dacht: zwanen', zijn als mensen, groots en grotesk. Met dit ver-] schil dat een zwaan na één stap door de mand valt, terwijl een mens soms een leven lang zijnj stani weet op te houden. Mink van Rijsdijk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2