vmvn er moet een werk gedaan, groter dan u-zelf I „Gebedsgenezing5' te A suggestief geacht Rivaliteit scheurt ook etherland in tweeën 1964 5 ZATERDAG 28 MAART 194* Het Paasfeest wijst een weg. Een weg, die begint waar alle wegen eindigen. Ik ben de weg, zegt Jezus. De weg voor deze wereld, de weg voor alle mensen. Het werk van Christus is groter dan wij zijn. De meest aangevochten zaak ter wereld misschien. Maar stérker dan de mensen. Daar ligt het geheim van pasen en van het werk dat met pasen begint. Midden in de wereld van vandaag staat en werkt de kerk. Zij vraagt uw daadwerkelijke hulp. Om sterker te staan. Om beter te werken. Om meer te helpen. Er is bijzonder véél te doen In deze dagen. Omvangrijk en gevarieerd zijn de plannen. Zij beslaan een.wijd scala van activiteiten... jeugdwerk bejaardenzorg opleiding werk havensteden gezinszorg ziekenzorg opbouwwerk evangelisatie vormingswerk Neem uw plaats in tussen de rijen van hen die dat alles mogelijk maken. Help dit groeiende werk. Door de grote Paas- collecte '64. Geef en geef goed. Geef in de kerk of geef direct op GIRO 50292 (Nederlandse Hervormd* Kerk den Haag. Schrijf op het strookie* Paascollecte '64). Missehien vraagt u: hoeveel wordt van mij verwacht Als dat zo is dan mag wellicht als suggestie gelden: Geef, tenminste één-duizend ste, 1/1000 deel van uw jaarinkomen. En ala het méér kan zjjnt graag! de nederlandse hervormde kerk nodigt u uit te komen luisteren naar de verkondiging van het evangelie van Christus Z Vara weigert documentaire vi De VARA heeft voor een besloten persgezelschap de documentaire ,.Ge- 8 bedsgenezing" van Jan Vrijman ver- no toond. Deze documentaire, reeds ge ruime tijd geleden gemaakt als bijdrage in de serie „Ontmoetingen" wordt, zoals w(j reeds eerder meldden, niet voor dc ian televisie gebracht. AVel is de film enige it. tijd geleden ln Amsterdam in besloten aar. voorstelling gedraaid en de mogelijk- dek(ï heid bestaat, dat Jan Vrijman met toestemming van de VARA) het werk stuk op andere wüze in roulatie zal maa brengen. Wanneer men hoort van een film. die wordt achtergehouden, ontstaan er licht fantasieën en geruchten over en de VARA heeft deze nare mogelijkheden willen elimineren door een persvoor stelling. Wat is er dan aan de hand met deze documentaire? Niet anders, dan dat w3ed en uiterst suggestief is, maar dat de VARA Juist daarom het niet verantwoord acht, deze beelden zonder meer in elke huiskamer te brengen. Gebedsgenezing is nl. ten omstreden zaak. Er zijn in vele landen, en ook in het onze, verschillende groeperingen, welke deze overtuiging aanhangen. De opnamen. In deze documentaire zonder nadere toelichting verwerkt, zijn gemaakt in verschillende bijeenkomsten van de organisatie „Volle Evangelie Zending" in Den Haag. welke is ont staan nadat de Amerikaan Osborne op het Malieveld een openbare meeting had gehouden, waarbij bij door bidden en handopleggen van God genezingen afsmeekte. Versoheidene mensen hebben zich daardoor genezen geacht en een aantal van hen zijn ook verenigd in dc groep. d welke Johannes Maasbach stichtte. Hij is de voorganger, die men ziet in de volwassenendoop door onderdompeling in een Haags zwembad, waarmee de do- erda cumentaire begint. Het publiek toont zich daarbij uiter mate begeesterd in luide kreten hevig gezang en vrijuit aanroepen van God. terwijl het bijna de getuigenissen van de dopelingen overstemt. er free nagi Toeschouwer Later ziet men avondbijeenkomsten, waarin opnieuw getuigenissen worden afgelegd door bekeerden en door man nen en vrouwen, die zich na de du'vel- uihverping welke Johannes Maasbach voorstaat, genezen en gelukkig voelen Alle uitingen van de groep zijn bij zonder heftig, vooral in samenzang bij driftige zelfgemaakte muziek en in ge meenschappelijke gebeden. Temidden vah al deze emotionaliteit ziet men tel kens weer dr A. F. Nolle, de predikant medicus die verscheidene waarschu wende publikaties tegen deze vorm van gebedsgenezing schreef, verbijsterd rondkijken. Zijn gezicht is het enige, dat stil blijft, dat niet lacht, jubelt of tchreit en daardoor wordt het sugges tieve van de film niet weinig opge voerd. Op zichzelf is de documentaire een knap stuk werk, dat geheel voor zich zelf spreekt en geen partij kiest. Alleen zoals Jan Vrijman ons zelf vertelde, „mensen laten zien, en dat is het meest interessante ter wereld". Niettemin vreest de VARA, dat zü door de vertoning hiervan kijkers (en al is het er maar één, zegt Gijs Stap- pershoef) zou kunnen brengen tol het onoordeelkundig en onverantwoord la ten staan van medicijnen en deze ver antwoordelijkheid kan zij niet dragen. Immers dat is de kern van de gebeds genezing: medicijnen wegwerpen en ge loven in de kracht van het gebed, dat door God wordt verhoord en dos ge nezing van ziekten bewerkstelligt. Persoonlijk De VARA is de mening toegedaan, dat ieder voor zich persoonlijk moet weten, wat hij of zij doet, maar zij ontkent niet de buitengewoon sugges tieve werking, welke var. de film uit gaat en de stimulans, welke hel via het scherm bijwonen van de hartstochte lijke taferelen bij doop en samenkom sten op verbijsterde kijkers in de huis kamer kan inwerken. Wij geloven, dat de VARA juist beeft gehandeld door deze documentaire, ook al heeft deze interessante artistieke en technische kwaliteiten, niet op de buis te brengen. Het zal voor verreweg de meeste kijkers niet duidelijk zijn, dat hier van objectiviteit sprake is, van wege de onstuimige presentatie, en daar in ligt een niet te onderschatten stuk verantwoordelijkheid voor een omroep vereniging. Pogingen, om de documentaire van objectieve toelichting te voorzien, zijn niet gelukt. Onderbreekt men de film telkens voor gesproken commentaar, dan verliest zij dermate vaart en ver band. dat er niets boeiends overblijft. Men heeft het ook geprobeerd door middel van een gesprek met de heer Maasbach, maar ook dat liep op niets uit, aangezien de heer Maasbach niet discussieert, doch uitsluitend ge'uigl. Ook commentaar van dr. Nolle ver ging tegen de enorme kracht van de massale opwinding, welke de film laat Vandaar het besluit, om „Gebedsge nezing" op het ogenblik niet uit te zenden. Een beslissing, welke Jan Vrij man niet gelukkig maakt, maar die hjj zegt ten volle te respecteren. HOOFDPIJNPOEDERS Commentaar De AVRO-televisie heeft donderdag avond een goede beurt gemaakt, door een allerplezierigste documentaire film over het ontstaan van een televisie spel te laten voorafgaan aan de opvoe ring van „De dertig seconden", ge schreven door Dimitri Frenkel Frank, Dit was temeer interessant en boeiend, omdat, bij heel prettig com mentaar dat door Ton Lensink werd gesproken, met de voorbereiding van „een spel" de opvoering van het spel van de avond werd bedoeld. Zo kon men, nadat de kykers waar schijnlijk verbluft waren geraakt van alles wat er vastzit aan zo'n camera opvoering, een schitterende overgang maken naar de voorstelling zelf. Knap gevonden door Hans Keiler die scena rio en commentaar schreef (zijn zwa nenzang bij de AVRO-televisie, welke hij spoedig verlaat voor de KRO-tele- visie) en pittig uit gevoerd door Will Simon, die de documentaire in elkaar Mogelijk heeft het somige kijkers wat geduizeld bij de kennismaking met zo veel artistieke en technische voorbe reidingen voor zo'n eenmalige voor stelling, maar dan kan men zich met een eens beter indenken, waarom te levisie zo kostbaar is, dat er gerekend wordt met gemiddeld 6 a 7000 gulden kosten per zenduur. Overigens toonde Dimitri Frenkel Frank zioh in dit nieuwe stuk van zijn hand een steeds bekwamer toneel schrijver. Toegegeven, er komt af en toe wel eens een romantisch zetje aan te pas om het geheel meer kleur te geven, maar welke auteur ontkomt daaraan werkelijk Dat de schrijver voor zijn hoofdrol Ko van Dijk en geen ander op het oog had, was weer duidelijk. Dit was weer kostje voor de grote acteur, die op zijn best is als de wat kinderlijk-goedige figuur, de ontwapenend-eenvoudige, die af en toe mag uitbarsten in hevige ex clamaties voor veel publiek. Jan Retèl was ook op en top de uiterlijk harde, maar innerlijk onzekere en door jalouzie verteerde instructeur- vlieger, die Ko van Dijk waardig te genspel leverde. De overige ruime, maar welgekozen rolbezetting (Ina van Faassen lieftal lig, koel en intelligent, maar ditmaal met een minder flatteus kapsel en Femke Boersma heel geslaagd als ste wardess) maakte het kijken tot een prettige en boeiende aangelegenheid. „De dertig seconden" blonk uit door originaliteit van gegeven en sterke dialogen. Bovendien kwam alles bij zonder goed tot recht in fraaie decors van Fokke Duetz. Helaas kon de reportage stuntvliegen wegens minder gunstig weer in de middag, 's avonds laat niet doorgaan en moest men zich troosten met oude opnamen. Intussen kon men zich deze zelfde avond op het tweede net verdiepen in een Zwitserse opname van de wereld première welke de Marcus Passie van Telemann kortgeleden beleefde. Een waardevolle bijdrage van de NCRV op de avond van Witte Donder dag, ter voorbereiding op de Goede Vrijdag. Voor een uitvoerige bespreking van deze compositie en haar uitvoering ver wijzen wij naar het artikel „Paasmu- ziek" versohenen in ons Zondagsblad. De controverse tussen de twee talengebieden in België, Vlaande ren en Wallonië, handhaaft zich ook in de telervisiediensten van BRT en RBT Er heerst een voortdurend geharrewar over zendersvoorzie ningen en programma-produkbies: beide omroepen gunnen elkaar in feite het licht in de ogen niet. Doordat de tweetaligheid België als het ware in twee delen snijdt, vinden de omroepen elkaar op geen enkel ge bied Co-produkties komen niet voor, gezamenlijke programma's al evenmin. Men tracht elkaar wel zoveel mogelijk vliegen af te vangen. Naar buiten treedt men liefst op als twee totaal gescheiden organisaties, zo dat het buitenland niet met twee Bel gische. maar met een Vlaamse en een Waalse omroep heeft te maken. Is er op internationaal gebied iets te doen, dan melden BRT en RBT zioh als afzonderlijke gegadigden en niet als twee organisaties, tezamen de Belgische omroep vormende. Bovendien is de Waalse omroep dui delijk aangesloten bij het zgn. „Franse blok", terwijl de Vlaamse meer georiën teerd is op de andere buurlanden: Ne derland en Duitsland. Ook dat snijdt het land kennelijk in twee delen. Intussen wensen niet alle West-Euro pese landen deze gescheidenheid, waar door België in feite dubbel deelneemt aan demonstraties en wedstrijden te ac cepteren. Van het begin af aan heeft bijv. de Europese Radio Unie bij bet Eurovisie Songfestival een regeling getroffen voor België: indien de belde omroepen dan niet gezamenlijk kunnen optreden, moe ten zij dat maar om beurten doen. Zo hoorden wij verleden jaar een Ne derlands liedje en zal nu de Waalse omroep in het Frans de Belgische pre- sensatie doen. Over en weer hebben BRT en RBT nooit al teveel waarde ring voor eikaars produkties en pre sentaties. Dat een dergelijke gescheidenheid in een meertalig land niet nodig is, be wijst o.a. de Zwitserse televisie, die altijd als eenheid optreedt, hoewel men in Zwitserland zelfs drietalig is en ook drie programma's voert. Een Songfcs- tivallledje kan Dnlts of Frans zijn, dat doet er niet toe. het komt van „de" Zwitserse omroep. Nu Montreux Nu is ook Montreux gekomen met speciale bepalingen voor de Belgische deelneming aan het jaarlijkse tv-festi- val. waarbij de Gouden Roos wordt be twist. Tot nu toe namen BRT en RBT afzonderlijk deel, maar de organisato ren hebben daar nu een stokje voor de Vlaamse televisie meedingen naar een van de Rozen. De Waalse televisie zal wel buiten mededinging aan het concours mogen meedoen. Zij heeft daar wel oren naar om dan toch vertegenwoordigd te zijn. Op het ogenblik is de RBT bezig te kiezen tussen het muziekprogramma „Seul a seul" en Lattitude 1964", een grote spektakelshow. Ook de voorziening van het Belgische zenderpark vormt een twistappel van de eerste orde. Voortdurend voelt Vlaanderen zich tekort gedaan. De BRT vraagt al jaren om een steun- zender voor Belgisch noord -Limburg, doch tot nu toe tevergeefs. In Wallonië echter komt nogal eens een steunzender tot stand. Op het ogen blik wordt, zo laat men ons uit Vlaan deren weten, de zesde Waalse steun zender gebouwd, welke in kanaal 5 zal uitzenden om de streek Waulsort, Heer- Agimont en Hastière te bedienen. Nu is deze technische hulp aan de Waalse televisie geen weelde, maar de BRT heeft weer reden om zich ver bitterd af te vragen, waarom haar even redelijke wensen zo miskend worden. De regering geeft ten antwoord: ieder op zijn beurt, maar Vlaanderen voelt zich eens temeer achtergesteld bij het Waalse land. menadc orkest 15.15 Klass kamermuziei» c 1535 Pacem in Terns, symfonie op tekst van Z H. Paus Joannes XXIII. van Milhaud 16 30 Vespers. CONVENT VAN KERKEN: 17.00 Gereformeerde kerkdienst IKOR: 1815 Pasen met Bach, kerkmuzi- kale beschouwing 18.30 Mensen, lezing 18.45 Omdat Hij is opgestaan, lezing 19 00 De Open Deur, veertiendaagse rubriek NCRV: 19.30 Geestelijke liederen 20 00 Nws 20.08 Meditatie. KRO: 20.15 Klass kamer muziek 20.30 De dag des Heren, Paassspel 21.20 Klass kamermuziek 2140 Koorzang en in stnimentaal ensemble 22.00 Wisse- wassen licht programma 22 20 22.25 Boekbespreking 22 30 Nws 22.40 Avondgebed 22 30 Nws 22.40 Avondgebed 22 50 Waar maken we ons druk over: Reacties op de lezingen: Dwars door de groene hel 2305 Lichte gram 23.55—24.00 Klass pianomuziek 22 30 Nws 22.40 Avond- overdenking 22.55 Boekbespreking 23.05 Walsmuziek (gr) 23.20 Britse volksliederen "".35 Lichte orkestmuziek (gr) 23.55—24.00 8.00 Nws en sportber 8.18 Licht der werk 11.15 Metropole orkest en vocaal s tet. VARA: 12.00 Licht orkest, vocaal en semble en zangsolist 12 30 Medcd ten behoeve van land- en tuinbouw 12.33 Fa- brieksfanfare (opn) 13 00 Nws 13 15 Radio- philharmonisch orkes strijden) 13 00 Nws 13 07 De toestand i de wereld, lezing 13.17 Mededelingen oi gram 13 20 Knipperlicht, een programma voor alle weggebruikers 14 00 Kinderkoor: Voorjaarsliederen 14.20 Boekbespreking 14.30 Omroepkoor BRT-Symfonie-orkest, knapenkoor en zangsolisten (opn): modcr- buiten en tinnen: reportages 17.30 Kin derkoor, meisjeskoor en licht instrumen taal trio 18.00 Nws 18 15 Muzikaal allerlei 18.50 Openbaar Kunstbezit 19.00 Onder dc afwas- een programma, alleen voor man nen, die niet mogen afdrogen 19.30 Licht orkest en solist 20.00 Nws 20.05 De Mikado, operette 22.15 Het menselijke in de politik ook in de socialistische, toespraak 22.30 Nws 22.40 Klass gram 23 55—24.00 Nws. TELEVISIE NTS: 15.00 Chuggin along (Comedy Ca per). film 15.13 Guys and Dolls, film 15.40 —16 30 K.O. Kitty, film 16 308 15 Re portage UEFA jeugdtocmooi voetbal 19.00 Sport in beeld VPRO: 19 30 Wie is Julian B Coco, muzikaal programma. NTS: 20 00 Journaal en weeroverzicht VPRO: 20.20 Interview met de Engelse filmacteur Pe ter Sellers en enkele fragmenten uit zijn films 20.55 Indische Jongen, film 2135 Boule de Suif. TV-spel 22 35 Gesprek vanavontf (gr): klass muziek 19 00 Vrijzinnig «ervormde Paasdienst. AVRO: 20 00 Nws 20 05 lm weissen Rössl. operette (uitvoe ring in verkorte vorm) 21 05 Licht piano spel met ritmische begeleiding (gr) 2120 Wel slim maar niet slim genoeg, hoor spel 22.00 Oude muziek (gr) 22 30 Nws 22.40 Zondagavondeditie: actualiteiten en muziek 23 10 Licht instrumentaal trio 23 25 i gcdich- uit- 23 55 24 00 Nws. TELEVISIE Zangrecital 22.00 Buurn richten van buitenlandse correspondenten 22.20 22.25 Boekbespreking 22.30 Nws 22.40 Inleiding Paaswake 22.45—01.00 Paas wake en Plechtige Nachtmis, Hilversum II. 298 m. 19.00 V d kleuters 19.10 Radioraad 20.00 Nws 20.05 Specialitei- tentheeter, maandelijkse radioshow 21.00 Socialistisch commentaar 21 15 Promenade orkest en zangsolisten i amus muziek 22 f«0 Langs vergeten wegen, hoorspel 22.30 Nws 22.40 Balans: hoofd, en bijzaken uit de actualiteit 22.50 Waarom niet 7, radio- 23.2o Lichte muziek (Comedy Caper), film 15 15 Tekenfilm van Walt Disnev 16.00 Natuurfilm over de lieivogcl 16 15—17.05 Verfilmd verslag van een ballonvlucbt over de Alpen 19 30 Weekoverzicht en Journaal. KRO: 20.00 Krik Sikkes cn de Kraan. TV-spcl 20.25 Programma voor dinsdag Hilversum I. 402 m. KRO: 7.00 Nws 7 10 Morgengebed 7.15 Ouvertureradio :n 7.55 Overweging 800 den 9 40 Lichte gram 10 00 V d kleuters 10.15 Lichtbaken, lezing 10.25 Modemc or kestmuziek (gr) 1100 V d \touw 1130 Lichte gram 1150 Volaan vooruit, le zing 12 00 Angelus 12.04 Draaiorgelklankcn (gr) 12 20 Lichte gram 12.30 Meded ten behoeve van land- en tuinbouw 12.33 Wij van het land 12.45 Platennieuws 12.55 Ka tholiek nicuwB 13 00 Nws 13.15 Draaien maar!!, lichte gram met commentaar 14 00 V d plattelandsvrouwen 14 10 Klavecim bel-recital: klass muziek 14 35 Metropole- klei solist 15.11 het Festival van Montreux 1963 21 35 Kie keboe 2200 Kunstmaandorkest en solist: luzick 2240 Paas-Epiloog 22 50— vanavond 22.55 Journaal (NTS). Programma 2e Paasdag voorrang, godsdienstig programma 17.00 gcringsuitzending: Posterijen in de Ned V d Jeugd 17 35 V d padvinders 17.50 Rc- Antillcn. door Tom Llndcijer 18.00 Lichte gram v d tieners 18.20 Uitzending van de Pacifistisch Socialistische partij: Zijn we er op vooruitgegaan? 18.30 Radio Volks universiteit: Wijsgerig Perspectief: Taal en samenleving, door dr G Nuchelmans. Hilversum II, 298 m. AVRO: 7 00 Nws 7 10 Ochtendgym 7 20 Lichte gram VPRO: Flop. NTS: 20.00 NTS. 22.55 Journaal 23.00—23.05 Sport' beeld: UEFA Jeugdtoernooi. Experimentele uitzendingen op het (gr): kamermuziek 9.40 Moi„ 955 Boekbespreking 10 00 Lichte 10.50 Kleuterprogramma 11.00 RVU:" Een vraaggesprek t Ook hier geldt, cn wel met ingang van dit jaar, in het vervolg de regel: óf als eenheid, óf om beurten deelne men. Aangezien de beide omroepen verre zjjn van eenheid, zal thans alleen Programma 1e Paasdag Hilversum I. 402 m. NCRV: 7.00 Paas- zangdienst. KRO: 8 00 Nws 8.15 Moderne pianomuziek (gr) 8 25 Inleiding Hoogmis ■8.30 Hoogmis #45 Nieuws. IKOR: 10 00 Hervormde kerkdienst 11.00 Vraag en ant woord 11.10 Oecumenisch nieuws. KRO 11.15 Medaillon: fragmenten uit het inter nationaal muziekrepertoire 12.00 Lichte orkestwerken. Onderbreking voor de Paas- loespraak van Z.H. Paus Paulus VI, ge volgd door de zegen Urbi et Orbi 12.50 de P(l)aa(t)s: gevar programma 15 45 Mc derne pianomuziek (gr) 16.00 Leven met Pasen, documentair muzikaal klankbeeld 16 45 Klass kamermuziek (gr) 17 00 V d kleuters 17.15 Kinderliedjes (gr) 17 30 Licht instrumentaal ensemble 17 50 Rege ringsuitzending: Eerherstel voor pioniers in Suriname, door ds J A van dor Meiden 18 00 ^Populair orgelspel^ 18.20 Uitzending Dc laken, door N Sickens de Wal 11 30 ;en 12.00 Licht instrumentaal kwin- zangsoliste 12 20 Rcgeringsuitzcn- 12.33 Licht orkest 13 00 Nws 1315 Mede delingen. eventueel actueel of gram 13 25 Beursberichten 13 30 Dansorkest met zang solisten 14 00 V d vrouw 14 40 Voordracht plano-illustraties 15 00 Lichte gram 17 30 Net v d Jeugd IR 00 Nws 18 15 Eventuec |1 18 a20 Concoursmuziek door Neder- •alling 17 35 Lichte gram ;ekt ds K Drost tweede vo< «wmw Gereformeerd Politiek Verbond 18.30 «wintc 3.rge.1„®?elS11" TELEVISIE ids Koperorkest 18.45 Llcl weerpraatje 19.10 Op i op Prinses Beatrix. toespraak door H.K.E

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 5