11/ Stagnatie in oecumene?'' ,Nee, nuchter Een kanttekening Overgang Irene B„ gaf stagnatie in volksbesef Een woord voor vandaag vertrouwd Aziatische christenen moeten tonen bij elkaar te horen BOEKENHOEK Engelse primaat spreekt zijn voorganger tegen Paetang.eéj ZATERDAG 14 MAART 1964 NAAR GROTER WERKLOOSHEID? CTAGNATIE in de Oecumene?' T^E werkloosheid is weer kleiner geworden. Eind februari zo blijkt uit de pas bekendgemaakte cijfers lag de werkloosheid lager dan in de afgelopen vijf jaar. Tegenover die 34.800 werklozen Stonden 75.700 aan- 1^ vragen van werkgevers, dus meer dan twee maal zoveel. In wezen is de BClllOCCll^llI^ VOOP li©PKOtOCllt COlUlt© situatie nog moeilijker, want in die 34.800 werklozen ritten 11.000 werklozen I die lichamelijk of geestelijk minder geschikt voor arbeid zijn. Bovendien zal van bedrijfstak tot bedrijfstak de verhouding tussen vraag en aanbod anders liggen dan uit de globale cijfers blijkt. Van ontspanning op de arbeidsmarkt is dus geen sprake, eerder van het tegendeel. Maar deze voor werknemers gunstige toestand zal niet zo blijven. In het Centraal Plan 1964 zegt het Centraal Planbureau, dat tegen het eind van dit jaar enige ontspanning op de arbeidsmarkt niet uitgesloten is. In 1965 zal die ontwikkeling in sterkere mate ongunstig worden. Het Centraal! Planbureau zegt, dat 1965 vermoedelijk veel op 1957 zal gaan lijken, een; jaar waarin de werkloosheid met 50.000 man toenam. Het is nog onzeker, of deze ontwikkeling reeds tegen het eind van 1964 waarneembaar zal zijn. Waar komt deze ongunstige wind nu vandaan? Het antwoord moeten wij inderdaad bij de plotselinge en zeer sterke loonstijging zoeken, maar bet verband tussen die hogere lonen en de werkloosheid in de toekomst is minder voor de hand liggend dan men wel denkt. Het is zelfs een inge- Nee, we moeten in alle nuch- wikkeld proces. Wij zullen het uitleggen. terheid doorgaan, elkaar vasthou- De hogere lonen hebben ondanks de gestegen prijzen de koopkracht den de liefde betrachten veel ▼ergroot en .ij aullen daardoor ook de consumptie oproeren. Het is echter1 bidden gedu]d oefenen. Zo kan zeer de vraag, of de binnenlandse prod uk tie in die mate kan worden ver- groot, dat er voldoende goederen voor die extra consumptie beschikbaar antwoorden an drie hoog- komen. Insiders nemen dit niet aan, hetgeen inhoudt dat er meer uit het Se^ee™e sprekers samenvatten, buitenland moet worden ingevoerd dan in de afgelopen jaren. Voor dit gegeven tijdens een „Openbaar be- 'Van e jaar wordt op een invoerstijging van 12 pet. gerekend, hetgeen dus extra raad" van het Rotterdams Kerke- deviezen kost. tocht-comité vrijdagavond in het j namelijk die Dat zou nog niet zó erg zijn, als de uitvoer maar in dezelfde mate stijgt dakpaviljoen van het Groothan- men de klok Maar dit wordt niet mogelijk geacht. Door de stagende lonen lopen ook de delsgebouw in de Maasstad. ïïi.lÓoÜf è'o kosten op en de ondernemers zullen dus hun verkoopprijzen moeten ver-I rooms-katholiekó.. hogen. Zü zullen daardoor in bepaalde gevallen duurder worden en in het; In een sfeer van grote openheid spraken j Leidse" hoogleraar. JHet'móet toch buitenland minder kunnen verkopen. Maar als zij door die concurrentie hun h Berkhof''uit'Leiden'Tid'^an hetgeen' hen °°k wel een klap ziJn "F prijs niet kunnen verhogen, zal de export voor verschillende ondernemingen traai "comité van deWereldraad van niet lonend meer worden en zij exporteren niet meer of mir.der. Kerken; de remonstrantse prof. dh L. J. Er zijn dus verschillende krachten die in de richting van een kleinere |van Holk u,t Leiden, waarnemer bij het stijging Tan de export werken, hoewel het stijgen van de prijzen in hetj ST'c.'G?oot' £Zl£r m ïonkneoo,. concilie-secretariaat voor de eenheid buitenland onze export juist wel kan opvoeren. Het Centraal Planbure: heeft die krachten tegen elkaar afgewogen en komt tot een exportstijging j e van niet meer dan 6 pet. j Kerken. Het gat tussen in- en uitvoer wordt dus groter, aanzienlijk groter dan het al is. Er zal derhalve dit jaar veel meer aan het buitenland betaald moeten j worden. Hadden wij vorig jaar op de lopende rekening van de betalines- balans nog een overschot van 500 miljoen, dit jaar wordt op een tekort van 1000 miljoen gerekend. Wij naderen nu het eind van de kettingreactie. In plaats van een stroom I geld naar ons land, gaat er een stroom geld naar het buitenland, waarbij wordt aangenomen dat de kapitaaltransacties met het buitenland in even wicht zijn. Hierdoor ontstaat er in verhouding tot de behoefe aan geld middelen een tekort aan geldmiddelen of liquiditeiten, zoals dit in de economie wordt genoemd. Er komen derhalve voor alle bedrijven te zamen niet zoveel geldmiddelen beschikbaar als wel nodig zou zijn. Dit klemt te meer, nu de bedrijven hun winsten en derhalve ook hun reserves door de stijgende kosten zullen zien teruglopen. De banken kunnen ook niet in voldoende mate uitkomst bieden, doordat De Nederlandsche Bank een kredietbeperking heeft ingevoerd. Hierdoor kunnen de banken haar kredieten naar mondjesmaat opvoeren. De consequentie van dit alles Is, dat de investeringen op een gegeven ogen blik èn door kapitaalgebrek èn door een te laag rendement naar beneden zullen gaan. De opdrachten voor nieuwe apparatuur, machines, fabrieken, halffabrikaten, voorraden enz. zullen bijgevolg kleiner worden en hierdoor zullen de fabrieken die deze kapitaalgoederen leveren, minder te doen krijgen en ook minder werknemers nodig hebben. Daar komt nog bij, dat door de fiscale maatregelen van de overheid op het terrein van de afschrijving en de investering de extra prikkel om de investeringen op te voeren, toch al is weggenomen. En de overheid zelf heeft een deel van haar investeringen naar een latere periode verschoven. En tot slot moeten wij dan nog aan de bedrijven denken, die door de hoger wordende kosten aan de rand van hun bestaan worden gebracht, de zoge naamde marginale bedrijven. Houden zij de strijd niet vol, dan betekent dit automatisch voor de werknemers geen werk meer en een vergroting van de werkloosheid. Dit Is dan het proces, schematisch en zo eenvoudig mogelijk weergegeven. De praktijk is uiteraard genuanceerder, ingewikkelder, verrassender. Maar wij zullen er rekening mee moeten houden, dat wij in de loop van het najaar de kant van grotere werkloosheid uitgaan dan wij de afgelopen jaren gewend waren. Of het inderdaad zo'n vaart zal lopen, ligt in de schoot der goden verborgen. Zeker is alleen wel, dat de overheid bijtijds maatregelen zal nemen om te voorkomen dat wij te ver zouden doorschieten. Maar over dit aspect hebben wij wel eens meer geschreven en een geruststellend geluid laten horen. bij de Wereldraad Zoals te verwachten stond dit „open baar beraad over actuele vraagstuk ken". waarvan de oud-katholieke pas toor G. A. v. Kleef namens het comité dè leiding had. in het teken van ten eerste de gebeurtenissen na het bekend maken van de overgang van prinses Irene tot de R.K. Kerk en ten tweede in een bijzonder licht gezien de verkla ring van de kerkeraad der Hervormde Gemeente van Rotterdam-C., die zich distantieert van de kerketochtcn en tegen deelneming adviseert. Wat het eerste betreft viel in de uiteen zettingen der hoogleraren zeker geen vreugde te bespeuren. Volgens hen heeft dit schokkend gebeuren ontnuch terend gewerkt, ook wat de oecumeni sche strevingen aangaat. In het alge meen achten de professoren evenemen ten als de kerketocht van belang. Dit alles kan dan ook worden gezien als een bemoediging voor het kerketocht- comité, gezien ook de reacties van het talrijke publiek. s-katholieken valt nergens •reugde te bespeuren over de over gang van Prinses Irene, betoogae prof. Groot. Zij heeft er de oecumene zeker geen dienst mee bewezen. Het gebeuren was niet bevordelijk voor de oecumeni sche situatie die in ons land eon beetje op gang begon te komen, stelde hij vast. Wel is sprake van een opheldering der situatie. Prof. Groot stelde vast dat niet het geval zelf zo'n grote rol heeft gespeeld, maar oude presumpties tegen de r.k. naar de levensorde waarin j kerk. Wantrouwen in haar bedoelingen an Franco wil terugdraaien stak de kop op en dat was te verwach- i Philips II met geloofsver- ten. De kwestie van de doop van de prin- bigotterie. ..Hoe vinden de ses beschreef de r.k. hoogleraar als zeer •roeg de moeilijk. ny liet echter doorschemeren niet aan te nemen dat Prinses Irene is overgedoopt. redacteuren) Het lijkt een opluchting voor de leden van de raad der oudsten, als zij den eindelijk uit Jezus' mond de bekentenis vernemen: U zegt zelf, dat Ik de Zoon van God ben". Verdere getuige nissen of verklaringen vinden zij dan niet meer nodig. Huichel achtig is hun reactie: ziet u wel, wij horen het nu uit Zijn eigen j mond! Op deze „bekentenis" kan Jezus worden veroordeeld tot de dood aan het kruis. Hij heeft Zich immers gelijk gesteld met God de Vader. En dat is een pretentie, die met de zwaarste straf dient te worden geboet. Vindt u dit meer dan ver schrikkelijk? Realiseert u zich dan wèl, dat hier de enig juiste consequentie getrokken wordt! Eén ding hebben de leden van de raad der oudsten althans duidelijk begrepen: in deze zaak I kan en mag niet worden geschipperd. Als zij van mening zijn, dat Jezus niet de Zoon van God is, dan dient op de meest J radicale wijze te worden voorkomendat het volk door deze leer in verwarring en in opschudding wordt gebracht. Dan is i de enige oplossing, dat Jezus, Die dit van Zichzelf zegt, ter dood wordt gebracht. Dan is het voor leiders van een volk j onmogelijk „neutraal" te zijn. En zo gezien confronteert deze bijeenkomst van de raad der oudsten iedereen met de onont- koombare vraag: staat „neutraal" tegenover Jezus, de Zoon van God? Omdat dit uitgesloten is zult u kleur moeten be kennen. Hij is het of Hij is het niet. Jezus poneert Zijn Zoonschap en u kunt Zijn pretentie niet rustig naast u neer leggen wegens gebrek aan belangstelling of anderszins. De r.k. kerk is toch aangenomen werd, meende prof. Berkhof. sprekend over de ontwikkelingen in die kerk van de laatste tyd. De vernfeuwlngs-1 beweging in de r.k. kerk vond hH toch wel zeer marginaal. „In de oecumene zijn we minder ver dan we dachten. Maar we zouden niet oecumenisch zijn als we ook niet realistisch waren." We hebben even stilgestaan met de oecumene, zei prof. Groot, maar het is een inhouden om des te beter ver der te kunnen gaan. in alle nuchter heid, ontdaan van franje. We moeten elkaar vasthouden omdat God het wil en ernstig, moeizaam en degelijk zoe ken. Tijdens de beantwoording van vragen merkte prof. Groot op, gelet op de argwanende veronderstellingen aan gaande het streven van zijn kerk „Men moet ons niet meer aankijken op wat men meent dat wij nog altijd Maar van stagnatie is geen sprake, stel- de prof. Berkhof. „We gaan door." En hij zei met Willem van Oranje: „Het is niet nodig om te slagen als men maar vol-1 houdt." Daarbij stelde de Leidse hoog-1 leraar nog zich niet zozeer verbonden te - A weten met de r.k. kerk als met vele leden enkel facet worden aangeroerd. Wat het uit die kerk. Van hen kunnen we leren al niet houden van kerketoehten .be. dan trachten onze eigen kerken kri- tre"- 1 Uit de zeer vele vragen kon slechts e prof. Berkhof zeer positief. veel grotere overgang. Hij zei dat het oecumene zou betekenen als "officiële particuliere instanties teren elkaar z< morden uitgespeeld. Het is wel zo i die in de We gaat het er echter om dat w vernieuwend samengroeien. genoegen in 'n nieuwe vorm tisch te beïnvloeden. Onzekerheid DROr. Van Hoik gal als zijn mening I iet/'n oorzaak daarvan is ook dat wij in een ..open maatschappij" leven, waarvan de leden vele contacten hebben met anders denkenden. Alles is niet meer zo zeker, als men vroeger dacht. Integendeel dé onzekerheid neemt toe naarmate er meer openheid komt. De Nederlandse staat is veranderd van I een calvinistische in een pluriforme met vele partyen. Het Oranjehuis is. zei prof. Van Holk, dan ook niet meer het sym-1 bool van een protestants verleden, maar van een nationaal, veelvormig heden. En in ons land is het gelukkig zo dat het vorstenhuis het teken is van de verbon denheid van de vryheid met het staats gezag. VOLWAARDIG ElEKTRON'SGH ORGEL Vraag telefonisch (tel. 01726-2125) J of schriftelijk dealerlijst en brochure aan; N.V. Eminent-Bodegraven. de eucharistische opvatting van de „„j, het hart der r.k. vroomheid, wordt ge handhaafd is het onrechtvaardig van de rooms-katholieken in hun oecume nische gedachtenwereld anderen aan het eigen beeld te willen vastnagelen. Het oecumenisch zoeken moet ge ïnspireerd geschieden. In geestdrift zegt men dan wel eens iets te veel, het emo tionele is vaak een voorname drijfveer. Maar we moeten elkaar in ons gevoels leven vinden, elkaar vasthouden in dia loog en bij dit alles de liefde betrachten, aldus prof. Van Holk. Paus Pius XII 1 verdedigd door paus Paulus Oostazia tisch e conferentie spreekt uit: Kerk moet wijzen °P het persoonlijke Praktische behandeling van sociale I verzekeringswetten, door F. Blaas. J. Cornel en R. H. Staal. Tweede druk. Uitgave N.V. v.h. G. Delwei. Den Haag. Geen tijd. Op zoek naar oorzaken en gevolgen van het moderne tijdgebrek. I door H. J. A. Hoflar-'. Inleiding van iprof. dr. P. J. Bouman. Vierc' druk. Tekeningen Hugh Jans. Uitgave Schel- tema Hólkema, Amsterdam. Hoewel hij het toneelstuk van Hoch- hut „Der Stellvertreter" niet bij me noemde, heeft paus Paulus zijn voorganger Pius XII gisteren verde digd tegen de wijze waarop Hochhut deze paus geschilderd heeft. Hij noemde paus Pius XII een eminente vredespaus, de paus van de mense lijke rechten". Hochhut stelde onder meer dat de paus faalde en daardoor mede woordelijk is voor de moord op zes mil joen Joden, omdat hij op zijn hoge po- niet tegen deze moorden gespro. Wij lezen vanavond: Johannes 13 vers 21 tot en met 38. Morgen lezen wij: Johannes 14 vers 1 tot en met 14. ZORG DAT U ALTIJD ZO WEER OPGEKNAPT BENT! Last van reumatiek, spit, verkoudheid, hoofd- en zenuwpijnen of andere pijnen? Din Togal! Helpt snel en goed. En veilig. MctTogal is uw stemming altijd zonnig. Weer of geen weer. Bij apoth./drog. TOGAL 0.95; 2.40; 8.88. Predikanten kunnen priester zijn ken heeft. Hij heeft volgens de jonge Duitse schrijver gefaald om de we reldopinie tegen het nationaal-socialis- Christenen waar ook in de Azi atische wereld moeten, hoewel zij Q-p iDCKtVGlQ VCLTi „verschillende namen dragen" l naar buiten uit zich openbaren „als mensen die bij elkaar ho ren". Dit is een van de conclusies van de conferentie van Oost- aziatische kerken, die onlangs in gehele wereld bedreigd door In de ouderdom «rder voortwoekerende secüla* m;i'0 "vcrMe7'deV'ëèrt^a"missióna^re nl"ha» Tk„m„ - predikant ds. J. F. Colenbrander, emeri- De heer Thomas zei dat tenzij de|tus predikant van de Gereformeerde kerken de politieke, economische en cul-Kerken Hij werd 22 april 1877 te Varse- "a" veld^ geboren, studeerde in Kampen (Van onze kerkredactie) Bangkok werd gehouden en onder ..het perspectief n zien welk dagelijks lev geven, waardoor zij turele wereld weet te doordringen de noodzaak van het persoonlijk element, de huidige Aziatische revolutie alleen maar de onpersoonlijke en dictatoriale structuren zal versterken. Het gevaar dat Azië onder ogen moet zien. zo zei hij, is dat we ons vanuit dc traditione le conformistische collectiviteit bewe gen naar de moderne technische mas-' sacultuur zonder dat wij de waarde van de menselijke persoon hebben ontdekt. Voorzitter Tot voorzitter van deze conferentie van Oostaziatische kerken is gekozen dr. David G. Moses uit India, die-daar door de opvolger is geworden van de Philippynse bisschop Enrique Sobrepe- na. Dr. Moses is een van de zes pre sidenten van de Wereldraad van Ker ken en rector magnificus van het His- lop College in Nagpoer. India. Dr. I. Omura uit Japan en ds. Simon Ma- rantika werden benoemd tot vice-presi- werd hulpprediker te Gorinchem. Zijn eerste gemeente was Vijfhuizen waar hy in 1904 in het ambt bevestigd werd. In 1909 vaardigde Appingedam hem af als missionair predikant naar Soemba. waar hij tot 1927 werkzaam was. In dat jaar keerde hij naar Nederland terug om pre dikant te worden van Vriezenveen, w hij stond tot aan zijn emeritaat in l! Daarna vestigde hij zich in Ermelo was nog een groot aantal jaren geeste lijk verzorger van het Sanatorium Son- nevanck in Harderwijk. Nederlandse Zendingsraad, dr. J. hoe zij dit kunnen uitlev Verkuyl werd bijgewoond. Ker-j In verschillende Oostaziatische landen ken in het Westen moeten besef lm 7^,°»' '3° opbrengen voor deze Situatie, zo i christenen een weg te vinden. Deze word op7pod i conferenties zullen de inzichten die in i de verschillende kerken naar voren zijn Dit is eigenlijk een woord tot de con- gekomen doorgeven aan anderen en ze fessionele organisaties die - naarcoördineren. Tevens zal het de taak sommige Aziatische christenen menen «jn van dezeconferentiesi om wegen te eenheid in de weg staan, omdat zij zoeken waardoor het met bij theorieen blijven strijden voor hun eigen confes- alleen zal blijven, sionele inzichten. Daardoor komt soms' een plan om samen een bepaald werk- o ir KprG programma op te bouwen in gevaar. De confessionele wereldorganisaties! rantika werden benoemd tot vice-presi- wij, Nederlanders, zijn een goedgeefse werden verzocht om zich niet eenzijdig! De conferentie heeft ook aandacht ge- denten. 'roeiende natie. Dat zegt men tenminste. Bij d?c OosSmti,"" k3V"«de'Roo™ kÏ Dc conferentie aanvaarde 23 nieuwe trekken we onre giroftoeke» oj we laten blij ^isschf«Tn wel Dassen in de geschiedt tholieke Kerk. Uitgesproken werd dat kerken uit Pakistan. Noord-India Ma- onze guldens plonzen m collectebussen. Met onze nis van de westerse kerk maar niet ook daar in die wereld sprake is vanjleisië. Indonesië. Japan. Hong Kong. I offervaardigheid hebben we kerken en dorpen in de Aziatische situatie. een grotere mate van openheid tot el- j Australië en Nieuw-Zeeland. gebouwd of geadopteerd. Maar zijn we wel akker te scchuiden. Hij faalde dat hij in dat nationaal-socialisme een dam zag tegen het communisme. Paus Paulus onthulde een bronzen standbeeld van Pius dat drie en een hal meter hoog is. Het is gemaakt op kosten van de kardinalen die door Pius XII zijn aangesteld. Zij hebben dit mo nument laten maken, ondanks het feit dat Pius XII in zijn testament vroeg om geen monument ter zijner nagedach tenis op te richten. Geen lafheid Lafheid gebrek aan belangstelling en egoïsme kunnen de paus niet worden verweten", zo zei de huidige primaat van Rome. Indien de resultaten van de stu dies. inspanningen, gebeden en humani taire en de vrede bevorderende daden var. Pius XII niet gelijkwaardig zijn ge weest aan zijn wensen en de noden van anderen, hem ontbrak het niet aan hart om het drama van ongerechtigheid, pijn en bloed van een in een oorlog gefol terde wereld, overvallen door de razer nij van totalitarianisme en onderdruk king tot het zijne te maken." In begin april wordt het toneelstuk van Rolf Hochhut onder de naam ..De plaatsbekleder" in Rotterdam op de planken gebracht. (Van onze kerkredactie) Deze week is gebleken dat de huidige Engelse primaat, aarts bisschop Ramsey het niet eens is met zijn voorganger, nu Lord Fisher. Lord Fisher heeft als zijn mening uitgesproken dat predi kanten van de Methodisten Kerk niet zo maar priester kunnen worden, als er straks een fusie komt. Naar zijn mening moeten zij allemaal opnieuw de bisschop pelijke wijding ontvangen. Dit betekent dat Lord Fisher het ambt wat deze predikanten op het ogenblik bekleden geestelijk on volwaardig acht te zijn. Deze uitspraak zal ongetwijfeld door de methodisten niet in dank worden aanvaard. Juist de „apostolische suc- die door handoplegging moet worden verkregen is steeds weer een struikelblok als het gaat om fusies van niet-episcopaalse kerken met kerken die de bisschoppelijke, wijding kennen. In India zijfï alle fnogëlijk'è' uitwegen ge zocht om een vorm te vinden die ac ceptabel was voor een ieder. Ook bij de fusie tussen Anglicanen en metho* disten wordt een bijzondere dienst be legd die allen gelijke rechten moet ge ven, zonder handoplegging. Lord Fisher heeft de meest extreme anglicaanse visie uitgesproken hij dan geen aartsbisschop m stem heeft nog steeds gezag. Dat kan betekenen dat de fusieplannen met de methodisten die toch al wankel zijn, helemaal op losse schroeven komen te Aartsbisschop Ramsey heeft zich dan ook gehaast om zijn voorganger tegen te spreken. In een verklaring voor de synode van Londen zei ds. Ramsey onder andere: „Eén opmerking van Lord Fisher, die zo veel betekend heeft voor de be weging van christelijke eenheid, heeft verbazing teweeggebracht. Hij zegt dat Studentenraad aan de V.U. methodistenpredikant die onder handoplegging bevestigd is tot de dienst verzoening, en opgenomen wil wor- in de Kerk van Engeland, opnieuw door een bisschop moet worden beves tigd." „Ik acht deze uitspraak verbazing wekkend en hij is geheel in strijd met het doel en het huidige begrip van de dienst der verzoening. Alle predikanten die .in deze dienst staan zijn zonder enige twijfel aanvaard als priesters van de Kerk van God en zij zullen ze ker in gemeenschappelijke dienst aan vaard worden als bevestigd voor dienst in de Anglicaanse Kerk." Met nadruk stelde hij nog dat deze dienst beslist geen bevestigingsdienst is. „Regelrecht" wil een toegepast christ. geloof (Van onze kerkredactie) In een zwart-rood-wit-rode strepe- righcid is bij Kok in Kampen een nieuw blad verschenen dat een soort gereformeerde Wending of Dux, wil worden. Het is de opvolger van een drietal bladen Bezinning, Horizon n Contact en wil in het bijzonder toegepast christelijk geloof" bespre ken. Daarmee wordt bedoeld onze leefwereld zo te willen doorlichten dat wij er als christenen wat duide lijker in leren te leven en te kiezen. Het blad wil wat „zinnigs beweren over de politieke, sociale, en religieu ze vragen van onze tijd." „Regelrecht staat onder redactie van prof. dr. R. Schippers, prof. dr. A. L. Janse de Jonge, dr. H. M. Kuitert, de leraar van het Christelijk Lyceum te Leiden, A. Middeldorp en de directeur van het gereformeerd maatschappelijk werk in de classis 's-Gravenhage, dr. W. M. Ottow. Redactiesecretaris is ds. S. J. Popma uit Amsterdam. In dit eer ste nummer geeft de zojuist tot hoogle- raau benoemde dr. G. Th. Rothuizen een beschouwing over het Wendingnummer „Open Kaart", dat ingaat op het boek van de Engelse bisschop Robinson, „Eer lijk voor God." Aan de Vrije Universiteit van A sterdam zyn 10, 11 en 12 maart vt_. de eerste maal verkiezingen gehouden voor de studentenraad. Aan de stem ming hebben 1176 studenten, dat is 53 percent van het aantal stemgerechtig den, meegedaan. Volgens een communiqué van het be stuur van de studentenraad zijn de twintig zetels als volgt verdeeld: Corps Vereniging van Vrouwelijke Studenten aan de V.U. 11 zetels. Societas Studioso- rum Reformatorum Amstelodamensis 2 zetels. Algemene Studentenbelangen 4 zetels en de Nederlandse Studenten Vak beweging 3 zetels. Schippers probeert de inemaüteu van Tholen beter te begrij pen in een zeer leeswaardig en objec tief artikel, dr. W. M. Ottow schrijft over de „Concurrerende kerk" en de kroniek komt van de hand van de heer A Middeldorp, die in het bijzonder in gaat op een aantal aspecten die voort vloeien uit de verloving van prinses Ire-; Beroepingswerk GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Pieterburen-Schouwerzijl: A. J. Kamperbeek. kand. te Katwijk. kaar dan voorheen. Boodschap i het twijfelen De kerken werd gezegd dat zij moe ten reageren op deze nieuwe situatie door de rooms-katholieke broeders uit i- i te nodigen deel te nemen aan de oecu- de wereld, menische gemeenschap die we nu in de de eerste praktijk beleven. Maar in het verslag m de ge- wordt tevens uitgesproken dat de mces- Ihen onderling, maar te kerkleden eigenlijk nog niet in staat moeten het accent leggen op wat hen! zijn om zo openlijk hun rooms-katho- samenbindt. [lieke medebroeders te ontmoeten om De Aziatische kerken, moeten zich in dc eerste plaats wijden aan de bood schap die zij hebben voi Zij mogen dan ook niet plaats aandacht schenken schilpunten hen tot een gesprek te komen. Gevaren De belangrijkste redevoering van de- conferentie werd gehouden door M. M. Thomas een vooraanstaande chris ten-politicus die de ongeveer 150 afge- Bovendien dragen de confessionele wereldorganisaties het gevaar in zich van „bevoogding" die gemakkelijk uit-( groeit tot de bedilzucht en overheer-i sing uit de aagen van de koloniale zen ding. De conferentie van Oostaziatische ker ken ontkende echter niet het bestaans recht van de confessionele wereldorga nisaties (zoals dc Hervormde Wereld-, grote gevai bond en de Lutherse Wereldfederatie,Er is in uc ccioic «u om er twee te noemen). Integendeel revolutionaire beweging aan de gang werd uitgesproken dat dc confessionele1 m de cultuur zowel als m de politiek beweging „dc taak heeft om een werk- die zich verzet tegen persoonlijke waar- programma te ontwerpen waarin haar den en de gedachten van een personahs- eigen confessionele inzichten duidelijk tische gemeenschap. In de tweede naar voren komen", maar „het is on- plaats steken verschillende traditionele verantwoordelijk om de confessionele! groepen weer hun kop op die zich af- schcidingsüjncn te misbruiken om be-i zetten tegen andere groepen en de na- paalde kerken stempels op te leggen, tionale eenheid in gevaar brengen. Dan die in wezen niet ter zake zijn." is er een steeds wijder wordende kloof De conferentie besloot om in de ko- tussen de rijke en de arme landen. En mende vier jaar het accent te leggen! in de laatste plaats wordt de Oostazia- op dc training de leken om huntische samenleving evenals trouwei Nieuw-Zeeland. kelijk zo goedgeefs? Ik ben erg gebracht. m Er wordt een grootscheepse actie gehouden l Vr„Lirm<>-p|-.L ipuo j ï.'oor h" 150 >ai" °"de Nederlandse Bijbtl IJCl "1UIIHCCI Ut ICUwLI Genootschap. In die actie was ik enkele uren als j hulpje ingedeeld. Ik liep met een lijst zoals dat i heet. hoewel ik al vrij spoedig het gevoel had dat I ik met molentjes liep. Alle mensen, die vaag ver re of hechte banden onderhouden met het Chris tendom hadden een brief gehad, waarin duidelijk gemaakt was wat de bedoeling van de actie was. De lijstlopers hoefden dus geen reclame-prevele menten te maken, alleen antwoord halen. Zo toog ik hooggestemd op pad. de lijst in mijn tas en een mijn gezicht. Mij was het had men geen interesse, het derde adres snauw de mij af met de mededeling dat ze doodziek werd van al dat gebedel. Op de vierde oprijlaan werd mijn leven bedreigd door twee blaffende springen de bloedhonden, maar toen eindelijk de deur open ging kreeg ik weer moed, want de nog jeugdige bewoonster zag er stralend uit met het bruin van de wintersport nog op haar gezicht. Hier werd ik geheel pantomimisch afgescheept in een vlotte één-akter, de bruine handjes smeten gracieus de houdt toogdag in Gorcum (Van i correspondent) Meer dan zeshonderd jonEeren zullen „oordo0jter paasmaandag naar de stadsgehoorzaal van Gorkum komen, om deel te ne men aan de toogdag voor de gerefor meerde jeugd van de afdeling Zuid-Hol land izuid). Het thema Mens- medemens' grote voorrecht tebeurt gevallendat mijn wijk in een zogenaamde „gegoede" buurt lag. Dat bracht wel met zich mee dat ik eerst een flinke tippel moest maken voor ik op de gegoede bel kon deze bijeenkomst zal drukken, want overal waren de oprijlanen lang. nens" Het accent zal mnn- An -^eeuwklokjes bloeiden veelbelovend en deze dag gelegd worden op dc Honderden de jeugd zal op verschil- i al druk be- confronteerd. Medewerking zal worden verleend evenredig zi)n aan de onberispelijke parkachtige door ds. W. G. Scheers en ds. Wilschuttuinen, dacht ik. Och arme, dat dacht ik hele- uit Dordrecht. Verder zal de film „Mc- maal verkeerd. De "rs" gegoede deur bleef zolonp dieft! do! ■is. Piet Oojllaodcr de ne,SU?g3 '"i&K' vertrekken, toen mij door een «pleet Ludwig Alberg. de sopraan Lammi van! werd dat mevrouw paard 7eed en dat ik Veen. de organist Koos Bons en de hobo-maar eens terug moest komen. Dat kan gebeu- ist Jan van der Wiel. [Ten, geen nood dus, volgende adres. Wel, daar deur dicht en ik werd weer voor de honden gewor pen. En de sneeuwklokjes maar bloeien. Ik werd koudkouder koudst. Letterlijk en figuurlijk. Na drie kwartier lopen had ik één rijksdaalder en hel gevoel alsof ik met garen en band liep. Ergens deed een huisknecht in smetteloos rood-wit ge streept jasje open en zou voor mij informeren. Door de vestibule-deuren zag ik de hall van mijn leven. Op een fabelachtig mooie geloogde strip vloer lag een droom van een lichtgroen Chinees lapijl. In een hoek stond een azalea met een bloemkroon zo groot als een wagenwiel. Livrei mans kwam terug, sommeerde mij te wachten, want meneer ioas aan het telefoneren. Dan wacht je, buiten in de kou natuurlijk. Iemand, die met negotie langs de deuren leurt hoort buiten. Toen hij mij ten slotte het negatieve resultaat kwam melden, glom er leedvermaak in zijn vissenogen Na vijftien adressenwat zeg ik? na vijftien ge goede adressen, was ik in mijn gevoel gedegra deerd tot een mannetje met een vet petje dat balleefdmompelt voor een stuiver en de voet tussen de deur zet bij niets. Versteend tot in mijn merg besloot ik nog één poging te wagen en naar huis te gaan. naar de warme kachel en war me koffie. Even later zat ik op de derde trede van een brede witte trap, die belegd was met een rode dikke loper. Een tree lager zat de bleke vermoei de vrouw des huizes met een zenuwachtig hond je in haar armen. Ze maakte haar excuses dat ze me nergens ontvangen kon. haar hele huis stond op zijn kop van de werkmensen. „V hebt het koud hè?" vroeg ze hartelijk „Zullen we samen een kop koffie nemen?" Ze dribbelde weg. Toen ze weer terug kwam vertelde ze over de enorme lekkage die ze gehad had. Ze aaide zacht haar hondje dat steeds dicht bij haar bleef. Ach ei zij is zo nerveus, ik denk dat vandaag haar kin dertjes komen". Ten slotte gaf ze me een verheu gend. bedrag, zodat ik blij vertrok. Blij omdat in die hele gegoede buurt toch een mens had ge vonden dat zelfs midden in de chaos van werklie den en met de zorg om een aanstaande moeder hond tijd maakte voor het bijbelgenootschap. Laten we wel wezen, iedereen heeft het reel neen te zeggen tegen een goed doel. Maar dat kan ook vriendelijk gebeuren. Overigens geloof ik dat het penningske van de weduwe nog zeer tueel is. MINK V. RIJSDIJK.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2