ICHT UIT HET Üfl Le procés-verbal VIER VINGERS er en öe Armzalig en zelfs nief woesf hicljkr en i Boekenweekgeschenk KLASSIEKE MEESTERWERKEN DER WERELDLITERATUUR TERZIJDE VAN HET MENSENLEVEN 5?"Cl'"* kronke,s ZONDAGSBLAD ZATERDAG 29 FEBRUARI 1964 ■RllflllWflIlllllllllllll VESTDIJKS iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiBii: Wanneer een hedendaagse dichter of schrij ver, sceptisch staande tegenover elke duidelijke leer of theorie aangaande het hiernamaals, of anders gezegd de onsterfelijkheid der ziel, zich met de toestand na de dood bezighoudt, bevindt hij zich in een moeilijk parket. Hij ontkomt er niet aan, een particuliere theorie over het hier namaals te ontwerpen, maar omdat hij zich aan geen enkele bestaande opvatting binden wil, doet hij denken aan een opgejaagde vleermuis die tót taak heeft bliksemsnel alle in een ruimte opgehangen obstakels, in dit geval bestaande ge loofsartikelen en theorieën te ontwijken. Zo'n strikt persoonlijke conceptie kan aan de lezer worden meegedeeld in dichterlijke- vizionaire vorm, sterk geconcentreerd en niet uitgewerkt, meestal lyrisch dus, of breed uitgewerkt in een geromantiseerde vorm, als verhalend proza, onge veer op de manier van de science fiction. De in november van het vorig jaar overleden Engelse hoogleraar C. S. Lewis, als jonge man van atheïst christen geworden, heeft b.v. in zijn boek The Great Divorce (De Grote Scheiding), bij alle bin ding aan het geloof van zijn kerk. een zeer per soonlijke conceptie van toestanden na de dood in verhaalvorm uitgewerkt. Maar bij alle vrijheid die hij zichzelf daarbij veroorloofde steunde hij op fun damentele overtuigingen, die hy deelde met mil joenen medechristenen. Deze omstandigheid ver leende aan zijn boek, als men het zo mag uitdruk ken, een zekere soliditeit. De dichter J. W. F. We- rumeus Buning (18911958) heeft indertijd in een vers ter herinnering aan zijn vader, In Memoriam Patris, een lyrische en geconcentreerde conceptie van het hiernamaals, althans voorzover het de ge storvene betrof, gegeven. Om ruimte te sparen ci teer ik het fragment als proza. Het vers is opge nomen in de Verzamelde Gedichten, Amsterdam 1950. op het besneeuwde kerk- wel hét geval is, dan merkt de van het dagelijks leven wij boven niemand anders" (blz. 107). Hier wringt de schoen! Als er een zinvolle ordening is van feiten en verschijnselen, dan ook van personen. Dan is de mens onder worpen aan een hoger oordeel en neemt hij ergens een duidelijke plaats in. Dit nu néémt Vestdijk niet en daarom kan het niet an ders. of hij moet ook de ethisch- zinvolle ordening van verschijn selen en feiten in principe afwijzen. Goed. dat is zijn recht, maar dit betekent de doodsteek aan zijn boek als kunstwerk. Het is alles zo slap en zo lauw in dit lamlen digste aller hiernamaalzen, dat geen lezer het erbij uithoudt. En moet men ook na de dood de intellectuele hoogmoed met haar superieure lachje en haar deni grerende exclusiviteit in die schim- menwereld nog ontmoeten? Fees telijk bedankt. Zwakke zijde Vestdijk is een groot brein, een auteur van angstverwekkende pro- zijn faam lezer er niets t hof ligt er een die de rust niet vindt. Uit een leven droefgees tig en doelloos en een sterven zonder troost is die ziel heenge varen, verschrikt en hopeloos. En de ziel uit haar slaap van jaren opgejaagd en verstoord, vliegt als een blinde vogel onder d^moeite witte hemelen voort, woest en armzalig, omgeven van schrik en duisternis, te zoeken waar het leven en het lijf gebleven Tegen ordening deze zijde van het graf in het hierna maals te projecteren. Dominees en gelovigen zoeken daar tevergeefs naar de hemel; zondaars kunnen met moeite aannemen dat er duktivlteit, alles tot uw dienst, is er niet mee gediend, dat knielt voor alles wat uit zün han den komt. Dat zou afbreuk doen aan de echtheid van de bewonde ring die h(j elders In vele opzichten afdwingt. Bericht uit het hierna maals legt op onthullende wijze Vestdyks zwakke zijde bloot: dc verabsolutering van zün behoefte vrij en zelfstandig te zUn, die zün visie op mens, wereld cn openba ring totaal scheeftrekt. Het resul taat is hier: grandioze verveling. C. RIJNSDORP JEAN-MARIE LE CLEZIO een jonge man van drie en twintig jaar, Jean-Maric Le Clézio, voor zijn eersteling, Le Procés-verbal twee jaar geleden geschreven en in het najaar van '63 gepubliceerd. Er was enig gedrang ont staan om dit boek; juryleden van de Prix Goncourt, zowel als van dc hier boven ge noemde prijs, zagen in de jeugdige schrijver hun uitver korene. De hoofdprijs ontging hem, bij staking der stem men, door de dubbele voor- zittersstem, ten voordele van Een roman in de eigenlijke zin is het boek niet geworden. Er is geen verwikkeling, der halve ook geen oplossing; geen geleidelijke gang van een ver haal, zo ook geen logische of tenminste aanvaardbare afslui ting. Trouwens, het begrip .roman" is zo ongeveer oever loos in de moderne literatuur kozen: Le Clézio geeft het uit voerig verslag van een geeste lijke houding, een zielsgesteld heid. Men oordele. Een negen- twintigjarige jonge zeggen Dr. G. H. Hildevoort. bioloog, niet zoiets als^lB gestorven in 1910, vrijgezel, gewe- len moeten aan die sfeer zen leraar bij het middelbaar on- bepaaldheid om niet te derwijs. vertelt langs telepatische onverschilligheid, wennen. De ge- weg over zijn ervaringen in het zichtskring van 'wijlen dr. Hilae- hiernamaals. Een armzalige zaak. voort r academische vorming is in het navertellen niet Vestdijks hiernamaals toch altijd waard. Vestdijk is, zoals men nog een prae) is niet al te ruim. weet, een a-dogmatische natuur. Om het zich niet te moeilijk te Dit gaat zo ver. dat hij onwillekeu- maken heeft de auteur vele zie- rig gekant is tegen elke zodanige len doen vernietigen, ongeveer op ordening van feiten of verschijn- de manier waarop kerkhoven na selen, dat deze in een of andere een aantal jaren worden geruimd. Grootse visie Prachtige, geïnspireerde poëzie. Op het besneeuwde kerkhof, in een ijskoude wind, huivert de-zoon tegelijk van kou, van menselijke ontroerring en van dichterlijke in spiratie. Hij ziet de dood van zijn vader als de apotheose van doel loosheid en onbeduidendheid (in de tijd dat hij dit gedicht schreef Zo ook 'hier een choquerende trek) en de toe stand na het overlijden van de duidelijke tendens Je kunt er hartig g.v.d. zeggen srtonen. zonder dat het een achtergrond Eén voorbeeld. Toen F. W. van £erfln Bm;en een ™k" inlelll««"- HeeriKhuizen zijn boek over Rilke blz. 18). of limbus puerorum, i die hier begraven wordt, vat carnatie. zielsverhuizing i-dichter samen met woorden „woest en armzalig". Het bijzondere van dit gedicht is dat banale^ het armzalige hier als groots kan worden gezien. De mens is als mens in de schepping een grootse verschijning, zo groots dat het ver geefse zoeken naar zin, betekenis, waarde kan gezien worden als de bijna tragische beweging in een schrikaanjagend, woest maanland schap. Vestdijks jongste roman, Be richt uit het hiernamaals (uit gave De Bezige Bij) is van iedere grootsheid en inspiratie gespeend. Het is zo vervelend geschreven dat het de grootste moeite kost tot de laatste blad zijde te geraken. De indruk die men van dit boek behoudt is die van een enorm, omslachtig ap- zztbizduuiz.cn iijzt uucn uver rwuie had gepubliceerd (Bussum 1946), £fesnaT e 8 waarin hij de stof zo rangschikte D dat de Duineser Elegien als het -y. eind- en hoogtepunt van Rilkes Z.iekelllk ontwikkeling werden gezien, kwam Vestdijk (en niet helemaal In Vestdijks hiernamaals is be ten onrechte) hier tegen op. Toch rouw altijd ziekelijk. ,.Het schuld- is deze aversie tegen wat men zou gevoel behoort nauwelijks nog tol kunnen noemen „de beslissende onze geestelijke inventaris. Waar ordening" voor Vestdijk typerend, dit anders schijnt te zijn, bij over- sloot) een aantal Nederlandse ratie, een fascinerend ver- Zo ook hier weer. Natuurlijk gevoelige nieuwelingen bijvoor- u schuift de auteur de gedachte aan beeld, houdt het berouw, op zich- verzen over dichten, gedicht, schijnsel lil de eerste plaats hemel, vagevuur, hel. limbus pa- zelf misschien reëel genoeg, ge- dichter en dichterschap hij- r^wf'mSe^rddoi'z^ eendracht zmd«r de titel Op verzoek van de Com- ven. waar in.hij. uiteenzet dat missie voor de Collectieve de Muze, die door de antieke Propaganda van het Neder- dichters werd aangeroepen, landse Boek heeft Anthonie in de moderne tijd heeft Donker (prof. N. A. Donker- plaatsgemaakt voor de inspi- begraven, gehalveerd De dichter en de muze. De van zich af. Het lijkt wel of hij zich op dit punt gerust wil stellen een psyche voorzien. vrij als verzamelaar heeft er een s. zöa!s hort voorbericht bij geschre- voor dichters en schrijvers zelf. ..Niet alleen maar uit gebrek aan direct inspirerende stof maar gefascineerd door het geheimzin nige van die inspiratie zelf en door het raadselachtige van dat schijnbaar zo alledaagse, tegelijk algemene en ongemene uitdruk kingsmiddel. de taal" zijn de dichters zich in hun eigen inspira tie gaan verdiepen. ..Het was als hun moderne aanroeping ëpmerkzaa'm toeziende lezer ziet Zoals men weet, wordt de jaarlijkse „Geschenk" uit te verhalen die oorspronkelijk voor 29e boekenweek dit jaar ge- reiken. Dit geschenk is dit- geschoven" maarlie. hThet En" houden van 29 februari tot en maal niet een novelle, waar- gels overgezet, ook in het Angel- paraat, gebomd om een stof,e met maart de commissie van men de auteur moet ra. .atatoa. z.pimii heb- weg te blazen. De naam wil mij niet te binnen schieten van de Engelse caricaturist, die een dertig, veertig jaar geleden op dit principe zijn geestige teke ningen baseerde. Was het niet W. Heath Robinson? Maar Vest dijk heeft niet de bedoeling ge had geestig te zijn. of zo dit al drag aan boeken kopen, het ben gemaakt. De auteur is voor de Collectieve Propa- den. Het is een speurdersver- loog en kent het Verre Oosten ganda van het Nederlandse haal, geschreven door Robert van nabij door functies in fliplo- Boek heeft ervoor gezorgd, varz Gulik. spelend in het g],* 500'r"hem vcrtcldc'geschS! dat de boekverkopers in de oude China met als centrale denis met een viertal eigen teke- de gelegenheid zijn aan hen die figuur Reehter Tie. ;?Sd."JlS"de lift" Aï de Tie-se- voor een bepaald (laag) be- In New American Library: i- -ntage vertoont van twe detective- ke OuneK Poppen. aeiecuve Ret boekje heet Vler Vingers en beschrijft een dag uit het druk- r////////j bezette leven van Rechter Tie. In de vroege ochtend komt een aap, en zwarte gibbon, in de buurt van de rechter die in de opec achtergalerij van zijn ambtswo ning in zijn eentje thee zit te drinken. Het beestje houdt in de rechterhand een prachtige ring tegen de borst geklemd. Tie weel het daarheen te leiden dat de gib bon het kleinood van de inspirerende Muze." Een gedicht is altijd gevoelig voor de omgeving waarin het is geplaatst, de context. Aan de op pervlakkige lezer ontgaat dit feit. maar de kenner, die een afzonder lijk vers waarderen en liefhebben kan. is er zich van bewust dat verzen bijeenbrengen nog moeilij ker is dan bloemen schikken. Het gedicht in de bundel waarin het thuishoort, heeft een andere func tie dan het vers dat in een bloem lezing als de onderhavige een plaats heeft gekregen. Zoals het in de oorspronkelijke bundel voor komt. werpt het licht op de ont- wikkelingsfaze waarin de dichter zich bevindt; in een verzameling met werk van andere dichters sa men accentueert het de boven drijvende smaak van een bepaal- literatuurperiode. Ja nog meer: bepaalde stijlverschillen zeggen tussen Verweij en boekenweek 2912.713 geraken op de achtergrond grote lijnen de overeenkomsten opdoemen tussen gedichten ge schreven gedurende een tijdsver loop van ongeveer zestig jaar. Zo kan een bundel als deze inzicht verschaffen in de algemene gang van de literatuur. Betekenis Het treffende van het thema dat Donker heeft gekozen is, dat hier een zaak van algemeen cultuur historisch belang aan de orde wordt gesteld. Natuurlijk is het boekje in de eerste plaats bedoeld om bij de jonge generatic liefde lot poëzie aan te kweken. De jon gelui grasduinen en zonderen naar eigen smaak dit of dat vers van de rest af. Meer kan van hen niet worden verwacht. Maar de bete kenis van het centrale onderwerp gaat ver daarboven uit. Donker sloot is niet voor niets dlehter èn met In de maandelijkse reeks van George Eliot en The House of Het dierlijke in de i New American Library wordt de lezers in pocketvorm weer een keur van klassieke meesterwerken der wereldlite ratuur voorgezet. Van de be faamde Amerikaanse vertel ler Mark Twain is er Pudd'n head Wilson, van Gustave Flaubert zijn er Three Tales, van Maxim Gorky A Sky-blue Life en andere verhalen, van Miguel (Don Quichotte) de Cer vantes zijn Interludes, een menselijke comedie in acht korte toneelstukken en het sprookjesboek The twelve^dan cing Princesses de beestachtigheid in de frontsoldaat kan komen, is het hoofdthema van dit veel opgang makende Mirth, door Edith Wharton. De: boeken zijn stuk voor stuk voor zien van zeer deskundige begelei dingen door literatuurkenners van niet-geringe Amerikaanse faam. James Jones, wiens boek From here to Eternity ook als film in ons land een grote opgang maak- Lewis te, mede door de indrukwekkei de rol, die Frank Sinatra er i speelde, heeft een nieuwe oorlogs- de sfeer oproept van datzelfde het sieraad in veiligheid heeft we ten le brengen, merkt hij dat er bloed aan de ring zit. De gibbon heeft zonder erg een misdaad aangebracht, een moord die door dat door de rechter nog vóór het vallen de oorlog van de avond wordt opgelost MILIEU Een boekje, dat ons herinnerde de beste wérken van Sinclair Good-Bye Wisconsin maar de belangstelling die het Othe Fairy Tales, waarin 22 ver halen zijn bijeengebracht, zo wel van klassieken als Ander sen cn de gebroeders Grimm als van modernere auteurs als ervaring Thurber, Wilde en Ruskin, De reeks Classics wordt gecom James de New American Library het CortOOPS bijna-astronomische aantal van vijf miljoen stuks door deze Oorlogsboek The Thin Red Line - - - logsboek en Jones beschrijft de the USA (getekende satires op fl i- het dagelijks leven in de VS,' hoogd door het milieu waarin he; •peelt het oude China en de ty pen waarmee men kennis maakt gerechtsdienaars, een gewezen dief waarmee men dieven vangl Van een heel ander karakter zakenlieden, zware jongens, eet toons uit het Amerikaanse hu- ïezeten burger van middelbar' möristische Blad Mad. Van die leeftijd die op twee sprak ons, als buitenstaan- njer verliefd is der, Mad's Dave Berg looks (anterie-groep, die tegen de Jap- het meest i Hoewel het ande- het verhaal gevaarlijke ma een straatmeid met karakter. Deze typen zijr levensecht en menselijk, wat aan Howells, Middlemarch, door vechten op Guadalcanal gewond. Greasy Mad stuff, zeker "de" Stille Zuidzee! De dïgc gedeelten bevat, vonden wij inzienlijk lager gehalte dan die in Dave Berg. geeft, die het uittilt bovei vertelling die het alleen vi ■panning hebben moet. gekozen onderwerp in breder ver band te plaatsen, want eens zal de tijd toch moeten komen dat het subjectivisme, ontstaan met en na de renaissance, In de wes terse literatuur zal zijn uitge werkt. De geleide literatuur achter het ijzeren gordijn heeft hierop ge welddadig vooruit willen grijpen, uitgaande van het dogma der tot verdwijning gedoemde, westerse bourgeoisie. Zoiets te willen af dwingen is natuurlijk funest: naar een nieuwe objectiviteit moet men heengroèien. Dc oorzaak is natuurlijk het vegvallen van collectieve, in het zeloof wortelende overtuigingen. CPrixCJ2.enaudot ooor'n 23-jarige Polio, heeft het ouderlijk huis geefs, tot hij haar vindt in gezel- de rug toegekeerd met achterla- schap van een Amerikaan. Een ting van een laconiek briefje en gevecht ontstaat, dat de Frans- zich eveneens uit de maatschap- man een paar tanden pij téru« zijn bival verlaten viua aan ae kust, dhjipum»; TTl- ------ waar een drukbezocht strand zonnebaden en mijmerend luie- het is badseizoen honderden ren is uit; de innerlijke verwar- toeristen trekt en een nabije ring groeit en een crisis brengt stad arbeid en vermaak biedt, een breuk in de vlakke lijn. Ala Het enige menselijke contact is de profeet van een nieuwe ge- dat met Michéle, een meisje van meenschap daalt de jonge n goede itand, dat zich voor hem af tot de menigte; op een pl interesseert en hem financieel steekt hij een redevoermg af Luieren niet bij te pas; hoogstens enige een plaatsje bezorgt in een af« vage seksualiteit. zonderingskamer van de inrich ting voor geesteszieken. Dan wordt hii het object van psycho analytische onderzoekingen, ver richt door een psychiater met Adam» voornaamste, haast zijn studenten, waarvan vooral zou men zeggen, enige bezigheid een blondine met sprekende ogen iz luieren In de Zuiderzon en de contact met hem vindt, gedaehten vrU laten spelen. Dit Bij dit gesprek geeft Adam spel beschrijft hij in brieven eerst vage. maar daarna ook aan Michèle of wel, de schrij- scherpe, intelligente antwoorden ver geeft ze zonder medium. die een intellectuele vorming verraden. Deze gedachten verbinden "hem met dieren en dingen. De Het Is Le Clezlo er hier om zon ls een reusachtige gouden doen een wfjgerlge basis te spin, waarvan de geweldige ten- schuiven onder de sensaties en takels hem opslorpen. Hij ge- ideeën van de jonge man, waar- voelt zich één worden met mos- bij Parmenides, de Griekse wijs- sen en varens, verzinken in de freer uit de 5e eeuw voor Chrls- stoffelijke wereld. Nog gemak- t«s, de grondlegger der Eleatf- celijker is de eenwording met sehe leer, dienst doet. Diens en en lieren, een hond die hij uren- hoofdstelling dat al het zijnde Adam lanfr vol«t op diens tocht door één, eeuwig en onveranderlijk de stad, een rat die hij bevecht, is. terwijl de wisselende bc- Karakteristiek is in dit verband staansvormen slechts een be- eën bezoek aan de diergaarde, driegelijk schijnlcven hebben, waar hij zich verbonden ge- apeclt inderdaad door de ver- voelt. niet alleen met de grote bondenheid die Adam gevoelt dieren, maar ook met vogels en met de zee, de gesteenten, de insekten. Er loopt door de beschrijvin gen van Adams sensaties een pantheïstische ader. een boed dhistische trek. Eigenaardig planten en de kleine zowel als de grote dieren; het minst nog met de mens, gezien de omstan digheid dat hij een hartelijke brief van zijn moeder die hij poste restante ontvangt, onbe- Ihier dezelfde gedachten- antwoord laat. wereld binnentreden als in de Prix Renaudot 1962, de roman Moeilllk Le Vellleur de nuit van Simon- -.!,.-JaCiqüard' ,w,"f de ho??dfi- Het is moeilijk biüijk te oor- *iCh i0t *ilA 4011 dl®Pe delen over dit boek. Er zijn kuil om zich één te gevoelen goed geschreven gedeelten als het gevecht met de rat, de dwaaltocht achter de hond aan, één te gevoelen met de kosmos. Zou Le Clézio. CJHJ} «'In '«rliniilir ai invloed van de Zenleer hebben stemmingsbeelden en analyses ondergaan? van gevoelens, maar daarnaast - is er ook veel, vooral in het Ondertussen, Adam staat niet laatste gedeelte, dat irriteert en vijandig tegenover de wereld zelfs de vraag doet opkomen of der mensen. Alleen, .hij gevoelt het de auteur er om te doen is f®en band mee. Ieder gc- de lezer te overbluffen. Het ■prek, noe kort ook, lijkt hem voorwoord wijst trouwens in de- geforceerd; even het conversa- zelfde richting. .T*p, meespelen, maar vlug En wat te den afbreken. Wat zich hier mani- technische grapjes? Versprin- festeert is de angst, de afkeer gingen van de derde op de eer van een Jong mensenkind voor ste persoon en vice-versa in de het gecompliceerde, vermoeien- verhaaltrant zijn tegenwoordig de maatschappelijke leven, heel gewoon, maar doorhalingen tegenover staat de ge- van brokken zin, alsof het een makkelijke meerderheid tegen- schrijf- of tikfout betreft, waar- over dc onbezielde schepping, bij ze nog net leesbaar 'blijven, Misschien mag men ook spreken zijn het minder. Evenzo de van een fysieke luiheid, die het scheikundige of natuurkundige gedachtenleven alle vrijheid formules, door de tekst gezaaid pint. In een interview na het en de collagetruc, een gefingeer- toekennen van de prijs doet Le de pagina uit het plaatselijk ciezio althans een bekentenis nieuwsblad, ingeschoven tussen van deze Mrd, hemzelf betref- twee hoofdstukken, met berlch- rende en door zijn vrouw ba- ten omtrent twee verdrinkings- ammd. slachtoffers en andere betreffen- Fantasie de ecn geestelijk gestoorde umcore Adam pdie schan$aal De fantasie van de schrijver wekte en te£ observatie werd staat voor geen grenzen, niet al- ?PScnomGn. Ondertussen ook dat leen wat flora en fauna betreft ls sinds. de, kubisten en Apolli- maar ook in wat Adam oo- naire met besliat nieuw meer. merkt van het mensenleven. j.-* u i j Een drenkeling wordt opgevist hoek de toege en op het strand neergelegd: hemde prijs? Bedoeld als aan- dat concrete feit vormt de moediging, ja. Als de schrijver grondslag van een heel bouwsel nu maar boven dit peil uitrijst veronderstellingen, afgesloten en naar gaafheid gaat streven iÏLtncee«,^elv™r,e^ en niet meent dat de duister- even zovele door im K,i me dieren en dingen openbaart zich fly* vernaai verwantschap met De Lautréa- schoonheden mont in zijn Chants de Maldo- Mn(r rór; alleen maar, de ongeveer V10* e"kele personalia mogen even oude Le Clézio vervalt niet volgen. De auteur stamt uit een in de monstruositeiten waaraan Dr®t0I?se familie, in de 18e eeuw de Chants zo rijk ziin. De lin- |fem!.g,reerd naar het edand ten zijn zachter en de verbeel- Mauritius. Daar zijn vader arts ding is goediger van karakter, il Nlfreria in dienst van de Het revolterend, satanisch ele- e reSering. heeft Jean- ment, zo sterk in De Lautréa- **Iarle kinderjaren en ieugd monts werk ontbreekt hier. doorgebracht in Frankrijk, Trouwens, er is een geweldig %vaar hij ook na de gymnasium- verschil tussen de levensom- 5 een kandidaatsgraad in standigheden van dc arme. ver- de letteren heeft verworven. On- eenzaamde Isidore Ducasse en danks talrijke reizen in Europa de jonge man van 1963. geboren .en Afrika en de regelmatig ver in de goede middenstand. p.e- lopen studie heeft hij van de tróuwd en vader. Maar de in- schoolbanken af al veel ge- loed van de eerstgenoemrlo is schreven, gedichten zowel als proza, maar niets daarvan heeft hij, in welke vorm dan ook, ge publiceerd. Ondertussen, zijn uitgever onthoudt ons niet de traditionele mededeling dat de tweede roman op stapel staat. onmiskenbaar. Structuur Valt in het boek een construc tie te bespeuren? Tot op zekere hoogte ja. Eerst blijft het ver slag op ongeveer eenzelfde psy chisch niveau. Daarna raakt Adam het contact kwijt met Michèle; hij zoekt haar tever- Jean-Marie Le Clézio. L« Procés-Verbal, ultg. Galli- mard. Parijs. levend in de harten ".n .cn mee'. ,e spreke, v™ derheitf in d, samenleving. Het direCt „„pirerende stof De dich- 'er is' al een mensenleeftijd lang. Ï,J al J e.'e,terse we- introvert geworden Dit dtehter- i L""Sd' potl,t,e 00,1 "Ik navelbestaren leidt op den al terugwinnen. Maar cr kunnen duur tot een steriele kunst De overtuürineen g5f"®FnschaPPeli-1ke kosmos heeft zich binnen de éigen dogmatisch commmdsm,"dat elk"e ff maarTen^nieiiw'ailnnf <t S.'^ffe'.kohof hiotL gfi°°.f-JfrüS Ver" Maar ook dit kan op den duur de f Zi 'n hedend«*«e ziel niet bevredigen se verzen en romans, enkele trek- ken van dat nieuwe geloof te be- i i speuren. Natuurlijk is dit alles LUCCDCrt voorlopig nog speculatie, maar de iteraire criticus schiet tekort, Het heeft zin om aan de hand vanneer hij niet verder zou zien van deze algemene overwegingen tan wat voor de hand ligt. Donkers verzameling door te bla- deren en te lezen. Men verneemt Nieuw type echo's van het verleden, indivi duele belijdenissen, dichterlijk Ongetwijfeld is een nieuw mens- spel in een kunstmatig verkleinde type bezig zich te ontwikkelen, wereld, bekentenissen van eer- Wanneer de Schrift ons vermaant zaamheid en onmacht, en het te letten op de tekenen van de tij- boekje eindigt met een verabsolu- den, dan heeft de literaire kritiek tering van de gave der poëzie een schriftuurlijke functie. een vergoddelijking van het lied. omdat dit het enige is dat over- Donxcr ziet scherp genoeg om bleef. Dit laatste vers. Het Einde. n Lucebert, schrijf ik voor u oud de tijd en vele vogels sneeuwen in de leegte in de verte wordt men moe en de stem- ruw en laag wandelt de re- oen waarheen zijn de lichte da gen gegaan waar zijn de wolken geblc- ven alles is stom en van steen alleen die in zijn engte dc elementen telde buigend bevend als gesel- slagen geeft het laatste geluid: het lied heet het eeuwige leven. C. RIJNSDORP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 17