Alles goed en u/el Oproep tot samenwerking met de Wereldraad Een woord voor vandaag I /-/des BOEKENHOEK Helft van schoenmakers verlieten hun leest Nieuwe apartheidswet rukt Zoeloegemeenten uiteen SSR over toekomst van de studentenvereniging 2 DONDERDAG 27 FEBRUARI 1964 ANDERZIJDS ONTMOETING MET ROME Ds. H. G. Groenewoud schrijft in het „Hervormd weekblad, de gereformeerde kerk" een artikel over het gesprek en de ontmoe ting met Rome. Hij zegt onder meer: Hoedemaker heeft er indertijd op gewezen, dat wij ten onrechte, en te gen de bedoeling der reformatoren in, geen gesprek meer met Rome voeren. Ten slotte zijn de 95 stel lingen niet bedoeld als een bazuin- stoot tegen de roomse kerk, maar als uitgangspunt voor een theolo gisch gesprek over de boete en de aflaat. Tussen haakjes: Daarom is het ook niet van belang of ze al dan niet zijn aangeslagen aan de deur van de slotkerk te Wittenberg op 31 oktober 1517. Luther wilde het gesprek, de discussie: steeds weer vroeg hij er om. Ook Calvljn wilde dit. Is het mogelijk? Ik geloof, dat we, om recht re formatorisch te zijn, moeten zeg gen, dat het moet. Het komt me voor, dat er onder ons, kinderen der reformatie, in hoofdzaak twee stromingen zijn ten aanzien van het Jesprek met Rome. En ik zie in eze twee verschillende houdingen een weerspiegeling van de houding die we ook binnen de eigen kerk veelal aannemen. Het zijn beide uitersten. Het ene is de houding van degenen, die werkelijk niets van Rome willen horen of weten. Zij vinden alles wat Rome doet om tot toenadering te komen, ver dacht, en een poging om Rome te laten overwinnen. Hier loopt men het gevaar, elke andere houding verkeerd te zien en te beoordelen. Dan kan het gebeuren, dat men de kerk uitloopt omdat de dominee voor het concilie bidt, zonder dat men er zich rekenschap van geeft, dat de man bidt voor de heerschap pij van Christus alleen, over 1 de roomse, en over alle kerken, opdat het mag worden één kudde onder leiding van Christus alleen, en één gemeente die alleen Hem als Mid delaar en Hoofd der kerk belijdt en gehoorzaamt naar zijn woord. Dus eigenlijk een bede om bekering van de roomse, maar ook van alle an- Het andere uiterste is dat van hen, die zonder disputatie, zonder discussie, zonder dat ze mening te genover mening willen stellen, zon der hun reformatorisch geloof te be lijden, er van uitgaan, dat we toch eigenlijk één zijn. In beide gevallen doet men niet, wat de reformatoren wilden, en waar Hoedemaker voor pleitte: in beide gevallen vermijdt men het gesprek, de ontmoeting. Ik meen, dat dit in deze tijd een ernstig verzuim is. En dat men. door dit verzuim bij beide uitersten, een grote kans die God ons geeft ongebruikt voorbij laat gaan. Het verschil van het Rome uit de tijd waarin de reformatie plaats had met het Rome van nu, is dat er te praten valt. Er is open heid voor het gesprek gekomen. Dit hangt samen met het feit. dat er bij Rome veel meer accent ligt in deze tijd op datgene wat het eigenlijk christelijke is, op de we zenlijke kern van het geloof. Hier komt bij, dat de roómse kerk in menig opfcicht voor dezelf de problemen staat als die waar mee de reformatie in onze tijd heeft te maken. En we kunnen ons verheugen over de doortastendheid, waarmee deze op het concilie aan de orde worden gesteld, evenzeer als over de openheid en de bereid heid naar anderen te luisteren. Dat betekent niet. dat we er al zowat zijn. Wat de centrale dingen betreft, het gezag van de paus, de plaats van Maria, de mis, de ge nadeleer, daarover is het eerste woord nog niet eens gesproken. Te kenend is een bericht dat ik kort geleden in de pers las. dat er te Ro me een lijst van boeken is uitge geven, die de concilievaders maar niet moeten lezen; en dat daartoe ook behoren de werken van prof. Küng. Maar daar staat telkens weer te genover, dat men in ontmoetingen met roomsen, „geestelijken" zowel als „leken", een verwantschap in het wezenlijke van het geloof ont dekt. die de indruk, om niet te zeg- f;en de hoop. wekt dat het moge- ijk moet zijn een gesprek te voe ren over datgene wat ons volstrekt scheidt, zo dat het gaat wijken voor het Christus alléén. Dat dit meer is dan een vriendelijk gesprek van korte duur, dat het een ernstige geestelijke worsteling betekent, die nog lang kan duren, behoeft geen betoog. We moeten niet vergeten, dat dit voor de roomse kerk een grondige en totale verandering zou betekenen. Laten we hier niet ge ring van denken. Het is niet min der dan een bekering van een weg. die breed uitgebouwd en wél ge plaveid is. Maar, hoe dit zij, de hervormingsherdenking roept ons thans op niet alleen tot herdenken, noch alleen tot voortgaande refor matie van het eigen reformatorisch kerkelijk leven, doch tot hernieuwd gesprek met de roomse kerk. Hoe meer en beslister we afkerig zijn van de verkeerdheden der roomse kerk, des te meer moeten we be gerig zijn, er toe bij te dragen en mee te werken, dat deze kerk. die zich naar onze Heer Jezus Chris- ook geheel en al Hem schappij, de belijdenis l_. heerlijking van Christus alleen, moet ons zeer bedroeven, veront rusten en benauwen in ons gewe ten, dat we niet anders kunnen, dan de gelegenheid tot ontmoeting ge bruiken tot haar reformatie. Officieel getuigenis over eenheid „Hartelijk nodigen wij de kerken die geen lid zijn van de Wereldraad van Kerken uit om zich te bezinne hoe zij deel kunnen nemen aan c gemeenschap die wij vormen. Dut alle kerken een grote verantwoorde lijkheid ten opzichte van elkaar hebben en wij leren kunnen van de vernieuwing die anderen beleven, 'doen we op hen een beroep om meer samen te werken om de wereld in Luisteren en lspreken en ontvangen De tempel in Jeruzalem, centrum van het godsdienstig leve van het volk Israël, de plaats, waar God wil wonen onder o mensen, onder Zijn volk, is toch niet een exclusief Israëlisch aangelegenheid. Reeds bij de officiële ingebruikstelling va deze tempel spreekt koning Salomo over de vreemdeling, d niet tot het eigen volk behoort, maar die de weg weet te vindie naar dit huis om er te bidden. Die vreemdeling onderneen de reis naar Jeruzalem, omdat hij heeft gehoord van Got grote naam, van Zijn sterke hand en van Zijn uitgestrek\ arm. De tempel is er vanaf het moment, dat hij in dienst wore gesteld, voor de wereld, zijn functie is in beginsel wereldwijt „opdat alle volken der aarde Uw naam leren kennen". Nu ka men vragen hoe het mogelijk is, dut ver buiten Israël de naai van God bekend kan zijn. Men kan antwoordendat Got daden onder de volken voor zichzelf spreken en dat het gt rucht van Hem door de landen snelt. Ja, maar de vreemdel'n gen kómen dan toch maar, op zoek naar de God, Die de mense werkelijk doet leven. Hier en op dit ogenblik koning Salom wéét het begint reeds het voorhangsel van de tempel i tweeën te scheuren: Hier krijgt nu al de ganse werel zicht op het heiligdom, waarin God wonen wil. Als, eeuwe later, Jezus Christus aan het kruis sterft, zal het voorhangst geheel scheuren, van boven tot beneden. Dan is, in de vol1 zin van het woord, de liefde van God universeèl gewordei O' zowel als individuele christenen de de rSauni van Christus, ons aller we kansen moeten aangrijpen on Heer. Ie dienen." Met deze woorden 1 eindigt de officiële verklaring i de eenheid van de kerken, die u aanvaard door het hoofdbestuur de fT ereldraad van Kerken, toen het de rapporten is uitgesproken onta,.ft, in 0«W» bijeen u,, In dat slot van deze uitspraak die lis van de oecumenische beweging is aangebroken. Vrijwel alle kerken in de wereld begrijpen tegenwoordig dat de O*(D l 1011 oenheid een gebod is. In het bijzonder wordt dan ook blijdschap uitgesproken over het feit dat de Rooms Katholieke Kerk aandacht aan de oecumenische be weging geschonken heeft tijdens de de batten in het concilie. Ook spreekt de Wereldraad in deze verklaring zijn blijd-1 schap uit over de ontmoeting van ker-1 Wij lezen vanavond: Johannes 8 vers 1 tot en met 20, kelijke leiders. Maar het eigenlijke probleem blijft I de verhouding tussen de verschillende hun plaatselijke gemeenten, kerken. Daarom wordt opnieuw aan- v-i.» dacht gevestigd op de grondbeginselen die uit de gesprekken van de laatste ja- nze kerkredactie eerlijk gesprek, tot gemeenschappelijk (gebed, tot samenwerking." De 12 punten van deze uitspraak I ven tevens een korte samenvatting wat de laatste jaren in de verschillen- zijn gekomen. £n Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen de Hoogersmilde (toez tE. den-kerken gezegd: Voordijk, kand. te Oud-Beijerland'; te n garantie p fides Uw garantie voor verrukkelijk fruit. Heidi, door A. Winkler-Vonk J. Spyri. Met foto's uit de gelijknamige film. Vijftiende druk. Uitgave Ploegsma, Am sterdam. De kinderen van de grote fjeld, door Laura Fitinghoff. Vertaling N. Basenau- Goemans. Met foto's uit de gelijknami ge film. Elfde druk. Uitgave Ploegsma, Amsterdam. In het schoenmakersbedrijf is nogj Tengevolge van de sanering zal de si- steeds een drastische sanering aan tuatie voor de andere bedrijven beter de gang. In 1945 waren er 14.000 worden. de bevolkingsaanwas zal vestigingen, maar op dit moment demÓm"« per"'bUrijl. verh°*mi minder d.n de helft, namelijk 6600. Binnen de toi„ hct schoenma. Van dit aantal hebben bovendien nogkersbedrijf maakte men zich ongerust velen als ondernemer vrijwel geen over het steeds toenemende gebruik; betekenis meer. Ruim de helft vanK*? "iet-leren schoenen. Naar de voor-! do vestigingen heeft per jear een in-1 ^WfklaïSe.^oSTnïêvïé'r 15^ I komen van minder dan 4000 en een I cent van de schoenen nooit voor repa- omzet van minder dan 8000. Zelfs I ratie aangeboden, omdat de kwaliteit heeft 63 procent van de schoenma-1 het materiaal zich hiervoor niet i kers reen vakdiploma Lee"f' Men vraa6t zich af- of h*t «e- aers geen vanaipioma. - bruik van vervangingsmateriaal de Dit weinig rooskleurige beeld gar volksgezondheid niet benadeelt. De gisteren de heer J. Douma, secreta-| Stichting Zoolleerinformatie heeft zich ris van het bedrijfschap Schoenmake-| reeds tot de regering gericht met het rij, in de algemene vergadering van>verzoek wettelijke maatregelen te ne- de Christelijke Bond van Schoenma- SSie?°X5? kerspatroons m Nederland. Wij geloven dat.$ Het beginpunt dat de kerken in de BiiTkziiWtópz'j v rwhramriv t. oecumenische beweging hebben is hun I wennarochie Gerbiandy te Vrou- I gemeenschappelijk geloof in Jezus iïfrff kfrkfv SS!!',S„i"S G°d HeiU°d dC' Aangenomen naar CnïihEspelP v. Schriften DiJk- ka"d. te Kampen, die voor Lich- i In de Wereldraad hebben alle ker-tenvoorde. Beetsterzwaag Sellingen ken gelijke rechten.... Iedere kerk is Pieterburen-Schouwerzijl en Terzooi hc- vrij om initiatieven te ontwikkelen opdankte. het gebied van interkerkelijke verhou- i GEREF. GEMEENTEN dingen maar de Wereldraad zelf han-Bedankt voor H I.-Ambacht: H. Rijk- delt alleen op grond van gemeen-sen te Gouda schappelijke overeenstemming van de UNIE VAN BAPTISTEN GEM. leden-kerken. j Beroepen te Alblasserdam: W. Veen- De Wereldraad van Kerken probeert stra te Musselkanaal daarom om het gesprek te stimuleren binnen de gemeenschap, die een nieu-1 Ook de kerkeraad van de gerefor- we ervaring in de levens van de ker-(meerde kerk van Sneek heeft zich ge- ken is geworden door hun gezamen- richt tot de gereformeerde synode, die ï.vif ooho6 oo ho^oion .o i volgende week weer opnieuw voor een derde zitting in Lunteren bijeen komt. De kerkeraad richt zich tot de synode naar aanleiding van dc uitspraak over het lidmaatschap van de Partij van de Arbeid van ambtsdragers. Over een der gelijk lidmaatschap was het oordeel lijk gebed en handelen, gesprek waarin van ieder verwacht wordt dat hij spreekt en luistert, ont vangt en geeft en waarin bestaande verschillen en spanningen eerlijk on der ogen worden gezien. De Wereldraad van Kerken gelooft Noorse zending in Zuid-Afrika bezorgd dat de leden-kerken zich solidair met1 de synode gevraagd door de kerkeraad elkander moeten weten, elkaar moe- j van Lippenhuizen-Hemrik. ten helpen waar dat noodzakelijk is. j De kerkeraad van Sneek betreurt het elkaar moeten steunen in hun getuige- ..dat noch het synodebesluit, noch de hun evangelisatorische sionaire taak en waar maar mogelijk samen moeten handelen en samen moeten getuigen op basis van over leg en overeenstemming met elkaar. De verklaring begint met de uitspraak lat een nieuw tijdperk in de geschiede- toelichting een positieve waardering be vat van ons christelijke partijwezen, waardoor veel onrust is ontstaan. De kerkeraad spreekt in het -telegram de hoop uit ..dat de synode alsnog gelegen heid zal vinden, om door een duidelijke uitspraak de onrust weg te nemen." De Noor maar tot nu toe tevergeefs geprotesteerd tegen een besluit van de Zuidafrikaanse regering om de Zoeloehuurders van boerderijen die de zending toebehoren te dwin gen te gaan verhuizen. Deze boer derijen zouden liggen in een gebied dat straks alleen door blanken be woond mag worden. Deze beslis sing is onderwerp geweest van een uitvoerige discussie op het hoofd kwartier van het Noors Zendings genootschap. De Noorse zending heeft zich steeds verzet tegen de gedwongen verhuizing van haar huurders. Deze zending be schikt over grote stukken grond, die geheel bewerkt en bebouwd worden door Zoeloe-mensen. Het project had oor spronkelijk ten doel deze mensen in staat te stellen een eigen leven te lei den. De Zuidafrikaanse regering is nu van plan nu de zending geen mede werking wil geven om de huurders met geweld van hun boerderijen te Belastingambtenaren zouden reeds een bezoek gebracht hebben aan deze boer derijen om de waarde van het bezit van de Zoeloeboeren te bepalen. Naar deze voorzitter, de materiaal het onderwerk Er zijn nog vele randbedrijven. die niet dlfd- uitsluitend van de schoenmakerij kun-| In de laarvergadering werd afscheid nen bestaan, maar waarbij de p,.: genomen van de tweed troon behalve schoenmaker ook nog.j heer J- Schnieder. nachtwaker, begrafenisdienaar of koster is. Er zijn naar de mening I van de heer Douma nog te veel schoenmakers, die hun vak niet ver staan. Zij hebben reeds te lang éen stempel op deze hele bedrijfssector i gedrukt. De resultaten bij de vak-! zijn ook nu nog zeer teleur-1 Zoekt u óók „wat anders?" Volg dan het spoor van PANTER. U vindt: een lekker licht sigaartje. 0" Furore 18 Senoritat Rood 16 cl. Mignon 17 - Sprint(jt) 6'f2 'ct. De grote t i kleine sigaartjes is gereserveerd. Thuis Hoewel dus een financiële vergoi ding wordt gegeven, willen de boere echter hun boerderijen niet verlatei Een van de zendelingen verklaard voor het hoofdbestuur dat in Stavangf vergaderde: „Zij zijn daar geboren. Z voelen zich daar thuis. Hun voorouder zijn er begraven. Ze hebben er hu land en hun vee." Er dateert reeds een wet uit 1936 di verbood dat in de streek waar de zei ding over deze uitgestrekte farms <di dus over kleinere boerderijen verdeel zijn) beschikte zich meer dan vijf ni gers vestigden op een plaats, ter.zij aangesteld waren als betaalde werke: van blanken. De zending heeft zie echter al die jaren tegen een dergelijk wet verzet. Nu zullen echter ongevee Een andere ..farm" van de Noors Zending telt 1000 huurders. Deze farm zijn al een eeuw oud. Zij groeiden u bepaalde zendingsposten. De neger kunnen tegen betaling van een jaarlijk klein bedrag op de grond hun voedst bebouwen. Zij vormen dan tevens ee geestelijke gemeenschap. Nieuwe poging In 1957 werd een poging ondernomei om de wet van 1936 ook te laten gel den voor deze zendingsfarms. Maar he verzet van de kant van de zending wa zo sterk dat de poging op niets uitliep De nieuwe poging dateert uit 1962 e wordt met meer kracht door de Zuid afnkaanse regering voortgezet. Niet slechts de Noorse zending Is gi troffen door dit nieuwe besluit. Ook di zending van de Amerikaanse Luthersi Kerk, van de Zweedse Kerk. en Lo therse zendingsorganisaties uit Berliji en Hermannsburg vallen onder de nieu we eis. Een vertelenwoordiger van di Noorse zending verklaarde dat cei groot aantal christelijke Zoeloegemcen ten op deze manier uit elkaar worden gerukt Maar de Noren hebben weini| hoop dat hun verzet tegen wat zij eei ..onchristelijke beslissing" noemen, dit maal resultaten zal opleveren. Van de 87.000 vestigingen die het am bacht op het ogenblik in Nederland] (Enige telt. heeft de schoenmakerij het laag- mbriek KERNEN VAN INGEZONDEN V raufi STUKKEN Bijdragen voor deze ingezonden-stukkenrubriek kunnen door alle lezen (en lezeréssen!) norden geleverd en worden geplaatst buiten ■<•- lijkheid der hoofdredactie. De redactie behoudt zich het te weigeren en in te korten schrijft u dus worden gepubliceerd met volledige vermelding Anonieme brieven krijgen geen plaatsruimte. W schrift van redactiewege een korte toelichting worden gegeven. kort! Er kan alleen naam en woonplaats. Waar nodig kan in een bij stand delen wij (op verzoek) mede dat A. B. Oosterhuis i kaars". Wat wordt daarmee bedoeld? In „De voorzeide leer" van ds. Vonk, deel III-B, blz. 352. kan men lezen: „In de Roomse kerk is de weten- Landelijk congres in Delft het hier niet de heer J. dc Boer, Jur- duizenden kinderen Scheveningen land werden ingeënt: ..Het zal nog ja- heeft maar ook met hun zaad. helaas „Macht van RomeIV Ik ben zelf. r.k. geweest en meen dat geen goede protestant ooit r.k. kan worden. Want Rome verdraait Gods Woord. Deze kerk heeft een paus met gouden kroon Stel daar tegenover i de werkzaamheid totaal verloren geraakt. Dat de kinde- Christus met een doornenkroon. Er is 99 Katholiek minister de bisschoppen juis niet gehoorzaamde. Groter gerust stelling hadden we ons niet kunnei Rotterdam S. S. Goslingi Macht can Rome" VI Wal kunnen wc doen? Pijnlijk werd ik getroffen door hel «J! IÜSI MC- bericht Gelovigen in Letland uit de treffende instanties onvoldoende zijn ,,Een academicus is veelal een ambtenaar onder de ambtena ren". Tot deze uitspraak kwam prof. mr. M. H. K. van der Graaf gisteravond op het nationale con gres, dat de Unie der Societas Studiosorum Reformatorum de zer dagen in Delft belegt. Dit congres, ter gelegenheid van de acht en zeventigste dies natalis der S.S.R. heeft als thema: ,,De toekomst van de studenten ver eniging". Prof. Van der Graaf opende het congres met een rede over: „De maatschappelijke si tuatie van student en academi- De academicus van tegenwoordig wordt niet meer bij voorbaat geaccep teerd. Men eist van hem naast een grondige theoretische kennis juist ook practische zin. die hem in staat stelt een creatieve bijdrage te leveren In zijn toekomstige werkkring. Wil men aan deze eis van de samenleving voldoen, dan heeft de universiteit eveneens tot laak de middelbare scholier zó te vor men dat hij voor anderen open staat en zijn verworven kennis weet door te geven. De Alma Mater dient deze persoon lijkheidsvorming meer te accentueren, wellicht ten koste van een hoeveelheid overigens nuttig feitenmateriaal. De studieduur behoeft dan n zodanige lengte aan te nemen als te genwoordig gebruikelijk is. Wanneer de studieduur verkort wordt komt tevenf dc leeftijd waarop men afstudeert, la- ouderlijke macht ontzet" (Bericht ouders die vanwege een „te sti het polio-vaccin nauwkeurig be- ren der Christenen heilig afgezon- tt:.. j i. t__ derd) zijn en geen heidenen meer, wordt daar niet meer gezien noch geloofd. Vandaar, dat iedere dopeling bij de Roomse kerkdeur als heiden ontvangen voorgelicht. Hierop wijst volgens mij wordt en dan ook niet terstond godsdienstige opvoeding" hun kinderen zouden het „heilige" kerkgebouw maar voorshands En - één voorspraak bij de Vader nl. De eenheid i s en niet (ook) Maria. Het bedr krijgt in de r.k. kerk kansen, want een vorst op de troon zou komen. Willem rijke betaalt 1000 voor een H. Mis van Oranje heeft de eed afgelegd dal agevuur verlost te worden hij de gereformeerde religie zou hand j haven Door deze religie is onze natie Wordt Gods Woord drommel dan? Terwijl de de sacristie toegelaten wordt, bijbel zegt het is om niet te verkrijgen. npassen. dan dient hij zo jong moge lijk te zijn. Zijn werkkring zal hem verder vormen tot wat van hem in zijn specifieke werkzaamheden ver- kunnen wacht mag worden. Ideaalbeeld Ging prof. Van der Graaf vooral in op de vraag hoe de universiteit de door de Sowjetregering uit de ouder lijke macht werden ontzet Red.). Het eerste wat je doet is bidden voor deze mensen; het is ook het voor naamste wat een mens doen kan. jMaar het is bidden èD werken; dus: log meer doen? Is bijv. de VN een protest mogelijk? Want er worden toch menselijke rechten ver trapt. Kunnen onze prot. chr. partijen misschien een woord van protest laten horen? Want er is toch ook in deze en dergelijke vormen geprotesteerd toen de jonge neger Cobb op de elektrische stoel leek te worden gebracht? Of zou actie de zaak voor bedoelde christe nen er alleen maar erger door maken? Vianen G. Verhagen Kamerdebat Daar moet de dopeling dan eerst dui- alleen uit genade. De ..macht i het Volksgezondheid ge- loof belijden ook heidendom afzweren en zijn ge oorloofd als reclameagent op te treden voor een bepaald vaccin in de onder linge concurrentiestrijd van de Ame rikaanse farmaceutische industrie? Rotterdam A. Smit moet dat doen door de mond ter of meter en eerst dan wordt de tot „geloof" gekomen heiden gedoopt" Tot zover ds. Vonk. Nu van tweeën een: öf de doop van de Prinses in Lon- i Ro- dergang i Vlaardingcn Roken m oe r-nnses in jlxhi- rnfiliob-€ echt een Schriftuurlijke doop R.?°™s-.Ka£olial5 geweest en dan behoeft daar niet iets z,Jn' Macht can RomeV de vraag „Kan Uw blad Ik i dernicus dient af te leveren, prof. Van der Blij uit Utrecht schetste hierna hoe de universiteit of hogeschool dit ideaal beeld van de student kan realiseren. Wanneer de zeventien- of achttienjari- 5e, met vele lotgenoten, de poorten van e universiteit binnentreedt, ontdekt hij plotseling dat de verantwoordelijkheid voor zijn studie geheel en al op zijn Verscheidene opmerkingen schouders komt te rusten. Ook neemt name ir. Van Dis in het de binding aan het gezin af. zelfs bij de spoorstudent! De schoolse en consumptieve oplei ding heeft plaatsgemaakt voor zelfstan dig studeren. Is hij hiertoe in staat dan kan - zijn academische vorming reeds voor een groot gedeelte als voltooid be schouwd worden. dat roken geen nadeel bc- herdoop, óf deze doop is niet Schrif- ■n anon in ton mon rrtoar tuurlijk geweest en dan behoorde dus gedoopt te worden op belijdenis van geloof. Schiedam M. Hcijbocr Disputen Voor de studentenvereniging betekent dit, wil de aankomende student in de leefgemeenschap, die de universiteit vormt, goed opgevangen worden, dat het contact met oudere jaars studen ten gestimuleerd moet worden. Vanuit dit gezichtspunt zijn disputen met ver ticale opbouw zeer te verkiezen boven de zogeheten jaarclubs. Een gemeen schap. zowel uit oudere als jongere jaars gevormd, zal tevens de student beter kunnen leren om wezenlijk con tact met elkaar te verkrijgen. Contact niet alleen tussen studenten onderling maar ook met de maatschappij, want daar zal de afgestudeerde in moeten leven. Dit laatste mogen de studenten deze tijd meer gaan de uitgezonden Kamerdebat maakte ren mij uit het hart gegrepen. Maar niemand zelfs ir. Van Dis niet mHM heeft een protest laten borer over de Wasscna: zondagsontheiliging op Soestdijk. En dat onder auspiciën van een zich chris telijk noemende regering: vier minis ters begonnen als het ware afgebeuld aan de zondagmorgen. Papendrecht E. Groen hoeft tc berokkenen, indien naar de regel handeh dat het met ver stand gedaan moet worden. Dit be tekent: een ieder moet zichzelf af vragen of hij het wel kan hebben en of hij er met mate van gebruik kan maken. Naar mijn mening is de vraag wel of niet-roken onstaan door gebrek aan zelf-discipline bij de mensen. Oecumene IV De „verloving" tussen Rome en het Protestantisme is van korte duur ge weest. Dit huwelijk gaat niet door. Tb. Roetci Toch anders? De heer Calmeijer gaf in di aflevering van deze rubriek e ressante uiteenzetting men van prinses Irene en prins Car- los. De geachte inzender zegt daarin op de ..Protestant Nederland" prinses Irene in Nederland trouwt Waarom niet? Omdat zij r.k. is Welk een verdraagzaamheid. Den Haag J. Lindcnmuldei „Macht can RomeVIII Wat gaat het „Prot Nederland" „„.J of prinses Irene in Nederland trouwt! de wet niet verwachten: toch blijkt P.'.f 'mensen moeten dan hei op één enkele plaats in de wet rige voor te komen en dat is voor de schrij- .^ov uo.. UC,1UCU uaat „.e, 1CUJ 15 dezer geeft worden toegevoegd, dus ook geen Reen hoge indruk van de eerbied voor wet en recht. Ofschoon hij moet toege ven dat de Grondwet deze vraag zon der voorbehoud met „ja" beantwoordt, maakt de schrijver bezwaren op grond van het „staatsbelang". Dit begrip geheel onjuridische aard mag O vergedoopt Kamerdebat ff Toen de heer Van Dis loofsovertuiging uitkwam klonk schaapachtig gelach op uit de Kamer terwijl men allerwegen kan horen dai we respect moeten hebben voor eer anders geloofsovertuiging. Was dat he' goede voorbeeld? Voorschoten A. van Duuren-Hcndriksr Kamecdehat III Het Kamerdebat mij geleerd dat er het openbaar niet i Kardinaal Alfrink deelde de Herv. Synode mee wegens ambtsgeheim en wegens discretie t.o.v. het Koninklijk Huis niet te kunnen meedelen of prin ses Irene wel of niet overgedoopt is in de r.k. kerk Vervolgens heeft de (r.k.) zijn ge- Volkskrant bericht dat „uit welingelich te bron" kon worden meegedeeld dal Zoetermeer dat prinses Irene afstamt vierde gemalin van prins Willem Oranje. Louise de Coligny. Maar m.i. Lemicp stamt de Prinses daar niet van af De stamboom van Willem I is: prins Fre- derik Hendrik, stadh. Willem II en als laatste koning-stadhouder Willem III. Daar deze kinderloos overleed is er seen afstammeling meer in de manne lijke linie. De stamboom van prinses Irene begint bij Jan van Nassau, oude re broeder van prins Willem van Oran je. De Prinses stamt, zo meende ik deze Jan van Nassau. kijken en luisteren naar de tv. SP. to oc-3Èön)i gewoon doorwerken Tk ben overtuigd j! genoeg. Het deert hem niet dat protestant, jnaar werkelijk, als de stambo- het staatsbelang daar pas in de laat- z"'ke misselijke dingen lees als stc plaats genoemd wordt met het oog Prof- Nederland beweert dan zou j< op de ministeriële verantwoordeliik- ecn hekel aan krijgen protestant t« de heid. terwijl de hele zin van deze wet z'in Lacht men nu werkelijk dat er ■an iuist hierin bestaat dat hetgeen van de Goden ijn: één voor de rooms- ministers geldt niet van toepassing Katholieken en een voor de protestaiv is op de vorst. Dit is niet het enige *,en? E,r ,wórd' gesproken alsof er in Dunt waarop de vergelijking hinkt. de p,ot Kerken alleen maar goede cn maar wel nel voornaamste de r k- kerk alleen maar slechte Dan wordt een vergelijking getrok- "lensen zouden zijn. Ik weet wel beter Ken met het ambt van burgemeester. Deze vergelijking I jrfeliik wiilei de wereld- C. M i Raaii-Cra (durven te?) komen de Prinses niet is overgedoopt. Hoe zii dat nou? Kon dan voor de jour nalist het ambtsgeheim wè) verbroker Den Haag A. Ronder Overgedoopt ff het befaamde bericht in de it over het niet overdc prinses Irene, althans volgens gelichte bron' zouden ..zoals gebrui kelijk bij een overgang, aanvullende ce- F. Breugcm „Macht van RomefX (Door tie heer Calmeijer. is. naar hij ms meedeelt, niet gesproken afstamming in mannelijke linie. Ii ronde er ..de mach! nzender voor stelde dat Calvijn Michaël Servet A. Spaans remoniën zijn verricht de Zwijger. Echter had diens snrnten uit het hmvelllk van Willem'de Zwijger mot Louise de Coligny o.m een dochter, Albertina Agnes. Deze huwde met de toenmalige Friese stad houder Willem Frederik en prinses Irene stamt via koningin Wilhclmina in vrouwelijke linie uit dat huwelijk. Red.) ben als het burgemeesterschap was. zoals vroeger het ambt van am bachtsheer of misschien wel andere ambten. Of een wettige erfgenaam van de troon geweerd kan worden wegens zijn godsdienst, dót is de kwestie. Vervolgens verdraait de schrijver de vraagstelling tnt: kan een Peruaan of Cnlumbiaan nf Spanjaard Nederlands a ter dood heeft laten brengen - waar Niet waar is echter dat Calvijn net Mn. maar ze heeft er over M- «rhutdig zou ziin aan de vuurdood van sDroken of een Katholiek Nederlander Servet Toep de raad van Genève Ser Nederlands koning kan zijn. vet tot de brandstapel veroordeeld» Het slot is bijzonder zielig: om aan heeft Calvijn integendeel gedaan wal 'e tonen dat een Katholiek vorst nood- hij kon om deze man de dood door het rakeliikerwijze onder de plak van het zwaard te laten ondergaan. De raad van Genève heeft evenwel Calvijn'i verzoek nio! ingewilligd. Bergambacht 1*. U. v. Vilei Episcopaat zou zitten kan de schrijver niets vinden dan een voorval uit 1919 (een halve eeuw geleden) waarbij een

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2