Vrijheid verkondiging zij gewaarborgd Talma heeft Nederland blijvend veranderd A. KROESE Een woord voor vandaag Christ elij k-sociale ideeën kregen landelijk gestalte 4f Finser een rand aan slke kant metSNELFIX DsW. S. Hugo van Dalen verlaat Oostburg WOENSDAG 19 FEBRUARI 1964 lierv. synode over lege/predikanten Zo nat als een paar druppels Blett! Blett heeft het 2icheen gepatenteerd ingrediënt, dat alléén in Blett voorkomt- Het werkt direct op het baardhaar. Het baardhaar richt zich hoog uit de huid op - en dit blijft zo gedurende het scheren. Groot voordeel: het baard haar worde nu 0,1 tot 0,2 mm dieper afgeschoren. En daar komt het op aan! Daarom Blett! En ook nog om andere redenen: Blett verfrist, ontvet en verzorgt de huid. En de Blett-geur is aangenaam- Dus: Blett vóór het scheren en... 's avonds nog zo schoon als 's morgens! (Van onze kerkredactie) De generale synode van de Nederlandse Hervormde Kerk heeft zich gisteren in het bijzonder bezonnen om de moeilijkheden die gerezen zijn tussen een aantal hervormde predikanten en de hoofd- legcrpredikant over de vraag wat de vrijheid van prediking van het evangelie inhoudt. De synode heeft het breed moderamen van de synode opgedragen er op toe te zien dat zover het hervormde predikanten betreft hun belijden en getuigen geen belemmeringen in de weg zullen worden gelegd. Het Hervormd Persbureau heeft geen verslag gegeven over de discussie die over dit onderwerp is gevoerd. In plaats daarvan heeft de synode zelf een verklaring opgesteld, die slechts een samenvatting is van het besluit. Zelfs werd niet medegedeeld of dit besluit met algemene stemmen werd genomen of niet. De verklaring luidt: De generale synode heeft kennis geno men van moeilijkheden die zijn gere zen in de protestantse geestelijke verzorging van de landmacht, waar bij ook de principële vragen inzake de positie van de dienaren des Woords en de vrijheid van de evan gelieverkondiging in het geding blij ken te zijn. van oordeel dat de Nederlandse herdenkingsrede: Prof. mr. P. Borst in O P deze herdenkingsdag kan on- i het de geschiedenis Talma lfjk heeft gesteld. Zijn werk droeg blijvend vrucht. Van hem geldt, wat slechts van grote staatslie den kan worden gezegd: hij was een force motrice de l'histoire": hy heeft ons vaderland blijvend veranderd". Ziehier een ken-; schets van ds. A. S. Talma, zo-, als die hedenmiddag door prof. mr. P. Borst, hoogleraar in het burgerlijk recht aan de Vrije Universiteit te Amsterdam werd geformuleerd in zijn rede op de herdenkingsbijeenkomst te Utrecht, georganiseerd door het Convent der Christelijke-Sociale Organisaties ter gelegenheid van Onder ons leven nog talrijke Van ld si liga's (Van onze soc.-econ. redactie) oefenen onder de leden krijgsmacht, doch dat daarbij vol doende waarborgen moeten bestaan dat aan het uitoefenen van het ambt van' herder en leraar in gemeenschap met de kerk en haar belijden en ge tuigen geen belemmeringen in de weg zullen worden gelegd en dat de organisatorische opbou'- le de beloften ten aanzien van hun ambtsbediening na te komen die zij bij hun bevestiging als dienaar des Opleiding Organisatie Adviseur erop toe te Hervormde betreft aan Vier dieren mogen volgens het boek Leviticus als brandoffer aan de Here gewijd worden, de os, de geitebokhet schaap en duiven. Rijk en arm moest in staat zijn om God te naderen bij de tent der samenkomst, waar God op ons wacht. Natuurlijk spreken alle offers van Jezus Christus. Hij immers is de Enige, die voor ons door het vuur van het oordeel kan gaan. Maar toch spreken deze dieren ieder weer op een eigen manier van de Heiland. De duiven spreken van de vrijheid. Zij stijgen op in de blauwe lucht. Zij spreken van Christus die gezegd heeft: Ik ga heen om u plaats te bereiden. En: In het Huis Mijns Vaders zijn vele woningen. Wij verlangen allen min of meer naar de hemel. Dat getuigen de duiven. Maar we kunnen ook komen met een geitebok, het dier dat de zonden der wereld wegdraagt, ver weg de wildernis in. En we leren Christus kennen als de Here die onze schuldenlast overgenomen heeft. Hij droeg onze zonden. Maar we kunnen ook komen met een schaap, het dier dat ook bij de uittocht uit Egypte werd ge slacht ih die donkere nacht toen de doodsengel rond zou gaan om alle eerstgeborenen te doden. Als hij het bloed op de deur posten zag, ging hij voorbij. Daar kon hij niet binnen komen. Het schaap spreekt dus van het nieuwe leven. Maar we kunnen ook een os brengen, het symbool van de dienstbaarheid. En heeft Christus niet gezegd dat Hij niet gekomen is om gediend te worden, maar om te dienen? „Godsdienst" wil meestal zeg gen dat de mens God moet dienen. Maar christelijke godsdienst betekent dat God in Christus de mens is komen dienen nog dient. :ien dat voorzover het de krijgsmachtpredikanten de genoemde voorwaar- >ldaan, en waar zulks niet het geval is de geboden stappen te ondernemen. Ten slotte vraagt zij aan haar orgaan van bijstand voor de her derlijke zorg onder de militairen het zijne te doen om de organisatie van de protestantse geestelijke verzor ging in de krijgsmacht in overeen-1 stemming te doen zijn met de roeping! We lezen vanavond: Johannes 6 -vers 15-27. en de vrijheid van het ambt van de dienaar des woords. Schriftelijke kursus van de NEDER LANDSE VERENIGING VAN OR GANISATIE ADVISEURS. Prak tisch gericht; individueel karakter; jaarlijks examen. Vrijblijvende in lichtingen: Secretariaat, Belgische plein 6, 's-Gravenhage. tel. 070-551763 vindt ze onder de werkgevers in de industrie, die de. .p.b.o. niet willen. misschien omdat economische veror- deningen hun vrijheid aantasten. Men vindt ze onder de werknemersleiders, omdat de sociale verordeningen hun het! vrijheid als onderhandelaars over de c a o. beperken. Allemaal een scheut-1 je Van Idsinga. Duurzaam bedrijfs- j recht, ideaal van Talma. is veraf: is j door de verkorting van de c.a.o.-pe riode tot één jaar nog verder va: verwijderd dan in 1914. toen me: kens voor drie jaar placht te tracteren". aldus prof Borst, die meende dat ook de achterban nog wo - c niet voldoende door Talma s ideaal is hel feit dat Talma vandaag hon- armeen derd jaar geleden werd geboren. iang ^et oog vat, slaat de achtei- Prof. Borst had de taak op zich ge-ban van zwarte werkgevers en zwar- nomen een ogenblik de schijnwerper I te werknemers alarm en leven de te richten op de betekenis aan Tatma »n TalnSÏ .e'S'doï. als staatsman en wetgever en hij liet d£nken-- er geen twijfel over bestaan dat die betekenis uiterst groot is geweest Van Idsinga het onderspit heeft ge dolven. Hij miste immers dc wapens, waarover de „oude schooi" in ruime mate beschikte. Op het niveau van Van Idsinga kon Talma niet strijden cn kon niemand nog strijden, want eerst moest de ervaring worden opge daan en de theorie worden opge bouwd, Zelfs al was er ccn „Ueber- mensch" opgestaan, die het wél had gekund, dan waren de heren van de 19e eeuw niet overtuigd geworden; daarvoor zaten de verschillen te diep", aldus de hoogleraar, die zei gaarne toe te gever, dat Talma bij de verdediging van dc wettelijke con structie van zijn sociale ontwerpen geen klare, afgeronde theorie heeft ge boden cn daardoor in zijn betoog s de schijn wekte ingewikkeld en kla: Geuonnen téi- ..Alleen waai pionierswerk moet ;on- den verricht, waar de nieuwe alleen dèar vinden wij de misverstan den. de persoonlijke krenkingen. T a v. Talma ging het niet om al dan niet falen, het ging om de opbouw van een andere maatschappij' aldus prof. Borst, die ook de mening be streed als zou Talma een zgn. staats- socialist zijn geweest. „De cialist stelt de ordening vooraan, Talma J eranticoordelijkheid In de ochtendvergadering behandelde j de synode opnieuw het geschrift over de politieke verantwoordelijkheid van de kerk. Dit stuk was in de novemberver- gadering reeds aan de orde geweest, 1 maar toen waren er nog al wat be- I zwaren geopperd tegen het gedeelte dat over het natuurrecht handelt. Het stuk is opgesteld door de raad voor kerk en theologie op verzoek van de generale synode naar aanleiding van de reac ties die indertijd zijn binnengekomen over de oproep tot bezinning over Nieuw-Guinea. In deze discussie trad vooral ds. M. G. L. den Boer uit Spijkenisse naar vo ren. Hij had bezwaar tegen het feit dat de opvattingen van Karl Barth over ge schiedenis en politieke prediking niet voldoende zijn verwerkt. Hij mis te bovendien de bijbels-theologische ach tergrond. Het rapport biedt een ver warrende veelheid van gezichtspunten. Prof dr. J. de Graaf antwoordde hem dat er wel rekening is gehouden met het standpunt van Barth, maar dat het rapport niet zijn uitgangspunt in deze theologie heeft overgenomen. De synode besloot het stuk met alge- ene stemmen te aanvaarden. Het mo deramen zal de noodzakelijke wijzigin gen aanbrengen en dan het stuk laten ui'gaan als „overweging" van de sy node inzake de politieke verantwoorde lijkheid van de kerk. Kardinaal IN In de middagvergadering ging synode in comité (geheime zitting) aldus het moderamen gelegenheid te gi antwoording af te leggen voor staats so- respondentie die er geweest is met kar de staat dinaal Alfrink, naar aanleiding :1de staatsbemoei- overgang In de kringen van de Nederland- sclie Zondagsschoolvereeniging heeft men met grote verslagenheid kennisgenomen van het ongeval, dat aan de heer A. Kroese te Am sterdam, directeur der Vereeni- ging, het leven kostte maandag avond jl. te Woubrugge. Vele jaren reeds was deze natio nale zondagsschoollcider de spil van het Nederlandse zondags schoolwerk, zoals dit zich in de Nederlandsche Zondagsschoolver eeniging ontplooide. Met nimmer aflatende energie wist de heenge gane directeur z(jn medewerkers tot nadenken en aanpakken te sti muleren. Wie bfj hem kwam om raad, vond bij hem een open oor voor zijn problemen en hoe druk bezet de heer Kroese ook was, toch had hij tijd. om de probelmen van alle kanten te bespreken en te hel pen oplossen. dat onontbeerlijk, r elk ingrijpen ■naatschappij moet Rooms Katholieke Kerk. De synode verklaarde Voor een „directeur" zijn zaken tuurlijk belangrijk; met grote vi. zichtigheid werden deze dan ook be- 'heerd. Maar belangrijker i heer Kroese waren altijd de vooral: de kinderen. Als ze wati dat ze het een volgende keer nog be ter deden. Hij zocht steeds naar mo gelijkheden, om hun vertrouwen te winnen en hen zo tot het geloof in Christus te leiden. Aan „verenigingspropaganda" heeft de heer Kroese niet veel waarde ge hecht. Het wérk was voor hem van meer betekenis dan het middel. Toch streed hij krachtig voor een welbe wuste lijn in het NZV-werk. waarvan hij het interkerkelijk karakter nim mer heeft willen prijsgeven. Zo groei de de vereniging in de jaren na de oorlog van 6000 tot 14.000 leden. Uit zijn artikelen straalde dezelfde warmte als uit zijn persoonlijkheid. Met bedachtzaamheid, koos hij de woorden en er lag zelfs ir vermanende zinnen altijd een sfeer van vriendelijkheid overheen. Een collega nam een keer de telefoon voi mij aan en zei: Iemand met et héél vriendelijke stem, maar ik hooi de zijn naam niet goed". Het bleek mijnheer Kroese te zijn. Met zorg wist hij medewerkers aan te trekken. Het was altijd een pro bleem, om voor het vele redactionele werk, dat op zo'ndagsschoolterrein dig is, bekwame krachten te vinden. die bereidwillig genoeg zich juist voor het kind te geven. Zij vonden in de heer Kroese een samen bindende figuur, die als eindredac- teur van de diverse bladen een grott i verantwoordelijkheid droeg. Klankbodemwas ccn van zijn ge prft' SS,e^dft""oc.k bedacht moet i1'» mct M< I d/d"<- Probeerde h„ een ptmt te tnn-jjiefde projecten. Sinds 1961 wordt di worden dat Talma in Vtjn tijdeen moderamen heeft gedaan. Iden, waarvoor hij hen pryzen kon. 20-1 blad verstrekt aan predikanten levende, krachtige organisatie van werkgevers en werknemers miste, j (Advertentie) Zijn voorstellen tot ingrijpende, staatsbemoeiing waren gegrond op de dringende nood die nood heeft hij zijn geofferd i 1913, nog Voor lij g.ij„ n. Jakke lichaam medogenloze strijd. In 50 jaar oud. |j| jr de kant gezet. Drie jaar later stierf hij. schijnbaar een mis lukking. Thans, na 50 jaar weten wij dat hij heeft gewonnen". Onmiddellijke verlichting van RHEUMATIEK EN SPIERPIJNEN enT schoolhoofden. Daarin wordt j ging gewaagd, om meer samenwer- king tot stand te brengen tussen de I godsdienstige opvoeding van het kind j op school, op zondagsschool, thuis tuige de verworvenheden daag. Een groeiende verantwoordelij ke vakbeweging van werkgevers en werknemers heeft, aldus de Amster damse hoogleraar. Talma's uitdaging om het „zelf te doen" met elan aan vaard en is daarbij veel verder ge gaan dan Talma ooit heeft kunnen vermoeden: de c.a.o.. de bedrijfsver eniging. de verbindend verklaarde c.a.o.. de Stichting van de Arbeid, de Sociaal-Economische Raad. de be drijfschappen en de produktschap- De rechtsvorming door belangheb benden. in Talma's tijd een utopie, een dwaasheid van een „ivets- en rechts- knoeier", is een onmisbaar, construc tief element geworden in ons rechts bestel. So herrlich weit „Haast zouden we het lied „Wir haben es so herrlich weit gebiacht" aan heffen, maar dan zouden we net als van Idsinga (ccn der grootste bestrij ders van ds. Talma in zijn ministers ambt) de blik uitsluitend richten op het verleden. Dat zou niet zijn in Tal ma's lijn. Als wij evenals Talma, de wereld om ons heen bekijken, dan be- Prof. Borst gaf als merken wij dat zijn werk nog niet af is. dat de problemen waar.uee hij worstelde nog niet zij>n opgelost", aldus prof. Borst, die er op wees dat Talma's ideaal verder ging dan de aanvaarding van de gedachte der ver plichte verzekering („het stelsel van onze ..social security" draagt het stempel van Talma"); hij streefde naar de verheffing van de mens, met de emancipatie van de arbei- Een ziener De professor schetste in zijn rede Tal ma als een omstreden figuur en hij weerlegde, o.m. aan de hand van ci taten en voorbeelden, de velerlei uitingen van kritiek op zijn staats- cn stuurmanschap. Daarbij wees de heer Borst er op. dat niet vergeten mag worden dat Talma een onbeken de zee bevoer, een zee die nog niet in kaart was gebracht, met gevaar lijke klippen en onverwachte stormen. „De moeilijkheden in Talma's leven waren de moeilijkheden van een pio nier. De grote meerderheid van de Staten-Generaal leefde nog in de 19e eeuw, maar Talma was een ziener, die begreep dat er een nieuwe maat schappij was opgekomen. De christe lijke overtuiging wekte in hem on weerstaanbaar de roeping tot ge rechtigheid. Niet macht of belang, maar het beginsel zal beslissen", zo zei prof. Borst, die het in Talma's lijn noemde, dat de in het Convent verenigde werkgevers, middenstan ders. boeren en arbeiders, die zoveel verschllende belangen hebben, zich op grond van hun gemeenschappelijk be ginsel tot deze herdenking hebben ge- Begrijpelijk dat het alleszins begrijpelijk is dat Talma in de beroemde strijd met der. Theorie en praktijk Wij weten, aldus dc hoogleraar, dat hier nieuwe gevaren dreigen, gevaren j van massificatie en onvers: .illigheid. Het probleem van het zelf-doen, de j rechtsvorming door belanghebbenden. I is nog niet klaar. Wel is de theorie verder dan in Talma's tijd. maar zij is nog niet afgerond. Ook me! de praktijk zijn we nog niet klaar. „Juist de belangrijkste nieuwe ver- antwoordelijkhe'i. nl. die op het ni veau van de onderneming, slaat pas aan het begin", zo zei prof. Borst en hij voegde hieraan toe met gro'- be langstelling uit te zien naar het rap port van de Commissie-Verdam Vele I an Idsinga's In dit verbar wees hij ook op de ern-1 stige kritiek op de p.b.o. „Het is net i of wij Van Idsinga horen. Of om het in moderne taal te zeggen: het is koe- j koek-één-zang. tegen dc bedrijfsorga nisatie. De weerstand teren Talma's j grondgedachte, de verordenende be- j voegdheid. is groter dan -i denkt. On der ons leven vele Van Idsinga's. Men) Herdenking van Talma VAX DAAG is het precies ern mm geledrn, dal Arilius Sybrandus Talma, predikantstaatsman cn pio nier in de strijd om sociale recht vaardigheid, het levenslicht aan schouwde. Op dit gedvnkivaardigc moment is in de Nicolnikerk le Utrecht een herdenkingsbijeenkomst gehojidrn, uitgalmde van het Con vent der Christelijk-Sociale Oreani- talies, waarin samenwerken het I er- bond van Protestants-Christelijke Werkgevers, de Christelijke lloeren- cn Tuindershond, de Christelijke Middenstandsbond en het Christelijk Nationaal Vakverbond. In deze bijeenkomst bijeenkomst spraken prof. mr. P. Borst, hoog leraar aan de Vrije universiteit te Amsterdam, over „Talma als staats- man en uetgever" cn dr. IT". Albeda, bestuurder van hel CN V., over Talma en de grondmotieven van dc christelijk-sociale beweging". Hierbij grim wij van heide herdenkings- Albeda: macht brengt roeping mee Nieuwe bezinning op evangelie dringend nodig EEN grondmotief der christelijk- sociale beweging is de over tuiging dat vakverenigingen er niet alleen maar zijn om op te tre den als marktpartijen op de ar beidsmarkt, maar dat zij er ook zijn om hun leden in staat te stellen hun roeping te vervullen." Tot deze conclusie kwam dr. W. Al beda, secretaris van het Chr. Na tionaal Vakverbond, vanmiddag in de Utrechtse Nicolaïkerk, terwijl hij tijdens de hier gehouden Talma- herdenking enkele lijnen trok van uit de sociale arbeid van ds. A. S. Talma naar de grondmotieven van de christelijk-sociale organisatie. „De vakvereniging, die de werker in staat stelt zijn roeping te vervullen, daarom ging het Tal ma", aldus de heer Albeda. Het inzicht, dat macht een roeping meebrengt, noemde hij essentieel voor ieder streven om op enigerlei wijze de vakvereniging van werknemers sociale beweging. Ons maatschappelijk bestel zou onmogelijk zijn. wanneer de ze gedachte niet even sterk leefde in liberale en socialistische kring. Men kan langzamerhand zelfs spreken van een Nederlandse visie op de plaats en de taak van de vakbeweging. Dr. Albe da wilde hierbij echter twee dingen vaststellen: Nationale figuur 1. het is de gedachtenwereld van ds. Tal ma geweest, die voor deze groei naar een Nederlandse visie een uitermate grote betekenis heeft gehad. Daarom was Talma niet slechts als minister, maar ook als strijder voor een be paald type vakbeweging een nationa le figuur. Men vindt zijn sporen niet alléén maar in het C.N.V.. net zo goed als men in het C.N.V. sporen vindt van de pioniers der andere groeperin gen. Het is een positief resultaat van dc groei der Nederlandse vakbeweging in dc laatste vijftig en vooral vijf en twintig jaren dat een christelijk-sociale gedachte nationaal kon worden. 2. het omschreven grondmotief dreigt de laatste jaren te worden aangevre ten door een geest van egoïsme en enghartig voorbijzien van andere en grotere belangen dan die van de eigen groep. In een tijd, waarin zelfs C.N.V.-leden te vinden zijn in actie- comité's, kan hat zijn zin hebben om terug te gaan naar de bron van deze in de gehele Nederlandse vakbeweging zo sterk levende gedachte. Een bezin ning op die bron brengt ons via Talma bij het evangelie. Werkt uitermate actief in op de haard van dc pijn ter verlichting van rheumatiek, zenuwpijnen, spit, ischias en stijfheid en meer melkwit wordt en volledig in de poriën verdwijnt (in plaats van een oppervlakkige warmtesensatie op de huid te veroorzaken), teneinde diep in te werken op de pijnlijke weefsels. Nog beter dc pijnstillende werking van Algesal "doorstraalt" weefsel en spieren tot in de gewrichten, zodanig dat een duurzaam gevoel van ver lichting en welzijn in dc plaats komt van pijn of stijfheid. Maar, vergeet niet Pijn slaat altijd onverwacht toe Zorgt er dus voor thuis altijd ccn tube Algesal bij de hand te hebben. Niets werkt sneller, niets werkt aan genamer, ter verlichting van pijn, dan een behandeling met Algesal-bal- scm. Het enige middel, dat het diaethyl- amino-salicylaat in een speciale emulsie met hoog doordringingsvermogen bevat (U.S. Patent n° 2596674) dringt Algesal direct door in het weefsel, de ge wrichtsbanden en de spieren tot aan de haard van de pijn, waar een onmid dellijke verlichting ontstaat. Overtuigt Uzelf van dit buitengewone doordrin gingsvermogen wanneer U Algesal uitwrijft, zult U merken, dat deze aan vankelijk kleurloze wondcrbalsem meer samen te werken met anderen en al tijd weer bereid .c zijn tot overleg is gerijpt in de christelijk-sociale bevve-1 ging en %'ormt nog steeds de voorwaarde, voor het Nederlandse systeem van meer dan één vakcentrale en toch eensgezind optreden. Ontmaskeren Talma is zijn hele leven gebleven wat hij uit roeping was: dienaar van liet Goddelijk woord, zo /.ei de lieer Al beda. „Daarom was Talma's arbeid een waarlijk antwoord aan zijn tijd". Dc C.N.V.-bestuurder zag hierin nog een ander grondmotief van de christe lijk-sociale beweging duidelijk voor ons Liggen. Namelijk dit. dat in directe aansluiting aan het bijbelwoord: „Wat baat liet een mens zo hij de wereld gewint, maar schade lijdt aan zijn ziel", dc schijnbaar alleen maar eco nomische vragen ontmaskerd worden als vragen, die alles te maken hebben met het christelijk leven. Dat het so ciale vraagstuk herkend wordt als de tegenstelling die er tussen de sociale werkelijkheid en de norm van het evangelie is. Dat een oplossing van de sociale vragen dan ook gezocht moet worden in nieuwe bezinning op dat evangcli voor onze tijd. Dat ernst ge maakt wordt met de radicale eisen ener christelijk-sociale ethiek. Het spoor volgen Dr. Albeda, die in zijn rede vele uit spraken van Talma citeerde Bet oepmgswerl Overleg t een christelijk-sociale gedachte Nederlandse gedachte werd. kan ircrkycners Ie fbr.nff stenen u°or het maatschappelijke be- ciach[cn gelden, aldus de heer Albeda. istelDit uitgangspunt is dan ook van dic bjjv dacht aan het verlangen naar fundamentele betekenis voor de op-overleg en samenwerking met anders- bouw van ons gehele maatschappelijke gezinden. Talma heeft geen twijfel la- bestel, of het nu betreft de p.b.o.. enige ten bestaan over zijn onvoorwaardelijke j njèt betekenen, dat wij zelfgenoegzaam bestaan afwijzing van de sociaal-democratie als een „geestelijke macht, die diametraal slaat tegenover de gedachtenwereld, d e hij in de Heilige Schrift vindt". Veel meer dan iemand vandaag zou kunnen of willen beweren, moest de socialistische vakbeweging van toen ge zien worden als een voor christenen on aanvaardbare beweging. Toch pleitte Talma met klem van redenen in zijn tijd voor samenwerk.ng en zelfs fede- de roeping, die in de macht ratie met die socialistische vakbeweging, ligt, zo men wil de verantwoordelijk-; Ook deze instelling, aldus dr. Albeda. heid die ermee gepaard gaat. niet'de bereidheid om ondanks vaak belang- (meer» exclusief is voor de christelijk- rijke verschillen van opvatting nauw ging op hetgeen hem moet hebben be wogen, concludeerde voorts, dat deze sociale strijder van het eerste uur op de na hem komende ontwikkelingen in Nederland zijn stempel heeft gezet, sterker dan zijn nagelaten geschriften of zijn wetgevende arbeid doen ver moeden. „Een andere tijd vraagt om andere oplossingen voor andere proble- Een herdenking van Talma kan nationale loonpolitiek of welke ander vorm van inschakeling der vakvereniging in de „sociaal- economische besturing" van onderne ming, bedrijfstak en nationale econo mie. Is dit grondmotief niet opnieuw in het geding bij dc zorgelijke ont wikkeling van onze loonpolitiek?zo vroeg dr. Albeda zich af. De C.N.V.-secretaris erkende, dat de gedachte '■MÉHj dc verbeteringen van het heden zien. Alleen dan herdenken wij hem waardig, wanneer we voort willen gaan in zijn spoor. Dit betekent, dat we de problemen van massawelvaart, overvol le werkgelegenheid, van de wel vaartsstaat met zijn goede en zijn ge vaarlijke kanten, van de grotere invloed en daarom belangrijke verantwoorde lijkheden der maatschappelijke organi saties willen bezien zoals ds. Talma ons dat leerde. En wat is er dan meer te zeggen, dan dat herdenking van Talma I ons terug moet voeren naar het evan- i gelie. waarvan hij getuigde?" NED. HERV. KERK Beroepen te Workum (toez.): J. C. Nen- nie te Ritthem. Aangenomen naar Mantgum (toez.): G. R. Brink te IJsbrechtum. Bedankt voor IJsselmuiden: J. Vos te Rijssen. GEREF. KERKEN Beroepen te Harderwijk: C. Dijkstra te Andijk. Aangenomen naar Katwijk a/d Rijn: A. C. v. Beek te Ottoland, die voor Bleiswijk Wieringerwerf bedankte: naar Leiden: J. Bovenberg te Geesteren- Gelselaar. GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Beroepen te Wormer: R. Brands te Oegstgeest. Aangenomen naar Oldenhove: P Gurp te Albany W.-Australië). Bedankt voor Wormer: F. v. Deursen te Barendrecht. de kerk. De lieer Kroese kende vele zondag schoolleiders en -leidsters uit het ge hele land, uit ontmoetingen en corres pondentie. Hij was door de vele con ferenties ook welhaast overal geweest. Vooral de najaarstijd was druk met de regionale conferenties, die hem en zijn staf enige maanden lang elke za terdag opeisten. Deze ontmoetingen betekenden ook echt iets in het geza menlijke zondagsschoolwerk. Met inzet van zijn volle kracht wist de heer Kroese een nieuw plan te be geleiden en te verwezenlijken. Zo gal vorig jaar de NZV een serie grammo- 1 foonplaatjes uit, waarop kinderen lie- deren lieten horen, of waarop ook modellen van goede vertelkunst wa 1 ren vastgelegd. Met veel verwachting he eft hij de resultaten hiervan in heli Nederlandse zondagsschoolleven tege moet gezien. Ook was hij bezig met een nieuwe norm van visuele uitbeelding van bij- helse taferelen en niemand zal ge makkelijk zijn inleiding op dit terrein vergeten, die hij hield tijdens de laat ste jaarvergadering in Leiden, in mei 1963. Trouwens: die hele jaar- vergadering was in opzet en uitwer-1 king een kunststukje van programme-1 ring, zoals we maar zelden aantref fen: afwisselend en toch rondom een bepaald thema en gericht op het ge-1 loof van het kind. De begrafenis van de lieer Kroe se vindt plaats op zaterdagmor-1 gen, 22 februari om elf uur op de1 begraafplaats Zorgvlied te Am sterdam. OUD-GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Scheveningen: J. v. Prooij- :n te Grafhorst (O.). EVANG. LUTH. KERK Beroepen te Gouda-Bodegraven: G V'. v. DunnewoltJ. prop. te Aalten. Ds. W. S. Hugo van Dalen, de bekende hervormde predikant van Oostburg in Zeeuws-Vlaan- deren is met emeritaat gegaan om zijn gemeente in staat te stel len een andere predikant te be roepen. Ook zelf is hij bereid een beroep naar een andere gemeen te in overweging te nemen. In zijn verklaring, afgelegd in „Her vormd Zeeuws-Vlaandcren" schrijft hij dat hij in de eerste plaats tot deze stap gekomen is „gezien de mutatie-crisis ln onze kerk, gezien ook het betrekke lijk negatief resultaat der besprekingen omtrent deze mutatiekwestie ter syno de". (Bedoeld wordt de zitting van vo rig najaar. Juist daarom heeft hij „een verzoek ingediend tot eervolle onthef fing van de functionering van mijn Ds. Van Dalen wijst er op dat de gemeente deze stap niet theatraal moet nemen. Hij schrijft dat hij de hervorm de volkskerk lief heeft en hij verheugt zich over de weg die zij theologisch en sociaal inslaat. Zowel oecumenisch als naar inwendig gesprek tussen de sclullende stromingen gebeuren er heugende dingen. Ds. Hugo van Dalen legde niet liet ambt neer. Theologisch is hij van me- ning dat het ambt niet neergelegd kar worden, daar het in de Troon var. Christus wortelt. Het is dan ook niet zijn bedoeling zich terug te trekken uii de dienst, integendeel hij „hoopt hetzij via een interim hetzij ogenblikkehj» weer beroepbaar te zijn." Hij heeft zich van Oostburg losge maakt waar in de loop der jaren „theo logische, liturgische, sacramentele, ho- miietische cn sociaal-ethische en prac- tisch pastorale gevoelens van onbehagen zijn gegroeid, die er mede de oorzaak vun zijn geworden" dat hij het tijd vond dat deze gemeente een andere predikant en een andere prediking zou krijgen. Hij schrijft nog: „Mijn tienjarige hoog kerkelijke arbeid in de gemeente (con ferentie Kerkwerk en Avondgebeden) heb ik steeds als gefrustreerd gevoeld door hen die meenden dat dit alle' „rooms gedoe" was. Dan gaat he' vertrouwen ontbreken en moet een an der vanuit nieuwe frisheid het verder gaan doen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2