i:i Alles goed en u/el
Dies-rede prof. v. d. Kooy
voor S.S.R.-Delft
Geheimzinnige gang van
zaken bij publicatie
AEG
Prinses Irene zou niet
overgedoopt zijn
Een woord voor vandaag
Spaans aarts-episcopaat
keurt wetsvoorstel goed
Sjaloom-groep: Geen
oecumenische stap
AEG
Amsterdamse aetie „Een
stuiver voor een tiener"
s
DONDERDAG 13 FEBRUARI 1964
Schaarste is onderdeel van de
menselijke waardigheid en geen
straf voor de zonde". Dit zei de
econoom prof. dr. T. P. van der
Kooy gisteren in zijn dies-rede
voor de Civitas Studiosorum Re-
formatorum in Delft. Onder het
motto: „techniekeconomie
ethiek" gaf prof. Van der Kooy
zijn persoonlijke visie op het hui-
;dige wereldbeeld, waarin hij te-
genover de leegheid van de mo
derne geestesgesteldheid het
christelijk perspectief stelde.
..Wij kennen als christenen de be-
Prof. Van der Kooy nam als uitgangs- grippen zonde, verlossing en dankbaar-
punt de eenheid van het menselijk han- beid, en het Is opvallend dat deze be
delen, dat hij aan de hand van de in de grippen vrijwel samenvallen met de meer
economie gehanteerde ..middel-, doel-, humanistische begrippen: erkenning van
1de tekortkomingen, samenwerken
heeft drieërlei ambt: profeet, priester en
koning. Bij alle drie de ambten kunnen
zich vier situaties voordoen: de verhou
ding tot God. tot de medemens, tot zich
zelf en tot de dingen. In totaal zijn er
dus twaalf mogelijkheden, twaalf richt
lijnen of normen, aldus prof. Van der
Kooy. Die richtlijnen zijn geen pasklare
leefregels, maar wel vaste beginselen.
Als dat niet zo was, zou de menselijke
verantwoordelijkheid ontbreken. Secula
risme en absurdisme vervagen het inzicht
in de structuur van het wereldbeeld, ter-
techniek-economie.
Middelpunt
Alfrinks antwoord aan herv. synode
Brief synode
nu openbaar
I'het verzoek noodgedwongen was inge
trokken.
Om de lezers in staat te stellen te
zien. in hoeverre het telegram van
1 kardinaal Alfrink, 'dat door
voenger brief gevolgd is)
is op het schrijven
ontvingen wij
norm-relatie" van toepassing bracht op de
trits: „techniek- economie- ethiek".
..Techniek is het zoeken naar en toepas
sen van middelen voor bepaalde doelein
den of omgekeerd", gaf hij als stelling,
terwijl hij onder techniek in engere zin
het rangschikken van middelen op doel-
einden verstond. Volgens prof. Van der
Kooy moet al het technisch handelen
economisch verantwoord zijn. waarbij hij
onderstreepte dat „economisch" iets
anders is dan „rationeel". De schaarste
van de middelen vereist een keuze van
alternatieve doeleinden. Overvloed zou
leiden tot volslagen zinloosheid, zodat
schaarste fundamenteel tot het menselijk
leven behoort aldus prof. Van der Kooy.
„Voor het kiezen uit de verschillende
doeleinden zijn normen nodig" vervolgde
hij, „en ik baseer die normen op de
bijbel". De mens heeft met drie eigen-
kennis ei
Anders gezegd: de men
Vers verpakte
SOEPGROENTEN
Rijk i
zoeken naar vérbeterin^n. als oploasing Kardinaal Alfrink heeft het synode a
(Van onze kerkredactie)
antwoord
het moderamen.
het Hervormd Pers-
1 bureau de volledige tekst van de brief
die het moderamen van de Hervormde
Smallenbroek stelt
vragen over pensioen
De Tweede-Kamerleden Smallenbroek
(ARP) en Kieft (ARP) hebben de minis-
binnelandse zaken schriftelijke
vragen gesteld naar aanleiding van het
feit. dat vermoedelijk 20.000 gepensioneer
den wachten op uitbetaling van de ver
hoging van hun pensioen i.v.m. de pen
sioenmaatregel 1963.
Voorts vragen zij of de minister maat-
reeelen heeft getroffen, waardoor het mo
gelijk is dat de verhoging der pensioenen
1964 tegelijk met de uitbetaling van het
pensioen over het eerste kwartaal 1964
betaalbaar gesteld wordt.
Indien dit niet zo is. kan. gelet op de
stijgende prijzen, ook in de sector van de
levensmiddelen, tijdig een voorschot ver
leend worden van tien procent, zo vragen
is opiossingi tsbisschop van Utrecht
de wereldproblemen" aldus prof. moderamen van de Hervormde; ge2onden hec£t'
'lor h«"chri.«:lKerk geantwoord en zoals de BRIEF
lyk georganiseerde leven in kerk en j zaken nu er VOOr staan heeft hij j ,T gr gewezen te hebben dat
maatschappij, waarin alleen Christus het tegelijkertijd niet geantwoord j prinses Irene, evenals ieder Nederlands
door te wijzen op het ambtsge- s'aa;i;b^"ihetm"ch'hï"tt Sïsooïïijta
heim. Bovendien is het antwoord- overtuiging te handelen, vervolgde deze
telegram opnieuw met een merk-J brief:
Duitse reacties op
verkorte zendtijd
morgenwijding
waardig waas van geheimzinnig-1
heid omgeven. Het mocht eerst
1 wel, toen weer niet en uiteinde-;
lijk toch weer wel gepubliceerd;
1 worden.
,Dit neemt echter niet weK,irffl,tn
overgang J~ ir"t
Kerk ons
Nadat aan het begin van
Noord- en Westduitse radio
is gegaan de zendtijd van de morgen
wijdingen te verkorten, zijn hierop veel
Het bericht werd via het net van het!
fi ANP doorgegeven aan de dagbladen.
Het was afkomstig van het secretariaat
van het aartsbisdom Utrecht. Enkele
ogenblikken later kwam van dit aarts-
de Rooms Katholieke
diep heeft ontsteld. Ook zijn
geschokt door het feit, dat
deze overgang niet, zodra zij had
plaatsgevonden, door u openbaar ge
maakt is. Wij zijn van oordeel, dat,
prinses Irene destijds openbare
afcrp|p?rï
Gemeenteleden hebben zich bij hun
predikanten en bij kerkelijke instanties
j beklaagd over het besluit van de Duitse
I omroep. In ingezonden stukken in de
(kranten en kerkelijke tijdschriften heb-
krachtig tegen geprotesteerd.
vitaminen
SOEPENaen°BAMI
Het zakje met de Rode Ruit ben zij
Nu ook voorgebakken
PATATES FRITES Men betreurt het niet alleen dat de
Let speciaal op de goudgele muziek aan het begin en het einde
kleur.
Orgel geplaatst in
Calvijnaula te
Genève
Onlangs is in de Calvijnaula
in Genève, die door de Her
vormde Wereldbond is geres
taureerd en in 1959 geopend is,
een klein orgel geplaatst. Op
het ogenblik wordt deze zaal ge
bruikt voor de samenkomsten
van de Schotse, de Nederlandse,
de Spaans-evangelische en de
Waldenzer gemeente aldaar.
Het voorstel om geld bijeen te bren-
f;en voor een orgel kwam oorspronke-
ijk van ds. dr. Harrison Ray Anderson,
voormalig voorganger van de 4e pres
byteriaanse kerk in Chicago.
De overdracht van het orgel heeft de
vorige maand plaats gevonden in een
dienst, waarbij de voorgangers en de
gemeenteleden van de vier bovenge
noemde kerken aanwezig waren. Pro
fessor Pierre Segond. organist van de
Sint Pieterskathedraal in Genève be
speelde het orgel tijdens de dienst.
Beroepingswerk
GEREF. KERKEN
Tweetal te Bussum (vak. L Ringnal-
da): L. J. Boeyinga te Rijswijk (Z.H.)
en H. J. v. Duinen te Zwijndrecht.
|de uitzending vervallen
- dat de aankondiging van
ma een halve minuut v,
verloren doet gaan. De v
ve minuut, die nu nog o\
iden te kort geacht voor t
ding.
zaken. Ook bij het Hervormd Pers
bureau werd er niets van begrepen. I
Volgens dit persbureau was de inhoud
van het bericht geheel in overeenstem
ming met het telegram dat het modera-l
men van de synode had ontvangen.
Het ..dringende verzoek" om niet tot
het prögfMB- publicatie over te gaan stuitte kenne-
n de zendtijd lijk op verzet van een aantal dagbladen.
dubbelzinnigheid die
mee zou kunnen brengen.
Hu daarom dan ook
'gen vragen of het verzwijgen
overgang nietjggg|jdJ| mpt
digheid
betrokken
i hal-
Het
dan ook de uitdrukkelijke
velen, dat de morgenwijdin-
tijdsduur terug zui
gen in oude
len keren.
Uit het aantal reacties is gebleken, dat
er grote belangstelling bestaat voor de-
het bericht reeds
gepubliceerd hadden in edities die al de
deur uit waren. Nog geen uur na het
verbod kwam toen weer het bericht dat
Tentoonstelling ,.Het
politieke leven
Onder auspiciën
■HHhet secretariaat
binnenland der Nederlandse staatkundige
studentenfederatie (NSF) wordt de ten
toonstelling „Het politieke leven" ge-
belijdenis des geloofs heeft afgelegd
in de kerk van de reformatie, ook de
belijdenis door haar afgelegd in de
Rooms Katholieke Kerk een openbaar
karakter had behoren te dragen en
niet moest verzwegen met alle
iaar hetl schijn va
eden te j met^zich
deze.
ui strijd is met de
haar die hierbij direct
was en van de kerk. waar-
xoe zij. krachtens haar geboorte,
doop en belijdenis behoorde. Deze
vraag klemt te meer. waar deze
overgang een lid van het Huis y*
Oranje betreft, dat met zo nau
banden met de Kerk van de Keioi
matie is verbonden. Was het daarom
niet, zo vragen wij ons. af uwonaf
wijsbare verantwoordelijkheid er -org
voor te dragen, dat van de voorge
nomen overgang van «evorein op run
minst kennis was gegeven
kerk waartoe prinses Irene gerekuia
mocht worden behoren erdatd.ar-
na openbaarheid was gegeven aan hei
OnzekerheidCd?eebij ons en bij velen
bestaat omtrent de jraag^
hoeverre
A.R.P., V.V.D.. P.v.d.A. en K.V.P. Deze
tentoonstelling beoogt de politieke be
langstelling onder studenten door middel
van persoonlijk contact met politici te
bevorderen. Daartoe worden twee con
ferenties belegd, op 14 en 15 en op 28 en
29 februari in het conferentieoord Woud-
schoten. in Zeist.
Op elke conferentie komen vijfentwin- j
tig politici en 25 studenten bijeen om op I
informele wijze met elkaar van gedachten
te wisselen.
onzekerheid die^ by
noeverre ddu prinses Irene bij' l}aar
toetreding tot de Rooms Katholieke
Kerk de heilige doop ja
ondanks het feit. dat rtj deze doop k
de Kerk van de Reformatie reeds als
kind had ontvangen?"
„In de derde plaats lessen
vraag voor of niet in de waardering
van de overgang van prinses
als een oecumenische daad
vaarlijke vertroebeling van c
lijke oecumenische verhoudingen
de dag treedt."
„Met het oog op het betere begrip, dat
gedurende de laatste jaren tussen de
Rooms Katholieke Kerk en de Kerk
van de Reformatie is ontstaan en de
grotere openheid, die daarvan het
gevolg is. achten wij het van groot
belang, dat er ten deze volkomen
helderheid wordt geschapen.
werke-
GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt)
Beroepen te Daarlerveen: J.
gen te Ruinerwold—Koekange.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Tholen: H. Ligtonberg Het bericht
te Oudemirdum. j kringen".
CHRIST. GEREF. KERKEN
Volgens een correspondent van de Volkskrant zou prinses Irene niet
herdoopt zijn. De Rooms Katholieke Kerk zou de doop die heeft plaats gevon
den in de kapel van Buckingham Palace in Londen door ds. S van Dorp als
Brug- hebben erkend.
Wel zouden, zoals gebruikelijk is bij een overgang aanvullende ceremo
nieën zijn verricht met zout en kaars. Die zouden verricht zijn op 9 januari
door kardinaal Alfrink in diens huiskapel.
Tevens vragen zij de minister een
eenzetting te geven van de oorzaak 1
de bestaande achterstand
„Wanneer iemand onder u de Here een offergave brengen wil,
dan zult gij uw offergave brengen van het vee, zowel van het
rundvee als van het kleinvee." Dat zegt God tot Mozes in het
begin van het minst gelezen bijbelboek, Leviticus. En toch is
dat boek bijzonder waardevol. In dit boek valt zwaar de
schaduw van het kruis van Christus. En juist in deze periode,
waarin we heen leven naar Zijn dood voor ons, is het goed te
letten op die schaduw.
Merk op: Wie God wil ontmoeten bij de ingang van de tent
der samenkomst, mag niet met lege handen komen. Dat geldt
nog. Wie tot God wil gaan, of het nu is om Hem onze nood te
klagen, om Hem iets te vragen, of om. alleen maar stil bij Hein
te zijn, mag niet gaan met lege handen. Want staat niet tussen
Hem en ons het oordeel, Staan die woorden niet geschreven
met vlammende letters: De ziel die zondigt zal sterven. Staan
de cherubins niet met vlammende zwaarden bij de ingang van
het paradijs, de plaats'van samenkomst. Dat vuur moet weg
branden wat onheilig is. Dat vuur moet verteren wat niet bij
God hoort. En wij moeten het erkennen: Wij horen niet bij
God. Hij is heilig; wij zijn bezoedeld. Hij is rechtvaardig; wij
hebben velen teleurgesteld. Hij is liefde; vaak kruipt bij ons de
haat omhoog. Hij is volmaakt; wij zijn falende mensen. Over
ons leven staat de vloek geschreven van de dood. Maar toch
mogen xoe komen, mits xoe niet alleen zijn. Mits een Ander,
Jezxis Christus, het Lam Gods met ons komt, om onze schuld
te dragenonze dood te sterven, onze pijn te ondergaan.
zet, aldus heeft de Canadese minister
buitenlandse zaken Paul Martin te
Ottawa bekendgemaakt.
De eerste groep van deze Jezuïeten;.,.
OP doorreis naar Montreal te Miami We lezen vanavond: Johannes 4 31-42.
aangekomen. De reden waarom de
missiepost door de regering van presi-
dent Frangois Duvalier gedwongen is
Haïti te verlaten is onbekend. Duvalier;
is door de r.k. kerk geëxcommuniceerd
wegens de uitwijzing van twee Franse
prelaten. Zijn geschil met de kerk is i
volgens het Vaticaan een gevolg van I
zijn verlangen om de katholieke bevol-,
king van het eiland het voedoeïsme op
te dringen.
Protestanten eindelijk vrij?
W2C* AUTOMATIC
ACU TOASTERf69.
Spaanse rooms-katholieke aarts-
j bisschoppen hebben na lang opont
houd uiteindelijk toch hun goed-
keuring gehecht aan een nieuw
j wetsontwerp, waarbij de protes
tanten in Spanje meer vrijheden
zullen krijgen. Dit delen betrouw-
De geloofsovergang van prinses Irene
deze correspondent is afkomstig
„welingelichte I
WATERDICHTE
BADKAMERKACHEL
f43.50
De Sjaloom-groep, waarin re
formatorische en rooms-katho
lieke christenen samenwerken,
heeft een verklaring uitgegeven
n.a.v. de gebeurtenissen rond de
geloofsovergang van prinses
Irene. In deze verklaring zegt
de sjaloom-groep onder meer:
..Hoezeer ook de ovèrga'ng van het erie
naar het andere kerkgenootschap voor
iemand persoonlijk een noodzakelijke ge
loofsdaad kan zijn, op zichzelf is dit
geen oecumenische stap en mag ook
door niemand als zodanig worden ge
propageerd.
Een echte oecumenische gezindheid be
tekent naar de mening van de groep:
..Het verstaan van de evangelische op
roep .ot .nctanoia. bekering en vernieu
wing op de een ieder toegevallen kerk-
genootschappelijke plaats. Een overgang
is pas oecumenisch, wanneer ook daar
na aan dezelfde oproep tot
blijvend gehoor wordt gegevi
De groep verzet zich nadrukkelijk
Contact
In de verklaring wordt voorts gezegd
„Wij roepen allen op, die zich noemen
naar Christus, om de in emotie en op
winding verkeerd gesproken woorden te
herroepen, en op zijn' wens geen eer
betoon aan God te brengen voordat ver
zoening' met de-" broede'rs US nk'gesfreéfd.
De groep vraagt allen die een be
stuurlijke en herderlijke taak vervullen,
om van nu af aan bij persoonlijke kerk-
overgangen te voorzien in contact en
overleg tussen de verantwoordelijke per
sonen van beide groeperingen: „Mocht
in het geval van prinses Irene door
kardinaal Alfrink anders zijn gehandeld,
dan betreuren wij dit zeer."
Indien de doop in dit geval op
nieuw zou zijn bediend, achten
zowel de rooms-katholieke als
r.ng reformatorische leden van de
Sjaloom-groep dit in strijd met
gen het aanbevelen van toetreding tot de ware katholiciteit: ,,De doop is
""kfï™' teken van de fundamentele een.
protcs- heid in Christus' lichaam".
bare r.k. zegslieden vandaag in
Madrid mee. Sedert maandag zijn
de aartsbisschoppen onder leiding
van de Spaanse primaat kardinaal
Pla y Daniel in besloten zitting
bijeen geweest.
Zegslieden uit de omgeving van de
deelnemers hebben verklaard dat goed
keuring van de wet op de protestantse
kerken, die enige mate van vrijheid
van eredienst en geloofsbeleving in Span
je mogelijk zou maken, een belangrijk
onderwerp van gesprek was in de groep
van'twaalf aartsbisschoppen, waarvan
vier de rang van kardinaal hebben.
De volgende stap is het voorleggen
in het wetsvoorstel aan het Vaticaan
ter goedkeuring. Rooms-katholieke zegs
lieden voorspellen dat paus Paulus snel
zijn goedkeuring aan het voorstel zal
hechten, omdat het in overeenstemming
is met zijn programma ter verbetering
van de betrekkingen tussen de afzonder
lijke kerken.
Zeven jaar
Zeven jaar geleden heeft de Spaanse
minister van buitenlandse zaken Fernan
do Maria Castiella een commissie be
noemd om een nieuwe wet op te stellen
waarin de protestanten een aantal rech
ten zouden worden toegezegd, aldus een
zegsman.
Sedertdien heeft een commissie.van yier
man hieraan gewerkt tot enige tijd ge
leden uiteindelijk een definitief ontwerp
uit de bus kwam.
Na studie door het kabinet werd het
voorgelegd aan de kerkelijke leiding om
haar instemming en die van het Vati
caan te krijgen. Pas daarna zal het door
de regering tot wet worden verheven.
Spaanse autoriteiten hebben verklaard
dat de behandeling van protestanten en
de bescherming van hun recht op ere
dienst de laatste jaren van jaar tot jaar
is verbeterd.
Het aantal gevallen van longkanker
bij mannen is de laatste tien jaar in
Engeland en Wales steeds minder sterk
toegenomen, maar de cijfers voor vrou
wen zijn met sprongen omhoog gegaan,
zo staat in een officieel rapport over
11961. dat gisteren in Groot-Britannië is
gepubliceerd.
EVANG. LUTH. KERK I
Drietal te Gouda—Bodegraven: G. W.
v. Dunnewold, kand. te Aalten. P. H.
G. C. Kok te Weesp en A. J. Allan te
Verschoningsrecht
weer aan
De vaste commissie van Justitie uit de
Tweede Kamer is van oordeel, dat thans
de behandeling van het wetsontwerp over
de bestraffing van schending van gehei
men voortgang moet hebben, onafhanke
lijk van de vraag of de problematiek van
het verschoningsrecht van rit- journalist
daarbij dient te worden betrokkea.
Dit wordt opgemerkt in het voorlopig
KERNEN VAN INGEZONDEN STUKKEN
Bijdragen voor deze ingezonden-stukkenrubriek kunnen door alle lezer»
(en lezeressen!) worden geleverd en worden geplaatst buiten verantwoorde
lijkheid der hoofdredactie. De redactie behoudt zich het recht voor stukken
te weigeren en in te korten schrijft u dus zéér kort! Er kan alleen
worden gepubliceerd met volledige vermelding van naam en woonplaats.
Anonieme brieven krijgen geen plaatsruimte. Waar nodig kan in een oy-
schrift van redactiewege een korte toelichting worden gegeven.
Prinses Irene VIII
Prinses Irene X
irslag
het 1
doelde wetsontwerp, dat reeds op 3 j'
1953 werd ingediend. Opgemerkt wordt,
dat een oplossing inzake dit verschonings
recht nog betwijfeld kan worden. Naar
jhet oordeel van de minister van justitie,
blijkt uit het verslag, is het probleem
van het verschoningsrecht van de jour
nalist een ander dan dat van schending
van geheimen, zodat "z.i. een gekoppelde
behandeling ongewenst is.
In de commissie, die waardering heeft
voor het streven om te komen tot unifi
catie en vereenvoudiging van de wette-1
lijke bepalingen over het schenden van ntveiie IX
geheimen, werd de voorkeur uitgespro-1
ken voor de uitdrukking „opzettelijk we-1
De kogel is door de kerk: een prin
ses van Oranje heeft zich verloofd met
een rooms edelman. Twintig jaar lang
heb ik regelmatig waar ik maar kon
alleen gewaarschuwd voor de lethargie, de
de Kamer apathie of het protestantse erf. Rome
•oord door bedoelde heeft er in die
gesponnen. Inpl
te sluiten is men begonnen aan t
noodlottige oecumene, het gesprek rr
Rome. O dwaasheid, o argeloosheid.
evoorzitters die wel op hun principes domheid Krijgen we hef* begrip
De twee grote protestantse partijen
hebben in de Kamer Gods Woord een
trap gegeven door geen afkeuring uit
te spreken over de geloofsovergang
van prinses Irene. Zij
maar geschokt. Er werd
ook met geen woord c
fractievoorzitters gesproken
feit dat de ministers op zondag had
den vergaderd. Welke principes heb
ben deze twee partijen eigenlijk? Fi
katholiek geworden Prinses"
we onze vaderlandse historie aan mei
meer. hoe onze vaderen tachtig jaar
hebben gestreden voor vrijheid en
recht, hoc met name het Oranjehuis
goed en bloed heeft geofferd
Kennen niet gemakkelijk
Den Haag
n Prinses te*
L. M. Helge
staan en deze openbaar verdedif
worden uitgelachen. Waar is het fat
soen van vele Kamerleden?
Rotterdam W. Luyk
.k der reformatie? Hoe kan men
dan nog respecteren dat een lid van
ntig jaren garen bij datzelfde Oranjehuis gaat naar een
:s van de gelederen land en een kerk. die de reformatie
te vuür en te zwaard hebben tegenge
staan? Zijn we werkelijk vergeten dat
de reformatorische kerk is geplant in
het bloed der martelaren?
Zevenbergen H. Lokers
r de uitdrukking
derrechtelijk bekendmakei
woord ..schenden", dat zo wordt in
verslag gesteld als gevoelswoord 1
der geschikt lijkt voor het aanduiden
een strafbaar feit.
n jaarlijks
leeftijd!
De Vereniging voor maatschap-
pelijk werk te Amsterdam „Uns en milieu's in 600 groepen bijeen.
Huis" begint een voor Nederland
unieke actie onder het motto „Een- JSu ook dit
stuiver voor een tiener De be- De echtgeriote van Amsterdams burge-
doeling is dat alle werknemers Van mee5ter, mevrouw E. van Hall-Nijhoff,
de hoofdstad wekelijks een stuiver j zei als presidente van de'vereniging .op
J een persconferentie dat het merkwaardig
van hun salaris laten afhouden ten -s iecjei-e Amsterdammer het normaal
bate van „Ons Huis", dat nodig vindt dat „Ons Huis" goed werk doet,
enkele van de elf overjarige club- ,z«r
huizen moet vervangen. jde afgelopen tijd de nadruk op de ge-
Voor de geplande drie clubhuizen in j handicapten gevallen omdat hier eer
Geuzenveld. Amsterdam-Noord en Bui-,grote achterstand bestond, maar een
tenveldert is een aanloopbouwsom van;oude instelling als „Ons Huis" komt fi-
totaal 300 000 nodig. jnancieel gesproken in het gedrang Daar
Voor de actie zullen 3000Amsterdamse moeten de Amsterdammers op worden
bedrijven worden aangeschreven, waar- geattendeerd", aldus mevrouw Van Hall.
door men de medewerking van 100.000 De oud-internationals uit Amsterdam
werknemers hoopt te krügen. ..Een stui- zullen over enkele maanden een voetbal
ver voor een tiener een afspiegeling wedstrijd spelen tegen een nog onbeken-
van het Engelse ..Penny-week-found". de tegenstander. De gehele opbrengst
duurt voort tot „Ons Huis" uit de ergste deze match zal
financiële moeilijkheden is. '„Ons Huis".
De historische mededelingen in ver
band met de verloving van prinses
Irene met prins Carlos welke ik in uw
blad las waren onjuist. Ik meen daar
om goed te doen u onderstaande cor
rectie aan te bieden
Prins Carlos de Bourbon-Parma
stamt 3
ildwijde protestantse herle
ving of een verdere uitbreiding van
Rome's machtspositie? Wanneer staat
de Nederlandse leeuw eindelijk grom
mend in al zijn koninklijke waardig
heid. snuffelend naar onraad? Ik hoop
van spoedig.
Den Haag E. D. C. van Drenthem
Soesman
Prinses Irene XI
vaderszijde af van Lodewijk gering ligt een stuk onwaarachtigheid
XIV, nl. door diens tweede kleinzoon
Philips, die in 1700 de Spaanse
besteeg (na het uitsterven v«
Spaanse tak der Habsburgers)
velen stil geworden zijn. Wat
iet er anders gezegd worden dan dat
i de in deze zaak de ene leugen op de an
door dere werd gestapeld? Wie heeft
zijn tweede huwelijk met Elisabeth betrekking tot de overgang
Farnèse. erfprinses
...rParma. mede
dit Italiaanse hertogdom verkreeg,
vererfde op een gelijknamige zoon
dit huwelijk, wiens nakomelingen
Parma aan de redering bleven tot 1859.
Van moederszijde stamt prins Car
los uit een tak van de Franse Bour
bons. die terug gaat op Louis de Bour
bon. Prins-bisschop van Luik. die in
1464, alvorens tot priester te zijn ge
wijd. huwde met Catharina van Eg-
mont. dochter van de hertog van Gel- dez
re. Dit huwelijk werd echter door de De;
toenmalige Franse koning niet erkend.
de
/k kerk niet gedacht aan het gezegde
..het doel heiligt de 'middelen"? En
uit dan die besDottelijke vertoning voor
paleis Soestdijk. zaterdag jl. Wat wa
ren dat voor Nederlanders?
Capclle a.d. IJssel G. Houwcling
zodat de nakomelingen, het nog be- Keer terug
staande geslacht de Bourbon-Busset
niet tot de troon gerechtigd waren.
De stambomen van prinses Irene er
haar verloofde kruisen elkaar niel
door het (derde) huwelijk van Prim
Prinses Irene XII
r wordt wel veel door Rome over
gesproken, maar wat heeft
kerk daar eigenlijk voor gedaan?
glimlach die Rome aan de pro
testanten laat zien betekent zoveel als:
de moederkerk
vergeet dat de protestantse kerken de
voortzetting zijn van de eerste Chris
ten-gemeenten Als de paus in Rome - -'"iaatvt-" „nemdp kerk is znw'él be-
Prinses Irene XIV
Prof. dr. A. H. de Hartog heeft des
tijds al gezegd: ..Velen zullen tot de
rooms-katholieke kerk terugkeren die
de schoonheid zoeken. Maar wie God
zoekt heeft te strijden".
Den Haag A. W. Sorber
Prinses Irene XV
De kring van huwelijkskandidaten
voor onze Prinsessen is heel klein,
doordat zij van hoge adel moeten zijn.
Is het nu. in 1964. niet mogelijk om
in dit opzicht wat praktischer te zijn
en de gelegenheid te geven om iedere
eventuele echtgenoot de titel van
Prins te verlenen? Ons volk zal te
gen zo'n democratische regeling geen
bezwaar hebben en de mogelijkheden
ook in godsdienstig opzicht, worden
voor de prinsessen groter, wat in het
belang is van ons Vorstenhuis en dus
van ons Koninkrijk.
Hendrik Ido Ambacht P. Kors
Prinses Irene XVI
Dc enige vraag welke zin heeft is in
derdaad: Heeft onze Prinses in de Her
vormde Kerk niet kunnen vinden, wal
ze meende in de Rooms-Katholieke wèl
te zullen vinden? Dat een telg uit het
oemruchte Oranjehuis is overgegaan
Prinses Irene XVIII
Volk van Nederland, waarom zijt. gf
verontrust? Waarom is uw oog boos?
Is dat de steun die ons vorstelijk ge
zin van u ontvangt in uren waarin hei
ouderhart pijn doet misschien? Waar
om zijt ge met blindheid geslagen,
waarom verkondigt ge haat? Is dat
liefde tot God en de naaste in de prak
tijk? Bid liever in plaats van u met
muggenzifterijen bezig te houden.
Leiden H. Honsbeek
Prinses Irene XIX
Als jeugdige lezer i17i het volgende
Wanneer het de overtuiging van prin
ses Irene is de r.k. leer te belijden la
ten wij dan niet trachten haar „terug
te kopen" omdat zij van reformatori
sche afkomst is. Of is traditie belang
rijker dan roeping? Moet zij soms als
luichelaarster dan toch maar protes
tant blijven? Leert de bijbel ons om
onze medechristenen die andere ge
dachten Hebben dan wij uit te maken
voor afgodendienaars en godslaste
raars? Of moeten we enkele honder
den jaren terug leven? Zo moeten wij
als jeugd in 1964 niet opgevoed wor
den. Alstublieft niet.
Aspercn A. van Ooijen
Prinses Irene XX
Protestanten zijn wèl verandera
maar Rome niet. Onze voorvaderen
hebben geleden en zijn gemarteld door
Rome en nog steeds worden protestan
ten in Spanje vervolgd. Wij zijn schul
dig want het protestantisme doet met
de tijd mee. de reformatorische ker
ken zijn bewijzen voor het grote ver
val.
A. H. Verbeek
Willem I
i Oranje
et Charlotte de hij ook hun doop erkent. Maar als
Bourbon, aangezien stadhouder Frede- orotestant zich ..bekeert" tot de r.k
ieder.
die de historie kent en het drievoudig
God-Oranje-Nederland nog wat
rik Hendrik, i
stamt van Willem de Zwijger
zoon was uit diens vierde huwelijk met
Louise de Coligny.
Het kasteel Lignières ten slotte is
geen bezitting van de Bourbon-Par-
ma's. maar van de familie van de
moeder van prins Carlos, wiens oom
thans de titel graaf van Lignières
prinses Irene af- kerk moet diegene overgedoopt
goede komen
Den Haag
M. R. H. Calmeyei
den. zoals prinses Irene in de huiska-
oel van kardinaal Alfrink. Dekken de
woorden dan de daden?
Vlaardingen W. M. Neervoort
Prinses Irene XIII
Hoe kan een serieuze protestant toch
in vredesnaam spreken over ..respect
hebben voor de uit overtuiging rooms-
Prinses Irene XVII
Een aanvallig klein prinsesje groeii
>p en wordt een zelfbewuste jonge
.•rouw. Mag ze er dan alstublieft ook
?en eigen mening op na houden? Het
s intens laag om haar keuze niet te
villen respecteren. Werkelijk, het is
Prinses Irene XXI
Vele protestanten zijn geschokt door
de verandering van religie door een
lid van het Vorstenhuis, een overgang
waaraan nadrukkelijk een overtuiging
ten grondslag ligt. M.\# is dit oecume
ne? Ja. wat IS oecumene eigenlijk?
Volgens mij maar één ding: geen een
making door mensen: God hééft Zijn
kinderen al één gemaakt, al hebben zij
nog verschillende inzichten. Er is im
mers geen andere Naam onder de he
mel dan de levende God?
Scheveningen A. Spaans
Zuid-Afrika
Het is zeker in deze dagen niet op
portuun af te geven op de apartheids
politiek van Zuid-Afrika, aangezien dit
land wat 1963 betreft, kan terugzien op
een jaar van aanzienlijke groei, zowel
wat de bevolking als wat de economie
betreft, en aangezien de ontwikkeling
in Transkei zodanig verloopt dat zij in
de meest schrille tegenstelling staat
met wat er gebeurt in driekwart van
andere Afrikaanse landen.
Ik zeg driekwart. omdat het ene
kwart dat overblijft óf te zwak is om
enige politiek van betekenis te voeren
(Libië. Tchad, Gabon bijv.), óf over
zulke slechte verbindingen met de
„buitenwereld" beschikt dat geen mens
weet wat daar in werkelijkheid ge-
Over Zuid-Afrika kan men verschil
lend denken. Een Calvinistisch volk
kan nu eenmaal in deze tijd niet op
algemene waardering rekenen. Maar
dan één vraag voor lien die zo juich
ten bij de onafhankelijkheid van Bel
gisch Congo. Juicht ge nu nc
hard?
Alphen a. d. Rijn W. Geldot
Op hoop run zegen II
sersschepen, over „rotte
over a-sociale wrede reders het vol
gende. Ik heb zeven jaar op een bom
gevaren en in mijn laatste jaar dat ik
van het strand afvoer, kregen w
zulk slecht weer. dat we twee dagen,
als het hoog water was. in de branding
stonden. Het was een wonder dat schip
en mast gespaard blev
ren heus niet „rot". En wat die arme
weduwe betreft die zo'n schrale troost
van een reder kreeg wilde ik ook nog
familie ook een weduwe met goede
een opmerking maken. Ik heb
handen aan het lijf. Haar ma
voor de oorlog schipper in rijks
dienst. Toen hij overleed en zij onbe
middeld met drie kinderen achterbleet
is zij door een Scheveningse reder
flink gesteund.
Ik heb zestig jaar gevaren. Heijer-
mans Op hoop van zegen blijft voor
mij laster, een schande
geslacht.
Scheveningen C. de Gra^