Uw probleem is het onze Binding priesterschap celibaat niet juist en Bestuur van J. eu E. is afgetreden Een woord voor vandaag Ds. Marin over overgang van prinses Irene Zuidafrikaanse kerk wil meer prot. emigranten Kanttekeningen in een r.k. catechismus gepubliceerd WOENSDAG 12 FEBRUARI 1964 WEES ZUINIG OP UW TOEKOMST: SPAAR Wat geweest Is komt nooit weer. Kijk dus vooruit. Uw toekomst hebt u nog tegoed. Tegoed Spéértegoed Want uw spaargeld is goed voor alles. Ga naar de spaarbank waar men u óók gaarne van dienst Is met andere bankzaken, zoals rekening-courant, deviezen voor uw reizen, kredieten, hypotheken en bemiddeling ln effectenzaken. Meer dan 1000 banken en bijkantoren. De spaarbanken met volledige bank9érvlce. AANGESLOTEN BU DE COÖPERATIEVE CENTRALE RAIFFEISEN-BANK TE UTRECHT Zakenkabinet geeft tijdelijke leiding (Van onze kerkredactie) Uit het jongste nummer van het ..Kernblad" van Jeugd en Evangelie blijkt dat het bestuur van deze jeugdevangelisatiebe- weging is afgetreden. Dit besluit werd genomen tijdens een bij zonder distrikten-konvent dat in januari te Utrecht werd gehou den. Er is een tijdelijk nieuw be stuur gevormd, een soort zaken kabinet, dat tot het volgende distrikten-konvent de leiding over neemt. Oorspronkelijk zou de jaarlijkse ver gadering van afgevaardigden, die het be leid uitstippelt, nog deze maand gehou den worden in Arnhem. Nu is besloten dat dit konvent bijeen geroepen zal worden op 18 en 19 april. Het nieuwe zakenkabinet bestaat uit Richard Klijnsma (voorzitter), Wim Bag german. Aafke Nouse (secretaresse). Lida Roger de Camganolle, Eimert Pruim en Harm Schelhaas. Het oude bestuur is afgetreden na een verzoek vanuit de districten Amsterdam en Zuid-Holland-zuid. Een opiniepeiling wees aan dat de meeste districten achter het verzoek van deze beide districten stonden. Het bestuur trad toen vrijwillig af. Beleid In feite is het bestuur gestruikeld over het beleid dat In het land vele vragen heeft opgeroepen. In het bijzonder was de positie van de vaste medewerker in geding. Het bestuur meende dat deze vaste medewerker gehandhaafd moest Volgens de tijdelijke secretaresse Aafke Nouse in een verslag van het bijzondere districten-konvent dat bijeengeroepen was om een tussentijdse oplossing te vinden, leverde het beleid, zoals dat voorgesteld was op het districten-konvent van Drie bergen, vorig jaar september, geen moei lijkheden op; echter wel het tempo Er werd geen beslissing genomen over het al of niet handhaven van een vaste medewerker. Besloten werd dit op het konvent van 18 en 19 april a.s. in Arnhem te bespreken en dan tot een definitief be sluit te komen. Twee priesters antwoorden kardinaal Calvijns sterfdag wordt herdacht I De sterfdag van Calvijn, dit jaar vier eeuwen geleden, zal in zijn ge- Ihoorteland Frankrijk, in Zwitserland. I waar hij zijn belangrijkste werkzaam heden heeft verricht en in vele andere landen waar zijn leer is doorgedrongen, worden herdacht. Calvijn werd ln 1509 I in het Franse plaatsje Bayon in het Reorganisatie De autoriteiten van het Franse post wezen hebben besloten om een speciale herdenkingszegel uit te geven. Een co mité in Parijs, dat belast is met de organisatie, bereidt bijeenkomsten voor. en de protestantse faculteit aan de Uni versiteit van Straasburg heeft een drie daagse conferentie georganiseerd van 25 tot en met 27 mei. Op deze confe rentie zullen toespraken gehouden wor den over de dogmatische en historische problemen bij het wetenschappelijk on derzoek van Calvijns werk. Ook zal er een tentoonstelling worden gehouden. In Genève zal deze dag herdacht wor den door speciale uitgaven van sommi ge werken van Calvijn, door tentoon stellingen in de Universiteitsbibliotheek en een aanal bijeenkomsten in de Cal- vijnaula. Vandaag begint de veertigdaagse periode voor de herdenking van de kruisdood van Jezus Christus. In rooms-katholieke kring draagt deze dog de naam van as-woensdag. Rooms- katholieken ontvangen een kruis van as op hun voorhoofd. Wij spreken niet van de vastentijdmaar wel van de Jijdensdagen". In wezen ligt er een wereld van verschil tussen deze beide woorden. Bij vastentijdligt de nadruk bijzonder sterk op wat de gelovige moet doen. Zo schrijft de (pseudo-)Maximus van Turijn: Als wij naar best vermogen de quadragesima (periode van veertig dagen) van Christus door de beoefening van zulke deugden navolgendan zal door het dubbele vasten van lichaam en ziel de genade Gods ons deel worden." Hier staan we nog in de wereld van de vroomheid, maar zeker niet in de wereld van de bijbel. Genade wordt niet verdiend. Als we het woord „lijdenstijd" gebruiken denken we niet aan wat wij moeten doen, maar aan wat Christus voor ons deed, niet aan ons lijden, maar aan Zijn lijden en verzoenend sterven. Hij trad onze wereld binnen. Hij nam ons lijden op Zich. Hij ging onze via dolorosa. Hij werd genageld aan ons kruis. Hoe anders leven we dan, als wanneer we de rooms-katholieke inzichten volgen. We verdienen geen genade omdat wij vasten en lijdenwe ontvangen genade omdat Christus leed. En laat niemand denken dat wij er „genadig", althans gemakkelijk afkomen. De rooms-katholiek kan zich straks op de borst slaan en zeggen: Ik heb meegeleden. Wij moeten aanzien dat een Ander, Jezus Christus, lijdt wat wij hadden moeten lijden. Wij moeten erkennen dat Hij onze plaats innam, omdat wij faalden. Iedere dag van de lij denstij d wijst op het kruis en zegt: „Mijn schuld". Inmiddels is een organisatiecommissie reeds enige tijd aan het werk om met voorstellen tot een nieuwe opzet te ko men. Deze commissie zal ln april verslag uitbrengen. De voorzitter van het tijdelijke zaken kabinet van J, en E. geeft in enkele pun ten aan wat hij ziet als de huidige doel stelling van J. en E. Hij zegt onder meer dat deze beweging een grote en gevaar lijke taak heeft als onderdeel van de mo biele voorhoede van de kerk. Tegelijkertijd waarschuwt hU echter de leden van deze beweging dat zij In het revaar staan een meewarige houding aan te gaan nemen tegenover de eigen kerk. die niet voldoende snelheid kan ont wikkelen en weinig schijnt bij te dragen tot de stimulering van geloof en geloofs leven. Deze meewarige houding, zegt Serie dia's over j We lezen vanavond: Johannes 4 vers 15—30. de Heidelbergse catechismus Dominee Göhler uit Duitsland geeft een serie van 68 dia's uit, die de geschie- denis van de Heidelbergse catechismus] behandelt. In Duitsland en ook daarbuiten be staat nu reeds een grote belangstelling hiervoor. Binnenkort zal er ook een bij behorende tekst in de Engelse taal ge reed zijn. Ook ligt het in de bedoeling om een filmstrook te maken over dit onderwerp. De set diapositieven kost 45 DM plus vernieuwende krachten die ln de kerk Duitsland. Beroepineswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Ederveen (toez.): J. Vos' te Rijsscn: te Ooltgensplaat: J. Kooien te Reeuwijk; te Tholen: E. M. Bakker, j kand. te Randwijk; te Achlum en Hitzum (toez.): F. Gerbrandy te Vrouwenparo- rv'~ ROOK NIET/M«M te MEENK PELLETSVj®® iond f.0.65 Praeses Spaanse synode verbijsterd (Van onze kerkredactie) Ook een Spaanse protestant heeft gereageerd op de overgang van prinses Irene naar de Rooms Katholieke Kerk. Ds. Gutiérrez Marin schreef aan een Neder landse collega, ds. H- B. Méy- boom, dat het hem pijnlek ge- troffen heeft dat juist op Spaanse bodem deze overgang is bekend gemaakt. GEREF. KERKEN Met grote vrijmoedigheid hebben twee rooms-katholieke priester» bun eigen kardinaal Alfrink van ant woord gediend. Zij deden dit in het openbaar in het blad „De Nieuwe Linie", waarin zij reageerden op een rede van kardinaal Alfrink over het celibaat. Hun standpunt is: „Wij wil len het celibaat teruggebracht zien tot zijn normale proporties en tot een gewone mogelijkheid van men selijkheid, en dit celibaat, dat als het Scherp kritisch geluid van De ISieuwe Linie (Van onze kerkredactie) Kardinaal Alfrink heeft in zijn rede van begin augustus 1963 gezegd dat men zich nu op dit punt van het celibaat laat beïnvloeden door protestantse in zichten, wat vroeger niet voorkwam. ment uit afleiden voor de vrijheid van i warden-W de keuze in onze tijd. nu. Volgens Alfrink vraagt de kerk dat de priester het celibaat vrijwillig op zich neemt. HIJ Is vrij om het al of niet te doen. De priesters antwoorden met een voorbeeld: „Als Iemand een auto wil kopen, en alleen maar de keuze beeft om een zwarte te nemen, dan kan men eigenlijk niet eens stellen dat hij een zwarte auto heeft gewild. Hij wil de auto, liefst met een andere kleur en hij neemt de kleur zwart voor lief... Een vraag die ons bijzonder interes seert ls de vraag: waarom biedt die .rkoper alleen maar zwarte auto's aan?'r Beroepen te Drijber. St. J. Verveld te Scharnegoutum: te Amsterdam-W. (vak. Wiersema): R. Riemersma te Leeu- GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) Bedankt voor Den Helder: E. Koop te Enumatil. CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te Schiedam: J. Brons te Bun schoten-Spakenburg en W. Heerma te Nunspeet. Het land moet protestants blijven De priesters antwoorden: „Hoe i ware vanzelf ontstaat o.a. door toe- kwamen wij ook weer aan onze nieu- i Vanuit deze vraag komen de beide allieheden van het leven zal wel we waardering voor het Woord in de'priesters dan tot een reactie op de ar- NED. PROT. BOND - liturgieviering en het lezen van de gumenten die kardinaal Alfrink naar bijbel? Hier zeggen wij toch ook niet:Ivoren gebracht heeft om de binding Aangenomen de benoc van celibaat aan priesterschap te ver- voorg. te Huizen (N.-H.) klaren. pred. te Wapserveen. altijd blijven bestaan zal altijd achting en waardering "lijven onder vinden". Na de lezing van Alfrink van zin tot zin kritisch te hebben bekeken, komen rij tot de. conclusie: „Wij vinden geen enkel argument voor een exclusieve koppeling van het celibaat aan het priesterschap". pas op, let op de oecumenische tekst! Verwachten wij dan toch niet veel heil van het oecumenisch den ken? Of is het celibaat een onder werp, dat niet vanuit het oecumenisch denken mag bekeken worden" Theologische visie De synode vap de Nederduits Raven- Gereformeerde Kerk wil meer protestanten en minder rooms- katholieken naar Zuid-Afrika laten komen. De synode, die zich zorgen in| tot P"^--j maakt over het hoge percentage onne, erv. r00ms.j?ay10iieiten ^at Zuid-Afrika discussie, heeft Alfrink ge- zegd, hebben de moderne mensweten schappen wel iets te zeggen, maar niet] het laatste woord. Dat heeft volgens j hem de theologie. De priesters echter antwoorden dat men niet het recht j heeft een dergelijke theologische visie o_ j- grootheid geleden waarschijnlijk tot een vroeger wist ae priester aai ae Kent maken waaraan de menswetensc. schorsing uit het ambt aanleiding had hem niets heeft opgelegd.' De priesters p^n zjci, hebben aan te passen. Het gegeven, komt uit Geleen, van de pries-antwoorden, dat in de vierde eeuw het vvel eens kunnen zijn dat de bevindin- ters J. Fraats en M. Schlijper. Hun ar- celibaat met geweld en zonder veelgen van de menswetenschappen corri- tikel beslaat drie gehele pagina's. Wel succes werd geëist Het levensgevoel gerend werken op de reeds verworven willen enkele van de meest saillante op-;van vroeger is moeilijk vast te leggen, theologica." Vroeger Deze voor rooms-katholieke kringen; bijzonder stoutmoedige taal. die twee! Alfrink zei; „In het levensgevoel van 1 ttot de onveranderlijke geleden waarschijnlijk tot een vroeger wist de priester dat de Kerk maijen waaraan de menswetenschap- merkingen citeren. zeker mag men daar geen argu-l Bijbelse visie Reacties van Cyrillus Lucaris De aantekeningen in de kantlijn van een boek gemaakt door de lezer kunnen van wetenschappelijk be lang zijn. Dat is dezer dagen weer gebleken. In Leiden zijn tenminste uitgegeven de kanttekeningen die (de latere fel aangevochten pa triarch) Cyrillus Lucaris maakte in een rooms-katholieke catechismus De bijbelse visie baseerde kardinaal jAlfrink op twee teksten: Mattheus 19 vers 12 en I Corinthe 7 vers 35. De priesters echter komen tot de conclusie j dat de visie van de kardinaal minder ruimte laat dan die van Paulus: „In j Paulus' denken onderkennen we twee jlijnen. De eerste lijn: de rijkdommen van de ongehuwde staat, die tegen de achtergrond van deze (de rooms-katho lieke) huwelijksopvatting tot zo'n gewel- dige bloei kon komen. De tweede lijn: de rijkdom die er ligt in de gehuwde staat, waardoor Paulus zich niet schaamt ze te vergelijken met de liefde Cyrillus veel contact gehad en ook pro- van Christus voor de Kerk." testantse boeken van hem geleend. De] Terwijl Paulus tot de conclusie komt brieven, die hij de Wilhelm geschreven dat het gehuwd-zijn ook een status is De balsem met direct-werking VOOR VERLICHTING VAN PIJN iN SPIEREN EN GEWRICHTEN Werkt uitermate actief io op dc haard van de pijn ter verlichting van rheumatiek, zenuwpijnen, spit, ischias en stijfheid Niets werkt sneller, niets werkt aan-1 en meer melkwit wordt en volledig in de namaten* genamer, ter verlichting van pijn, j poriën verdwijnt (in plaats van een I gekwetst. j— u-ii.i:a. i111 oppervlakkige warmtesensatie op dc huid legenhede. te veroorzaken), teneinde diep in te de^ yprins met hoog doordringingsvermogen bevat binnenkomt, heeft een onderzoek naar en speciale aandacht voor dit facet van Zuid-Afrika's immigratie gevraagd. De leden van de synode zijn - ping, dat de Nederduits Gereformeerde Kerk in Nederland, waar de emigratie door de grote voorspoed wordt afge remd, meer potentiële immigranten van het protestantse geloof moet zoeken. Tijdens de discussies werd de synode gewaarschuwd bevriende landen als Por tugal niet te beledigen door Portugese emigranten, die merendeels r.k. zijn, de toegang tot Zuid-Afrika te ontzeggen. De synode heeft tevens het Zuidafri kaanse ministerie van buitenlandse ken op de vingers getikt omdat de bassadeur in Rome een requiem voor wijlen paus Joannes bijgewoond heeft. In een rapport aan de synode wordt gezegd, „de mis was geen officiële ge legenheid, maar paste uitstekend in de subtiele propaganda, waarmede Rome de mensën in protestantse gemeenschap pen pleegt te bewerken Het toekom stige bestaan van Zuid-Afrika als protes tants land geeft de regering de verant woordelijkheid ervoor te zorgen, dat het karakter van Zuid-Afrika niet prijsgege ven wordt." Ds. Marln schrijft: Niemand zal ont kennen. dat zij het recht heeft rooms- katholiek te worden. Maar dat zij de ze overgang vanuit Spanje laat be kend maken, is iets waarmee velen van ons niet klaar kunnen komen. Naar alle schijn heeft zij sinds ongeveer een jaar de gedachte gehad over te gaan tot de Rooms Katholieke Kerk. Maar in maart 1963 mocht ik haar be zoeken. Voor mij zal deze middag, toen ik haar mocht vertellen van de protestantse beweging in Spanje, on vergetelijk blijven. Nu staat zij „aan de andere kant". En haar secretariaat stelt, dat haar overgang in het teken van de oecumenische geest heeft plaatsgevonden. Ook in het Vatikaan interpreteert men deze conversie als „blijkbaar" gevolg van het nieuwe kli maat dat door het Vatikaans concilie geschapen is tussen de confessies. Bij allé eerbied voor het persoonlijk be sluit van een vrij mens ook wanneer deze een prinses is vraag ik me af of deze overgang wezenlijk kan bijdragen tot opheldering van de ver houding tussen het rooms-katholicisme en het protestantisme. Ten eerste sticht de hele zaak slechts verwarring ten tweede leidt zij er misschien ongewild toe, in onze te rugkeer tot.de R.K. Kerk een oplos sing van het probleem der verdeeld heid te zien. Gekwetst van de Gereformeerde Kerk r.j..,rr-—I-omdat de paus bij officiële ge- behandeling met Algesal-bal- oppervlakkige warmtesensatie op dc huid legenheden de „vader der koningen" en sem. Het enige middel, dat het diaethyl- j te veroorzaken), teneinde diep in te de prins van de prinsen der wereld" amino-salicylaat in een speciale emulsie j werken op de pijnlijke weefsels. wordt 8e»oernd. met hoog doordringingsvermogen bevat I Nog beter de pijnstillende werking GeriKerk wijst de/e (U.S. Patent n° 2596674) dringt Algesal van Algcsal "doorstraalt" weefsel en «"{ooft dSt de ^ïSfrUcaanse regering direct door in het weefsel, de ge- spieren tot in de gewrichten, ">d«nig dit standpunt deelf- 0m dCTe reden u.0rdt wrichtsbanden en de spieren tot aan de dat een duurzaam gevoel van ver- de regering dringend verzocht een soort- haard van de pijn, waar een onmid- lichting en welzijn in de plaats komt gelijk bewijs van erkenning in de toe- dellijke verlichting ontstaat. Overtuigt van pijn of stijfheid. Maar. vergeet I komst te vermijden." Uzelf van dit buitengewone doordrin- niet Pijn slaat altijd onverwacht Dé kerk, die een sterke invloed op het gingsvermogen wanneer U Algesal toe Zorgt er dus voor thuis altijd .Zuidafrikaanse leven uitoefent. d«ft ver- uitwrijft, zult U merken, dat deze aan- een tube Algcsal bij de hand te 3" aan vankelijk kteurloz, wonderba^m m«r hebben. «beurtS'n'Sien •Is'dï mif Ik denk ook aan onze zeer geachte ix. Visser 't Hooft, "die .tenslotte Neder lander is en die ons geleerd heeft werkelijk en zuiver oecumenisch te denken. Natuurlijk ben ik me ervan bewust, dat al spoedig aan deze gebeurtenis geen woord meer zal worden gewijd. Maar toch zal zij haar gevolgen hebben. Wanneer ik over de feitelijke zwakte van onze protestantse beweging in Spanje denk en over' de onmogelijk heid om onze gemeenten wezenlijke stootkracht te geven, dan treft het mij pijnlijk, dat juist op Spaanse grond uw prinses haar overgang heeft bekend gemaakt nadat kardinaal Alfrink haar voordien al ln de R.K, Kerk had opgenomen. Wanneer dit in Nederland of elders zou. zijn gebeurd zou jk het evenzo betreuren, maar mijn verbijstering zou zeker niet zo diep zijn. Minder zendelingen in Angola „De Missionary Herald", een maand blad van de baptlstengemcenten ln Lon den, bericht dat er nog slechts 140 zen delingen ln Angola werkzaam zijn. Vóór de onlusten ln maart 1961 waren er 256- Sinds maart 1961 hebben de Portu gese autoriteiten nog maar aan twee zendelingen toestemming gegeven om n-i hun verloftijd in Angola terug te ke ren. Aan anderen, die terug wilden ke ren en een visum hadden aangevraagd werd deze geweigerd. Veel zendelingen, die nu nog in Ango la werkzaam zijn wordt aangeraden hun verlof uit te stellen, omdat hen daarna waarschijnlijk de toegang tot het land geweigerd zal worden. deld en aan de rijksuniversiteitsbiblio-jzijn theek in Leiden geschonken. 'room Cyrillus heeft de Wilhelm ook een boek-schap het zo jammerlijk dat in de .-katholieke) kerk het priester- op één manier de blijde. van Robertus Bellarminus. De kanttekeningen dateren uit de dagen van de Dordtse synode. De uitgave is verzorgd door mejuf frouw dr. Keetje Rozemond, hoofd van de theologische afdeling van de Rijks- universiteitsbibliotheek in Leiden. De aantekeningen zijn in het Frans ultge- •katholieke catechis-ren en doorgeven aan de wereld Robertus Bellarminus een Zo komen de priesters dan tot de co Italiaans jezuïet bevatte, die van 1542|clusie dat de binding van het prieste tot 1620 leefde, hoogleraar, kardinaal een fel bestrijder Vraag: Tegenwoordig lees ik her- - haaldelijk de uitdrukking „huzaren- celibaat bijbels gezien niet te'stukje Kan u daarvan nadere uitleg 1 is- I geven? Waar komt deze uitdrukking Hij streed onder meer krachtig1 vandaan? Heeft het steeds een gun- voor de pauselijke onfeilbaarheid. In hetLeken-waarde sti8® inhoud: Bijvoorbeeld kranig? bewuste boekje, dat thans eigendom der; Antwoord: Deze uitdrukking wordt rijksuniversitcitsbibliotheek in Leiden] in het slot van hun artikel gaan de. tegenwoordig om de haverklap ge- is. heeft Cyrillus kanttekeningen over beide priesters nog uitvoerig irj op debruikt en lang niet altijd in de oor- de inhoud gemaakt. opmerking van de kardinaal dat het ce-| spronkelijke betekenis. libaat een teken is van het toekomende i Zoals u weet, waren de huzaren oor- Cyrlllus wilde het evangelie een leven, waarin niet gehuwd zal worden, spronkelijk Hongaarse ruiters, die het centralere plaats in de Grieks-Ortho-izij antwoorden: „Wij hebben geen recht vooral in de zevenjarige oorlog de doxe Kerk geven. Hij streefde naar een 0m van het celibaat een levensstaat te Pruisen bijzonder lastig maakten. grotere eenvoud en verwierp ..de goede maken met een bepaalde meerwaarde Naar dit Hongaarse voorbeeld vorm- yrillus in die taal zijn verschenen. De- werken" als middel tot zaligheid. Hem (omdat er in de hemel niet gehuwd den vele landen zogenaamde regimen- ce uitgave werpt nieuw licht op de po- een protestant noemen, zou echter on-.wordt, want dan beschikken wij over het' ten huzaren, die zich niet alleen onder- sitie van Cyrillus, die zich scherp ge-li"!»* zijn, omdat Cyrillus bijvoorbeeldihiernamaals en dit recht is alleen keerd heeft tegen bepaalde rooms-k; 'j staf voor de verhoging, die het gevolg is van de verbetering, maar de huur mag dan verhoogd worden tot het huur- vergelijkbare panden. Kenne- is op betaalde hulp. zogenaamd huis personeel. Bovendien krijgt hij logi scherwijze een lagere AOW-uitkering. Welke motieven hebben indertijd gegol- niet dan kan men zich tot de- belasting rekening gehouden met deze commissie wenden. Er is altijd nog ten aanzien van de alleenstaanden ordering voor de Kantonrechter onbillijke regeling? Zo niet, is het dan 'wijfelach- niet gewenst hierop de aandacht te ves- Antwoord: De bejaardenaftrek is i mogelijk, doch het Brieven die olet cUn voorzien an naam en adrea. kannen niet t» behandeling worden genomen Ge heimhouding Is verzekerd Vragen, die niet onderling met elkaar in verband staan, moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld Pet brief dient een rolden aan post- zegels te wnrdeu Ingesloten leg' - tholieke theologische inzichten. De we uitgave laat tevens zien dat hij een sterke protestantse invloed heeft onder gaan. Omstreden Cyrillus Lucari6 was in zijn tijd een omstreden figuur, die sommigen ten on rechte als een protestant hebben be schouwd. Voor zijn patriarchaat in Con- stantinopel. had nij zich drie jaar lang teruggetrokken om de oosters-orthodox, rooms-katholieke en protestantse leringen grondig met elkaar te verge lijken. waarbij hij blijkens uitlatin gen tot de overtuiging kwam, dat de protestantse meer waarheid bevatten. Bij zijn studie las hij onder meer de „Institutie" van Johannes Calvijn. die hij in een preek uit 1610 heeft geciteerd. Later kwam hij vaak in aanraking met protestanten uit Engeland en Nederland, onder meer met dc jonge Leidenaar David le Leu de Wilhelm. Met hem heeft m-scheidden door hun prachtige geenszins gekant was tegen het kloos-jGod voorbehouden." mutsen en uniformen, maar tevens de terleven en in 1622 zelf een heiligverkia-i Heel fel worden de priesters dan nog; opdracht hadden allerlei gewaagde even als ze schrijven: „Ook vinden wei streken uit te mm i lens mejuffrouw Rozemond moetihet eigenaardig als de kardinaal zoals verkennin- ring heeft doorgevoerd. ■Volgens mejuffrouw IjPMPWWWWWWiW men hem veel meer zien als een man, op de "gewetensnood die de priesters te het vijandelijke leger, allerlei dingen die op theologisch gebied een eigen weg (wachten als waarbij eibpimmmm katholieken hebben hem echter fel be- Op deze wijze zullen gehuwden niet be- metelheid streden vooral als patriarch van Con- paald denken dat een celibatair moedig' in het spel waren. Later gebruikte men stantinopel. Ms." het woord voor dergelijke daden in Beleid I het algemeen en thans ook in het al gemeen voor een kranig stuk werk. De minister van landbouw en visse- De slotalinea van dit lange artikel rij. mr. B. W. Biesheuvel heeft gister- luidt: „Als een open dialoog morgen ir. J. S. Keijzer geïnstalleerd tot het inzicht dat deze excli -1. it nieuwe voer,liter ven het Ne-pjJóu /Wn printers«h» eb «W.,, brach, Er sroo, ingezet en dit heeft ruim duizend gul- de hele linie billijk werken. Zo kwam ons onlangs een tegenovergesteld ge val ter ore. Twee mensen bewezen el- Kaar een dienst door van woning te ruilen. De huur van beide huizen was gelijk. Toen een gezin enkele jaren in een van de huizen gewoond had, ging het huis over naar een nieuwe eigenaar cn deze maakte bij de huuradviescom-^^HHHHHWHHPpiPM ijst I gen en bliksemsnelle overvallen achter missie een verzoek om huurverhoging dershond van ruim vijfjaar, die op grond van vroegere verbeteringen schijnlijk door foutieve geneesmiddc- com- aanhangig en het gevolg was dat de le», een te geringe werking van de Men commissie adviseerde tot een huurver- 4' hoging van 40 tot 50%. een schade. samen met het feit. dat hij reeds in ta- geheel op medisch terrein ligt. Naat riefklasse II (gehuwden) valt. die aan- merkelijk lager is dan tariefklasse 1 (ongehuwden'. Hij geniet dus wel af- Kundige kliniek trek maar in andere vorm. te Utrecht en Vraag: Wij hebben een Duitse her gehuwd zijn. I die tegenwoordig het werk wij begrijpen, is het dier nog steeds onder behandeling van de veeartsenij- de rijksuniversiteit mogen dus gerust i, dat de bij uitstek deskundi gen, daaraan verbonden, echt wel het uiterste doen om de hond weer gezond te krijgen. Zij beschikken daar over vleeskïler heeft, De verschijnselen zijn bekende mógelijkheden en de ken- ermatig veel dunne faecaüë» de ruiterij postje waar weinig tegen te doen valt. lichte kleur. Het dier lijdt hieraan al en dat voof sommige mensen moor- 3% jaar, In die tijd kreeg het een in- dend is. fectle door onbekende oorzaak. De die- Vraag: Is een huurder volgens de renarts gaf het achtervolgens twee gro- kliniek of een dierenarts. De niedica- erp'icht de huu- bij de huiseige- te infectiespuiten en een week lang 20 menten stipt op tijd en in de juiste Het enige wat we kunnen aanraden, is strikt de richtlijnen op te volgen en i mogelijk contact te houden met de zou leiden clusiev HH—H P|lcelibaat Dit niet meer te verdedigen is. dan zal de I kerk vanuit deze visie haar beleid Vraag: F-en alleenstaande vrouw -jgenares van drie huizen. In een 'j die huizen is een verbetering aange bracht. Er laar tc brengen als deze dc huur niet druppels per dag. hoogstwaarschijnlijk dosis toedienen en indien nodig de be- oelief'. te halen of te doen halen1 arsenicum. Het hielp niet Het dier was handelende geneesheer op de hoogte Antwoord: Huur is een breng6Chuld wild van de honger en vermagerde sterk te houden van de gang van zaken. Meer "n.z uitdrukkelijk anders bedongen is. zodat men de ribben wel tellen kon. - - - De huurder moet dus het geld bij de We zijn toen r minister van landbouw en visserij voor I ten voeren en dan pas moet men de zaken betreffende de voedsel- en land-1 practische veranderingen onder ogen.' huiseigenaar brengen. Vraag: Voor de berekening inkomstenbelasting heeft een echtpai is er echt niet aan te doen. de hond naar Utrecht troost kan het voor u ongetwijfeld zijn. ijksuniversiteit. Ze dat men daar heel eerlijk is tegenover gegaan, PI de vonden het daar een ernstig geval. Ge- de bezitters van huisdieren en J"',J afwachten, zeiden zij. Het dier beslist niet laat lijden als het niet schakel te zijn tussen de F.A.O. mi-overheidsinstanties en particuliere o ganen in Nederland. Overigens vinden wij in dr betering geweest, die na 1 april 1960 bare aftrek van krijgt nu cotazyntabletten en davita- dig is. Zolang men met u pogingen doet i de belast- mon AD. Het is daarvan wel opge- h«t dier te genezen, is er beslist hoop geniet deze knaot maar de ziekte komt steeds weer op beterschap, want anders zou men Wat is hieraan te doen? Wij u aanraden de hond pijnloos te laten zijn huishouden aangewezen tobben er vreeslijk i lang. afmaken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2