Europese CDU
is een gevaar
55
Diemer straks in
goede gezondheid 85
Een woord voor vandaag
K.N.M.B.: matiging van
loonontwikkeling nodig
Prinses moet afstand
doen van rechten
Schiedam wil intrekking
P.v.d.A. uitspraak
Werkelijk gesprek met
Rome nu onmogelij
2
ZATERDAG 8 FEBRUARI 1964
„Wapenveld" over politiek:
(Vu
parlementsredactle)
De heer T. Knecht, sinds 1 januari ad
junct-directeur van het wetenschappelijk
Instituut van het Genootschap voor In
ternationale zaken, heeft In „Wapen
veld" een fel artikel tegen christen-de
mocratische samenwerking geschreven
waarvoor naar z|jn mening In de massa
organen geen plaats is. Alleen al van-
rndblsd van
reünisten van de Cl vitas studlosorum In
fndamento reformato. in bredere kring
De heer Knecht was vijf jaar weten
schappelijk medewerker van de Antire
volutionaire partij, maar laat nu vanuit
zijn meer onafhankelijke positie een
zeer kritisch geluid horen. De protes
tantse partijen in Nederland, betoogt hij,
vermogen door Innerlijke verdeeldheid
en ingezonken held noch in Nederland
noch in Europa een klaar politiek woord
te doen horen. Voor zover nog enige be
zinning plaatsvindt, overheerst een con
servatisme. dat de grote wekroep tot de
emancipatie van eeuwenlang onderdruk
ten (volken, klassen, godsdiensten, de
vrouwelijke sexci. die over de wereld
gaat. wil tegenstaan. Hij beapeurt n;ets
van krachten, die een Europees protes
tants politiek reveil kunnen inluiaen en
ziet daarom het gevaar, dat zich een ge
ruisloze gelijkschakeling zal voltrekken
binnen een zich nog wel christelijk noe
mend. maar in wezen onbestemd conser
vatief gericht blok onder r.k. leiding.
Als formele criteria voor christelijke
politiek stelt de heer Knecht voorop: dui
delijkheid. preciesheid, nuchterheid, ra
tionaliteit en eerbied voor de feiten.
Daaraan ontbreekt het de protestantse
partijen echter: zij hebben geen visie
meer en beginnen daarom met name
de a.r. aan te leunen tegen Rome.
waarmee men dan de christelijke waar
den wil verdedigen tegen nihilisme,
normloosheid, secularisatie, socialisme en
communisme. Sleohts in het negatieve
ligt de samenbinding. Weliswaar spreken
13 februari, hoopt onze oud
directeur-hoofdredacteur de heer
gezondheid de leeftijd van 85 jaar J tigheid zag hij het leven.
binnen Europa over en weer bevruchting
en het zonder meer vasthouden aan het-
geen men onder het karakter van ons I
land belieft te verstaan, zou wel eens
kunnen neerkomen op een vruchteloze j
poging om de volle ontplooiing daarvan i
te verhinderen. Acht men het geoorloofd
ons land te isoleren van hetgeen Europa
beweegt, dan doet men dit op straffe
van het verwijt onze eigen cultuur in i
gesloten toestand te s
>este christelijke bedot,
dergelijke houding echter niet recht
vaardigen.
De redactiesecretaris drs. W. van Vuu-
ren signaleert malaise in de christelijke
politiek, betoogt dat er een duidelijk
antwoord moet worden gegeven op de te bereiken.
vraag naar het bestanasrecht van de
christelijke politieke partij in deze tijd.
maar ontkent zelf dit bestaansrecht
geenszins. Men krijgt eerder de indruk
van het tegendeel, waar hij stelt dat de
christelijke partijen alle aandacht moeten
schenken aan het reformatorisch karakter
van ons volksleven. De overheid heeft
tot taak mee te werken aan de bevorde
ring van het Koninkrijk Gods; zij heeft
de loop van het evangelie te bevorderen,
met name om de Bijbel onder het volk
te brengen, vooral op de openbare school.
Ds. S. Gerssen (c.h.) stelt o.a., dat men
niet theocratisch kan denken zonder be
reid te zijn tot tolerantie en tot het com
promis De christelijke politiek kent het
visioen van het volk, dat gewillig en
met vreugde in de inzettingen des Heren
wandelt, maar weet dat het te groot is
om ooit volledig in aardse werkelijkheid
te kunnen worden omgezet. De christe- beVeidinf viel. De min, die 13 mei
lijke politiek zal zich moeten oefenen in 1909 tot voorzitter werd benoemd en
de christelijk edeugd van het geduld, i die belangrijke invloed had gehad in
de regering Gods eigen is. Een de voorbesprekingen (hü formuleer
al te ongeduldig theocratisch denken is I de °'m' de grondslag
schadelijke factor in het proces der
secularisatie.
Beroepingswerh
NED. HERV. KERK
i Aangenomen naar Maarsseir J. Vroeg-
indeweij te Kamperveen.
Bedankt voor Amsterdam-W. 'Jeruza-
lemkerkgem (toez.i: D Noordmans te
Vlaardingen.
GEREF. KERKEN(Vrijgemaakt)
weg van studie stond voor hem. te Bunschoten-Spakenburg.
ker worden. Maar de Bijbelse" waarheid
richtinggevend in zijn leven
H. Diemer te Rotterdam in goede|f„"g™ g„1 Kou-r^w, te n'
GEREF. GEMEENTEN j
roepen te Kampen: L. Rijksen te
v-Beijerland: A
UNIE VAN BAPTISTEN GEM. I
tedankt voor Harlingen: S. J. Zijlstra
Bij de vermelding van dit ver
heugende feit willen wij ons om
begrijpelijke redenen, die echter
bepaald niet op gebrek aan ge
negenheid zijn terug te voeren, be
perking opleggen. Daarom willen
w\j thans volstaan met het. over
nemen uit De Gids van het vol
gende waarderende artikel:
„Het is' wel uitzonderlijk, dat van
een organisatie, die vijfenvijftig jaar
bestaat, de oprichtingsvoorzitter nog
in leven is.
1 juli a.s. bestaat het C.N.V. offi
cieel 55 jaar. Maar dat is de datum,
waarop het in werking trad. 24 juili
1908 was al tot de oprichting beslo
ten. We staan nu dus vijfenvijftig
jaar na de periode,
die daaraan dienstig was, dronk hij
in. Zo werd hij mede-stichter in 1906
van de Prot. Christelijke Bond van Bak.
kersgezellen al spoedig voorzitter en re
dacteur van ,.De Bakkersbazuin".
Hij zocht breder organisatie en redi j
5eerde ook de „Bondsbode"
e F
bond.
Rotterdamse Christelijke Besturen-
loste daar
door een strijdvraag op) is nog on
der ons. Het is H. Diemer. Óp 13
februari a.s. mag hij zijn 85ste ver-
Mr. W. Aantjes besluit het nummer Naarda® gedenken.
t;i, Een eenvoudig rekensommetje leert.
iet een artikel, geschreven vanuit de dat hij. toen hij voorzitter werd van het
grondrechten van "de mens. beschermingP°llt,elce Praktijk. Wanneer er van een C.N.V net dertig jaar was!
van de geestelijke vrijheid, maar dit zijncrisis in de christelijk epolitiek sprake J™ tyl ",ad al een s.taat van dienst! j
werke"1is. «n het zijns inziens in de eerste plaats dat" qjjf
Ds. Baldee terug
naar Timor
Vandaag zal de hervormde zendings-
Op de sabbath gaat onze Here Jezus naar de synagoge en ziet
daar een mens met een verschrompelde hand. Het was al
merkwaardig dat die man er was. Vooral de Farizeeërs leefden
sterk uit de gedachte dat een dergelijk lichamelijk gebrek een
gevolg was van een persoonlijke zonde. En zo iemand hoorde
in de synagoge niet thuis. Men heeft zelfs gezegd dat de
Farizeeërs de man naar de synagoge gebracht hebben als een
uitdaging: Durf hem eens te genezen en zo de sabbath te
breken. Hoe verschillend staan de mensen tegenover deze man.
De Farizeeërs zeggen: eigen schuld; had je maar niet moeten
zondigen. De meeste mensen zeggen: Man het is vreselijk, maar
je moet je lot nu eenmaal dragen; de wereld is nu eenmaal
niet anders. Zo hebben zij zich bij zonde en ziekte neergelegd.
Maar Jezus ziet de man als iemand die geholpen moet worden,
die zich zelf niet helpen kan. Voor hem is iedere dag een
sabbath geworden, een dag van rust, omdat hij niet in staat is
te werken. De duivel is erin geslaagd in zijn leven zelfs de
sabbath tot een vloek te maken, want hij kan niet rusten van
zijn werken, maar moet op zondag de vruchteloosheid van zijn
leven in dubbele mate erkennen. Hij heeft mets om van te
rusten. En dan stelt Jezus hem in het midden van de synagoge.
Alle ogen zijn op hem gericht. Allen zien die verschrompelde
hand. Ik kan niet werken, al wilde ik, schijnt die te zeggen.
En dan zegt Jezus. Strek hem uit. Laat iedereen goed zien
dat hij verschrompeld is. Maar als de man hem uitstrekt, strekt
God hem verder uit tot zijn juiste lengte. In de synagoge op
de sabbaihdag leert de man weer de vreugdevolle mogelijk
heid van werken kennen. We hebben de rust nodig om het
werk te kunnen doen. God neemt onze krachteloosheid en
strekt die uit tot Zijn kracht.
lijke inhoud. Welke politiek het i
de Eurcpa zal moeten voeren, blijft op j
alle centrale punten vrijwel in het duis-
ter. Dit kan ook moeilijk anders, want
er bestaat geen wezenlijke overeenstem
ming. Zelfs kan men niet stellen, dat alle
ohristen-democraten dezelfde Christus I
belijden; in 1958 legde de chr. dem. frac-i
tie in het Europese parlement een begin
selverklaring af. die ook allerhande niet-
christenen kunnen onderschrijven. Over
ziet men de chr. democratische partner. I
in het Europa-van-de-zes. dan constateert;
1 crisis in de sfeer van de ethiek.
merkwaardige weg heeft uitgestippeld, j
n grote innerlijke verdeeldheid,
bij als regel het conservatisme boven
drijft. En het merkwaardige is nu, dat
de ..C DU.-voorstanders onder de ma
nagers" zich kennelijk meer verwant
voelen met het conservatisme van het
eeiïheidskatholicisme-oude-trant dan met
de roomse schrijvers, die werkelijk een
doorbraak willen van het verstarde, op
oude. steeds holler klinkende formules
gebaseerde bolwerk-katholicisme. Voor
allen, zo besluit de heer Knecht, die zich
n;et onder Rome's scepter willen scharen,
voor allen, die inzien dat men de mach
tige sociale emancipatiebewegingen van
vandaag niet met traditionalistische be
zweringsformules kan afdoen, is het uur
van de beslissing nabij. Laten wij in
ieder geval de leuzen voor wat zij zijn,
laten wij ons voor ogen stellen dat wij
de waarheid moeten doen.
Andere artikelen
Gesprek met minister gevraagd
In zijn vak had hij zich ook verdei
ontwikkeld en zo trad hij op als direc-
de Christelijke Coöperatie
j Rroodbakkerij en Verbruiksverenigmg
l .Voorzorg" in Rotterdam.
Dat alles bracht mee en
I gelegenheid, mee
voorbereiding
Zijn weg z<
waar hij zijn werk in de protestantse
kerk van Timor en zijn lessen aan d«
theologische school weer op zich zal ne>
TELEGRAM STUDENTEN
NAAR ZUID-AFRIKA
De besturen van het comité Zuid-
Afrika. het studentencomité Zuid-Afrika
en de Algemene studentenvereniging
Amsterdam (ASVA) hebben een tele-
5ram gestuurd aan de regering van
e unie van Zuid-Afrika te Pretoria,
waarin zij ,,met grote klem aandringen
op ontslag van rechtsvervolging en op
vrijlating van alle politieke gevangenen
in Zuid-Afrika". Een afschrift van het
telegram is gestuurd aan de ambassa
deur van Zuid-Afrika in Nederland en
aan de Nederlandse minister-president.
Negerdominee ontkent
plan tot zelfmoord
De negerdomi
We lezen morgen: Johannes 3 vers 1-21.
PROTESTANTS NEDERLAND:
De „Vereniging Protestants Neder-
i-nummer
iioiesiums ixe-
aar gewijd aan
Elton Co:
High Point, in de Amerikaa
gat hem de.Noord Carolina, heeft ontkend van plan
-jjfcr-•- verbranden zoals de
Het hoofdbestuur van de Ko
ninklijke Nederlandse Midden
standsbond acht een diepgaand ge
sprek met de bij het prijsbeleid be
trokken ministers over het verder
te voeren beleid op korte termijn
noodzakelijk. Van de resultaten
daarvan zal afhangen of de
K.N.M.B. zijn bereidheid om het
prijsbeleid van de regering te
steunen zal kunnen handhaven.
Het hoofdbestuur zegt dit in een
de door de regering toegezegde voor
rang voor de verbetering van de sociale
status van de werknemer in de bouw
nijverheid en de bevordering van de
bouwactiviteit kunnen verwezenlijken.
Op langere termijn bezien acht de
K.N.M.B. een onderzoek naar een rea
listischer stelsel van loonvorming nood
zakelijk.
Maatregelen
Gelet op de huidige ernstige economi
sche gevolgen van de loonontwikkeling
zijn ingrijpende overheidsmaatregelen
communiqué, dat is uitgegeven na niet te vermijden. De K.N.M.B. staat
Gispt ds h«tr Knecht de christen- ,flooP van «n g'S«ren gehouden <jp het stendpunt. dtt het prijsbeleid de
de Arbeid, waarvoor hij geen verant-
helpen zoeken naar mogelijkheden, die
rentabiliteit van het bedrijfsleven niet in
gevaar mag brengen. Het midden- en
dat als gevolg van prijs-
die niet uit zijn initiatief
j lijke positie verkeert, mag niet het kind
de rekening worden door discrimi- j
democratische samenwerking in Europees i vergadering.
verband, over het streven naar grotere I
eenheid van ons werelddeel laat hij zich De actuele loonontwikkeling laat i kleinbedrijf
niet uit. Daarover schrijft dr. G. J. J. A. duidelijk zien, aldus dc bond. hoe L.rhn-,'1'
Delfgauw (c.h die zich niet kan ont-:juist het is geweest, dat de K.N.M.B. veinogmgen; u
*ich oktober heeft losgemaakt van voortgekomen, toch al
Kere inconseQuentic schuilt in het verzeir,,- i..v—-.-i*.—i.
tegen de Europese eenwording op grond het loowkkoord van de Stichting
van de bedreiging van het karakter
onze natie. De tegenstanders van eer.
Europese politieke unie of federatie aan
vaarden over het algemeen onze natio
nale rechts- en staatsinstellingen, terwijl
men bij de bestudering van de totstand
koming daarvan toch bevindt dat daar
bij veel Europees geestesgoed werkzaam
is geweest. De gelijkheid van ieder voor
de wet is mede een gevolg van de door
werking van de Franse revolutie. Er 'is
werken aan de i «jn zichzelf
stichting van het C.N.V,
ue ove.gaug van pn
in het commentaar wordt het recht
op voiieaige vrijneid van godsdienst
eiKenu, maar opgemerkt wordt, dat
„een bijzonder onprettige indruk is
gewekt doordat de overgang van de
prinses naar de roomse kerk alsof
het een kwalijke zaak zou zijn ge-
Snian ruime tijd geheim is gehouden, zelfs
oor de hofpredikanten en anderen
In 1912 werd hij geroepen, om op te>
treden als directeur van het Dagblad
,.De Rotterdammer". Hoe dat
de ertoe, dat hij formateur werd
het „Rotterdammer-concern" waarin
nu vier christelijke dagbladen (Rotter
dammer. Nw Haagse. Nw. Leidse
boeddhistische monniken in Vietnam dat de naaste omgeving van het hof. In
;- feite is het zo. dat aan deze overgang
eerst ruchtbaarheid is gegeven nadat
de prinses in een r.k. kerk te Madrid
„betrapt" werd door een persfoto
graaf.
Wij laten nu maar onbesproken het
Dordts Dagblad) zijn verbonden, die
Zuid-Holland een sterke positie in..c-, - -
men. Hij stichtte ook Drukkerij Liber- ond®r d« negers aanbevolen op
-.Rotterdam, later in Utrecht, j gelijke manier te protesteren."
dat het zin zou hebben en ik geen chr
ten zou zijn, ik het zou doen."
De eerwaarde Cox gaf deze versie van
een verklaring die hij in Chapel Hill
heeft afgelegd.
.Ik heb de atheïsten en de agnostici
der-
Maar daarmee werd hij werkgever.
Hij kon niet langer voorzitter van het
C.N.V. blijven; op verzoek bleef hij
nog aan tot 31 maart 1916.
Hij was werkgever in het grafisch be
drijf. Maar hij verloochende zijn verle
den niet. 13 juli 1914 was hij medeop
richter van de Christelijke Bond van
Drukkerspatroons, waarvan hij voorzit
ter werd. De bedrijfsorganisatie, die hij
tag als een christelijk-sociaal ideaal en
die in het grafisch bedrijf haar eerste
ontwikkeling vond. heeft hij gestimu
leerd. Zijn boek „De ontwikkeling tot
bedrijfsorganisatie',' verschenen in 1918.
legt daarvan mede getuigenis af. En
eveneens de leidende plaats, die hij bij
de ontwikkeling van de bedrijfsrecht-
spraak in de typografie heeft ingeno.
de jaren tussen 1916
feit, dat de Prinses kort voordien
meend heeft in het openbaar een lans
te moeten breken voor de toestanden in
Spanje op sociaal en cultureel gebied,
als zou zij werkelijk in staat geweest
zijn hierover een gefundeerd oordeel uit
te spreken. Wij laten evenzeer onbe
sproken de vorm waarin de bekendma-
Gerei, kerk schrijft synode
deze overgang werd gesteld.
na prinses Beatrix en haar eventuele
nakomelingen gerechtigd is tot de
troon van het koninkrijk der Nederlan
den en dat in zoverre haar toetreding
tot de roomse kerk ook een staatkun
dige aangelegenheid is.
Wij sluiten ons daarom aan bij i
die menen, dat het op de weg va
Prinses ligt thans afstand te doen n
haar rechten in deze, terwille van de
historische band tussen Nederland en
het Huis van Oranje, dat sedert de
dagen van Willem de Zwijger verbon
den is geweest met de geschiedenis
van het protestantisme.
En voor het overige moge dit alles
aanleiding zijn de noden van Vorsten
huis en volk te brengen voor de troon
der genade' aldus het commentaar.
Van „Protestants Nederland" zijn
Ïiredikanten en kerkeraden van verschil-
ende kerken lid.
Geref. Gemeenten
Leedwezen over
geloofsovergang
Ook de Gereformeerde Gemeenten in
Nederland hebben in een brief hun leed- j
wezen betuigd over de overgang van
prinses Irene naar het rooms-katholicis-
me. De brieven, die werden ondertekend
door de voorzitter ds. L. Rijksen en de
wnd. secretaris ds. A. Vergunst, beiden
te Rotterdam, werden geadresseerd aan
H.M. de Koningin en aan H.K.H. Prinses
DE KOUDE KAMPIOENE
:u meerde kerk van Schiedam heeft;haar leden moet eerbiedigen. De kerke-;
inzicht rich in een brief gericht tot de|raad vai? Schiedam vraagt zich af v
Reactie van „Hervormd Nederland
(Van onze kerkredactie)
DE hoofdredacteur van „Her
vormd Nederland" en te
vens secretaris van het mode-
ramen van de hervormde synode -
vraagt rooms-kathol.eken welke mMr .nn.o-
waarde zij hechten aan de over- gelijk te worden. Een werkelijk ge-
gangen van leden van reformato- sprek is alleen mogelijk in de
Maar de wederzijd:
In dit verband eist de K.N.M.B. een waardering bleef. En het C
!e overlegprocedure van de minister j alt|ld met respect gedacht en
i economische zaken en aanvaarding«ankbaarheid blijven denken
het rentabiliteitsbeginsel als uit-voortvarende jonge man,
jspunt. I zijn grondvesting bijdroeg
De K.N.M.B. staat absoluut afwijzend 008 lopende leidersgaven op der-
tegenover een algemeen verbod van ver-1 "gjarige leeftijd hij was de jongste
ticale prijsbinding, omdat juist dit tot bestuursleden tot zijn eerste
een prijzenchaos zal leiden, nog afge-1 zlU.®r werd gekozen,
zien van hef feit. dat deze afschaffing Darners opvolgers Kruithof
vooral voor dc eerste levensbehoeften *arnP zijn van ons heengegaan. Ruppert
I— in vele gevallen prijsverhogend zal ,1 ,ee" h(X?g staatsambt geroepen;
.werken. Bovendien druist'een dergelijke j an Mastrigt zal binnenkort zijn functie
maatregel in tegen het streven van de pe?J"leggen. Gerekend naar zijn gezond-
minister om de consument meer prijs-1 neidstoestand zal het nog mogelijk zijn,
i bewust te maken, aangezien de prijs-dat Diemer zijn vijfde opvolger begroet,
ontwikkeling dan voor de verbruiker c 7n
overzichtelijk wordt.
i rekenschap afgelegd r
Voorkeur
cilie namens de Wereldraad van Ker-
ken. heeft er kort geleden op gewezen,
dat de r.k. kerk de niet-roomse kerken
tot nu toe alleen ernstig neemt voor-'
zover ze met Rome overeenstemmen en j
dat ze zichzelf daarom onvermijdelijk
I als het middelpunt ziet van de pogin-
n. ;Zo omspant zijn leven, dat vol
activiteit, een lang tijdperk, met veel
wisselingen. Maar onder die veranderin-
Optreden tegen uitwassen, geval voor gen bleef het voortgaan in de lyn. waar-
j geval, is de K.N.M.B. bereid te aan- van hij mee het eerste gedeelte trok.
vaarden, mits na nauw overleg met de God gaf hem. dat te zien. Een rijke
betrokken centrale ondernemersorgani-1 zegen.
ondsbestuur. maar ue weaerznase i -j- j i
■aardering bleef. En het c.N.v heeft "^aar aanleiding van de Uitspraak God wa
met nver het lidmaatschap van riiet-[worden'
10 die"zoveel td0et, protestants-christelijke politieke
iljnI partijen. Gevraagd wordt deze, „n be„leldend !chrijv5n a de|
uitspraak in zijn geheel terug te Kerkbod ewaari dne kwestie voor de ge-
7nemen en een nieuwe uitspraak V'°i"dti, u.iteens®zet wordt,
J- u n08 gezegd dat de kerkeraad het „juist I
St Stellen die in een voor het had gevonden als onze synode duidelijk j
[Ïinnert kerkvolk leesbare taal gesteld is. gewezen had op de waarde van de chris-1
1 De kerkeraad heeft deze brief geschre-telijke organisaties en dat zij daarvoor
ven. omdat hij gemerkt heeft dat de sy- haar voorkeur had uitgesproken, zoals
nodale uitspraak veel onrust gebracht z') gedaan heeft in 1946 in Zwolle,
heeft. Bovendien mist de kerkeraad in In een zevende verklaring voor de_ge- j
de uitspraak dat gezegd wordt dat de r
Partij van de Arbeid geen anti-christe- 1
lijk grondbeginsel heeft en een uitspraak I
over het feit dat deze partij neutraal v
staat tegenover het Koningschap van
Christus op alle terreinen van het leven.
Een ander bezwaar van de uitspraak
wordt genoemd dat de zinnen veel te
Wat is er toch met Rijkje Woudstra
ligt voortdurend onderuit. ,,Zc gaat
achteruit" roept de ti
Blyve die bij hem. ook bij het verder 'Ung zijn en dat daardoor als vanzelf
dalen van de levensavond."
misverstanden zijn ontsta ai
GK ASMAAIMACIIINES slijpen - repareren SCIIM El Mi MKENT 116 - KOT'ITKIIAM
meenteleden wordt nog gezegd: „Een
ambtsdrager, die uit overtuiging een
par of organisatie steunt, die neutraal j
wil staan tegenover het Koningschap
Christus op alle terrein van het le-
kan moeilijk die neutraliteit be-
strijden. Hoe wil hij dan in zijn ambts-1
werk dat Koningschap van Christus be-
,0 vorderen? Hoe kan hij dan voldoen aan
Bovendien wat de synode vraagt? Zij wil immers
dat iedere ambtsdrager de strijd voert
tegen de niet erkenning van Chnstus'
Koningschap. Hoe moet iemand dat
doen, die in dit punt neutraal wil staan?
H:er wilde onze kerkeraad ook een dui
delijker formulering hebben."
rische kerken naar de kerk
Rome voor de voortgang vani waarneia in jezus cnrisius, u
oecumenisch streven. Hy stelt de Weff> de Waarheid en het Lev
een gemeenschappelijk zoeken
winnende en verbinden-
deze vraag in een hoofdartikel in js Qan groeit ook de eenheid die
het jongste nummer van zijn mers alleen in Hemjs te vindem Zo-
blad.
menische beweging in de weg.
MET OPDELEN
Als het werkelijk tot een gesprek
In zijn artikel schrijft ds. Landsma
onder meer over de gevolgen
overgang van prinses Irene
Rooms-Katholieke Kerk voor ue
houding van de protestantse kerken tot
Rome. Is het juist, zo vragen wij ons
af, dat het veld winnen van de oecu
menische gedachte onze verhouding tot
Rome. nu reeds, zo ingrijpend heext
veranderd, dat overgang van een refor
matorische kerk (bijv. dc Nationaie
Kerk van het Zwitserse kanton Vaud)
naar de rooms-katholieke. mag worden
gezien als een soort binnenkerkeliikï
verhuizing? Het merkwaardige is. dat
het de vraag is of Rome dat zelf wel
zo ziet. De r.k. kerk in Spanje in elk
geval niet. En die in Nederland? Vol
gens de r.k. theoloog drs. J. Loos (dis
tot 1955 hervormd predikant was) wèl
Althans bij een overgang naar Rome. dingen
Maar in omgekeerde richting ook? Naar|Geest -------
het ons voorkomt is dit beslist niet het j dc waarheid boven de eenheid s'.-Ah-n-
„K{jk". zei een lieve dame tegen een jongetje
in de wachtkamer van de tandarts, „kijk. in deze
auto kun je wel 160 km. per uur rijden".
Het jongetje was in fluisterend gesprek met
'zijn moeder en keek geïrriteerd naar het tijd-
onder zijn neus werd geduwd.
Hij zag er beslist uit als een kind, dat zich fel
interesseert voor alles wat auto is, daarom ver
baasde zijn ergernis mij. Nog meer verwonderd
was ik toen hij flauwtjes zei: „ja, weet ik". Hij
de kerken komt," dan zal het ook hoe vatte direct de fluisterende conversatie met zijn
langer hoe meer duidelijk worden, dat j moeder weer op. v
lang de kerk van Rome openlijk of
heimelijk zichzelf met dc oecumene
vereenzelvigt, staat zij eigenlijk een
de vruchtbare ontwikkeling van de oecuschrift "dat he
ook. Zij probeerde tevergeefs haar spruit in
hoffelijker banen te leiden. Ik had eigenlijk wel
met haar te doen; mijn eigen kinderen geven mij
zó dikwijls het desolate gevoel van een effectloze
opvoeding, dat ik haar goed begreep. Maar met
het jongetje had ik nog meer te doen. Een tand-
plaats heb- Toen het even stil was tussen die twee, vroeg
ben in de cirkel waar de koepel van de i lieve dame: „Hou oud ben jij?'
Bint Pieter ^te Rome het symbolischet,fln meux wat - kan - jou - dat - nou - schelen.
rJZdi^jht "Zevefi^
Sprak htj opzettelijk niet met twee woorden?
vermoedde het sterk, ik verbeeldde me ten-
inste dat er een vaag verzoek aan zijn moeder
oecumenische ontmoetingen deelne- glom in zijn blauwe ogen. Het verzoek hem niet
die niet vooruitgrijpen op de schei- jn publiek te vermanen. Zij schudde even haar
'Jnuen verbindingen die door de hoofd, zei alleen: Hmmen knipoogde toen
«"""OP 6ij op een ontwapenende
manier begon te grinniken.
lfo4.tang.&&s
reële middelpunt
aldus ds. Landsman, het tweesnijdend
zwaard van de geest, die weet te on-,
derscheiden wat al dan niet uit God is. 1
Daarom kunnen alleen zij met vrucht
en
nog altijd ondanks het conci- af doet
lie een Rome is dat ervan uitgaat elkander
dat er voor evangelische christenen1 gen.
hun liefdevolle bereidheid
Christus' wille te verdra-
zamen de eenheid in Hem
De lieve dame was echter niet tevreden mei
ia ar opgedane kennis omtrent zijn leeftijd. Met
energie een betere zaak waardig begon zi.
langs in een interview met een lande-
lijk dagblad nog eens heel duidelijk ge-
zreA Maar iets nieuws bracht hij daar-
p- I niet aan het licht.
j. Vittcher, waarnemer bij het
erkelijkem Het kon fen vraaggesprek over school, over suikerzakjes
er^rgeiireOP i^c 'ipai-enbandjes en schaatsenrijden.
n nu ook weer in berichten 'rondom D* tr.^rnif van. het jongetje groeide en mani-
irinses Irene naar vc-n werden ge- 'cMeerde zich in korzelige antwoorden, zwevend
jracht, de oecumenische beweging meer nog net niet brutaal en zeker met meer
i-i kwaad dan goed doen. beleefd. De nervositeit van zijn moeder groeide
artswachtkamer is toch altijd al min of meer
een zenuwenoord en voor hem was de lieve dame
'en hinderlijk opdringerig groot mens, dat hem
»og onrustiger maakte. Dat kon hij op dat moment
•iet gebruiken.
De lieve dame pakte een damesweekblad en
egon opgewekt bij diverse plaatjes commentaar
e geven, waarvan zij meende dat hij het leuk
ou vinden.
Het jongetje reageerde nauwelijks meer, terwijl
'e stem van de lieve dame rustig en monotoon
'oorkabbelde. Uiteindelijk verwachtte ze ook niet
te veel interesse.
Ineens viel het jongetje haar abrupt in de rede
met de snerende opmerking: „Mijn vader windt j
dut een krantje voor leeghoofden".
Zijn moeder siste een vermaning en keek de
lieve dame smekend aan. Haar smekende ogen
werden echter zoals dat vaker voorkomt
niet begrepen. Want de lieve dame nam een
ander tijdschrift en volhardde tegen het jongetje
aan te kletsen.
Hij luisterde nu echter helemaal niet meer eW
fluisterde weer met zijn moeder, die zijn hand
in de hare had genomen. Zij keek steeds schichtig
om zich heen en zag er zo gespannen uit, alsof
zt ieder ogenblik een uitbarsting verwachtte.
Toen vroeg de lieve dame: „Hebben jullie tele-
Het jongetje negeerde die vraag en concludeer
de: Vorige keer was het hier veel fijner".
„Hoezo?" ging de lieve dame erop in, „waren
er toen andere kindertjes, waar je mee praten
kon?"
„Nee", zei het jongetje onbevangen, „helemaali
met. De vorige keer was ik hier lekker met mrjn j
moeder alleen". Ontzettend, ontzettend.
Maar de oprechte onbeleefdheid van zijn «p-
merking shockeerde de lieve dame toch niet. Ze;
werd niet boos. daar was ze te lief voor. Of'
misschien te dom?
Kortsluiting. Hoe dikwijls veroorzaken wij die.
ioordat we maar domweg door blijven kletsen.'
riet merkend dat de ander bezig is met zijn
eigen gedachten. Oliedomme mensen zijn we vaak
en dan meestal niet eens echt lief.
MINK VAN RIJSDIJK
„Niet goed!" roept Rijkje dreigend
„slccln slaap ik en ik wil mijn clgcn Leidst
VAN WIJK deken „Oké. oké" - roept de
trainer psychologisch $t,dat maak i
uitgetproken kampioensdeker
Kampioen door 100% zuiver scheerwol, met
'akmansc/iap verwerkt. Daarom is hij
n luchtig warm.