Kan Rome reformatorische Kerken wel erkennen? Actuele dialoog in LEIDEN Het leven kan wat niet goed was op een andere wijze genezen College in LEIDEN De Kerk mag de wereld nooit loslaten Witte Singel 27 voor 150 studenten en 8 beheerdersechtparen Op plaats Diaconessenhuis toren van 110 meter? Prachtige opvoering van Diësstuk door Leidse studenten NIEUWE LEIDSE COURANT MAANDAG 3 FEBRUARI 1964 Agenda voor Leiden en Den Haag Maandag: Stadsgehoorzaal, 8 uur: afdeling Leiden Ned. Reisvereniging. filmavond. Breesraat 142144, 8 uur: modeshow Gerzon. Schouwburg, 8 uur: herhaling dies- toneelstuk. Den Haag: Kon. Schouwburg, 8.15 uur: Ned. Danstheater met De anatomische Les en Interieur. Den Haag: Diligentia, 8 uur: Geza Anda, piano. Dinsdag Petrakerk, Surinamestraat, 8 uur deling Leiden-noord Ned. Christen-i wenbond, drs. R. Kramer over „Opvoe den tot eenvoud". Museum Oudheden, Rapenburg 28, 8 uur: dr. J. H. C. Kern over „Attische roodfigurige drinkschalen in Leiden". Stadhuis, 7 tot 8 uur: zitting Bouw fonds Ned. Gemeenten. Geref. Jeugdhuis, Breestraat 19, 8 afd. Leiden Ver. experimentele Radio- onderzoek, huishoudelijke vergadering en inleiding over gewone en elektro nische seinsleutels. OEGSTGEEST Zaal Willem de Zwij- gerkerk, 8 uur: Stichting voor huishou delijke en Gezinsvoorlichting, voorlich tingsavond Produktschap Groenten er Fruit Den Haag: Kon. Schouwburg, 8.15 uur Centrum met Huis Clos en Luizenbaro- Den Haag: Diligentia, 8.15 uur: De Nieuwe Komedie met De knecht van twee meesters. Den Haag: Mauritshuis, 8.15 uur: Dekany-kwartet Den Haag: Kurzaal, 8.15 uur: Orkest ver. Musica. Woensdag Stadsgehoorzaal, 2 uur: Maatschappij voor Toonkunst, jeugdconcert, Rott Phil. Orkest Zomerzorg, Stationsweg 35a, 8 uur: Verenigng van oud-leerlingen der Am bachtschool, jaarvergadering. Stadsgehoorzaal, 8 uur: uitvoering Leids Politie-Muziekgezelschap. Pieterskerk, 7.15 uur: avondgebed. Schouwburg, 8 uur: herhaling dies- toneelstuk. Kléine zaal Gehoorzaal, 2.30 uur: jaar vergadering afdeling Leiden Ned. Ver eniging van Huisvrouwen. Gebouw Steenschuur 6. 8 uur: Ver voor Pedagogiek afd. Leiden, dr. E Pelosi te Den Haag over het probleem van de geïntegreerde schoolverzorgings- dienst Den Haag: Kon. Schouwburg, 8.15 uur Ned. Comedie met De Dans van de Rei ger. Den Haag: Diligenitia, 8.15 uur: De Nieuwe Komedie met De knecht Meesters. Scheveningen: Op Gouden Wieken, 8.15 uur: toneelgroep Studio met Pas op dat je geen woord zegt. Donderdag Café Aniba, Herenstraathoek W. Sin gel, 8 uur: ledenvergadering Door Een dracht Verbonden (tuiniers en bloemis ten). Den Haag: Kon. Schouwburg, 8.15 uur Haagsche Comedie met Horen en Zien, (besloten voorstelling). Den Haag: Diligentia. 8.15 uur: De| Nieuwe Komedie met De Knecht van 2 Meesters. Vrijdag Cursuszaal Acad. Ziekenhuis, 8 uur K. en O.-cursus medische ethiek. De Doelen, 8 uur: afd: Leiden Adelbert- vereniging, prof. dr. J. Gro^t over De vernieuwing van de kerk vanuit en door de theologie. Schouwburg, 8 uur: feestavond weten schappelijke staf. Den Haag: Kon. Schouwburg, 8.15 uur: Haagsche Comedie met Horen en Zien (besloten voorstelling). Den Haag: Diligentia, 8 uur: Frans Bocxe, bariton, en Maria, Uden, sopraan. Zaterdag Geref. Jeugdhuis. Breestraat 19. 8 uur: Geref. Jeugdverband Leiden, muziek - Herv. Jeugdgebouw, Moriaansteeg 2, 7.30 uur: sociëteitsavond. Den Haag: Kon. Schouwburg, 8.15 uur: Haagsche Comedie met Het donker is licht genoeg. Den Haag: Gebouw KL en W., 8.15 Concertgebouworkest met medewerking van Robert Casadesus, piano. Den Haag: Diligentia, 8 uur: Williard Tressel, viool. Welke apotheek Geopend van spoedgevallen: apotheek Van Driesum, Mare 110, tel. 20406, en apotheek Van Breest Smallenburg, Lei derdorp. Films Camera (2.30 7 en 9.15 uur): Les Parisiennes (18 jaar); woensdag: Jazz op een zomerdag (alle leeftijden). Lido (2.30, 7 en 9.15 uur): Spionage in de Oriënt (18 jaar). Luxor (2.30, 7 en 9.15): Alleman (alle leeftijden). Rex (2.30, 7.15 en 9.15 uur): Mogen wij zwijgen? (18 jaar). Studio (2.30, 7 en 9.15 uur): Spaar de spotvogels (14 jaar). Trianon (2 en 7.30 uur): Lawrence van Arabië (14 jaar). Tentoonstellingen De Lakenhal: tentoonstelling van schil derijen en beeldhouwwerken uit he be zit van de Kon. musea voor Schone Kun sten van België (van 1 febr tot 9 maart) Sociëteit Horus, Rapenburg 127: foto tentoonstelling „Camera Catena" (van vrijdag 31 jan —vrijdag 7 febr.) Museuro Oudneden: tentoonstelling Romeinse mozaïeken uit funeste (tol 15 maart). Rijksmuseum voor Volkenkunde: Wow ipitsj, 12 Houtsnijders van Amanamkai (tot 1 maart). LEIDEN Wat is er in de verhouding tussen de Rooms-Katholieke en ■de Reformatorische Kerken ten goede veranderd door het concilie? Wat zijn de punten waar nog wezenlijke verschillen worden gevonden? Wat kan er worden gedaan om op deze punten verder te komen? Dat waren de drie vragen, die de studenten-predikant J. A. Eekhof gistermiddag aan de orde stelde tijdens een samenkomst in het geheel gevulde Groot-Auditorium der Universiteit, in het kader van de diesviering der Universiteit belegd door de Christen-Studenten-Raad, die krachtens zijn statuut het interconfes sionele gesprek wil bevorderen. Onder leiding van ds. Eekhof werd over deze vragen gesproken door prof. dr. F. Haarsma van het Groot-seminarie in Rijsenburg en prof. dr. G. C. Berkouwer van de Vrije Universiteit, hoogleraren, die op de beide zittingen van het concilie te Rome aanwezig waren. Beide achtergronden hebben veel gemeen Prof. Haarsma stelde vast dat er een verschuiving is in de waardering van de moderne oecumenische beweging in de R.K kerk. Voor het eerst in de geschie denis is deze beweging officieel erkend >m is dooi Paus Joannes XXHI het secretariaat voor de eenheid der christe- gesticht met de opdracht het gesprek op gang te brengen en verder te leiden. Daarmee heeft de R.K. kerk zich voor het eerst begeven in de structuur van de dialoog. Terwijl de oecumenische werk groepen, die op vele plaatsen bestonden eerst met argwaan en zelfs angstig wer den bekeken, heeft het Concilie nu. door het ontwerp-decreet over het oecume- nisme te aanvaarden, dit alles een ker kelijk statuut gegeven. Het is belangrijk te constateren dat de oecumenische beweging gezien wordt als taak voor geheel de R.K. kerk, ook die landen waar zij praktisch volks voor kort waren protestanten en oosters-orthodoxen in de R.K. kerk eigenlijk alleen maar object voor gebed, laar geen subject om mee te spreken; ten wachtte op hun terugkeer. De werkelijke eenheid der Christenen zal echter slechts tot openbaring komen eer alle kerken, de Roomskatho- lieke incluis, zich vernieuwen vanuit de Heilige Schrift met open ogen naar de wereld van deze tijd en haar vragen en noden. De Rooms-Katholieke kerk erkent vanuit het schema over het oecumenisme steeds meer kerkelijke gemeenschappen buiten haar grenzen, dus niet alleen in dividuele Christenen. Wel is het zo dat de oosters-orthodoxe kerken inderdaad kerken worden aangediend en de re formatorische kerken als religieuze ge meenschappen: dit laatste zal worden veranderd in ..kerkelijke gemeenschap pen". Er zijn stemmen, die ervoor pleiten eenvoudig van „Kerken" te spreken Eerste kennismaking Veel meer wordt ook, elders nog steeds prof. Haarsma. de reeds gege ven eenheid, die tussen christenen van verschillende confessie bestaat, erkend. Dat is vooral te danken aan de waar nemers uit andere kerken, die op het concilie aanwezig zijn en daar een actieve rol spelen. Vele bisschoppen hebben het reformatorische christen dom eerst in Rome leren kennen door de ontmoeting met de waarnemers. Als gemeenschappelijke basis van de wederzijdse verbondenheid der Kerken wordt steeds meer erkend het sacrament de Heilige Doop. de belijdenis van Christus als Heer en de Heilige Schrift als de absolute openbaring Gods. In dit alles zijn elementen gegeven om dichter bij elkaar te komen. Het is duidelijk er specifieke bijdragen zijn, die zich de reformatorische Kerken hebben ontwikkeld en die een authentieke bij drage zullen zijn aan de ene kerk waar e naar toe willen. Daarbij ziet men steeds meer in, dat de eenheid, die Christus wil, ruimte moet laten voor pluriformiteit. Veel aan de hand In tegenstelling tot prof. Haarsma, die concreet sprak vanuit de huidige situatie maakte prof. Berkouwer een aantal dog- Voor grammofoonplaten Openbare bibliotheek Reuvens, Bree- raat 27: maandag en woensdag van I tot 5.30 en van 7 tot 9 uur, dinsdag van I tot 5.30 uur, vrijdag van 10 tot 5.30 en 7 tot 9.30 uur en zaterdag van 9 tot ir; openingsuren filiaal Plantage 6 dinsdag 3.30 tot 5.30 uur, donderdag 1 ot 8.30 uur en vrijdag van 10 tot 12 uur peningsuren filiaal lagere schooi Obrechtstraat: dinsdag en donderdag van tot 920 uur en zaterdag vaD 1 toi ir, voor de jeugd woensdag van 2 tot 5. uur; jeugdbibliotheek Plantage 6 maandag en dinsdag van 4 tot 520 uui 'oensdag van 12 tot 4.30 uur en zaterdav an 12 tot 4 uur, vrijdag voor ouderer an 620 tot 8.30 uur; jeugdhonk Zwartt Pad, Marnixstraat 102: vrijdag van 320 t 5.30 uur. Rapenburg 73 (Academie): tentoonstel ling plastiek (Jos van Kessel) en schil derijen (Steven Kwint), van 24 jan -24 febr. (dagelijks van 10-5 uur, 's zondag; gesloten Wassenaar: kunstzaal Heuff, Hoflaan 7 aquarellen van Eugène Winter en klein plastiek van Hanna Schuitema, van zat 25 jan tot 13 febr„ dagelijks van 10 tot bovendien op woensdagavond vaD 8 tot 10 uur, 's zondags gesloten. men-historische opmerkingen, die echter om des tijds wille bij korte aanduidingen moesten blijven, waardoor zijn betoog ongetwijfeld aan duidelijkheid bij dat van zijn gesprekspartner achter bleef. Zijn ervaring in Rome was dat er veel aan de hand is Allerlei verschuivingen, die gaande waren, hebben od het Concilie een zeer reële inhoud gekregen. Vaak zijn ze moeilijk te analyseren, maar het is onmiskenbaar duidelijk, dat er zowel in de reformatorische kerken als in die van Rome interne spanningen aai zig zijn. Terwijl Rome in de eerste helft van deze eeuw eigenlijk voortdurend negatief reageerde op allerlei uitingen van moderne wetenschappelijke inzich ten, is dit sinds de jaren vijftig anders geworden. Men reageert nu veel meer positief ook ten opzichte van de refor matorische broeders- Het historische besef is ontwaakt t.a.v. allerlei beslissingen, die in de kerkge schiedenis zijn gevallen, maar ook bij de beoefening der Bijbelwetenschap en in de exegese van het Nieuwe Testament. De vraag schijnt voor prof. Berkouwer niet te zijn of men in Rome de reforma torische Kerken wil erkennen maar of men dit vanuit de beslissingen, die in het verleden zijn gevallen, wel kèn. Duidelijk is geworden op het Concilie, dat de nieuwe theologie geen locale aan gelegenheid meer is. Zij explodeerde in de discussie over Schrift en traditie en de vraag of de Kerk uit één of uit twee openbaringsbronnen leeft. De Heilige Schrift is de scepter, waaruit de hele Kerk leven moet Dat heeft geweldige consequenties. De conservatieve groep onder leiding van kardinaal Ottaviani zegt niet: laat ze maar spelevaren want uiteindelijk staat het leergezag beslissend boven al les wat door de jongeren te berde wordt gebracht. Men beseft dat wat nu te ber de wordt gebracht zijn consequenties kan hebben tot in de top, waar het leergezag functioneert. Allerlei in de historie ge vallen beslissingen worden wel niet ge relativeerd maar toch wel gesitueerd doordat men stelt: wat de Kerk bedoel de te formuleren, is eerst te begrijpen als het gezien wordt in de historische situatie waarin de desbetreffende beslis sing viel. De conservatieve groep mag nu wel zeggen, dat er nog niets is beslist hoe de beslissingen op de komende zitting ook zullen uitvallen op de heide gehouden zittingen zoveel gebeurd en gezegd over een opnieuw overwegen van het leergezag en over het principe der pauselijke onfeilbaar heid, dat dc Rooms Katholieke Kerk daar niet meer van zal kunnen los ko men- Paus-monarch Op de tweede vraag, waar de wezen lijke verschillen liggen, antwoordde prof Haarsma, dat deze onduidelijker worden naarmate de nieuwe theologie moediger wordt en het Concilie voortschrijdt. Het primaat van.de paus bv. is nu meer ge plaatst in het kader van het gehele col lege der bisschoppen. Het monarchdsche standpunt, waarin de paus als monarch het alleen te zeggen heeft, is door de Roomse theologie verlaten. Prof. Berkouwer, gesprekspartners bij de gisteren in de Leidse Academie gehou den dialoog (Christen-Studen tenraad) over Rome-Reformatie. de ambtsopvatting zijn er schillen, maar dit ligt exegetisch erg moeilijk. Is het vanuit de Bijbel uit te maken of de Kerk geregeerd moet wor den door predikanten, ouderlingen en diakenen of door bisschoppen?. Noch het één noch het ander is met een beroep op de Heilige Schrift te funderen. De vraag rijst hier, welke betekenis aan de kerkgeschiedenis moet worden toege kend. De verschillen liggen in het vlak van de leer der Kerk, toegespitst op de leer aangaande de ambten. Daar valt de beslissing. Wij mogen tooh geloven i aanwezigheid van de Heölige Geest i gang der Kerk door de geschiedenis der daarmee te zeggen dat de Geest niet buiten de Kerk zou zijn. Ook in de sacramentstheologie liggen de verschillen. Op dit punt zijn er voor Rooms-Katholieken grote moeilijkheden in de leer en de praktijk der Reformatie. Over deze zaken zal de dialoog tussen Rome en de reformatorische Kerken moeten door gaan waarbij t.a.v. het vraagstuk „Schrift en traditie" de beslis sing reeds is gevallen. Verworpen is de opvatting dat Schrift en traditie voor de Kerk twee gelijkwaardige bronnen zou den zijn. Het betreft de vraag van het leergezag. »t is nu wel duidelijk dat dit niet is te handhaven vanuit een juridische, exter- benadering op de wijze waarop politicis het gezag wordt gefundeerd. Luisteren-leren Bij de beantwoording van de tweede waag wees prof. Berkouwer er nadruk op, dat de Kerk die leren wil altijd eerst en voortdurend de ecclesia audiens. de naar de Openbaring luis terende Kerk. moet zijn, die eerst van- daaruit ook ecclesia docens, lerende Kerk kan zijn. Prof. Haarsma ontkende, dat het moge- jk zou zijn het verleden zonder meer los te laten. We leven daaruit Maar aan de andere kant moet het toch mogelijk zijn om zonder iets van het verleden te verloochenen te zoeken naar een geza menlijk woord in de nood van de wereld van vandaag, een woord van troost en uitzicht. Dat zou een nieuwe geloofsbe lijdenis betekenen. Altijd wordt op keer punten in de geschiedenis het geloof op- beleden. Men moet echter niet van >en dat we ontkennen wat we vroe ger hebben gezegd. Het leven kan wat niet gode was op een andere wijze gene- Als prol Berkouwer vraagt „Kan de Rooms-Katholieke kerk de reformatori sche Kerken ook Kerken noemen, gezien vanuit haar theologie?", dan zou het goedkoop zijn het antwoord te geven vanuit de leer der anologia. Wel kan s dat niet theologisch, vanuit de 'wetenschap der sociologie bepaalde con clusies vaststellen. Vanuit de Heilige Schrift, die maar één Kerk kent. kan het Maar moet niet gezegd worden dat op deze vraag van uit de Heilige Schrift geen antwoord is te geven, omdat de Hei lige Schrift de realiteit van de gescheurd- heid der Kerk niet heeft voorzien? Wij zullen deze geseheurdheid moe ten erkennen en daarmede, dat de Rooms-kath- kerk en de andere Ker. ken wezenlijke dingen hebben be waard, die geen Kerk kan missen. Wat mi te doen Het is van belang wat in de top ge beurt, zei prof. Haarsma. De ontmoeting van de paus en patriarch, Athenagoras heeft b.v. een symbolische meerwaarde, die we niet moeten wegvlakken. Maar er is meer: Gemeenschappelijke theologische studie, gemeenschappelijke theologische faculteiten aan de Rijksuniversiteiten, gemeenschappelijke aanpak van allerlei problemen waarom de bisschoppen heb ben gevraagd. En in gemeenten en pa rochies kan men samen bidden, spre- en antwoorden zoeken en dan een eenheid en verbondenheid ervaren die voordien nooit heeft gezien. Wan neer men in gemeente en parochie sa- goed leven en werken ontdekt hoeveel gemeenschappelijks er is in beider achtergrond. Prof. Berkouwer merkte hierbij op: veel ontwikkelt zich vanzelf. Laat men vooral niet bang zijn voor teveel con tacten. Laten we ophouden caricaturen van elkaar te schilderen en laten wij elkaar aanpakken; niet op een zwak punt van de ander, dan is men van tevoren zeker van de eigen overwin ning, maar juist daar waar de ander sterk staat; bijv. op het punt van de Marialogie samen vragen: wat zegt het Nieuwe Testament daarover? In zijn slotwoord citeerde ds. Eekhof een woord van de jonge Roomse theo loog dr. Hans Küng, wiens naam tijdens dit gesprek herhaalde malen is gevallen. Dr. Küng schreef voor de opening van het Concilie Het Concilie zal de vervul ling zijn van grote verwachtingen of een grote teleurstelling. De vervulling van kleine verwachtingen zal gezien de ernst de wereldsituatie een grote teleur stelling zijn. Wij kunnen nu constateren, dat de verwachtingen beantwoord zijn. Ook de verwachtingen voor een verdere ontwikkeling zijn groot. LEIDEN „Enerzijds heeft de Kerk zich over zes continenten verspreid, anderzijds verkeert zij in deze continenten in een minderheidspositie". Hierop vestigde zaterdagmiddag in het Academiegebouw prof. dr. E. Jansen Schoon hoven dc aandacht tijdens een Diesrede in de Gewelfkamer. „Ook in Europa cn Noord-Amerika wordt de Kerk geconfronteerd met een niet-christelijke wereld. Europa kan niet terugkeren tot de voor-christelijke tijd, maar het kan wel het Verbond van God de rug toekeren en in een post-christelijke situatie terechtkomen". Prol Jansen Schoonhoven handhaafde zijn conclusie dat er sprake is van Zen ding in zes continenten; de fundamentele problemen waarvoor de Kerk zich deze continenten gesteld ziet, zijn in zen gelijk. De Kerk kan op deze uitdaging op drieërlei wijze reageren: 1 proberen haar corpus-ohristianumpositie door middel van herkersteningsmanifestaties te herwinnen (spr. meende dat dit tot mislukking gedoemd zou zijn), 2 zich te rugtrekken in de Kerk als cultusgemeen schap, 3 Zending (apostolaat) in zes con tinenten. De hoogleraar koos voor het laatste, omdat Zending wezenlijk is voor hel Evangelie dat aan de Kerk Is toever trouwd en waarop zU zelf is gebouwd. Maar geen zending in de benepen zin, doch als getuigenis aangaande cn dienst vanuit het Evangelie van Jezus Christus. De Kerk mag de wereld nooit loslaten. Zij dient oecumenisch-missionair te zijn. Getuigschriften voor gezinsverzorgsters LEIDEN Van de groep leerlingen e aan de interkerkelijke opleidings school voor gezinsverzorgsters de cursus sept. '63febr. '64 volgde, hebben de vol gende leerlingen het getuigschrift ont- "angen: r Bouthoorn, Alphen a.d. Rijn; T Dijk- tra, Wognum; J v d Griend, Oltgens- üaat; J Haaksman, Harmeien; A M den Hollander, Alphen a.d. Rijn: J W Kalf. Oudeschild (Texel); L Melgers, Krim pen a.d. IJssel; I C Noort, Lisse; K A Postma. Maarssen; G Sasburg. Wognum; M A Stam, Vreeswijk; A J M Stougie, Poortugaal: C Verdoes. Woubrugge; R A Visser, Huizen; E Wesselink, Slootdorp. LEIDEN Het oude Diaconessenhuis komt tijdelijk ter beschikking vooi dentenhuisvestlng. De indeling van hoofd, gebouw en zusterhuis blijkt zodanig te zijn, dat het met maar weinig kosten uit stekend voor dat doel geschikt is te ma. en wel zó, dat het principe var wooneenheden van 15 a 20 studenten met telkens een beheerders^chtpaar, ook hier zal kunnen worden gehandhaafd. Op een enkele ruimte na zUn de kamers qua af metingen direct voor bewoning door stu denten geschikt. Voor de beheerdersecht paren zullen enkele bouwkundige zieningen moeten worden-getroffen. Met het oog op de exploitatie zal de centrale verwarming worden omgebouwd vai kolen- tot een oliestookinstallatie. De nieuwe apparatuur die hiervoor in gebouw moet worden geplaatst zal later andere huizen dienst kunnen doen, lazen wij in het Leids Universiteitsblad. Zo zullen in september 150 studenten 8 beheerdersechtparen tegenover r" Hortus aan de Witte Singel onderdak kunnen krijgen. Het hoofdgebouw wordt bestemd voor mannelijke, het zusterhuis voor vrouwelijke studenten. i van de pluspunten van deze tijde lijke ruimtewinst is, dat de Stichting Stu dentenhuisvesting hierdoor de mogelijk heid krijgt enkele bewoonde oude pan den, die dringend aan herstel toe zijn, leeg te maken. Op één punt zal de bewoning van het Diaconessenhuis principieel van die van de andere stichtingshuizen verschillen. zal minder service worden geboden (wél schoonmaken van de kamers, niet bedden opmaken) en daardoor ook der hoge huur hoeven te worden betaald. LEIDEN Of de geestelijke instelling in de negentiende eeuw zo bij zonder slap was, weten we niet. Het is in ieder geval zo, dat verschillende schrijvers hun bezwaren tegen de geest der eeuw kenbaar maken. De Genestet dichtte: „Wees U zelf, zei ik tot iemand, maar hij kon niet, hij was niemand". Deze regels zou men als een motto kunnen gebruiken voor de „Peer Gynt" van Ibsen. Toen hij zijn Brandt (1866) en Peer Gynt (1867) schreef, was Ibsen in het bui tenland. Hij hekelt de besluiteloosheid die voortkomt uit karakterloosheid, want „jezelf zijn" is voor Ibsen het hoogste i belangrijkste. Peer Gynt. de fantast, leeft voor een groot gedeelte in die fantasiewereld. Hij heeft een dichterlijke inslag, maar hij presteert niets. Hij gaat overal omheen Hij heeft geen innerlijke kracht zich te ïtten tegen het kwaad, zodat de trollen hem last genoeg bezorgen. Hij werkt niet aan de ontwikkeling van zijn persooi ij kheid om te komen tot „wees Een tweede gedachte waar Ibsen van uitgaat, is dat bet enige wezenlijke kwaad, het absolute kwaad dat een mens kan begaan, Is het verachten van de lief de. Ook dit doet Peer Gynt en hij heeft veel aan Solvejg te danken, aan haar liefde,' haar wachten op hem. De studenten, verenigd in het Leids Universitair Accoord, (L.UTA.), hebben onder regie van Anne Marie Prins Peer Gynt als dies-stuk ten tonele gebracht. Het werd een prachtige opvoering. In dit stuk met over de honderd rollen, ge speeld door 38 mensen, zijn er vele pro blemen op te lossen. Artistieke zowel als spel-technische. En dat dan in combina tie met elkaar. Daar was bijvoorbeeld de lengte van het stuk. De vertaling van Den Brabander is door Liesbeth Vreede geheel herzien. een geheel uitkomen. Ze is daar goed ingeslaagd, alleen wordt door zo'n be werking het accent wel eens wat ver sohoven We menen dat men te graag Peer Gynt wil zien als de voorloper van de antiheld van vele moderne stukken Misschien is hij dat wel. maar toch meer getemperd. In haar regie, buitengewoon knap en strak, met ruimte voor schakerin gen en overgangen, heeft Anne Ma rie Prins bewezen dat men stukken uit een romantische tij'd ook modern kan opvoeren, mits men de lyriek er niet uithaalt. Sommige scènes die in Noord-Afrika spelen, zouden zo uit een modern stuk genomen kunnen zijn. De bewegingen zullen wel het resul taat zijn geweest van een nauwe samen werking met de choreografe Els van Ha- Doch alles had niet dit resultaat ge had, als Peter van Vliet niet zo aan grijpend gestalte aan Peer Gynt had weten te geven. De tekst (en niet al leen van hem) moest wel eens te veel worden doorgehaald om de zaak leven dig te houden, maar nooit liet zijn ex pressie ons in de steek. De toeschou wer wist precies wat er gebeurde en in hem omging. Onze dank en hulde voor zulk (amateur-) toneel. Van de vele anderen noemen we slechts nog Renée Groeneweg-Kelder als moeder Aase, Piet de Groot, die met een wat zwakke stem, een zuivere Solvejg liet zien en Willem Erkelens, die met forse gebaren en bewegingen een heel knap gespeelde Begriffenfeld op dc plan ken zette. Tot slot een ovatie voor allen, speciaal voor Peter van Vliet, veel bloemen als stoffelijke en toespraken als geestelijke en geestige blijken van dank. A. C. Bouwman Hoelang het allemaal zal duren, hang? van de ralisering van het „Witte Singel plan" af. Krijgt de architect zijn zin dan zal er op de plaats van het Diaconessen huis een toren van 110 meter (23 verdie pingen) verrijzen voor de A-faculteiten. De „boekentoren" of bibliotheek verderop komen, meer in de richting van het Leidsch Dagblad, maar aanzien lijk minder hoog worden. Onder het hele complex is een ondergrondse parkeer ruimte geprojecteerd. Maar eerst moet de z.g. nutswet nog worden aangenomen. Zoekt U een goed ANKER HORLOGE voor 1 30 - en f 40— Of het allerbeste van 1 200 - en t 400 Borloger v d Water Haarl-str 207 heeft het Eterna Certlna - Prisma Junghans Ewe Anker ACADEMISCHE EXAMENS LEIDEN, 30 januari Doet. geschiedt nis. de heren J van Heij6t (Vlaardingen), cum laude en J R Bruyn (Voorburg) iaude; doet Ned. recht: mej. A E I kamp en dc heer J E J Hemmes, beiden te Voorburg: kand. Engels: mej. C H Hage- Voor grammofoonplaten PROF. JANSEN SCHOONHOVEN oecumenisóh-missionair Diescollege mr, Polak over vrijheidsrechten in Amerika LEIDEN Voor de juridische facul teit gaf mr. M. V. Polak uit Oegstgeest in het kader van de dies natalis der Leidse universiteit zaterdagmorgen in het Academiegebouw een college over de Amerikaanse vrijheidsrechten. Amerika was de eerste staat die de rechten van de mens. het individu, als e „catalogiseerde": men kende onder meer iedereen expliciet het recht vrijheid van meningsuiting toe. en ander werd vastgelegd in de constitutie, „Amerika's ongekroonde ko ning". Verscheidene malen kwam deze vrijheid onder invloed van veranderende omstandigheden en denkbeelden in een crisies terecht, doch tot nü toe achtte het risico van dictatoriaal optreden steeds groter dan het risico, dat een ware democratie in zich heeft r grote vrijheid die de Ameri kaanse burger dan ook heeft op het ge bied van meningsuiting komt o.m. tot uiting in de tolerante houding die de staat aanneemt Jegens personen die hun positieve mening omtrent de communis tische idelogieën op verscheidenen ma- kenbaar maken, al zijn waar schijnlijk alle communisten bij de FBI Men is van mening dat ieder mens, dus ook de communist, de vrijheid heeft zijn ideeën aan anderen kenbaar te ma ken. Zelfs al zouden deze ideën uitein delijk de vernietiging van de huidige Amerikaanse staatsvorm tot doel heb ben. Als voorbeeld noemde rar. Polak ook het in 1944 ontslaan van rechtsvervol ging van personen die onder meer nazi- ^mfletten verspreiden, aangezien men vond dat deze nazi's meer deden dan hun nening uiten. Drukker I. Beurze kreeg zilveren Oranje-Nassau LEIDEN Wethouder S. Menken heeft vanmorgen om tien uur de zilveren ere medaille verbonden aan de Orde van Oranje-Nassau uitgereikt aan de heer L Beurze, die vijftig jaar als drukker werk bij N.V. A. W. Sijthoff's uitgevers maatschappij. De jubilaris, die vergezeld zijn vrouw en kinderen, mocht de gelukwensen van het gemeentebestuur In ontvangst nemen na een korte toe- ipraak van de wethouder, die de vele veranderingen In het bedrijfsleven schet ste. Dat deed ook directeur G. de Flines, die de jubilaris een harde werker noemde hem namens het bedrijf de bij de koninklijke onderscheiding behorende draagmedaille overhandigde. Namens het departement Leiden van de Maatschappij Nijverheid en Handel reikte de heer De Flines de gouden medaille met het bijbehorend getuigschrift uit Bedrijfsleider J. van Keulen noemde de jubilaris een prettig collega. De voor zitter van de jubileumcommissie, de heer J. Freek, bood hem een geschenk onder couvert aan, waarna de heer Beurze een kort dankwoord sprak.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 3