Oecumenische aanpak van vakantiepastoraat Vrije geref. kerk te Wolvega blijft zelfstandig Een woord voor vandaag Aartsbisschop Rinkel 'n 50 jaar priester Partijpolitieke binding scheurt kerk in Kongo Tsjechische kerk wil een nieuwe geloofsbelijdenis Verontrusting over nieuwe drankwet ZATERDAG 25 JANUARI 196» L ANDERZIJDS PUIN RUIMEN In het blad Ons Orgaan van Vrije Evangelische Gemeenten tn Nederland schrijft ds. J. v.d. Werf horst, rector van de theologische school in Utrecht een artikel over de zending onder de Joden. Ds. V. d. Werfhorst, die tevens zen dingspredikant is van de Com missie Zending onder Israël merkt op dat wij hier voor problemen staan van wederzijds wantrou wen. die door begrip en vooral vertrouwen vervangen zullen moe ten worden willen wij onze dienst aan Israël kunnen bewijzen. Hij schrijft hierover: A LS gelovigen weten we van onze taak. God heeft mensen naast ons en ons naast mensen gezet. Dat doet God. omdat Hij niet slechts één mens. niet slechts veel mensen, maar de mensheid en daarom de mens voor de mensheid, de enkeling voor 't geheel, op 't oog heeft. Vanzelfsprekend komen onze zen dingsarbeiders in andere landen aan deze werkelijkheid toe. maar zij niet alleen. In de zending in ons eigen land gaat het om 't zelfde en niet minder in onze dienst aan Isracl. Dienst aan Israël? Ja inderdaad! God heeft ons een plaats gegeven in Het Rijk door de dienst van Israël aan ons. Dat we genade ontvingen, dat we koningskinderen zijn gewor den. is ons deel door Israëlieten. Israëlieten waren het die met de boodschap van verlossing de wereld ingingen. Paulus heeft dit, als ge tuige van het evangelie van Jezus Christus/ duidelijk uitgesproken. Hij kwam hiervoor openlijk uit. Wanneer hij als gevangene om de zaak van zijn Meester staat voor "t volk en de Hoge Raad, spreekt hij hen aan met: ..vaders" en „mannen broeders", spreekt hij van „de God onzer vaderen". Duidelijk zegt hij in zijn brief aan de Romeinen: ..Ik ben zelf een Israëliet". Zouden wij dan, nu we de Here Jezus hebben leren kennen, niet iets terug doen? Ligt de dienst aan Israël niet voor de hand? DIT dienen evenwel is gemakke lijker gezegd dan gedaan. De Joden vertrouwen de Christenen niet en terecht. Waarom zouden Ds. Giolle, die reeds zo lang zijn krachten aan Israël wijdt, klaagt over „de grote onkunde die er bij Christenen is ten aanzien van de lotgevallen van de Joden, ge durende de eeuwen der kerkgeschie denis. Geen enkele Jood kan daar iets van vergeten, de Christenen echter hebben het grotendeels wel vergeten. En niets staat het ge sprek met Israël zo in de weg als deze onkunde Daardoor kan de Christen de Jood niet begrijpen. De Jood van zijn kant begrijpt ook de christelijke gesprekspartner niet, omdat hij alle mogelijke din gen als bekend veronderstelt, die in 't geheel niet bekend zijn. Christenen zijn in zijn ogen al tijd de nazaten van zijn vervolgers. De Christenen hebben echter kans gezien heel het verhaal van ver drukkingen en martelingen te ver- Israël vergeet niet de herhaalde lijke vernietiging van miljoenen van zijn edelste zonen en dochters, vergeet niet de vergruizing van zijn veelzijdige beschaving en ver geeft ons niet, dat wij vergeten. U ziet, dat benadering hier wel zeer moeilijk is. Iemand ontmoeten vraagt ver trouwen. terwijl hier van wantrou wen. zo niet erger, sprake is. Iemand die vele jaren onder Is raël heeft gewerkt zei me: „Ruimt u maar puin. Er is zoveel stukge slagen dat opgeruimd moet wor den. dat u blij mag zijn als u. ge durende uw leven, er een weinig van op mag ruimen." Puin ruimen. Proberen de ander te helper, zijn gang wat gemakke lijker te maken, door zijn weg van stenen te zuiveren, misverstanden uit de weg te ruimen. Vertrouwen wekken door de ander tegen te gaan in openheid. Luisteren in- p\aa's van veel zeggen. Misschien dit laatste wel 't meest. Wij weten alles zo goed. We over tuigen zo graag. We verdedigen zo fors ons standje. We hebben er niet eens erg in hoe vaak we wel po gen de ander onze kijk op te drin gen. We vinden het al te gewoon te argumenteren. Al te zeer me nen we. dat de ander net zo moet denken als wij. ..Overdreven", zegt u? Weet u, dat er in onze tijd nog examens worden afgenomen, waarbij can- didaten letterlijk moeten citeren wat hun werd gedicteerd? Erger, we lopen gevaar zalig heidservaring, verlossingsbeleving van de ander te willen zien neer geslagen in onze omschrijvingen. We vergeten te vaak. dat alleen dat weten, dat ons denken en ge voelen. ons willen en streven, ons doen en laten beheerst, de ander werkelijk raakt. Innerlijke overtui ging vloeit niet voort uit meer. maar uit anders weten. De ander verstandelijk overredend tegemoet treden, doet hem hoogstens méér weten. Alleen het innerlijke weten, het als geschenk van God ontvan gen weten straalt als schijnsel van uit ons levenshuis de ander in 't donker tegen. Daarom begint alle waarachtig komen tot, alle dienen van de an der bij onszelf. Wie de ander wil dienen ontdekt, dat God met hem zelf bezig is, zijn werk aan hem doet. om hem te zenden naar, hem te zetten in de dienst aan die an der. TNAAROM komt een gezondene allereerst aan zichzelf en eigen armoe, daarna aan God, zijn spre ken, zijn doen en rykdom en zo pas aan de ander toe. Luisteren naar de ander. De an der zijn eigen ruimte, zijn hem door God gegeven en gelaten ruim te. laten. Ja misschien is luis teren naar de ander wel het be langrijkst en daarom bet moei lijkst. Wat doet u? „Ik", vraagt u. Ja u! Wat doet u voor Israël? Bidt u voor dit volk? Nog enige miljoe nen Joden leven in Rusland. Bidt u om hun bewaring? De landen rondom Israël, Liba non. Syrië, Irak, Jordanië. Saoedi- Arabië en Egypte staan hun naar het leven, verlangen hun zo spoe dig mogelijke ondergang. Vraagt u God hen te beschermen in hun ei gen land? Wat doet u als u een Jood ontmoet? Wilt u van hem ontvangen, wat hij voor u heeft en wilt u hem iets geven, iets van u- zelf? Wilt u aan hem doorgeven wat u zelf ontving? U ziet. dat benadering veel in houdt. Dat we er niet aan toe ko men zonder de juiste instelling, zonder 't diepe verlangen naar ont moeting. Hoe nodig is h|er het gaan tol, de openheid naar 'God heen. 't vra gen om toerusting tot dienst. Hoe rijk te weten, dat elk die God nadert voor Israël, dr-r Hem gezet wordt op 't spoor, de bena dering van Israël. Geschenk voor de Kon. Luchtmacht Duitse R.K. en Evangelische Kerk: Gisteren heeft ir. H. C. van Meerten namens de directie van de N.V. Ko ninklijke Nederlandse vliegtuigenfabrick Fokker aan de chef van de luchtmacht staf. luitenant-generaal H. P. Ziclstra. aangeboden het geschenk van Fokker aan de halve eeuw oude Nederlandse militaire luchtvaart. kalholieke en protestantse kerkenbui.^Uod .ul- vw de luchtmacht, teas o.a. aanwezij in Duitsland hebben zich geza- 1" dit tarnen "ra«MJjia eteateaecreterle W. den Toom. - „„(biljetten waar zowel de.roome katholle- Vertegenwoordigers van rooms j^1 «edeenht di. eneokiedd. v" e-- - -1* ne ais de protestantse dienst staat der zalen ven het elektfoniach lesteen. mogelijkheden die er zijn om gekondigd. Deze biljetten ----- trum van Fokker op Schiphol, werd bij- te komen tot een bundeling van gewoond door een aantal der ««portret, j krachten betreffende het vakan- at. Zij hebben bij die luitenant-kolonel <o.a.> 'ontmoeting ervaringen uitgewis- F. j: He"","" en vl""dm,r"' ,bd seld over wat er tot nu toe reeds Luitenant-generaal Zielstra heeft er in J incidenteel bereikt is. zijn dankwoord namens de Koninklijke Luchtmacht aan herinnerd dat vrijwelDe Rooms Katholieke Kerk heeft het het begin af aan zeer nauwe ban- afgelopen jaar 45 geestelijken naar va- den bestaan tussen de vliegtuigfabriekkantieoorden in het buitenland ge- de luchtmacht. De elf portretten zul- s'uurd. De Duitse evangelische kerk een plaats krijgen in het gebouw 7.ond ruim 224 predikanten voor de ziels- i de luchtmachtstaf in Den Haag en zorg in vakantietijd. voor de duur van wel vlak bij de kamer van de chef van een maand naar Italië, Oostenrijk, de luchtmachtstaf. De enige van wie Frankrijk. Nederland en Denemarken, nog geen portret is geschilderd is de Zij hielden in 104 vakantieoorden het Men andere, om zodoende de vakantieganger j in het buitenland in staat te- stellen ook op „de langste zondag van het jaar", de vakantie, een kerkdienst in de eigen taal bij te wonen. Eenwording van; Lui huidige chef. Duitse vakantiegangers diensten. Daar bij komen dan nog de vele evangelisa tieontmoetingen die men op de kam- i peerolaatsen in binnen- en buitenland Tijdens de besprekingen in Stuttgart nam men het besluit in de zomer van dit jaar het aantal vakantieplaatsen I waar predikanten en geestelijken naar toe gestuurd worden uit te breiden. Men 1 wil door samenwerking, komen tot „Zonder kerkverband gaat het ook Vrijgemaakten ropa niet genoeg evangelisch Nederland. De Wolvegase kerk is ontstaan in 1958 door onenigheid in de plaatselijke gereformeerde kerk. Veel gereformeerde (vrijgemaakte) kerken stelden de vrije gereformeerde De kerkelijke situatie van de re- kerk in Wolvega de vraag waarom ze formatorische kerken in Nederland seen aansluiting wenste bij dit kerkyer- 1 band. Werd de Wolvegase kerk afge- is thans een zo moeilijke, meent de j sciirim door het kerkelijk huishouden kerkeraad van de Vrije Gerefor- van de vrijgemaakten? Hierop heeft de meerde Kerk in Wolvega, dat wij op het ogenblik geen keus kunnen j zijn die hen van aansluiting bij de vrij- De problemen van het tegenwoor dige Europa zijn nog dezelfde als waar- sr ditzelfde Europa stond in de ja- vlak na de Marshallhulp. Ook toen was aan de orde de vraag of de ad van Europa aan het hoofd zou staan van een intergouvernementele of een supra-nationale gemeenschap."' Dit zei de heer J. H. C. Molenaar, vice- president van de Europese Beweging in Nederland, tijdens een toespraak die hij vrijdagavond hield voor het Politiek jongerencontact Rotterdam. Een ander probleem doet zich ook nog steeds ongewijzigd voor: de vraag naar de verdergaande integratie en de uitbreiding van het aantal leden. De interne problematiek van Europa is een probleem van wereldpolitiek, is dat in elk geval geworden sinds president De Gaulle zijn rol meespeelt. Binnen Euro pa is niet alleen aan de orde een land bouw-, een transport- en een energie- derd kerkeraden van de Gerefor-1 de.v.rM.« meerde (vrijgemaakte) Kerken in doen betreffende aansluiting bij een bepaald kerkverband. De ker keraad van deze vrije kerk schreef dit in een brief aan meer dan hon- Minimum AOW en AWW Minister maant tot spoed Minister Veldkamp vertrouwt, dat de op hem uitgeoefende aandrang tot een spoedige totstandbrenging van een sociaal minimum A.O.W. en A.W.W. Voor de sociaal-economische raad me de een stimulans /al zijn om spoedig zijn advies over dit vraagstuk uit te brengen. Gezien de urgentie van het vraagstuk heeft de minister bij de S.E.R. op spoed aangedrongen. Minister Veldkamp, die dit de Eerste Kamer heeft meegedeeld, voegt hier aan nog toe, dat verhoging van de A.O.W,-uitkeringen tot een sociaal mi nimum een voorname plaats in het re- regeringsbeleid heeft. Spoedig na ont vangst van het S.E.R.-advies terzake zullen voorstellen worden uitgewerkt. Vooruitlopend op dit advies kan niet tot uitwerking van voorstellen worden over gegaan, aldus de bewindsman. AUeen al om technische redenen zal het niet mogelijk zijn met het optrekken van de ze uitkeringen te beginnen voor 1 ja nuari 1965. De minister die o.m. nog op merkt niet te beschikken over cijferma teriaal waaruit zou kunnen blijken dat de recente prijsstijgingen de A.O.W.- trekkers en andere vergelijkbare groe pen zwaarder getroffen hebben dan de enïgde 'staten door deze zendingskerk! voorzitter'0 zlï scheidden*"zich rest van Hp hovnllrins hppft Hp Ka- umrHpn ut»pPTnnHpn is in NpHprlanH PPn "C 1 VOOrZllier. /„IJ scneiaaen Zien gemaakten af doen De schorsingen van enkele predikan ten in de Gereformeerde (Vrijgemaakte) Kerken zoals die openbaar werden uit de, vrijgemaakte, kerkelijke pers. zijn voor ons geen aanbeveling aansluiting bij uw kerkverband Ie zoeken, schrijft de Wol vegase kerkeraad, die voorts opmerkt gaarne te zullen zien dat het kerkver- I band van de Gereformeerde (vrijge maakte) Kerken wat minder juridisch I en wat meer evangelisch zou zijn. Regering Deze meer evangelische ontwikkeling 'bij de Gereformeerde (vrijgemaakte)' i Kerken moest, meent men in Wolvega, zendingsterreinen autonome kerken te openbaar worden omdat men volgens stichten. hen in de strijd met de synodale kerken De kerk in de Kongo was tot nu toe heeft kunnen leren hoe een juridische de grootste kerk uit deze zendlngsge-kerkregering de kerk stukbreekt en om- schiedenis, die op het zendingsveld ont- j dat men in de vrijmaking de vrijheid staan was. Deze kerk heeft een pracht!-1 van Christus terecht heeft mogen grtj- opbouw en uitbrei ding, met name of hieraan een rechts ordening ten grondslag zal liggen. De gemeenschap is thans een politiek feit. Het gaat er nu nog om van dat feit een politiek instrument te maken. Er is thans sprake van een zekere stil stand in Europa. De Gaullistische visie heeft wantrouwen gewekt, niet alleen tegen Frankrijk maar ook tussen de andere partners onderling. Zo zeer dat van een gemeenschappelijke actie te gen het huidige in Frankrijk gevestigde regime geen sprake kan zijn. Aldus de heer Molenaar, die in de discussie nog gelegenheid kreeg op onderdelen het probleem uitvoerig in te gaan. Jezus geneest de verlamde. Hij spreekt voor deze man he verlossende Woord. Maar eer Hij dat spreekt ziet Hij iets sjgfe Marcus zegt: En daar Jezus hun geloof zag, zeide Hij tot verlamde: Kind, uw zonden worden vergeven." Jezus ziet nte|^?§ het geloof van deze man, maar het geloof van zijn omgevingit/M Wat een geweldige verantwoordelijkheid legt dat op onzc-^i schoudersEr zijn ouders die lijden onder het feit dat JiuiK/Nd kinderen zo ver van het geloof zijn afgedreven. Er vrouwen die al jarenlang bidden voor hun mannen, die ;ic/3jfap nergens voor interesseren en nooit mee naar de kerk ga a n jtt Er zijn mannen die lijden onder de geestelijke onverschilligheic^ZdÊ van hun vrouwen. Zij allen slaken de verzuchting: .,Achj%|j| kwamen zij maar tot geloof." Misschien wil Christus in hun leven het verlossende Woorq spreken, maar misschien ziet Hij in uw eigen hart de twijfe aan Zijn kracht, Zijn wil om te verlossen. Misschien ontbreekifr& juist uw geloof dat zich door geen hindernis kan weerhouder, om de geliefde tot Christus te brengen. Christus vraagt nie\ slechts geloof van de mens die gered moet worden. Hij tuif dat geloof schenken. Maar Hij vraagt wel geloof van dt omgeving, van u en mij. Primaat Oud-Katholieke Kerk 1 h£ De Oud katholieke aartsbis schop van Utrecht, dr. Andreas Rinkel heeft vanmorgen in een pontificale hoogmis in de kathe drale kerk te Utrecht het feit herdacht dat hij een halve eeuw geleden de priesterwijding ont ving. De aartsbisschop is thans 75 jaar en neemt al sinds vele jaren een vooraanstaande plaats in de Oud Katholieke Kerk in. In 1937 ontving dr. Rinkel zijn wij ding tot aartsbisschop. Voordien was hij pastoor te Amersfoort en hoogle raar aan het seminarie van de Oud Katholike Kerk te Amersfoort. Nog tot na de tweede wereldoorlog heeft dr. Rinkel hel hoogleraarsambt vervuld. Na de uittreding uit de Rooms Ka tholieke Kerk. in de vorige eeuw, ts Utrecht het middelpunt geworden van de gehele Oud Katholieke Kerk. In 1889 sloten de Nederlandse, Duitse en Zwitserse kerk de zogenaamde „Unie van Utrecht", waar zich later nog de kerken van Oostenrijk, Noord-Ameri- ka. Polen. Tsjechoslowakije en Kroa tië bijvoegden. Dcre Unie is te verge lijken met de Anglicaanse kerkge meenschap, waarvan Canterbury hel geestelijk centrum vormt. Dr. Rinkel is er zich steeds van be-- wust geweest dat Utrecht het geestelijk centrum der kerk is. Hij heeft in de loop der jaren er ook bewust aan ge werkt dat dit zo bleef. Wanneer men constateert dat, vooral na 1945, de con tacten en banden tussen de Oud Ka- (Van onze kcrkredactie) Politieke twisten hebben niet alleen de Kongo verscheurd en staan was. ueze sera neen een pracuu-1 vnu economisch verlamd, maar OOKjge geestelijke geschiedenis. De politiekepen. een kerk gescheurd en geestelijksituatie heefi echter ook in deze kerk i t-n i i haar uitwerking niet gemist. De Wolvegase vnje keiK wenst ae vrij- verlamd. Dezer dagen is de| gemaakte» dit evangelisch herstel toe. ïhap tholieke kerk en de andere kerken zijjerbor verstevigd, mag dit grotendeels op rekéng, ning van dr. Rinkel worden geschr*0f. d Oecumene gt Dr. Rinkel maakte van de aanvai^^^ der oecumenische beweging af internfgv tionale conferenties mee. en was ondq®. meer tegenwoordig bij het sluiten vans, o de overeenkomst tussen anglicanen Oud-katholieken in 1931, waarbij voljnds kerkelijke gemeenschap tot stand kwanten Ook bezocht dr. Rinkel verschillend^, i vergaderingen van de Wereldraad valst r Kerken, waar de Oud Katholieke Kerft bij aangesloten is. Dr. Rinkel bevordef^„„ (Van onze kerkredactie) J. L. Hromadka, heeft VOOr de dit boekje aangepast wordt aan de r scheuring van de Christian and Missionary Church in de Kongo officieel geworden. De achter grond van deze scheuring is geen theologische twist maar een po litieke. De Christian and Missionary Alliance Church in de Verenigde Staten is een kerk ontstaan in de vorige eeuw, die eigenlijk geboren werd om aan haar roeping, zending te drijven, te gehoor zamen. Deze kerk heeft op het ogen blik meer dan 800 zendelingen op de verschillende zendingsvelden ter wereld, Politiek De brief vervolgt dat aansluiting bij het kerkverband van de Gereformeerde i 'Vrijgemaakte) Kerken voor de Vrije De moeilijkheden zijn begonnen met Gereformeerde Kerk in Wolvega zou be- brief van de president van de al- tekenerj dat een zekere uitsluiting van andere kerken en christenen daar het gemene kerkelijke vergadering maart 1962 waarin hij eiste dat ane predikanten een document zouden on dertekenen waarin zij toezegden de poli- tike partij Aproco te steunen en de partij in staat te stellen gebruik te ma ken van de kerkgebouwen voor open bare vergaderingen. Acht predikanten weigerden te onder tekenen en binnen enkele weken schre ven nog twaalf predikanten dat zij te- Stekomen waren op hun besluit het te BÉit dracht gekregen om een geloofs- volutionaire omwenteling°heeft gebracht belijdenis te schrijven. De de die hij schreef werd m 1925 doorj de vierde synode van de Evangeli- Secularisatie schreef de zeer"muzikale,' dr. RinkC^* sche Kerk van Tsjechoslowaakse j In de jaren twintig, waarin het boek- eniS? Tl'»*"" ,,„nr ,i„ n»Piete Broeders aanvaard als een „hulp-N* j^frKiif^Hprernet He°vriizbmlBe theo'-i katholiekc gemeenschap zijn ook doC*^- middel tot een beter begrip van logie die bovendien sterk gekleurd was d^e?PvtoienrSD«f'oB®nd 1 door een krachtig nationalisme. Boven- fï&.fiL.heïlJKJfiïL v,£ïïiJ?i vSmni. dien stond men toen in een diepgaande S?taRlnUH hi ïr^«35nSÏ dialoog met het vrijzinnig democratisch i erlecnde dr. Rinkel het credop gevolg van zou zijn. De Wolvesa_ keraad merkt op dat kerkelijk leven ook mogelijk is zonder wat men een kerkverband noemt, Bcroepingswerk ïrscnilienae zencungsveiaen rer wereia. nr j «innpn knrtP ♦HH Bedankt voor warenarecni uoez.j <vb ss^sr^jsi c ,e S1,rirscht de bevolking, heeft de Ka- worden uitgezonden, is mer meegedeeld te menen thans nogiorgaar geen uitspraak te moeten doen over jonge het vraagstuk van de medefinanciering blijve de optrekking van de A.O.W., enwerken aan het werk Het doel n-,. V I Christelijk Geref. Kerken gevormd dat ook Nederlandsetreerd 'warenadoo* dc^Aproco" enCdeze' Beroepen te Arnhem: J. C. v. Ravens- ensen uitzendt die evenwel lid het k€rke]ijk leven zn domineerde, dat waay te Schevenlngen. '3n hUn kerk" m"r 1 fU. meenden daj daardoor het geestelijk Gereformeerde Gemeenten deze zending, j ieven 'even op de verschillende i de kerken in gevaar kwa Commissie Beroepen te St. Annaland: J. iren rtïC Vaticaanse concilie te Rome. Naast zijn vele werkzaamheden (diuen Rinkel heeft ambtshalve vele buiteri", pi landse reizen gemaakt) vond hij tij voor het schrijven van verschilleno_ werken onder andere een beschouwin|Cam( over de psalmen een dogmatische thee en logie, een handboek voor de gelooffStad: en zedenleer en artikelen over do eejalikoi de Evangelische Kerk". Het ligt in de bedoeling dat dit geschrift herzien en geactualiseerd wordt. Het besluit werd genomen door de veertiende synode van deze kerk. Ge- vraagd werd om een poging te onderne men om tot een nieuwe geloofsbelij denis te komen. Als eerste stap zal een poging worden ondernomen om de grondbeginselen van de Evangelische Kerk van de Tsjechische broeders te herschrijven. Dit is een klein boekje dat bijna veertig jaar geleden geschre ven werd door prof. dr. Hromadka. Het boekje is in de loop der Jaren veel gebruikt en de basis geweest voor het catechetisch onderwijs ln deze kerk. Het verschafte bovendien buitenstaan- Op het ogenblik staat de kerk de geweldige taak om geloofwaardig het evangelie te verkondigen in een volko men geseculariseerde wereld voor de kerk een socialistische (volgens de re solutie, wij zouden zeggen .communis tische") gemeenschap. De resolutie werd met algemene stemmen aangenomen. Door het mode- ramen van de synode werd een com missie benoemd die moet komen tot een herziening van het boekje „Grond- beginselen". Deze commissie is inmid dels aan haar werkzaamheden begonnen. De voorzitter is opnieuw prof. dr. Hro- goed Inzicht in wat deze kerkmadka. Als leden zijn zowel theologen belijdt. Het boekje is na dei als niet-theologen benoemd. Het gevolg was een geweldige strijd,, waarin de ene partij zich niet ontzag de andere lichamelijk letsel toe te bren-1 gen. Predikanten en zendelingen werden i j gemolesteerd Het gevolg was dat de hulp werd ingeroepen van het hoofdbe stuur van de zending in de Verenigde i Staten. Op de vergadering van decem ber werd besloten een commissie met volmacht naar de Kongo te zenden van drie leden. Deze heeft een uitgebreid onderzoek ingesteld. Het bleek onmogelijk de bei- de partijen met elkaar te verzoenen. Deze commissie heeft toen de groep die onder leiding staat van cis. Joseph p.„„tg Karna erkend als de officiële Christian and Missionary Alliance Kerk in de Kon- Demonstratie in Den Haag Hoe groot de ongerustheid Is over de i burgemeester D. de Loor van Delft en in voorbereiding zijnde „Drank enoud-minister mr. dr. J. in 't Veld, ds. Iforecawet" bleek vandaar tijdens een IM. Groenenberg (Herv. te Utrecht): demonstratief congres In Den Haag. De i heperking van hel aantal verkoopgelegen- b'J consultatiebureaus voor alcoholis- heden mig niet worden prijsgegeven: me meldt zich een toenemend aantal het uitgangspunt bij deze wet is ten1 Jongeren dat aan de drank verslaafd onrechte dat er geen vrees voor een ,s- om eraf te komen; stijgend drankgebruik behoeft te be- gemist wordt in het wetsontwerp een staan, zo werd met klem naar voren ge-bepaling die het schenken van alcohol- bracht door zeer vete sprekers op deze houdende dranken verbiedt aan auto- Mleenkomst van de Nationale Commissie t mobilisten die kennelijk nog moeten tegen het Aleohoilsme. rijden: Voorzitter dr. H. Kuipers stelde, dat!* hele wijken zijn in het verleden dooi de economische belangen van de Horeca «emeentebesturen ..drooggelegd via blijkbaar de voorrang hebben en pleitte geldende beperkende wetsbepalingen; voor verscherpte bepalingen tegén drank-1 deze worden thans prijsgegeven: verkoop aan jeugdige personen. Een de Herv. synode is zeer verontrust I andere spreker, drs J. J. de Bruin I over de strekking van het wetsont- Paus Paulus heeft rooms-katholieke toonde aan hoe onjuist het is te spreken werp en heeft zich over deze zaak geestelijken toestemming gegeven met over een stabilisatie in he' gebruik en met Kamerleden verstaan; I protestanten samen te werken aan de hij toonde dit met vele cijfers aan. Het 19 dlt regering wil van het verpachten Publl?atif. ,ya.n gezamenlijke uitgave vergunningen af. wat iuist is. I va.n. ?e bU.bv: Aff;' Knutselaars lijmen met VELPON, omdat 't van Ceta-Bever is kerkgemeenschap schonk hem het Lanor d beth-cross en de patriarch van Constat Bou tlnopel hing de aartsbisschop het 0{q thodoxe borstkruis om. n C.J.V.-reispocket km" Het Christelijk Jongerenverbon"1' V (C.J.V.) is niet alleen een organlsat' met plaatselijke verenigingen. Het is e*rerr, organisatie die ook iets voor de ledqbom doet. Zo organiseert het verbond ondfcocjj andere buitenlandse reizen onder htteixt, motto dat de wereld een soort boek ib.-j, waarvan men slechte He eerste bladzij^ gelezen heeft, als men enkel zijn eigerna^ land heeft gezien. (De Montbron). "°r In een (reis)pocket zijn ?1 de reize" bij elkaar gebracht zodat de leden kuOen nen uitzoeken of ze ditmaal eens na»agsc de Titisee ln het Zwartewoud of ReuUfm, in Tirol willen, naar Odenwald of Obeh„n wald, naar Sauerland of Salzburg. El reizen staan open voor zowel leden af niet-leden. ^3ebc t sjouwde dat het ïjfers aan. Heti^ de regering w drankgebruik nam juist de afgelopen van vergunningen'juhrt7s" I va"f«bÜbe,; tien Jaar toe, met name in de sector maar mag anderzijds dit element j sterke drank, bier en wijn njet aangrijpen om tot een ander I Nl®uw.e Testament in het swahill ten De arts dr A. P. J v. d. Burg van del (sleeh') systeem te komen- gehruike van missie en zending van alle Centrale Raad voor de Volksgezondheid r(U -.maakt Kerkgenootschappen in Tanganjika en zette uiteen dat het 'hans niet meer om WBar?m wordt geen einde gemaakt andere landen in Oost-Afrika. Voor vele dronkaards gaat maar om mensen die) aan de vrije winkelverkoop van een Afrikaanse christenen ontstond er ver door te drinken een verminderd reactie-aantal dranken en warring over de tweeMn omloop zijnd! vermogen en minder verantwoordelijk- heidsgevoel hebben, waardoor vaar zijn voor zichzelf en voo waarom komen er geen bepalingen t een ge-1 t.a.v. drankreclame? anderen, i Tenslotte werd medegedeeld, dat via I een half miljoen vlugschriften de be- Een bloemlezing uit de waarschuwende I zwaren tegen het wetsontwerp in breder woo. den van andere sprekers, zoals I kring bekend zijn gemaakt erialingen van de bijbel. De goedkeuring van de pi op een terzijdestelling van de zijde van het Vaticaan dat enkele jaren geleden over een dergelijk project is uitgesproken. En toch hangt er iets van lente in de lucht, dacht ik hardnekkig. Als je dat voelt, is er voor een vrouw maar één remedie denkbaar: dekens op het plat. Ik gaf dan ook direct gehoor dringende roep van mijn bloedJ- een lieve lust was. Heerlijk, knorde het in me, wel koud, miskenbaar toch voorjaar. Ik stond in e lijk afgetakelde slaapkamer en toen ik dc spiegel bekeek, vond ik dat ik er maar grauw uitzag. Helemaal niet in overeenstemming met mijn bruisende innerlijk. Daarom trok ik mijn trui uit en een gezellige schone blouse aan. Eigen- i lijk te koud. maar ja praat maar eens verstandig tegen jezelf als je de voorjaarskriebel hebt. On begonnen werk, immers. En wie zal mij beletten om nu, op dit gekke uur, mijn nagels te lakken? Niemand. Zo lakte ik vol overgave tien nagels. Tralala. Het resultaat was charmant, doch zeer ondoelmatig, want ik toilde ondertussen de dekens weer binnen halen en bedden opmaken. Doe dat maar eens met natte nagels, dat'is niks. Ik liep van huppelepup de kamer op en neer, blazend en wapperend ten einde het droogproces te bespoedi gen. Op dat moment riep mijn hulp van beneden: „Mevrouw er is een meneer voor u". Schoon bloesje, rose nageltjes, voorjaarskriebel en.... een meneer Complete inventaris voor een idylle. Of een operette, in ieder geval voor iets dols. „Zei je.... een meneer?" kirde ik naar beneden. Terwijl ik de trap aftrippelde. hoorde ik een stem uit de vestibule: Inderdaadeen meneer met een cadeautje." De glanzende zeepbel van lentegevoel spatte uit een, ik trippelde niet meer, maar liep gewoon, ik werd weer heel nuchter degelijk mezelf door die stem. Een vare opdringerige stem, die stellig zou horen hij een man, die teveel ktvalijkriekend haarwater gebruikte, dacht ik. En jawel hoor, toen ik uis a vis stond met mijn Vo&tang.2&S— bezoeker, bleek dat ik gelijk had. Een vervelend, glad individu was het en hij overhandigde mij lonkend een pakje. Nu is mij van kindsbeen af in geprent geen pepermuntjes aan te nemen van vreemde mannen, laat staan pakjes, Geen operette, geen idylle werd het dus, het kreeg meer iets van een thriller. Ik probeerde mijn rol goed te spelen en keek hem ijskoud en hoogmoedig aan. Maar hij negeerde deze truc en zei vlegelachtig: „Kom, mevronwjte, laat u zich door mij nu eens lekker verwennen. Dat mooie Sagsc Den boek, dat. u daar in uw handen hebt in linnÉ®-v- prachtband zo u ziet krijgt u van mij, getroiP®11 helemaal gratis. Ja ja" lekei Ik raakte een beetje in paniek, ln treinen fctr je nogeerts aan een noodrem trekken maar thufl Gillen is het enige ctt dat vond ik beneden mffiere waardigheid. stuif „Nu krijgt u een mooi cadeautje er u zegt eens dankuwel". deed hij moppig. „Maar dJ-,J0 hoeft ook niet hoor. zei u hier maar even tr?°u handtekening? Meneer ik pieker er niet over. Sir.1 je voor. Wie weel waar ik me dan toe verplicht" Hij graaide uit zijn tas een damesweekblad, u was niets meer over van de gladde jongen, twos veranderd in een ordinaire bruut. Unlf „Zie je dit rijk geïllustreerde blad? Daar abof neer je je dan 3 maandt n op." Ik deed mijn open om hem de volle laag te geren, maar 1 daartoe geen kans. want hij sarde: „Mens. je niet op, wat betekenen die paar centen vo En mij help je aan mijn provisie, to moet j zien" Uiteindelijk was ik dc sterkste en verdween h vanzelfsprekend zonder handtekening Toen heb ik mijn trui weer aangetrokken en (Can dekens binnen gehaald. Ze roken heerlijk /ring lezeressen: voor een blouse is hel echt nog ag: koud. En wat die voorwarskriebel verder belrejLid' houdt u zich maar aan de dekens. Het moet leis tenslotte toch van komen. En verwacht vooi|lux niets van bezoekers aan de deur MINK VAN RIJSDlJl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2